abonnement Unibet Coolblue
pi_180507680
quote:
Russische internettrollen hebben op Twitter geprobeerd het publieke debat in Nederland en België te beïnvloeden. Accounts die volgens Twitter zijn verbonden aan de beruchte 'trollenfabriek' Internet Research Agency (IRA) in Sint-Petersburg hebben de afgelopen twee jaar zeker negenhonderd Nederlandstalige berichten verspreid.

Dat blijkt uit onderzoek van NRC op basis van ruim 200.000 tweets die door zeker 3.841 accounts van de IRA zijn verzonden. De krant vond de tweets in twee archieven, omdat Twitter de bewuste accounts heeft verwijderd.

Een van de archieven is in te zien op de site van de Amerikaanse nieuwszender NBC News. Het andere archief kreeg de krant van een anonieme bron. NRC sluit niet uit dat er nog andere onontdekte accounts actief zijn.

Als voorbeeld schrijft NRC over een tweet die werd verstuurd op 22 maart 2016, de dag van de terreuraanslagen in Brussel, met daarin de tekst: "Pfff dit vindt ik verschrikkelijk." Verpreid over de dag werd exact hetzelfde zinnetje. met drie f'en een dt-fout. nog een aantal keren verstuurd door accounts die er ook de hashtags #IslamIsTheProblem en #IslamKills aan hadden toegevoegd. Vijf van de zes Twitter-accounts die deze tweet verstuurden, maakten deel uit van het Russische trollennetwerk.

Volgens de krant zijn de Nederlandse berichten nauwelijks opgepikt. Engelstalige berichten zouden het veel beter hebben gedaan. Zesduizend Nederlandstalige Twitter-accounts met 9,5 miljoen volgers zouden ongeveer 30.000 tweets hebben gedeeld.

Internet Research Agency
Het Internet Research Agency is een instituut dat aan de Russische overheid wordt gelinkt. Met ingehuurde trollen zou Rusland onder meer hebben geprobeerd boodschappen te verspreiden om de verdeeldheid in de VS te benadrukken. Het doel hiervan was het beïnvloeden van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016.

Vorig jaar waarschuwde minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren (D66) voor Russische beïnvloeding. Zij kreeg toen kritiek, omdat ze niet met concrete voorbeelden kwam.
Bron: nu.nl
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180507710
Jaja. Ik ben ook al regelmatig voor Russische troll uitgemaakt op de interwebz.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180507749
"Dit vindt ik verschrikkelijk" posten over een aanslag is genoeg om te publieke opinie te sturen. Wat een succes voor de Russische trollen.
pi_180507764
quote:
10s.gif Op maandag 16 juli 2018 08:54 schreef De_Onnoembare het volgende:
Jaja. Ik ben ook al regelmatig voor Russische troll uitgemaakt op de interwebz.
Wat een onzin. Jij bent zeker geen Russische troll.

Je houdt er gewoon een achterlijke kijk op zaken op na inzake Rusland.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_180507786
quote:
9s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat een onzin. Jij bent zeker geen Russische troll.

Je houdt er gewoon een achterlijke kijk op zaken op na inzake Rusland.
En dat zegt iemand die in dit topic zulke onzin post? NWS / Trump: 'Europa verliest zijn cultuur door immigratie'
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180507811
quote:
9s.gif Op maandag 16 juli 2018 08:59 schreef TheJanitor het volgende:
"Dit vindt ik verschrikkelijk" posten over een aanslag is genoeg om te publieke opinie te sturen. Wat een succes voor de Russische trollen.
Of het succesvol is of niet blijft buiten beschouwing, in principe is het al interessant genoeg dat die Russische trollfarms zich ook gewoon met een land in de marge als Nederland bezighouden.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_180507842
quote:
7s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:05 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Of het succesvol is of niet blijft buiten beschouwing, in principe is het al interessant genoeg dat die Russische trollfarms zich ook gewoon met een land in de marge als Nederland bezighouden.
Niet heel gek toch? We zijn per capita de grootste betaler aan de Europese Unie. Er is best veel onvrede over de EU al in Nederland en als wij eruit gaan dan is dat ook een flinke klap voor de unie, ook financieel.

En misschien kost het ze helemaal niet zoveel om dit soort dingen op te zetten.
pi_180507844
quote:
7s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:05 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Of het succesvol is of niet blijft buiten beschouwing, in principe is het al interessant genoeg dat die Russische trollfarms zich ook gewoon met een land in de marge als Nederland bezighouden.
Nou ja, in de marge. Nederland heeft de potentie om de EU te slopen. Mochten wij eruit stoppen, dan is de kans groot dat het project sterft.

Snap die Russen dus wel.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 16 juli 2018 @ 09:14:12 #9
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_180507888
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nou ja, in de marge. Nederland heeft de potentie om de EU te slopen. Mochten wij eruit stoppen, dan is de kans groot dat het project sterft.
Ik denk echt niet dat Duitsland en Frankrijk hun Europese visie laten vallen omdat Nederland wegloopt. De unie overleeft het zonder Engeland, dus Nederland verliezen is niet zo'n klap.

Ze besteden nu al weinig aandacht aan de politieke ontwikkelingen in Italië en Oostenrijk. De Geert Wilders van Italië is nu minister van binnenlandse zaken en het is business as usual in Brussel. :X Ik zou de wil om de EU in stand te houden niet onderschatten.
pi_180507942
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:14 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Ik denk echt niet dat Duitsland en Frankrijk hun Europese visie laten vallen omdat Nederland wegloopt. De unie overleeft het zonder Engeland, dus Nederland verliezen is niet zo'n klap.
Denk dat je het belang van Nederland onderschat. Wij zijn het smeermiddel van de EU, de pragmatische partner die altijd vooraan staat bij de belangrijkste EU-overleggen. Een van de stichters bovendien.

Dus een Nexit heeft zeker de potentie om de EU kapot te maken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_180507953
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:08 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Niet heel gek toch? We zijn per capita de grootste betaler aan de Europese Unie. Er is best veel onvrede over de EU al in Nederland en als wij eruit gaan dan is dat ook een flinke klap voor de unie, ook financieel.

En misschien kost het ze helemaal niet zoveel om dit soort dingen op te zetten.
Het kost geen drol, gewoon wat mensen Twitter-accounts laten maken en wat korte posts schrijven over nieuws, maar landen als Duitsland,, Engeland, Frankrijk en Italië lijken me wat zinnigere doelen.

Verder kunnen we natuurlijk ook wel concluderen dat als Nederland al interessant voor ze is, we ook niet zo panisch hoeven te doen over Russische trolls die zich met Amerika bemoeien. Die zijn er dan immers op zeker ook.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_180508038
Lekker naïef om te denken dat Nederland niet getarget zou worden
pi_180508077
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:23 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Die ook nog eens totaal niet viral zijn gegaan. De Engelstalige trollberichten gericht op andere landen zijn vanuit Nederland vaker geretweet.

Blijkbaar heeft Ollongren zich opgewonden over niets.
Nou ja, 'over niets'. Dat het überhaupt gebeurt betekent dat je er rekening mee moet houden en het moet bestrijden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 16 juli 2018 @ 09:41:03 #14
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_180508250
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:26 schreef byah het volgende:
Lekker naïef om te denken dat Nederland niet getarget zou worden
Je ziet in meerdere landen dat extreem rechtse en waarschijnlijk ook linkse groepen en partijen worden gesteund door het verspreiden van onzin via dit soort kanalen. Tweespalt veroorzaken is het hoofddoel. Hier zie je dat ze de EU en immigranten als middel nemen om dat te bereiken. Het opbreken van de NAVO en de EU is natuurlijk een enorme overwinning voor Rusland. Ze volgen dan ook praktisch dit exacte strijdplan: https://en.wikipedia.org/wiki/Foundations_of_Geopolitics
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  maandag 16 juli 2018 @ 09:45:45 #15
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_180508323
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:23 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Die ook nog eens totaal niet viral zijn gegaan. De Engelstalige trollberichten gericht op andere landen zijn vanuit Nederland vaker geretweet.

Blijkbaar heeft Ollongren zich opgewonden over niets.
Of haar waarschuwing heeft juist geholpen dat mensen rommel als De Dagelijkse Standaard en dat soort blaadjes, niet serieus nemen.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  maandag 16 juli 2018 @ 10:31:49 #16
104871 remlof
Europees federalist
pi_180509124
quote:
9s.gif Op maandag 16 juli 2018 08:59 schreef TheJanitor het volgende:
"Dit vindt ik verschrikkelijk" posten over een aanslag is genoeg om te publieke opinie te sturen. Wat een succes voor de Russische trollen.
"en plakten daar verschillende islamkritische hashtags achter, zoals #IslamKills of #IslamIsTheProblem.".

Wel alles lezen hè?
  maandag 16 juli 2018 @ 10:32:45 #17
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180509140
Ik hoorde onlangs op de radio ook zo'n bericht dat Twitter bezig is geweest om inactieve en nep-accounts op te ruimen. Ik vond het wel opmerkelijk om te horen dat met name partijen als DENK en PVV daarmee onevenredig veel volgers kwijtraakten. (Echt 20-30% ofzo.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180509164
quote:
2s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:31 schreef remlof het volgende:

[..]

"en plakten daar verschillende islamkritische hashtags achter, zoals #IslamKills of #IslamIsTheProblem.".

Wel alles lezen hè?
En wat is er feitelijk mis met die hashtags?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180509170
quote:
2s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:31 schreef remlof het volgende:

[..]

"en plakten daar verschillende islamkritische hashtags achter, zoals #IslamKills of #IslamIsTheProblem.".

Wel alles lezen hè?
Met spelfouten als dat lijkt het meer op het belachelijk maken van rechts (zoals Dven ook vaak doet op dit forum).
  maandag 16 juli 2018 @ 10:35:20 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180509189
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:33 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

En wat is er feitelijk mis met die hashtags?
Ja, dat Rusland bezig is om in Nederland die hashtags te promoten is helemaal niet vreemd of onwenselijk, want 'waar'. :')
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180509218
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, dat Rusland bezig is om in Nederland die hashtags te promoten is helemaal niet vreemd of onwenselijk, want 'waar'. :')
Maar als ik als NLer bij een aanslag in Rusland erover zou tweeten dat #islamkills dan ben ik bezig de Russische politiek te beïnvloeden of zo?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  maandag 16 juli 2018 @ 10:43:54 #22
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180509389
quote:
5s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:36 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Maar als ik als NLer bij een aanslag in Rusland erover zou tweeten dat #islamkills dan ben ik bezig de Russische politiek te beïnvloeden of zo?
Als je daarvoor speciaal Twitter berichtjes in Russisch zou vertalen en je voordoet als Rus dan zou ik dat minimaal nogal achterlijk vinden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180509452
quote:
5s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:36 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Maar als ik als NLer bij een aanslag in Rusland erover zou tweeten dat #islamkills dan ben ik bezig de Russische politiek te beïnvloeden of zo?
Alleen als je het in slecht Russisch doet met spelfouten.
  maandag 16 juli 2018 @ 11:13:39 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180510030
quote:
6s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:02 schreef Nikonlover het volgende:
Wat een onzin!! Het is komkommertijd dus gaan we maar weer de Russen zwart maken?
WK is voorbij. Meteen na het WK ook weer MH-17 nieuws. Letterlijk 1 uur na eindfluitje.

En dan de tweet: ‘pfff vind ik verschrikkelijk’ nou, een bizarre mening na een aanslag. Dat zal veel Nederlanders uit de EU en in de armen van Putin geduwd hebben.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 16 juli 2018 @ 11:17:20 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180510094
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nou ja, in de marge. Nederland heeft de potentie om de EU te slopen. Mochten wij eruit stoppen, dan is de kans groot dat het project sterft.

Snap die Russen dus wel.
En met een paarhonderd tweets met ‘dit vind ik verschrikkelijk’ bewegen ze NL uit de EU te stappen?
Er is toch allang een overdosis aan anti-EU sentiment op het internet. Waarom nog zwak getrol daar aan toevoegen? Het EU-kartel maakt zich enkel belachelijk met deze beschuldigingen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')