abonnement Unibet Coolblue
pi_181630762
Ik post hier verdomd weinig, en zeker recent al niet, maar ik zit met het volgende.

In verband met depressieve, angstige en vermijdende klachten heb ik vanaf juni 2016 fluvoxamine gebruikt. Een groepstherapie, huwelijk, nieuw huis en 2 jaar verder leek het mij, na overleg, een goed idee om hier toch een keer mee te stoppen. Ik had het idee dat het au naturel fijner zou zijn. Half juli begonnen met een maandlang een halve dosering, en nu twee geleden helemaal van de pillen af.

Sinds ik echter begon met afbouwen kwamen m'n oude klachten in veel sterkere mate weer tevoorschijn. En ze worden alleen maar sterker. Ik voel me enorm eenzaam, ben zwaar depressief, twijfel aan alles wat ik in m'n leven heb, en zie het eigenlijk helemaal niet zitten. In m'n eentje kan ik dat redelijk handelen, dan hanteer ik gewoon m'n vroegere overlevingsmechanisme, maar (vooral) als ik met mijn vrouw ben merk ik dat ik alles kapot maak wat we de afgelopen tijd hebben opgebouwd.We hebben altijd wel een heftige relatie gehad, inclusief 2 jaar succesvolle relatietherapie, maar voor m'n gevoel zitten we nu weer op het niveau van voor die relatietherapie, waarin ik veel bevecht en m'n eigen plek denk te moeten claimen, juist omdat m'n (verlatings-/bindings)angst cq gebrek aan zelfvertrouwen nu weer aardig groot zijn.

De huisarts geeft aan dat het binnen 3/4 weken vanaf nu beter zou moeten gaan met mijn klachten, maar ik ben enorm bang (uiteraard..maar niet zonder reden, ik slaap inmiddels niet meer thuis) dat dat te lang duurt om m'n relatie niet te slopen.

Vraag: Wat zijn jullie ervaringen/tips bij het stoppen met AD? Ik word helemaal gek, kan mezelf niet vertrouwen, en sloop daarnaast dus ook nog m'n huwelijk. Toevallig heb ik aanstaande maandag een afspraak staan met een psycholoog (leve de wachtlijsten...), die ik maanden terug al had gemaakt om na m'n groepstherapie nog wel te kunnen blijven sparren met iemand.
It's too late to change your mind
You let loss be your guide
pi_181631429
Je bent er bijna.

Ik heb er wel ervaring mee, maar niet in zo'n heftige zin. Ik kon me nog wel bedenken "ok, dit zijn afkick verschijnselen, mijn hersenen moeten zich weer langzaamaan herstellen dus die golven wantrouwen en onzekerheid horen erbij en gaan weer weg".

Heb je daar nog ruimte voor gevoelsmatig of word je er enorm door opgeslokt?

Hoelang heb je AD geslikt? En wat geeft je huisarts aan qua periode die je nodig zou hebben om weer terug op nul te staan? Nu zijn huisartsen niet heel kundig wat dat betreft dus misschien zou je ook contact kunnen zoeken met een psychiater of iets in die trant.

En probeer vaak te sporten, mocht je dat nog niet doen. Supplementen kunnen je ook helpen, magnesiumcitraat, 5htp en melatonine bijvoorbeeld.
pi_181631482
Mijn ervaring met afbouwen van een SSRI is dat het lang kan duren voordat de medicatie helemaal uit je bloed is en je lichaam vervolgens een nieuwe balans heeft kunnen vinden. Ik merk nu na drie maanden gestopt te zijn (na langzaam afbouwen) dat het weer wat beter gaat. Ik voel veel meer en emoties zijn ook een stuk heftiger, iets wat soms wel voor problemen zorgt. Ik probeer meer mindfulness oefeningen te doen en zoveel mogelijk rust te nemen.
pi_181631511
Ik ben zelf drie jaar geleden na ruim tien jaar gestopt met fluvoxamine. Mijn ervaring is heel anders dan de jouwe, maar dat kwam vooral omdat ik enorm last had van de lichamelijke bijwerkingen.

Maar mij hielp het om in hele kleine stapjes te stoppen. Heb je dat ook overwogen? Ineens op de helft gaan zitten is een forse stap. En heb je tussentijds eerlijk besproken hoe het gaat, dus ook de druk op je huwelijk? Het lijkt mij niet goed, namelijk.

Ik had elke drie weken een afspraak bij de huisarts, en die hield me heel erg in de gaten. Een poging enkele jaren daarvoor is afgebroken, omdat het helemaal niet goed ging. En dat is ook niet erg, te snel stoppen is alleen maar zonde...
  zaterdag 1 september 2018 @ 23:08:52 #5
479857 mercimarci
To be weak is to be not strong
pi_181631681
Nou ja misschien dan, aangezien je toch al niet meer thuis slaapt, een maand lang even geen contact houden, het zien als vakantie of wat dan ook. Als je haar niet spreekt kan je ook niet het verkloten. Lijkt me dat ze daar wel begrip voor zal hebben als je het haar gewoon netjes duidelijk maakt.
Trying to bring me down, but you can't.
Got lots to say but I won't.
Forgot the ages of man and dragons.
Never shy away from your past and keep hopeful no matter what happens, everything will be fine. Just keep your head up and stay strong
  zondag 2 september 2018 @ 01:30:16 #6
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_181634674
Kun je wel stoppen, zou ik me afvragen.
Als de dokter zegt dat je er bijna bent... ja dan kun je daar naar luisteren.
Maar is het jouw huwelijk waard?
pi_181637046
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 22:58 schreef Xa1pt het volgende:
Je bent er bijna.

Ik heb er wel ervaring mee, maar niet in zo'n heftige zin. Ik kon me nog wel bedenken "ok, dit zijn afkick verschijnselen, mijn hersenen moeten zich weer langzaamaan herstellen dus die golven wantrouwen en onzekerheid horen erbij en gaan weer weg".

Heb je daar nog ruimte voor gevoelsmatig of word je er enorm door opgeslokt?
Ik heb heel veel moeite met dat wantrouwen en die onzekerheid, soms lukt het, maar vaak is het ook gewoon te sterk en laat ik me door iets heel kleins (denk het niveau dopje van de tandpasta) helemaal m'n eigen negatieve wereld inslepen, waarin ik alles bevestig zie wat er misschien rationeel wel gewoon niet is.

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 22:58 schreef Xa1pt het volgende:Hoelang heb je AD geslikt? En wat geeft je huisarts aan qua periode die je nodig zou hebben om weer terug op nul te staan? Nu zijn huisartsen niet heel kundig wat dat betreft dus misschien zou je ook contact kunnen zoeken met een psychiater of iets in die trant.
Ik heb ze ruim 2 jaar geslikt. De psychiater had deze afkicksnelheid bedacht, maar dan zou het wel een half jaar eerder plaats hebben gevonden, dat had ik beter nog even met hem kort kunnen sluiten dan. Heb dat nu wel met de huisarts gedaan, maar goed, die geeft aan dat het misschien wel een beetje snel afgebouwd is, nadat ik daar een tijdje terug over overlegd met hem heb,

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 22:58 schreef Xa1pt het volgende:
En probeer vaak te sporten, mocht je dat nog niet doen. Supplementen kunnen je ook helpen, magnesiumcitraat, 5htp en melatonine bijvoorbeeld.
Thanks, sporten doe ik, maar die supplementen nog niet, daar ga ik achteraan! Als overbrugging neem ik aan?
It's too late to change your mind
You let loss be your guide
pi_181637054
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 23:01 schreef Raskolnikow het volgende:
Mijn ervaring met afbouwen van een SSRI is dat het lang kan duren voordat de medicatie helemaal uit je bloed is en je lichaam vervolgens een nieuwe balans heeft kunnen vinden. Ik merk nu na drie maanden gestopt te zijn (na langzaam afbouwen) dat het weer wat beter gaat. Ik voel veel meer en emoties zijn ook een stuk heftiger, iets wat soms wel voor problemen zorgt. Ik probeer meer mindfulness oefeningen te doen en zoveel mogelijk rust te nemen.
Wat houdt rust nemen voor jou precies in?
It's too late to change your mind
You let loss be your guide
pi_181637108
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 23:02 schreef Victoriaatje het volgende:
Ik ben zelf drie jaar geleden na ruim tien jaar gestopt met fluvoxamine. Mijn ervaring is heel anders dan de jouwe, maar dat kwam vooral omdat ik enorm last had van de lichamelijke bijwerkingen.

Maar mij hielp het om in hele kleine stapjes te stoppen. Heb je dat ook overwogen? Ineens op de helft gaan zitten is een forse stap. En heb je tussentijds eerlijk besproken hoe het gaat, dus ook de druk op je huwelijk? Het lijkt mij niet goed, namelijk.

Ik had elke drie weken een afspraak bij de huisarts, en die hield me heel erg in de gaten. Een poging enkele jaren daarvoor is afgebroken, omdat het helemaal niet goed ging. En dat is ook niet erg, te snel stoppen is alleen maar zonde...
Thanks. Ik ben het met je eens, te snel stoppen is alleen maar zonde, en het stoppen an sich is voor mij ook geen heilig doel. Schaam me niet om weer te beginnen, al zal dat dan ook weer opgebouwd moeten worden volgens de huisarts.

Ik overweeg alles, zit nu in ieder geval in een situatie die zeer onwenselijk is.Ik moet wel zeggen dat ik die druk op m'n huwelijk vooral meekrijg vanaf de kant van m'n vrouw, en dat ik het moeilijk vind om te horen dat dat dan allemaal komt doordat ik geestelijk ziek ben. Het zaagt aan mijn vertrouwen op m'n eigen ervaringen. Ik heb door dat ik niet goed ben, dat ik zwaar depressief ben, maar ik lijk te ontkennen dat dat alleen door mij komt, juist omdat ik dus dingen ervaar die ik niet leuk/normaal vind vanuit m'n omgeving. Dat dat dan vooral door m'n chemische disbalans komt en die ervaringen dus niet te vertrouwen zijn maken m'n positie nogal wankel en onzeker.
It's too late to change your mind
You let loss be your guide
pi_181637126
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 23:08 schreef mercimarci het volgende:
Nou ja misschien dan, aangezien je toch al niet meer thuis slaapt, een maand lang even geen contact houden, het zien als vakantie of wat dan ook. Als je haar niet spreekt kan je ook niet het verkloten. Lijkt me dat ze daar wel begrip voor zal hebben als je het haar gewoon netjes duidelijk maakt.
En de kinderachtige kleuter in me zegt dan:'maar ik wil godverdomme gewoon naar huis en dat het goed is'. En zo maak ik het vinden van een goede oplossing bijna onmogelijk, thanks voor je suggestie.
It's too late to change your mind
You let loss be your guide
pi_181637304
Waarom wil je uberhaupt stoppen? Je stopt toch ook niet met een bepaald eetpatroon als je denkt; ja, nu voel ik mij gezond, energiek, en op gewicht?
pi_181637373
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 09:59 schreef Cockwhale het volgende:
Waarom wil je uberhaupt stoppen? Je stopt toch ook niet met een bepaald eetpatroon als je denkt; ja, nu voel ik mij gezond, energiek, en op gewicht?
Omdat die pillen afvlakkend werken en als een hulpmiddel werkten bij het handelen van m'n depressie en daar mee om leren gaan, maar ook negatieve bijwerkingen hebben als afvlakking en een lager libido. Omdat het voordat ik stopte goed ging en de hulp van de pillen niet meer nodig is/was wil ik daarom graag stoppen.
It's too late to change your mind
You let loss be your guide
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 2 september 2018 @ 10:45:51 #13
74056 crew  ToT
pi_181638043
Overstappen op een ander middel?
Wellbutrin bijvoorbeeld heeft amper noemenswaardige bijwerkingen.
pi_181638874
quote:
2s.gif Op zondag 2 september 2018 10:45 schreef ToT het volgende:
Overstappen op een ander middel?
Wellbutrin bijvoorbeeld heeft amper noemenswaardige bijwerkingen.
Welbutrin heeft voor sommige mensen behoorlijke bijwerkingen, kan ik uit eigen ervaring vertellen.

Nooit meer voor mij, maar waarschijnlijk zal het voor andere mensen best een goed middel zijn.
Hell To The Liars
pi_181639182
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 09:40 schreef Billie29 het volgende:

[..]

Wat houdt rust nemen voor jou precies in?
Ik probeer zoveel mogelijk te slapen. :D
pi_181639514
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 11:56 schreef Raskolnikow het volgende:

[..]

Ik probeer zoveel mogelijk te slapen. :D
Haha, lekker! :) Mijn vertrouwde coping-mechanisme is juist m'n eigen veilige grot opzoeken, en daar valt slapen dan voor mij ook onder. Klinkt heel fijn, maar voor mij lost dat niks op, omdat ik dan net doe alsof het er niet is..
It's too late to change your mind
You let loss be your guide
pi_181646364
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 10:03 schreef Billie29 het volgende:

[..]

Omdat die pillen afvlakkend werken en als een hulpmiddel werkten bij het handelen van m'n depressie en daar mee om leren gaan, maar ook negatieve bijwerkingen hebben als afvlakking en een lager libido. Omdat het voordat ik stopte goed ging en de hulp van de pillen niet meer nodig is/was wil ik daarom graag stoppen.
Als de angsten en/of depressie gekoppeld zijn aan dezelfde gedachten als eerder het geval was, dan denk ik dat je er nog niet klaar voor bent. Heb je therapie gehad voor de bron van je depressie?
pi_181648980
Ik dacht dat er bij AD's geen afkickverschijnselen waren?
pi_181649624
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 20:11 schreef RamboDirk het volgende:
Ik dacht dat er bij AD's geen afkickverschijnselen waren?
Dat klopt dus niet :).
pi_181651177
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 09:40 schreef Billie29 het volgende:

[..]

Ik heb heel veel moeite met dat wantrouwen en die onzekerheid, soms lukt het, maar vaak is het ook gewoon te sterk en laat ik me door iets heel kleins (denk het niveau dopje van de tandpasta) helemaal m'n eigen negatieve wereld inslepen, waarin ik alles bevestig zie wat er misschien rationeel wel gewoon niet is.
Hmmm, ja, dat is kut. En voor een buitenstaander of achteraf makkelijk gezegd, maar als dat op dat moment niet lukt kun je wellicht op zoek naar handvaten om dat wat beter door te laten vloeien.

Heb je het hier al uitvoerig over gehad met je partner? Heeft zij hier begrip voor? Waar liggen haar grenzen? Zijn die grenzen voor haar afdoende?

quote:
Ik heb ze ruim 2 jaar geslikt. De psychiater had deze afkicksnelheid bedacht, maar dan zou het wel een half jaar eerder plaats hebben gevonden, dat had ik beter nog even met hem kort kunnen sluiten dan. Heb dat nu wel met de huisarts gedaan, maar goed, die geeft aan dat het misschien wel een beetje snel afgebouwd is, nadat ik daar een tijdje terug over overlegd met hem heb
Regel 1 met afbouwen of stoppen is nog wel dat je tot op zekere hoogte functioneel moet kunnen blijven. Je zegt dat je huwelijk er flink onder lijdt, dat lijkt me reden om het afbouwen wat te vertragen. Je hebt in principe alle tijd van de wereld en het overhaasten met dit soort gevolgen lijkt me ook niet de bedoeling. Kut is het sowieso, maar het moet ook nog wel enigszins te doen zijn.

Wellicht dat je het in kleinere stapjes kunt doen en jezelf nog een week extra de tijd geeft om te wennen aan de nieuwe dosis. En mocht je het gevoel hebben dat je huisarts daar niet echt open voor staat klop dan aan bij een psychiater die met je mee kan denken met het afbouwen.

quote:
Thanks, sporten doe ik, maar die supplementen nog niet, daar ga ik achteraan! Als overbrugging neem ik aan?
Magnesium slik ik sowieso, kan geen kwaad en heeft relatief veel voordelen m.b.t. je lichaam. Ik ben niet heel bekend met de samenstelling die je slikt en supplementen zijn geen wondermiddel ofzo, maar het kan wel iets helpen.

En zoek anders op Reddit ofzo een draadje op met lotgenoten. Positieve vibes alom.
pi_181651248
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 20:11 schreef RamboDirk het volgende:
Ik dacht dat er bij AD's geen afkickverschijnselen waren?
Er zijn verschillende soorten AD, bij veel AD's zijn de afkickverschijnselen best heftig en vergelijkbaar met het stoppen met heroïne (op de lichamelijke afkick na) of valium.
pi_181652396
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2018 18:16 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Als de angsten en/of depressie gekoppeld zijn aan dezelfde gedachten als eerder het geval was, dan denk ik dat je er nog niet klaar voor bent. Heb je therapie gehad voor de bron van je depressie?
Ja, uitgebreid, en volgens de behandelaars (en mezelf) ook nog succesvol.. daar blijkt nu dus even verdomd weinig van...
It's too late to change your mind
You let loss be your guide
pi_181652647
quote:
7s.gif Op zondag 2 september 2018 21:28 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hmmm, ja, dat is kut. En voor een buitenstaander of achteraf makkelijk gezegd, maar als dat op dat moment niet lukt kun je wellicht op zoek naar handvaten om dat wat beter door te laten vloeien.

Heb je het hier al uitvoerig over gehad met je partner? Heeft zij hier begrip voor? Waar liggen haar grenzen? Zijn die grenzen voor haar afdoende?
Vandaag uitgebreid met elkaar overgehad, heb een plan opgesteld om de huidige situatie zo goed mogelijk het hoofd te bieden, inclusief de aanschaf van wat supplementen. :) ze heeft er wel begrip voor, maar kan het eigenlijk gewoon niet meer aan, het is te veel en te zwart. Dus ik ga de komende weken intensiever mediteren, en me proberen over te geven aan een zekere mate van afhankelijkheid, in ieder geval als het op wensen, gevoelens en ervaringen vertrouwen aankomt, dat laat ik even aan haar over, dan botst het in ieder geval niet, en moet ik er maar even op varen dat mijn eigen inschattingsvermogen en heldere blik over een paar weken weer terugkomt..

quote:
7s.gif Op zondag 2 september 2018 21:28 schreef Xa1pt het volgende:

Regel 1 met afbouwen of stoppen is nog wel dat je tot op zekere hoogte functioneel moet kunnen blijven. Je zegt dat je huwelijk er flink onder lijdt, dat lijkt me reden om het afbouwen wat te vertragen. Je hebt in principe alle tijd van de wereld en het overhaasten met dit soort gevolgen lijkt me ook niet de bedoeling. Kut is het sowieso, maar het moet ook nog wel enigszins te doen zijn.

Wellicht dat je het in kleinere stapjes kunt doen en jezelf nog een week extra de tijd geeft om te wennen aan de nieuwe dosis. En mocht je het gevoel hebben dat je huisarts daar niet echt open voor staat klop dan aan bij een psychiater die met je mee kan denken met het afbouwen.
Ik ga morgen toch nog even contact opnemen met de psychiater van het ziekenhuis die deze stopwijze doorgegeven heeft, al is het maar om daar bij toekomstige clienten toch anders mee om te gaan.

quote:
7s.gif Op zondag 2 september 2018 21:28 schreef Xa1pt het volgende:

Magnesium slik ik sowieso, kan geen kwaad en heeft relatief veel voordelen m.b.t. je lichaam. Ik ben niet heel bekend met de samenstelling die je slikt en supplementen zijn geen wondermiddel ofzo, maar het kan wel iets helpen.

En zoek anders op Reddit ofzo een draadje op met lotgenoten. Positieve vibes alom.
Thanks, heb al veel aan jouw reactie!
It's too late to change your mind
You let loss be your guide
pi_181652943
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 22:09 schreef Billie29 het volgende:

[..]

Ja, uitgebreid, en volgens de behandelaars (en mezelf) ook nog succesvol.. daar blijkt nu dus even verdomd weinig van...
Het zijn dus terugkerende angsten?
  zondag 2 september 2018 @ 22:35:06 #25
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_181653089
quote:
0s.gif [b]Op zondag 2 september 2018 22:18 schreef Billie29 het volgende:[/b

[..]

Ik ga morgen toch nog even contact opnemen met de psychiater van het ziekenhuis die deze stopwijze doorgegeven heeft, al is het maar om daar bij toekomstige clienten toch anders mee om te gaan.

[..]


Ik weet niet wat voor dosis je geslikt hebt maar van halveren kan je inderdaad goed naar worden. Stapsgewijs afbouwen wordt bij deze medicatie tegenwoordig echt aangeraden. Hier staat een afbouwschema zoals het in taperingstrips wordt aangeboden.

Sterkte.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')