abonnement Unibet Coolblue
pi_180410218
quote:
9s.gif Op woensdag 11 juli 2018 21:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Oostvaardersplassen

Kijk. Dat is toch gewoon heel erg zonde? Het gebied is ooit opgezet om zeldzame vogelsoorten een plekje te geven en biidiversiteit te bevorderen. Die vogels worden nu dus verdreven door uit de hand gelopen kuddes halftam vee. Het hele idee wordt ondermijnd.
Dit vind ik een beetje een non-argument. Oorspronkelijk zou er een industriegebied komen, en voor zolang dat nog niet was gerealiseerd bezuinigde men op het wegpompen van het water. Zo is per toeval natuur ontstaan.
pi_180410311
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 22:01 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

In 1983 werden 32 Heckrunderen in het gebied ingezet voor jaarrondbegrazing en een jaar later 20 konikpaarden.

In 1992 werden, in aanvulling op de runderen en paarden, 44 edelherten uitgezet in het begrazingsgebied wegens hun invloed op de struweelzone waarin veel vlier voorkwam.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Oostvaardersplassen

Alle nu levende dieren daar stammen dus daarvan af. Erg kleine genenpoel dus.
Door mutaties etc. neemt de genetische diversiteit op termijn vanzelf toe als de populatie groot genoeg is.
  woensdag 11 juli 2018 @ 22:05:13 #103
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_180410328
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 22:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Dit vind ik een beetje een non-argument. Oorspronkelijk zou er een industriegebied komen, en voor zolang dat nog niet was gerealiseerd bezuinigde men op het wegpompen van het water. Zo is per toeval natuur ontstaan.
Is waar, maar wanneer dat natuurgebied er dan toch is vind ik het wel erg zonde om het dan zo weer te verpesten.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 11 juli 2018 @ 22:08:02 #104
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_180410408
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 22:04 schreef Igen het volgende:

[..]

Door mutaties etc. neemt de genetische diversiteit op termijn vanzelf toe als de populatie groot genoeg is.
Nou, dat valt wel mee hoor. Blanken hebben ook een lagere genetische diversiteit dan negers omdat blanken uit een kleinere populatie zijn voortgekomen. En dat is veel langer geleden dan die 25 jaar. Levensvatbare mutaties vinden relatief heel weinig plaats.

Maar wel meer soorten hebben een kleine genenpoel door zogenaamde bottlenecks, sommige diersoorten zijn ooit teruggebracht tot enkele tientallen. Op zich kan dat werken, vaak zijn ze wel gevoeliger voor ziektes en afwijkingen en is de veerkracht minder.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Moderator woensdag 11 juli 2018 @ 22:10:30 #105
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180410470
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 22:08 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Nou, dat valt wel mee hoor. Blanken hebben ook een lagere genetische diversiteit dan negers omdat blanken uit een kleinere populatie zijn voortgekomen. En dat is veel langer geleden dan die 25 jaar. Levensvatbare mutaties vinden relatief heel weinig plaats.
Niet helemaal waar er zijn genoeg levenvatbare mutaties die geen fenotypisch effect hebben, heb nog nooit een paard op unieke SNPs gesequenced maar ze zijn er vast. Maar genetische diversiteit kan in zo'n klein gebied wel snel een dingetje worden inderdaad.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 11 juli 2018 @ 22:13:59 #106
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_180410585
quote:
2s.gif Op woensdag 11 juli 2018 22:10 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Niet helemaal waar er zijn genoeg levenvatbare mutaties die geen fenotypisch effect hebben, heb nog nooit een paard op unieke SNPs gesequenced maar ze zijn er vast. Maar genetische diversiteit kan in zo'n klein gebied wel snel een dingetje worden inderdaad.
Wat ik bedoelde is dat in 25 jaar een deelpopulatie van 30 dieren niet dezelfde genetische variatie krijgt als de hoofdpopulatie van duizenden, simpelweg door mutaties.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Moderator woensdag 11 juli 2018 @ 22:14:33 #107
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180410602
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 22:13 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Wat ik bedoelde is dat in 25 jaar een deelpopulatie van 30 dieren niet dezelfde genetische variatie krijgt als de hoofdpopulatie van duizenden, simpelweg door mutaties.
:Y eens
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180410678
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 22:13 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Wat ik bedoelde is dat in 25 jaar een deelpopulatie van 30 dieren niet dezelfde genetische variatie krijgt als de hoofdpopulatie van duizenden, simpelweg door mutaties.
Dat is waar, maar het ging mij om het ontstaan van nieuwe problemen als gevolg van inteelt. Ik ga er even vanuit dat men gezonde dieren heeft uitgezet.
  woensdag 11 juli 2018 @ 22:38:00 #109
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_180411699
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 22:16 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is waar, maar het ging mij om het ontstaan van nieuwe problemen als gevolg van inteelt. Ik ga er even vanuit dat men gezonde dieren heeft uitgezet.
Als twee dieren asymptomatisch drager zijn van een aandoening verspreidt zich dat veel sneller in een kleine populatie. Door de lage genetische variatie zal de populatie zich misschien ook minder goed kunnen aanpassen aan veranderingen. Maar wat ik al zei, het kan ook goed gaan. Ik snap alleen niet hoe Wikipedia dan aan 4000 komt, dat vind ik een erg willekeurig getal.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_180422966
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 19:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja beesten horen in Nederland verzorgt te worden als die achter een hek zitten
Als je het maar groot genoeg maakt zit alles achter een hek...
pi_180423040
Nice, kunnen ze weer een nieuwe documentaire maken over het einde van de droom ofzo.
pi_180424129
Dat hek is dus schijnbaar het probleem.

Maar stel dat het gebied zo groot was als Nederland (zonder mensen, infrastructuur en auto’s) dan zou je na verloop van tijd in de winter overal dit probleem hebben en zou het dus zinloos zijn geweest voor een kudde met postcode Oostvaardersplassen te verkassen.

Natuurlijker kun je het niet maken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Moderator donderdag 12 juli 2018 @ 16:04:38 #113
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180425494
quote:
17s.gif Op donderdag 12 juli 2018 13:53 schreef LurkJeRot het volgende:
Nice, kunnen ze weer een nieuwe documentaire maken over het einde van de droom ofzo.
Het nieuwe cultuur landschap.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180426455
quote:
2s.gif Op woensdag 11 juli 2018 18:49 schreef Bosbeetle het volgende:
Winst voor de grote bekken die mensen bedreigt hebben echt schandalig. Laatst een rondleiding gehad door een ander park in flevoland door iemand die in de oostvaardersplassen opzichter is. Het is echt ranzig wat mensen te verduren hebben. En dan heb je het nog niet eens over de beesten die uiteindelijk onder druk toch bijgevoerd werden met onder andere als effect dat er nu beesten met een overvolle maag doodgingen (dat is blijkbaar wel prima). Geeft wel een beetje aan hoe raar we inmiddels naar de natuur kijken, het gaat tientallen jaren prima maar in eens is het zielig.
Winst voor de dieren die daar in gevangenschap moeten leven van modder en vervuild water.

Ben wel benieuwd naar de naam van de opzichter, want degene die ik zelf gesproken heb op de OVP had alleen gehoord dat er mogelijk collega's bedreigt waren. Hij zelf en zijn collega hadden geen enkele bedreigingen ontvangen (waren toen aan het kijken welke paarden afgeschoten moesten gaan worden die te zwak waren). Hij vond dat maar een opgeklopt media onzin verhaal!

Dat de SBB moesten gaan bijvoeren was om een nog grotere crash te voorkomen. Meer dan 75% van de populatie voor de winter had het anders niet "gered". Meer dan 3000 dieren zijn na maanden honger lijden, gestorven ("natuurlijk" en afschot).

Het ging al tientallen jaren goed? Onder welke steen heb jij al die tijd geleefd? Dit is zeker niet de eerste crash, maar al de zoveelste. Wij kijken ondertussen raar naar de natuur? Welke natuur, een gebied van een postzegel, waarbij er amper eten is voor 1000 grazers, waar een hek omheen staat. Een bodem die niet geschikt is voor hoefdieren. De herten die illegaal in het gebied zijn gedropt door een stel wetenschappers, want daar is nooit toestemming voor gegeven en die hadden daar al helemaal nooit mogen zijn.

Er was geen correct beheer en daardoor is het zo mis gegaan. Gebied is een drassig woestijn van giftige kruiden. Het doel van het natura 2000 gebied was voor de weidevogels en laten die nu door mafketels als Frans Vera, nu helemaal verdwenen zijn.

Nog durven roepen dat de actievoerders achterlijk zijn ook, want dat is nu eenmaal de natuur. Als je zo graag natuur wil zien ga je maar naar Afrika....
  Moderator donderdag 12 juli 2018 @ 16:53:51 #115
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180426517
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 16:51 schreef afterburner het volgende:
Ben wel benieuwd naar de naam van de opzichter,
Ik weet zijn naam niet weet ook zijn exacte functie niet weet alleen dat hij ook rondleidingen gaf op de oostvaardersplassen. Ook weet ik dat onze rondleiding niet door kon gaan vanwege protesten, en dat we dus toen naar een ander park geweest zijn.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 12 juli 2018 @ 16:57:32 #116
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180426633
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 16:51 schreef afterburner het volgende:
Nog durven roepen dat de actievoerders achterlijk zijn ook, want dat is nu eenmaal de natuur. Als je zo graag natuur wil zien ga je maar naar Afrika....
Beter zouden we stoppen met zo ver te reizen natuurlijk. Er is genoeg natuur in de steden en op het platteland als we onze ogen maar open doen. Maarja ik vind in deze discussie vooral dat er nogal moeilijk gedaan wordt over lijden en dood, alsof dat niet natuurlijk zou zijn.

En sowieso is natuurbeheer/natuurbehoud al een contradictie in terminus.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180426901
quote:
2s.gif Op donderdag 12 juli 2018 16:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Beter zouden we stoppen met zo ver te reizen natuurlijk. Er is genoeg natuur in de steden en op het platteland als we onze ogen maar open doen. Maarja ik vind in deze discussie vooral dat er nogal moeilijk gedaan wordt over lijden en dood, alsof dat niet natuurlijk zou zijn.

En sowieso is natuurbeheer/natuurbehoud al een contradictie in terminus.
https://scontent-ams3-1.x(...)52bec18d&oe=5BDD6846

Hoop dat je het plaatje kan zien, ben niet zo handig.... Plaatje geeft namelijk aan hoeveel dieren op de OVP de afgelopen jaren in de winter zijn gestorven.

Ik heb geen enkele moeite met dieren die op een natuurlijke manier dood gaan. Waar ik wel moeite mee heb is dat men ze achter een hek dood laat gaan terwijl het al maanden/jaren duidelijk is dat de OVP niets met natuurlijk te maken heeft. Men had voor de winter al moeten gaan beheren, als men toen al X% had afgeschoten was er niet zoveel tumult geweest. Maar dieren maanden laten lijden om ze vervolgens af te schieten gaat er bij mij niet in. Dan had je ze ook niet aan het einde van de winter moeten afschieten als je het natuur vind, maar dan had je ze natuurlijk moeten laten sterven.

Simpel gezegd en kijkend naar andere min of meer vergelijkbare parken in NL, dan is er wellicht ook net zo veel afschot, maar heel erg veel minder leed. SBB is veel te laat pas in beweging gekomen, maar we zullen snel weten of dat ook uit de rechtszaken die nu gevoerd gaan worden ook de conclusie zal zijn....
pi_180426977
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 20:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Zet er twee wolven bij, er komen er genoeg de grens over. Die worden anders ook maar aangereden.
2 is te weinig denk ik, ze eten 3 a 4kg per dag per wolf.. aan een volwassen paard zit ongeveer 300kg vlees, eten ze 6 tot 8 paarden per jaar ofzo.
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
  donderdag 12 juli 2018 @ 17:21:22 #119
168739 Red_85
'echt wel'
pi_180427302
Door aanhoudend ophef van de peta mensjes, worden er nu dieren vermoord.

Heer-lijk dit _O-
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_180427366
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 17:21 schreef Red_85 het volgende:
Door aanhoudend ophef van de peta mensjes, worden er nu dieren vermoord.

Heer-lijk dit _O-
Vraag me af of je die karkassen kan kopen straks, kan je vast interessante hamburgers van maken.
  donderdag 12 juli 2018 @ 17:46:24 #121
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_180427993
quote:
2s.gif Op donderdag 12 juli 2018 16:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Beter zouden we stoppen met zo ver te reizen natuurlijk. Er is genoeg natuur in de steden en op het platteland als we onze ogen maar open doen. Maarja ik vind in deze discussie vooral dat er nogal moeilijk gedaan wordt over lijden en dood, alsof dat niet natuurlijk zou zijn.
Afschot is dan ook een prima beslissing. De mens neemt de rol van predator over in een door hen beheersd gebied. Prima oplossing.

quote:
En sowieso is natuurbeheer/natuurbehoud al een contradictie in terminus.
In Nederland kun je nu eenmaal niet veel anders.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 12 juli 2018 @ 17:48:11 #122
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_180428017
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 17:24 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Vraag me af of je die karkassen kan kopen straks, kan je vast interessante hamburgers van maken.
Nog een voordeel tov schieten als ze al praktisch verhongerd zijn. Als je aan het begin van de winter schiet heb je prima vlees.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_180431314
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 17:11 schreef Taaikorsie het volgende:

[..]

2 is te weinig denk ik, ze eten 3 a 4kg per dag per wolf.. aan een volwassen paard zit ongeveer 300kg vlees, eten ze 6 tot 8 paarden per jaar ofzo.
Roedeltje maken
  vrijdag 13 juli 2018 @ 01:13:49 #124
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_180437580
quote:
17s.gif Op donderdag 12 juli 2018 13:53 schreef LurkJeRot het volgende:
Nice, kunnen ze weer een nieuwe documentaire maken over het einde van de droom ofzo.
mooi toch
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 13 juli 2018 @ 01:14:28 #125
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_180437584
quote:
2s.gif Op donderdag 12 juli 2018 16:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik weet zijn naam niet weet ook zijn exacte functie niet weet alleen dat hij ook rondleidingen gaf op de oostvaardersplassen. Ook weet ik dat onze rondleiding niet door kon gaan vanwege protesten, en dat we dus toen naar een ander park geweest zijn.
de dierentuin
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')