abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 september 2004 @ 13:19:52 #51
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_22306308
Moskwood Media zou 14 Bergman-films in Nederland gaan uitbrengen.

Het gaat over:

Det Sjunde Inseglet (The Seventh Seal)
Smultronstället (Wild Strawberries)
Sommarnattens leende (Smiles of a Summer Night)
Såsom i en spegel (Through A Glass Darkly)
Nattvardsgästerna (Winter Light)
Tystnaden (The Silence)
Jungfrukällan (The Virgin Spring)
Aus dem Leben der Marionetten (From the Life of the Marionettes)
Höstsonaten (Autumn Sonata)
Scener ur ett äktenskap (Scenes from a Marriage)
Törst (Three Strange Loves)
Riten (The Rite)
Viskningar och rop (Cries and Whispers)
Ansiktet (The Magician)

The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  dinsdag 2 november 2004 @ 17:55:33 #52
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_23028307
Handig topic als je een werkstuk over Persona schrijft trouwens. .
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
  dinsdag 2 november 2004 @ 18:09:56 #53
67640 SaintOfKillers
pi_23028549
quote:
Op donderdag 30 september 2004 13:19 schreef SaintOfKillers het volgende:
Moskwood Media zou 14 Bergman-films in Nederland gaan uitbrengen.

Het gaat over:

Det Sjunde Inseglet (The Seventh Seal)
Smultronstället (Wild Strawberries)
Sommarnattens leende (Smiles of a Summer Night)
Såsom i en spegel (Through A Glass Darkly)
Nattvardsgästerna (Winter Light)
Tystnaden (The Silence)
Jungfrukällan (The Virgin Spring)
Aus dem Leben der Marionetten (From the Life of the Marionettes)
Höstsonaten (Autumn Sonata)
Scener ur ett äktenskap (Scenes from a Marriage)
Törst (Three Strange Loves)
Riten (The Rite)
Viskningar och rop (Cries and Whispers)
Ansiktet (The Magician)

De eerste 7 zijn ondertussen te koop. Voor wie het interesseert.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  dinsdag 2 november 2004 @ 18:11:39 #54
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_23028583
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 18:09 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

De eerste 7 zijn ondertussen te koop. Voor wie het interesseert.
Weet je iets van extra's en beeldkwaliteit bij die uitgaves?
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
  dinsdag 2 november 2004 @ 18:17:12 #55
67640 SaintOfKillers
pi_23028690
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 18:11 schreef Sai het volgende:

[..]

Weet je iets van extra's en beeldkwaliteit bij die uitgaves?
Geen of nauwelijks extra's. Beeldkwaliteit is wel goed.
  donderdag 4 november 2004 @ 21:32:52 #56
67663 fractalis
we (all) search
pi_23083385
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 18:17 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Geen of nauwelijks extra's. Beeldkwaliteit is wel goed.
Vind dit niet zo nodig, vind naast Criterion die Tartan uitgaves ook nog steeds prima....
Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.
  woensdag 24 november 2004 @ 00:16:57 #57
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_23531929
* Skammen (Shame) (1968)

Jan en Eva Rosenberg vluchten voor de burgeroorlog in hun (niet nader genoemde) land naar een eilandje voor de kust. Hier leven ze rustig totdat een militair vliegtuig neerstort op het eilandje. Ze raken verwikkeld in een conflict en worden gearresteerd. De leider van de militairen is een oude vriend die hen wil laten gaan als Eva sex met hem heeft. Jan wordt gedwongen een vriend te doden. Het blijkt dat vluchten voor oorlog een relatief begrip is.

De film vormt samen met Vargtimmen en En Passion een losse trilogie. Alle drie de film spelen zich af op het eiland Fårö, een eilandje in de Oostzee. Vandaar dat deze wel de Fårö-trilogie genoemd wordt.

Voor de eerste en enige keer waagde Bergman zich aan een oorlogsfilm en levert gelijk één van de beste anti-oorlogsfilms af die er zijn. De film bekijkt de oorlog op heel persoonlijk niveau. Wat zijn de gevolgen voor een gezin? Hoe worden ze gebruikt? Wat doet oorlog met ze en met hun omgeving? Al deze vragen komen aan bod en worden in z'n algemeenheid behandelt. Nergens wordt namelijk aangeduid om welke oorlog het nou gaat en dat is ook helemaal niet nodig. Vaste Bergman-acteurs Liv Ullman en Max von Sydow schitteren weer in de twee hoofdrollen en ook de cinematografie van Sven Nykvist is dik in orde. Eén van z'n beste films.

Golden Globes 1969
Nominatie Best Foreign-Language Foreign Film

IMDb
  dinsdag 4 januari 2005 @ 15:12:32 #58
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_24392573
* Scener ur ett äktenskap (Scenes from a Marriage) (1973)

In tegenstelling tot hun vrienden Peter en Katarina hebben Marianne en Johan het perfecte huwelijk, althans zo lijkt het. In zes episodes volgen we dit huwelijk door de goede tijden in het begin, maar door de momenten dat Johan Marianne opeens verlaat voor een andere vrouw.

Origineel was dit een zesdelige televisieserie gemaakt voor de Zweedse tv, welke 5 uur duurde. Voor een bioscooprelease is dit natuurlijk te lang, dus werd hij ingekort tot 167 minuten. En dat is waarschijnlijk ook het minpunt van de korte versie. Het is een aaneenschakeling van de dramatische hoogtepunten uit de serie (naar het schijnt), waardoor de film te lang aanvoelt. In de serie hebben naar verluid bijrolspelers ook een iets grotere rol, zodat je wat ruimte geboden wordt om adem te halen.

Ondanks dit minpunt van deze versie is het nog steeds een geweldige film. Bergman laat vooral in deze film zien hoeveel je kunt vertellen met gezichten, mits je goede acteurs hebt om deze expressies te visualiseren. Liv Ullman en Erland Johansson zijn hier fantastisch in en brengen elke emotie pijnlijk over op het scherm. In de dialogen worden thema's als liefde en huwelijk op een sterk wijze ontbonden en aan de kaak gesteld. De korte versie is in elk geval niet Bergman's sterkste film, maar nog altijd dichter bij een meesterwerk dan veel andere regisseurs kunnen zeggen dat ze ooit geweest zijn.

#644 in de Greatest Films Top 1000 samengesteld door critici en regisseurs

BAFTA Awards 1976
Nominatie Best Actress (Liv Ullman)

Golden Globes 1975
Winnaar Best Foreign Film
Nominatie Best Motion Picture Actress - Drama (Liv Ullman)

IMDb
CC-DVD
  dinsdag 4 januari 2005 @ 15:23:01 #59
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_24392756
quote:
De korte versie is in elk geval niet Bergman's sterkste film, maar nog altijd dichter bij een meesterwerk dan veel andere regisseurs kunnen zeggen dat ze ooit geweest zijn.
Enigzins kansloze zin....

Nu kan ik net zo goed een Topic maken over Spielberg, Scott, Jackson enz en dat er ook bij zetten
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
  dinsdag 4 januari 2005 @ 15:34:52 #60
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_24392944
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 15:23 schreef Morpheus2002 het volgende:

[..]

Enigzins kansloze zin....

Nu kan ik net zo goed een Topic maken over Spielberg, Scott, Jackson enz en dat er ook bij zetten
En wat houdt je tegen? Wat is je kritiek? Dit is gewoon m'n mening. Ik vond dit gewoon een fantastische film, maar het probleem bij Bergman is, dat hij zoveel meesterwerken gemaakt heeft en dat deze film in het licht daarvan iets tegenviel.

Ik vind overigens dat zowel Spielberg, Scott als Jackson meesterwerken gemaakt hebben, maar dan op een andere filmisch vlak, wat zeker niet per se minderwaardig is. Schindler's List, Blade Runner en de Lord of the Rings-trilogie zijn allemaal films die in m'n persoonlijke top 50 staan, dus nog boven veel films van Bergman. Dat ik daar geen topic over maak wil niet zeggen dat ik ze niet waardeer, maar ze zijn hier al bekend genoeg zonder zo'n topic. Met deze topics probeer ik de ogen van mensen te openen voor een ander type films, dan wat er in de multiplexen draait. Een type film die ik in de afgelopen 2 jaar enorm ben gaan waarderen.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 15:48:01 #61
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_24393161
Ok! Bedankt voor je uitleg. Was me een beetje onduidelijk
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
pi_24396437
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 12:49 schreef Eluc het volgende:

[..]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Deze heb ik dus vorige week besteld . Ga je over F&A ook nog een review schrijven, Gorro?
  dinsdag 4 januari 2005 @ 18:43:12 #63
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_24396494
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 18:39 schreef Eluc het volgende:

[..]

Deze heb ik dus vorige week besteld . Ga je over F&A ook nog een review schrijven, Gorro?

Verrek, die staat er nog niet bij. Tystnaden ook niet zie ik nu. Als ik zin heb, zal dat er vast een keer van komen

Erg mooie boxset trouwens. Heb hem al een tijdje.
  zaterdag 5 februari 2005 @ 00:07:50 #64
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_24929063
* Ansiktet (The Magician) (1958)

Zweden, de negentiende eeuw. Een rondreizend gezelschap van entertainers, hypnotiseurs en goochelaars worden in een dorpje erg sceptisch ontvangen. Door vooraanstaanden uit het dorp worden ze uitgenodigd op een landhuis om hun kwaliteiten te bewijzen.

De film volgde op de twee meesterwerken Det sjunde inseglet en Smultronstället. Geen makkelijke opgave en de kwaliteit van die films haalt Bergman dan ook niet in deze film. De film opent wel heel sterk met een aantal prachtige shots van de koets in het bos. De film zit natuurlijk weer vol met typische dialogen over liefde, spiritualiteit en vooral de contradictie van het paranormale tegenover de wetenschap; het centrale thema van de film.

De uitwerking van dit thema is goed, maar maakt de verwachtingen die een film van Ingmar Bergman scheppen niet voor de volledige honderd procent waar. Desondanks is er nog genoeg te genieten, bijvoorbeeld de erg sterke performances van de vaste acteurs van Bergman, alsmede de ijzersterke scene op de zolder van het huis, waar een mooi spel met licht en schaduw gespeeld wordt.

BAFTA Awards 1960
Nominatie Best Film from any Source

Venice Film Festival 1959
Winnaar Special Jury Prize
Nominatie Golden Lion

IMDb
pi_24929265
Geen enkele film van Bergman spreekt mij op het eerste gezicht erg aan.
Behalve the seventh seal, Die wil ik wel erg graag een keer zien
  vrijdag 18 februari 2005 @ 16:27:55 #66
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_25146557
* Sommarlek (Summer Interlude) (1951)

Een volwassenen vrouw is niet erg gelukkig met haar leven. Als ze haar dagboek terugvind beluit ze de eilanden te bezoeken waar ze één gelukkige zomer doorbracht en komen de herinneringen over haar jeugdliefde weer boven.

Sommarlek is Jean-Luc Godard's favoriete film van Ingmar Bergman. Het is dan wellicht ook niet verwonderlijk dat ik tijdens het kijken van de film op sommige momenten aan de frivoliteit van Anna Karina in diens films moest denken. Dit speelse zien we in het latere werk van Ingmar Bergman niet vaak terug.

Volgens velen was dit de eerste film van hem waarin de stem van een groot artiest te horen was en dit wordt dan ook gezien als de film waarin Bergman zijn stijl gevonden heeft. Veel thema's die later ook belangrijke rol gaan spelen in zijn oeuvre zijn hier dan ook aanwezig; zelfreflectie, liefde en ook de geloofskwestie speelt even een rol. Het wordt allemaal nog niet zo sterk uitgewerkt als hij in latere films zou doen, maar de film is zeker de moeite waard.

IMDb
  zondag 6 maart 2005 @ 22:35:58 #67
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_25402990
* The Serpent's Egg (1977)

De film is gesitueert in het Berlijn van na de nederlaag van Duitsland in de 1e wereldoorlog. Nadat zijn broer zelfmoord heeft gepleegd, zoekt Abel onderdak in het apartement van een oude bekende, professor Veregus. Wanhopig om de eindjes aan elkaar te knopen in deze door oorlog vernieldde stad, neemt Abel een baantje aan in de kliniek van Veregus, waar hij de vreselijke waarheid ontdekt achter het werk van deze vreemde liefdadige professor en ontsluit het kille mysterie dat zijn broer tot zelfmoord dreef.

Deze enige Engelstalige film van Bergman is behalve de taal ook in andere opzichten een buitenbeentje in het oeuvre van de regisseur. De film wordt veel meer gedreven door het verhaal, waar zijn andere films het veel meer moeten hebben van de thema's en emotie. Daar ligt ook de kracht van Bergman en het is wellicht daarom niet zo verwonderlijk dat deze film niet helemaal in z'n opzet slaagt. De sfeer wordt wel goed gecreëerd door de mooie cinematografie van Sven Nykvist, maar er zijn nogal wat manco's. Het acteerwerk is matig, ook van Liv Ullman en de dialogen komen daardoor niet lekker uit de verf. Bergman was gewend met weinig (financiële) middelen z'n film te maken en was wellicht overwelmt door de mogelijkheden dat hij het zicht op het totaalbeeld verloor.

IMDb
  zondag 6 maart 2005 @ 22:39:39 #68
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_25403064
Vanaf 1 april tot eind mei draait er in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven een Ingmar Bergman retrospectief met de volgende 21 films:

Persona
Scenes from a Marriage
The Seventh Seal
Autumn Sonata
Cries and Whispers
Trollflojten
Fanny och Alexander
Ansikte mot Ansikte (Face to Face)
Hour of the Wolf (Vargtimmen)
Wild Strawberries
Tystnaden
Through a Glass Darkly
Efter Repetitionen
The Virgin Spring
Sommaren med Monika
Kris (Crisis)
The Serpent's Egg
Winter Light
Smiles of a Summer Night
Ansiktet (The Face)
En Lektion i Karlek

Jammer dat dit uiteraard weer niet naar Enschede komt. Ik had graag een aantal van z'n films op het witte doek willen zien, vooral m'n persoonlijke favoriet Persona.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 14:08:01 #69
67663 fractalis
we (all) search
pi_25586120
quote:
Op zondag 6 maart 2005 22:39 schreef Gorro het volgende:
Vanaf 1 april tot eind mei draait er in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven een Ingmar Bergman retrospectief met de volgende 21 films:

Persona
Scenes from a Marriage
The Seventh Seal
Autumn Sonata
Cries and Whispers
Trollflojten
Fanny och Alexander
Ansikte mot Ansikte (Face to Face)
Hour of the Wolf (Vargtimmen)
Wild Strawberries
Tystnaden
Through a Glass Darkly
Efter Repetitionen
The Virgin Spring
Sommaren med Monika
Kris (Crisis)
The Serpent's Egg
Winter Light
Smiles of a Summer Night
Ansiktet (The Face)
En Lektion i Karlek
Prachtig initiatief dit!

N.B. Naast de vertoning van de bovenstaande films is er tevens een expositie over zijn leven (naast het filmhuis in Den Haag) en vindt er zondagmiddag 1 mei een debat plaats met als thema Bergman's preoccupatie met schoonheid en de dood.

Verdere info: www.ingmarbergman.nl
Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.
pi_25586211
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 23:27 schreef Gorro het volgende:
* Det Sjunde Inseglet (The Seventh Seal) (1957)

[afbeelding]

Speelduur 96 minuten

Cannes Film Festival 1957
Winnaar Jury Special Price
Deze film is geniaal (met name de fotografie).

[ Bericht 3% gewijzigd door zodiakk op 19-03-2005 14:23:29 ]
pi_26550513
quote:
Op zondag 6 maart 2005 22:39 schreef Gorro het volgende:

Wild Strawberries
Die ga ik vanavond zien in het Filmmuseum. Seventh Seal heb ik helaas gemist, maar binnenkort heb ik een kans om Persona te zien.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
pi_31367594
Flinke schop omhoog voor dit prachtige topic.

Ik studeer Zweeds en voor een vak moet ik een essay schrijven over een onderwerp binnen de Scandinavische cultuur waarin ik op zoek ga naar de Zweedse 'nationale identiteit'. Ik wilde graag wat over films schrijven en kwam dus al vrij snel uit bij Ingmar Bergman, aangezien er kasten vol (wetenschappelijke) literatuur geschreven zijn over dit fenomeen.

Ik ga binnen een handjevol van Bergmans films dus op zoek naar sporen van de Zweedse identiteit (m.a.w. typisch Zweedse zaken, karaktereigenschappen etc.). Het probleem is dat ik nog nooit ook maar een film van hem heb gezien, ik ken hem en zijn films alleen maar van naam. Nu heb ik de volgende films uitgezocht om te gaan analyseren, puur op basis van bekendheid en gewonnen prijzen (nogal willekeurig dus):

• Såsom i en spegel (1961) Through a Glas Darkly
  • Tystnaden (1963) The Silence
  • Persona (1966)
  • Fanny och Alexander (1982)
    Mijn docente raadde Smultronstället (1957) ook nog aan, onder andere aangezien de titel (Wilde aardbeien) al op iets typisch Zweeds duidde.

In dit topic heb ik al gezien dat er enkele mensen zijn die veel films van Bergman hebben gezien, dus ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren bij mijn filmkeuze. Denken jullie dat bovengenoemde films goed aansluiten bij mijn onderwerp of hebben jullie nog films die naar jullie mening hiervoor beter geschikt zijn?
    Bij voorbaat dank!
  • And there was much rejoicing.
      dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:57:48 #73
    67640 SaintOfKillers
    pi_31368144
    Er zullen waarschijnlijk grotere Bergmankenners en -liefhebbers zijn dan ik, maar volgens mij snijdt Bergman eerder universele thema's aan (vereenzaming, religie, de dood, etc...) en gaan zijn films minder over Zweden en de Zweedse identiteit.

Maar misschien kan Gorro hier een beter antwoord op geven dan ik.
    pi_31368543
    De films hoeven ook niet direct over Zweden te gaan of als thema Zweed-zijn of de Zweedse identiteit te hebben. Zogauw er bijv. een Zweeds gerecht wordt gegeten, er een midzomernacht, Volvo, Saab of een shot van een uitgestrekt bos of iets dergelijks in de film voorkomt is het ook al voldoende.

Het klinkt allemaal een beetje vaag, maar door andere Zweedse films die ik heb gezien weet ik dat er altijd wel iets typisch Zweeds in voorkomt, ook al is het maar iets kleins.
    And there was much rejoicing.
    pi_31368545
    quote:
    Op dinsdag 11 oktober 2005 21:38 schreef SuperSiem het volgende:

• Såsom i en spegel (1961) Through a Glas Darkly
  • Tystnaden (1963) The Silence
  • Heb ik niet gezien, dus kan ik niet over oordelen.
    quote:
  • Persona (1966)
  • Fanny och Alexander (1982)
    Mijn docente raadde Smultronstället (1957) ook nog aan, onder andere aangezien de titel (Wilde aardbeien) al op iets typisch Zweeds duidde.
  • Persona is misschien niet helemaal geschikt, omdat zowat de hele film over twee (eigenlijk één ) personages gaan, en typische nationale karaktereigenschappen zul je er waarschijnlijk niet in vinden. Fanny & Alexander en Wild Strawberries zijn beter geschikt denk ik.

Overigens is Det Sjunde Inseglet (The Seventh Seal/Het Zevende Zegel) zijn bekendste film, en misschien ook wel zijn beste. Het probleem (?) met deze is wel dat de hele film een nogal godsdienstig thema heeft en dat het zich afspeelt in de Middeleeuwen. Daarom is deze misschien ook minder geschikt voor je onderwerp.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')