abonnement Unibet Coolblue
pi_183143440
Uitgerekende data:

14 december: Hilzillah

2019:

26 januari: Thorinbelly
27 januari: Klaprooss
31 januari: krijgerrtje

2 februari: Limone
24 februari: Peejtur

8 maart: Mardy_Bum
21 maart: VenusFlyTrap (jongen)
24 maart: ***Leintjeuh en kaasplankje***

1 april: Cholula
5 april: Djoess (meisje)
19 april: Rebubbled
19 april: Flav
28 april: CaVaBien

12 mei: Ceviche
20 mei: Sisu
20 mei: Pinquit
24 mei: dodoria


***-----------------***vermeldingen zijn (a.s.) officiële fokbaby's (een fokbaby is een baby geboren uit een relatie waar man en vrouw elkaar hebben leren kennen op/door FOK).

Voor wijzigingen graag even een quote of DM. Of vraag even een mod!

[ Bericht 3% gewijzigd door SQ op 21-11-2018 10:01:04 ]
pi_183143506
Tjee! Nog maar twee dames in dit lijstje voor 2018! :+

Er hebben hier mensen contact met Hilz, toch? Hoop dat het goed met haar gaat!
pi_183144528
Reactie op vraag van Bobby (wil quoten maar lukt niet?):
Mijn bronnen zijn mn verloskundigen. Vond wel op internet deze recente factsheet van verloskundigen: https://www.knov.nl/serve(...)ravidarum_120618.pdf
Waarin ook benoemd staat dat er geen consensus is over screening en behandeling.
In de richtlijn van de nvog is pcos inderdaad een risicofactor, maar deze richtlijn dateert al van 2010. In het predictiemodel is pcos geen risicofactor (zag dat iemand anders dit ook al gepost had).
Met mij is besproken dat ik geen glucosetest hoef omdat pcos an sich in onze praktijk niet meer als risicofactor gezien wordt en ik verder geen risicofactoren heb (glucose in begin was goed, geen overgewicht, geen diabetes in familie), en het wel een belastend onderzoek is. Als ik het graag zou willen had ik hem wel mogen doen overigens.
Dus denk dat je vooral ook moet kijken naar eventuele andere risicofactoren en ook waar je je zelf goed bij voelt.
pi_183145715
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:33 schreef Limone het volgende:
Uitgerekende data:

25 november: Tink89

14 december: Hilzillah

2019:

27 januari: Klaprooss
31 januari: krijgerrtje

2 februari: Limone
24 februari: Peejtur

8 maart: Mardy_Bum
22 maart: VenusFlyTrap
24 maart: ***Leintjeuh en kaasplankje***

1 april: Cholula
5 april: Djoess (meisje)
19 april: Rebubbled
19 april: Flav
28 april: CaVaBien

12 mei: Ceviche
19 mei: Sisu
20 mei: Pinquit
24 mei: dodoria


***-----------------***vermeldingen zijn (a.s.) officiële fokbaby's (een fokbaby is een baby geboren uit een relatie waar man en vrouw elkaar hebben leren kennen op/door FOK).

Voor wijzigingen graag even een quote of DM. Of vraag even een mod!
Ik ben verplaatst naar de 20e. Net als pinquit dus <3
Zonder hoop geen leven.
pi_183145992
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:39 schreef T.A.S. het volgende:
Reactie op vraag van Bobby (wil quoten maar lukt niet?):
Mijn bronnen zijn mn verloskundigen. Vond wel op internet deze recente factsheet van verloskundigen: https://www.knov.nl/serve(...)ravidarum_120618.pdf
Waarin ook benoemd staat dat er geen consensus is over screening en behandeling.
In de richtlijn van de nvog is pcos inderdaad een risicofactor, maar deze richtlijn dateert al van 2010. In het predictiemodel is pcos geen risicofactor (zag dat iemand anders dit ook al gepost had).
Met mij is besproken dat ik geen glucosetest hoef omdat pcos an sich in onze praktijk niet meer als risicofactor gezien wordt en ik verder geen risicofactoren heb (glucose in begin was goed, geen overgewicht, geen diabetes in familie), en het wel een belastend onderzoek is. Als ik het graag zou willen had ik hem wel mogen doen overigens.
Dus denk dat je vooral ook moet kijken naar eventuele andere risicofactoren en ook waar je je zelf goed bij voelt.
Ah oke, maar dan heb je dus wel de screening gehad (je bent geprikt op glucosewaarden)?
Ik begreep uit het zorgpad van het umcg dat die screening alleen hoeft bij risicofactoren zoals o.a. pcos.
pi_183146227
Hoeraaaaa. Goede nipt!
Ik werd net gebeld door Mn lieve verloskundige.
Ze zei: ik bel voor de uitslag van de nipt en wil je feliciteren want alle uitslagen zijn goed.
En toen vroeg ze nog allemaal kleine dingetjes waaruit echt haar betrokkenheid bleek.
Ik hoop zo dat ik haar vaak tref, want 2 andere collega’s van haar vind ik echt stukken minder tof. 1 is veel te gehaast. Zo’n potige vroedvrouw die altijd maar door moet en de ander praat alsof je zelf een kindje bent. Hebben jullie ook zo’n verschil tussen de vk’s?
Zonder hoop geen leven.
pi_183146764
Jaa wat fijn sisu! *O* :D Op de een of andere manier denk ik steeds dat je verder bent dan je eigenlijk bent, Haha :')


En hallo, nummer 4 op de lijst. Mijn hemel, when Did that happen _O-
pi_183146973
Kleine rant in de spoiler, niet quoten svp. Ik moet het echt even kwijt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_183147079
*O* voor de goede NIPT-test!

@ VenusTrapFly:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_183147349
Yess Sisu! Gefeli met de goede nipt! :D
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_183148094
*O* Sisu wat fijn, een goede nipt! Ik hoop dat je de fijne vk vaak treft. Zou je kunnen vragen of je zo vaak mogelijk je afspraken bij haar hebt? Bij onze praktijk zit een vk waar ik wat minder een klik mee heb, maar ze is wel heel kundig.

Venus:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn buikbaby verbouwde net de boel, duidelijk voelbaar en zichtbaar. Ik denk dat mijn lief het wel kan voelen als hij over tien dagen weer terug is.
pi_183148103
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:36 schreef Limone het volgende:
Tjee! Nog maar twee dames in dit lijstje voor 2018! :+

Er hebben hier mensen contact met Hilz, toch? Hoop dat het goed met haar gaat!
Hoi!! O+ Ik lees zo goed als alles mee, maar reageren lukt me veel te selectief, dus reageer dan maar niet. :@

Het gaat goed, niet zo lekker als ik gewild had. Het valt me deze keer wat zwaar. Zeker met 2 kindjes die rondhupsen.

Lief dat je aan me denkt! :*
pi_183149330
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:47 schreef BobbyMcGee het volgende:

[..]

Ah oke, maar dan heb je dus wel de screening gehad (je bent geprikt op glucosewaarden)?
Ik begreep uit het zorgpad van het umcg dat die screening alleen hoeft bij risicofactoren zoals o.a. pcos.
Niet de screening in de zin van de glucosetest die ze ergens tussen 24-28 weken doen. Wel is bij de intake bij de verloskundige rond 10 weken bij het standaard bloedonderzoek ook naar glucose gekeken (doen ze bij alle zwangeren in de praktijk, niet specifiek bij mij). Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat dat dan bij iedereen bij het standaard bloedonderzoek hoorde, is dat bij jullie niet gedaan?
pi_183150781
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 19:46 schreef T.A.S. het volgende:

[..]

Niet de screening in de zin van de glucosetest die ze ergens tussen 24-28 weken doen. Wel is bij de intake bij de verloskundige rond 10 weken bij het standaard bloedonderzoek ook naar glucose gekeken (doen ze bij alle zwangeren in de praktijk, niet specifiek bij mij). Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat dat dan bij iedereen bij het standaard bloedonderzoek hoorde, is dat bij jullie niet gedaan?
Bij mij wel, net als vier jaar geleden. Ijzer, kalium, de hele rambam en ook glucose.
pi_183152379
Bedankt voor de lieve woorden dames.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cho wat leuk dat de baby zo lekker druk is! Kan je ook al je buik zien bewegen? (EDIT ik kan niet lezen)

En een goede nipt voor sisu! Whoehoe
  woensdag 14 november 2018 @ 22:16:59 #16
480396 Sisu
Oudgediende
pi_183154221
Wij hebben sinds een jaar een schoonmaker in huis. Het ontzorgt, maar zorgt er vooral voor dat er een stuk minder frustratie is tussen man en mij. Iets dat ik die +-30 euro p 2 weken wel waard vind. Ik moet nu alleen nog af van het schoonmaken en opruimen voordat ze komt, haha.

Cho, kan ik inderdaad vragen als ik haar weer tref. Bij de andere dames zou ik dat minder snel durven. Ze zijn allemaal ontzettend wijs en vakbekwaam, maar zij missen net dat klein beetje extra wat H. Wel heeft.
Ik vind haar naam /iets soortgelijks wel een optie overigens. Mijn man vind het ook een mooie naam, maar niet voor ons kind. Ik denk momenteel dat we er nóóit gaan uitkomen. Dus hopelijk krijgen wij ook zo’n ingeving als bij jullie, cho!

Glucose is hier standaard geprikt bij 11 weken. Was helemaal prima, maar toch moet ik de glucose test nogmaals doen. Ik maak me er niet zo druk om.

Waar ik me wel druk om maak is de negatieve mening van Kiind op de nipt. Zij leken het zo te stellen dat mensen die daaraan mee deden gemanipuleerd werden door de zorg en een maakbaar kindje wilden.
Er stond zelfs in het artikel (quote van een geïnterviewd stel maar toch..) iets van ‘Whats next? Welke groep wordt hierna weg geselecteerd? Autisten? Homo’s? ‘
* cringe *
Zonder hoop geen leven.
pi_183154461
Ik ben een beetje laat maar JJ, gefeliciteerd, wat een mooie jongen!

En ik vind het interessant om jullie ervaringen met grote baby's te lezen. Mijn baby's waren allebei 4 kilo bij de geboorte, maar hier wordt een baby pas als groot bestempeld als deze meer dan 4,5 kilo weegt. Er is bij mij gelukkig nooit op gehamerd dat er ingeleid moest worden door de grootte van de baby's en ik ervaarde het zelf als gewoon een gezonde baby die een beetje groot is, niet onmogelijk groot ofzo en ik roep ook altijd 'ja maar dit is een Nederlandse baby en Nederlanders zijn nu eenmaal groot' ^O^ .
Mijn laatste verloskundige zei dan ook heel fijn:' gelukkig hebben Nederlandse vrouwen ok Nederlandse heupen, dus die kunnen meestal wel een grote baby aan' _O- .
Helaas wel schouderdystochie gehad bij mijn bevallingen (vooral de tweede), maar daar hebben we strategieen voor m.b.t. bevallingshouding en begeleiding deze keer.

Ik ben het eigenlijk wel eens met SQ: je bang laten maken heeft echt weinig zin. Een echte reuzebaby komt echt bijna nooit voor, en als je wel zo'n joekel zou hebben dan merken ze dat wel op tijd.
Ik laat me niet afschrikken door verhalen over de grootte, dat heb ik wel geleerd van de vorige keren. Zolang deze onder de 5 kilo blijft denk ik dat het wel lukt, en zo niet, dan kan er altijd nog ingegrepen worden.

[ Bericht 52% gewijzigd door dodoria op 14-11-2018 22:31:21 ]
pi_183156203
Fijn dat jullie een goed gesprek hebben gehad, Venus.

Sisu: die naam komt wel, jullie vinden straks een naam die bij jullie past.
Wat betreft meningen over de nipt: ik begrijp wel dat er opmerkingen worden gemaakt over de maakbaarheid van het leven en de zorgen die daarbij horen. Ik vind het stuk van Kiind echter wat kort door de bocht. De vergelijking tussen Denemarken en Nederland klopt niet, in Denemarken kiest 90% van de zwangere vrouwen voor prenatale screening, in Nederland 42%. Uit onderzoek is ook gebleken dat bij de gesprekken over de screening nadruk wordt gelegd op het recht op niet weten. We gaan in Nederland anders om met dit soort zaken.
pi_183156281
Ik was zelf 2 weken over tijd, 11 freaking pond en 53 cm. Mijn moeder had echter een ontzettend gemakkelijke bevalling onder de douche. Dus ik bereid me vast een beetje voor. :P
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_183156935
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 23:31 schreef Rebubbled het volgende:
Ik was zelf 2 weken over tijd, 11 freaking pond en 53 cm. Mijn moeder had echter een ontzettend gemakkelijke bevalling onder de douche. Dus ik bereid me vast een beetje voor. :P
11 pond, wauw :o ...Dat is even persen :% Dus jij hebt een moeder met goede baringsheupen *O* Dan heb jij natuurlijk ook een goede kans op goede baringsheupen *O* *O* , dus dat wordt een makkie voor jou :Y , helemaal als je een 'normaal' formaat kind krijgt *) .. *dodoria probeert positief te blijven*..

Maar serieus zeg, 11 pond, da's 5,5 kilo en dan is 53 cm nog best kort voor zo'n gewicht, dus je was echt een dikkerd... Even voor de beeldvorming: een gemakkelijke bevalling onder de douche; niet eens ingescheurd?!

Ik heb wel eens gehoord dat een groot kind de eerste fase van de bevalling vergemakkelijkt, omdat de baarmoeder makkelijker om een groot kind samentrekt dan om een klein kindje. En ik kan me zo voorstellen dat je de zwaartekracht ook een beetje kunt laten meewerken met een zwaar kind. Dat houd ik mezelf altijd maar voor :')
pi_183157056
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:58 schreef Sisu het volgende:
Hoeraaaaa. Goede nipt!
Ik werd net gebeld door Mn lieve verloskundige.
Ze zei: ik bel voor de uitslag van de nipt en wil je feliciteren want alle uitslagen zijn goed.
En toen vroeg ze nog allemaal kleine dingetjes waaruit echt haar betrokkenheid bleek.
Ik hoop zo dat ik haar vaak tref, want 2 andere collega’s van haar vind ik echt stukken minder tof. 1 is veel te gehaast. Zo’n potige vroedvrouw die altijd maar door moet en de ander praat alsof je zelf een kindje bent. Hebben jullie ook zo’n verschil tussen de vk’s?
vk’s, zelf vier keer bevallen bij hetzelfde vk-bureau...

ja is een groot verschil, met de een heb je een klik en met de ander helemaal niet.

Bij nummer vier wilde zo’n nieuwe me gaan strippen op het bureau, ik zei nog zo weet je dat zeker? Zij zuchtend ja hoor... Binnen 1 minuut vliezen gebroken en weeën. Zij compleet in paniek...

Ik heb toen rustig gevraagd of x ook dienst had en of ze haar even wilde bellen. Dochtertje was er met twee uur, weeen heerlijk weggemasseerd (voetreflexmassage).

Dus ja, met de een klik je beter dan met de ander.
pi_183158647
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 22:16 schreef Sisu het volgende:
Waar ik me wel druk om maak is de negatieve mening van Kiind op de nipt. Zij leken het zo te stellen dat mensen die daaraan mee deden gemanipuleerd werden door de zorg en een maakbaar kindje wilden.
Er stond zelfs in het artikel (quote van een geïnterviewd stel maar toch..) iets van ‘Whats next? Welke groep wordt hierna weg geselecteerd? Autisten? Homo’s? ‘
* cringe *
Ow wauw. De keuze om wel of geen nipt te doen is al heel persoonlijk, maar met dat soort reacties vraag ik mij af of men wel weet wat Edwards of Patau inhouden. Syndroom van Down is veel bekender, maar ook bij kinderen met Down kan er een heel groot verschil zijn in lichamelijke gezondheid en mentale capaciteit.

Venus, fijn dat je een goed gesprek hebt gehad. Ik ben team boodschappen bestellen (lang leve AH pick up point :+). Is ook echt een aanrader.

Ik wil weer slapen :Z.
pi_183159102
Vooral luisteren naar je eigen gevoel, wat betreft testen/screening/etc. Er zijn ook mensen die kiezen voor testen omdat ze vooraf graag voorbereidingen willen treffen, niet per se omdat een bepaald kindje niet welkom zou zijn. Andere kiezen juist voor geen testen omdat ze zich dan zorgelozer zwanger kunnen voelen bijvoorbeeld of omdat ze willen vertrouwen op de natuur. En ja, er zijn aandoeningen die gezien kunnen worden die niet met het leven verenigbaar zijn, maar er zijn ook zulke aandoeningen die niet gezien kunnen worden. Zekerheid krijg je dus ook niet zomaar met die testen. Het kan ook gebeuren dat er iets wordt gevonden en dat je daar superveel stress van ervaart en bij nadere onderzoeken blijkt dan toch niets aan de hand te zijn. Allemaal redenen die je voor jezelf kunt afwegen en een keuze die je alleen voor jezelf kunt maken.

Over dat Down, ik heb een poosje geleden eens opgezocht hoe dat zat in Ijsland, omdat ik toen las dat daar nu nauwelijks meer down kindjes worden geboren. Ik was benieuwd naar de statistieken. :) En ik vond toen het volgende:

In Ijsland worden per jaar ca. 4000 babies geboren. Wereldwijd worden er ca. 1 per 1000 babies met down geboren. Dat zijn in Ijsland dus ca. 4 babies per jaar. Op een website las ik: IN IJSLAND IS DOWNSYNDROOM BIJNA UITGESTORVEN (SLECHTS 2 KINDEREN PER JAAR WORDEN ERMEE GEBOREN). Dat betekend dus dat 50% van die 4 babies met down per jaar wél geboren worden. En inderdaad 0,05% van het totaal aantal babies per jaar heeft down die geboren worden in Ijsland dus.

Over Nederland lees ik: In 2013 werden naar schatting 230 kinderen met Down geboren. Dat is 1,4 per 1000 baby's, er werden in 2013 171000 baby's in totaal geboren. In dat jaar ondergingen 760 vrouwen om een abortus om reden van Down. Dat is dus wel meer dan 50% waarbij zwangerschappen worden afgebroken.
Overigens komt het Down Syndroom in Nederland vaker voor dan gemiddeld. Op een website lees ik 1,6 per 1000 in tegen stelling tot 1 per 1000. En op weer een andere website fluctueert het tussen de 1,3 en 1,6 per 1000 baby's. En dat is dan al zonder de abortussen!
Dus die statistieken zijn niet helemaal koosjer, als het ook klopt dat er zoveel mensen abortus plegen en er toch nog ruim 1,3 per 1000 baby's met down worden geboren. Dan zou het betekenen dat in de praktijk in Nederland misschien wel 5+ per 1000 baby's down zouden hebben als ze allemaal geboren zouden worden?!

Statistieken worden altijd zo ingevuld dat ze het meest gunstig zijn voor degene die ze nodigt heeft. ;) Erg leuk vak trouwens, maar ook statistiek is weer multi-interpretabel. :P

Terug naar testen: Luister naar jezelf, praat met je lief en met je vroedvrouw. Wel belangrijk: Je hebt zelf altijd de keuze! En wat je uiteindelijk kiest is heel persoonlijk.
pi_183161113
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 23:31 schreef Rebubbled het volgende:
Ik was zelf 2 weken over tijd, 11 freaking pond en 53 cm. Mijn moeder had echter een ontzettend gemakkelijke bevalling onder de douche. Dus ik bereid me vast een beetje voor. :P
Ik was een 10ponder en idd een makkelijke bevalling. Mijn kinderen waren overigens ‘maar’ 7 & 8 pond. Het zegt dus helemaal niets ;)

En wat betreft de nipt, idd doen wat goed voelt voor jullie.
♥ J & S
pi_183161260
29 weken *O* Die zijn ingegaan met 2 uur overgeven midden in de nacht :r Daarna half rechtop op de bank geslapen, want maagzuur. En nu m’n best doen op het werk niet in slaap te vallen :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')