abonnement Unibet Coolblue
  zondag 1 juli 2018 @ 22:35:31 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180175353
quote:
EUROPA WIST AL DECENNIA DAT EURO GEDOEMD WAS TE MISLUKKEN

Als we lezen over hoe de euro op verschillende fronten faalt, nemen mensen vaak aan dat de verantwoordelijke politici van tevoren niet konden weten hoe slecht hun monetaire experiment zou uitpakken. Ze hadden de beste bedoelingen of eigenbelangen en helaas is het resultaat een vrij gemankeerde munt. De waarheid blijkt echter anders, blijkt uit een prachtstuk in de Telegraaf. De man aan het woord is de voormalige IMF-econoom Ashoka Mody. Hij schreef een boek over het eurofalen en meldt het volgende: "Mijn veronderstelling bij het schrijven van dit boek was dat de politieke leiders vooraf niet wisten wat de gevaren en risico’s van een gezamenlijke munt zouden zijn. Dat ze dat niet kónden weten”, zo zegt de oud-IMF-econoom in een interview. „Maar in mijn onderzoek ontdekte ik: ze wisten het wél!" In 1970 verschijnt het zogenaamde Werner-rapport en daarin worden de problemen met het idee van een Europese munt al aangekaart. "De euro heeft ingebouwde tegenstellingen. Eén monetair beleid werkt niet voor landen die zo verschillend zijn. Het werkt niet alleen niet, het versterkt ook nog eens de verschillen. Als een land zwak is, dan is de rente te hoog voor dat land en wordt het nog zwakker. Die fundamentele tegenstrijdigheid gaat nooit weg. De vraag is dan hoe je met die tegenstrijdigheid omgaat. De reactie vanuit Europa was steeds: dat zien we wel. Ik begin met het zogeheten Werner-rapport uit 1970. Daarin lees je dat de fundamentele tegenstrijdigheid vanaf het allereerst begin wel degelijk is begrepen." Mody concludeert dat de politiek vanaf het allereerste begin op de hoogte was van de inherente fouten van de euro, maar desondanks moedig doordramde en zichzelf (en kiezers) leugentjes verkocht. Mody beschrijft expliciet hoe politici hun eigen taal ontwikkelden om de problemen te verbloemen: de Duitse kanselier Kohl noemde de euro een 'project van de vrede' en Jean-Claude Juncker orakelt over de 'onzichtbare voordelen' van de euro. Het zijn woorden die een uitdrukking zijn van en richting geven aan groepsdenken dat, in de woorden van Mody, de Europese elite in zijn greep heeft.
https://www.daskapital.nl(...)md-was-te-mislukken/

Het is ook elementaire economie dat je geen muntunie kunt hebben zonder gemeenschappelijke staatshuishouding. Alleen was (is) dat laatste nog een stap te ver. Dat zou tot het einde van dagen betalen voor Zuid-Europa.
Maar zonder gemeenschappelijk belastingsysteem kan de euro nooit werken. De Grieken zijn inherent minder productief dan Germaanse volkeren. Normaal gesproken was dat geen probleem, de Draghme werd gedevalueerd en op die manier bleven Griekse producten concurrerend. Met de Euro kunnen de Grieken niet meer devalueren en daarom niet meer concurreren.
Met het aanwakkeren van inflatie, het bijdrukken van triljarden euro's en een rente van nul, die nooit meer lager kan heeft de ECB uitstel van executie gekocht. Maar de tijd tikt door. Uiteindelijk is het systeem gedoemd te klappen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_180176588
Mwah bijna woord voor woord wat ik al sinds ergens 2012 zeg over de euro.

Een kind kan zien dat verschillende economieënniet kunnen werken met 1 munt.

In amerika werkt de dollar eigenlijk ook niet goed, maar het werkt voorlopig nog omdat dollars in idiote hoeveelheden zijn geprint en als een zwevend pakket door de wereld gaat.
Het is een van de belangrijkste redenen waarom amerika met de grootste schuldenlast ooit in de geschiedenis van de wereld, een supermacht kon worden en blijven.

Internationale handel was en is er nog zo afhankelijk van dat het niet kapot mocht of kan gaan.
Dat verandert langzaam maar zeker nu men meer afstapt van swift en niet langer alleen nog afrekenen in dollars.

Met de euro hoopte een paar gekken op hetzelfde, deels ook wel gelukt maar het is een fragiel iets zoals het is zeker sinds de crisis en een mislukte QE, mede doordat een QE voor de euro niet kan werken door de tegenstrijdige economieën, kijk naar italie bijv., het heeft ze niet geholpen.
Maar italie is al genoeg om de euro en dus de eu te laten klappen.. dat is alles behalve stabiel.
  zondag 1 juli 2018 @ 23:39:27 #3
104871 remlof
Europees federalist
pi_180177412
De euro doet het anders nog steeds prima en heeft enorm bijgedragen aan de eenwording van en dus vrede in Europa.

Ik ben nog steeds elke dag blij met onze gemeenschappelijke munt.

Ciao da Milano.
pi_180177606
Op dit moment ben je economisch juist afhankelijk van andere landen. Zolang Europa geen politieke unie heeft, bestaat er nog steeds de risico dat Euro kan omvallen.

Maar de echte probleem is dat er te veel landen van elkaar verschillen qua economische niveaus, mentaliteit, nog meer dingen. Dat gaat ons allen uiteindelijk breken.

Dat Nederland nog prima loopt, heeft te danken aan Duitsland en onze strike mentaliteit. Voordat we in Euro stapte, waren Nederland gewoon rijkste, overschot aan handelwaren, uitstekend opleidingniveau, sterke muntland (Gulden) en waren alles goed georganiseerd.
Dat laatste twee zijn we nu kwijtgeraakt aan Europa en Euro.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zondag 1 juli 2018 @ 23:57:09 #5
104871 remlof
Europees federalist
pi_180177656
De gulden was al sinds eind jaren zeventig gekoppeld aan de D-mark dus Nederland heeft al veertig jaar geen eigen monetair beleid meer.
  maandag 2 juli 2018 @ 00:01:04 #6
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  maandag 2 juli 2018 @ 00:27:48 #7
104871 remlof
Europees federalist
pi_180177992
quote:
Dat topic is geopend door iemand die ze niet allemaal op een rijtje heeft, dat blijkt al uit de emo-TT.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')