Nou dit dus er wordt soms enorm moeilijk over gedaan. Gelukkig werk ik in de wetenschap waar men constant moet falen. Maar als ik om me heen kijk zie ik dat er een soort van schroom ontstaat voor het niet perfect voor elkaar hebben.quote:Op woensdag 11 juli 2018 16:20 schreef VKV het volgende:
Volgens mij is het tegenwoordig zo dat alleen successen worden gevierd zodat het nog lastiger is om falen bespreekbaar te maken en daardoor uiteindelijk niemand meer durft te falen (of er voor uit te komen). Is slecht vind ik, want van fouten maken leer je uiteindelijk het meest!
Maar ook daar wordt er met heel veel schuldgevoel naar gekeken in plaats van dat het er gewoon bij hoort. Alsof men altijd maar de volledige verantwoording draagt en er nooit eens iets mis mag gaan.quote:Op woensdag 11 juli 2018 16:21 schreef Sjemmert het volgende:
Als je even in R&P kijkt zul je zien dat er nog genoeg gefaald wordt.
Goed punt wel, falen gaat natuurlijk wel hand in hand met een verwachtingspatroon. Je faalt als iets niet lukt. En lukken is afhankelijk van de doelstelling van de actie.quote:Op woensdag 11 juli 2018 16:54 schreef rexxo het volgende:
Wanneer is het dat je gefaald hebt? Was er soms een verwachting? Was er een toekomstige voorspelling over hoe iets er uit had moeten zien? Zou je ook gefaald hebben als er geen verwachting was?
Dus als je dan het gevoel hebt dat je gefaald hebt wordt dat dan veroorzaakt door het eindresultaat of door de verwachting die is was?quote:Op woensdag 11 juli 2018 16:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Goed punt wel, falen gaat natuurlijk wel hand in hand met een verwachtingspatroon. Je faalt als iets niet lukt. En lukken is afhankelijk van de doelstelling van de actie.
Ook een goede mag er nog wel genoeg gefaald worden?quote:Op woensdag 11 juli 2018 19:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
en een keer een toets wat minder goed maken kan direct invloed hebben op je kansen om bepaalde vervolgstudies te gaan doen.
Ik heb leerlingen die in de vijfde klas al een 8 moeten staan voor verschillende vakken, om niet het risico te lopen uitgeloot te worden bij een vervolgstudie. Dan vraag je je toch af: laten zulke eisen nog ruimte voor het falen dat voor een lerend en groeiend kind zo gezond is?quote:Op woensdag 11 juli 2018 19:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ook een goede mag er nog wel genoeg gefaald worden?
Zo zou je bijvoorbeeld een stageloper niet mogen selecteren wmb op zijn of haar cijfers. Dan werk je in de hand dat na één keer falen je alleen nog maar de mindere stageplek krijgt.
mag er nog gefaald worden?quote:Op woensdag 11 juli 2018 19:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ook een goede mag er nog wel genoeg gefaald worden?
Zo zou je bijvoorbeeld een stageloper niet mogen selecteren wmb op zijn of haar cijfers. Dan werk je in de hand dat na één keer falen je alleen nog maar de mindere stageplek krijgt.
Hoevaak is falen de oorzaak voor een minder punt, zonder dat dat komt door gebrek aan capaciteit of inzet? Voor die enkele keer dat dat het geval is, moet zo'n leerling dan op andere keren meer dan een 8 halen. Ik zie het probleem niet.quote:Op woensdag 11 juli 2018 19:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik heb leerlingen die in de vijfde klas al een 8 moeten staan voor verschillende vakken, om niet het risico te lopen uitgeloot te worden bij een vervolgstudie. Dan vraag je je toch af: laten zulke eisen nog ruimte voor het falen dat voor een lerend en groeiend kind zo gezond is?
Als je een 8 wilt blijven staan voor een vak of 6, is er erg weinig ruimte voor fouten ja.quote:Op woensdag 11 juli 2018 22:04 schreef embedguy het volgende:
[..]
Hoevaak is falen de oorzaak voor een minder punt, zonder dat dat komt door gebrek aan capaciteit of inzet? Voor die enkele keer dat dat het geval is, moet zo'n leerling dan op andere keren meer dan een 8 halen. Ik zie het probleem niet.
Met genoeg inzet en capaciteiten over het algemeen niet heb ik het idee. Als je op het randje zit, dan kan dat zo zijn ja. Maar ja; fouten hebben gevolgen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 22:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als je een 8 wilt blijven staan voor een vak of 6, is er erg weinig ruimte voor fouten ja.
Mijn toppers op het vwo hebben daar zelfs moeite mee. Een 8 gemiddeld staan op het vwo is geen sinecure.quote:Op woensdag 11 juli 2018 23:49 schreef embedguy het volgende:
[..]
Met genoeg inzet en capaciteiten over het algemeen niet heb ik het idee.
En ik vraag mij hardop af: hebben fouten niet vaak te zware gevolgen? Ik denk namelijk van wel.quote:Als je op het randje zit, dan kan dat zo zijn ja. Maar ja; fouten hebben gevolgen.
Mijn arbeiders in de fabriek hebben daar ook weleens moeite mee. En daar hebben fouten gewoon zware gevolgen. Schade loopt gauw in de tonnen met kans op lichamelijk letsel of erger... Fouten kunnen nu eenmaal zware gevolgen hebben. Op welk niveau dan ook.quote:Op donderdag 12 juli 2018 08:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mijn toppers op het vwo hebben daar zelfs moeite mee. Een 8 gemiddeld staan op het vwo is geen sinecure.
[..]
En ik vraag mij hardop af: hebben fouten niet vaak te zware gevolgen? Ik denk namelijk van wel.
quote:Ik denk dat mensen diep in hun hart op belangrijke beslismomenten wel weten wat echt goed voor ze zou zijn. Denk aan inzet op school, schoolkeuze, aanvraag van studiefinanciering, thuis blijven wonen of niet, uitgaansgedrag, vriendenkeuze. Stagebedrijf, eerste baan etc. Al die keuzes hebben verstrekkende gevolgen. Als je op een paar van zulke momenten "verkeerd" beslist dan komt er een moment in het leven dat de gevolgen opstapelen...
Is absoluut zo, maar op veel vlakken hebben we zelf in de hand hoe groot de gevolgen zijn. Ik krijg het idee dat er een tendens is om fouten steeds harder af te straffen, opzettelijk of onopzettelijk. Ook altijd met die Calvinistische houding van: 'Fouten maken doe je zelf dus moet je maar alle consequenties accepteren.'quote:Op donderdag 12 juli 2018 08:39 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Mijn arbeiders in de fabriek hebben daar ook weleens moeite mee. En daar hebben fouten gewoon zware gevolgen. Schade loopt gauw in de tonnen met kans op lichamelijk letsel of erger... Fouten kunnen nu eenmaal zware gevolgen hebben. Op welk niveau dan ook.
Behalve Calvinistisch is het ook een vorm van gedachtengoed die ik zelf als kil-rechts omschrijf. En ja, dat komt dus steeds meer op. "Kan je niet mee komen, jammer voor je."quote:Op donderdag 12 juli 2018 10:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Is absoluut zo, maar op veel vlakken hebben we zelf in de hand hoe groot de gevolgen zijn. Ik krijg het idee dat er een tendens is om fouten steeds harder af te straffen, opzettelijk of onopzettelijk. Ook altijd met die Calvinistische houding van: 'Fouten maken doe je zelf dus moet je maar alle consequenties accepteren.'
Het is geen recht om een 8p te staan, je moet dat kunnen. Zelf stel ik dat die genen die geen 8p staan daar de capaciteiten/motivatie gewoon niet voor hebben. Mét een enkele uitzondering wellicht maar dat houd je altijd.quote:Op donderdag 12 juli 2018 08:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mijn toppers op het vwo hebben daar zelfs moeite mee. Een 8 gemiddeld staan op het vwo is geen sinecure.
[..]
En ik vraag mij hardop af: hebben fouten niet vaak te zware gevolgen? Ik denk namelijk van wel.
Daarom worden al die lopende banden ook geautomatiseerd.quote:Op donderdag 12 juli 2018 13:01 schreef Begripvol het volgende:
'Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft niets geleerd', want falen doe ik aan de lopende band.
En wij werkloos toekijken, omdat wij dan niet meer van onze fouten kunnen leren.quote:Op donderdag 12 juli 2018 13:22 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Daarom worden al die lopende banden ook geautomatiseerd.
Soms is het goed als kinderen toch de adviezen van hun ouders opvolgen, voordat het neusstoten door hun eigenwijsheid hen onherstelbare schade toebrengt.quote:Op donderdag 12 juli 2018 13:58 schreef MevrouwPuff het volgende:
Hoe makkelijker je leven loopt, hoe lastiger als iets misloopt misschien ook wel.
School ging me vrij makkelijk af, tot ik een vervolgopleiding deed die niet bij me paste. Dat bedenk je dan achteraf, op het moment zelf vind je het falen, maar ik heb wel veel ervan geleerd, vooral over mezelf. Dat is alleen maar mooi geweest.
Soms kan je ook beter zelf je neus stoten in plaats van dat je naar een ander luistert hoe het moet.
Tja wat is onherstelbare schade. Ik was toen al 26 trouwensquote:Op donderdag 12 juli 2018 14:14 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Soms is het goed als kinderen toch de adviezen van hun ouders opvolgen, voordat het neusstoten door hun eigenwijsheid hen onherstelbare schade toebrengt.
Is dat de leraar Nederlands? Dan had ie geen zesje mogen geven hoor.quote:Op donderdag 12 juli 2018 15:01 schreef rexxo het volgende:
Als een leerling 'maar' een zesje haald, heeft de leerling dan gefaald of de leraar?
Dit is denk ik een heel typisch menselijk trekje. Liever ten onrechte doen alsof je iets weet terwijl je het eigenlijk niet weet, en liever ten onrechte doen alsof je iets kan terwijl je dat eigenlijk niet kunt.quote:Op donderdag 12 juli 2018 15:48 schreef Bosbeetle het volgende:
Het falen ansich is misschien niet het grootste probleem maar het lef om het verkeerd te hebben misschien wel. Ik heb studenten gehad die op hun stage zo graag het goede wilden doen dat ze nooit probeerden hoever de techniek kon gaan of hoever hun analyse zou komen als ze iets wildere aannames zouden doen. Deze studenten proberen zo graag te doen wat hun begeleider wil dat ze zelden iets bedenken wat hun begeleider niet zou bedenken. Het lijkt mij dat je in het latere leven dan problemen krijgt als iemand je eens een keer niet vertelt wat je moet doen.
Ohwee als een keer iets niet instantaan "leuk" is, mensen zeggen niet meer aan het einde van het boek dat het een slecht boek was maar stoppen al na een half hoofdstuk.quote:Op donderdag 12 juli 2018 15:53 schreef De_Onnoembare het volgende:
Goede vraag, past ook wel in de trend die mij opvalt nml de 'verpretpark-isering' van de openbare ruimte maar ook het hele leven. Ieder weekend evenementen, feestjes etc. Ook bij kinderen al.
Dat dus. Alles moet maar een 'feest' zijn. Ik doe er ook aan mee hoor maar het begint me nu echt op te vallen. Het is al zo lang mooi weer dus het is echt IEDER weekend bal: Vrijdag feestje bij die in de tuin, zaterdag MTB-en op allerlei locaties in het land, daarna het zwembad in de tuin in daarna snel de BBQ met de buren. Zondag 1 of ander straatfestival in de stad. Maandag gesloopt.quote:Op donderdag 12 juli 2018 16:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ohwee als een keer iets niet instantaan "leuk" is, mensen zeggen niet meer aan het einde van het boek dat het een slecht boek was maar stoppen al na een half hoofdstuk.
Oooh, leg eens uitquote:Op donderdag 12 juli 2018 15:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat de leraar Nederlands? Dan had ie geen zesje mogen geven hoor.
Tegenwoordige tijd, stam+t. (Dus niet 'haald' maar 'haalt'.)quote:
Oooh, heb ik nu gefaald?quote:Op donderdag 12 juli 2018 17:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Tegenwoordige tijd, stam+t. (Dus niet 'haald' maar 'haalt'.)
Je faalt pas echt als je er niks van leert.quote:
En als dat nou het hoogst haalbare was voor mij?quote:Op donderdag 12 juli 2018 17:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je faalt pas echt als je er niks van leert.
Dit is dus precies wat ik bedoel. We verhogen de criteria tot het niveau dat er 0,0 ruimte is voor ook maar één uitglijer, en als mensen er dan niet aan voldoen, ligt dat aan hen, niet aan onze onredelijke eisen.quote:Op donderdag 12 juli 2018 12:28 schreef embedguy het volgende:
[..]
Het is geen recht om een 8p te staan, je moet dat kunnen. Zelf stel ik dat die genen die geen 8p staan daar de capaciteiten/motivatie gewoon niet voor hebben. Mét een enkele uitzondering wellicht maar dat houd je altijd.
Ik zie het probleem niet zo van een 8p eisen, als iedereen dat maar zou moeten kunnen halen (bv want falen moet kunnen) dan verliest de 8p zijn waarde.
Een 8 eisen is wel heel wat anders dan 0.0 ruimte voor een uitglijder hea.quote:Op donderdag 12 juli 2018 17:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dit is dus precies wat ik bedoel. We verhogen de criteria tot het niveau dat er 0,0 ruimte is voor ook maar één uitglijer, en als mensen er dan niet aan voldoen, ligt dat aan hen, niet aan onze onredelijke eisen.
In praktijk niet.quote:Op donderdag 12 juli 2018 20:01 schreef embedguy het volgende:
[..]
Een 8 eisen is wel heel wat anders dan 0.0 ruimte voor een uitglijder hea.
en dat is dan al een her...quote:Op vrijdag 13 juli 2018 10:19 schreef Haushofer het volgende:
Ik had gisteren bij m'n hertentamen nakijken een slagingspercentage van 15%. Dus maak je geen zorgen.
Mwa, nee.quote:
In mijn beroepsgroep kan falen zelfs leiden tot iemands dood. Dus de drang om niet te falen is hoog.quote:Op donderdag 12 juli 2018 08:39 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Mijn arbeiders in de fabriek hebben daar ook weleens moeite mee. En daar hebben fouten gewoon zware gevolgen. Schade loopt gauw in de tonnen met kans op lichamelijk letsel of erger... Fouten kunnen nu eenmaal zware gevolgen hebben. Op welk niveau dan ook.
Het probleem bij veel begeleiders is dat ze juist willen hebben dat studenten hun aannames exact overnemen, anders wordt dat beschouwd als eigenwijs of het niet snappen van wat de begeleider zou hebben bedoeld. De vrijheid om als student over bepaalde denkwijze anders te denken, vormt om die reden een belemmering. Ik zou bijvoorbeeld met mijn eigenwijsheid van denken nooit bij een Nederlandse leraar een hoge scoor kunnen halen.quote:Op donderdag 12 juli 2018 15:48 schreef Bosbeetle het volgende:
Het falen ansich is misschien niet het grootste probleem maar het lef om het verkeerd te hebben misschien wel. Ik heb studenten gehad die op hun stage zo graag het goede wilden doen dat ze nooit probeerden hoever de techniek kon gaan of hoever hun analyse zou komen als ze iets wildere aannames zouden doen. Deze studenten proberen zo graag te doen wat hun begeleider wil dat ze zelden iets bedenken wat hun begeleider niet zou bedenken. Het lijkt mij dat je in het latere leven dan problemen krijgt als iemand je eens een keer niet vertelt wat je moet doen.
Ik merk het omgekeerde dat studenten soms hun eigen discussiepunten niet in verslagen zetten vanwege onzekerheid ofzo, en dan alleen maar de punten erin zetten die een begeleider heeft aangedragen. Maarja daarvoor zijn stages om dat te leren, dat je op de universiteit wel zelf moet denken.quote:Op maandag 16 juli 2018 20:51 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Het probleem bij veel begeleiders is dat ze juist willen hebben dat studenten hun aannames exact overnemen, anders wordt dat beschouwd als eigenwijs of het niet snappen van wat de begeleider zou hebben bedoeld. De vrijheid om als student over bepaalde denkwijze anders te denken, vormt om die reden een belemmering. Ik zou bijvoorbeeld met mijn eigenwijsheid van denken nooit bij een Nederlandse leraar een hoge scoor kunnen halen.
Dan heb je het in dat geval uitstekend gedaan.quote:Op donderdag 12 juli 2018 14:40 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Tja wat is onherstelbare schade. Ik was toen al 26 trouwens
Studenten hebben ook op de universiteit goede feedback nodig van hun begeleiders. Vaak heeft de begeleider een bepaalde visie over een werkstuk en daarom is het belangrijk dat de begeleider de studenten goede en duidelijke feedback geven, zodat de student weet welke informatie hij moet verzamelen om een goede werkstuk in te leveren.quote:Op maandag 16 juli 2018 20:55 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik merk het omgekeerde dat studenten soms hun eigen discussiepunten niet in verslagen zetten vanwege onzekerheid ofzo, en dan alleen maar de punten erin zetten die een begeleider heeft aangedragen. Maarja daarvoor zijn stages om dat te leren, dat je op de universiteit wel zelf moet denken.
Op het hbo is het alleen maar competenties afvinken... Waardeloos hoe vaak ik afgerekend ben op dingen die aan de universiteit juist als beraden en kritisch werden gezien.quote:Op maandag 16 juli 2018 21:03 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Studenten hebben ook op de universiteit goede feedback nodig van hun begeleiders. Vaak heeft de begeleider een bepaalde visie over een werkstuk en daarom is het belangrijk dat de begeleider de studenten goede en duidelijke feedback geven, zodat de student weet welke informatie hij moet verzamelen om een goede werkstuk in te leveren.
Jammer dat bepaalde docenten niet van de door hem opgelegde normen wil afwijken en daardoor studenten zich gehinderd voelen om met vernuftige ideeën te komen.quote:Op maandag 16 juli 2018 21:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Op het hbo is het alleen maar competenties afvinken... Waardeloos hoe vaak ik afgerekend ben op dingen die aan de universiteit juist als beraden en kritisch werden gezien.
In die zin is er toch meer de werkpaardenmentaliteit op het hbo blijkbaar. Jammer wel. Stonden ze wel open voor feedback erover?quote:Op maandag 16 juli 2018 21:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Op het hbo is het alleen maar competenties afvinken... Waardeloos hoe vaak ik afgerekend ben op dingen die aan de universiteit juist als beraden en kritisch werden gezien.
Ik moest laatst ook een portfolio maken waarbij ik een boel competenties moest afvinken. Stond erbij: 'Plaatst teambelang boven eigenbelang'.quote:Op maandag 16 juli 2018 21:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Op het hbo is het alleen maar competenties afvinken... Waardeloos hoe vaak ik afgerekend ben op dingen die aan de universiteit juist als beraden en kritisch werden gezien.
Heeft ook vaak praktische redenen. Als je van 30 leerlingen de redenering uit een werkstuk moet halen, die moet analyseren en daar goede feedback op moet geven, kom je uren tekort in je dag. Vandaar dat er vaak op nogal strikte en formalistische manier gewerkt wordt.quote:Op woensdag 18 juli 2018 01:24 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Jammer dat bepaalde docenten niet van de door hem opgelegde normen wil afwijken en daardoor studenten zich gehinderd voelen om met vernuftige ideeën te komen.
Het is natuurlijk ook in het belang van het team dat je je grenzen aan kan geven he. En er staat ‘soms’, dat is nogal multi-interpretabel.quote:Op woensdag 18 juli 2018 08:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik moest laatst ook een portfolio maken waarbij ik een boel competenties moest afvinken. Stond erbij: 'Plaatst teambelang boven eigenbelang'.
Wtf nee. Het teambelang is soms ondergeschikt aan mijn eigenbelang. Ik ben toch geen slaaf die alles opoffert voor mijn baas? Willen ze daar werknemers of lastdieren opleiden of zo?
Beetje off topic maar het sluit hier wel goed bij aan.
Dat 'soms' zijn mijn woorden. De woorden van de competentie zijn vrij duidelijk: mijn eigenbelang dient ondergeschikt te zijn aan het teambelang.quote:Op woensdag 18 juli 2018 12:41 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook in het belang van het team dat je je grenzen aan kan geven he. En er staat ‘soms’, dat is nogal multi-interpretabel.
Tja dan kan je je afvragen wat daar echt mee bedoeld wordt. Persoonlijk zou ik me er niet zo druk om maken, maar dat hangt ook af van de dynamiek van je team.quote:Op woensdag 18 juli 2018 12:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat 'soms' zijn mijn woorden. De woorden van de competentie zijn vrij duidelijk: mijn eigenbelang dient ondergeschikt te zijn aan het teambelang.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |