abonnement Unibet Coolblue
pi_183099784
Overigens ga ik ook even wat verder duiken in de zgn trench railways waar zijdelings wat over verteld werd. Smalspoor dat ter plekke snel als ware het een soort grote modelspoorbaan kon worden neergelegd. _O_

  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 november 2018 @ 19:51:48 #27
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_183107697
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 13:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Overigens ga ik ook even wat verder duiken in de zgn trench railways waar zijdelings wat over verteld werd. Smalspoor dat ter plekke snel als ware het een soort grote modelspoorbaan kon worden neergelegd. _O_

[ afbeelding ]
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_183110364
Ik ben het nu terug aan het kijken. Buitengewoon indrukwekkend en knap bewerkt.
pi_183111642
quote:
Ik kwam hem al tegen, erg tof. Deze verzameling foto's is ook interessant, smalspoor aan Duitse zijde. Die dus eveneens locs met benzinemotor hadden rondrijden, naar ik aanneem vanwege dezelfde reden als gegeven door de geinterviewde in They shall not grow old.



[ Bericht 0% gewijzigd door saparmurat_niyazov op 13-11-2018 09:16:25 ]
  maandag 12 november 2018 @ 23:05:50 #30
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_183113119
Dit vinden ze in het treinentopic in PTA vast ook wel mooi spul.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 13 november 2018 @ 07:15:55 #31
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_183115831
Wat ik zo lees op internet is dat iedereen wel enorm onder de indruk is van de film.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 13 november 2018 @ 09:19:10 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183116960
Ik kan ook deze miniserie aanbevelen:
World War 1 in Colour (TV Mini-Series 2003– ) - IMDb
Lang niet zo scherp en goed bewerkt als "They shall not grow old" maar nog steeds schitterende beelden. Het grappige is dat ik bij deze miniserie wel nog steeds het gevoel heb dat ik naar oude beelden kijk. Waarschijnlijk door de korreligheid en omdat de snelheid vaak niet klopt zoals vaak bij hele oude films.

De kracht van "They shall not grow old" is dat je echt een verbinding kunt voelen met de individuele militairen omdat alles zo natuurlijk is. Ze lijken ook expres beelden te hebben gekozen waar de individualiteit van de afzonderlijke militairen goed naar voren komt. Je kijkt niet naar legers maar naar afzonderlijke mensen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_183131627
Ik vond het eigenlijk wel fascinerend dat de beelden en verhalen heel goed aansluiten bij hoe mensen als Erich Remarque en Ernst Jünger hun ervaringen in hun boeken beschreven hebben. Het blijft altijd lastig c.q. onmogelijk om je voor te stellen hoe het echt was, maar hierbij had ik wel zoiets van “zo zag dat eruit met die modder”
pi_183136218
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 21:23 schreef itchycoo het volgende:
Ik ben het nu terug aan het kijken. Buitengewoon indrukwekkend en knap bewerkt.
Heb hem gemist, is hij nog ergens te zien?
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_183136876
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 04:24 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Heb hem gemist, is hij nog ergens te zien?
via de officiële kanalen niet dat ik weet. Ik had em opgenomen. Denk dat je ergens wel een geripte versie kunt downloaden.

Misschien kan SeLang hem wel naar je versturen, die heeft em geript.
pi_183136942
Gave documentaire. Er lijkt gekozen te zijn om ook heel erg te belichten hoe men er het beste van maakte, lol vond waar mogelijk, en de dood in zekere mate accepteerde ofwel de gedachte verdrong door 'de angst voor angst'.

Er blijkt ook echt een compleet andere tijdgeest uit. Veel jongens vonden het juist heel fijn dat ze verteld werd wat ze moesten doen. Trainen zonder te weten waarvoor precies werd geaccepteerd. Veel minder individualistisch, minder kritisch. Zet mij aan het denken over of het wel zo eerlijk is om jezelf mentaal in de schoenen van die soldaten te verplaatsen.
pi_183137738
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 04:24 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Heb hem gemist, is hij nog ergens te zien?
VPN met BBC iplayer.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 16 november 2018 @ 18:51:53 #38
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_183189119
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 21:12 schreef itchycoo het volgende:
Ik vond het eigenlijk wel fascinerend dat de beelden en verhalen heel goed aansluiten bij hoe mensen als Erich Remarque en Ernst Jünger hun ervaringen in hun boeken beschreven hebben. Het blijft altijd lastig c.q. onmogelijk om je voor te stellen hoe het echt was, maar hierbij had ik wel zoiets van “zo zag dat eruit met die modder”
Ja, Jackson en zijn mensen hebben erg goed werk geleverd. Ik heb 'm gisteravond voor de tweede keer gekeken en hij kwam nog hard binnen.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_183189775
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 08:00 schreef Bot13 het volgende:
Gave documentaire. Er lijkt gekozen te zijn om ook heel erg te belichten hoe men er het beste van maakte, lol vond waar mogelijk, en de dood in zekere mate accepteerde ofwel de gedachte verdrong door 'de angst voor angst'.

Er blijkt ook echt een compleet andere tijdgeest uit. Veel jongens vonden het juist heel fijn dat ze verteld werd wat ze moesten doen. Trainen zonder te weten waarvoor precies werd geaccepteerd. Veel minder individualistisch, minder kritisch. Zet mij aan het denken over of het wel zo eerlijk is om jezelf mentaal in de schoenen van die soldaten te verplaatsen.
Ja! Ik heb in mijn studie onderzoek gedaan naar een krant die door soldaten zelf werd gedrukt in/nabij de loopgraven. Dat ding is gewoon een soort proto-De Speld, maar dan soms nog scherper. Humor was een van de uitlaatkleppen (‘mental coping strategies’) om met dit soort dieptrieste ellende te kunnen overleven. Ergens denk je “hoe kun je hier de humor van inzien”, maar anderzijds is het totaal begrijpelijk dat het eigenlijk een van de weinige manieren is om het draaglijk te maken.

Overigens bleek tijdens datzelfde onderzoek dat er best wel kritiek was op de oorlog onder de soldaten, maar dat het keihard de kop in werd gedrukt; voor het thuisfront was het eigenlijk een grote goed weer show

[ Bericht 3% gewijzigd door itchycoo op 16-11-2018 19:28:16 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 december 2018 @ 10:01:51 #40
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_183473052
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 19:22 schreef itchycoo het volgende:

[..]

Ja! Ik heb in mijn studie onderzoek gedaan naar een krant die door soldaten zelf werd gedrukt in/nabij de loopgraven. Dat ding is gewoon een soort proto-De Speld, maar dan soms nog scherper. Humor was een van de uitlaatkleppen (‘mental coping strategies’) om met dit soort dieptrieste ellende te kunnen overleven. Ergens denk je “hoe kun je hier de humor van inzien”, maar anderzijds is het totaal begrijpelijk dat het eigenlijk een van de weinige manieren is om het draaglijk te maken.

Overigens bleek tijdens datzelfde onderzoek dat er best wel kritiek was op de oorlog onder de soldaten, maar dat het keihard de kop in werd gedrukt; voor het thuisfront was het eigenlijk een grote goed weer show
Is die krant ergens online in een archief te lezen?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_183475890
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 10:01 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Is die krant ergens online in een archief te lezen?
Voor zover ik weet niet, maar ik zal straks eens op de computer kijken. Ik heb zelf een gebonden uitgave voor een tientje gekocht bij de National Portrait Gallery in Londen.

Edit: ik zie dat je ‘em (the Wipers Times) op bol.com kunt bestellen, zowel fysiek als e-book. Echt een aanrader! Ze bieden regelmatig de loopgraven te koop aan in de advertenties met allerlei ludieke teksten. :+
pi_183476111
Nu zit ik gelijk ook weer met veel plezier te bladeren. Echt fantastisch om allerlei running gags terug te zien komen en te zien hoe ze de Britse pers voortdurend op de hak nemen door heel cynisch over de oorlog te schrijven.


Verwijzingen zoals Lewis Vickers (naar de twee machinegeweren) zijn aan de orde van de dag in alle artikelen. :D
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 december 2018 @ 14:05:33 #43
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_183476355
:D _O- _O_
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 december 2018 @ 14:06:48 #44
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_183476376
Er is zelfs een film over gemaakt. :D

https://www.moviemeter.nl/film/95735
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 11 april 2019 @ 12:47:04 #45
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_186154826
Vanaf vandaag is de documentaire They Shall Not Grow Old van regisseur Peter Jackson (van onder andere The Lord of the Rings Trilogy) te zien in de Nederlandse bioscopen.

Oorspronkelijke beelden van de Eerste Wereldoorlog (uit het archief van het Imperial War Museum London) zijn opgeknapt en digitaal ingekleurd, waarna ze door Jackson verwerkt zijn tot een documentaire. De commentaren in de film zijn afkomstig van de oorlogsveteranen zelf en geselecteerd uit meer dan zeshonderd uur aan interviews uit de archieven van BBC News.

Distributeur Warner Bros. Pictures heeft bekend gemaakt dat Nederlandse veteranen met korting naar deze documentaire kunnen. Uiteraard op vertoon van hun veteranenpas!

Bijvoorbeeld:
Kinepolis Nederland biedt ¤2,00 korting op vertoon van een veteranenpas. Dit geldt voor al hun bioscopen en en partnerbioscopen!
Bioscopen van Kinepolis: https://kinepolis.nl/
Partnerbioscopen van Kinepolis: https://kinepolis.nl/content/partnerbioscopen
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 11 april 2019 @ 12:52:46 #46
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_186154903
Op naar de bios dus! _O_
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 11 april 2019 @ 14:38:27 #47
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_186156435
Misschien wel iets voor het paasweekend.
pi_186174202
Toffe film. Niet spectaculair, maar mooi overzicht, en ook nog de nodige humor.
-
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 april 2019 @ 18:45:18 #49
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_186350298
quote:
7s.gif Op donderdag 11 april 2019 14:38 schreef Nibb-it het volgende:
Misschien wel iets voor het paasweekend.
Goed plan. O-)

Ik zit nu klaar in de 3D zaal.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')