Ondertussen ken ik een hele rits 'natuurlijke' oplossingen voor pijn en ongemakjes, maar ik ben benieuwd of jullie ook nog goede tips hebben.
Ik zal de aftrap doen met een paar tips. De rest volgt later als jullie me niet voor zijn:
KOORTS
- Bij het slapen gaan sokjes gedrenkt in azijn aantrekken.
- Koel houden
- Eventueel koude windelen omdoen
VERKOUDHEID
- baden in kamillethee
- ui naast het bed
- veel buiten wandelen om de neus vrij te maken
VERSTOPPING
- beetje olijfolie geven (baby, helpt bij kinderen en volwassenen natuurlijk niet meer)
- bij een baby: even de temperatuur opnemen om zo de sluitspier te stimuleren
KRAMPJES
- rooibosthee en of venkelthee (verdunnen). Als je flesvoeding geeft kun je er zelfs de melk mee aanmaken
- koude of lauwe melk geven in plaats van warme melk
- in een draagzak tegen je aan dragen
Rooibosthee helpt trouwens ook tegen jeuk bij exceem etc. en tegen pukkeltjes.
quote:ik ook niet echt eigenlijk
Op maandag 27 oktober 2003 14:40 schreef Lucille het volgende:
Bestaat er enig bewijs dat sokken gedrenkt in azijn koortsverlagend zijn? Ik kan me niet bedenken hoe dit zou kunnen namelijk.
quote:doordat de voeten koud worden koelt het lichaam af. Azijn voelt eigenlijk altijd koud aan. Ik heb het wel gedaan toen wij tijdens een hitte golf in Turkije waren (boven de 62 graden overdag) en mijn dochter voelde zich er een stuk prettiger bij.
Op maandag 27 oktober 2003 14:40 schreef Lucille het volgende:
Bestaat er enig bewijs dat sokken gedrenkt in azijn koortsverlagend zijn? Ik kan me niet bedenken hoe dit zou kunnen namelijk.
heb het ook pas gehoord, maar het schijnt goed te werken!
plastic zakje met water aan een touwtje in de opening van openstaande deur/raam hangen.
quote:Als je een baby olie gaat geven is er een hélé grote kans op krampjes. Je kan dan beter een beetje olie op de thermometer doen en tempen.
Op maandag 27 oktober 2003 14:31 schreef Tinkepink het volgende:VERSTOPPING
- beetje olijfolie geven (baby, helpt bij kinderen en volwassenen natuurlijk niet meer)
- bij een baby: even de temperatuur opnemen om zo de sluitspier te stimuleren
Overigens werkt de olijfolie-door-het-eten-truc bij mij nog prima en ik en toch écht 27
quote:Ik ook niet, vooral het inwikkelen met koude lappen niet. Dat is een aanslag op de warme spieren!!
Op maandag 27 oktober 2003 14:50 schreef dollyking het volgende:Koelen met koorts ben ik niet zo'n voorstander van.
Helpt echt. In vogelvet schijnt iets heilzaams te zitten. De bron weet ik niet meer, maar het is zo'n 2 jaar geleden bevestigd door een wetenschappelijk onderzoek.
Ennuh, voor verstoppingen: gewoon wachten, het komt er vanzelf uit
quote:Bij natte sokken en eventueel een nat hemd ging het ook niet om de koeling. Volgens mij waren de sokken niet koud en er gingen ook altijd van die lekkere warme geitenwollensokken overheen.
Op maandag 27 oktober 2003 14:52 schreef moussy het volgende:[..]
Ik ook niet, vooral het inwikkelen met koude lappen niet. Dat is een aanslag op de warme spieren!!
quote:ja, dat dacht mijn broer ook! werk dus NIET!
Op maandag 27 oktober 2003 14:49 schreef Etimm het volgende:
deze is meer tegen ongemak: namelijk vliegen & muggen!heb het ook pas gehoord, maar het schijnt goed te werken!
plastic zakje met water aan een touwtje in de opening van openstaande deur/raam hangen.
quote:Hier wel, tenminste ik heb deze zomer bijna geen vliegen gezien hier in huis terwijl ik normaal gesproken barst vande vliegen. Tegen muggen werkt het trouwens niet.
Op maandag 27 oktober 2003 15:20 schreef marchien het volgende:[..]
ja, dat dacht mijn broer ook! werk dus NIET!
de vliegen gingen er gewoon op zitten!
Ik heb dit gedaan op aanraden van mijn spaanse buren... in spanje schijnen ze het allemaal te doen...
quote:nou dan werkt het toch wel. Die vliegen zitten op het zakje en vliegen niet voortdurend om jou heen
Op maandag 27 oktober 2003 15:20 schreef marchien het volgende:[..]
ja, dat dacht mijn broer ook! werk dus NIET!
de vliegen gingen er gewoon op zitten!
quote:zou hier verdomt mee oppassen. Biotex (en andere waspoeders) lossen de toplaag van je huid op, daarom voelen je handen zo glibberig bij het doen van een handwasje, je huid wordt afgebroken.
Op maandag 27 oktober 2003 14:37 schreef Maichel het volgende:
DIT IS SERIEUSBij huidaandoeningen in bad met groene biotex
offet werkte weet ik nie meer, maar misschien heb je er wat aan
maar et hele idee van koorts is toch het verhogen van de lichaams temperatuur om daarmee bacterieen, virussen noem maar op omzeep te helpen?
et lijkt me niet verstandig om een kind met koorts in de diepvries te leggen....
Standaard huismiddeltjes:
Slecht slapen: Anijs melk (met honing! )
Keelpijn: honing (hoewel trachitol toch beter is...)
Brandnetel steken: die planten met grote bladeren die er vaak in de buurt staan
En verstopte neus, los dan even wat zout op in water en wat druppeltjes in elk neusgat. Ik weet ook niet zeker of je dit aan je baby kunt geven.
quote:Dat is apart?
Op maandag 27 oktober 2003 16:40 schreef Angeles het volgende:
Bij krampen en diarree, een paar slokjes warme cola drinken. Is denk ik alleen niet heel goed voor hele kleine kinderen die nog geen cola gewend zijn. Het helpt vaak wel goed, en snel.
quote:Ik heb de rest nog niet gelezen, dus misschien heeft iemand anders er al op gerageerd, maar poho-olie mag je ABSOLUUT NIET gebruiken als je zwanger bent of bij zuigelingen.
Op maandag 27 oktober 2003 14:36 schreef marchien het volgende:
verkoudheid:poho-olie
quote:overdrijven is ook een vak he.
Op maandag 27 oktober 2003 18:40 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
et lijkt me niet verstandig om een kind met koorts in de diepvries te leggen....Brandnetel steken: die planten met grote bladeren die er vaak in de buurt staan
waterpokken
In een badje een washandje havermoutvlokken laten weken en dan je kindje in het water badderen geeft enorme verlichting tegen de jeuk.
quote:Ze bedoelt dovenetel, lijkt op brandnetel, alleen andere kleur bloemen (wit?). Weegbree zou ik niet op je huid smeren. Die heeft een melkachtig sap en bijna alle melkachtige plantesappen zijn giftig. Sommige mensen kunnen erg slecht tegen weegbree op hun huid, dus altijd voorzichtig mee zijn!
Op maandag 27 oktober 2003 20:56 schreef Fio het volgende:
die planten heten trouwens weegbree. Ik neem tenminste aan dat je die dingen bedoelt
quote:Nee, het is wel weegbree. Het sap van weegbree neemt de 'brand' van de brandnetels weg, en het grappige is dat ze altijd bij elkaar in de buurt groeien.
Op dinsdag 28 oktober 2003 14:04 schreef CNF het volgende:[..]
Ze bedoelt dovenetel, lijkt op brandnetel, alleen andere kleur bloemen (wit?). Weegbree zou ik niet op je huid smeren. Die heeft een melkachtig sap en bijna alle melkachtige plantesappen zijn giftig. Sommige mensen kunnen erg slecht tegen weegbree op hun huid, dus altijd voorzichtig mee zijn!
quote:Goed plan. Dat was in iedergeval mijn intentie toen ik dit topic opende: huismiddeltjes bij kinderkwaaltjes.
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:49 schreef Lois het volgende:
Laten we proberen om de huismiddeltjes te beperken tot middelen die kunnen bij kindertjes want anders past dit topic beter in Lifestyle.
En cola (caffeïne) werkt juist laxerend, dus is niet verstandig bij diaree.
quote:wat brandwonden betreft heb je gelijk, Brandwonden met koel water behandelen (onder de kraan houden) en nooit met zalfjes en vet enzo gaan kloten.
Op dinsdag 28 oktober 2003 19:33 schreef phileine het volgende:
NOOIT vet op brandwonden smeren. Het is een oud middeltje omdat het verzachtend voelt, maar het maakt dat het veel langzamer heelt en laat littekens na. NIET doen dus, ook geen olie.En cola (caffeïne) werkt juist laxerend, dus is niet verstandig bij diaree.
Echter, bij diaree, cola en chips, leveren zout en suiker en vocht aan het lichaam, prima idee, en laxeerende werking valt erg mee.
Trouwens nooit diaree remmers slikken als het niet per se hoeft, je lichaam wil bacterien uit je darmen kwijtraken, dus dat is nuttig. Wel voldoende drinken als je diaree hebt.
quote:Ik heb juist geleerd dat cola erg goed is bij diarree! Bij mij heeft het in ieder geval enkele malen goed geholpen. Ik zou het alleen niet aan mijn dochtertje geven. Cola werkt trouwens ook erg goed tegen misselijkheid!!!!
Op dinsdag 28 oktober 2003 19:33 schreef phileine het volgende:
NOOIT vet op brandwonden smeren. Het is een oud middeltje omdat het verzachtend voelt, maar het maakt dat het veel langzamer heelt en laat littekens na. NIET doen dus, ook geen olie.En cola (caffeïne) werkt juist laxerend, dus is niet verstandig bij diaree.
Nog een tip van mijn voormalige huisarts:
- tegen verstopping EN tegen diarree: geraspte appel eten. Is ook goed voor heel jonge kinderen.
quote:Dacht ik ook, cola is zulke bocht dat het bepaalde bacteriën doodt in het maagdarmkanaal. Wordt vaak gebruikt als mensen de rimboe in trekken, werkt als een trein...
Op dinsdag 28 oktober 2003 20:02 schreef Tinkepink het volgende:[..]
Ik heb juist geleerd dat cola erg goed is bij diarree! Bij mij heeft het in ieder geval enkele malen goed geholpen. Ik zou het alleen niet aan mijn dochtertje geven. Cola werkt trouwens ook erg goed tegen misselijkheid!!!!
Weegbree heb ik nooit geprobeerd, maar dovenetel (ziet eruit als brandnetel, maar dan met witte bloemetjes) helpt echt tegen brandneteljeuk.
Mijn zus: "homeopatische middelen werken bij kinderen nog heel goed, want die weten niet dat het flauwekul is." Ik weet wel dat vroeger op de zomerkampen waar ik leiding was, de "heimweedruppels" altijd goed werkten. Was gewoon een flesje suikerwater met een etiketje "heimwee" erop. Paar druppeltjes in een bekertje warme melk. De aandacht, de warme melk, en het idee dat er iets werd gedaan werkte meestal briljant.
quote:ik heb geen idee hoe het heet het zijn ca 30cm lange groene ovale bladeren ca 10 - 15 cm breed.... heel dik..
Op dinsdag 28 oktober 2003 17:48 schreef Rewimo het volgende:[..]
Nee, het is wel weegbree. Het sap van weegbree neemt de 'brand' van de brandnetels weg, en het grappige is dat ze altijd bij elkaar in de buurt groeien.
Smalle weegbree
Gewone weegbree
quote:Aanvulling op het cola verhaal, lepel het eens ipv drinken, werkt nog beter en kan ook bij kinderen
Op dinsdag 28 oktober 2003 20:02 schreef Tinkepink het volgende:[..]
Ik heb juist geleerd dat cola erg goed is bij diarree! Bij mij heeft het in ieder geval enkele malen goed geholpen. Ik zou het alleen niet aan mijn dochtertje geven. Cola werkt trouwens ook erg goed tegen misselijkheid!!!!
Nog een tip van mijn voormalige huisarts:
- tegen verstopping EN tegen diarree: geraspte appel eten. Is ook goed voor heel jonge kinderen.
quote:In Mexico ook. Wel de helder transparante zakjes gebruiken. De vliegen schijnen zichzelf vergroot weerspiegeld te zien en daar van te schrikken.
Op maandag 27 oktober 2003 15:27 schreef Angel22 het volgende:[zakje water tegen vliegen]
in spanje schijnen ze het allemaal te doen...
On topic:
Tegen zere keel: vers geperst sinaasappelsap, een eetlepel honing, aanlengen met gekookt water.
quote:Je hebt ook nog een breedbladige weegbree.
Op woensdag 29 oktober 2003 08:23 schreef Rewimo het volgende:
Dat is in elk geval geen weegbree danDie is vrij klein met ronde of juist langwerpige blaadjes met duidelijke nerven erin (er zijn twee soorten, de gewone en de smalle).
[afbeelding]
Smalle weegbree[afbeelding]
Gewone weegbree
quote:Moet die ui nog doormidden? Lijkt me anders weinig effectief?
Op maandag 27 oktober 2003 14:31 schreef Tinkepink het volgende:
(..)
VERKOUDHEID
- baden in kamillethee
- ui naast het bed
- veel buiten wandelen om de neus vrij te maken
(..)
quote:En de water weegbree
Op vrijdag 31 oktober 2003 17:39 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Je hebt ook nog een breedbladige weegbree.
Trouwens, over het melkachtige sap verhaal, weegbree kan je gewoon eten hoor, net zoals paarde sla (wel erg bitter...)
quote:Idd, lekker in grove stukken hakken. Stinkt lekker, maar werkt als een trein!
Op zondag 16 november 2003 14:20 schreef Grijs het volgende:[..]
Moet die ui nog doormidden? Lijkt me anders weinig effectief?
quote:Ik ben het nu aan het uitproberen
Op zondag 16 november 2003 16:05 schreef Evil-Cherry het volgende:[..]
Idd, lekker in grove stukken hakken. Stinkt lekker, maar werkt als een trein!
Ik gebruik het zelfs nog steeds
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |