abonnement Unibet Coolblue
pi_179756496
Situatie is als volgt. In augustus/september ga ik met mijn vriendin een huis kopen en samenlevingscontract afsluiten. Vanaf dat moment zijn wij dus toeslagpartners. Op dit moment is zij nog student en ontvangt ze obv haar inkomen zorgtoeslag. Zij woont nu op kamers en ik woon alleen. Op dit moment zijn we voor de Belastingdienst dus niets van elkaar.

De vraag is, vanaf het moment dat we samenwonen zijn we dan toeslagpartners of zijn we dat per 1 januari. Want er zit nog een maar:

Tussen 1-9-2017 en 1-2-2018 heeft mn vriendin ingeschreven gestaan op mijn adres. Ze ging 3 maanden naar het buitenland (eind september-begin januari) en haar huisbaas wilde dat ze zich uitschreef voor die periode van zijn adres . Ze heeft toen effectief van 1sept tot eind september en vanaf begin januari- 1 februari bij mij gewoond.

De Belastingdienst zegt dat als je al in 2017 samenwoonde en in 2018 gebeurt er iets waardoor je toeslagpartners wordt, dat ze dan 1 januari aanhouden.

Maar hoe gaan ze om met een knik van 7 maanden?
Redeneren ze dat je op 1 januari samen moest wonen om 1 januari als peildatum aan te houden. In dat geval moeten we zorgtoeslag direct stoppen en alles terugbetalen over 2018.

Of Redeneren ze op basis van je vanaf datum? Want momenteel wonen we niet samen en dan zouden we pas vanaf september de zorgtoeslag moeten stoppen.

Eigenlijk in het kort, kijken ze naar een knik in de periode of hanteren ze de eerste datum dat wij samen hebben gewoond. Ongeacht het feit dat we daarna niet meer samenwoonden.

Op de site wordt het me niet duidelijk. Ik kan wel bellen maar de Belastingdienst staat er redelijk om bekend dat als je 6x belt je 4 verschillende antwoorden krijgt dus vandaar mijn hoop of hier mensen zitte n die iets soortgelijks hebben meegemaakt.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  woensdag 13 juni 2018 @ 00:45:20 #2
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_179757202
quote:
Degene die ingevolge het tweede lid voor een deel van het berekeningsjaar als partner wordt aangemerkt, wordt ook als partner aangemerkt in de andere perioden van het berekeningsjaar, voor zover hij in die perioden als ingezetene op hetzelfde woonadres is ingeschreven in de basisregistratie personen als de belanghebbende.
Artikel 3, lid 3 Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen

Dus toeslagpartner in de periode 1 januari 2018 tot 31 januari 2018 én vanaf het moment van wederom samenwonen in 2018. Er van uitgaande dat het samenlevingscontract in 2018 wordt afgesloten.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_179758105
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 00:45 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Artikel 3, lid 3 Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen

Dus toeslagpartner in de periode 1 januari 2018 tot 31 januari 2018 én vanaf het moment van wederom samenwonen in 2018. Er van uitgaande dat het samenlevingscontract in 2018 wordt afgesloten.
Dank.
Ja het wordt 2018. Sowieso komt het huis op onze beider namen dus dan zijn we als we op dat moment weer samenwonen weer toeslagpartners.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_179758578
En op een forum krijg je maar één juist antwoord...
Bel de belastingdienst als iets niet duidelijk is.

https://www.belastingdien(...)fiscaal_partnerschap
pi_179758601
Als je halverwege het jaar toeslagpartners wordt, geldt dat vanaf 1 januari. Been there, tot that. We mochten heel veel zorgtoeslag terugbetalen :'(
pi_179758642
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 08:35 schreef Nazil het volgende:
Als je halverwege het jaar toeslagpartners wordt, geldt dat vanaf 1 januari. Been there, tot that. We mochten heel veel zorgtoeslag terugbetalen :'(
Als je al vanaf 1 januari onafgebroken samenwoont.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_179758645
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 08:32 schreef Crowdfunder87 het volgende:
En op een forum krijg je maar één juist antwoord...
Bel de belastingdienst als iets niet duidelijk is.

https://www.belastingdien(...)fiscaal_partnerschap
Post #2 is vrij duidelijk anders en na te lezen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_179760667
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 08:42 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Post #2 is vrij duidelijk anders en na te lezen.
De link hierboven kan verwarring opleveren. Betreft de inkomstenbelasting. Dan is het in de situatie van TS mogelijk om voor geheel 2018 te opteren voor fiscaal partnerschap.

MyTiredFeet geeft hierboven direct het juiste antwoord op de vraag: er is van 1 januari tot 1 februari toeslagpartnerschp en daarna weer vanaf het ogenblik van gezamenlijk een eigen woning kopen c.q. afsluiten van een notarieel samenlevingscontract in combinatie met samen ingeschreven staan op hetzelfde adres.
pi_179761217
Gewoon samenwonen is geen probleem, ik heb 3 jaar lang samen gewoond ( en ingeschreven op zijn adres) en mijn partner was geen toeslag partner, pas als je een samenlevingscontract tekent, word je inderdaad toeslag partner.

Pas toen mijn zoon geboren werd in Oktober vorig jaar, moest ik alleen van dat jaar de zorgtoeslag terug betalen. Nu zijn we dus toeslag partner en en heb ik nergens recht op. Wij hebben geen samenlevingscontract of zijn getrouwd.
pi_179765368
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 23:45 schreef kalinhos het volgende:
Situatie is als volgt. In augustus/september ga ik met mijn vriendin een huis kopen en samenlevingscontract afsluiten. Vanaf dat moment zijn wij dus toeslagpartners. Op dit moment is zij nog student en ontvangt ze obv haar inkomen zorgtoeslag. Zij woont nu op kamers en ik woon alleen. Op dit moment zijn we voor de Belastingdienst dus niets van elkaar.

De vraag is, vanaf het moment dat we samenwonen zijn we dan toeslagpartners of zijn we dat per 1 januari. Want er zit nog een maar:

Tussen 1-9-2017 en 1-2-2018 heeft mn vriendin ingeschreven gestaan op mijn adres. Ze ging 3 maanden naar het buitenland (eind september-begin januari) en haar huisbaas wilde dat ze zich uitschreef voor die periode van zijn adres . Ze heeft toen effectief van 1sept tot eind september en vanaf begin januari- 1 februari bij mij gewoond.

De Belastingdienst zegt dat als je al in 2017 samenwoonde en in 2018 gebeurt er iets waardoor je toeslagpartners wordt, dat ze dan 1 januari aanhouden.

Maar hoe gaan ze om met een knik van 7 maanden?
Redeneren ze dat je op 1 januari samen moest wonen om 1 januari als peildatum aan te houden. In dat geval moeten we zorgtoeslag direct stoppen en alles terugbetalen over 2018.

Of Redeneren ze op basis van je vanaf datum? Want momenteel wonen we niet samen en dan zouden we pas vanaf september de zorgtoeslag moeten stoppen.

Eigenlijk in het kort, kijken ze naar een knik in de periode of hanteren ze de eerste datum dat wij samen hebben gewoond. Ongeacht het feit dat we daarna niet meer samenwoonden.

Op de site wordt het me niet duidelijk. Ik kan wel bellen maar de Belastingdienst staat er redelijk om bekend dat als je 6x belt je 4 verschillende antwoorden krijgt dus vandaar mijn hoop of hier mensen zitte n die iets soortgelijks hebben meegemaakt.
Het is heel simpel. Vanaf dat het samenlevingscontract ingaat en je samenwoont. Dan pas ben je toeslagpartner van elkaar door het samenlevingscontract. Maar ook de periode van 1 januari tot en met 1februari 2018.

Het terugtrekken naar een eerdere periode geldt alleen als je doorlopend samenwoonde en halverwege het jaar ga je trouwen, geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract, bij elkaars pensioen aanmelden of het krijgen van een kind Pas Dan telt het toeslagpartnerschap met terugwerkende kracht.
Bij Ts is er een onderbreking omdat ze niet meer samen op het adres woonden.

Of je de zorgtoeslag moet stoppen per 1 september is een hele ander vraag en hangt af van het gezamenlijke inkomen. Als jullie bruto niet meer verdienen dan ¤ 35.996 dan hebben jullie beide recht op zorgtoeslag. Je vriendin moet dan ongeveer 6 weken van te voren een wijziging indienen op mijn.toeslagen.nl dat er iets veranderd in de huishoudsamenstelling en geeft daarbij afzonderlijk jullie bruto inkomen op. (stufie is geen inkomen).

[ Bericht 4% gewijzigd door Bloem75 op 13-06-2018 16:09:33 ]
pi_179765432
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 08:35 schreef Nazil het volgende:
Als je halverwege het jaar toeslagpartners wordt, geldt dat vanaf 1 januari. Been there, tot that. We mochten heel veel zorgtoeslag terugbetalen :'(
Laat me raden...Jullie woonden al samen op 1 januari en halverwege het jaar werd er een kindje geboren of een huwelijk gesloten, geregistreerd partnerschap? Ja, dan wordt het teruggetrokken.
pi_179766437
Dit ging mis
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_179766507
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 16:03 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

1 januari samen moest wonen om 1 januari als peildatum aan te houden. In dat geval moeten we zorgtoeslag direct stoppen en alles terugbetalen over 2018.

Of Redeneren ze op basis van je vanaf datum? Want momenteel wonen we niet samen en dan zouden we pas vanaf september de zorgtoeslag moeten stoppen.

Eigenlijk in het kort, kijken ze naar een knik in de periode of hanteren ze de eerste datum dat wij samen hebben gewoond. Ongeacht het feit dat we daarna niet meer samenwoonden.

Op de site wordt het me niet duidelijk. Ik kan wel bellen maar de Belastingdienst staat er redelijk om bekend dat als je 6x belt je 4 verschillende antwoorden krijgt dus vandaar mijn hoop of hier mensen zitte n die iets soortgelijks hebben meegemaakt.
quote:
Het is heel simpel. Vanaf dat het samenlevingscontract ingaat en je samenwoont. Dan pas ben je toeslagpartner van elkaar door het samenlevingscontract. Maar ook de periode van 1 januari tot en met 1februari 2018.

Het terugtrekken naar een eerdere periode geldt alleen als je doorlopend samenwoonde en halverwege het jaar ga je trouwen, geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract, bij elkaars pensioen aanmelden of het krijgen van een kind Pas Dan telt het toeslagpartnerschap met terugwerkende kracht.
Bij Ts is er een onderbreking omdat ze niet meer samen op het adres woonden.

Of je de zorgtoeslag moet stoppen per 1 september is een hele ander vraag en hangt af van het gezamenlijke inkomen. Als jullie bruto niet meer verdienen dan ¤ 35.996 dan hebben jullie beide recht op zorgtoeslag. Je vriendin moet dan ongeveer 6 weken van te voren een wijziging indienen op mijn.toeslagen.nl dat er iets veranderd in de huishoudsamenstelling en geeft daarbij afzonderlijk jullie bruto inkomen op. (stufie is geen inkomen).
Dank.
Ik moet eerlijk zeggen dat de BD zelf ook best wat meer voorbeelden mag geven.

Zij gaven het voorbeeld van iemand die per 15-11-17 samenwoont (dat deden wij ook) en per 1-8-18 een samenlevingscontract heeft​, dus als toeslagpartner datum wordt 1-1-18 aangehouden.

Had joiw voorbeeld erbij gestaan, of bv een linkje naar de wet waar post2 uitkomt was dit topic niet nodig.


Geen idee overigens waarom die de openingspost ook meequote :?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')