abonnement Unibet Coolblue
pi_179841644
Dit topic heb ik bedacht voor de beginnende klusser die met elektriciteit aan de slag wilt gaan. Ben je van plan een serieuze toolbox te maken om zo'n beetje alle voorkomende klussen in huis te kunnen doen, of wil je alleen de basis? En hoe gebruik je alle gereedschappen.
Tips en trucs wil ik eventueel ook aan bod laten komen.

De basis:
Om te werken aan elektriciteit heb je minimaal een aantal gereedschappen nodig:
_______________________________________________________

Zijsnijtang (in de volksmond een kniptang genoemd)

Een veelzijdige tang. Zo'n beetje het meest gebruikte stuk gereedschap van de elektriciën. Je kunt er draden mee knippen, en met een beetje handigheid ook strippen. Hoewel je er ook kabels mee kunt knippen is dat laatse niet aan te raden, wegens overbelasting aan de tang en je handen.
_______________________________________________________

Combinatietang

De naam zegt het al, het is een combinatie van de zijsnijtang en een platbektang. Je kunt, net als de zijsnijtang, draden knippen en met het platte deel aan draden of andere dingen trekken en draden samenvoegen om in lasdoppen te kunnen draaien. (tegenwoordig zijn het lasklemmen)
_______________________________________________________

Schroevendraaiers

Ook die mogen niet ontbreken. Een heel setje is het handigst, maar waarschijnlijk zul je de PZ2 (Philips/pozidriv maat 2) en de platte 3 mm het vaakst gebruiken. Zit er een zogenaamde stroomschroevendraaier bij, gebruik deze dan alleen om kroonsteentjes aan te draaien, niet om spanning te zoeken. Gebruik voor het meten van spanning een tweepolige spanningszoeker (Duspol) of multimeter
_______________________________________________________

Spanningszoeker/multimeter
Spanningszoeker
Multimeter
Omdat de spanningszoekerschroevendraaier niet betrouwbaar genoeg is, is het verstandig de eventuele spanning te meten met een tweepolige spanningszoeker. Een multimeter is ook te gebruiken als spanningszoeker (en nog veel meer), maar het gebruik is wat omslachtiger. Daarnaast zit je dan met drie componenten die aan elkaar zitten met twee draden, en de meeste mensen hebben maar twee handen...
Wil je naast een tweepolige spanningszoeker ook een multimeter, probeer dan niet de geodkoopste uit het rek te pakken. Vaak kunnen ze wel netspanning meten, maar zijn ze qua veiligheid niet de meest betrouwbare instrumenten en wijken ze enorm af. Ik zou een heel topic op kunnen zetten over multimeters, dus mocht je persé zo'n ding willen, google is je vriend en lees je er goed over in.
_______________________________________________________

Klauwhamer

Altijd handig voor spijkerclips of licht timmermanswerk. Ook als elektriciën moet je wel eens een plankje timmeren.
_______________________________________________________

Trekveer

Voor het invoeren van draden in buis. Er zijn trekveren van kunststof (zie plaatje) en metaal. Het moge duidelijk zijn dat de metalen versie een stuk sterker is en vaak wat langer. Echter, in de meeste gevallen voldoet een kunststof exemplaar prima.
_______________________________________________________

Buigveer

Voor het buigen van pvc-buis. De twee gangbare maten pvc zijn 5/8 (16 mm) en 3/4 (19 mm). Voor de meeste werkzaamheden heb je aan een 5/8 voldoende.
_______________________________________________________

Babyzaagje

Voor het zagen van buis, kabel en schroefjes
_______________________________________________________

Kabelmes

Voor het aansnijden/strippen van kabels. Geen stanleymes gebruiken, die is veel te scherp daarvoor. Voor je het weet zit je in de aders te snijden en kun je opnieuw beginnen.
Als alternatief kun je ook een standaard Opinel of zelfs (no kidding) een aardappelschiller gebruiken.
_______________________________________________________

[Voorlopig houd ik het even hierbij. Morgen weer verder. input (van vaklui) is welkom.]

[ Bericht 0% gewijzigd door Ridocar op 17-06-2018 07:23:07 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_179842062
Kwaliteit en prijs:

Je kunt natuurlijk voor de kwaliteitsmerken gaan (Gedore, Knipex, Wiha) of kijken naar het huismerk van de bouwmarkt. Zelfs de Action verkoopt gereedschap. Net als veel dingen geldt dat de kwaliteit omgekeerd evenredig is aan de prijs. Dat geldt ook voor de niet-elektrische gereedschappen als een hamer of zaagje. Maar zelfs met het gereedschap van de Action kun je prima de huis- tuin- en keukenelektriciën uithangen. Mocht je echter de kans krijgen om een Knipex van een vakman vast te houden, dan merk je meteen het verschil. En daarom: ben je van plan een groot project aan te gaan als het bedraden van een complete woning of vaker te klussen bij familie of vrienden, zorg dan in ieder geval dat je zijsnijtang en een paar schroevendraaiers van een goed merk zijn.
Welk merk gereedschap je ook neemt, probeer wel te gaan voor elektrisch geïsoleerd gereedschap met een keurmerk als VDE, KEMA of gelijkwaardig, maar let op: een kortsluiting is zo gemaakt, en dit is geen fool-proof gereedschap. Dus ook met geïsoleerd gereedschap moet je ALTIJD spanningsloos werken, tenzij je spanningen moet meten om de werking van je schakeling of je installatie te testen oid. Een ander voordeel van geïsoleerd gereedschap is dat de handgrepen lekker dik zijn en goed in de hand liggen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_179845887
Ik heb in mijn huis de elektra vernieuwd en uitgebreid, van dit stuk gereedschap heb ik veel gebruik gemaakt. Knippen en strippen van standaard VD draad in 1 tang.

En een buizenschaar, was nog geen ¤15.

Hebben me veel extra handelingen gescheeld. :)
  zondag 17 juni 2018 @ 12:52:51 #4
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_179845953


Een striptang, ook wel handig tegenwoordig. De kwaliteit hierin zit hem in de knijpkracht van de bek, bij goedkopere modellen is deze (na een tijdje) niet sterk genoeg meer waardoor hij de ader niet meer vast kan houden bij het strippen.

Oud model, waarbij je zelf moet trekken:
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator zondag 17 juni 2018 @ 13:14:15 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179846230
quote:
14s.gif Op zondag 17 juni 2018 12:52 schreef daNpy het volgende:
[ afbeelding ]

Een striptang, ook wel handig tegenwoordig. De kwaliteit hierin zit hem in de knijpkracht van de bek, bij goedkopere modellen is deze (na een tijdje) niet sterk genoeg meer waardoor hij de ader niet meer vast kan houden bij het strippen.

Oud model, waarbij je zelf moet trekken:
[ afbeelding ]
Mwah, een automatische striptang heb je als hobbyist niet bepaald snel nodig ;)
Bij gewoon huis tuin en keuken werk heb je meer dan voldoende aan een gewone striptang.
pi_179846369
quote:
14s.gif Op zondag 17 juni 2018 12:52 schreef daNpy het volgende:
[ afbeelding ]

Een striptang, ook wel handig tegenwoordig. De kwaliteit hierin zit hem in de knijpkracht van de bek, bij goedkopere modellen is deze (na een tijdje) niet sterk genoeg meer waardoor hij de ader niet meer vast kan houden bij het strippen.

Oud model, waarbij je zelf moet trekken:
[ afbeelding ]
Ik wilde de striptang erbij zetten, maar omdat ik zo'n ding nooit gebruik was ik 'm vergeten.

Maar als het een striptang wordt raad ik de ouderwetsche aan zoals de onderste in jouw post. Instellen op de draaddikte en trekken maar.

De buizenknipper is idd ook handig als je veel installatiewerk doet.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_179847080
Gebruik van de trekveer en buigveer.

De trekveer.
Deze heeft aan een eind een bolletje en de andere kant een oogje. Moeten er twee draden (van 2,5 mm², of drie, waarvan twee van 1,5mm²) getrokken worden, dan volstaat het de draden te strippen (ongeveer 5 centimeter) en in het oogje van de trekveer te stoppen. Moeten er meer draden mee, strip dan één draad van 20 centimeter, de rest ongeveer 10 centimeter en draai ze één voor één achter elkaar aan de lang afgestripte draad. het losse eind van de lang afgestripte draad kan dan in de trekveer.
2x2,5 mm²

4x2,5 mm²

5x2,5 mm² + trekveer


De buigveer.
Hiermee kun je buizen buigen zonder ze te breken of knikken. De ideale buigradius is ongeveer drie keer de diameter van de buis. Bij een 5/8 buis is dat 48 mm, zeg maar ongeveer 5 centimeter. Moet je halverwege een lengte buis een bocht maken, bind dan een touwtje aan de buigveer, laat deze in de buis zakken en buig dan de buis (niet meer dan 1 bocht van 90°), trek daarna aan het touwtje et voila, je hebt je buigveer weer terug.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ridocar op 17-06-2018 17:24:23 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_179847330
Een buizenschaar is een uitstekende investering.

Verder heb ik na jaren klooien een adereindhulstang gekocht en een assortiment hulsjes. Dat is echt onmisbaar voor net werk.

Verder is een goede tas of koffer ook belangrijk. Ik heb een te kleine koffer en dat is echt irritant.

Verder heb ik ook nog een utp/telefoon tang. Jokari mes is ook erg handig.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan maar het ligt vooral aan je klussen.
Laat die handjes wapperen!
  zondag 17 juni 2018 @ 16:49:17 #9
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_179850453
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 13:14 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mwah, een automatische striptang heb je als hobbyist niet bepaald snel nodig ;)
Bij gewoon huis tuin en keuken werk heb je meer dan voldoende aan een gewone striptang.
Klopt, maar het is stiekum wel hendig :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')