abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_180914346
registreer om deze reclame te verbergen
Ik weet niet of zoiets al bestond op Fok maar ik kon het nog niet vinden. Post hier als ICT'er de meest grapige/irritante/verwarrende dingen die je hebt meegemaakt met klanten. Graag geen namen of bedrijfsnamen noemen aangezien dit niet bedoeld is om mensen/bedrijven belachelijk te maken maar gewoon met met elkaar te kunnen lachen
pi_180914421
Inb4 verhalen die 30 jaar geleden al niet meer grappig waren
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Ter info: op DM's wordt niet gereageerd.
Where's that confounded bridge?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_180914426
TS begint
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_180914519
registreer om deze reclame te verbergen
Lekker professioneel om klanten belachelijk te maken die om hulp vragen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_180914520
Laatst heb ik iemand moeten uitleggen hoe ze haar computer moest aanzetten omdat normaal haar man dat deed (ze werkte thuis) maar die was er nu niet. Het heeft een kwartier geduurd voor ze hem aan had want ze kon de knop niet vinden. Hoe worden dat soort mensen aangenomen voor een kantoorbaan 😂
pi_180914554
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:19 schreef Ticootje het volgende:
Lekker professioneel om klanten belachelijk te maken die om hulp vragen.
Dat doe je ook niet waar de klant bij staat. Soms moet je gewoon wat stoom afblazen als diezelfde gebruiker voor de 5de keer belt die dag omdat hij zijn wachtwoord vergeten is. Ik snap ook wel dat die mensen geen ICT'ers zijn maar dat neemt niet weg dat hun vragen en problemen soms erg grappig zijn.
  vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:28:14 #7
13250 Lod
Sapere aude!
pi_180914697
registreer om deze reclame te verbergen
Bij bedrijf waar ik werkte was een, niet heel bekwame, software ontwikkelaar. Op een punt waar het veel fout ging had hij in de ontwikkelomgeving een popup-melding gebouwd om uit te kunnen zoeken waar het fout ging.
De melding was niet bepaald een literair hoogstandje, doorspekt met veel ziektes, bepaalde lichaamsdelen en meer van dat soort dingen.

Op een dag werden we gebeld door een klant, die zich afvroeg wat ze met die melding moesten doen...
GNU Terry Pratchett
pi_180914810
In before Google Ultron.
pi_180929257
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:28 schreef Lod het volgende:
Op een dag werden we gebeld door een klant, die zich afvroeg wat ze met die melding moesten doen...
_O- :'( :'( :'( ;(
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  Forum Admin zaterdag 4 augustus 2018 @ 00:51:16 #10
34614 crew  jogy
Hersenflatulent
pi_180932293
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:14 schreef spijkerbroek het volgende:
Inb4 verhalen die 30 jaar geleden al niet meer grappig waren
Ken je die klant met de koffiehouder die stuk ging?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
Vrijheid
Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"
pi_180932374
quote:
9s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 00:51 schreef jogy het volgende:

[..]

Ken je die klant met de koffiehouder die stuk ging?
Die had stiekem thee in zijn kopje.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Ter info: op DM's wordt niet gereageerd.
Where's that confounded bridge?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 00:56:31 #12
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_180932425
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:28 schreef Lod het volgende:
Bij bedrijf waar ik werkte was een, niet heel bekwame, software ontwikkelaar. Op een punt waar het veel fout ging had hij in de ontwikkelomgeving een popup-melding gebouwd om uit te kunnen zoeken waar het fout ging.
De melding was niet bepaald een literair hoogstandje, doorspekt met veel ziektes, bepaalde lichaamsdelen en meer van dat soort dingen.

Op een dag werden we gebeld door een klant, die zich afvroeg wat ze met die melding moesten doen...
:D _O-
slechts gestoord door het niet gestoord willen worden
You can all run naked backwards through a field of dicks. :6
leve de eigenpijperij
al die willen te kaap'ren varen moeten mannen met baarden zijn
pi_180933189
Is allemaal hartstikke leuk :Y
https://webwereld.nl/markttrends/116-17-blunders-bij-de-helpdesk

Maar het tegenover gestelde is ook waar.
Steeds meer oenen staan aan de balie en/of vullen een Desktopformuliertje in, waarna je nooit niks meer hoort van je melding.

Jaren geleden:
Ik: heeft u een verloopstekker voor een displaypoort.
Antwoord: Wat voor een display?
  Forum Admin zaterdag 4 augustus 2018 @ 02:22:38 #14
34614 crew  jogy
Hersenflatulent
pi_180933443
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 00:54 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Die had stiekem thee in zijn kopje.
Nee, de cdrom speler was kapot. Hihaho.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
Vrijheid
Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"
pi_180933640
quote:
9s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 02:22 schreef jogy het volgende:

[..]

Nee, de cdrom speler was kapot. Hihaho.
zelf bedacht?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180934994
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 04:24 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

zelf bedacht?
Moet wel. Ik had 'm nog nooit eerder gehoord.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Ter info: op DM's wordt niet gereageerd.
Where's that confounded bridge?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:51:43 #17
20849 FredvZ
Beroepschagrijn
pi_180936435
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 09:25 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Moet wel. Ik had 'm nog nooit eerder gehoord.
Ik ken hem wel, maar je hoort ze steeds minder. Optische spelers zijn ook "uit" tegenwoordig.
So we just called him Fred
pi_180936501
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 10:51 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ik ken hem wel, maar je hoort ze steeds minder. Optische spelers zijn ook "uit" tegenwoordig.
Oei, sarcasme niet herkennen... :{
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Ter info: op DM's wordt niet gereageerd.
Where's that confounded bridge?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:56:13 #19
459997 DevFreak
Brengt je topic vrijheid
pi_180936503
Even geleden alweer, maar het blijft leuk: er stonden bij ons nogal wat tickets open, ook die al vrij oud waren.

Dus ik kom terecht op eentje van een halfjaar oud en de persoon die hem had aangemaakt had problemen met Outlook 2010. Dus ik opbellen en vragen of het 'een urgent probleem is?' :') _O-
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:10:48 #20
20849 FredvZ
Beroepschagrijn
pi_180936710
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 10:56 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Oei, sarcasme niet herkennen... :{
tis nog vroeg :+
So we just called him Fred
pi_180937820
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 01:47 schreef gepromoveerT het volgende:
Is allemaal hartstikke leuk :Y
https://webwereld.nl/markttrends/116-17-blunders-bij-de-helpdesk

Maar het tegenover gestelde is ook waar.
Steeds meer oenen staan aan de balie en/of vullen een Desktopformuliertje in, waarna je nooit niks meer hoort van je melding.

Jaren geleden:
Ik: heeft u een verloopstekker voor een displaypoort.
Antwoord: Wat voor een display?
domme servicemedewerkers zie ik niet heel veel. natuurlijk heb je wel de nieuwe mensen of de stagiaires die nog ingewerkt moeten worden maar die doen het vaak ook al redelijk.

gister belde een boze klant en die krijg onze nieuwe medewerker aan de lijn. ik vond het best wel zielig voor hem dus ik zij geef maar aan mij. toen vertelde die medewerker waar het over ging en dat de klant heel onredelijk en boos was maar hij had zijn koptelefoon vergeten te muten :') |:(
dus die klant had alles gehoord in toen moest ik het weer goed praten :')
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:12:17 #22
202463 TigerXtrm
Cheesecake Apocalypse
pi_180937846
Had van de week een klant die hun interne telefonie niet bij ons, maar bij een ander bedrijf had regelt, want wij waren te duur (we doen wel de rest van hun IT). Nou ja, prima, eigen keus.

Hadden ze dus een probleem met de telefoon, op n toestel kwamen geen gesprekken binnen. Redenatie klant; toestel zal wel kapot zijn. Dus ze bestellen bij ons een nieuwe zonder uitleg van hoe of wat, gewoon 'we willen een nieuw toestel'. Wij nieuwe geleverd, je raad het al, zelfde probleem. En dit keer kloppen ze wel bij ons aan.

Blijkt aan het eind van de rit natuurlijk gewoon dat er in de programmering iets niet goed stond, waarvoor ze gewoon bij dat andere bedrijf moeten zijn. Allemaal gezeik om een paar euro uit te sparen :{
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:12:44 #23
202463 TigerXtrm
Cheesecake Apocalypse
pi_180937850
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:10 schreef Fearce23 het volgende:

[..]

domme servicemedewerkers zie ik niet heel veel. natuurlijk heb je wel de nieuwe mensen of de stagiaires die nog ingewerkt moeten worden maar die doen het vaak ook al redelijk.

gister belde een boze klant en die krijg onze nieuwe medewerker aan de lijn. ik vond het best wel zielig voor hem dus ik zij geef maar aan mij. toen vertelde die medewerker waar het over ging en dat de klant heel onredelijk en boos was maar hij had zijn koptelefoon vergeten te muten :') |:(
dus die klant had alles gehoord in toen moest ik het weer goed praten :')
_O-
pi_180937889
Het meest vervelende van alles is als een melding bij 2de lijns staat en een gebruiker heel boos belt dat het allemaal te lang duurt. jij als servicedesk medewerker weet van niets want het is niet jouw melding maar ze worden wel heel boos op jouw.
dan loop je vervolgens naar de backend om navraag te doen over de melding en dan krijg je een heel vaag verhaal (wat meestal betekent dat ze gewoon nog niets gedaan hebben met de melding) en dan moet jij dat de gebruiker maar vertellen.
soms voel ik me meer een psycholoog of secretaresse dan een servicekdeskmederwerk :')
pi_180938268
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:14 schreef Fearce23 het volgende:
Het meest vervelende van alles is als een melding bij 2de lijns staat en een gebruiker heel boos belt dat het allemaal te lang duurt. jij als servicedesk medewerker weet van niets want het is niet jouw melding maar ze worden wel heel boos op jouw.
dan loop je vervolgens naar de backend om navraag te doen over de melding en dan krijg je een heel vaag verhaal (wat meestal betekent dat ze gewoon nog niets gedaan hebben met de melding) en dan moet jij dat de gebruiker maar vertellen.
soms voel ik me meer een psycholoog of secretaresse dan een servicekdeskmederwerk :')
Daarvoor hebben ze toch van die klanttevredenheidsonderzoeken voor bedacht? Zodat je de klanten daarmee kunt doorverbinden als je het zelf ook niet meer weet en ze zo gefrustreerd raken dat ze vanzelf weer ophangen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180938435
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:40 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Daarvoor hebben ze toch van die klanttevredenheidsonderzoeken voor bedacht? Zodat je de klanten daarmee kunt doorverbinden als je het zelf ook niet meer weet en ze zo gefrustreerd raken dat ze vanzelf weer ophangen.
Nee daar zullen ze wel geen geld voor hebben bij ons. ICT is heel abstract voor veel mensen dus als er bezuinigd moet worden kiest het bestuur meteen voor ICT. En dan gaan klagen als hun probleem niet binnen 1 minuut is opgelost. :N
Maar ik werk voor een gemeente dus dan heb je ook nog tegen dat er heel hierarchies gewerkt word en iedereen elkaar kent. Als het ze te lang duurt gaan ze meteen dreigen dat ze de burgemeester erbij halen
pi_180938477
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:50 schreef Fearce23 het volgende:

[..]

Nee daar zullen ze wel geen geld voor hebben bij ons. ICT is heel abstract voor veel mensen dus als er bezuinigd moet worden kiest het bestuur meteen voor ICT. En dan gaan klagen als hun probleem niet binnen 1 minuut is opgelost. :N
Maar ik werk voor een gemeente dus dan heb je ook nog tegen dat er heel hierarchies gewerkt word en iedereen elkaar kent. Als het ze te lang duurt gaan ze meteen dreigen dat ze de burgemeester erbij halen
Kun je ze niet vragen of de burgemeester geen TPS report kan invullen van dergelijke incidenten?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180938672
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:52 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Kun je ze niet vragen of de burgemeester geen TPS report kan invullen van dergelijke incidenten?
Vaak zijn de vragen ook gewoon onredelijk die ze hebben en weten ze dat zelf ook wel. blaffende honden bijten niet. Een hoop politiek geneuzel.
Dan heeft een wethouder opeens het idee om zonnepanelen te laten plaatsen op een gemeentegebouw en dat moet dat allemaal direct geregeld worden. En dat moet dan zo'n secretaresse van de wethouders regelen die al helemaal overwerkt is en er niets van snapt.
Maar het heeft soms wel voordelen. een tijd terug moest er een kabel vervangen worden in de straat omdat daar een breuk in zat en toen was er binnen 10 minuten een vergunning geregeld om de hele straat open te breken terwijl dat voor een bedrijf zo een week kan duren
pi_180973531
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:33 schreef LurkJeRot het volgende:
In before Google Ultron.
Toch heb ik een paar stagairs gehad die niet van het bestaan van Google Ultron afwisten :)
I wished for my computer to be as easy to use as my telephone; my wish has come true because I can no longer figure out how to use my telephone.
pi_180979538
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 01:08 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Toch heb ik een paar stagairs gehad die niet van het bestaan van Google Ultron afwisten :)
Ik kende het ook niet :@
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  maandag 6 augustus 2018 @ 12:39:13 #31
202463 TigerXtrm
Cheesecake Apocalypse
pi_180979737
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 01:08 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Toch heb ik een paar stagairs gehad die niet van het bestaan van Google Ultron afwisten :)
Google Ultron niet gebruiken :')
pi_180979843
Ik kan alleen een verhaal van een oud klasgenootje die tijdens stage een klant aan de balie kreeg en die vroeg of er internet gezet kon worden op een floppy disk :D :') _O-
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_180979923
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 01:08 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Toch heb ik een paar stagairs gehad die niet van het bestaan van Google Ultron afwisten :)
Dat is net zo grappig als in een bouwmarkt aangeven waar de bougievonkjes liggen. Humor!
pi_180980578
Gebruiker die belde dat z'n cd-rom drive het niet deed.
'Hij had er toch al zeker 5 ingestopt'
:?
Ga kijken heeft die nitwit z'n cd-roms tussen 2 afdekplaatjes de pc ingeknikkerd, ding had geen cd-speler :')

(ergens in '99 dit, tegenwoordig gelukkig niets met eindgebruikers van doen)
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_180980857
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:52 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Kun je ze niet vragen of de burgemeester geen TPS report kan invullen van dergelijke incidenten?
Bill-Thatd-be-great.png
"Yeah, so if you can go ahead and fill these TPS reports as soon as possible.... that'd be great..."
pi_180981080
Andersom kan het ook.
Ik moest een presentatie geven, maar kreeg geen geluid op de boxen. De toegesnelde ict-er kon het zo snel niet vinden, en ging me toen proberen wijs te maken dat ik geen geluid had omdat er auteursrecht op het filmpje zat :') dus via boxen afspelen kon niet. (de pc zelf had wel geluid).

Ik zei dat dat pure onzin was en gelukkig vond hij op dat moment de volumeknop van de boxen aan de wand _O- face saved.

Zelfde ict-er, jaren later. We krijgen nieuwe schermen met ingebouwde docking. Hij sluit het aan en stopt de internetkabel in de laptop. Ik zeg: Er zit ethernetaansluiting IN het scherm, handiger om de kabel daar in te stoppen.
Hij: Nee dat werkt niet.
Ik: Werkt wel.
Hij: Nee want die schermen hebben geen mac-adres blablabla

Ik stop kabel scherm, start alles op.
Hij: Oh.
(Heeft dus 30 andere collega's steeds met die kabel laten hannesen. En de stijfkop kennende ze nog niet vertelt dat dat dus niet meer hoeft)
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  maandag 6 augustus 2018 @ 13:44:56 #37
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_180981158
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:11 schreef Fearce23 het volgende:
Graag geen namen of bedrijfsnamen noemen aangezien dit niet bedoeld is om mensen/bedrijven belachelijk te maken maar gewoon met met elkaar te kunnen lachen
zonder namen te noemen is het geen wall of shame.... Eerder gewoon een verzameling verhalen van wat er is misgegaan.
pi_180981308
Ik had wel eens een klant ja nieuwe printer werkt niet.


Stond nog nieuw in doos.


Andere klant vroeg waarom ik zijn draadloze printer inplugde in een stopcontact
  maandag 6 augustus 2018 @ 14:19:35 #39
183299 achterlijke_gladiool
Wat is het toppunt van fruit?
pi_180981870
Zo kreeg ik een keer een telefoontje van een gebruiker met de melding dat hij geen beeld had.
Dus ik vraag zo of de stekker er goed in zit en gebruiker meldt dat alles goed zat.

Kom ik daar kijken zit de netsnoer niet goed in de monitor 8)7
Dat is als een appel tegen een sinaasappel zegt:
He zal ik mijn banaan in jouw pruim peren.
  dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:55:47 #40
23339 Henno
!!!!!1111heinz11!!
pi_181017567
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:28 schreef Lod het volgende:
Op een dag werden we gebeld door een klant, die zich afvroeg wat ze met die melding moesten doen...
Ja dat is wel herkenbaar eigenlijk, kinderachtige humor op de testomgeving die vanzelf wel een keer ergens naartoe lekt waar klanten op zitten te werken :')
pi_181025266
Mijn baas meldt zich bij me: Mutsaers, kun je mij even helpen? Ik heb een cd, maar deze wil niet afspelen op de pc.

Ok, dacht ik, ik loop wel even mee. Grote kans dat er een vuiltje op de lezer zit en dat de pc hem daarom niet goed herkent. Ik ga naar zijn pc en kijk op zijn desktop. Inderdaad, ik zie nergens staan dat een cd herkend is. Ik open de cd-speler, maar zie er geen cd in liggen.

Ik vraag aan mijn baas waar de cd dan is. Oh, zegt ie, die heb ik in de pc gestopt. Omdat ik mijn baas al wat langer kende, kijk ik naar de pc en verrek: tussen de inbouwsloten van de behuizing zie ik nog een heel klein stukje cd zitten. Meneer had gedacht dat het net zo als in zijn autoradio werkte: een kleine opening waar nog net een cd inpaste. Met enige kracht had hij deze naar binnen geduwd, tussen de randen in.

Vervolgens geprobeerd met de grootst mogelijke voorzichtigheid de cd er weer tussenuit te halen, maar helaas: die cd had dermate diepe krassen gekregen, dat hij niet meer uit te lezen was. Zijn belangrijke informatie en een presentatie die hij over een uur zou geven: allemaal verloren gegaan...
pi_181025799
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 09:34 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Mijn baas meldt zich bij me: Mutsaers, kun je mij even helpen? Ik heb een cd, maar deze wil niet afspelen op de pc.

Ok, dacht ik, ik loop wel even mee. Grote kans dat er een vuiltje op de lezer zit en dat de pc hem daarom niet goed herkent. Ik ga naar zijn pc en kijk op zijn desktop. Inderdaad, ik zie nergens staan dat een cd herkend is. Ik open de cd-speler, maar zie er geen cd in liggen.

Ik vraag aan mijn baas waar de cd dan is. Oh, zegt ie, die heb ik in de pc gestopt. Omdat ik mijn baas al wat langer kende, kijk ik naar de pc en verrek: tussen de inbouwsloten van de behuizing zie ik nog een heel klein stukje cd zitten. Meneer had gedacht dat het net zo als in zijn autoradio werkte: een kleine opening waar nog net een cd inpaste. Met enige kracht had hij deze naar binnen geduwd, tussen de randen in.

Vervolgens geprobeerd met de grootst mogelijke voorzichtigheid de cd er weer tussenuit te halen, maar helaas: die cd had dermate diepe krassen gekregen, dat hij niet meer uit te lezen was. Zijn belangrijke informatie en een presentatie die hij over een uur zou geven: allemaal verloren gegaan...
Verzonnen posts :')

CD's gingen/gaan niet kapot van 'diepe krassen'.
pi_181027084
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 10:02 schreef GereDathan het volgende:
Verzonnen posts :')

CD's gingen/gaan niet kapot van 'diepe krassen'.
In wat voor fantasiewereld leef jij dat ze dat niet doen? :')
pi_181027720
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:08 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

In wat voor fantasiewereld leef jij dat ze dat niet doen? :')
Heb je enig idee hoe een CD werkt?
  woensdag 8 augustus 2018 @ 11:43:38 #45
459997 DevFreak
Brengt je topic vrijheid
pi_181027767
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:40 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Heb je enig idee hoe een CD werkt?
Waarschijnlijk wel.

Optische media kunnen wel degelijk stuk gaan door diepe krassen... natuurlijk...
Je kunt vervolgens altijd nog een poging doen de kras op te vullen met vloeibaar plastic oid.
pi_181027821
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:43 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel.

Optische media kunnen wel degelijk stuk gaan door diepe krassen... natuurlijk...
Je kunt vervolgens altijd nog een poging doen de kras op te vullen met vloeibaar plastic oid.
Waarschijnlijk niet.

Krassen in het plastic deel doen er namelijk niet toe, het is bekende fout. De data staat daar helemaal niet op. De data staat in het folie aan de bedrukte kant zeg maar. En daarin kan een kras komen die voor problemen zorgt, maar er is geen verschil tussen diepe of ondiepe krassen. Een kras haalt de folie weg, en daarmee de data.

Overigens is het wel mogelijk dat de boel kapot gaat bij krassen aan de plastic kant zoals de verzonnen post aangeeft. Maar dan heb je dermate diepe en grote krassen dat hier haaltjes aan zitten die de lens kapot maken.
En die krassen krijg je niet van tussen een spleetje van 2 afdekklepjes drukken van een CD. Dat is sowieso glad plastic en zorgt amper tot nooit voor een kras, laat staan een diepe kras die het hele plastic van de CD kapot maakt.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 11:47:37 #47
459997 DevFreak
Brengt je topic vrijheid
pi_181027850
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:46 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet.

Krassen in het plastic deel doen er namelijk niet toe, het is bekende fout. De data staat daar helemaal niet op. De data staat in het folie aan de bedrukte kant zeg maar. En daarin kan een kras komen die voor problemen zorgt, maar er is geen verschil tussen diepe of ondiepe krassen. Een kras haalt de folie weg, en daarmee de data.
Nee dat is ook zeker zo! De gegevens gaan dan ook niet verloren. Je kunt het altijd 'recoveren' bij een gespecialiseerd bedrijf oid.
pi_181028079
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:46 schreef GereDathan het volgende:
Krassen in het plastic deel doen er namelijk niet toe, het is bekende fout.
Welke plastic laag op beschrijfbare cd's?

Als je het verhaal niet leest of het gewoon niet snapt, reageer dan ook niet en blijf lekker weg.
pi_181028150
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:58 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Welke plastic laag op beschrijfbare cd's?

Als je het verhaal niet leest of het gewoon niet snapt, reageer dan ook niet en blijf lekker weg.
Ik heb het nergens over een plastic laag, als je zo hard roept dat iemand moet lezen, doe het zelf dan ook even. Ik heb het over het plastic deel, en dat is polycarbonaat om precies te zijn.

quote:
Cd's hebben gewoonlijk een diameter van 120 millimeter en een dikte van ongeveer 1,2 mm. Er is ook een variant toegestaan met een diameter van 80 mm. De opening in het midden van de cd heeft een diameter van 15 mm. De schijven worden gemaakt van de kunststof polycarbonaat waarin de digitale informatie in de vorm van een putjesspoor wordt geperst met behulp van een zogenaamde glassmaster. Aan de putjeskant wordt de plaat spiegelend gemaakt door een dun laagje aluminium aan te brengen. Deze gemetalliseerde zijde van de schijf wordt beschermd door een dunne, maar harde, laklaag waarop een label kan worden gedrukt. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is de laklaag-kant de meest kwetsbare zijde. De spiraalvormige geperste groef met putjes is maximaal 5,4 kilometer lang.
Bron https://nl.wikipedia.org/wiki/Compact_disc

En nu geen verhaaltjes meer verzinnen he.
pi_181029941
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:01 schreef GereDathan het volgende:
Ik heb het nergens over een plastic laag, als je zo hard roept dat iemand moet lezen, doe het zelf dan ook even. Ik heb het over het plastic deel, en dat is polycarbonaat om precies te zijn.
Je hebt helemaal gelijk. Een plastic deel op een cd is natuurlijk geen plastic laag, maar een soort wormvorming aanhangsel ofziets.

I stand corrected!
quote:
En nu geen verhaaltjes meer verzinnen he.
Dat je zelf aangeeft dat het wel mogelijk is, doet mijn wenkbrauwen spontaan fronsen na zoveel gezeur van jouw kant. Dat je aangeeft dat het niet mogelijk is omdat 'die krassen je niet krijgt van tussen een spleetje van 2 afdekklepjes drukken van een CD', is natuurlijk flinke onzin. Volgens jouw fantastische theorie is het absoluut onmogelijk om krassen te krijgen op een cd als je deze over een vlak plastic oppervlak heen wrijft. Je bent de eerste in de wereld bij wie dat nooit zal lukken.

En verder: wellicht kun je nog een keer roepen dat het een verzonnen verhaaltje is. Als jij dat denkt, prima. Ik negeer je verder wel. Fijne dag verder!
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')