abonnement Unibet Coolblue
  zondag 15 februari 2004 @ 17:41:38 #1
30236 Pingguest
At your service!
pi_17199470
Ik ga voor economie een werkstuk maken over de economische teruggang. Ik moet daarvoor natuurlijk ook oorzaken voor aangeven.

Tot nu toe heb ik heb geschreven dat de economiche teruggang wordt veroorzaakt door een dalende export, als gevolg van hoge loonlasten. De hoge loonlasten worden o.a. veroorzaakt door te hoge lonen als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt van een aantal jaren geleden. Ook worden de hoge loonlasten veroorzaakt door de hoge sociale premies, als gevolg van de hoge druk op de sociale zekerheid. De economische malaise wordt nog eens versterkt door de bezuinigingen van de overheid, om zodoende de hoge lasten te verminderen en het financieringstekort niet te hoog op te laten lopen. Echter veroorzaakt dit wel door een nog lagere effectieve vraag.

Mijn vraag is nu, zijn er nog andere oorzaken te noemen van de huidige economische teruggang?

  zondag 15 februari 2004 @ 17:44:58 #2
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_17199559
http://forum.fok.nl/listtopics.php/35

Beurscrash
Gestegen pensioenpremies
Consumentenvertrouwen

You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_17199911
quote:
Op zondag 15 februari 2004 17:41 schreef Pingguest het volgende:
Ik ga voor economie een werkstuk maken over de economische teruggang. Ik moet daarvoor natuurlijk ook oorzaken voor aangeven.

Tot nu toe heb ik heb geschreven dat de economiche teruggang wordt veroorzaakt door een dalende export, als gevolg van hoge loonlasten. De hoge loonlasten worden o.a. veroorzaakt door te hoge lonen als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt van een aantal jaren geleden. Ook worden de hoge loonlasten veroorzaakt door de hoge sociale premies, als gevolg van de hoge druk op de sociale zekerheid. De economische malaise wordt nog eens versterkt door de bezuinigingen van de overheid, om zodoende de hoge lasten te verminderen en het financieringstekort niet te hoog op te laten lopen. Echter veroorzaakt dit wel door een nog lagere effectieve vraag.

Mijn vraag is nu, zijn er nog andere oorzaken te noemen van de huidige economische teruggang?


Ik denk dat een van de belangrijkste zaken bij een economische neergang nog altijd is het feit dat er minder vraag is naar goederen, waardoor bedrijven hun productie verlagen, hierdoor is er gelijk minder vraag naar arbeid waardoor er meestal mensen worden ontslagen. Zo krijgen meer mensen een uitkering zodat de arbeider op den duur meer moet afstaan aan de soc premies. Zodat arbeid nog duurder wordt.
  zondag 15 februari 2004 @ 20:22:26 #4
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_17203983
  • Daling van de dollar.
  • Opkomst van concurrenten (andere landen).
  • Uitstellen van bestedingen door consumenten en producenten door slechte toekomstverwachtingen t.a.v. economische groei in eigen land en buitenland (aanslagen 11 sept.).

"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_17204627
Kijk hier eens.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')