https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1834480/quote:UTRECHT/BILTHOVEN - De Stint komt voorlopig niet meer terug op de openbare weg. Dat heeft de rechter in Utrecht vandaag besloten in een kort geding over de elektrische bolderkar. Volgens de rechtbank heeft de minister terecht besloten om de Stint van de weg te halen, nadat duidelijk was geworden dat er technische problemen waren, die al eerder voor incidenten hadden gezorgd.
Een gastouder in Almere had het kort geding aangespannen om het voertuigje weer te kunnen gebruiken voor het vervoer van kinderen. Het gebruik van de Stint op de openbare weg werd verboden na een botsing met een trein op een overweg in Oss. Daarbij kwamen vier kinderen om het leven en raakten de bestuurster en een ander kind zwaargewond.
GASHENDEL
Een verkennend onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat door een technisch mankement Stints plotseling op volle snelheid kunnen gaan rijden. De gashendel terugdraaien heeft dan geen effect meer en de handrem is niet krachtig genoeg om het voertuig te stoppen. De rechter oordeelt dat de verkeersveiligheid in het geding is en dat de minister de Stint van de weg mocht halen tot het onderzoek is afgerond.
De uitspraak werd bijgewoond door vijfentwintig medewerkers van fabrikant Stintum en directeur Edwin Renzen. Ze wilden nog een keer samenkomen, nu het Bilthovense bedrijf door een dreigend faillissement is stilgelegd. "En we hebben toch niks te doen", verwoordde een van hen de frustratie vooraf.
KNUTSELWERKJES
Het vonnis leidde tot teleurstelling, maar directeur Renzen was ook trots. In de rechtbank waren twee zalen gereserveerd voor medewerkers van kinderdagverblijven, die het besluit van de rechter zelf wilden horen. Kinderen verrasten Renzen na afloop met tekeningen en zelfgemaakte presentjes. "Er waren knutselwerkjes van boterkuipjes met wieltjes eraan en een soort Stint-stuurtje erop", zei hij tegen RTV Utrecht. "Ik ben misschien een beetje een weke lul, maar dat vind ik dan mooi."
Renzen zei eerder dat de ondergang van zijn bedrijf een direct gevolg is van het verbod dat het ministerie heeft ingesteld. Of de Stint later nog mag terugkeren op de openbare weg moet onderzoek uitwijzen. De rechter maant de minister om daar haast mee te maken, om de betrokken partijen niet langer dan nodig in onzekerheid te laten zitten.
Eckte zwarte pieten. .quote:Op donderdag 1 november 2018 22:21 schreef the-eye het volgende:
Geen Stint en Piet dit jaar
[ afbeelding ]
Er komt nog een beter onderzoek waarvan het resultaat in december verwacht wordt. Daar zal vast wel op geacteerd worden.quote:Op donderdag 1 november 2018 18:33 schreef SuperNeger het volgende:
Beetje raar dat ze niet alleen de veiligheidseisen van die dingen aanscherpen. Zet er een goede rem op i.c.m. een dodemanskoordje en je zou zeggen dat het probleem opgelost is?
Waarom? Volgens mij voelt die vent nattigheid en trekt ie de stekker eruit voordat de resultaten bekend worden.quote:Op donderdag 1 november 2018 22:07 schreef BasEnAad het volgende:
Het verbod is dan wel terecht, maar het toezicht is in gebreke gebleven. De minister mag verbieden, maar is wel aansprakelijk als het gaat over het faillissement van Stint.
De noodstop zat er wel ooit op. Maar omdat de kinderen er bij konden, is deze verplaatst eraf gehaald.quote:Op donderdag 1 november 2018 22:27 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik begrijp niet dat ze nooit een noodstop op dat ding gezet hebben. Net zoals bij een elektrische palletkar. Gewoon met een knop de hele stroomkring onderbreken.
Omdat de belangrijke aanpassingen niet doorgegeven zijn.quote:Op donderdag 1 november 2018 22:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
De noodstop zat er wel ooit op. Maar omdat de kinderen er bij konden, is deze verplaatst eraf gehaald.
Je kan je beter afvragen waarom er een aan alle kanten rammelende typegoedkeuring is gekomen. Want dat is wat de minister nu zo veel mogelijk probeert te verbloemen.
Er is een goedkeuring voor eerste versie stint gegeven.quote:Op donderdag 1 november 2018 22:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
De noodstop zat er wel ooit op. Maar omdat de kinderen er bij konden, is deze verplaatst eraf gehaald.
Je kan je beter afvragen waarom er een aan alle kanten rammelende typegoedkeuring is gekomen. Want dat is wat de minister nu zo veel mogelijk probeert te verbloemen.
Dat heeft niks met de initiële typegoedkeuring te maken.quote:Op donderdag 1 november 2018 22:34 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Omdat de belangrijke aanpassingen niet doorgegeven zijn.
Op basis van "het is wel een kek dingetje". Niet op basis van enige wetgeving op het gebied van vervoer.quote:Op donderdag 1 november 2018 22:36 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Er is een goedkeuring voor eerste versie stint gegeven.
Nou, de stint is door alle instanties goedgekeurd en toegelaten op de weg. Later blijken de instanties gefaald te hebben, niet de producent van de stint. Het verbieden van de stint is terecht, alleen moet de staat daar wel voor opdraaien, omdat zij in eerste instantie wel de stint hebben goedgekeurd. Dat krijgt nog wel een staartje. Dus het verbieden is terecht, maar ze zijn er uiteindelijk wel aansprakelijk voor, dus ook aansprakelijk voor het faillissement.quote:Op donderdag 1 november 2018 22:31 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Waarom? Volgens mij voelt die vent nattigheid en trekt ie de stekker eruit voordat de resultaten bekend worden.
De Stint, een elektrische bolderkar, is in 2011 gecontroleerd op veiligheid volgens de normen van een wet die is bedoeld voor bromfietsen en andere innovatieve vervoermiddelen die bedoeld zijn voor één persoon.quote:Op donderdag 1 november 2018 22:37 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat heeft niks met de initiële typegoedkeuring te maken.
Waarom is er geen periodieke keuring? Waarom is er geen rijbewijs nodig? Waarom is hij geschikt voor personenvervoer van meer dan 9 personen? Etc.
Zelfs voor een bromfiets is een rijbewijs nodig.quote:Op donderdag 1 november 2018 22:38 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
De Stint, een elektrische bolderkar, is in 2011 gecontroleerd op veiligheid volgens de normen van een wet die is bedoeld voor bromfietsen en andere innovatieve vervoermiddelen die bedoeld zijn voor één persoon.
Innovatie boven veiligheid. Met andere woorden; de politiek staat weer eens mijlen ver van de realiteit af.quote:Minister Van Nieuwenhuizen blikt terug op hoe die wet tot stand kwam: "De Tweede Kamer wilde zelf in 2009 geen kentekenplicht, rijbewijsplicht of verplichte training invoeren." Dat was om innovatieve projecten niet tegen te werken. Wel werd in de wet vastgelegd dat er per type voertuig naar de technische vereisten wordt gekeken. Dat gebeurde dus ook in 2011 bij de Stint.
En het is ook niet opgevallen in periode keuringen waarbij getoetst wordt aan de initieele type goedkeuring. Natuurlijk niet, want die zijn er niet.quote:De fabrikant heeft sinds die eerste veiligheidscontrole de motor sterker gemaakt en de bedrading en beveiliging veranderd. Dit is niet gemeld bij of gecontroleerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Dan sta je nog niet stil!!!quote:Op donderdag 1 november 2018 22:27 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik begrijp niet dat ze nooit een noodstop op dat ding gezet hebben. Net zoals bij een elektrische palletkar. Gewoon met een knop de hele stroomkring onderbreken.
Oh nee? Ram jij maar eens op die knop als je rijdt. Dan sta je ineens stil hoor.quote:
Een onderbreking van de stroomkring is geen rem, je zet alleen de voorstuwing stil!quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:10 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Oh nee? Ram jij maar eens op die knop als je rijdt. Dan sta je ineens stil hoor.
Klopt maar dat is niet wat kentekenplaat bedoelt.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:59 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Een onderbreking van de stroomkring is geen rem, je zet alleen de voorstuwing stil!
Hij zegt letterlijkquote:Op vrijdag 2 november 2018 14:29 schreef daNpy het volgende:
[..]
Klopt maar dat is niet wat kentekenplaat bedoelt.
quote:Op donderdag 1 november 2018 22:27 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik begrijp niet dat ze nooit een noodstop op dat ding gezet hebben. Net zoals bij een elektrische palletkar. Gewoon met een knop de hele stroomkring onderbreken.
Maar dat is niet wat hij bedoelt. Je zou ook de regels erboven kunnen lezen.quote:
Dat betekent in het geval van een elektromotor eigenlijk wel dat je ineens stil staat. En nee, dat is geen rem, maar daar voorkom je wel een drama zoals in Oss mee.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:59 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Een onderbreking van de stroomkring is geen rem, je zet alleen de voorstuwing stil!
Nee dat betekent het niet, pas als je hem kort sluit gaat de motor zichzelf tegenwerken en dus remmen.quote:Op vrijdag 2 november 2018 20:48 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dat betekent in het geval van een elektromotor eigenlijk wel dat je ineens stil staat. En nee, dat is geen rem, maar daar voorkom je wel een drama zoals in Oss mee.
Zoals de zwaardere motor waarmee beter geremd kon worden? Al het nieuws vanuit de overheid van de eerste week na het ongeluk was paniekvoetbal om de eigen verantwoordelijkheid te ontduiken. Ze hadden meerdere keren het advies gekregen om meer controles bij alle bijzondere bromvoertuigen te doen, maar vonden de gevaren wel acceptabel. Tot er kinderen doodgingen. Er is gerommeld met het proces verbaal en het eerste rapport waar heel selectief uit gequote is door de minister staat vol met bewezen onzin. Mijn pc heeft standaard een temperatuur waarop soldeer zou smelten aldus onze ambtenaren.quote:Op donderdag 1 november 2018 22:34 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Omdat de belangrijke aanpassingen niet doorgegeven zijn.
Ah ik ben niet de enige die de smoesjes van de minister doorziet.quote:Op vrijdag 2 november 2018 21:40 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zoals de zwaardere motor waarmee beter geremd kon worden? Al het nieuws vanuit de overheid van de eerste week na het ongeluk was paniekvoetbal om de eigen verantwoordelijkheid te ontduiken. Ze hadden meerdere keren het advies gekregen om meer controles bij alle bijzondere bromvoertuigen te doen, maar vonden de gevaren wel acceptabel. Tot er kinderen doodgingen. Er is gerommeld met het proces verbaal en het eerste rapport waar heel selectief uit gequote is door de minister staat vol met bewezen onzin. Mijn pc heeft standaard een temperatuur waarop soldeer zou smelten aldus onze ambtenaren.
De fabrikant weet dat hij het moet melden als hij dingen verandert.quote:Op donderdag 1 november 2018 22:07 schreef BasEnAad het volgende:
Het verbod is dan wel terecht, maar het toezicht is in gebreke gebleven. De minister mag verbieden, maar is wel aansprakelijk als het gaat over het faillissement van Stint.
N.a.v. dit topic heb ik het vandaag op het werk geprobeerd met een elektrische palletkar. Als ik de noodstop inram staat het kreng gelijk stil. En dan is hij compleet prikloos.quote:Op vrijdag 2 november 2018 20:52 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee dat betekent het niet, pas als je hem kort sluit gaat de motor zichzelf tegenwerken en dus remmen.
Dan zou ik wat betere koeling regelen.quote:Op vrijdag 2 november 2018 21:40 schreef Glazenmaker het volgende:
Mijn pc heeft standaard een temperatuur waarop soldeer zou smelten aldus onze ambtenaren.
Ik overdreef een beetje. Maar 70 graden is niet extreem hoog. Je soldeer druipt niet je pc kast uit.quote:Op zondag 4 november 2018 01:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dan zou ik wat betere koeling regelen.
Zelfs mijn gpu komt niet aan dat soort temperaturen als ik zit te gamen.
Dat heb ik gemist. Waar kan ik dat vinden?quote:Op zaterdag 3 november 2018 02:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
De fabrikant weet dat hij het moet melden als hij dingen verandert.
Heb je gemeten of hij dan kortgesloten is, of zijn de spoelen nog open?quote:Op zaterdag 3 november 2018 22:56 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
N.a.v. dit topic heb ik het vandaag op het werk geprobeerd met een elektrische palletkar. Als ik de noodstop inram staat het kreng gelijk stil. En dan is hij compleet prikloos.
Pffft, dat is in meerdere artikelen vermeld. Is natuurlijk ook volledig logisch. Je krijgt een RDW-goedkeuring voor het voertuig in de staat zoals je het aanlevert.quote:Op zondag 4 november 2018 09:52 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat heb ik gemist. Waar kan ik dat vinden?
Maar hij is onder de 4kW/25km/u gebleven met mijn aanpassing.quote:Op maandag 5 november 2018 01:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Pffft, dat is in meerdere artikelen vermeld. Is natuurlijk ook volledig logisch. Je krijgt een RDW-goedkeuring voor het voertuig in de staat zoals je het aanlevert.
En?quote:Op maandag 5 november 2018 05:46 schreef Physsic het volgende:
Maar hij is onder de 4kW/25km/u gebleven met mijn aanpassing.
https://www.nu.nl/binnenl(...)inds-zomer-2017.htmlquote:Naja, jammer dat je het niet voor me wil terugzoeken.
En dus voldeed hij bijvooebeeld nog (steeds) aan dezelfde typegoedkeuring.quote:
Ik heb het enkel de laatste paar dagen niet meer gevolgd en daarvoor waren er vooral mensen die zelf meende dat het voertuig opnieuw gekeurd diende te worden na aanpassingen maar daar verder geen bewijs voor hadden.quote:[..]
Staat vast wel ergens in de 14 delen van het topic over het ongeluk.
Jij denkt dat snelheid het enige criterium is?quote:Op maandag 5 november 2018 05:52 schreef Physsic het volgende:
En dus voldeed hij bijvooebeeld nog (steeds) aan dezelfde typegoedkeuring.
Nee, zeker niet, maar dat was een van de wijzigingen waarom hij bij een herkeuring zou kunnen worden afgekeurd.quote:Op maandag 5 november 2018 05:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij denkt dat snelheid het enige criterium is?
Lees het artikel even dat ik gelinked heb in de vorige reactie.
Ik denk dat de fabrikant/importeur een goede claim richting de overheid kan maken.quote:Op donderdag 1 november 2018 22:07 schreef BasEnAad het volgende:
Het verbod is dan wel terecht, maar het toezicht is in gebreke gebleven. De minister mag verbieden, maar is wel aansprakelijk als het gaat over het faillissement van Stint.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |