abonnement Unibet Coolblue
  maandag 24 september 2018 @ 09:25:44 #26
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182098142
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 00:08 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Het niet geloven van iets dat is pas armoede, waarom leef je dan ? Voor wie leef je dan ? Waarom zou dan de aarde bestaan als het toch allemaal niets uitmaakt , als we toch allemaal weer vernietigd worden ?
En als je geen antwoord hebt op al die vragen dan moet je maar "iets" geloven? Is dat het antwoord?
pi_182098478
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 00:08 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Het niet geloven van iets dat is pas armoede, waarom leef je dan ? Voor wie leef je dan ? Waarom zou dan de aarde bestaan als het toch allemaal niets uitmaakt , als we toch allemaal weer vernietigd worden ?
"Ongeloof" zonder in nihilisme te vervallen is prima mogelijk. Maar ook een kunst :)
-
pi_182098513
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 04:52 schreef TechnoCat het volgende:

Als het universum oneindig bestaat, dus zonder leeftijd en oneindig qua grootte dan is alles mogelijk. :)

Natuurlijk niet. Dat hangt van de natuurwetten af. Heel veel zaken zijn onmogelijk in de natuur volgens de ons bekende natuurwetten.

Ik kan bv ook oneindig veel loten hebben zonder dat daar een winnend lotnummer tussen zit.
-
pi_182098549
Een joint in de beste stad van het beste alnd ter wereld geeft mij redenen om te leven
pi_182101833
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 09:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En als je geen antwoord hebt op al die vragen dan moet je maar "iets" geloven? Is dat het antwoord?
Dat is wel een logische denkwijze ja
  maandag 24 september 2018 @ 13:56:52 #31
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182102489
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 13:15 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dat is wel een logische denkwijze ja
Maar daarom niet per definitie waar. Ik heb bijvoorbeeld een prima leven zonder geloof of religie.

Ik ben ook niet bang voor de dood. Ik ben er heel lang niet geweest, dat heb ik toen ook niet gemist. ;)
pi_182102542
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 13:56 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Maar daarom niet per definitie waar. Ik heb bijvoorbeeld een prima leven zonder geloof of religie.

Ik ben ook niet bang voor de dood. Ik ben er heel lang niet geweest, dat heb ik toen ook niet gemist. ;)
Maar wat voor zin heeft het leven dan volgens jou ?
  maandag 24 september 2018 @ 14:02:34 #33
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182102576
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 14:00 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Maar wat voor zin heeft het leven dan volgens jou ?
Zin voor wie of wat is dan de volgende vraag. En moet alles zin hebben?
pi_182102629
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 14:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zin voor wie of wat is dan de volgende vraag. En moet alles zin hebben?
Als het toch allemaal geen zin heeft, waarom pleegt dan niet iedereen massaal zelfmoord (als het even tegenzit) ? Sorry, ik vind het een beetje lastig aangezien ik wel een doel heb in dit leven
  maandag 24 september 2018 @ 14:32:08 #35
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182103067
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 14:05 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Als het toch allemaal geen zin heeft, waarom pleegt dan niet iedereen massaal zelfmoord (als het even tegenzit) ? Sorry, ik vind het een beetje lastig aangezien ik wel een doel heb in dit leven
Ik heb ook een doel of doelen in mijn leven. Die zijn voor mij zinvol, maar voor een ander ?

Mag ik vragen wat jij voor doel hebt in het leven?
pi_182103254
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 14:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik heb ook een doel of doelen in mijn leven. Die zijn voor mij zinvol, maar voor een ander ?

Mag ik vragen wat jij voor doel hebt in het leven?
Een christen heeft als doel God lief te hebben boven alles en de naaste als ons zelf.
  woensdag 26 september 2018 @ 04:02:28 #37
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_182136590
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 14:40 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Een christen heeft als doel God lief te hebben boven alles en de naaste als ons zelf.
Zelfs voor die piepkleine periode dat je even hier op vakantie mag zijn?

Mag je eindelijk even weg, verlangd God nog steeds van je dat Hem lief hebt. En als je het niet doet ga je naar de hel, nee dat is een fijne vorm van afpersing/chantage.
pi_182138573
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 04:02 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Zelfs voor die piepkleine periode dat je even hier op vakantie mag zijn?

Mag je eindelijk even weg, verlangd God nog steeds van je dat Hem lief hebt. En als je het niet doet ga je naar de hel, nee dat is een fijne vorm van afpersing/chantage.
Mag je eindelijk weg ? Klinkt alsof je het helemaal niet meer ziet zitten hier. Door Gods genade (wil van God) Mag je Hem zoeken en vinden.
  woensdag 26 september 2018 @ 09:10:53 #39
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_182138644
Ik geloof (ben er natuurlijk niet zeker van) dat het leven volkomen zinloos is behalve de zin die je er zelf aan geeft. Veel mensen vinden het eng dat er geen hiernamaals is of geen god of iets anders dat ze als een soort missie moeten voltooien. Ik vind het juist een heel fijne gedachte dat ik maar een van de vele miljarden poppetjes ben die deze aarde een aantal decennia bewoon. Ik hecht net zoals veel mensen heel veel waarde en energie aan dingen die het niet waard zijn, wat weer zorgt voor angsten.
Volgens Nietzsche ben je pas echt baas als je je eigen sterfelijkheid in de ogen kan zien. Dat is extreem moeilijk voor de meeste mensen en dat heeft alles met onze overlevingsdrang te maken. Zo is de natuur. Ja ik besef dat ik dood ga en maar goed ook. Ik hoef niet eens per sé heel oud te worden als dat zou betekenen dat ik langzaam aftakel en mensen om wie ik geef allemaal eerder dood gaan.
:')
  woensdag 26 september 2018 @ 09:47:32 #40
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_182139178
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 04:02 schreef TechnoCat het volgende:

[..]
Mag je eindelijk even weg, verlangd God nog steeds van je dat Hem lief hebt. En als je het niet doet ga je naar de hel, nee dat is een fijne vorm van afpersing/chantage.
Wat een rare conclusie.

Ten eerste is er zoiets als genade, God houdt nog steeds van je als je een tijd bij Hem vandaan bent geweest en is nooit te beroerd om mensen een nieuwe kans te geven.

Ten tweede, als je de aanwezigheid van God persoonlijk ervaren hebt in je leven wordt het een tweede natuur om Hem lief te hebben, dan doe je het echt niet omdat je bang bent voor de hel ofzo.

Ten derde is van iemand houden, ook al is die iemand God, nu bij uitstek iets wat je prima continu kan doen zonder dat het je veel energie kost. De meeste mensen houden toch op vakantie toch ook nog steeds van hun ouders/partner/kinderen?
  woensdag 26 september 2018 @ 13:13:59 #41
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_182142340
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 09:47 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Wat een rare conclusie.

Ten eerste is er zoiets als genade, God houdt nog steeds van je als je een tijd bij Hem vandaan bent geweest en is nooit te beroerd om mensen een nieuwe kans te geven.

Alleen is niemand het erover eens hoe ver die vergiffenis precies gaat. Als God zoals jij zegt nooit te beroerd is een tweede kans te geven kunnen de meest verschrikkelijke mensen vlak voor hun dood nog vergiffenis krijgen.
:')
  woensdag 26 september 2018 @ 13:24:31 #42
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_182142552
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 13:13 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Alleen is niemand het erover eens hoe ver die vergiffenis precies gaat. Als God zoals jij zegt nooit te beroerd is een tweede kans te geven kunnen de meest verschrikkelijke mensen vlak voor hun dood nog vergiffenis krijgen.
Als hun berouw oprecht is, waarom niet?

(zie ook Lukas 23:40-43)

[ Bericht 1% gewijzigd door DecoAoreste op 26-09-2018 13:31:02 ]
  Moderator woensdag 26 september 2018 @ 13:29:53 #43
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182142656
Je hebt helemaal geen drive nodig om te leven, zonder die drive lukt het ook prima om te blijven leven....

Ikzelf vind het eigenlijk wel prettig dat er geen zin of hoger doel is aan leven wel zo geruststellend dat betekend gelijk dat je het ook niet verkeerd kunt.. :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_182147713
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 09:47 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Wat een rare conclusie.

Ten eerste is er zoiets als genade, God houdt nog steeds van je als je een tijd bij Hem vandaan bent geweest en is nooit te beroerd om mensen een nieuwe kans te geven.

Ten tweede, als je de aanwezigheid van God persoonlijk ervaren hebt in je leven wordt het een tweede natuur om Hem lief te hebben, dan doe je het echt niet omdat je bang bent voor de hel ofzo.

Ten derde is van iemand houden, ook al is die iemand God, nu bij uitstek iets wat je prima continu kan doen zonder dat het je veel energie kost. De meeste mensen houden toch op vakantie toch ook nog steeds van hun ouders/partner/kinderen?
Klopt helemaal.
  woensdag 26 september 2018 @ 17:59:17 #45
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_182148316
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 13:24 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Als hun berouw oprecht is, waarom niet?

(zie ook Lukas 23:40-43)
Dus dat is de scheidslijn?
Zelfs dan.. hoe veel oprechtheid is voldoende?
:')
  woensdag 26 september 2018 @ 19:47:55 #46
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_182150386
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 09:04 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Mag je eindelijk weg ? Klinkt alsof je het helemaal niet meer ziet zitten hier. Door Gods genade (wil van God) Mag je Hem zoeken en vinden.
Twee punten aan de orde:
1. Ten eerste weten we niet eens zeker of God eigenlijk wel bestaat. Dat zou dus betekenen als je een religie aan gaat dat heel veel kostbare levensjaren hier in steekt zonder zeker te weten of het echt waar is. We worden maar gemiddeld zo'n 80 jaar oud, en dat geldt zelfs nog niet eens iedereen en dan zal je die paar jaar dat je hier bent ook nog je tijd daar aan gaan verspillen. <let wel, dit geldt dus specifiek voor iemand die NIET in God geloofd en ik zeg niet bij voorbaat dat ik niet in God geloof>
2. Gods genade? Ehhh? Sorry maar wat heb ik Hem aangedaan? Genade geef je aan iemand die berouw toont voor iets dat hij gedaan heeft. Ik heb Hem niets aangedaan. Daarnaast komt ook nog het schrille schrikbeeld van wat de hel moet voorstellen. Als je niet in Hem geloofd en Hem buiten je leven houdt zal je daarvoor eeuwig moeten branden in de hel. Alsof ik een willekeurige voorbijganger hier voor het huis aan hou, en zeg, jij komt koffie drinken en je gaat me aanbidden. Zo niet, dan stop ik je in de kelder, bind je vast, en het enige wat je dagelijks te eten krijg zijn slakken van buiten. <<<ehhh>>> zie je mijn punt? *
* Voordat je met dit punt aankomt, ik ben niet verantwoordelijk voor de daden van Adam en Eva, als ze al ooit bestaan hebben.

En voor de rest denk ik wel eens, waarom openbaart God zich niet een beetje meer, dat we zeker weten van zijn bestaan, daarmee trek je heel veel mensen over de streep. Natuurlijk was er in het jaar 25 ofzo niemand met een camera die Jezus over het water zag lopen en blinden weer hielp zien. Waarom gebeurt dat nu niet? Jezus die weer terug komt, en wij met z'n allen met onze smartphones hem over het water zien lopen?
pi_182151475
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:47 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Twee punten aan de orde:
1. Ten eerste weten we niet eens zeker of God eigenlijk wel bestaat. Dat zou dus betekenen als je een religie aan gaat dat heel veel kostbare levensjaren hier in steekt zonder zeker te weten of het echt waar is. We worden maar gemiddeld zo'n 80 jaar oud, en dat geldt zelfs nog niet eens iedereen en dan zal je die paar jaar dat je hier bent ook nog je tijd daar aan gaan verspillen. <let wel, dit geldt dus specifiek voor iemand die NIET in God geloofd en ik zeg niet bij voorbaat dat ik niet in God geloof>
2. Gods genade? Ehhh? Sorry maar wat heb ik Hem aangedaan? Genade geef je aan iemand die berouw toont voor iets dat hij gedaan heeft. Ik heb Hem niets aangedaan. Daarnaast komt ook nog het schrille schrikbeeld van wat de hel moet voorstellen. Als je niet in Hem geloofd en Hem buiten je leven houdt zal je daarvoor eeuwig moeten branden in de hel. Alsof ik een willekeurige voorbijganger hier voor het huis aan hou, en zeg, jij komt koffie drinken en je gaat me aanbidden. Zo niet, dan stop ik je in de kelder, bind je vast, en het enige wat je dagelijks te eten krijg zijn slakken van buiten. <<<ehhh>>> zie je mijn punt? *
* Voordat je met dit punt aankomt, ik ben niet verantwoordelijk voor de daden van Adam en Eva, als ze al ooit bestaan hebben.

En voor de rest denk ik wel eens, waarom openbaart God zich niet een beetje meer, dat we zeker weten van zijn bestaan, daarmee trek je heel veel mensen over de streep. Natuurlijk was er in het jaar 25 ofzo niemand met een camera die Jezus over het water zag lopen en blinden weer hielp zien. Waarom gebeurt dat nu niet? Jezus die weer terug komt, en wij met z'n allen met onze smartphones hem over het water zien lopen?
De meeste mensen hebben zulke vragen als het gaat over zonde, ik doe dat voor het gemak ook
.
Ten eerste hebben we Hem wel wat aangedaan; Zonde. Zonde betekend doel missen, onze relatie met God is van nature verbroken. We zijn mede schuldig aan het doen van Adam en Eva . Waarom zijn we medeschuldig ? Ieder mens is voortgekomen uit Adam en Eva en sindsdien is de zonde ons eigene geworden. Waarom heeft God dan dit gewild ? God heeft niet gewild dat we de zonde gingen liefhebben. Waarom heeft hij het toegelaten ? Het was de verlangen van de mens om zonde te doen, God heeft dit in Zijn besluit genomen. Waarom; Dat begrijpt niemand. Wij kunnen niet alles begrijpen wat Hij doet want dat zou betekenen dat wij boven Hem staan. Hij openbaart zich door Zijn Woord (de Bijbel) De Bijbel hebben we gekregen om te leren hoe God wil dat we wandelen. Waarom komt Jezus niet meer terug; We hebben de Bijbel in de plaats gekregen waarvan de grondtekst geïnspireerd is door de Heilige Geest. Het is voor mij ook wel eens lastig en ik zou ook graag God een keer life willen zien, maar daar hebben we wel een heel mooi Boek er voor gekregen.
Ik hoop dat ik je zo heb geholpen .
  donderdag 27 september 2018 @ 10:20:20 #48
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_182160034
Naja, meer nog dan met het concept van de zondeval aan te komen (wat waar is maar niet per se helemaal van toepassing hier), kun je stellen dat ieder mens weleens zondigt en daarmee Gods genade nodig heeft.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 19:47 schreef TechnoCat het volgende:

[..]
2. Gods genade? Ehhh? Sorry maar wat heb ik Hem aangedaan? Genade geef je aan iemand die berouw toont voor iets dat hij gedaan heeft. Ik heb Hem niets aangedaan. Daarnaast komt ook nog het schrille schrikbeeld van wat de hel moet voorstellen. Als je niet in Hem geloofd en Hem buiten je leven houdt zal je daarvoor eeuwig moeten branden in de hel. Alsof ik een willekeurige voorbijganger hier voor het huis aan hou, en zeg, jij komt koffie drinken en je gaat me aanbidden. Zo niet, dan stop ik je in de kelder, bind je vast, en het enige wat je dagelijks te eten krijg zijn slakken van buiten. <<<ehhh>>> zie je mijn punt? *
* Voordat je met dit punt aankomt, ik ben niet verantwoordelijk voor de daden van Adam en Eva, als ze al ooit bestaan hebben.
Ik vind het altijd wel opmerkelijk dat juist ongelovigen altijd met de hel aan komen zetten :) Ik heb volgens mij nog nooit tegen iemand gezegd 'als je niet gelooft ga je naar de hel'. Laat die hel nu eens buiten beschouwing, kun je je dan voorstellen dat mensen het gewoon fijn vinden om een goede band te hebben met hun Schepper?

quote:
En voor de rest denk ik wel eens, waarom openbaart God zich niet een beetje meer, dat we zeker weten van zijn bestaan, daarmee trek je heel veel mensen over de streep. Natuurlijk was er in het jaar 25 ofzo niemand met een camera die Jezus over het water zag lopen en blinden weer hielp zien. Waarom gebeurt dat nu niet? Jezus die weer terug komt, en wij met z'n allen met onze smartphones hem over het water zien lopen?
Da's een goede vraag en een legitiem punt. Weet niet of je ooit de rockmusical Jesus Christ Superstar hebt gezien, maar 'Judas' maakt daarin een vergelijkbaar punt op het einde. Ik denk zelf dat:

- Jezus op aarde kwam in het best mogelijke tijdperk, opdat iedereen die ná hem zou komen zou kunnen profiteren van Zijn volbrachte werk, en door nog langer te wachten had men ook langer daarop moeten wachten;
- Zelfs met moderne technologie er genoeg mensen Jezus niet zouden geloven. Immers kan een illusionist ook over het water lopen, misschien waren de doden die hij opwekte wel niet echt dood, et cetera;
- Zelfs als Jezus nu zou komen en iedereen zou hem geloven, dan nog zou je over 100 jaar weer hetzelfde probleem hebben met mensen die zouden zeggen 'waarom komt Hij nú niet, dan zou ik het wel geloven'.
pi_182164120
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 10:20 schreef DecoAoreste het volgende:
Ik vind het altijd wel opmerkelijk dat juist ongelovigen altijd met de hel aan komen zetten Ik heb volgens mij nog nooit tegen iemand gezegd 'als je niet gelooft ga je naar de hel'. Laat die hel nu eens buiten beschouwing, kun je je dan voorstellen dat mensen het gewoon fijn vinden om een goede band te hebben met hun Schepper?
Maar het ene schrappen en het andere weer aannemen.?
Ik zou wel willen weten waar ik aan toe ben.
Zo is net alsof je alles naar believen kunt kneden.

Daar ben ik overigens helemaal voor.

Ik snap dat het voor veel mensen fijn is om een soort kinderlijke geborgenheid te zoeken.
Je moet dan wel echt geloven, anders werkt het niet.

Maar om het een band te noemen; het is wel eenzijdig.

[ Bericht 2% gewijzigd door BertV op 27-09-2018 16:30:44 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  donderdag 27 september 2018 @ 15:49:13 #50
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182165650
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 14:40 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Een christen heeft als doel God lief te hebben boven alles en de naaste als ons zelf.
De naaste als ons zelf doen atheïsten ook. Alleen God komt in hun leven niet voor. En dat is voor God blijkbaar genoeg reden om je te straffen.

[ Bericht 8% gewijzigd door hoatzin op 27-09-2018 15:58:32 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')