abonnement Unibet Coolblue
pi_180666228
quote:
Gemeenten smeken om statiegeld op blikjes en plastic flesjes
Bijna alle gemeenten willen dat nog dit jaar statiegeld wordt ingevoerd op plastic flesjes en blikjes. De wegwerpflesjes leveren nu veel problemen op in de vorm van zwerfafval en zieke dieren, doordat die ervan eten. Dit kan zo niet doorgaan, vinden lokale politici. Maar het kabinet wil er nog niet aan.

Peter Winterman 23-07-18, 03:00
5
Uit een telling van de Statiegeldalliantie blijkt dat 328 van de 380 gemeenten zich hebben aangesloten bij deze organisatie, die het kabinet oproept dit jaar het statiegeldsysteem uit te breiden naar kleine plastic flessen en blikjes. Nu wordt in Nederland alleen statiegeld geheven op grote petflessen en bierflesjes.

,,Het gaat zo niet langer”, zegt D66-raadslid Jan Lems uit Almere, dat zich eerder deze maand aansloot. ,,Nederlanders zijn het zat: al die plastic verpakkingen in de supermarkt en het zwerfafval. Ook op routes naar scholen wordt steeds meer afval in de berm gedumpt.”

Industrie
Het kabinet besloot afgelopen maart om op z’n vroegst in 2021 statiegeld op plastic flesjes in te voeren. Tot die tijd krijgt het bedrijfsleven de tijd om andere manieren te vinden om zwerfvuil te minderen. ,,Ik geloof niet dat ze hun best gaan doen”, zegt Lems. ,,De lobby van de industrie heeft opnieuw succes geboekt.”

Ook Rotterdam is niet blij met het uitstel. ,,Statiegeld voorkomt heel veel plastic zwerfafval”, zegt wethouder Bert Wijbenga van Buitenruimte. ,,Al die Nederlanders die nu op vakantie zijn in Frankrijk, België, of Duitsland en hun afval strikt moeten scheiden, zien dat we hier echt nog mee achterlopen in Nederland.”

Het kabinet moet zich niet laten gijzelen door de industrie met allerlei beloftes

Boerenorganisatie LTO Nederland sluit zich – net als veel provincies en waterschappen – aan bij het verzet. Wanneer resten van blikjes en scherpe stukken plastic in de maag en darmen van grazende dieren terechtkomen, leidt dat tot ernstig leed.

,,Het kabinet moet zich niet laten gijzelen door de industrie met allerlei beloftes”, vindt PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk. ,,Veel gemeenten en inwoners geven aan dat zij zeker willen zijn van schone straten en een beter milieu. Daarom moet statiegeld zo snel mogelijk worden ingevoerd voor álle flesjes en blikjes.”

Een woordvoerder van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Milieu laat weten dat het minimaal twee jaar kost om de invoering van statiegeld wettelijk voor te bereiden. ,,In de tussentijd krijgt het bedrijfsleven nog de kans maatregelen te nemen om de hoeveelheid zwerfval terug te brengen. Als dat niet lukt, voeren we statiegeld in.”
Nee.

Nee.

Nee.

Wat wel helpt, is om mensen op te voeden. Om redenen die ik niet kan plaatsen, voeden wij onze kinderen op als hufters. De discipline is ver te zoeken. Discipline, dat vinden wij een vies woord. Vreemd, want ook kinderen met het IQ van een goudvis kun je discipline aanleren.

In Japan zie je nauwelijks zwerfafval. Er staan bijna nergens prullenbakken; iedereen neemt z'n eigen rommel mee naar huis. Wij hadden daar feestjes waarbij aan het einde van het feestje iedereen meehielp met opruimen, waarna de ruimte schoner was dan bij het begin van het feestje.

Dit vraagt om een mentaliteitsverandering. Ook met dat statiegeld ga je niet zorgen voor een mentaliteitsverandering, want hufters zullen hun afval waarop geen statiegeld zit nog steeds wegflikkeren. Doe eens iets aan dat onderwijs, roep ouders ter verantwoording.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_180666249
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 04:37 schreef Lyrebird het volgende:
Wat wel helpt, is om mensen op te voeden. Om redenen die ik niet kan plaatsen, voeden wij onze kinderen op als hufters. De discipline is ver te zoeken. Discipline, dat vinden wij een vies woord. Vreemd, want ook kinderen met het IQ van een goudvis kun je discipline aanleren.

Het heropvoeden van hardleerse jongeren lijkt me nou ook niet echt goedkoop.
Ook al is het maar 15 eurocent per blikje of flesje. Daarmee los je al een hoop op, en scheelt het weinig met de koopkracht.
Google is your friend, abuse your friends
  maandag 23 juli 2018 @ 04:59:37 #3
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180666532
Laten we inderdaad gewoon eens beginnen met statiegeld op flesjes en blikjes. Gewoon 25cent ofzo, net als op plastic flessen van 1.5l zit. Dan zul je zien, dan kan het opeens wel teruggebracht worden naar de winkel of naar huis meegenomen worden want dat werkt wel.

En verder heb je gelijk. Het is vooral een groot gebrek aan opvoeding en fatsoen. Kinderen wordt kennelijk niet meer geleerd om papier en plastic in de vuilnisbak te gooien. Ga maar kijken bij de plaatselijke supermarkt als dr weer eens zo'n actie gericht op kinderen is met bijv. plaatjes ofzo. De koters staan erom te bedelen in groepjes, de vuilnisbak waarvan ze echt wel weten wat het is staat 5 meter verderop maar de verpakkingen gooien ze zo op straat. De oudere jeugd? Ook die vertikt het veelal om dr zooi op te ruimen, die laten ook dr lege zak chips of verpakking van van dr frikandelbroodje achter op de plek waar ze het hebben opgegeten.

Ik snap dat echt niet, zoveel moeite is het niet om dat even bij je te steken tot je thuis bent of een vuilnisbak ziet.
pi_180666807
Een woordvoerder van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Milieu laat weten dat het minimaal twee jaar kost om de invoering van statiegeld wettelijk voor te bereiden. ,,In de tussentijd krijgt het bedrijfsleven nog de kans maatregelen te nemen om de hoeveelheid zwerfval terug te brengen. Als dat niet lukt, voeren we statiegeld in.”

Als ze echt willen is het zo gepiept,
  Eindredactie Games maandag 23 juli 2018 @ 05:32:26 #5
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180667094
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 05:14 schreef Loekie1 het volgende:
Een woordvoerder van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Milieu laat weten dat het minimaal twee jaar kost om de invoering van statiegeld wettelijk voor te bereiden. ,,In de tussentijd krijgt het bedrijfsleven nog de kans maatregelen te nemen om de hoeveelheid zwerfval terug te brengen. Als dat niet lukt, voeren we statiegeld in.”

Als ze echt willen is het zo gepiept,
uiteraard, MAAR DENK DE KINDERRN!!, euh lobby van het bedrijfsleven
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180667452
quote:
7s.gif Op maandag 23 juli 2018 04:44 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Het heropvoeden van hardleerse jongeren lijkt me nou ook niet echt goedkoop.
Ook al is het maar 15 eurocent per blikje of flesje. Daarmee los je al een hoop op, en scheelt het weinig met de koopkracht.
Weet je wat niet goedkoop is? Hoger opgeleiden die het land verlaten, omdat ze niet tussen de hufters willen wonen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_180667541
quote:
6s.gif Op maandag 23 juli 2018 06:26 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Weet je wat niet goedkoop is? Hoger opgeleiden die het land verlaten, omdat ze niet tussen de hufters willen wonen.
Om daarna tussen compleet wereldvreemde Japanners terecht te komen.

:D

Kom op zeg in veel andere westerse landen is vervuiling ook een probleem maar heeft men op veel meer soorten drankverpakking wel statiegeld zitten. Westerlingen hufters noemen. :')

En dan ook niet even naar het vaste land van Azië kijken waar de vervuiling vele malen erger is als in het zogenaamd verhufterde westen.


https://yalakom.org/2015/09/29/plastic-waste-management-problem/

pi_180667552
Laat eerst de rest van de wereld maar op het niveau van Nederland komen, dat heeft een veel grotere (globale) impact.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  maandag 23 juli 2018 @ 07:01:00 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_180667614
Ik snap niet dat mensen niet dingen gewoon in de prullenbak kunnen gooien. Ik bedoel... what the hell
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_180667768
Kom maar door hoor met dat statiegeld. Zie inderdaad veel te vaak mensen van alle leeftijden die hun zooi gewoon in de berm tyfen, alsof ze niet eens doorhebben wat ze doen.
pi_180667773
Belachelijk dat er nog geen statiegeld op blikjes en plastic flesjes zit. Gedrag kun je sturen door wetgeving, doe dat dan ook.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_180667868
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 07:35 schreef Sicstus het volgende:
Belachelijk dat er nog geen statiegeld op blikjes en plastic flesjes zit. Gedrag kun je sturen door wetgeving, doe dat dan ook.
Ik betwijfel of je dit echt kunt veranderen laat staan een mentaliteitsverandering, en ik heb niet het idee dat het vroeger beter was.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_180667890
Maar dan gooien we nog steeds snoepverpakkingen weg, of komt daar ook statiegeld op?

Kortom, deze maatregel gaat weinig helpen. We hebben inderdaad een mentality change nodig.
There are only 151 Pokémon.
pi_180667892
Is natuurlijk weer voornamelijk in de randstad waar dit speelt, De rest van nederland weet zich beter te gedragen.
  maandag 23 juli 2018 @ 08:03:54 #15
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_180667938
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 07:01 schreef SpecialK het volgende:
Ik snap niet dat mensen niet dingen gewoon in de prullenbak kunnen gooien. Ik bedoel... what the hell
Veel mensen zijn nou eenmaal proleten. De "als ik er maar geen last van heb" mentaliteit.
  Redactie Frontpage maandag 23 juli 2018 @ 08:25:54 #16
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_180668071
Wat mij betreft 25ct op een blikje/flesje, dan voelen mensen het en dan zullen ze het ook recyclen. Wanneer paupers niet willen luisteren, dan moeten ze maar voelen.
quote:
2s.gif Op maandag 23 juli 2018 07:54 schreef machtpen het volgende:
Is natuurlijk weer voornamelijk in de randstad waar dit speelt, De rest van nederland weet zich beter te gedragen.
:') Overal is het een dikke teringzooi op straat. Kom je wel eens buiten?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_180668082
quote:
7s.gif Op maandag 23 juli 2018 08:03 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Veel mensen zijn nou eenmaal proleten. De "als ik er maar geen last van heb" mentaliteit.
Ligt het aan de mensen of de westerse maatschappij waarin het ikke ikke ikke verheerlijkt wordt en het grotere belang van de maatschappij een vervelend iets gevonden wordt.
pi_180668103
Statiegeld op blikjes. :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_180668105
Ik herinner mij dat in onze gemeente vroeger een vergoeding werd gegeven voor (meestal) jongelui die kerstbomen inleverden. Dan werd er voor elke kerstboom een vergoeding betaald.
Dat kan dan nu toch ook.
Je kunt toch zonder statiegeld een vergoeding geven aan iemand die een platgeplet blikje inlevert bij een apart loket bij de vuilstort.
Maw: Je kunt met terugwerkende kracht toch statiegeld vergoeden voor de blikjes.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Moderator maandag 23 juli 2018 @ 08:30:40 #20
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_180668120
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 04:37 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nee.

Nee.

Nee.

Wat wel helpt, is om mensen op te voeden.
:')

Door redenaties als deze blijft het een teringzooitje. Mensen zijn niet op te voeden. Het is een utopie te denken dat dit gaat werken. Als je resultaat wilt zul je a.s.a.p. statiegeld moeten heffen. Deze schattige gedachtegang van je is leuk voor de theorie maar gaat in de praktijk nooit werken.

Als het mensen in de portemonnee treft, zullen ze sneller (ook nog niet altijd) bereid zijn concessies te doen en het netjes in te leveren.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_180668132
quote:
7s.gif Op maandag 23 juli 2018 04:44 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Het heropvoeden van hardleerse jongeren lijkt me nou ook niet echt goedkoop.
Ook al is het maar 15 eurocent per blikje of flesje. Daarmee los je al een hoop op, en scheelt het weinig met de koopkracht.
Andere jongeren zullen het zwerfafval verzamelen en het statiegeld cashen. Dus het werkt wel. Dat zo'n verwend kind zijn eigen redbull blikje in de berm gooit doet daar niks van af.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_180668144
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 05:14 schreef Loekie1 het volgende:
Een woordvoerder van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Milieu laat weten dat het minimaal twee jaar kost om de invoering van statiegeld wettelijk voor te bereiden. ,,In de tussentijd krijgt het bedrijfsleven nog de kans maatregelen te nemen om de hoeveelheid zwerfval terug te brengen. Als dat niet lukt, voeren we statiegeld in.”

Als ze echt willen is het zo gepiept,
2 jaar …. pff. Nogmaals je kunt als gemeente toch een loketje openen naast de vuilstort. 25 ct per blikje. Zo'n vuilstortbedrijf weet ook wel hoe je geld kunt laten betalen als je wat inlevert. Dat kost ook geen 2 jaar. Andersom kan dus ook.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 23 juli 2018 @ 08:34:33 #23
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_180668145
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 07:49 schreef Aether het volgende:

[..]

Ik betwijfel of je dit echt kunt veranderen laat staan een mentaliteitsverandering, en ik heb niet het idee dat het vroeger beter was.
Het dumpen van afval op straat lijkt me vaker voorkomen onder de minder intelligente bevolking (lees armere) en dan is een maatregel als statiegeld een prima oplossing om hen te sturen.
pi_180668159
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 08:34 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]

Het dumpen van afval op straat lijkt me vaker voorkomen onder de minder intelligente bevolking (lees armere) en dan is een maatregel als statiegeld een prima oplossing om hen te sturen.
… minder intelligente..... armere...…
Je weet wat lieden van Vindicat Groningen kunnen aanrichten in een horeca gelegenheid.
Ik zie ze wel in staat om hun blikje redbull de berm in te mikken.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_180668174
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 08:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ligt het aan de mensen of de westerse maatschappij waarin het ikke ikke ikke verheerlijkt wordt en het grotere belang van de maatschappij een vervelend iets gevonden wordt.
… westers maatschappij....
Ik ben in India geweest. Daar ligt heel wat rotzooi in de berm.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')