Deeltje #2quote:Op zaterdag 30 juni 2018 18:53 schreef Bocaj het volgende:
Nederland is compleet mesjogge geworden....
https://www.elsevierweekb(...)verbod-dwang-627205/
Let wel: Nederland stoot maar 0,5% van de TOTALE MONDIALE CO2 uit.......!
Klopt, elektrische auto was eerder dan de plof-auto.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 18:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In 1832 was er al een elektrische auto.
https://www.energy.gov/articles/history-electric-car
ford was alleen de eerste die lopende banden in productie is gaan gebruiken waardoor zijn plofmotor relatief goedkoop geproduceerd kon worden.
Dat waren de plofmotoren van Ford in de begin dagen van de auto-industrie ook nog niet.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 18:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, elektrische auto was eerder dan de plof-auto.
Alleen waren zowel de motoren, stroomregelaars als accu's nog niet in zo'n vergevorderd stadium als nu
Klopt!quote:Op dinsdag 10 juli 2018 19:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat waren de plofmotoren van Ford in de begin dagen van de auto-industrie ook nog niet.
Dat werd vroeger altijd als brandstof van de toekomst gezien, maar of het dat echt is... De tank is al een probleem, zeer hoge druk nodig, want lage energiedichtheid, en het is weinig efficiënt als je het via elektrolyse uit water produceert: je vertrekt van elektriciteit, waarmee je een elektrische motor zou kunnen aandrijven (rendement v pakweg 90%), elektrolyse heeft een rendement van 70% a 80% (volgens sommige bronnen), en de verbrandingsmotor minder dan 50%.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:42 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Waterstof is met 120-142 MJ/kg ook wel wat om in de gaten te houden lijkt me?
Lol, ja, zulks een feest. Omgekeerd zou het ook wel tof zijn met geen verlies.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 22:04 schreef crystal_meth het volgende:
Als je waterstof rechtstreeks kan omzetten naar elektriciteit, met een hoog rendement, dan maybe..
Waterstof gaat wel de toekomst worden op Le Mans.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 22:04 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat werd vroeger altijd als brandstof van de toekomst gezien, maar of het dat echt is... De tank is al een probleem, zeer hoge druk nodig, want lage energiedichtheid, en het is weinig efficiënt als je het via elektrolyse uit water produceert: je vertrekt van elektriciteit, waarmee je een elektrische motor zou kunnen aandrijven (rendement v pakweg 90%), elektrolyse heeft een rendement van 70% a 80% (volgens sommige bronnen), en de verbrandingsmotor minder dan 50%.
Momenteel wordt waterstof vooral chemisch geproduceerd uit aardgas, maar dan gebruik je nog steeds fossiele brandstof.
Als je waterstof rechtstreeks kan omzetten naar elektriciteit, met een hoog rendement, dan maybe..
Het is het kleinste atoom, dat ontsnapt het makkelijkst,en waterstof diffusie kan sommige metalen (oa staal) bros maken en beschadigen. Van specifieke problemen ben ik niet op de hoogte..quote:Op dinsdag 10 juli 2018 22:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Lol, ja, zulks een feest. Omgekeerd zou het ook wel tof zijn met geen verlies.
Maar goed, ik denk niet dat we praktische voordelen moeten negeren, zoals in potentie snel tanken en een hogere range.
Nog een nadeel zoals ik het nu begrijp is dat het moeilijk is om waterstof vast te houden en "lekken" een reëel probleem kan zijn?
Dat ze op de 24 uur van Le Mans niet willen dat de auto's bij "tankbeurten" een kwartier of langer stilstaan kan ik begrijpen, maar dat zegt imo weinig over de toekomst van de auto industrie.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 23:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waterstof gaat wel de toekomst worden op Le Mans.
Traditioneel het decor waar de auto instustrie naar toe gaat. Bijna alle onderdelen en technieken die we nu kennen zijn daar getest.
Zegt mij genoeg als daar gezegd wordt: electrisch wordt 'm niet.
Dan doet men hetzelfde als de formule e, van auto wisselen als de accu leeg is.quote:Op woensdag 11 juli 2018 03:01 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat ze op de 24 uur van Le Mans niet willen dat de auto's bij "tankbeurten" een kwartier of langer stilstaan kan ik begrijpen, maar dat zegt imo weinig over de toekomst van de auto industrie.
Een waterstof auto is ook elektrisch maar in plaats van accus dus waterstofcellenquote:Op dinsdag 10 juli 2018 23:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waterstof gaat wel de toekomst worden op Le Mans.
Traditioneel het decor waar de auto instustrie naar toe gaat. Bijna alle onderdelen en technieken die we nu kennen zijn daar getest.
Zegt mij genoeg als daar gezegd wordt: electrisch wordt 'm niet.
Ik heb wel eens de real life discussie met iemand gehad die niet elektrisch wilde rijden maar zou wachten op waterstof omdat hij het motorgeluid anders zou missen.quote:Op donderdag 12 juli 2018 03:46 schreef Jan-Slagter het volgende:
[..]
Een waterstof auto is ook elektrisch maar in plaats van accus dus waterstofcellen
De vraag is of de waterstofauto wel tegen een betaalbare prijs geproduceerd kan worden, een elektrische auto met accu's is momenteel onbetaalbaar voor de gewone man dus dat wordt 'm voorlopig niet, lithium-ion accu's zijn gewoon te duur.
In Californië rijden op het moment wel wat auto's op waterstof, een stuk of 900.quote:Op donderdag 12 juli 2018 03:46 schreef Jan-Slagter het volgende:
[..]
Een waterstof auto is ook elektrisch maar in plaats van accus dus waterstofcellen
De vraag is of de waterstofauto wel tegen een betaalbare prijs geproduceerd kan worden, een elektrische auto met accu's is momenteel onbetaalbaar voor de gewone man dus dat wordt 'm voorlopig niet, lithium-ion accu's zijn gewoon te duur.
Dat komt omdat er nog geen productie wordt gedraaid. Bij benzine/diesel was dat ook in de vroege jaren. 'blijf wel bij mn paard en koets'.quote:Op donderdag 12 juli 2018 08:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In Californië rijden op het moment wel wat auto's op waterstof, een stuk of 900.
De enige reden dat het daar uit kan voor de automobilisten is dat ze voor 3 jaar waterstof erbij krijgen bij aanschaf.
Met $13 tot $16 per kg waterstof (waar je zo'n 110km op kan afleggen) is het ruim 2,5 tot 3x duurder dan elektrisch laden als je uitgaat van de Nederlandse stroomprijs.
Het komt vooral omdat waterstofgas momenteel nog voor het overgrote deel uit aardgas wordt gemaakt, of via elekrolyse.quote:Op donderdag 12 juli 2018 09:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat komt omdat er nog geen productie wordt gedraaid. Bij benzine/diesel was dat ook in de vroege jaren. 'blijf wel bij mn paard en koets'.
rendement verbrandingsmotor benzine 20% diesel 25% en elektrisch van centrale tot batterij 25%.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 22:04 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat werd vroeger altijd als brandstof van de toekomst gezien, maar of het dat echt is... De tank is al een probleem, zeer hoge druk nodig, want lage energiedichtheid, en het is weinig efficiënt als je het via elektrolyse uit water produceert: je vertrekt van elektriciteit, waarmee je een elektrische motor zou kunnen aandrijven (rendement v pakweg 90%), elektrolyse heeft een rendement van 70% a 80% (volgens sommige bronnen), en de verbrandingsmotor minder dan 50%.
Momenteel wordt waterstof vooral chemisch geproduceerd uit aardgas, maar dan gebruik je nog steeds fossiele brandstof.
Als je waterstof rechtstreeks kan omzetten naar elektriciteit, met een hoog rendement, dan maybe..
Wat bedoel je met centrale tot batterij, rendement van de centrale * rendement van het elektriciteitsnet * rendement van opladen?quote:Op woensdag 1 augustus 2018 19:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
rendement verbrandingsmotor benzine 20% diesel 25% en elektrisch van centrale tot batterij 25%.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |