abonnement Unibet Coolblue
pi_25024841
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 15:33 schreef diesel_boy het volgende:
Het is niet te geloven, maar ik heb het gehaald!!

Nu alleen nog de medische keuring en als dat allemaal ok is, kunnen we 4 april aan de opleiding gaan beginnen!!!

gefeliciteerd.. die medische test zal geen probleem zijn.... Dus die opleiding kun je beginnen...

Toch moet het moeilijkste nog komen
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_25049933
Hehe, mijn eerste berichtje op FOK!
Ik lees dit topic al een hele tijd, maar het heeft nogal wat voeten in aarde gehad om ook werkelijk te registreren vanwege het feit dat mijn computer een boycot-de-gebruikster-periode doormaakt.

Wat ongelofelijk leuk om te horen dat hier zo veel mensen zo enthousiast en gedreven bezig zijn met de selecties etc.
Ik ben nog steeds bezig met het papierwerk, maar sta al ingeschreven voor de orientatiedag in maart, en ben nog steeds alles in de strijd aan het gooien, om op 3 of 4 maart vrij te krijgen voor ronde 1...
Het is alleen zelfs na het lezen van al deze berichten zoooo moeilijk om in te schatten wat je nou werkelijk te wachten staat op zo'n dag.
Ik heb ooit een volledige selectieprocedure meegemaakt voor een vliegeniersopleiding, en toen zat ik ongeveer in hetzelfde schuitje, en het blijft een zenuwachtige situatie.
Ik denk dat dit voornamelijk komt, omdat het iets is waar je volledig achterstaat, en wat je dus ook graag wilt halen. Het probleem blijft alleen dat het percentage dat afvalt in de selectie ook erg hoog is, en dat je weet dat je er niet van uit moet gaan dat je t wel ff haalt allemaal
Jaja, mijn ervaring is dat het allemaal toch heel wat teweeg brengt.
Ik heb nu ook al een aantal mensen gezien op dit forum, die er nu doorheen zijn..

Waren jullie ook zo zenuwachtig ????
Of waren jullie de cooolheid zelve?

Nou ik hoop dat ik nog meer goede berichten lees op het forum, en succes aan iedereen die in de selectie zit!!
For once you have tasted flight,
You will walk the Earth with your eyes turned skyward;
For there you have been,
And there you long to return
pi_25053350
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 00:34 schreef nonam het volgende:
Hehe, mijn eerste berichtje op FOK!
Welkom
quote:
Waren jullie ook zo zenuwachtig ????
Of waren jullie de coolheid zelve?
Natuurlijk ben je zenuwachtig. Ik heb voor mijn beroep meerdere testen moeten doorlopen, van psychologisch tot medisch en van aanname gespekken tot taal, reken en tekentestjes... Op eeen gegeven moment wortd het zo bekend dat je weet wat je kan verwachten, maar als de inzet weer hoger wordt, dan stijgt uiteraard ook je zenuwenlevel.
Maar daar staat wel weer tegenover dat je in dit soort beroepen je zenuwen altijd onder controle moet kunnen hebben, dus ook tijdens de selecties...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_25104596
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 10:44 schreef The_stranger het volgende:

Welkom


Natuurlijk ben je zenuwachtig. Ik heb voor mijn beroep meerdere testen moeten doorlopen, van psychologisch tot medisch en van aanname gespekken tot taal, reken en tekentestjes... Op eeen gegeven moment wortd het zo bekend dat je weet wat je kan verwachten, maar als de inzet weer hoger wordt, dan stijgt uiteraard ook je zenuwenlevel.
Maar daar staat wel weer tegenover dat je in dit soort beroepen je zenuwen altijd onder controle moet kunnen hebben, dus ook tijdens de selecties...
De zenuwen en nervositeit moet je om kunnen zetten in positieve energie inderdaad. Ten alle tijden goed blijven functioneren. Ik kan me nog goed herinneren dat er een paar jaar geleden tijdens een taskmanager-test er een aantal mensen om me heen kwamen wandelen... Hier was ik toch even door afgeleid. Toen ik dit meldde, werd me inderdaad verteld dat ik ook tegen de afleiding moest kunnen en dit mijn score niet hevig mocht beinvloeden.. Dit is gelukkig ook niet gebeurd en ik kwam erdoorheen.
In eerste instantie vond ik dit niet echt eerlijk, maar achteraf was het natuurlijk niet meer dan logisch want zoiets gebeurt in de uiteindelijke baan aan de lopende band(als ik toen nou eens de kennis van nu had haha).
Een psychologische en medische test blijft inderdaad ook ongeveer hetzelfde, maar een interview en een grading kan alle kanten op gaan.

Ik wacht het gewoon af en heb er in ieder geval enorme zin in. En iedere ronde is een nieuwe test, dus we wachten gewoon de eerste ronde af. Eerst daar maar doorheen komen.

Maar stranger, ben je soms luchtverkeersleider, piloot, of soms uh... buschauffeur ?
For once you have tasted flight,
You will walk the Earth with your eyes turned skyward;
For there you have been,
And there you long to return
pi_25111570
Hoi Nonam,

Ik hoop dat je tijdens de orientatiedag enthousiast genoeg zult worden en de stap waagt om de volledige selectie in te gaan.
Ik krijg de indruk dat de selectie op dit forum en op atcbox.com eigenlijk moeilijker gemaakt wordt dan dat het in werkelijkheid is. Uiteraard moet je het niet onderschatten en die schriftelijke en computertesten moet je inderdaad goed doen. Bereid jezelf daarop voor door het internet af te zoeken naar allerlei testjes en oefeningen.
Zoek verder zoveel mogelijk uit over de luchtvaart, hoe het een beetje werkt enzo(waarom vliegt een vliegtuig, hoe kan het dat er zoveel vliegtuigen landen op Schiphol?) Als je daarnaast een goede motivatie hebt waarom je zo'n verantwoordelijke baan wilt hebben dan heb je er volgens mij alles voor gedaan.
Oh ja, mocht je tijdens je selectie een boekje krijgen met de opdracht om dit uit je hoofd te leren... Doe dit dan, het scheelt je meteen een ronde.

De reden dat er erg veel afvallen tijdens de selectie is mede doordat er een aantal totaal ongemotiveerde sollicitanten tussen zitten, die gewoon eens willen kijken of het leuk is, of die deze sollicitatie gebruiken als voorbereiding op een piloten-solicitatie....

De stress en zenuwen die je tijdens de selectie te verduren krijgt zijn totaal anders dan de stress die je tijdens de opleiding en tijdens het werk voelt...
grtn,
Kikker
pi_25112669
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 23:49 schreef nonam het volgende:

[..
Maar stranger, ben je soms luchtverkeersleider, piloot, of soms uh... buschauffeur ?
Al is het enige verschil tussen de laatste twee, dat ik (nog) geen strippenkaarten hoef af te stempelen...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_25229410
ik weet niet in hoe verre hier nog gepost wordt, maar ik heb een aantal vragen aan mensen die er wellicht meer over weten
ik ben bij eurocontrol door de eerste 2 fases heen gekomen, bij de derde fase ben ik afgevallen, omdat ik mezelf niet goed hebn kunnen verkopen denk ik dan. hun redenen waren: drive and maturity.
maar waar het om gaat is dat ik bij eurocontrol een behoorlijke hoge score heb behaald bij fase is. fase 1 bij eurocontrol zijn de FEAST testen. nu weet ik wel dat men een tijd geleden gepraat over het overal invoeren van deze testmethode. maar weet iemand misschien of ze dit programma ook gebruiken bij lvnl en/of belgocontrol. ik wil namelijk heel graag nog bij een andere instantie proberen toch luchtverkeersleider te worden. als lvnl of belgocontrol dit programma gebruikt betekent dit dat ik al door die fase heen ben.
misschien iemand ervaring met belgocontrol?
ik woon zelf in zuid-limburg dus afstand to lvnl is min of meer gelijk aan afstand to belgocontrol
pi_26419836
Hallo allemaal ,

heb gistermiddag mijn 1e selectieronde gehad.
Ik moet zeggen dat ik het best pittig vond.
Dit had ik zeker ook verwacht, maar de tijdsnood vond ik erg verwarrend.
Ik heb zo'n vermoeden dat sommige opgaven ook moeilijk binnen de tijd te halen waren als ik de mensen om me heen hoorde, en dat je vooral fris aan de volgende opdracht moest beginnen (zonder bij de eventueel gemiste vragen van de vorige stil te staan).
In een overzicht van de selectierondes stond dat je op 28 april gebeld zou worden als je erdoor was, en anders schriftelijk bericht kreeg.... Afwachten geblazen dus..
Ik ben benieuwd of er nog andere kandidaten op dit forum spieken, en hun ervaringen willen delen.
Er is al een poos niet gepost en dat is toch zonde.
Uiteindelijk heb ik een goed gevoel over alle vragen die ik af heb gekregen haha.
Een minder goed gevoel heb ik over het gedeelte waar je in 2 seconden zo'n 9 cijfers moest onthouden (is het niet ooit bewezen dat een mens daar niet op gemaakt is )
Nou ik hoop snel iets van mede-kandidaten te horen!

For once you have tasted flight,
You will walk the Earth with your eyes turned skyward;
For there you have been,
And there you long to return
pi_26507476
Hoop voor je dat je het hebt gehaald!!

Ben nu zelf inmiddels drie weken bezig met de opleiding en het is echt geweldig!! Superleuke groep, hele leuke collega's, leuke stof, alleen wel minstens 3 uur reizen per dag, maar ja, over een week een scooter dus dan gaan we de reistijd even halveren

Heel veel succes Manon en laat het weten of je er door bent!
The Ataris - So Long, Astoria: "Life is only as good, as the memories we make"
pi_26582327
He balen....

Heb een keurig mailtje gehad waarin stond dat ik niet bij de beste 15 % hoorde....
Gelukkig was ik er niet vanuit gegaan (had er niet zo'n best gevoel over) maar het blijft teleurstellend.
Nu staat er in het mailtje dat de mogelijkheid bestaat dat ze na een recapitulatie van de selectierondes alsnog contact opnemen, maar dit is waarschijnlijk toch een algemeen mailtje dus moeten we ons daar maar niet aan vasthouden.
Ik had ook aan het eind van de middag al het gevoel dat ik het zoveel beter had kunnen doen.
Waarom het niet beter is gegaan kan ik helaas niet zeggen, normaliter weet ik stress altijd erg goed om te zetten in extra concentratie en prestatie, maarja......
Ik hoop in ieder geval dat er goed gemotiveerde mensen door zijn, die er ook uiteindelijk echt voor willen gaan, en ik hoop dat ik volgend jaar weer mee mag doen!
For once you have tasted flight,
You will walk the Earth with your eyes turned skyward;
For there you have been,
And there you long to return
pi_26888146
hey allemaal,

zijn er ook mensen die in belgie luchtverkeersleider zijn? Ik wil daar graag lvl worden, maar ik vroeg me af of de procedures hetzelfde zijn, het verschil in opleiding enz....
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:48:21 #112
13036 Frenkyboy
Medium Pimping Unfortunately
pi_26888475
Luchtverkeersleider in opleiding. Je zal de eerste niet zijn die ik ken die na anderhalf jaar nog uit de opleiding wordt gemietert omdat ze het toch niet helemaal zien zitten met je. Maar ja, mocht je het halen heb je een leuke baan, zo niet heb je 2 jaar van je leven weggegooid... Succes!
aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
pi_27819087
Hallo Allemaal!

Nou ik weet niet of iemand deze topic nog leest, maar ik wilde alleen even kwijt dat ik mijn aanmelding verstuurd heb deze week!! Ik ben erg benieuwd wat het gaat worden. Heb ook nog geen idee of er uberhaupt nog sleceties lopen op het moment.

Zijn er toevallig nog anderen die hier nu mee bezig zijn??
  zaterdag 11 juni 2005 @ 21:30:07 #114
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_27843748
Das nou toevallig. Op dit moment ben ik bezig met de selectie. Tot nu toe gaat het goed. Had dit topic ook al eens zien staan maar heb het toen maar niet omhoog geschopt, misschien dat dit wat nieuw leven in de brouwerij brengt.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_27844903
Dat hoopte ik inderdaad ook!.

Maar vertel eens, Welk deel van de selectie zit je nu? wanneer heb je je aangemeld?
Ik ben heel benieuwd hoe dat er eigenlijk aan toe gaat.

wie weet blijt deze topic nu weer een beetje in de picture.
  zondag 12 juni 2005 @ 12:02:31 #116
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_27852621
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 22:15 schreef DCSboy het volgende:
Dat hoopte ik inderdaad ook!.

Maar vertel eens, Welk deel van de selectie zit je nu?
A.s. donderdag heb ik de grading.
quote:
wanneer heb je je aangemeld?
In Maart geloof ik.
quote:

Ik ben heel benieuwd hoe dat er eigenlijk aan toe gaat.
Dan moet je gewoon even naar [url]http://www.airtrafficcontroller.nl]/url] gaan. Daar staat de gehele selectie procedure uitgelegd en daar kun je ook heel veel informatie vinden.
quote:
wie weet blijt deze topic nu weer een beetje in de picture.
Ik doe mijn best
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_27872942
De grading is toch een van de laatste onderdelen? ben benieuwd wat het wordt. Succes in ieder geval!

De site ken ik inderdaad, daar staat voldoende info op. Ik vraag me alleen af hoe het nou echt is. Wat voor tests het zijn en wat ze vragen e.d.
Uiteindelijk willen ze natuurlijk met hun site in eerste instantie veel aanmelding binnenhalen, er wordt niet voor niets op tv zoveel voor geadverteerd. Er is voor zover ik begrepen heb nog steeds een tekort aan luchtverkeersleiders. Aan de andere kant hoor ik weer dat er twee keer per jaar een groep met de opleiding begint en zo'n groep maar uit ongeveer tien man bestaat. Dat klinkt weer als een select aantal mensen. Is de selectie voor jouw idee tot nu toe heel streng of doen er gewoon niet genoeg mensen mee??
pi_27878062
quote:
Op zondag 12 juni 2005 12:02 schreef Sandyman het volgende:

A.s. donderdag heb ik de grading.
Heel veel succes donderdag sandyman!

Zelf heb ik in februari de grading gedaan en gehaald, daarna ook medische goedgekeurd.
Omdat ik nu nog bezig ben met de afronding van m'n studie ben ik niet in april begonnen bij LVNL maar begin straks in oktober! dus, wie weet worden we collega's!
  maandag 13 juni 2005 @ 15:18:07 #119
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_27889169
quote:
Op zondag 12 juni 2005 23:39 schreef DCSboy het volgende:
De grading is toch een van de laatste onderdelen? ben benieuwd wat het wordt. Succes in ieder geval!
Dank u
quote:
Aan de andere kant hoor ik weer dat er twee keer per jaar een groep met de opleiding begint en zo'n groep maar uit ongeveer tien man bestaat.
Wat ik begrepen heb bestaat een groep uit 15 mensen.
quote:
Dat klinkt weer als een select aantal mensen. Is de selectie voor jouw idee tot nu toe heel streng of doen er gewoon niet genoeg mensen mee??
De selectie is natuurlijk streng en er doen best wel veel mensen mee. Maar ze zoeken (naar mijn idee) gewoon een bepaald soort mens. Dit ben/heb je wel of niet. Daar zijn de selectie's voor naar mijn idee. Tot nu toe vond ik het niet heel erg lastig, maar andere mensen (die zijn afgevallen) zullen daar waarschijnlijk heel anders over denken.

Verder is er niet zoveel over de selectie's te vertellen.
Ronde 1 = capaciteitenonderzoek.
Ronde 2 = interview (motivatie etc.)
Ronde 3 = psychologisch onderzoek
Ronde 4 = grading
Ronde 5 = medische keuring

Elke selectieronde spreekt wel redelijk voor zich denk ik.

@wombad: bedankt! En wie weet worden we inderdaad collega's
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_27890368
Mochten jullie er doorheen komen, kan ik dan tegen die tijd op jullie rekenen als ik een direct SPL zou willen krijgen ipv HSD-River-SPL??

Alvast bedankt (en succes uiteraard)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  maandag 13 juni 2005 @ 16:19:45 #121
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_27891380
quote:
Op maandag 13 juni 2005 15:52 schreef The_stranger het volgende:
Mochten jullie er doorheen komen, kan ik dan tegen die tijd op jullie rekenen als ik een direct SPL zou willen krijgen ipv HSD-River-SPL??

Alvast bedankt (en succes uiteraard)
Als het verkeer het toelaat kun je van mij altijd een direct krijgen

(zelf ook nog wel eens wat met vliegtuigen gedaan )
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_27893125
Sandyman, heb jij 5 rondes gehad? Ik maar vier namelijk.
Eerst een capaciteitstest en psychologische test, toen groepsassesment en interview, daarna de grading en uiteindelijk de medische test.

Bij de eerste ronde laten ze beste 15% door trouwens, in mijn geval iets van 24 van 160 geloof ik.
Daarna was ik met vier mensen bij die groepsassesment, waarvan er 3 doorgingen naar de grading. Van die drie was ik de enige die dat had gehaald. De medische keuring weet je van jezelf wel of je die haalt. Heb je geen gekke dingen (epilepsie ed.) dan is dat geen probleem!
  maandag 13 juni 2005 @ 17:37:48 #123
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_27893709
quote:
Op maandag 13 juni 2005 17:17 schreef wombad het volgende:
Sandyman, heb jij 5 rondes gehad? Ik maar vier namelijk.
Eerst een capaciteitstest en psychologische test, toen groepsassesment en interview, daarna de grading en uiteindelijk de medische test.

Bij de eerste ronde laten ze beste 15% door trouwens, in mijn geval iets van 24 van 160 geloof ik.
Daarna was ik met vier mensen bij die groepsassesment, waarvan er 3 doorgingen naar de grading. Van die drie was ik de enige die dat had gehaald. De medische keuring weet je van jezelf wel of je die haalt. Heb je geen gekke dingen (epilepsie ed.) dan is dat geen probleem!
Ja interview en groepsassesment waren bij mij 2 aparte dagen. Al had ik na de groepsassesment ook nog een interview (lucky me... ). Medische keuring zit ik niet over in. Ben al 2x class 1 medical goedgekeurd. Ik weet niet welke klasse luchtverkeerleider nodig heeft, maar ik dacht 3. Dus dat zit wel snor mocht ik door de grading komen.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
  maandag 13 juni 2005 @ 18:03:18 #124
122749 Cookaburra
I'm like a bird!
pi_27894334
Hallo allen, mijn eerste post...na al enige tijd dingen gelezen te hebben hier op FOK.

Begin juni ben ik gestart met de selectie. Eerste ronde in Amersfoort. Startte om 13:00...
Een stuk of 10 IQ testjes met cijferreeksen (soms gecombineerd met letters), ruimtelijk inzicht dmv plaatjes draaien. Ook een paar testjes met een raster met punten erin die vliegtuigen moeten voorstellen en dan moet je vragen beantwoorden over te vliegen routes, de vlieghoek en de afstand.

Alle opdrachten moet je dan maken in zo'n 9-11 minuten, best vermoeiend. Ik moet zeggen dat ik wel vrij was na de bijna twee uur onafgebroken testen. Je krijgt misschien al een soort idee van hoe een LVL zich ook moet concentreren gedurende de shift.

Daarna een kleine pauze en dan inderdaad nog ruim 400 vragen beantwoorden. Doe dat vooral consequent, want ze vragen bvb wel 12x hoe je omgaat met zenuwachtigheid, maar dan elke keer net ff anders. BTW je zit naast NS Amersfoort, de stroominvloed is zooo groot dat elke keer als er een trein het station binnenkomt je beeldscherm vervormd niet schrikken dus!!!
Goed...om 16:15 klaar en met een zak M&M's een een biertje in de trein was ik zo weer ,maar die nacht wel goed

Afgelopen week, 1 dag eerder dan ze de uitslag zouden melden werd ik gebeld, tsja, telefoon op trillen, helaas pindakaas, gesprek gemist... Volgende ochtend maar direct opgebeld.
Het gaf allemaal niet zeiden ze, ze wilden me gewoon al eerder blij maken WHIHOOO
Ik ben dus door de eerste ronde.

A.S. vrijdag het interview in Ouderkerk a.d. Amstel. Lijkt me lastig, weet niet zo goed wat daar allemaal gevraagd gaat worden. Motivatie / Wat verwacht je van LVL / Waarom dit vak??

Heeft iemand nog goede tips???

[ Bericht 1% gewijzigd door Cookaburra op 14-06-2005 14:36:27 ]
pi_27895369
Gefeliciteerd Cookaburra!


quote:
Op maandag 13 juni 2005 18:03 schreef Cookaburra het volgende:

A.S. vrijdag het interview in Ouderkerk a.d. Amstel. Lijkt me lastig, weet niet zo goed wat daar allemaal gevraagd gaat worden. Motivatie / Wat verwacht je van LVL / Waarom dit vak??
Dat soort vragen krijg je inderdaad. Ook: Welke eigenschappen denk je dat een Luchtverkeersleider moet hebben? Heb je die? Wat zijn je zwakke punten? Dat soort dingen.
Ik had zelf een slecht gevoel na dat gesprek, ze blijven maar doorvragen! Maar blijf gewoon rustig, dan komt het wel goed!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')