abonnement Unibet Coolblue
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 23 augustus 2018 @ 09:56:57 #26
74056 crew  ToT
pi_181392761
Bij 2 - 3 jarigen "Prullenbak legen".
Ik zie zo'n klein hummeltje al een stinkende volle Komo vuilniszak uit de prullenbak tillen en naar de Kliko brengen! _O-

Okee natuurlijk bedoelen ze kleine prullenbakjes, maar sjezus hee! :')

Vreemde lijst. Ik denk dat het veel beter is om gewoon zelf in te schatten wat het kind kan en wat je zelf wil waar hij/zij meehelpt.
pi_181392900
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 07:56 schreef egeltje1985 het volgende:
Hahaha die lijst, ik zie t al voor me, zelf op de bank en je tweejarige kruipt de kamer door met een swiffer.

Maar wat vaste klusjes als tafel dekken en speelgoed opruimen moet wel kunnen.
Plinten afstoffen _O-
  donderdag 23 augustus 2018 @ 10:13:02 #28
545 dop
:copyright: dop
pi_181392981
10 en 13 jaar

Tafel dekken en afruimen.
Eigen kamer opruimen en kleding en beddengoed in de wasmand.
Als we samen boodschappen doen, helpen met opruimen.
Heel soms zelf een boodschap doen.
De oudste laat ik soms koken omdat hij dat leuk vind, zelf kiezen en iets maken.
Heeft soms wel wat begeleiding nodig.
Pizza maken is voor de jongste ook leuk, zelf kiezen wat er op gaat en zelf beleggen.
Voor naar school brooddoos ook zelf smeren en vullen.
Op vakantie zelf verantwoordelijk voor kleding die mee gaat en ingepakt word (wel geef ik dan aan welke aantallen van welke kledingstukken).
Als persoonlijke dingen stuk gaan aan computer telefoon of fiets, dan kan papa dat soms maken, maar dan wel samen met het kind.
Banden plakken, ketting smeren, remblokjes vervangen.
Telefoonscherm vervangen, computer openschroeven en schoonmaken, enz.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_181393008
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:26 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

dit dus.

En ik zie werkelijk niet in waarom je een twaalfjarige niet kunt leren strijken.
Ik streek ook mijn eigen jurkjes toen ik 12/13 was. En ja, daardoor is ook wel eens een kledingstuk gesmolten, maar dat zie ik als onderdeel van het leerproces.

Je hoeft je kind niet de strijk van 3 weken te laten werken, maar een paar dingen strijken?

En de plinten afstoffen moet je ook niet lezen als dat die peuter flawless het hele huis plintstofvrij maakt op commando. Maar het zijn wel dingetjes waar ze op die leeftijd spelenderwijs mee kunnen helpen.
Je hebt wel gelijk. Mijn moeder leerde me ook strijken rond die leeftijd. Heeft niks geholpen overigens, strijk nu niks meer... Ramen lappen en auto wassen vond ik leuk om te doen. Niet alle ramen gewoon een paar :P
  donderdag 23 augustus 2018 @ 10:18:30 #30
149959 SQ
snelle trees
pi_181393082
Ik schrik zelfs wel een beetje als ik lees hoe weinig kinderen nog moeten / mogen doen :@

Ik kan me niet anders herinneren dan dat wij gewoon hielpen met de afwas, opruimen, tafel dekken, eten voorbereiden, honden uitlaten en oppassen. Dat was normaal. En nee, dat was niet in de jaren vijftig.

Ik had daarnaast óók voldoende tijd voor school, huiswerk, gewoon kind zijn, scouting en later voor bijbaantjes.

Wat is er veranderd in de afgelopen 20-30 jaar dat dit nu vaak als absurd wordt gezien?
disclaimer
pi_181393143
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 10:18 schreef Stormqueen het volgende:
Ik schrik zelfs wel een beetje als ik lees hoe weinig kinderen nog moeten / mogen doen :@

Ik kan me niet anders herinneren dan dat wij gewoon hielpen met de afwas, opruimen, tafel dekken, eten voorbereiden, honden uitlaten en oppassen. Dat was normaal. En nee, dat was niet in de jaren vijftig.

Ik had daarnaast óók voldoende tijd voor school, huiswerk, gewoon kind zijn, scouting en later voor bijbaantjes.

Wat is er veranderd in de afgelopen 20-30 jaar dat dit nu vaak als absurd wordt gezien?
Ik wilde het net zeggen. Mijn jongens zijn 5 en 10 en helpen mee in het dagelijks huishouden: tafel dekken, afruimen, katten voeren, vaatwasser in- en uitruimen, ik vind dat echt de normaalste zaak van de wereld. Oudste kookt met regelmaat zelfstandig, en fietst voor me naar de AH als ik iets ben vergeten. Mijn man hoefde vroeger nooit iets te doen thuis, en die kon serieus geen wasmachine bedienen of een ei koken toen wij gingen samenwonen. Dat mijn kinderen zulke volwassenen worden vind ik echt een schrikbeeld ;(
pi_181393292
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 10:18 schreef Stormqueen het volgende:
Ik schrik zelfs wel een beetje als ik lees hoe weinig kinderen nog moeten / mogen doen :@

Ik kan me niet anders herinneren dan dat wij gewoon hielpen met de afwas, opruimen, tafel dekken, eten voorbereiden, honden uitlaten en oppassen. Dat was normaal. En nee, dat was niet in de jaren vijftig.

Ik had daarnaast óók voldoende tijd voor school, huiswerk, gewoon kind zijn, scouting en later voor bijbaantjes.

Wat is er veranderd in de afgelopen 20-30 jaar dat dit nu vaak als absurd wordt gezien?
Denk dat het, bij mij dan, een kwestie is van gemakzucht. Doe het zelf wel, gaat sneller dan dat ik het eerst moet vragen, dan nog eventueel een discussie te moeten voeren :@

Overigens heeft dochterlief laatst wel bijna alle keukenkasten van Ikejaa in elkaar gezet. Dat dan weer wel :) En ze ruimt de zware (bezorgde) boodschappen op in de schuur. En doet random nog wel eens wat, maar echt een lijstje met klusjes is er niet. Ze stofte eerst wel, maar nu doe ik dat zelfs zelf, omdat: het moeten vragen. En als het dan niet wordt gedaan ik het zelf dan maar doe...

Wat een eye opener dit topic. Denk dat er hier maar eens wat moet veranderen :Y
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  Spellchecker donderdag 23 augustus 2018 @ 10:33:48 #33
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_181393323
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 10:14 schreef -Magica- het volgende:

[..]

Je hebt wel gelijk. Mijn moeder leerde me ook strijken rond die leeftijd. Heeft niks geholpen overigens, strijk nu niks meer... Ramen lappen en auto wassen vond ik leuk om te doen. Niet alle ramen gewoon een paar :P
Totdat je water vuil is :Y
  Spellchecker donderdag 23 augustus 2018 @ 10:35:16 #34
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_181393352
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 10:32 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Denk dat het, bij mij dan, een kwestie is van gemakzucht. Doe het zelf wel, gaat sneller dan dat ik het eerst moet vragen, dan nog eventueel een discussie te moeten voeren :@

Overigens heeft dochterlief laatst wel bijna alle keukenkasten van Ikejaa in elkaar gezet. Dat dan weer wel :) En ze ruimt de zware (bezorgde) boodschappen op in de schuur. En doet random nog wel eens wat, maar echt een lijstje met klusjes is er niet. Ze stofte eerst wel, maar nu doe ik dat zelfs zelf, omdat: het moeten vragen. En als het dan niet wordt gedaan ik het zelf dan maar doe...

Wat een eye opener dit topic. Denk dat er hier maar eens wat moet veranderen :Y
Het moeten vragen ja .....
Het is denk ik een kwestie van zo vroeg mogelijk aanleren dat de kinderen ook hun inbreng in het huishouden hebben ..... jij geen zin om op te ruimen? ik heb geen zin om te koken .... of om jou naar voetbal te brengen .... of om jouw kleren te wassen ....
pi_181393497
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 10:35 schreef maily het volgende:

[..]

Het moeten vragen ja .....
Het is denk ik een kwestie van zo vroeg mogelijk aanleren dat de kinderen ook hun inbreng in het huishouden hebben ..... jij geen zin om op te ruimen? ik heb geen zin om te koken .... of om jou naar voetbal te brengen .... of om jouw kleren te wassen ....
Dat vragen, dat zou idd al eigenlijk niet moeten...
Denk dat er hier het een en ander gaat veranderen. Hij is pas zeven, het is nog niet te laat :) Ga maar eens bedenken waar hij mee kan helpen. Moet ik zelf ook mijn perfectionistische knop omzetten :')
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 23 augustus 2018 @ 11:11:29 #36
74056 crew  ToT
pi_181393996
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 10:22 schreef L-E het volgende:

[..]

Ik wilde het net zeggen. Mijn jongens zijn 5 en 10 en helpen mee in het dagelijks huishouden: tafel dekken, afruimen, katten voeren, vaatwasser in- en uitruimen, ik vind dat echt de normaalste zaak van de wereld. Oudste kookt met regelmaat zelfstandig, en fietst voor me naar de AH als ik iets ben vergeten. Mijn man hoefde vroeger nooit iets te doen thuis, en die kon serieus geen wasmachine bedienen of een ei koken toen wij gingen samenwonen. Dat mijn kinderen zulke volwassenen worden vind ik echt een schrikbeeld ;(
Ik hoefde vroeger ook niks te doen thuis (mocht zelfs niet omdat moeder bang was dat ik de borden zou laten vallen enzo) en ik heb idd alles moeten leren toen ik op kamers ging wonen. En dan is het ineens echt vreselijk rotwerk om te doen. Je bent gewend om gewoon altijd te kunnen doen wat je wil, en dan moet je ineens wassen, strijken, koken, schoonmaken enz. Het feit dat het allemaal ook nog eens niet goed lukt maakt het ook nog eens een stuk erger: ramen die streperig worden na het lappen, hoekjes die niet makkelijk schoon te krijgen zijn, eten wat niet smaakt, wasgoed dat niet schoon wordt en na het strijken er kreukeliger uit ziet als toen het van de lijn af kwam...

Dan kun je het idd veel beter spelenderwijs leren en er van jongs af aan routine in krijgen.
pi_181394565
Mijn tweejarige zit precies op schema als ik dit plaatje zo lees :P
Ze weet dat papier in de papierbak moet en luiers in de luieremmer bv. En ze gaat die dingen vaak ook uit zichzelf al weggooien. Even een boek terug in de kast zetten of de Duplo aan het eind van de dag in de emmer doen, lijkt me ook niet teveel gevraagd. Maar alles gaat wel spelenderwijs. Ze pakt ook haar eigen bord en beker uit de kast als we gaan eten. Niet altijd, maar als we het vragen dan doet ze het wel. Kan ze meteen zelf een kleurtje kiezen en daar is ze dan helemaal blij mee ^O^

Ik vind het zelf ook wel handig als ze meehelpt. Ze wil graag onze aandacht en er moet toch op zijn tijd echt wat in huis gebeuren. Als we het dan samen doen hebben we een win-win situatie.
pi_181395901
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:48 schreef Mushanga71 het volgende:
Arme 12plussers dan, die mogen de gehele lijst afwerken >:) Denk dat ik mijn 20 jarige dochter dit lijstje maar eens onder dr neus douw O-)
Mijn 7 jarige dekt de tafel en helpt mee afruimen. En ruimt z`n spullen op. Noujah, dat is de bedoeling dan...
Dochterlief is druk met studie maar maait wel het gras. Kookt soms (heel soms) en..en...uhhh...

Nou ben ik wel zo`n tiep van zelluf doen. Daaraan ligt het dus dat mijn kids niet echt iets doen in huis. En als ik het zelf doe, gaat het sneller en beter :')

Maar ik denk wel dat het beslist geen kwaad kan als kids al vroeg leren mee te helpen in het huishaten.
Al hoefde ik zelf vroegah thuis ook niet veel te doen. Heb leren strijken van mijn man, bedoel maar :+
Ook gaat het imo niet per se om structureel iets doen, maar het gewoon een keer 'geleerd' of geoefend hebben. Dat vloer dweilen van 6-7 jarige is even zien hoe een sopje wordt gemaakt en hoe je dat met een mop/dweil doet en dat het niet de bedoeling is om de vloer drijfnat te maken.

En verder waarom moet iets per se snel als je het niet zelf hoeft te doen? En dat de handdoeken niet zo netjes opgevouwen zijn, ach. Sowieso kan het dan handig zijn om voor alle wasgerelateerde dingen de handdoekenwas te gebruiken.
pi_181396377
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 12:34 schreef Chai het volgende:

[..]

Ook gaat het imo niet per se om structureel iets doen, maar het gewoon een keer 'geleerd' of geoefend hebben. Dat vloer dweilen van 6-7 jarige is even zien hoe een sopje wordt gemaakt en hoe je dat met een mop/dweil doet en dat het niet de bedoeling is om de vloer drijfnat te maken.

En verder waarom moet iets per se snel als je het niet zelf hoeft te doen? En dat de handdoeken niet zo netjes opgevouwen zijn, ach. Sowieso kan het dan handig zijn om voor alle wasgerelateerde dingen de handdoekenwas te gebruiken.
Zoonlief deed laatst de afwas (paar bordjes). Kostte me een halve fles afwasmiddel en het aanrecht en vloer waren zeiknat. Mag ik dan weer rechtbreien maar meneer had wel lol :D
En het hoeft idd ook niet allemaal snel, langzaam kan ook en als ik het dan niet zelf hoef te doen...

En het is ook eigenlijk best wel een gebrek aan opvoeding. Heb zelf ook het meeste pas geleerd toen ik op eigenste benen stond.

Heb wel al besloten dat zoonlief voortaan de vaatwasser mag uitruimen en ruimen we samen op. Dochterlief deed dat altijd maar die is niet veel thuis. En met dat soort klusjes kan ik best wat hulp gebruiken. Bukken gaat niet zo handig meer sinds ik een kunstheup heb ;(

Knop moet iig om en daar is dit topic toch wel handig voor :Y
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_181396403
Onze dochter is 2 en moet gewoon haar eigen speelgoed opruimen. Verder doet ze zo af en toe wel dingen als meehelpen met tafeldekken of haar vuile was in de wasmand doen. Als ze iets morst laten we dat ook, als dat ook een beetje uitkomt, door haarzelf opruimen. Verder bakt ze wel eens koekjes of zoiets met (één van) ons. Maar dat zou ik niet echt een klusje willen noemen.
pi_181397180
Koekjes bakken is geen klusje nee maar wel alvast een kennismaking met koken/bakken en die zin zeker wel nuttig. En voor de meeste kinderen ook bepaald geen straf :P
pi_181397356
Wat verwende koters in dit topic zeg.

Mijn 2-jarige kan helpen met tafel dekken, gooit z'n rommel in de prullenbak, helpen bij vaatwasser in of uitruimen, boodschappen wegzetten en zijn eigen troep opruimen.

Die van 9 doet bovenstaande + stofzuigen + dweilen+ was opvouwen+brood smeren en binnenkort ga ik haar leren koken.

Het is hier geen hotel.
pi_181397371
Die lijst! :D

Onze peuter moet altijd haar speelgoed opruimen voor ze met iets anders begint. Daarnaast vragen we haar altijd mee te helpen met tafel dekken en afruimen, ze legt bestek op tafel en brengt ook haar eigen bordje naar de keuken. Tot zover de huishoudelijke taken van onze bijna kleuter :P

Edit: oké, even nagedacht en ze voert ook wel eens de kat, gooit haar eigen rommel in de prullenbak, ‘helpt’ als wij aan het schoonmaken of stofzuigen zijn, verzamelt haar was zelf, helpt de was ophangen, en container buiten zetten en weer terug, grasmaaien etc. Maar dat zijn natuurlijk incidentele ‘klusjes’ die ze niet altijd zelf ‘moet’ doen. Ze vind helpen wel vaak heel tof dus als ik daar op dat moment het geduld voor heb ^O^ Opruimen wil ze niet altijd maar dat is het enige wat ze van ons echt gewoon moet doen.

[ Bericht 39% gewijzigd door krijgerrtje op 23-08-2018 13:44:30 ]
pi_181397477
Hier met 2 van 2 jaar ook genoeg waarbij ze helpen. Omdat ze het leuk vinden om erbij betrokken te worden, maar ook om ze spelenderwijs vaardigheden te leren. Vaak maak ik er een spelletje van (alle blauwe was pakken, grote en kleine borden sorteren, groenten proeven).

Ze helpen oa met speelgoed opruimen, was in wasmand / wasmachine doen, afval weggooien, stofzuigen, vaatwasser uitruimen, samen de containers bij de weg zetten, boodschappen uitpakken, groente snijden met bot mesje, planten water geven etc etc.

Ik vind het eigenlijk zo vanzelfsprekend en gezellig. O+
pi_181397529
Echt huishoudelijke dingen als dweilen of de badkamer schoonmaken of de heg knippen of weet ik het... nee, dat deed ik niet toen ik kind was.

Wel de tafel dekken, afwassen, afdrogen, tafel afruimen, eigen kamer opruimen, soms wat boodschappen enzovoorts.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 13:50:36 #46
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181397618
Hier moeten de kids ook helpen met klusjes. Sterker nog, ze verdienen er hun zakgeld mee.

We hebben een klusjesbord waar we met magneetjes doorzichtige geldzakjes aan hangen met een briefje er in. Op de briefjes staan de klusjes. Als ze het klusje gedaan hebben mogen ze het zakje pakken en legen. Helpen ze niet dan hebben ze geen zakgeld.

Gemiddeld hangen we er iedere week 4 klusjes op, of brengen het opnieuw op 4 klusjes. In totaal kunnen ze hiermee 3-4 euro per week verdienen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_181407182
Sowieso natuurlijk hun eigen speelgoed opruimen.

Mijn 5 jarigen sorteren de sokken en na ken sokkenbolletjes, mijn 6 jarige zorgt dat die bolletjes in de kasten terecht komen. Verder na het eten eigen bordje en beker naar de keuken brengen.

Oudste brengt ook nog wel eens een (lichte) vuilniszak naar de ondergrondse afvalcontainer.
pi_181407224
En verder helpen ze met de was, tafel dekken, geven ze de kat eten, helpen ze in de tuin etc. Naar dat is meer incidenteel dan echt eigen klusjes.
pi_181408308
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:50 schreef sanger het volgende:
Hier moeten de kids ook helpen met klusjes. Sterker nog, ze verdienen er hun zakgeld mee.

We hebben een klusjesbord waar we met magneetjes doorzichtige geldzakjes aan hangen met een briefje er in. Op de briefjes staan de klusjes. Als ze het klusje gedaan hebben mogen ze het zakje pakken en legen. Helpen ze niet dan hebben ze geen zakgeld.

Gemiddeld hangen we er iedere week 4 klusjes op, of brengen het opnieuw op 4 klusjes. In totaal kunnen ze hiermee 3-4 euro per week verdienen.
Hmm dit klinkt eigenlijk wel als iets wat zou kunnen werken hier.
pi_181412502
Ik probeer wel eens klusjes zonder kind te doen, maar dat lukt zelden.

Hij helpt dus ramen te lappen, dweilen en stoffen, koken, tuinieren, grasmaaien, klussen en de muren verven enz enz :p
Doet kleine klusjes voor de bejaarde buurvrouw voor een zakcentje.

Hij loopt erg voor met zijn net 3 jaar als ik zo de lijst eens doorlees.

Daarnaast nog zat tijd om te spelen;)
Schudden voor gebruik
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')