sigme | vrijdag 27 juli 2018 @ 22:08 |
Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden | |
sigme | vrijdag 27 juli 2018 @ 22:10 |
Weet iemand wat een goed (los) apparaatje is om te meten waar leidingen in muur/vloer verstopt zitten? | |
mien-moeke | zaterdag 28 juli 2018 @ 10:01 |
Boormachine Althans, werkt bij mij meestal feilloos.... i.a.w: Ook nieuwsgierig naar. | |
koentjuh18 | zaterdag 28 juli 2018 @ 10:22 |
Korte vraag. Ik heb de verdiepingsvloer met OSB platen uitgevlakt op de bestaande houten bouwvloer (jaren 30 woning). Kan ik daar rechtstreeks een parketvloer op leggen of moet ik daar nog een ondervloer gebruiken? | |
Piles | zaterdag 28 juli 2018 @ 10:36 |
Alleen al voor het geluid zou ik altijd ondervloer gebruiken. | |
Burdie | zaterdag 28 juli 2018 @ 12:13 |
Vraagje, wat kan ik gebruiken als roede in een kast dat niet doorbuigt? Of heeft alles > 1m een extra haakje/versteviging nodig in het midden? | |
mien-moeke | zaterdag 28 juli 2018 @ 13:27 |
Ligt er aan hoe dik je roede is/mag zijn. Maar idd, het meeste gaat ooit hangen. Behalve 15x15cm H-profiel. Maar daar hang je niet lekker een hangertje aan.... Ik weet niet hoe stevig dit is: https://sleepp.nl/product(...)-op-hangen-compleet/ maar met die tussenschotjes in elk geval een heel stuk steviger dan een holle buis. En moet ook flink wat kunnen hebben ivm zware gordijnen ofzo. Anders een ovalen roede? | |
Vonkenboer | zaterdag 28 juli 2018 @ 13:34 |
Ik hoor goede verhalen over de Bosch GMS 120 https://www.gereedschapce(...)20mm-0601081000.html Al heb ik er zelf geen ervaring mee; maar een collega had het er laatst over. Op een verdiepingsvloer zou ik altijd een ondervloer gebruiken; puur voor het geluid eigenlijk al. Wat schrijft de fabrikant van de parketvloer voor ? | |
bleiblei | zaterdag 28 juli 2018 @ 13:41 |
ga je de vloer tacken&verlijmen op de ondervloer of zwevend leggen? In het eerste geval geen ondervloer, tweede geval zou ik het wel doen. | |
#ANONIEM | zaterdag 28 juli 2018 @ 13:59 |
ik heb met deze goede ervaringen https://www.bosch-profess(...)-tect-150-0601010005 | |
koentjuh18 | zaterdag 28 juli 2018 @ 17:57 |
Dank, heb idd toch maar een ondervloer voor de geluidsisolatie gedaan. Qua uitvlakken hoeft het niet meer. Ik ga de vloer zwevend leggen. | |
Vonkenboer | zaterdag 28 juli 2018 @ 19:21 |
Hoe kun je het benodigd koelvermogen van een airco eigenlijk berekenen ? Zijn daar calculators voor ? | |
Gieliovd | zaterdag 28 juli 2018 @ 20:22 |
Eigenlijk net als CV verwarming... Je neemt een waarde aan per kubieke meter inhoud. 30 voor optimaal geïsoleerd, 50 voor een plat dak hut uit 1930. Als je dan naar BTU wilt is het weer een factor voor omrekening. Ik heb net geleerd dat dat 3,4 is. Airco's worden zowel in M3, watt als BTU gespecificeerd. Het is geen exacte wetenschap natuurlijk. | |
derLudolf | zondag 29 juli 2018 @ 00:11 |
Is het heel erg als het iets doorhangt? Anders dikwandige buis nemen? | |
Lienekien | zondag 29 juli 2018 @ 00:42 |
Die is absurd duur. | |
sigme | zondag 29 juli 2018 @ 06:57 |
Ik gebruik daarvoor dikke metalen gordijnroedes. Het hangt natuurlijk van de belasting af, maar bij mij hangen die niet door op een overspanning van meer dan een meter. | |
blomke | zondag 29 juli 2018 @ 10:21 |
22 mm CV buis, buigt niet door. Ik neem aan dat het voor kleerhangers is bedoeld? | |
Burdie | zondag 29 juli 2018 @ 10:29 |
Inderdaad ik had al van alles geprobeerd, maar nog geen CV buis. Dat heb ik gisteren gehaald (nog niet uitgeprobeerd). Iedereen bedankt weer voor het meedenken! Fijn topic dit . | |
archito | zondag 29 juli 2018 @ 13:33 |
Ik heb net een radiator verwijderd die ook niet meer terug komt. Nu wilde ik twee T-stukken in de cv leiding vervangen door bochtjes die ik over heb door het verwijderen van de radiator. Dit lukt alleen niet helemaal. Zou ik hier ook een blindstop op kunnen zetten? Er staat een diameter van 15mm op de koppeling. | |
rulerofdeath | zondag 29 juli 2018 @ 13:44 |
schijnbaar zijn er afsluitplaatjes voor het afdoppen van een T-stuk https://www.klusidee.nl/F(...)oppeling-t27058.html | |
archito | zondag 29 juli 2018 @ 13:58 |
Moet ik dan dit product hebben misschien? https://www.hornbach.nl/s(...)7884840/artikel.html Ik kan alleen nergens een duidelijke afbeelding van een product vinden dat een schroefdraad aan de binnenzijde heeft. Deze lijkt op de buis aangesloten moeten wordenen niet direct op het T stuk. | |
rulerofdeath | zondag 29 juli 2018 @ 15:53 |
dat plaatje zou op de plek van de knelring moeten komen als ik dat zo lees, dus je bent nog wel de moer nodig. Als ik jou was zou ik wel even naar de bouwmarkt gaan om zo wel het goede te kopen. | |
Gieliovd | zondag 29 juli 2018 @ 15:59 |
15mm wartels + die plaatjes uit je link en je hebt het zo dicht. | |
archito | zondag 29 juli 2018 @ 19:14 |
Heb 4 oplossingen gekocht waaronder nieuwe knietjes, maar zoals hierboven staat lijkt te werken! Systeem is weer op druk en de koppeling blijft droog. | |
Gieliovd | maandag 30 juli 2018 @ 22:05 |
Ik heb 20 cm M9 1,25 draadeind nodig... Waar koop je zoiets nou? Bij de Hornbach op de gok M10 1,5 meegenomen tot ik mijn draad meter gevonden had... Fout. En daar hebben ze alleen M8, M10 etc.... Omgeving Gouda. | |
Vonkenboer | maandag 30 juli 2018 @ 22:08 |
Waar zit in vredesnaam een draadeind m9 in als ik vragen mag ? | |
Gieliovd | maandag 30 juli 2018 @ 22:10 |
Antieke compressor drukregelaar die ik tracht te herstellen. Twee helften met een alu buis er tussen. Was door gerot bij de schuimrubber geluiddempers. Wordt bij elkaar gehouden door een draadeind. | |
Vonkenboer | maandag 30 juli 2018 @ 22:20 |
Je hebt M9 wel in de autotechniek; maar dan zijn het al snel cilinderkopbouten. Lengte 103.7mm Buitendraad M9 x 1.25mm Buiten Torx https://www.mijnautoonder(...)iEAQYBSABEgIdhvD_BwE ) | |
lipje | maandag 30 juli 2018 @ 23:57 |
hbm op de grote Esch? | |
Gieliovd | dinsdag 31 juli 2018 @ 06:38 |
Volgens de site niet... Ze hebben daar ook niet echt materialen. | |
lipje | dinsdag 31 juli 2018 @ 07:41 |
Staaf halen en zelf draad snijden. Snijmessen en tappen zijn wel te vinden | |
#ANONIEM | dinsdag 31 juli 2018 @ 10:59 |
is een aparte maat... https://dutch.alibaba.com(...)29.37.533c41723Hx9fW misschien kan je hier iets mee? | |
Myraela | woensdag 1 augustus 2018 @ 13:11 |
Hoi klussende mensen. Ik klus dus nooit, dus mogelijk stel ik nu een hele domme vraag. Maar wij kunnen geen kastje vinden zoals we hem willen, maar nu heb ik bij de kringloop een kastje gezien wat qua formaat en vorm wel zou kunnen. Alleen wil ik hem dan dus een kleurtje geven, en nieuwe handvatenknopdingetjes erop doen. Nou is mijn vraag, zie dit eruit als een kastje wat je na wat schuren goed kan verven? Of hebben jullie zoiets van 'dit is gedoemd te mislukken'? Het is wel best zwaar, en volgens mij gewoon helemaal hout. Maar door dat glanzende twijfel ik dus of het goed te schuren en verven is. | |
blomke | woensdag 1 augustus 2018 @ 13:22 |
Dat glanzende is van een blanke lak/vernis laag. In principe kan je: 1) Ontvetten 2) Schuren 3) Gronden 4) Lakken. | |
Deshain | woensdag 1 augustus 2018 @ 14:41 |
Dat is wel mijn standaard antwoord als mijn vrouw met zo'n 'project aankomt omdat ik simpel gezegd geen zin heb in de tientallen uren die hier in gaan zitten om het echt goed te doen. Het kan wel.. | |
blomke | woensdag 1 augustus 2018 @ 14:56 |
Laklaag spuiten zou ook nog kunnen. | |
Myraela | woensdag 1 augustus 2018 @ 17:56 |
Bedankt! Als het kastje er dit weekend nog staat, halen we hem op. Dan probeer ik het gewoon. Hij is niet duur, tijd heb ik wel en misschien leer ik er nog wat van. | |
NedKelly | woensdag 1 augustus 2018 @ 18:19 |
Ooit stuk van een vlaggenstok gebruikt die toch over was. Dat werkte prima en boog bij mij niet door | |
Geerd | zondag 5 augustus 2018 @ 21:08 |
Volgend jaar wil ik alles buiten weer laten verven...vooral op de 1e en 2e etage. Alleen de achterdeur.. kozijn van de keuken en wc raampje wou ik eigenlijk zelf proberen... (scheelt toch een paar kratten bier) Heb zo een standaard achterdeur Bij de dwarsliggers en de verbindingen met de verticale delen zitten "scheuren" verder niet echt beschadigingen. Nu is het toch te heet om te schilderen dacht kan ik het iig schilder klaarmaken alvast.. Gewoon even goed ontvetten, schuren, ontvetten, scheuren met acrylraat ff de natte vinger erover...klaar toch ? | |
bleiblei | zondag 5 augustus 2018 @ 21:22 |
die foto is van jouw deur? of random van internet geplukt? | |
Geerd | zondag 5 augustus 2018 @ 21:24 |
Mijne ziet er nog niet zo slecht uit... | |
bleiblei | zondag 5 augustus 2018 @ 21:34 |
nee okee, want dan had je wel wat meer te doen . Maar verder ziet je aanpak er okee uit. En als je het heel netjes wil doen, schuren beginnen met 80, dan 120 en als laatste stap 240 | |
Geerd | zondag 5 augustus 2018 @ 21:36 |
Top! Hoeft er ook niet superstrak uit te zien maar wil houtrot etc voorkomen beetje zonde van de kozijnen... | |
Myraela | maandag 6 augustus 2018 @ 10:12 |
Nou het kastje is gelukt hoor, bedankt voor jullie tips! Ik vind hem heel erg mooi geworden, zeker voor mensen die nog nooit geklust hebben. We moeten alleen nog een brede handgreep erop zetten. | |
Piles | maandag 6 augustus 2018 @ 10:20 |
Leuk geworden inderdaad! | |
Vonkenboer | maandag 6 augustus 2018 @ 16:25 |
Gaaf kastje geworden zeg ! Wereld van verschil ! | |
NedKelly | maandag 6 augustus 2018 @ 16:33 |
Heel mooi geworden. Goede kleur ook! | |
Swennus | woensdag 8 augustus 2018 @ 14:32 |
Ik heb een probleempje met de HWA van mijn schuur. Tot dit jaar liep het water netjes weg richting de afvoer van mijn buurman middels een PVC pijp. Doordat mijn buurman het eea heft verbouwd aan zijn schuur, is dit nu niet meer het geval. Hij heeft netjes mijn goot dichtgezet, maar nu blijft het water dus aan die kant staan, en bij veel regenval komt het er overheen. Hoe kan ik nu het eenvoudigst mijn goot "optillen" zodat de goot de andere kant afloopt, om het water vervolgens aan die kant af te laten lopen. Grofweg gezegd hangt mijn goot nu / terwijl die \ zou moeten staan. Ik heb al wel voorzichtig geprobeerd om het omhoog te duwen, maar dit werkt helaas niet. Het gaat om een zinken goot. Heeft iemand nog tips hoe dit aan te pakken? | |
koentjuh18 | woensdag 8 augustus 2018 @ 20:38 |
Vraagje! Mijn inbouwdozen hebben de schroeven horizontaal zitten. Nu heb ik op twee plekken eigenlijk de schroeven verticaal nodig. Is er ergens een verloop wat je horizontaal vast zet in de inbouwdoos en je er verticaal iets op kan monteren? | |
Gieliovd | woensdag 8 augustus 2018 @ 21:33 |
Niet dat ik weet. De betere zijn draaibaar en de gebruikelijke binnendelen hebben 4 gaatjes. | |
Vonkenboer | woensdag 8 augustus 2018 @ 21:45 |
Nee, niet dat ik weet; er zijn wel inbouwdozen die draaibare ringen hebben. Maar daar heb je nu natuurlijk niet heel veel meer aan... | |
blomke | woensdag 8 augustus 2018 @ 21:47 |
Fraai…uiterst fraai! M'n complimenten. Toen ik het bruine geval zag, vroeg ik me af wat je er mee zou kunnen....maar dit is fraai geworden. | |
kalinhos | woensdag 8 augustus 2018 @ 23:57 |
Ik weet niet of dit technisch mogelijk is maar: Ik wil mijn tv ophangen aan de muur. Het Telfort kastje wil ik eigenlijk dan ook wegwerken achter de tv. Hoe kan ik dat doen en tegelijkertijd nog wel kunnen blijven zappen? De ontvanger wil ik simpelweg neerleggen in de ruimte tussen mijn opgehangen tv en de muur. | |
Makrolon | donderdag 9 augustus 2018 @ 06:46 |
De Ir ontvanger er uit halen en in t zicht plaatsen. Daar zal je wss wel voor moeten solderen. Anders een oplossing van Logitech, die hebben wel kastjes die het Ir signaal uitzenden, en welke je weer bediend met een rf afstandsbediening. | |
koentjuh18 | donderdag 9 augustus 2018 @ 09:01 |
Helaas. Ze zijn inderdaad al ingebouwd en gestuct. Probleem is dat twee leeslampjes net een kwartslag gedraaid moeten zitten....waarschijnlijk went dit ook wel | |
Vonkenboer | donderdag 9 augustus 2018 @ 09:10 |
Het montagebeugeltje van de lamp is niet aan te passen ? | |
SummerBreeze | donderdag 9 augustus 2018 @ 10:19 |
Heeft je tv de mogelijkheid een CI+ module te gebruiken? Dat is hiervoor namelijk de mooiste en makkelijkste oplossing. Ben je ook meteen de extra afstandsbediening kwijt | |
Vonkenboer | donderdag 9 augustus 2018 @ 12:05 |
Bij Ziggo betaal je daar weer enkele euro's in de maand extra voor | |
wootahH | donderdag 9 augustus 2018 @ 12:55 |
mijn accuboormachine is stoek nu heb ik dus een 14.4v bosch accu. zal deze werken op een 18v bosch machine? | |
Vonkenboer | donderdag 9 augustus 2018 @ 13:07 |
Ik verwacht van niet | |
#ANONIEM | donderdag 9 augustus 2018 @ 14:09 |
misschien: https://www.tvbeugels.nl/infrarood-verlenger/ | |
kalinhos | donderdag 9 augustus 2018 @ 14:40 |
dit zoek/ bedoel ik idd | |
koentjuh18 | donderdag 9 augustus 2018 @ 14:48 |
Helaas niet... maar als je niet weet dat ze eigenlijk een kwartslag gedraaid horen te zitten zie je het niet, dus vind het wel prima zo. ( effect van maanden verbouwen is ook dat je soms wat af wil hebben ) | |
Radegast | vrijdag 10 augustus 2018 @ 02:34 |
Ik heb in de tuin een stapelmuur gemaakt van kinderkoppen met een kuub zand erachter om zo hoogteverschillen in de tuin te verkrijgen, nu wil ik eigenlijk iets tussen de grootste kieren smeren zodat bij het planten water geven of tijdens een flinke regenbui niet al het zand er tussenuit wegspoelt. Gewoon cement lijkt me niet ideaal, kalkmortel wel misschien? | |
Claudia_x | vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:00 |
Ik wil een gat (van circa 2 bij 4 centimeter) dichten in een zandcement dekvloer met daarop een grijze epoxy coating. Ik begrijp dat de plek van het gat zichtbaar blijft door kleurverschil. Het voornaamste doel is het gat minder zichtbaar maken. Iemand een idee met wat voor spul ik het gat het beste op kan vullen? Is onderstaande bijv. iets? | |
Burdie | vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:09 |
Golfplaat tussen muur en zand plaatsen. Of is 'ie al vol? | |
Radegast | vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:15 |
Ja, beplanting d'r ook al in. Handig gedaan hé? | |
SummerBreeze | zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:17 |
Alleen als je de module bij hun huurt/least. Als je hem zelf koopt bij o.a. Mediamarkt (kost een euro of 80) betaal je niets extra's. en kunnen bij Zigg.o immers niet zien waar je de kaart in stopt lijkt me. | |
nanuk | maandag 13 augustus 2018 @ 08:59 |
Als het beplant is tussen de stenen door dan zal de uitspoel nooit heel veel zijn. Plant dus wat kruipgoed in de kieren en het spoelt nauwelijks meer uit. | |
Gia | maandag 13 augustus 2018 @ 14:58 |
Als ik een pergola bouw, die begroeid gaat worden, is dan alleen een paalhouder voldoende of is een poer met draadeind beter? En buigt zo'n draadeind niet met een zware storm? | |
blomke | maandag 13 augustus 2018 @ 17:27 |
Meestal wordt de paalhouder in de poer gestoken en laat men het geheel uitharden. Andere optie met draadeinden, vergt 4 stukken in beton en de paalvoet daaraan vast gemoerd. | |
nanuk | dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:04 |
Of de paal zestig cm langer kopen en die in de grond zetten, met of zonder beton er om heen afhankelijk van hoe de rest van de pergola en hoe je die gaat belasten. Is het een enkele paal met ligger of een constructie met dwarsverbindingen? Hoe dicht gaat het begroeid worden (windbelasting)? Moeten er ook nog schommels en hangmatten aan? | |
Deshain | dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:16 |
http://www.fast2k.com een optie? | |
sigme | dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:34 |
Zandcement maken met teelaarde ( of potgrond oid) geeft ook best leuk effect. Op ruw cement hechten vetplantjes vaak heel best. | |
Gieliovd | woensdag 15 augustus 2018 @ 11:47 |
Een betonvloer gestort direct op de klei met vloerverwarming.... Hoe veel onzuiniger is dat nou dan een constructie met isolatie? Mijn gevoel zegt dat je heel veel warmte naar beneden kwijt raakt. Maar misschien valt het wel mee? Mijn vraag omdat we een woning op het oog hebben met zo'n vloerconstructie.met 80m2. | |
lipje | woensdag 15 augustus 2018 @ 19:55 |
ongeveer 60% van het rendement gaat verloren aan uitstraling naar de grond, aangezien deze een vrijwel constante temperatuur van 9 graden heeft. | |
blomke | donderdag 16 augustus 2018 @ 08:51 |
Vroeg (zachthout) of laat (hardhout) rot de paal door op de overgang grond - lucht. Combinatie van vocht, lucht (O2) en aarde, maakt dat dat een zwakke plek is. | |
blomke | donderdag 16 augustus 2018 @ 08:55 |
Niet te doen. Het warmteverlies gaat dag en nacht door, ook als je niet stookt, verlies je warmte. | |
nanuk | donderdag 16 augustus 2018 @ 10:28 |
kastanje is meer dan 25 jaar gegarandeerd om maar iets te noemen en dat is dan onbehandeld. toegevoegd:http://www.houtinfo.nl/si(...)en_deel1_dec2013.pdf Voor de natuurlijke duurzaamheid tegen schimmels bestaan de volgende vijf klassen (EN 350-2) Duurzaamheidsklasse 1: zeer duurzaam Duurzaamheidsklasse 2: duurzaam Duurzaamheidsklasse 3: gemiddeld duurzaam Duurzaamheidsklasse 4: beperkt duurzaam Duurzaamheidsklasse 5: matig duurzaam. Deze klasse-indeling geldt voor het kernhout. Het spinthout van alle houtsoorten valt in duurzaamheidsklasse 5. Klasse Loofhout Naaldhout 1 Afzelia, Azobé (in watercontact), Bilinga, Demerara Groenhart, Jarrah, Mansonia, Moabi, Okan, Padoek, Pau amarelo, Teak, Walaba 1-2 Afrormosia, Iroko, Kapur, Merbau, Robinia 2 Azobé, Bangkirai, Basralocus, Bossé, Bubinga, Cedrela, Europees eiken, Karri,Kastanje, Kempas, Louro vermelho, Mahonie, Sepetir, Wengé, Taxus, Western red cedar 2-3 Amerikaans wit eiken, Kosipo, Purperhart, Sipo, Tola branca 2-4 Donkerrode meranti (dark red meranti) 3 Cedrorana, Danta, Keruing, Movingui, Mutenye, Niangon, Noten, Sapeli, Tiama Douglas fir, Pitch pine 3-4 Dibétou, Krappa, Lichtrode meranti (light red meranti), Red balau Agathis, Grenen, Lodgepole pine 4 Amerikaans rood eiken, Avodiré, Eyong, Hickory, Iepen, Limba, Mengkulang, Okoumé Amerikaans grenen, Carolina pine, Dennen, Hemlock, Southern pine, Vuren, Weymouth 4-5 Ogea parana pine, radiata pine, sitka spruce 5 Abachi, Abura, Baboen, Berken, Europees beuken, Essen, Elzen, Esdoorn, Haagbeuken, Fuma, Ilomba, Koto, Linden, Populieren, Ramin Sugi Tabel: duurzaamheidsklasse voor de gangbare houtsoorten volgens EN 350-2. [ Bericht 58% gewijzigd door nanuk op 16-08-2018 11:08:17 ] | |
Coelho | donderdag 16 augustus 2018 @ 14:21 |
Ik heb een garagedeur met driepuntsluiting. Normaal draait de sleutel twee keer rond waarbij de haken in de eerste rotatie uitkomen en net voor het einde van de tweede rotatie 'klikken'. Sinds een week of twee komt de tweede rotatie niet meer verder dan 'tien voor' bij het ronddraaien. Ik gooide het eerst op de hitte en dus het werken van de deur, maar nu het weer een graad of 15 koeler is lukt het nog steeds niet. De sluitkommen waar de haken in vallen heb ik op alle mogelijke manieren proberen te zetten, middels het stelsysteem met ovale revetten dat deze hebben. Niks lijkt te helpen. Met de deur open draait de sleutel zonder een centje pijn rond. Iemand tips? | |
Deshain | donderdag 16 augustus 2018 @ 16:15 |
Deur open, haken uit, deur tegen kozijn sluiten en haken aftekenen. Kan je zo zien of de deur uitgezakt is. Misschien dat de schroeven van je scharnier aangedraaid moeten worden? | |
Erik | vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:13 |
Omdat er geen ventilatie was hebben we schimmel in de badkamer. Het plafond is voorzien van stucwerk, welke tegen (kippen)gaas is aangesmeerd. Oud dus. Het bladdert er niet af, maar zoals te zien op te foto zit de schimmel wel in het stucwerk. Wie heeft er ervaring met het aanpakken van dit probleem? Hoe het beste op te lossen? Ventilatie is inmiddels aangebracht overigens. | |
lipje | zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:31 |
Beetje bleekwater doet wonderen | |
jajablahblah | zaterdag 18 augustus 2018 @ 16:30 |
Jup Dat spul van HG werkt ook, maar dat is feitelijk bleekwater volgens mij. | |
Gieliovd | zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:20 |
Bleek in een plantenspuit is een goed begin. | |
archito | dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:52 |
Ik ben bezig met een low budget renovatie van het het keukenblokje in mijn bijkeuken. Nu zou ik graag het werkblad dezelfde kleur geven als de kastfrontjes. Het plan is nu om (hard geperst) mdf te gebruiken, deze 2 keer te gronden en 2 keer te lakken en vervolgens nog af te werken met een transparante 2-componenten matte lak. Zou dit voor niet al te intensief gebruik degelijk genoeg zijn? | |
blomke | dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:54 |
Ik zou multiplex of timmerpaneel gebruiken. | |
FranticDJ | dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:56 |
Dit, met name je randen van MDF zijn heel zwak.. Vocht kan je nog wel handelen met goed lakken enzo.. | |
archito | dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:07 |
2 keer gronden, 2 keer lakken en nog een 2-componentenlak is misschien wel voldoende om de kopse kant goed dicht te krijgen? Het mdf is i.i.g. niet bouwmarktkwaliteit. Er zit wel een spoelbak in het blad maar zal hooguit af en toe gebruikt worden om een emmer o.i.d. te vullen. | |
Dr.Hilfiger | dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:10 |
Kopse kanten eerst plamuren daarna gronden, lakken etc. | |
FranticDJ | dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:13 |
De randen van MDF panelen blijven heel zwak.. 1x stoten en er zit een dikke buts in. | |
FranticDJ | dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:14 |
Lakplamuur houdt pas lekker na 1x gronden (staat ook op de tube) | |
blomke | dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:35 |
Je hebt het MDF al? | |
archito | dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:39 |
Ik laat mijn hout altijd op maat zagen bij een lokale werkplaats, dus heb er al een wandkast mee gemaakt. Lichtjes opschuren, 2 keer gronden en 2 keer lakken en je ziet geen verschil tussen de kopse kanten en het oppervlak van de plaat. Dat is nog eens wat anders dan dat karton van de gamma dat ik eerst altijd gebruikte. Daar smeerde ik altijd verdunde houtlijm op de kopse kanten om het nog enigszins mooi te krijgen. | |
GereDathan | dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:43 |
Klein probleempje, wat vocht in de meterkast. Duidelijk afkomstig van condens aangezien het snel weggaat met de vochtvreter en het ook niet heel overvloedig is. Nooit last gehad, tot het hele warme weer van de afgelopen weken/maanden. Het lijkt voor een deel condens te zijn van een leiding die in de muur zit, om de leiding zit zwarte flexibele buis. Deze zwarte buis is wat vochtig aan de buitenkant (2 kanten). Voor nu heb ik de rest van de waterleidingen geïsoleerd waar mogelijk, die leidingen waren ook nat bij heel warm weer. Is er meer wat ik kan doen? | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 29 augustus 2018 @ 20:17 |
Zie dit topic: K&W / Rolluiken en automatiseren Nu heb ik echter een groter probleem de opbouwmodule zit zo'n halve cm ingestukt. Hoe krijg ik hem er uit zonder alles te beschadigen? | |
Tom_ | zaterdag 1 september 2018 @ 16:34 |
Ik heb een wastafelmeubel gekocht en geïnstalleerd in mijn verbouwde badkamer. De spoelbak heeft geen overloop en ik heb er een ruimtebesparende afvoerset bij mee gekregen. Zoals te zien heb ik de aansluiting van de afvoer eigenlijk te laag laten uitkomen in de wand, daar kan ik niks meer aan doen. Nu wil het water zonder problemen weglopen ondanks de 32mm aansluiting, tot de kraan zo lang open staat dat er een bodempje water in de spoelbak staat en er geen lucht meer bij komt. Ik heb wat spullen bij de bouwmarkt gehaald om een beluchter erbij te plaatsen in de verticale pijp, maar het Y stuk is te lang daarvoor. Kan ik hem ook op deze plek schuin omhoog plaatsen, of is dat vragen om problemen? Alternatief is gewoon een 40mm afvoerset halen waar al een beluchter in de bovenste bocht van de sifon is weggewerkt, maar als jullie denken dat dit werkt dan probeer ik het eerst zo. | |
tiho1 | zaterdag 1 september 2018 @ 16:46 |
Ja natuurlijk kan dat. Beste had je een t stuk gehaald en die op de plaats van de bocht erachter gezet, maar lucht komt er sowieso wel bij. Mooi is anders. | |
Tom_ | zaterdag 1 september 2018 @ 17:09 |
Ach ja natuurlijk, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Ik ga hem omruilen voor een t-stuk morgen en zaag die bocht er wel af, thanks! | |
FranticDJ | zaterdag 1 september 2018 @ 20:46 |
Van dat melamine achtig spul, met een klein (korrel) structuurtje er in. Is dat een beetje te repareren/schilderen? Zitten wat oude schroefgaten in etc. | |
bleiblei | zaterdag 1 september 2018 @ 20:59 |
Plamuren en met een sponsje het structuurtje na proberen te bootsen. Gaat niet 100% onzichtbaar worden, maar je komt wel een eind. | |
FranticDJ | zaterdag 1 september 2018 @ 21:03 |
Hmm en zie net dat ik primer moet regelen voor ik wil lakken. Zal wel een klein potje regelen en dan even kijken ergens een stukje proberen waar het niet zo opvalt Tnx | |
YourCaptor | zaterdag 8 september 2018 @ 13:37 |
Ik heb niet echt een klasvraag, maar mogelijk dat hier kenners zitten. Van badkamerspiegels. We hebben een spiegel met led-verlichting rondom. Nu zitten er ook van die plastic randjes rondom, die niet doorzichtig zijn. Vermoeden is dat ze zijn om diffuus licht te creëren, klopt dat? Hebben ze nog een andere functie? Punt is dat ze loslaten, en de onderste al echt van de spiegel gevallen is. Ik vraag me af of ze per se terug geplaatst zouden moeten worden. | |
Vonkenboer | zaterdag 8 september 2018 @ 14:04 |
Heb je een foto van het geheel ? Dat is soms zoveel duidelijker. | |
YourCaptor | zaterdag 8 september 2018 @ 14:24 |
Dat is waar. De spiegel, hier dat plastic randje aan de zijkant. De onderkant, waar die plastic rand dus nu weg is: | |
bleiblei | zaterdag 8 september 2018 @ 14:57 |
nou ja, lijkt mij duidelijk waar ze voor zijn toch? De foto's laten namelijk dat precies zien. Dus nee, ze moeten niet perse terug. heb je wel een wat minder mooi lichtbeeld en afwijkende lichtkleur rond je spiegel. Met een beetje secondenlijm is ie zo terug geplakt trouwens. | |
lipje | zaterdag 8 september 2018 @ 16:04 |
Voorkomt ook vuil op de ledstrips en zorgt voor afscherming tegen druppels | |
monsterd. | zaterdag 8 september 2018 @ 18:42 |
Help, ik wil een tafelblad beitsen. Nu had ik voor een aantal kieren houtvuller gebruikt en met het plamuurmes het overschot weggehaald. Vervolgens flink geschuurd. Net wilde ik beginnen met beitsen en bij de eerste rol merkte ik dat er toch wat restant is overgebleven wat vlekken maakt... wat nu? Schuren met een bandschuurmachine maakt het niet beter, uren regulier schuren heeft ook niet geholpen. Moet ik dan de hele tafel gaan schaven?!? [ Bericht 0% gewijzigd door monsterd. op 08-09-2018 19:09:25 ] | |
jpajs | zondag 9 september 2018 @ 10:01 |
Pak eens een nieuw stanley mesje en schraap even met de hout draad mee. Mesje dwars op de draad 90 graden omhoog. Probeer eerst even op een rest stukje hout. | |
monsterd. | zondag 9 september 2018 @ 12:18 |
An sich een goede tip. We hebben uiteindelijk alles heel grof geschuurd met een bandschuurmachine. Daarna wat gladder geschuurd en de tafel door het natte ontvetten kunnen zien of het allemaal weg was. Dat is godzijdank gelukt, dus nu is het blad eindelijk klaar om te beitsen | |
Vonkenboer | zondag 9 september 2018 @ 12:18 |
Dat is echt om diffuus licht te creëren; en hoogstens om vocht weg te kunnen houden Beetje secondenlijm en dat kun je zo terug plaatsen. | |
YourCaptor | zondag 9 september 2018 @ 12:27 |
Thanks. De strippen aan de zijkanten zijn ook verschoven, dus die zal ik voorzichtig los moeten halen (zonder de spiegel te beschadigen) en dan allemaal terug plaatsen. | |
eltinio | zondag 9 september 2018 @ 13:10 |
Zit hier met een kleine vraag: Wanneer ik recht op het cilinderslot in mijn voor en achterdeur kijk (nieuwbouw 2015) zie ik licht van buiten (minder dan 1 mm rondom) en voel ik een klein beetje tocht. Wat is de beste manier om het te fixen? Dacht er zelf aan om het schild aan de binnenkant te verwijderen en een klein beetje kit rondom de cilinder, enige twijfel is dat ik niet wil dat de cilinder vast komt te zitten wanneer deze een keer vervangen moeten worden. Idee 2 was om de cilinder eruit te halen en dan een randje tape om de cilinder zodat de speling opgevuld wordt. | |
lichtknopje | zondag 9 september 2018 @ 16:47 |
Als je een al gebeitst tuinhuis opnieuw wilt beitsen, voldoet dan opschuren of moet de oude verweerde laag er helemaal af worden geschuurd? | |
lipje | zondag 9 september 2018 @ 17:17 |
Het schild eraf en dan een tape om de cilinder heen en dan weer alles dicht maken | |
Sounddragon | zondag 9 september 2018 @ 17:24 |
Je kunt ook een beetje klooien met een stukje compriband. | |
valentijn101 | maandag 10 september 2018 @ 13:09 |
Voor de zoveelste keer zijn de ventieldopjes van mij auto gejat en nu heb ik van een vriendin een set aluminium dopjes gekregen. Hier staat met grote letters op dat ik ze voor gebruik moet “greasen” is een beetje olijfolie ook goed of moet dat echt van die dikke smeer zijn? (en waar kan ik dat krijgen?) | |
Metalfreak | maandag 10 september 2018 @ 14:19 |
Die aluminium dopjes willen nog wel eens gaan oxideren en daarmee een stevige verbinding met het metaal in je ventiel aangaan waardoor je ze écht niet meer los krijgt. Dat kun je vast voorkomen/uitstellen met wat vet, maar het blijft rotzooi. Ik zou kopervet gebruiken en regelmatig checken of je ze nog loskrijgt. Maar mensen jatten dus je zwarte ventieldopjes | |
valentijn101 | maandag 10 september 2018 @ 14:39 |
Yep, tokkievolk dat op de terugweg van de kroeg grappig menen te zijn. Maar aluminiumdopjes klinken dus niet al te geweldig. (ik ga vergeten om ze af en toe los en vast te draaien) dan maar even bij de garage vragen of ze een grote doos met 100 rubberen dopjes of zo hebben. | |
Metalfreak | maandag 10 september 2018 @ 14:47 |
Via AliExpress 100 stuks voor 1,50 ongeveer | |
valentijn101 | maandag 10 september 2018 @ 14:52 |
Mooi, ga ik voor het eerst iets bestellen via Ali. Bedankt voor de tip. | |
Metalfreak | maandag 10 september 2018 @ 17:07 |
Hier voor 97 cent bijvoorbeeld: http://s.aliexpress.com/Eb6bQf6N | |
valentijn101 | maandag 10 september 2018 @ 17:31 |
Super, kan ik weer even vooruit | |
valentijn101 | woensdag 12 september 2018 @ 12:11 |
Net een nieuwe grasmaaier gekregen. Nu staat er dat er SAE30 motor-olie in moet. Is dat hetzelfde als 10W-30 is is dat anders? | |
blomke | woensdag 12 september 2018 @ 12:38 |
Da's best. Die W is van "Winter" en de 10 is de viscositeit bij (een) wintertemperatuur. Maar voor een grasmaaier is dat amper van belang. | |
valentijn101 | woensdag 12 september 2018 @ 13:01 |
Ahh oke. Dank je wel (waar staat SAE voor ?) | |
Piles | woensdag 12 september 2018 @ 14:16 |
Ik wil binnenkort een muurtje verven, met een niet-standaard kleur waarschijnlijk. Welk merk raden jullie aan om het in 1 keer dekkend te krijgen? De muur zit bouwbehang op, wit. | |
blomke | woensdag 12 september 2018 @ 14:47 |
Society of Automotive Engineers. ASME = American Society of Mechanical Engineers API = American Petroleum Institute NACE = National Association of Corrosion Engineers | |
blomke | woensdag 12 september 2018 @ 14:47 |
Eerst bouwbehang eraf, dan met latex van Sikkens. | |
Piles | woensdag 12 september 2018 @ 15:39 |
Waarom behang er af? Ziet er echt meer dan prima uit. | |
blomke | woensdag 12 september 2018 @ 15:42 |
Vocht uit je latex trekt in je behang, gaat in de lijmlaag zitten, latex hecht niet goed, paier gaat loslaten en bobbels vertonen. Maar als je dat voor lief neemt…. | |
Lucky_Strike | vrijdag 14 september 2018 @ 14:35 |
In onze grote keuken willen we een afzuigkap plaatsen die 1 meter omhoog en daarna 5 meter horizontaal moet afzuigen. Moet ik op bepaalde facturen extra letten? Ik heb er één op het oog die 750 kuub per uur af kan zuigen op de hoogste stand. Kan ik meer doen om te zorgen dat de afzuigkap goed werkt met zo'n lange te overbruggen afstand? | |
blomke | vrijdag 14 september 2018 @ 14:38 |
Alleen die 750 kuub zegt niet zoveel, er moet ook een drukverschil (Delta P) bij worden opgegeven. Mijn ervaring met kanalen, leidingen en drukvalberekeningen is, dat buizen vaak gigantisch worden overgedimensioneerd. Als je de standaard diameter toepast die voor die afzuigkap wordt voorgeschreven, zit je altijd safe. | |
Lucky_Strike | vrijdag 14 september 2018 @ 16:48 |
De diameter is 15 centimeter. Maar als dat "altijd goed" is zou de lengte van de buis niet uitmaken? Of begrijp ik dat verkeerd? | |
lipje | vrijdag 14 september 2018 @ 16:58 |
eerder de capaciteit van de fan. Zorg voor zo min mogelijke verspringingen, bochten etc. Hoe soepeler het verloop hoe minder weerstand en dus hoe beter de afvoer van je lucht plaatsvinden. | |
blomke | vrijdag 14 september 2018 @ 17:19 |
6 - 7 meter buis is niks in installatieland. Bij die diameter en flow kom ik op 100 Pa drukval. [ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 14-09-2018 17:25:04 ] | |
Lucky_Strike | zaterdag 15 september 2018 @ 13:33 |
Duidelijk. Bedankt heren. | |
Wooldoor | zaterdag 15 september 2018 @ 13:54 |
Vraag, ik ga voor de eerste keer stuccen, gelukkig maar een koof en geen complete muur. Nu heb ik tussen de stucplaat en het plafond een paar milimeter ruimte. Smeer ik dat gewoon dicht of moet er eerst gaasband overheen? | |
Gieliovd | zaterdag 15 september 2018 @ 15:07 |
Smeren maar. Daarna weer lossnijden en met een natte kwast nasmeren. Later kitten met acrylaatkit. | |
Makrolon | zaterdag 15 september 2018 @ 15:10 |
Ik moet geïmpregneerde blokhutprofielen in elkaar lijmen, komen in de buitenlucht. Pak ik hier gewone waterbestendige houtlijm voor of beter bruislijm? | |
Wooldoor | zaterdag 15 september 2018 @ 15:18 |
Prima, gaan we mee aan de slag. | |
blomke | zaterdag 15 september 2018 @ 15:24 |
Zoiets: https://www.denbravenshop(...)CDj-QzhoCqY4QAvD_BwE | |
FlippingCoin | zaterdag 15 september 2018 @ 16:04 |
Ik kijk de laatste tijd wel eens filmpjes op YT over mensen die dingen maken van hout, maar ik zie dat ze allemaal Japanse zagen gebruiken, zijn deze beter voor precieze dingen of zo? Saludos cordiales Flip. | |
FranticDJ | zaterdag 15 september 2018 @ 16:13 |
Zaagsnede is dunner.. En het zijn trek zagen.. Dus je zaagt met een trekkende beweging in plaats van de duwende beweging. Het is hierdoor wat 'makkelijker' om te zagen. Zijn niet per definitie beter. Een scherpe zaag moet je hebben. | |
FlippingCoin | zaterdag 15 september 2018 @ 16:14 |
Ah cool duidelijk. ขอแสดงความนับถือ Flip. | |
FranticDJ | zaterdag 15 september 2018 @ 17:59 |
Hm. We hebben beton aangeheeld vanmiddag.. Alleen vergeten het 'oude' beton aan te branden. Valt voor 90% onder een RVS strip die er overheen komt. Groot probleem? Kan ik komende week alles weer los meppen, aanbranden en opnieuw beton storten? | |
Deshain | zaterdag 15 september 2018 @ 19:58 |
Als je het los moet meppen dan was het niet nodig geweest | |
FranticDJ | zaterdag 15 september 2018 @ 20:23 |
Zal wel kijken hoe vast het zit dan Heb met oud laminaat een 'bekisting' gemaakt hehe..Als het loslaat met het verwijderen daarvan tja, dan beginnen we overnieuw. Nog een vraag.. Ik ga dus gaten boren en muren injecteren.. Waarmee vul ik die gaten 't best op? Gewoon portlandcement (komt nog waterglas meuk bij dan als additief)? | |
jpajs | zondag 16 september 2018 @ 07:15 |
En dan komt zaag techniek om de hoek kijken. In dit filmpje worden alleen zichtlijnen gezaagd. Verder zoals gezegd gaat het om een scherpe zaag. | |
MellyShum | donderdag 20 september 2018 @ 13:49 |
Ik weet niet of ik beter hier terecht kan of een apart topic openen, maar ik begin maar hier Ik heb een garage met een elektrische roldeur. Deze is nu echter alleen van binnenuit te openen en sluiten met een schakelaar. Zo'n ding: Ik wil hier een afstandsbediening voor hebben, maar ik weet niet wat ik daar het beste voor kan gebruiken. Ik vind vooral afstandsbedieningen voor rolluiken waarbij als voorbeeld raamluiken worden gebruikt, maar ik heb vraagtekens bij de beveiliging specifiek voor een garage. Hoe uniek zijn die signalen / wat is de kans dat een vreemde mijn garage op afstand open krijgt? Als dat geen probleem is, wie heeft er tips voor een goed apparaat + bediening? Ik zie door de bomen het bos niet meer
| |
FranticDJ | donderdag 20 september 2018 @ 14:29 |
Er zijn Kaku mogelijkheden.. ik had een Kaku ontvanger op mijn garagedeur. Sta je best vreemd te kijken als ineens je deur open staat als je thuis komt.. Duurde ook even voordat ik deze ontvanger gevonden had en doorhad dat het kwam als de buren verlichting schakelden. Die ontvanger er dus zeer snel af gerausd. Zou dan eerder richting Z-Wave achtigen kijken is wat veiliger. https://www.robbshop.nl/fibaro-rolluik-schakelaar-v2?sqr=garage& bijvoorbeeld. | |
Wooldoor | donderdag 20 september 2018 @ 17:44 |
De schroefgaten in gisplaat en de randen en hoeken, moet ik die smeren met een anders spul dan MP75 waarmee ik het wil gaan afstuccen? | |
Gieliovd | donderdag 20 september 2018 @ 20:45 |
Als je gaat stucen niet. Dan naden hazen en aan de slag. | |
MellyShum | vrijdag 21 september 2018 @ 08:55 |
Hier kan ik zo te zien wel wat mee. Ik ga me er in verdiepen. Ziet er op het eerste gezicht goed uit. Bedankt! | |
Schanulleke | zaterdag 22 september 2018 @ 00:02 |
Vraag: Ik heb in ons nieuwe huis een garage met kanteldeur. Boven de deur is een loze ruimte met een hoogte van 33 cm. Die wil ik graag als bergruimte inrichten. Ik moet dan een overspanning van 2.62 m. creëren. Het sterkste is natuurlijk om daar wat balken voor te gebruiken, maar dan verlies ik veel kostbare ruimte. Zou een dergelijke overspanning ook met alleen een plank stevig genoeg kunnen worden? En wat voor houtsoort en dikte zou ik daar dan voor moeten gebruiken? De bedoeling is dat de overspanning voor lichte tot middelzware zaken gebruikt gaat worden. | |
bluemoon23 | zaterdag 22 september 2018 @ 01:18 |
Wat noem jij "middelzware zaken" ? Hoe zwaar is dit ? | |
Schanulleke | zaterdag 22 september 2018 @ 01:36 |
Tja, ik vind het lastig om er een exact gewicht op te hangen. Maar een aantal doosjes met speelgoed en dergelijke. | |
bleiblei | zaterdag 22 september 2018 @ 08:52 |
nee, dat gaat niets worden. Een boekenplank gaat op 1m al flink doorhangen. Daarnaast is plaatmateriaal vinden van 262 lang al een uitdaging. Maar ik ben op pinterest ooit een oplossing tegen gekomen die wel werkt. Als je aan het plafond balkjes schroeft in een T vorm (maar dan met de brede kant naar beneden) en je haal opslagboxen met een rand, dan kan je die opslagboxen tussen de balkjes schuiven zodat ze blijven hangen. | |
jpajs | zaterdag 22 september 2018 @ 08:55 |
| |
Piles | zaterdag 22 september 2018 @ 08:59 |
Dat is nog eens out of the box (whehe) denken | |
FranticDJ | zaterdag 22 september 2018 @ 09:31 |
Iemand ? | |
bleiblei | zaterdag 22 september 2018 @ 11:34 |
die ja! thanks! | |
blomke | zaterdag 22 september 2018 @ 12:10 |
Cement kan. Maar cement met waterglas heb ik eens geprobeerd, dat werkt niet. Je moet de cement tot mortel maken met water, uitharden in de gaten en dan pas waterglas erbij. | |
FranticDJ | zaterdag 22 september 2018 @ 12:16 |
Hmm bijzonder.. Staat namelijk op dat waterglas dat je het spul al bij het mengen tot specie toe kan voegen.. Goed om te weten iig! tnx! Deze heb ik: https://www.verfbestelsit(...)REAQYASABEgKX1_D_BwE | |
blomke | zaterdag 22 september 2018 @ 12:24 |
Je kan 't proberen; met mijn specie werkte 't niet. Werd stoffige zooi. Waterglas is nl. geen water. Maar ik lees nu dat het wel opgelost is in water. Kan dus wrsch wel. | |
FranticDJ | zaterdag 22 september 2018 @ 12:41 |
Zal eens experimenteren | |
FranticDJ | zaterdag 22 september 2018 @ 20:16 |
Nog een vraagje trouwens: heb jij in 1x heel je muur van gaten voor zien of steeds secties van 1.5-2m gedaan? Voorlopig ben ik het laatste van plan. | |
blomke | zaterdag 22 september 2018 @ 22:04 |
Ik heb geen gaten geboord, maar de kelderwand van een nieuwe cementlaag (tegen vocht) gestuukt. Maar dat werkte dus niet. Daarna heb ik gewone mortel aangebracht en daar waterglas in geïmpregneerd. Na 5 jaar werkt dat ook niet meer. | |
FranticDJ | zaterdag 22 september 2018 @ 22:13 |
Ah ach ik probeer dit.. Als het 5 jaar houdt ben ik tevreden, verwacht er dan niet meer te wonen | |
blomke | zaterdag 22 september 2018 @ 22:23 |
Wat is dan het probleem en de plek(ken)?? | |
FranticDJ | zaterdag 22 september 2018 @ 22:24 |
Huidige stucwerk heeft los gelaten en laminaat komt omhoog. Binnenmuren zijn vochtig. Ben nu met wat persoonlijke problemen aan 't dealen, maar zodra er tijd is gaat de huidige vloer er uit.. Kijken of ik de oorzaak kan vinden. Maar vermoed optrekkend vocht. Bekend probleem in 't dorp. | |
blomke | zaterdag 22 september 2018 @ 22:25 |
Hmmm….. je zou kunnen beginnen met waterglas te impregneren via het muuroppevlak. | |
FranticDJ | zaterdag 22 september 2018 @ 22:26 |
Mja ach, impregneren/gaten boren en er in gieten.. Denk dat 't laatste dan een meer afdoende effect heeft. | |
Pietverdriet | zaterdag 22 september 2018 @ 22:34 |
Sterkte man, maar met betrekking tot vochtige binnenmuren, goed uitzoeken waar het vandaan komt, dit is een slecht teken | |
FranticDJ | zaterdag 22 september 2018 @ 22:35 |
Tnx. Waarschijnlijk gewoon grondwater/westerschelde water | |
Schanulleke | zondag 23 september 2018 @ 15:37 |
Thanks. Ik denk ook niet dat dit hem gaat worden, maar ik kan in ieder geval verder denken. Ik ga toch maar voor de dwarsliggers denk ik. Dan maar iets minder ruimte. | |
Badeendje030 | zondag 23 september 2018 @ 19:46 |
Domme vraag, maar het lukt me niet om het kapje van deze praxis (merk Sencys) ventilater eraf te krijgen. Er zitten geen schroefjes in, alleen dat gat aan de voorkant waar ik volgens mij niet zoveel mee kan. Met handen krijg ik het niet los, met schroevendraaier kan ik geen kracht zetten. Jullie nog ideeën hoe ik het kapje eraf kan krijgen? (De ventilator had ik wel even schoon kunnen maken voordat ik de foto maakte ) | |
#ANONIEM | zondag 23 september 2018 @ 20:11 |
misschien: https://www.praxis.nl/voo(...)cys-ventilator-open/ | |
Badeendje030 | zondag 23 september 2018 @ 21:27 |
Dank, maar deze had ik al gevonden en hielp helaas niet aangezien er geen schroefje inzit . Net ander type denk ik? | |
Gieliovd | zondag 23 september 2018 @ 21:32 |
Waarschijnlijk als je een platte schroevendraaier op z'n kant in die sleuf doet en omhoog wipt komt het wel los. Zo te zien is het een vaste plafond plaat en zit die kap erop geklikt. | |
Asschen_sukar | zondag 23 september 2018 @ 21:34 |
Staat letterlijk in de tekst op die pagina | |
theiz | zondag 23 september 2018 @ 23:35 |
Volgens mij is gaat het met Natriumsilicaat om een chemische reactie met de cement. Ik heb het gevoel dat je dit in 1x goed moet doen of dat je anders blijft klooien. Wikipedia zegt dit erover: Natriumsilicaat wordt gebruikt om vloeren, muren of betonwanden waterdicht te maken. Daarvoor wordt het op bestaande vloeren, muren of betonwanden aangebracht met een kwast of roller. De verfhandel zegt dit erover: • Bij impregneren van "stoffige" beton- of zandcementvloeren: circa 200 tot 400 gram per m² (Afhankelijk van de poreusheid van de ondergrond) • Bij injecteren van muren en/of funderingen: 15 Kg per m² horizontale oppervlakte zonder holle ruimtes. Voorbeeld: De muur is 20 cm dik en 5 meter lang. De horizontale oppervlakte is dan: 0,20 mtr x 5 mtr = 1 m². U heeft 15 Kg nodig. • Bij toevoeging aan de specie: Op elke 10 liter water in de specie maximaal 1,2 Kg Waterglas toevoegen. Dus: Impregneren (rollen), injecteren of door de specie mengen. Maar ik zou wel een beetje bovenstaande verhoudingen aanhouden. | |
blomke | maandag 24 september 2018 @ 07:51 |
Volgens mij gaat het erom dat waterglas 100% zuiver óf in water opgelost kan zijn, in verschillende concentraties. Zolang daar geen duidelijkheid over staat, is er niet veel over te zeggen. | |
FranticDJ | dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:47 |
Iemand ervaring met schuimbeton? | |
Gieliovd | dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:53 |
Nee maar wel veel over gehoord en gelezen tijdje terug. Schijnt mooi spul te zijn dat isoleert, heel licht is en voldoende sterk als dekvloer. Wat zijn je vraagstukken? | |
FranticDJ | dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:11 |
Lange termijn ervaringen en eventuele vochtdoorslag.. prijzen ? [ Bericht 7% gewijzigd door FranticDJ op 02-10-2018 18:23:01 ] | |
lipje | dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:04 |
wordt vaak gebruikt als werkvloertje onder de funderingsbekisting. | |
FranticDJ | dinsdag 2 oktober 2018 @ 23:21 |
Ben eerder benieuwd naar de toepassing als geïsoleerde vloer voor bv een woonkamer | |
lipje | dinsdag 2 oktober 2018 @ 23:53 |
open celstructuur: weinig isolatie Gesloten celstructuur: medium isolatie. Voordeel van beton is zijn warmteopslagcapaciteit, en die verdwijnt juist met de belletjes. | |
FranticDJ | woensdag 3 oktober 2018 @ 00:43 |
Vandaar dat er overal geadverteerd wordt met de isolerende werking van schuimbeton | |
lipje | woensdag 3 oktober 2018 @ 06:42 |
je moet toch wat om je product te promoten | |
Setheh | woensdag 3 oktober 2018 @ 16:15 |
Tot deze vraag gisteren werd gesteld was ik niet bekend met het product schuimbeton en één snelle google later zat ik op een website van een bedrijf die 't probeerde te verkopen als isolatiemiddel waarbij het argument werd gebruikt 'je kruipruimte is toch praktisch nutteloos, dus dan kun je 'm net zo goed vullen met ons schuimbeton voor isolatie'. Vreemd genoeg vond ik het geen overtuigend argument... | |
MrDrako | woensdag 3 oktober 2018 @ 16:44 |
Dat is wel een "sterk" advies..je zou maar iets als glasvezel aangelegd krijgen, interessant hoe ze dan de glaskabel je woning in schieten. maar bij een vriend van mij in z'n vorige woning is de vloer ook met schuimbeton gestort, en daarop de vloerverwarming in een dekvloer. | |
blomke | woensdag 3 oktober 2018 @ 16:51 |
Gaat het dan om het opvullen onder een bestaande vloer of om een ondervloer voor een nieuwe vloer met bijv. vloerverwarming? | |
Pietverdriet | woensdag 3 oktober 2018 @ 16:56 |
Heel leuk je kruipruimte opvullen met schuimbeton, alleen moet het dan wel droog zijn, anders zuigt het schuimbeton vocht op (capilaire werking) en is het niets meer met isolatie, krijg het er dan maar eens uit Ik heb geen kruipruimte maar een kelder onder het huis, maar kruipruimte is een prima ruimte om Gas, Water, Licht, Kabels etc je huis binnen te laten komen en naar aansluiting te brengen en je woonruimte te scheiden door een laag lucht van de bodem. ideaal is je vloer wel aan de onderkant isoleren | |
Legwieh | woensdag 3 oktober 2018 @ 17:06 |
Maatje van mij heeft een schemer/tijdschakelaar voor zijn tuinverlichting. https://www.sandervunderi(...)bouwde-tijdklok.html Deze dus. Donker, en het is laat dan lamp aan. om 00.00uur gaat de lamp weer uit. Nu zit hiervoor een schakelaar, hiermee dacht hij handig alles uit te kunnen zetten als hij bijvoorbeeld op vakantie is. Dan hoeft van hem de lamp savonds niet te branden. Echter nu komt hij tot de conclusie dat dat niet handig is. Hij wil de schakelaar nu anders gaan gebruiken. Dat wil zeggen .hij wil nu zeggen. Schakelaar aan = tijd/schemerschakelaar staat in werking schakelaar uit = tijd/schemerschakelaar wordt omzeilt en het licht staat altijd aan (handig als je na 12uur nog buiten zit) kan dit met de standaard schakelaar die hij nu heeft, en zo ja hoe moet dit dan aangesloten worden? Alvast bedankt. | |
FranticDJ | woensdag 3 oktober 2018 @ 17:11 |
Bij mij om ondervloer voor een cementdek. En uiteraard met een goede folie er onder tegen vocht doorslag. Heb een eerste offerte met schuimbeton & zandcement binnen. Ben benieuwd wat ik binnenkrijg voor 'traditionele' vloer.. | |
Blackman | woensdag 3 oktober 2018 @ 17:12 |
Laminaat om de koelkast heen leggen. Wordt dat wat? (Achtergrond: koelkast past nu precies onder keukenkastjes en dat gaat vermoedelijk niet meer passen na leggen laminaat i.p.v. huidige dunner vinyl.) | |
FranticDJ | woensdag 3 oktober 2018 @ 17:12 |
Staat ie op pootjes die een eindje naar binnen staan vanuit de 'facade'? Beetje puzzelen met zagen enzo. Maar moet wel lukken Al ben je dan wel gebonden aan deze koelkast.. Mocht deze ooit kapot gaan | |
blomke | woensdag 3 oktober 2018 @ 17:21 |
Als je de koelkast even omhoog duwt (tegen de bovenkant duwen), kan je misschien een paar cm eronder leggen? | |
jpajs | woensdag 3 oktober 2018 @ 17:22 |
Even totaal anders denken. Bij de A****n ligt een setje van drie afstand bedienbare schakelaars. Daarbij hoort nog eentje die ik zelf bij C***d gekocht heb. In de bijbehorende app kan je inschakelen op schemer plus or minus de tijd die je wil. Setjes van de A****n is niet waterdicht dus even slopen en de bijbehorende print in een warteldoos t65 plaatsen. Het is een totaal andere benadering maar nu vanaf je adres in timboektoestan mits je internet hebt in en uit te schakelen. Het begin is even een investering maar daarna voor 3,33 tot 99 schakelingen mogelijk. | |
Blackman | woensdag 3 oktober 2018 @ 17:31 |
Nee, er is echt geen ruimte tussen bovenkant koelkast en keukenkastjes. | |
Blackman | woensdag 3 oktober 2018 @ 17:34 |
Ik ben al aan deze koelkast gebonden gezien de vrij vaste maar tussen keukenkastjes en grond. Jij zou wat inkepingen maken richting pootjes zodat het geheel dieper valt en het daarbij laten? Ik laat het leggen dus dat wordt dan even aftekenen rond de pootjes en vinyl wegsnijden waar de de koelkast geen contact maakt. Snap ik je goed? | |
FranticDJ | woensdag 3 oktober 2018 @ 17:36 |
Bijvoorbeeld ja Of gewoon strak tegen de pootjes. Daarmee valt het als 't goed is nog een stukje onder de 'rand' van de koelkast. Al moet je dan wel ff in de gaten houden dat de boel nog wel wat kan werken | |
jpajs | woensdag 3 oktober 2018 @ 17:37 |
Kastjes hoger hangen misschien een mogelijkheid. | |
blomke | woensdag 3 oktober 2018 @ 17:41 |
Reken op 0,5 à 1 cm speling, afhankelijk van de keukenbreedte | |
Legwieh | woensdag 3 oktober 2018 @ 18:23 |
Dat kan, maar dat maatje van me wil liever gewoon dat ik ff twee of drie draadjes omwissel als dat kan. | |
Makrolon | woensdag 3 oktober 2018 @ 20:04 |
De bruine die de schemerschakelaar in gaat (voeding) maak je aan de normale schakelaar, de draad die vervolgens uit je normale schakelaar komt maak je ook aan de lamp. | |
nanuk | donderdag 4 oktober 2018 @ 08:20 |
Heb je dan niet kans dat de klok dan geen spanning meer heeft als ie te lang overbrugd wordt? Ik snap niet waarom er niet een dergelijke functie ingebouwd is in dat ding. | |
kibo | donderdag 4 oktober 2018 @ 13:49 |
Waarom moet ik bij het aansluiten van een plafondlamp de hele groep afschakelen (volgens montagehandleiding) ? Is het uitschakelen vd lamp dmv de wandschakelaar niet voldoende? | |
blomke | donderdag 4 oktober 2018 @ 14:04 |
Met het risico dat één van de kinderen 'm omzet als jij net aan de fitting staat te schroeven. Groep afschakelen, meterkast op slot en sleutel bij je houden. | |
Makrolon | donderdag 4 oktober 2018 @ 15:28 |
De klok houd gewoon spanning en blijft doorlopen. | |
RB42 | donderdag 4 oktober 2018 @ 18:00 |
Dat, plus, als het een centraaldoos betreft kom je nog live wires tegen als je alleen de lichtschakelaar uitzet. | |
FranticDJ | donderdag 4 oktober 2018 @ 18:08 |
Als hij het niet nodig vindt, gewoon laten doen Darwin dit dat.. | |
FranticDJ | donderdag 4 oktober 2018 @ 18:41 |
Ik heb zo'n geweldige put bij m'n huis (wees gerust, dit is een hele oude foto, die vet koek is weg ) Alleen slaat het vocht dus wat door naar m'n fundering.. Bestaan hier kunststof alternatieven voor? / Zou ik de kunststof leiding die je ziet rechtstreeks in de gresbuis kunnen proppen die uitkomt op deze put en feitelijk deze hele put 'bypassen'? Eventueel met een inspectieput er tussen. Dat pvc buisje is de afvoer van m'n keuken (vaatwasser en spoelbak). Ja ik weet dat het het beste is om alles voor PVC te vervangen en ga alvast een loze PVC leiding leggen van achter naar voren in de woning. Maar ik weet dus niet waar de afvoer van de bovenverdieping uitkomt. Dit loopt dus waarschijnlijk ergens onder het deel van de vloer waar al beton gestort is. maar goed, wil dus een plan B hebben mocht ik niet bij m'n afvoeren van m'n bovenverdieping kunnen komen. Camera inspectie heeft laten zien dat de gres nog 100% goed is. [ Bericht 3% gewijzigd door FranticDJ op 04-10-2018 19:10:13 ] | |
Erik | zondag 7 oktober 2018 @ 23:04 |
Ik heb het kippengaas stucwerk inclusief schimmel uit m'n badkamer verwijderd, wil nu Knauf Greenboard gaan plaatsen (alleen voor het plafond). In totaal is het maar zo'n 4 m2. De nader smeer ik met Uniflott dicht. Kan ik dit vervolgens met verf als afwerklaag afmaken, of is stuccen absoluut een must voor deze gipsplaten? Indien verf gewoon mogelijk is, iemand nog een tip voor een merk? | |
blomke | maandag 8 oktober 2018 @ 10:42 |
Het belangrijkste is, dat de gipsplaten een schuin afgewerkte kant hebben (V-vorm) en type AK zijn (in t.t.t. RK met Ronde Kant). Waar de platen bij elkaar komen, kan je i.d.d. met vezelversterkte vuller opvullen, glad strijken en alles met een kwaliteitslatex afwerken. Hoeft er niet gestuukt te worden. Mijn favoriete merk (zal wel weer het halve klusforum over me heen krijgen) is Sikkens Latex. Kost meer, maar je doet er meer m2 mee en is kwalitatief superieur. [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 08-10-2018 11:08:20 ] | |
VenusFlyTrap | dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:19 |
Goedemorgen :-) hopelijk ben ik in het juiste topic voor deze vraag. Binnenkort gaan wij onze badkamer verbouwen. Wij = mijn man met schoonpa en een beetje hulp van mij voor het koffiezetten, koekjes en lunch Om een lang verhaal kort te maken: Onze gasleiding van aansluiting is 2 jaar geleden door een erkent loodgieter (laten we hem loodgieter A noemen) aangelegd in 15mm en is ongeveer 5 meter lang. Klein appartement. Bij het maken van een offerte kwam er een andere erkende loodgieter (loodgieter B) langs en gaf aan dat de leiding 22mm dik moet zijn en deze volledig vervangen moet worden. Toevallig hadden wij laatst een probleem met onze gasleiding en heeft hij dit opgelost. Ik vertelde hem van de offerte en hij gaf aan dat het normaal is om CV leidingen aan te leggen in 15mm en hij dit ook doet in woonhuizen, tot een lengte van 15 meter. Nu zijn wij bezig met een 3e offerte om hier ook onafhankelijk te vragen over de gasleiding van 15mm. Loodgieter B heeft een offerte gemaakt van ongeveer 1/10e van de prijs van loodgieter A. TL;DR gasleiding naar CV van ongeveer 5 meter lang is 15mm dik, mag dit? | |
bleiblei | dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:48 |
quote van gamma.nl: Kortom, hangt er dus vanaf waar de gasleiding naar toe loopt. De "doorgaans" hangt af van de afstand die er overbrugt wordt. Maar 5m is niet lang. Dus dat zal wel binnen de marge van "doorgaans" passen lijkt mij. | |
VenusFlyTrap | dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:55 |
Bedankt voor je snelle reactie. Gasleiding komt binnen, dan loopt er een dikke leiding tot aan de wc, hier word de leiding in tweeën gedeeld 1 richting keuken en 1 richting badkamer voor de CV ketel. Beide leidingen zijn 15mm. Dus ook de leiding naar de CV ketel. Als ik de tekst zo lees is de leiding te dun en had loodgieter B gelijk. | |
FranticDJ | dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:34 |
Ik heb de gasleiding naar mijn ketel vervangen. Er loopt 22mm naar de zolder. Maar aansluiting op de ketel is 15mm. Niks van problemen mee.. | |
VenusFlyTrap | dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:40 |
Bij ons is de gehele lengte (muv. 2 meter vanaf waar de leiding binnenkomt) 15mm | |
FranticDJ | dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:36 |
Ik ben bezig om een nieuw pvc hoofd afvoer door m’n woonkamer te leggen.. vraag me alleen af hoe diep ik die moet leggen.. heb tot 90cm uitgegraven.. maar op 70 onder het maaiveld houdt de fundering al op... Onder in beeld loopt nog een stuk oude ‘fundering’ waar in een lang verleden een en suite op heeft gestaan. Daar zal ik ook doorheen/onder moeten of een deel weghalen. Gresbuizen liggen misschien 20cm onder t maaiveld.. [ Bericht 23% gewijzigd door FranticDJ op 09-10-2018 12:42:01 ] | |
Gieliovd | dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:50 |
Ik zou zeggen "zo diep dat je gunstig afschot kunt creëren".... zo min mogelijk roeren! | |
FranticDJ | dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:53 |
Dan had ik niet hoeven graven Edit oh ja wel.. anders zou t kunnen dat ik m’n afvoer van de bovenverdieping niet kon aansluiten.. | |
blomke | dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:31 |
Als het werkt met 15 mm is er geen probleem. Ik kom zelf uit de stromings(theorie & praktijk)hoek (zowel vloeistoffen als gassen) en weet dat veel leidingen enorm worden overgedimensioneerd. Nou zal een stuk van 5 m in 15 resp. 22 mm zowel qua kosten als qua drukval weinig verschillen maar er is in principe niets aan de hand. Ik ken hele CV installaties uitgevoerd in 22 mm waar een lullig radiatortje aanhangt. De buizen geven al bijna net zoveel warmte af als de radiator, zeker bij LT systemen. Als die grote dikke buizen zijn nergens voor nodig. | |
blomke | dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:33 |
Wat is dan het probleem? Als je onder de fundering door kunt, ben je er toch? Of moet je op de gresbuis aansluiten? | |
FranticDJ | dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:34 |
Nee graaf dan idd onder de fundering door als dat beetje wil. Stugge klei enzo. Dit is een ‘loze’ extra pvc buis voor het geval dat. Volgens vorige eigenaar ligt er onder het reeds aanwezige beton PVC maar z’n verhaal snijdt geen hout. Daarom dat ik nu het kan en er nog geen beton ligt gelijk ene extra buis van 200mm | |
blomke | dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:34 |
Gewoon doen. | |
FranticDJ | dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:43 |
tnx, wel een partij stugge klei.. maar de bulk is er uit. [ Bericht 4% gewijzigd door FranticDJ op 09-10-2018 14:56:12 ] | |
VenusFlyTrap | dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:27 |
Dank! Loodgieter B zei dat er minder gas doorheen komt door de hogere weerstand van de smallere pijp waardoor de ketel een lager rendement krijgt. We laten nog een offerte maken (overigens voor het verplaatsen en ditmaal correct aansluiten van de CV, kluswoning gekocht van een prutser). | |
blomke | dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:35 |
Gelul van een dronken aarebei. | |
VenusFlyTrap | woensdag 10 oktober 2018 @ 07:10 |
Haha, dank. Stelt ons weer gerust. | |
Yozzz | woensdag 10 oktober 2018 @ 08:44 |
Een hele kleine klusvraag van een noob: hoe stel je de scharnieren van een deur? En dan specifiek: hoe stel je het gedeelte dat op het kozijn vast zit? Beeldmateriaal: de twee bovenste scharnieren zitten goed, de onderste zit niet helemaal lekker. Hoe zet je die goed vast gelijk de bovenste twee? | |
jpajs | woensdag 10 oktober 2018 @ 09:19 |
Zo te zien een houten kozijn. Even met een inbus de hele scharnier er uit draaien. Zie het gaatje aan de voorkant. Dan even met wat lucifer houtjes zonder de zwavel en wat houtlijm het onderste gat iets opvullen. Eén of twee lucifers moet genoeg zijn. Mocht het een stalen kozijn zijn..... Dan neem je de bovenzijde van een kunsstof plug (fischer)/ Als een soort afstand houder. | |
jpajs | woensdag 10 oktober 2018 @ 09:21 |
*fout* | |
Yozzz | woensdag 10 oktober 2018 @ 09:25 |
Thanks! Het deel 'even met een inbus / gaatje aan de voorkant' was al voldoende. De deur hangt weer goed, aandraaien was het enige wat nodig was. Ik heb meteen even geleerd dat die dingen 'inboorpaumelles' heten | |
jpajs | woensdag 10 oktober 2018 @ 09:27 |
Ook die kan te ruim zijn waardoor het straks weer loskomt. Truc met de lucifer werkt dan ook. | |
Yozzz | woensdag 10 oktober 2018 @ 09:40 |
Top, ik hou het in het achterhoofd. | |
FranticDJ | woensdag 10 oktober 2018 @ 10:36 |
Mocht iemand ooit door stabilise heen moeten. Haal een voegenbeitel voor de boorhamer.. werkt beter dan een punt of koudbeitel | |
manny | donderdag 11 oktober 2018 @ 09:25 |
hallo, ik ga een buitenhok voor een hond maken. een ren van ongeveer 5 bij 4 meter en een hokje erin. ik zat te denken aan een houten frame en dan gaas gebruiken ik schat mijn eigen klus-skills 4/10, maar dit lijkt me met wat geduld wel te doen (hond does not care about schoonheidsfoutjes) iemand tips, trucs, ervaringen ? | |
Chicolade | donderdag 11 oktober 2018 @ 10:24 |
Woningbouwvereniging moest riolering vervangen waarbij het toilet gerenoveerd is. Lang verhaal kort: de stucadoor vond het niet nodig om de tegels af te plakken, dus nu zit er gips in mijn voegen. Ga ik hier een paar uur op moeten schrobben met een tandenborstel en eventueel wat schoonmaakazijn, of zijn hier snellere oplossingen voor te verzinnen? Het heeft geen zin om te eisen dat de aannemer dit oplost, ik zoek gewoon een snelle oplossing om dit zelf te regelen zodat ik hier niet nog maanden tegenaan moet kijken. Aanvullende vraag: tijdens het uitharden van de voegen had ik lekkage waardoor er vlekken op de witte tegeltjes zitten (kleurstof is uit de antraciet voeg gelopen en langs de ombouw naar beneden gedruppeld). Kan ik dat er nog uit krijgen? | |
FranticDJ | donderdag 11 oktober 2018 @ 12:21 |
Staalborstel? Ofja zo’n bronzen.. | |
PerryVogelbekdier | donderdag 11 oktober 2018 @ 13:50 |
Gaas is leuk, behalve met een grotere en beetje wilde hond Die duwt heel het gaas aan gort, of je moet duurder en dik gaas nemen. Voor mijn broer moesten we hetzelfde maken. Wij hebben een 2e hands kennel gekocht (waren 3 delen en kostte slechts een paar tientjes). Achterkant hebben we gemaakt van 4 palen (alles staat op op beton bandjes), rabatdelen er tegen, zodat je achterkant mooi dicht is. De kennel bevestigd met bouten/moeren aan de palen. Dakframe gemaakt van wat vuren balken, en die ook met bouten/moeren vast gezet aan de kennel en daar zo'n polyester golf dak (van de rol) met schuine afloop erop. Al met al kost het dan de kop niet, en je kan b-keus balken nemen, omdat het niet zo nauw komt met de rechtheid van de balken.. | |
manny | donderdag 11 oktober 2018 @ 13:56 |
thanks. ik ga eens op zoek naar wat b keus spul en ik heb online sterk gaas speciaal voor grote honden gekocht, hij is nogal lomp namelijk. | |
blomke | donderdag 11 oktober 2018 @ 17:00 |
Kan je proberen, maar ik weet dat gips lastig oplost. Evt. cementsluierverwijderaar proberen. | |
derLudolf | dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:56 |
Hoe kun je het makkelijkste een vorm overnemen met de de bovenfrees. Vorm ruw uitzagen en dan frees met bovenlager langs het origineel? Ik wil deze vorm kopiëren uit het ladefrontje, die ga ik van massief hout maken https://m2.ikea.com/nl/nl/p/alex-ladeblok-op-wielen-wit-40196241/ Met zagen krijg je het nooit zo glad denk ik vandaar de nabewerking met frees. | |
FranticDJ | dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:57 |
Als je het originele ladefrontje hebt en als mal gebruikt: kopieerfreesje idd.. (zo een met een lager). Daarna schuren/schrapen.. | |
Legwieh | dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:15 |
sorry jongens maar ik kom er echt niet uit. dus wie helpt me even. Ik heb deze schemerschakelaar. Dan heb ik stroom in (blauw, bruin, Groen/Geel) Schakelaar 1 (blauw, bruin, groen/geel , ingaand en uitgaand dus alles 2x) Schemerschakelaar (zie afbeelding) en electra uit (richting wcd) (blauw, bruin, groen/geel) Welke draadjes moet ik aan wat knopen? Bij de schemerschakelaar zit ook nog een brug die origineel tussen, d2 en L zit. Ik wil dat het bij het donker worden de lamp aangaat (op de schemerschakelaar dus) maar dat ik hem ook handmatig aan kan zetten met de schakelaar. Wie legt mij in dummy-taal uit welke draadjes op elkaar moeten, zodat ik dit gefixed krijg want ik ben al uren aan het pielen en het lukt maar niet. | |
jefmen | dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:53 |
Ja kan op die manier. Je kan zelf een mal maken die je precies uitzaagt en schuurt naar je eigen zin en hem dan kopiëren met een frees. Onder of bovenlager maakt alleen uit waar je de mal plaatst. | |
derLudolf | dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:11 |
Top dan ga ik dat op die manier doen | |
Setheh | woensdag 17 oktober 2018 @ 00:37 |
Ik ben verbaasd dat je aansluiting werkt; • N = nuldraad = blauw • L = fasedraad = bruin • Groen/geel = aardedraad (goed aangesloten en voor jouw vraag irrelevant, want hoe je de boel ook aansluit voor de lichtschakelaar, deze moeten blijven) • Ik vermoed dat D1 en D2 de schakeldraden zijn. Je inkomende stroom (fase = bruin) zit hier aangesloten op de nulaansluiting (N) en de nuldraad op de fase-aansluiting (L). Vermoedelijk zijn de kleuren aan de andere kant van de muur op dezelfde foute wijze aangesloten, anders had je vonken gehad. Nu zijn de kleurtjes maar indicatoren voor de duidelijkheid, maar het zal waarschijnlijk wel bijdragen aan jouw verwarring. In ieder geval zijn in dit geval de kabels bij D1 en D2 aangesloten op jouw buitenlamp. De handleiding van dit apparaat lezende (via) wordt hier gebruik gemaakt van aansluitschema 2 (pagina 2, linksonder). De aanpassing die ik persoonlijk zou doen zou zijn: • Eerst alles aansluiten conform aansluitschema 1 (het liefst met de juiste kleuren op de juiste plek, maar hierbij is het belangrijk dat je ook aan de andere kant de kleuren fixt! Dus bruin aansluiten op bruin en blauw op blauw!); • Vervolgens de schakelaar monteren. Als je het technisch schema van de schakelaar volgt dan zal er een zwarte schakeldraad (T) naar je lamp toe moeten. In plaats van de bruine fasedraad van de schemerschakelaar direct aan de lamp te verbinden, doe je deze in een lasklem met de zwarte schakeldraad van de lichtschakelaar. In deze zelfde lasklem plaats je vervolgens een derde draad (ook een zwarte schakeldraad) die naar je lamp gaat. De nuldraad van de lamp laat je zoals deze die is, conform aansluitschema 1. In bovenstaande situatie zal stroom voor de lamp van twee plekken kunnen komen; of van de schemerschakelaar of van de lichtschakelaar. De blauwe nuldraad van de lamp zorgt er in dit geval voor dat de stroom ook altijd wordt afgevoerd, ongeacht welke van de twee schakelaars nu de stroom aanvoert. | |
blomke | woensdag 17 oktober 2018 @ 08:39 |
Dat heeft er niets mee te maken. Het belangrijkste is dat deze schakelaar (zonder brug!) potentiaal vrij schakelt, d.w.z. de schakelaar is niet op de nul en/of fase aangesloten. Dus dat bruin/blauw verkeerd om zitten, is onduidelijk, maar werkt prima. Vergelijk met een stekker omdraaien. Punt is, dat Legwieh er een tweede schakelaar bij heeft en niet duidelijk is hoe die is geschakeld. | |
blomke | woensdag 17 oktober 2018 @ 08:41 |
Je hebt dus: 1 deze schemerschakelaar 2 Een tweede schakelaar nr. 1 3 Een WCD 4 Een lamp. Kan je in een schema aangeven wat waar zit en hoe de draden nu lopen? Edit, ik denk dat je "Relais" als schakelaar 1 hebt aangesloten? Dan werkt het i.i.g. niet [ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 17-10-2018 08:50:03 ] | |
archito | woensdag 17 oktober 2018 @ 10:53 |
Op dit moment ben ik het toilet aan het verbouwen. In plaats van tegels zouden we graag alle wanden gewoon stukadoren. De achterwand van de toilet is daarbij kritisch. Deze zouden we ook glad willen laten stukadoren en het schilderwerk vervolgens afwerken met Trae Lyx ultra mat 2-componentenverf zodat deze helemaal waterdicht en afwasbaar is. Twee vragen: - Denken jullie dat dit afdoende is om de achterwand schoon te houden? - De voorzetwand van het inbouwreservoir trek ik tot het plafond door en maak er een nis in met plankjes. Hoe moet de wandopbouw zijn t.p.v. de WC? Ik kan me voorstellen dat groene stucplaat te zwak is. | |
FranticDJ | woensdag 17 oktober 2018 @ 11:04 |
Update je topic eens ben wel benieuwd hoe je bureau er nu uitziet. | |
blomke | woensdag 17 oktober 2018 @ 12:08 |
Watervast verlijmd multiplex is een optie. | |
archito | woensdag 17 oktober 2018 @ 12:29 |
Dat is alleen niet goed te stukadoren. Zou de opbouw dan HSB/multiplex/groene gipsplaat t.p.v het toilet moeten zijn en daarboven kan het multiplex eventueel weggelaten worden? Komt er vanaf het toilet enige druk op de wand te staan? M.a.w. kan het stucwerk gaan scheuren doordat de gipsplaat wat ingedrukt wordt? Edit: de standpijp van de badkamer komt ook in de hoek naar beneden, deze maakte in de ouede situatie veel lawaai. In de nieuwe situatie valt deze in de voorzetwand. Een optie zou zijn om de onderste meter multiplex/gips te maken en daarboven dubbel gips ter geluidsisolatie van de standleiding. Eventueel kan ik de ruimte rond de standpijp nog opvullen met rockwool dat ik heb liggen. | |
jpajs | woensdag 17 oktober 2018 @ 13:33 |
Of kant en klaar QBOARD Quick WC-bouwplaat 1300 x 900 x 20 mm | |
blomke | woensdag 17 oktober 2018 @ 13:37 |
Vanaf de toiltetpot bedoel je? Die oefent (bij "zitten") enorm veel druk uit op de achterwand i.c. het frame. Als je dat deel van uitsluitend gips maakt (evt. ook stucadoort), gaat 't geheid scheuren / barsten. Je ontkomt ter plekke van het frame niet aan een harde plaat en daar evt. een gipsplaat overheen, als je wilt stucken. Ik zie overigens zelf niet het probleem van een paar grote wandtegels tegen de achterwand. | |
archito | woensdag 17 oktober 2018 @ 13:53 |
De toiletpot bedoel ik inderdaad. Dat laatste zijn de trekjes van een architect helaas, die krijg je er niet uit. Maar een gipsplaat zal niet gaan scheuren als deze op een harde plaat van bv multiplex is gemaakt denk je? | |
blomke | woensdag 17 oktober 2018 @ 13:55 |
Voldoende dik multiplex. Overigens ben jij de opdrachtgever en als jij tegels wilt….. Vergeet overigens niet om zo' plastic tussenflapding tussen toiletpot en achterwand te doen, rechtsonder: | |
archito | woensdag 17 oktober 2018 @ 13:57 |
Ik ben de architect en opdrachtgever en soms zou ik willen dat ik makkelijker was. Staat genoteerd! Zal het bij de loodgieter aangeven. | |
vannelle | woensdag 17 oktober 2018 @ 15:23 |
Heb ik ook gebruikt. Makkelijke, stevige en niet al te dure oplossing waar je na een klein beetje voorbereiding overheen kunt tegelen. | |
blomke | woensdag 17 oktober 2018 @ 16:10 |
Slim | |
vannelle | woensdag 17 oktober 2018 @ 17:08 |
Dank je. Maar dat leek me destijds nogal logisch want er hoeft totaal niet gestuct te worden want het oppervlak is al glad. Enige wat je moet doen is primeren om te voorkomen dat het zuigt tov de tegellijm. | |
Makrolon | woensdag 17 oktober 2018 @ 18:17 |
Hoe breed is de toilet? Misschien is het een optie om een gipsplaat van 120 breed als één geheel op de achterwand te plakken met multiplex er onder. Dan hoef je niks te stucen en ook geen kans op scheuren. | |
Gieliovd | woensdag 17 oktober 2018 @ 20:32 |
Hier ook. Over het frame gewoon multiplex en daar overheen weer groene gipsplaat. Daarover tegelen of stucadoren maar. Het is wel verstandig het geheel van dezelfde opbouw te houden ivm werken materialen en beweging. | |
archito | woensdag 17 oktober 2018 @ 23:26 |
78cm maar, dus kan de gipsplaten dwars bevestigen eventueel. | |
archito | woensdag 17 oktober 2018 @ 23:27 |
De buitenste laag is hetzelfde, gips dat goed is vastgezet. Daarachter kan ik wel deels gipsplaat en deels multiplex doen denk ik. | |
kalinhos | maandag 22 oktober 2018 @ 21:59 |
Kheb een vraag ovsr het aansluiten van een inbouwoven. In mijn keuken zit onder de glaskookplaat een lege ruimte van 80*70*70 h*b*d ongeveer. De vorige bewoner had daar een tafelmodel koelkast en het stopcontact zat daarachter tegen de muur. Ik heb nu een inbouwoven gekocht (59,5*59,4*55 h*b*d), samen met een inbouwkast waar de oven in gaat. Kan die dan gewoon in dat stopcontact wat erachter zit,of mag het er niet achter? Momenteel loopt er een rubberen gasslang langs en ik weet dat ik die moet gaan vervangen voor een gele.... Sowieso moet ik nog een extra groep laten maken bij de meterkast voor de oven. Momenteel heb ik maar 3 groepen (1 wasmachine, 1 keuken/kleine slaapkamer en 1 grote slaapkamer + woonkamer) dus wil ik er 1-3 bij. Het is een gesplitst (eind jaren 80 gebeurd) woonhuis met dus benedenwoning (2 slaapkamers, woonkamer badkamer keuken wc) en bovenwoning. Ik heb de benedenwoning. En ik ga hier de komende dagen nog wel vaker posten [ Bericht 13% gewijzigd door kalinhos op 22-10-2018 22:58:09 ] | |
Tuindier | dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:09 |
Mijn badkamer wordt opnieuw aangelegd en ik ben zelf verantwoordelijk voor het plafond. Ik wil hier LED spotjes in integreren, die dimbaar moeten zijn. Er komen 2 spotjes in de douchenis, de rest komt daarbuiten. Nu lees ik verschillende dingen: - gebruik IP65 LED spots -> lijken 230V te zijn - gebruik 12V spots -> waar komt dan transformator? En moet de dimmer dan voor 12 V op 230V zijn? (ik dacht 230, want het is al omgezet door de tranformator) Als ik 12V gebruik, moeten de kabels dan nog in pijpjes? Want het zou veel makkelijker zijn als dat niet hoeft. Ik kan me voorstellen dat je dat na de transformator wel doet. Wat is wijsheid en het veiligste? En sluit je die dingen allemaal op de centraaldoos aan (dus allemaal komen op 1 punt -> dan naar de transformater (indien nodig) -> dan naar de dimmer? | |
lipje | dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:14 |
waarom niet? Als je stop er niet uitknalt als je de oven aanzet.. Als de datum op de slang niet verlopen is zou ik m lekker laten zitten. Wel vervangen op de datum op de slang Denk aan de leidingen: heb je de ruimte om deze eenvoudig zonder al te veel breekwerk van de meterkast naar de eindplek te brengen? Hier gaan namelijk de meeste centjes in zitten. Denk eraan 1 groep per buis. pro tip: maak een project topic aan | |
nanuk | dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:19 |
Even een spin off vraag: Hoe zit dat met een kookgroep, moet je dan twee of drie buizen aanleggen? | |
blomke | dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:30 |
Die mag in één buis. | |
blomke | dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:31 |
In principe geen probleem, maar evt. warmte van de oven moet wel kunnen ontwijken zonder dat er een snoer smelt. | |
blomke | dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:33 |
Gezien de eenvoud, zou ik voor 12V kiezen. De trafo leg je bijv. via het gat van de spotjes boven je plafond. Ik zou dan een tronic dimmer plus bijbehorende tronic trafo kopen. Werkt het best en veilig. | |
Tuindier | dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:59 |
Waarom is dat eenvoudiger? Moet ik dan IP65 spotjes hebben? Moeten de kabels dan in pijpen? | |
blomke | dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:01 |
Juist die 12 V maakt dat je geen IP-tig hoeft te hebben. En de 12 V draden mogen los over het plafond. Zorg wel voor een goede verbinding (deugdelijk snoer in een PVC buisje) tussen trafo en dimmer en zorg dat contacten zijn afgeschermd. [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 25-10-2018 15:16:44 ] | |
Tuindier | dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:41 |
En is 1 trafo dan voldoende voor 6 spots? Komen alle spots dan zogezegd bij elkaar in de trafo? | |
kalinhos | dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:00 |
Maar hoe zorg ik daarvoor? Dat die warmte weg kan? Boven de oven zit de glaskookplaat en achter de oven de muur. Ik heb ong een cm of 6-7 over tussen het ovenkastje en het eerste keukenkastje (waarin ook de gasaansluiting zit) | |
lipje | dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:41 |
tussen de twee kastjes een rooster maken. Als het goed is is de achterkant van de ovenkast open, met een lage plint of een rooster in het plint zorg je voor luchttoevoer. | |
lipje | dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:47 |
een goeie trafo kan veel spots aan, let bij de keuze op de spanning en het uitgaande vermogen, of de uitgaande totaalstroom. Bij de hornbach verkopen ze een leuk (maar prijzig) systeem met losse spotjes, verlengkabels en trafo’s. Maximaal 6 spotjes op 1 trafo mogelijk, maar je kan trafo’s ook aan elkaar koppelen om tot maximaal 12 spotjes te komen. | |
blomke | dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:18 |
Zou ik niet doen. | |
lipje | dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:13 |
bekijk het schema maar. https://www.hornbach.nl/d(...)E_20181008091755.pdf Twee van deze trafo’s aan elkaar doorgeschakeld | |
blomke | woensdag 24 oktober 2018 @ 07:53 |
Ah op die manier. Ik dacht - onjuist - de uitgangen koppelen. | |
Tuindier | woensdag 24 oktober 2018 @ 18:51 |
Hmm, ik kom er achter dat die trafo nog wel bereikbaar moet zijn, en boven het plafond zit isolatie. Lampjes moeten natuurlijk wel de warmte kwijt kunnen. Is het dan niet handiger om 230V te nemen? | |
Tuindier | woensdag 24 oktober 2018 @ 19:18 |
Hoe meer ik lees, hoe minder ik het begrijp. IPxx = iets over waterdichtheid van armatuur? IPxx is niet relevant bij 12V, wel bij 230V Zegt de fitting nog iets over of het 12V of 230V is? Dus GU10=230, en voor 12V iets anders? En concreter: ik zoek kantelbare LED spots, met maximale inbouwhoogte 30-35mm van 12V of 230V EN IP65. Ik wil 8 stuks aansluiten (2 kantelbaar, 6 hoeven niet kantelbaar), maar heb niet oneindig ruimte voor trafos vanwege isolatie meteen boven het plafond. Hoe los ik dit op? | |
FranticDJ | woensdag 24 oktober 2018 @ 19:23 |
IP rating is de water en stofdichtheid van elektra apparatuur, of dat bij 12V niet geldt kan ik je niet vertellen https://nl.wikipedia.org/wiki/IP-code wiki zegt er ook niet veel over verder [ Bericht 48% gewijzigd door FranticDJ op 24-10-2018 19:39:45 ] | |
kalinhos | woensdag 24 oktober 2018 @ 22:38 |
Waar kan ik trouwens foto's uploaden vanaf mobiel die ik hier kan plaatsen? Liefst per 3 tegelijk | |
lipje | woensdag 24 oktober 2018 @ 23:04 |
die rating geldt ook bij 12volt, echter zijn de eisen waaraan je installatie hoeft te voldoen een (flink) stuk lager | |
FranticDJ | woensdag 24 oktober 2018 @ 23:07 |
www.imgur.com | |
FranticDJ | woensdag 24 oktober 2018 @ 23:07 |
Ah weer wat geleerd | |
lipje | woensdag 24 oktober 2018 @ 23:14 |
trafo in de buurt van een spotje plaatsen, dan met een stekker en langer snoer op je plafond leggen, en geschakeld stopcontact maken. Moet je toch bij de trafo zijn dan trek je m zo van het plafond af. Uiteraard het stopcontact in de buurt van het lampje houden | |
lipje | woensdag 24 oktober 2018 @ 23:18 |
En neem led lampjes, die hoeven minder warmte kwijt te raken, en kunnen dat makkelijker aan de zichtkant zonder ribbels te moeten creëren. | |
Vonkenboer | donderdag 25 oktober 2018 @ 06:12 |
Je hebt daar van die mooie muistrafo's van osram; die passen zo door het gat van het spotje | |
Tuindier | donderdag 25 oktober 2018 @ 15:10 |
En als je dan een 12V spotje hebt, met daaraan een travo, dan is feitelijk alleen het lampje plus stukje naar de travo 12V, correct? Dat is genoeg om het veilig te maken? Die dunne travotjes, kunnen die hun warmte wel goed kwijt in zo'n kleine ruimte? Zijn daar nog slimme tips voor? | |
blomke | donderdag 25 oktober 2018 @ 15:16 |
1) 100% correct 2) Boven de isolatie leggen, of een gat in de isolatie maken, zodat ze onbedekt zijn. | |
lipje | donderdag 25 oktober 2018 @ 20:03 |
vlakbij de balk leggen en dan de isolatie een stukje uitnemen | |
Vonkenboer | donderdag 25 oktober 2018 @ 20:04 |
Of de isolatie uitsnijden; of op een andere manier ruimte creëren. | |
Irritatie100 | donderdag 25 oktober 2018 @ 20:05 |
Ik ben bezig met het ophangen van lampen in mijn huis, maar de vorige bewoner heeft over een van de centraaldozen heen gewit Ik heb al wat zitten steken met een schroevendraaier, maar de schroefjes blijven muurvast zitten en ook het kroonsteentje zit helemaal "volgeverfd" en vastgeplakt aan de centraaldoos. Iemand een idee hoe ik dat los kan krijgen? Als ik ga steken met bijvoorbeeld een stanleymes ben ik vooral bang dat ik de draden doorsnij of iets dergelijks |