abonnement Unibet Coolblue
pi_181720071
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:03 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat eerste kan over worden gediscussieerd. Maar zelfs als dat zo zou zijn. Zijn ideeën zijn zeer helder beschreven op andere plekken. Wat is dan nogmaals de waarde om ze hier weer te lezen, je weet dat ze er staan, wat verwacht je er voor nieuws uit te halen.

[..]

Ik ontken niet dat het boek historische waarde heeft. Ik vroeg alleen welke waarde omdat de verwachting van veel lezers vaak niet rijmt met de werkelijkheid.

Ik denk dat we allebei begrijpen dat in de gevoelige context van de naoorlogse periode het boek is verboden toentertijd.

Als het dan weer wordt vrijgegeven, met de kennis van nu, dan wordt van het boek en tekst iets gemaakt dat niet klopt, onterechte verwachtingen omdat mensen allerlei ideeën erbij krijgen. Dan is enige context wel op zijn plek.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand Mein Kampf vandaag de dag leest en zou denken `Hé, die Hitler had eigenlijk gelijk`.

De reden waarom het zo´n interessant boek is is omdat hij de drijvende kracht was achter het ontstaan van WO2. Ook al staat er totale onzin in, alleen al dat gegeven maakt het van onmiskenbare historische waarde.

Ik heb het boek een jaar of 15 geleden gelezen. Zeker niet het beste boek ondanks dat het een mooi beeld gaf van de gedachtewereld van Hitler. Als je toch een interessant en completer beeld van die periode wil hebben zou ik Herinneringen van Albert Speer aanraden. Hij schreef dat boek na de oorlog in gevangenschap in Spandau. Heb het boek ooit bij de boekenhandel gekocht dus neem aan dat het niet verboden is.
  donderdag 6 september 2018 @ 05:09:07 #77
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181720079
Als je het boek ziet als historisch artefact dan is toelichting logisch, zoals je dat in musea ook krijgt. Bordje erbij, praatje van de gids en achtergronden in de catalogus.
Gezien de onbekendheid van de periode 1871-1933 bij de gemiddelde Nederlander lijkt me die context meer dan noodzakelijk (en interessanter dan de tekst van Hitler zelf).
  donderdag 6 september 2018 @ 05:18:01 #78
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181720081
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:20 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Helemaal eens kameraad.

Het lijkt wel alsof uitgevers denken dat lezers compleet achterlijk zijn. Ik heb Mein Kampf nooit in mijn bezit gehad. Mocht ik het ooit willen kopen, dan koop ik wel een exemplaar uit de jaren '30. Geen zin in een of andere historicus die me na elke uitspraak over joden een noot wil laten lezen van drie pagina's lang.
Je hebt de context gelezen dat je zo precies weet waar die over gaat?
  donderdag 6 september 2018 @ 05:25:23 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181720082
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:45 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Waarom alleen bij dit boek en niet bij alle andere boeken waar slechte of gevaarlijke ideeën in staan?

Als ik geïnteresseerd zou zijn in Mein Kampf en er was zowel een versie met als zonder duiding dan zou ik voor de eerste versie gaan. Alleen de versie met duiding publiceren is betutteling. Ik maak zelf wel uit welke versie ik wil lezen.
Er zijn zat boeken met context. Niet alleen bij gevaarlijke ideeën.

Aangezien het om een vertaling gaat, ontkom je er al niet aan om context te geven bij het vertalen van sommige woorden. Waarom kies je juist dat Nederlandse woord, wat was het origineel, hoe werd het originele woord in de praktijk gebruikt toen het boek werd geschreven, met welke nuances?
Begint in dit geval al bij de titel, want die is anders dan de oorspronkelijke vertaling.
pi_181723505
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 05:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je hebt de context gelezen dat je zo precies weet waar die over gaat?
Nee, natuurlijk niet.

Het punt is, mocht ik Mein Kampf weer willen lezen, dan heb ik geen zin om me door commentaar te worstelen. Ik ben geïnteresseerd in wat Hitler te melden heeft, niet in het commentaar van een of andere historicus.
pi_181723763
Goed dat dit controversiele werk van deze omstreden Duitse politicus weer beschikbaar komt.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_181723941
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 20:26 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Bron:

De Frontpage van FOK!
Nieuwe versie Mein Kampf geeft context aan denkbeelden Hitler

Is dit een soort minachting tegenover de gemiddelde lezer? Een ieder die Mein Kampf heeft gelezen of er überhaupt in geïnteresseerd is weet de historische context toch mag ik hopen?

Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat er iemand is die deze achterhaalde ideeën over joden serieus neemt. Daarentegen vind ik wel dat het boek zeker de moeite waard is om te lezen vanwege de historische waarde.
Klopt, hoogst eigenaardige formulering.
Of het boek zelf iets toevoegt? Wat ik ervan gelezen heb, denk het niet. Maar dat dachten demense toen ook al niet, wrs niemand die dat kreng las.
I´m back.
  donderdag 6 september 2018 @ 11:25:40 #83
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_181723951
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 05:09 schreef Lunatiek het volgende:
Als je het boek ziet als historisch artefact dan is toelichting logisch, zoals je dat in musea ook krijgt. Bordje erbij, praatje van de gids en achtergronden in de catalogus.
Gezien de onbekendheid van de periode 1871-1933 bij de gemiddelde Nederlander lijkt me die context meer dan noodzakelijk (en interessanter dan de tekst van Hitler zelf).
Ja, maar de context is in dit geval 'Hitler noemde de joden maden, maar de joden waren alleen maar brave lieve mensen die wilden integreren'!

Dat is geen context, dat is op kleuterniveau uitleggen dat racisme niet OK is. Sorry maar als je Mein Kampf gaat lezen weet je dat meestal al wel, dat jodenhaat niet bon ton is. Het is niet alsof we Mein Kampf op de lezerslijst van 8-jarigen gaan zetten.
pi_181724461
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 11:25 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Ja, maar de context is in dit geval 'Hitler noemde de joden maden, maar de joden waren alleen maar brave lieve mensen die wilden integreren'!
Iets zegt mij dat dit slechts jouw overgesimplificeerde beeld van de context is.
  donderdag 6 september 2018 @ 14:52:51 #85
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181727507
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 11:07 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet.

Het punt is, mocht ik Mein Kampf weer willen lezen, dan heb ik geen zin om me door commentaar te worstelen. Ik ben geïnteresseerd in wat Hitler te melden heeft, niet in het commentaar van een of andere historicus.
Nou dan lees je die hoofdstukken en de voet-en eindnoten niet. Probleem opgelost.
  donderdag 6 september 2018 @ 14:55:55 #86
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181727569
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 11:25 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Ja, maar de context is in dit geval 'Hitler noemde de joden maden, maar de joden waren alleen maar brave lieve mensen die wilden integreren'!

Dat is geen context, dat is op kleuterniveau uitleggen dat racisme niet OK is. Sorry maar als je Mein Kampf gaat lezen weet je dat meestal al wel, dat jodenhaat niet bon ton is. Het is niet alsof we Mein Kampf op de lezerslijst van 8-jarigen gaan zetten.
Zo staat het er niet. Dat is een citaat van iemand over het boek, geformuleerd voor een breed publiek.
De context van het boek is voor historici. Dus vermoedelijk ook rijkelijk voorzien van bronvermeldingen en achtergronden daarvan.

Er zijn maar weinig mensen die weten dat het Jodendom juist door Hitler nu nog zo prominent bestaat.
  donderdag 6 september 2018 @ 14:56:42 #87
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181727578
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 11:51 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Iets zegt mij dat dit slechts jouw overgesimplificeerde beeld van de context is.
Nee, een overgesimplificeerd beeld van een citaat over de context.
pi_181728023
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 04:15 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Zijn interpretatie van Hegel, Nietzsche, Fichte, Treitschke, opvattingen over darwinisme etc.
En dat zou leerzaam zijn omdat Hitler het geschreven heeft? En zijn denkbeelden daarover zijn al uitvoerig beschreven door historici die menig bron, inclusief 'mein kampf, van a tm z hebben gelezen.
pi_181728037
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 04:56 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand Mein Kampf vandaag de dag leest en zou denken `Hé, die Hitler had eigenlijk gelijk`.

De reden waarom het zo´n interessant boek is is omdat hij de drijvende kracht was achter het ontstaan van WO2. Ook al staat er totale onzin in, alleen al dat gegeven maakt het van onmiskenbare historische waarde.

Ik heb het boek een jaar of 15 geleden gelezen. Zeker niet het beste boek ondanks dat het een mooi beeld gaf van de gedachtewereld van Hitler. Als je toch een interessant en completer beeld van die periode wil hebben zou ik Herinneringen van Albert Speer aanraden. Hij schreef dat boek na de oorlog in gevangenschap in Spandau. Heb het boek ooit bij de boekenhandel gekocht dus neem aan dat het niet verboden is.
Dat schrijf ik niet. Ik stel dat er een bepaalde waarde wordt toegedicht aan dit werk, mede doo de beladen geschiedenis, die vaak niet strookt met de werkelijkheid.
pi_181728052
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 15:25 schreef DeParo het volgende:

[..]

En dat zou leerzaam zijn omdat Hitler het geschreven heeft? En zijn denkbeelden daarover zijn al uitvoerig beschreven door historici die menig bron, inclusief 'mein kampf, van a tm z hebben gelezen.
Klopt, het enige dat eigenlijk nooit goed uitgezocht is, is zijn mening over kunsthoning, daar kon hij nachtenlang over door bomen tot verdriet van de aanwezige paladijnen.
I´m back.
pi_181729079
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 11:25 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Ja, maar de context is in dit geval 'Hitler noemde de joden maden, maar de joden waren alleen maar brave lieve mensen die wilden integreren'!

Dat is geen context, dat is op kleuterniveau uitleggen dat racisme niet OK is. Sorry maar als je Mein Kampf gaat lezen weet je dat meestal al wel, dat jodenhaat niet bon ton is. Het is niet alsof we Mein Kampf op de lezerslijst van 8-jarigen gaan zetten.
Ik heb wel eens een boek met historische toelichting gelezen en ze gaan daar niet zo simplistisch te werk als dat hier wordt voorgesteld. Er wordt niet alleen de context uitgelegd, maar ook het hele wetenschappelijke debat er omheen, de inzichten die men tot nu toe heeft, en indien het om een vertaling gaat, ook nog eens uitleg waarom voor bepaalde zinsconstructies gekozen zijn. Ik krijg dan ook meer de indruk dat sommigen hier zich in hun intellectuele capaciteit als onafhankelijk denker voelen aangetast dan wat anders. :D
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_181729254
Nou, een inleiding per hoofdstuk en een algemene inleiding, poepoe. Dan sla je die toch over, als je gewoon ongefilterd Hitler wilt lezen?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_181729377
quote:
7s.gif Op donderdag 6 september 2018 16:45 schreef Ludachrist het volgende:
Nou, een inleiding per hoofdstuk en een algemene inleiding, poepoe. Dan sla je die toch over, als je gewoon ongefilterd Hitler wilt lezen?
Dat ook nog eens. De uitleg wordt niet tussen de oorspronkelijke tekst gepropt om het zo te zeggen.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_181729632
quote:
7s.gif Op donderdag 6 september 2018 16:45 schreef Ludachrist het volgende:
Nou, een inleiding per hoofdstuk en een algemene inleiding, poepoe. Dan sla je die toch over, als je gewoon ongefilterd Hitler wilt lezen?
Ligt er helemaal aan hoe de noten en commentaren in het boek verwerkt zijn. Ik heb vrij veel historische boeken waar bronnen of achtergrondinformatie in vermeld staan. In sommige boeken staan de noten nog op dezelfde pagina en neemt het soms 2/3 van de bladzijde in beslag. Ik vind dat zeer storend.

Verder hebben mensen gelijk hoor. Ik schaf gewoon eens een Nederlandse vertaling uit de jaren '30 aan.
  donderdag 6 september 2018 @ 16:58:38 #95
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_181729643
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 15:25 schreef DeParo het volgende:

[..]

En dat zou leerzaam zijn omdat Hitler het geschreven heeft? En zijn denkbeelden daarover zijn al uitvoerig beschreven door historici die menig bron, inclusief 'mein kampf, van a tm z hebben gelezen.
Het is interessant het eigen schrijven van Hitler daarover te lezen inderdaad, dat is immers een directe bron. Ik zie niet goed wat het probleem, het is net als dat Caesars beschrijving over de Gallische oorlogen wat gekleurd doch interessant is.

[ Bericht 8% gewijzigd door BlaZ op 06-09-2018 17:12:38 ]
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_181729771
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 16:38 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Ik heb wel eens een boek met historische toelichting gelezen en ze gaan daar niet zo simplistisch te werk als dat hier wordt voorgesteld. Er wordt niet alleen de context uitgelegd, maar ook het hele wetenschappelijke debat er omheen, de inzichten die men tot nu toe heeft, en indien het om een vertaling gaat, ook nog eens uitleg waarom voor bepaalde zinsconstructies gekozen zijn. Ik krijg dan ook meer de indruk dat sommigen hier zich in hun intellectuele capaciteit als onafhankelijk denker voelen aangetast dan wat anders. :D
Het is een beetje vergelijkbaar als je bv. Het Communistisch Manifest van Marx zou lezen, toegelicht met commentaren van 1 of andere liberaal die alles in een "juist" licht weet te plaatsen.

Ik beschouw me inderdaad als onafhankelijk denker en heb zeker geen commentaar van historici nodig.
pi_181729802
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 17:03 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Het is een beetje vergelijkbaar als je bv. Het Communistisch Manifest van Marx zou lezen, toegelicht met commentaren van 1 of andere liberaal die alles in een "juist" licht weet te plaatsen.

De wetenschap is niet zo gekleurd zoals het hier soms op Fok wordt voorgesteld.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_181730085
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 17:05 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

De wetenschap is niet zo gekleurd zoals het hier soms op Fok wordt voorgesteld.
Heb je gelijk in.
  donderdag 6 september 2018 @ 17:24:59 #99
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_181730255
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 20:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Mwoah, gezien het feit dat hier nogal wat mensen rondlopen die kennelijk ook niet echt op de hoogte zijn van het reilen en zeilen omtrent Rudolph Hess lijkt me dat geen overbodige luxe.
Scherp. _O-
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
  donderdag 6 september 2018 @ 17:26:11 #100
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_181730296
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 16:38 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Ik heb wel eens een boek met historische toelichting gelezen en ze gaan daar niet zo simplistisch te werk als dat hier wordt voorgesteld. Er wordt niet alleen de context uitgelegd, maar ook het hele wetenschappelijke debat er omheen, de inzichten die men tot nu toe heeft, en indien het om een vertaling gaat, ook nog eens uitleg waarom voor bepaalde zinsconstructies gekozen zijn. Ik krijg dan ook meer de indruk dat sommigen hier zich in hun intellectuele capaciteit als onafhankelijk denker voelen aangetast dan wat anders. :D
Ik heb het dan ook specifiek over dit boek, niet over alle historische boeken met toelichtingen. Deze man haalde een specifiek voorbeeld aan over hoe Hitler joden vergeleek met maden. Ik vond het bijzonder zwak. Ik neem aan dat het een van zijn betere toelichtingen zal zijn, als hij ervoor kiest om die uit te lichten in zijn marketingpraatje. Dat belooft weinig goeds voor de rest.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')