Ja, nou vind ik dat paganisme niet meer waard dan 1 zin hoor, nou ja, misschien een alinea dan vooruit, jij je zin. .quote:Op zondag 10 juni 2018 00:55 schreef Harvest89 het volgende:
Ik zie niet in waarom er een les religiestudies gegeven moet worden op de basisschool. Kap met die "burgerparticipatie" onzin. Als het dan wel moet, begin er dan pas mee op de middelbare school voor maatschappijleer.
Je zou het kunnen hebben over de oorspronkelijke heidense religies in Europa (Germaans/Grieks/Latijns). Daarna de komst en het ontstaan van het jodendom, christendom, islam, en de tradities die daar bij horen. Dat kun je makkelijk in een studieboek zetten. Daar hoef je niet voor naar een kerk of moskee te gaan.
Ja, daar horen religiestudies bij hoor. Kun je makkelijk idd integreren in geschiedenis ook. Plus nog wat andere academische activiteiten. Geschiedenis van de filosofie bijv.quote:
Ik vind (geschiedenis van de) filosofie vele malen belangrijker dan (geschiedenis van de) religie. Kan er nog steeds boos om zijn dat ze op mijn school dat eerste enkel als keuzevak aanboden en er roostertechnisch geen ruimte voor mij was met een dubbel profiel.quote:Op zondag 10 juni 2018 01:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, daar horen religiestudies bij hoor. Kun je makkelijk idd integreren in geschiedenis ook. Plus nog wat andere academische activiteiten. Geschiedenis van de filosofie bijv.
Om het Odinisme dan maar helemaal even te vergeten? Waar nota bene onze weekdagen naar zijn vernoemd?quote:Op zondag 10 juni 2018 00:51 schreef Ryan3 het volgende:
Dan de geschiedenis van Judaïsme.
Dan die van Romeinse rijk en christendom.
Dan christendom en kerstening in Europa.
grapje zekerquote:
Dat heet geen Odinisme anders had elke week zeven woensdagen. En de weekdagen zijn genoemd naar hemellichamen die genoemd waren naar Romeinse goden, alleen kregen wij een germaanse vertaling ervan. Voor Saturnus kenden ze geen goede vertaling dus kennen we zaterdag.quote:Op zondag 10 juni 2018 02:03 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Om het Odinisme dan maar helemaal even te vergeten? Waar nota bene onze weekdagen naar zijn vernoemd?
Lessen over godsdienst hoeven lessen over filosofie niet in de weg te staan. Het is geen keuze.quote:Op zondag 10 juni 2018 01:42 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik vind (geschiedenis van de) filosofie vele malen belangrijker dan (geschiedenis van de) religie. Kan er nog steeds boos om zijn dat ze op mijn school dat eerste enkel als keuzevak aanboden en er roostertechnisch geen ruimte voor mij was met een dubbel profiel.
Snoep mogen ze ook buiten de ramadan niet, wordt van varken gemaakt.quote:Op zondag 10 juni 2018 06:22 schreef Lunatiek het volgende:
Als je leert waar de melk vandaan komt, hoef je ook geen koe te melken... leer je over seks, hoef je niet te neuken in de klas... dit kan dus allemaal theoretisch worden gedaan met plaatjes en filmpjes als dat makkelijker is.
Veel kan geïntegreerd worden met geschiedenis (de Kruistochten, waarom was dat? Hoe zat dat in 1672? Waarom de pogroms?) met een deel kunstgeschiedenis (veel kunst is alleen te begrijpen als je de Bijbel kent) en bij taal/literatuur (veel boeken van de lijst gaan over religie of verwijzen naar de Bijbel).
De hele islam is daarbij vergeleken een duivenscheet in onze geschiedenis, daar hoef je de details niet van te kennen om het leven in Nederland te begrijpen. Er is echt niet meer dan een lesuur voor nodig om uit te leggen wat de islam is, wat de geschiedenis is, welke feestdagen en gebruiken er zijn en wat de positie nu is. Vooruit, nog twee uurtjes huiswerk en klaar. Opvattingen over de schepping vallen al samen met lessen over de Bijbel.
Ik vind wel dat je op school moet leren wat er in de Bijbel staat, net zoals je de belangrijkste sprookjes van Grimm moet kennen, en de Edda's, plus de belangrijkste Keltische en Griekse mythologie, en de boeken uit de literaire canon. Daar wordt zo vaak naar verwezen in onze cultuur dat je er niet buiten kunt. Dus weten wat erin staat, je hoeft het niet te geloven.
Verder lijkt me dat een goed onderwerp voor een spreekbeurt.
Een probleem is natuurlijk dat moslims hun geloof op een openbare school niet thuis houden. Een katholiek kind zal een dagje "ziek zijn" als er communie moet worden gedaan of zo, om maar te verhullen dat ze katholiek zijn want dat is privé. Moslims hebben het echter de godganse dag over hun geloof (vooral "dat mag ik niet van mijn geloof" en "dat moet ik van mijn geloof").
Voorbeeld: "wil je een snoepje?"
Vastende katholiek: "Nee dank u!"
Vastende moslim: "Nee, dat mag ik niet van mijn geloof, het is nu Ramadan, ik mag pas na zonsondergang weer eten." En dat verontwaardigd zijn of je een oneerbaar voorstel hebt gedaan.
Wist je dat het christendom is ontstaan als filosofische school ? Dit kan men catalogeren onder de Neo Platonische gnostiek. Hoort dus ook thuis onder filosofie als historische bron.quote:Op zondag 10 juni 2018 01:42 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik vind (geschiedenis van de) filosofie vele malen belangrijker dan (geschiedenis van de) religie. Kan er nog steeds boos om zijn dat ze op mijn school dat eerste enkel als keuzevak aanboden en er roostertechnisch geen ruimte voor mij was met een dubbel profiel.
De zaken die jij aangeeft worden wrs al behandeld idd binnen geschiedenislessen. Ik zie idd dat ik de kruistochten ben vergeten in mijn lijstje, wat uiteraard een niet onbelangrijk fenomeen was.quote:Op zondag 10 juni 2018 06:22 schreef Lunatiek het volgende:
Als je leert waar de melk vandaan komt, hoef je ook geen koe te melken... leer je over seks, hoef je niet te neuken in de klas... dit kan dus allemaal theoretisch worden gedaan met plaatjes en filmpjes als dat makkelijker is.
Veel kan geïntegreerd worden met geschiedenis (de Kruistochten, waarom was dat? Hoe zat dat in 1672? Waarom de pogroms?) met een deel kunstgeschiedenis (veel kunst is alleen te begrijpen als je de Bijbel kent) en bij taal/literatuur (veel boeken van de lijst gaan over religie of verwijzen naar de Bijbel).
De hele islam is daarbij vergeleken een duivenscheet in onze geschiedenis, daar hoef je de details niet van te kennen om het leven in Nederland te begrijpen. Er is echt niet meer dan een lesuur voor nodig om uit te leggen wat de islam is, wat de geschiedenis is, welke feestdagen en gebruiken er zijn en wat de positie nu is. Vooruit, nog twee uurtjes huiswerk en klaar. Opvattingen over de schepping vallen al samen met lessen over de Bijbel.
Ik vind wel dat je op school moet leren wat er in de Bijbel staat, net zoals je de belangrijkste sprookjes van Grimm moet kennen, en de Edda's, plus de belangrijkste Keltische en Griekse mythologie, en de boeken uit de literaire canon. Daar wordt zo vaak naar verwezen in onze cultuur dat je er niet buiten kunt. Dus weten wat erin staat, je hoeft het niet te geloven.
Verder lijkt me dat een goed onderwerp voor een spreekbeurt.
Een probleem is natuurlijk dat moslims hun geloof op een openbare school niet thuis houden. Een katholiek kind zal een dagje "ziek zijn" als er communie moet worden gedaan of zo, om maar te verhullen dat ze katholiek zijn want dat is privé. Moslims hebben het echter de godganse dag over hun geloof (vooral "dat mag ik niet van mijn geloof" en "dat moet ik van mijn geloof").
Voorbeeld: "wil je een snoepje?"
Vastende katholiek: "Nee dank u!"
Vastende moslim: "Nee, dat mag ik niet van mijn geloof, het is nu Ramadan, ik mag pas na zonsondergang weer eten." En dat verontwaardigd zijn of je een oneerbaar voorstel hebt gedaan.
Niet al het snoep. Turks fruit niet, om maar wat te noemen.quote:Op zondag 10 juni 2018 08:28 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Snoep mogen ze ook buiten de ramadan niet, wordt van varken gemaakt.
Je zult om de wereld om je heen te kunnen begrijpen toch iets van religie of godsdienst moeten weten. Als je religies helemaal uit het onderwijs wilt verbannen kun je geen les geven.quote:Op zondag 10 juni 2018 09:34 schreef MevrouwPuff het volgende:
De vraag in de OP is interessant zeker gezien het bericht waaruit het voortkomt, maar ik vraag me het volgende af:
Is het nu wel duidelijk wat het inhoudt om een openbare school te zijn? Het wordt door velen hier ingevuld als een atheïstische school, met de interpretatie dat als je daar heen gaat, je van ‘atheïstische komaf’ bent.
Echter lijkt dat niet de praktijk van alledag. Hoe vul je dat goed in? Wat is een openbare signatuur?
NIettemin is het een geldig punt dat de OP zich volledig richt op de zandbakimport en onze eigen voorouderreligies volledig buiten beschouwing laat. Net als de Oosterse religies overigens.quote:Op zondag 10 juni 2018 06:35 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat heet geen Odinisme anders had elke week zeven woensdagen. En de weekdagen zijn genoemd naar hemellichamen die genoemd waren naar Romeinse goden, alleen kregen wij een germaanse vertaling ervan. Voor Saturnus kenden ze geen goede vertaling dus kennen we zaterdag.
Odinisme is een relatief nieuw begrip en wordt meestal gebruikt door extreem-rechtse groepen die niks met Joden te maken willen hebben, dus ook niet met de goden uit het christendom. Odinisme is doorgaans in grote lijnen modern christendom maar dan met Odin als God. Geloofsconcepten uit het heidendom kom je er niet tegen (dat geldt ook voor diverse andere moderne heidense stromingen).
Ja, akkoord je kunt die religies uiteraard ook nog vermelden, maar het wordt zo wel langzamerhand een heel uitgebreid lesaanbod. Ondoenlijk bijna.quote:Op zondag 10 juni 2018 11:42 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
NIettemin is het een geldig punt dat de OP zich volledig richt op de zandbakimport en onze eigen voorouderreligies volledig buiten beschouwing laat. Net als de Oosterse religies overigens.
Dat is wel een mooi rijtje voorwaarden waaraan een openbare school zou moeten voldoen wmb.quote:Op zondag 10 juni 2018 11:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je zult om de wereld om je heen te kunnen begrijpen toch iets van religie of godsdienst moeten weten. Als je religies helemaal uit het onderwijs wilt verbannen kun je geen les geven.
Kenmerken van openbaar onderwijs zijn wat mij betreft:
- geen gezamenlijk gebed aan het begin van de schooldag/week
- geen rituele handelingen in de school, ook niet op religieuze feestdagen
- geen rekening houden met religieuze feestdagen in de vakantieplanning (merk op dat kerst, pasen, hemelvaart en pinksteren inmiddels een sterke culturele component hebben, carnaval ook maar plaatselijk).
- geen religieuze symbolen in de school
- geen alternatieve feiten uit een geloof gelijkstellen aan wetenschappelijke feiten en deze ook niet noemen
- geen kinderen of onderwijzers weigeren op grond van geloof
- geen evangelisatie/bekeerpogingen in of om de school
- leerlingen niet beperken op geloofsgronden. Dat Ali geen varkensvlees mag wil niet zeggen dat de hele klas geen ham op brood mag. En als Ali toch ham wil, dan laat je hem want het is niet aan de openbare school om op geloofsregels te wijzen (heeft Ali pinda-allergie dan hou je er natuurlijk wel rekening mee, want je mag leerlingen niet in gevaar brengen).
- heilige boeken worden alleen in een niet-religieus kader gelezen.
- geen gebedsruimtes.
Wat is het doel van de les ? Besef creëren dat er heel veel verschillende religies zijn (filosfie/levenschouwing) , meer context creëren bij vaderlandse geschiedenis (geschiedenis) of kennis geven over de geloven die men in de hedendaagse maatschappij en/of wereld tegenkomt (maatschappijleer) ?quote:Op zondag 10 juni 2018 11:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, akkoord je kunt die religies uiteraard ook nog vermelden, maar het wordt zo wel langzamerhand een heel uitgebreid lesaanbod. Ondoenlijk bijna.
Ja, klopt. Maar de oosterse religies hebben weinig weerslag gehad op de Nederlandse cultuur, dus hoeft dat niet zo nodig op school. Je hoort sowieso alleen dat op school te leren wat relevant is voor een leven in Nederland (ook in andere vakken).quote:Op zondag 10 juni 2018 11:42 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
NIettemin is het een geldig punt dat de OP zich volledig richt op de zandbakimport en onze eigen voorouderreligies volledig buiten beschouwing laat. Net als de Oosterse religies overigens.
Dat gaat veel te ver. Zeker actief meedoen aan meditatie is levensgevaarlijk (er zijn mensen die daar helemaal van over de rooie gaan).quote:Op zondag 10 juni 2018 11:53 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Vooral gericht op zaken zoals een keer een feestje van een geloof beleven, meditatie beleven.
Dat lijkt mij meer iets voor de middelbare school gezien het abstracte denkvermogendat ervoor nodig is.quote:De rode draad door de verschillende geloven heen en leren dat mensen verschillende denken over dit soort zaken.
Als het om een openbare school gaat kunnen de kinderen elk geloof hebben. Hoe ze met een ander geloof kunnen samenleven hangt sterk met die achtergrond samen. Het lijkt mij daarom niet de taak van de openbare school daar iets mee te doen, dat is een taak voor de ouders of eventueel de religieuze leider.quote:Op de middelbare zet je dit voort, gericht op maatschappelijk, kennismaken met verschillende groepen. Overeenkomsten en verschillen. Gericht op hoe leef je samen.
Dat lijkt mij een bijzonder nutteloos vak, zonde van de tijd. Wie er meer over wil weten kan dat beter als zelfstudie doen. Dan kunnen de kinderen zich ook meer richten op wat overeenkomt met hun eigen ideeën en gevoelens, en dus meer richting mystiek gaan.quote:Daarnaast een keuzevak religie, waarin dieper ingegaan wordt op verschillende geloofssysteem en geloofsgeschiedenis.
Het lijkt mij voldoende te weten welke impact (en waarom) religie op het verloop van de geschiedenis had.quote:Bij een vak als geschiedenis voeg je ook wat geloofsgeschiedenis toe, alleen dan de historische versie ipv de religieuze versie.
Het curriculum is al overvol. Programmeren is bijvoorbeeld de laatste jaren ook trendy. Dan vind ik dat áls er een keuze moet worden gemaakt (wetenschaps)filosofie de voorkeur heeft boven religie-onderwijs.quote:Op zondag 10 juni 2018 06:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Lessen over godsdienst hoeven lessen over filosofie niet in de weg te staan. Het is geen keuze.
Maar het leren denken met filosofische methoden lijkt mij belangrijker dan de theorie van de filosofie. Dus dat eerder als praktijkvak aanbieden en integreren in bijvoorbeeld Nederlands.
Nee, dat wist ik niet. Het voorstel in de OP vind ik wel prima, zolang het maar niet een al te groot deel inneemt bij geschiedenis. Vind het vooral belangrijk om hedendaagse ontwikkelingen in historisch perspectief te plaatsen, zodat leerlingen weten waar het nieuws daadwerkelijk over gaat. Waar de EU vandaan komt, Koude Oorlog (NAVO, Noord-Korea) etc.quote:Op zondag 10 juni 2018 09:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Wist je dat het christendom is ontstaan als filosofische school ? Dit kan men catalogeren onder de Neo Platonische gnostiek. Hoort dus ook thuis onder filosofie als historische bron.
Uiteraard hoort godsdienstles niet thuis in het onderwijs, maar wel zoals het voorgesteld is in de O.P. door Ryan3.
Noem je meditatie nu werkelijk gevaarlijk????? Van welke debiel heb je dat gehoord?quote:Op zondag 10 juni 2018 12:41 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat gaat veel te ver. Zeker actief meedoen aan meditatie is levensgevaarlijk (er zijn mensen die daar helemaal van over de rooie gaan).
En beleven van een feestje slaat nergens op als je niet gelooft. Je bent ongetwijfeld bekend met principes van het Boek der Schaduwen: schaduwen of de weerslag van wat het echt is, zonder de ziel ervan. Dat geeft kinderen de indruk dat die mensen maar wat aanrommelen, dat geloven een lege huls is waarbij de huls uit dwangmatige handelingen bestaat. Je mist de mystiek - en juist daarmee wil je kinderen op een openbare school niet confronteren.
[..]
Dat lijkt mij meer iets voor de middelbare school gezien het abstracte denkvermogendat ervoor nodig is.
[..]
Als het om een openbare school gaat kunnen de kinderen elk geloof hebben. Hoe ze met een ander geloof kunnen samenleven hangt sterk met die achtergrond samen. Het lijkt mij daarom niet de taak van de openbare school daar iets mee te doen, dat is een taak voor de ouders of eventueel de religieuze leider.
[..]
Dat lijkt mij een bijzonder nutteloos vak, zonde van de tijd. Wie er meer over wil weten kan dat beter als zelfstudie doen. Dan kunnen de kinderen zich ook meer richten op wat overeenkomt met hun eigen ideeën en gevoelens, en dus meer richting mystiek gaan.
[..]
Het lijkt mij voldoende te weten welke impact (en waarom) religie op het verloop van de geschiedenis had.
Wel zouden de niet-christelijke universiteiten en hbo's dergelijke vakken kunnen geven. Als je er nu meer over wilt weten ben je al snel aangewezen op een faculteit theologie, waar je niks aan hebt als je geen carrière als geestelijke voor ogen hebt (of sowieso atheïst bent).
De druk op leerlingen is al enorm de laatste decennia. Meditatie en mindfulness kan écht geen kwaad, integendeel. Je hoeft het ook weer niet te verbinden aan boeddhistische monniken (aangezien dit topic over religie gaat). Zelfs in de ggz wordt mindfulness toegepast.quote:Op zondag 10 juni 2018 15:09 schreef Haushofer het volgende:
Meditatie levensgevaarlijk? Ja, er zijn gevallen waarin tijdens retraites mensen psychotisch werden, maar dat zijn erg intensieve vormen. Sowieso wordt daarvoor gewaarschuwd; meditatie is geen vervanging voor psychische zorg.
Ik zou het een erg goede zaak vinden als mindfullness meer op scholen zou worden behandeld. Het maakt je zelfbewuster, stressbestendiger, en uiteindelijk ook gelukkiger. Daar zijn vast ook andere manieren voor, maar mindfullness is wat mij betreft zoiets voor de geest wat gymnastiek voor het lijf is.
Je zou het zelfs semi wetenschappelijk kunnen benaderen. Leren over hoe je je eigen staat van zijn kan beinvloeden.quote:Op zondag 10 juni 2018 17:08 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
De druk op leerlingen is al enorm de laatste decennia. Meditatie en mindfulness kan écht geen kwaad, integendeel. Je hoeft het ook weer niet te verbinden aan boeddhistische monniken (aangezien dit topic over religie gaat). Zelfs in de ggz wordt mindfulness toegepast.
Klopt, maar dan kom je meer in het domein van toegepaste psychologie. Weet niet of daar nog ruimte voor is op de middelbare school. Bij gym leer je ook niet alles over bewegingswetenschappen.quote:Op zondag 10 juni 2018 17:17 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Je zou het zelfs semi wetenschappelijk kunnen benaderen. Leren over hoe je je eigen staat van zijn kan beinvloeden.
Bij dat stuk hoeft het niet over religie te gaan.
In veel religie's zitten zaken die je los kan zien van het geloofsstuk. Controle over jezelf en je betere zelf worden zijn toch wel hoofd onderwerpen van de meeste religie's.
Ze gebruiken verschillende methoden ervoor, maar zijn allen daar toch wel op gericht.
quote:Inhoudsopgave
College 1. De diversiteit van godsdiensten
H1. Prolegomena
H2. De definitie van Godsdienst
H3. Het primaat van de godsdienstfilosofie
College 2. De geloofwaardigheid van openbaringen
H4. Interpretatie van openbaringen: een Pyrrhoonse Crisis
H5. Interpretatie van openbaringen: een Scaliaans Dilemma
H6. Openbaringspathologie en Cognitieve Dissonantie
College 3. De waarschijnlijkheid van wonderen
H7. David Hume's "Of Miracles"
H8. Is Hume's argumentatie een "Abject Failure"?
H9. De opstanding Christi als voorbeeld van "Collaborative Storytelling"
College 4. Natuurlijke theologie, van Paulus tot Wittgenstein
H10. A priori argumenten: het ontologisch godsbewijs
H11. a posteriori argumenten: cosmologische en teleologische
H12. De vlucht in het irrationele
College 5. Natuurlijke theologie: de Bayesiaanse benadering
H13. De Bayesiaande strategie van Richard Swinburne
H14. Ondergedetermineerdheid en het Eenvoudsbeginsel
H15. De sleutelrol van religieuze ervaring
College 6. Religie en Evolutie: het debat over Intelligent Design
H16. Voorgeschiedenis: van Plato tot Hume, Paley en Darwin
H17. De recente wederopstanding van het fysico-teleologische argument
H18. De nieuwe kleren van de keizer
College 7. De fundering van de moraal: religie of wetenschap?
H19. Klassieke funderingspogingen: een overzicht
H20. Het A-B-C model van verklaren en rechtvaardigen
H21. Morele uitdagingen voor de 21ste eeuw
College 8. De wetenschappelijke verklaring van godsdienst
H22. De veelsoortigheid van verklaringen
H23. Religie: groepsfunctioneel, bijproduct, of parasiet?
H24. Evaluatie van evolutionistische verklaringspogingen
Waarom op school en niet via thuis?quote:Op zondag 10 juni 2018 15:09 schreef Haushofer het volgende:
Meditatie levensgevaarlijk? Ja, er zijn gevallen waarin tijdens retraites mensen psychotisch werden, maar dat zijn erg intensieve vormen. Sowieso wordt daarvoor gewaarschuwd; meditatie is geen vervanging voor psychische zorg.
Ik zou het een erg goede zaak vinden als mindfullness meer op scholen zou worden behandeld. Het maakt je zelfbewuster, stressbestendiger, en uiteindelijk ook gelukkiger. Daar zijn vast ook andere manieren voor, maar mindfullness is wat mij betreft zoiets voor de geest wat gymnastiek voor het lijf is.
Het is geen onzin. En je kunt je afvragen of school alleen is bedoeld voor kennisoverdracht die je voorbereid op het werkende leven.quote:Op zondag 10 juni 2018 21:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarom op school en niet via thuis?
Meditatie en mindfullness kunnen erg heftige emoties oproepen. Van agressie tot diepe wanhoop en psychoses. In een therapiesituatie met mensen die als psychisch hulpverlener in de buurt niet zo erg, maar in een schoolklas met zo'n 30 kinderen, waarvan enkele met een geestelijk trauma, en alleen een PABO-afgestudeerde is dat vragen om problemen.
Je moet niet alles op het bordje van de school willen leggen. Docenten zijn getrained in kennisoverdracht en zo, niet al die andere onzin erbij.
Je kunt niet om religie-onderwijs heen. Je kunt geen taallessen, geschiedenis, maatschappijleer, kunsttheorie of aardrijkskunde geven zonder het over religie te hebben.quote:Op zondag 10 juni 2018 17:04 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Het curriculum is al overvol. Programmeren is bijvoorbeeld de laatste jaren ook trendy. Dan vind ik dat áls er een keuze moet worden gemaakt (wetenschaps)filosofie de voorkeur heeft boven religie-onderwijs.
Dat je er niet omheen kunt, betekent niet dat je het kunt beperken tot het noodzakelijke. Ik ben er een fel tegenstander van om kinderen op openbare scholen 'heilige' geschriften te laten lezen. Dat je bij geschiedenis vertelt over de kruistochten en bij maatschappijleer over religieus terrorisme snap ik ook wel.quote:Op zondag 10 juni 2018 21:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je kunt niet om religie-onderwijs heen. Je kunt geen taallessen, geschiedenis, maatschappijleer, kunsttheorie of aardrijkskunde geven zonder het over religie te hebben.
Niet gehoord. Meegemaakt in korte sessies voor "beginners" of "ter kennismaking met" bij verschillende meditatie-oefeningen en mindfullness. Ineens wordt er iets getriggerd en iemand kan dan onvoorspelbaar reageren.quote:Op zondag 10 juni 2018 17:05 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Noem je meditatie nu werkelijk gevaarlijk????? Van welke debiel heb je dat gehoord?
Om een basis theologie neer te zetten lijkt dat me ook helemaal niet nodig. En ik zie eerlijk gezegd wel een groot maatschappelijk belang daarin. (En nee, dan heb ik het niet over de kruistochten en religieus gemotiveerd terrorisme.)quote:Op zondag 10 juni 2018 21:55 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Dat je er niet omheen kunt, betekent niet dat je het kunt beperken tot het noodzakelijke. Ik ben er een fel tegenstander van om kinderen op openbare scholen 'heilige' geschriften te laten lezen.
Bij de kruistochten zul je toch wat context moeten geven.quote:Op zondag 10 juni 2018 21:55 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Dat je er niet omheen kunt, betekent niet dat je het kunt beperken tot het noodzakelijke. Ik ben er een fel tegenstander van om kinderen op openbare scholen 'heilige' geschriften te laten lezen. Dat je bij geschiedenis vertelt over de kruistochten en bij maatschappijleer over religieus terrorisme snap ik ook wel.
Je schetst nu een persoonlijke ervaring en tekent daarmee een hyperbolisch voorbeeld. Allebei niet leidend. Tevens kunnen docenten daar (specifiek) in geschoold worden tijdens hun opleiding. Een scheikundeleraar weet ook niet precies wat ie moet doen bij een blessure, een gymleraar wel.quote:Op zondag 10 juni 2018 22:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet gehoord. Meegemaakt in korte sessies voor "beginners" of "ter kennismaking met" bij verschillende meditatie-oefeningen en mindfullness. Ineens wordt er iets getriggerd en iemand kan dan onvoorspelbaar reageren.
Ik ben benieuwd hoe je denkt dat een docent van de basisschool een klas van ca. 30 kinderen in toom kan houden waarbij er een stel zitten te geinen, een door het lint gaat en agressief wordt en vijf anderen ontroostbaar zitten te huilen en een kindje misschien in een psychose schiet.
Het zou nog interessant kunnen zijn in kleine groepen met een daarop getrainde vakdocent, maar ik zie liever dat dat gelt word besteedt aan beivoorbeeld screifonderwijs. Aan geld is in het onderwijs altijd een tekort en de kern van rekenen, lezen en schrijven heeft er al ernstig onder te leiden.
Tegelijkertijd wordt er veel te weinig van de ouders geëist. Kinderen die zonder ontbijt op school komen is extreem, maar komt voor. Dus een rustmoment tijdens het ontbijt pakken ze ook niet mee.
Ik vind het feit dat het curriculum vol zit anders wél een argument. De druk is nu enorm. Je schreef al eerder dat je meditatie onzin vindt, terwijl er nu ondanks al die druk er geen enkele aandacht wordt besteed aan het geestelijke welzijn van leerlingen. Vind ik een stuk belangrijker dan religie-onderwijs. Je vindt zelfs dat schrijf- en rekenvaardigheid te lijden hebben. Waar wil je dan het geld en de tijd vandaan halen om dat bij te spijkeren én religie-onderwijs te geven?quote:Op zondag 10 juni 2018 22:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Om een basis theologie neer te zetten lijkt dat me ook helemaal niet nodig. En ik zie eerlijk gezegd wel een groot maatschappelijk belang daarin. (En nee, dan heb ik het niet over de kruistochten en religieus gemotiveerd terrorisme.)
Dat het curriculum al vol zou zitten vind ik eigenlijk niet zo'n heel sterk argument om het niet te doen.
Deze talk van Dennett lijkt me trouwens vrij relevant voor dit topic. (Die pleit hier ook voor het onderwijzen van godsdienstfilosofie op scholen.)
(Ik was persoonlijk aanwezig bij deze presentatie. )
De nodige context ja. En de Statenbijbel lijkt me niet zo relevant. Vwo-leerlingen moeten geschoold worden in lees- schrijf- en spreekvaardigheid, kennis hebben van argumenteren, grammatica en enkele literatuurklassiekers. De Statenbijbel lees je maar als je historisch taalkundige wilt worden: dus na de middelbare school.quote:Op zondag 10 juni 2018 22:02 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Bij de kruistochten zul je toch wat context moeten geven.
Dat je de heilige boeken niet met kinderen leest schreef ik eerder al. Als zal bovenbouw vwo wel wat Statenbijbel mogen lezen vanwege de invloed die die had op de Nederlandse taal.
Het is mij eerlijk gezegd een raadsel aan welke uitspraak van mij je hier refereert, of wat dit te maken heeft met het onderwijzen van godsdienstfilosofie.quote:Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik vind het feit dat het curriculum vol zit anders wél een argument. De druk is nu enorm. Je schreef al eerder dat je meditatie onzin vindt, terwijl er nu ondanks al die druk er geen enkele aandacht wordt besteed aan het geestelijke welzijn van leerlingen.
Dit ben ik ieg sowieso niet met je eens. Bovendien heeft dit niets te maken met de vraag of we godsdienstfilosofie zouden moeten onderwijzen. Het is geen trade-off ofzo.quote:Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:
Vind ik een stuk belangrijker dan religie-onderwijs.
Again, ik weet niet aan welke uitspraak van mij je refereert. Maar dit is vooral een kwestie van kwaliteit van onderwijs, niet kwantiteit.quote:Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:
Je vindt zelfs dat schrijf- en rekenvaardigheid te lijden hebben. Waar wil je dan het geld en de tijd vandaan halen om dat bij te spijkeren én religie-onderwijs te geven?
Ik snap niet wat je bedoelt met dat ik zogenaamd naar jou zou refereren. Ik was in discussie met Lunatiek.quote:Op zondag 10 juni 2018 22:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is mij eerlijk gezegd een raadsel aan welke uitspraak van mij je hier refereert, of wat dit te maken heeft met het onderwijzen van godsdienstfilosofie.
[..]
Dit ben ik ieg sowieso niet met je eens. Bovendien heeft dit niets te maken met de vraag of we godsdienstfilosofie zouden moeten onderwijzen. Het is geen trade-off ofzo.
[..]
Again, ik weet niet aan welke uitspraak van mij je refereert. Maar dit is vooral een kwestie van kwaliteit van onderwijs, niet kwantiteit.
Alleen heeft het basisonderwijs, waar dit over ging, doorgaans geen vakdocenten. Wat voor gym en muziek al funest is. Zo'n basisdocent is ook maar een mbo'er, die moet je niet willen opleiden tot een duizendpoot met hbo niveau. Je legt dan veel te veel druk op een groep die al onder grote druk moet werken.quote:Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Je schetst nu een persoonlijke ervaring en tekent daarmee een hyperbolisch voorbeeld. Allebei niet leidend. Tevens kunnen docenten daar (specifiek) in geschoold worden tijdens hun opleiding. Een scheikundeleraar weet ook niet precies wat ie moet doen bij een blessure, een gymleraar wel.
Is taalgeschiedenis geen deel meer van het vwo-curriculum?quote:Op zondag 10 juni 2018 22:13 schreef Gary_Oak het volgende:
De nodige context ja. En de Statenbijbel lijkt me niet zo relevant. Vwo-leerlingen moeten geschoold worden in lees- schrijf- en spreekvaardigheid, kennis hebben van argumenteren, grammatica en enkele literatuurklassiekers. De Statenbijbel lees je maar als je historisch taalkundige wilt worden: dus na de middelbare school.
Ik dacht al...quote:Op zondag 10 juni 2018 23:17 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je bedoelt met dat ik zogenaamd naar jou zou refereren. Ik was in discussie met Lunatiek.
Edit:
My bad, haalde jullie door elkaar in die post. Sorry, is laat.
Bedoel je religie of godsdienst - geschiedenis ?quote:Op zondag 10 juni 2018 17:11 schreef Resistor het volgende:
Ik zou religie bij de geschiedenislessen doen. Aanleiding van veel oorlogen, heeft wetenschap geholpen en tegengehouden.
Je komt en kunt vandaag de dag niet om religie heen. Het is dus belangrijk om te weten hoe en waarom.quote:Op zondag 10 juni 2018 01:42 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik vind (geschiedenis van de) filosofie vele malen belangrijker dan (geschiedenis van de) religie. Kan er nog steeds boos om zijn dat ze op mijn school dat eerste enkel als keuzevak aanboden en er roostertechnisch geen ruimte voor mij was met een dubbel profiel.
Scholen. Er waren ten tijde van Paulus al op verschillende plekken Jezus/messias-cultussen ontstaan, o.a. in Athene, Alexandrië, Damascus...quote:Op zondag 10 juni 2018 09:23 schreef ATON het volgende:
Wist je dat het christendom is ontstaan als filosofische school ?
Neen dat kan niet.quote:Op maandag 11 juni 2018 14:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Scholen. Er waren ten tijde van Paulus al op verschillende plekken Jezus/messias-cultussen ontstaan, o.a. in Athene, Alexandrië, Damascus...
Wat niet kan is nog nooit gebeurd. Waarom zou dat niet kunnen?quote:
Omdat Paulus terecht gesteld is in 64 n.C., nog voor de Joodse Oorlog. Onmogelijk omdat er buiten de evangelies, waarvan het oudste van Marcus dateert van 71 n.C. Hiervoor waren er zelfs geen geschreven bronnen om er een cultus op te bouwen. .... En neen, de brieven van Paulus die wij nu kennen zijn vanop het eind 1e eeuw, en toen bestonden er reeds verschillende mysteriecultussen rond de figuur Jezus, waarvan de oudste uit Efeze, wat er ook op wijst dat deze brieven herwerkt zijn in functie van deze cultus.quote:Op maandag 11 juni 2018 14:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat niet kan is nog nooit gebeurd. Waarom zou dat niet kunnen?
De evangeliën hebben geput uit verschillende bronnen zoals je weet. Die bronnen waren er dus al vóórdat de evangelisten ze opschreven. Het zou best kunnen dat die bronnen al van voor Jezus dateren.quote:Op maandag 11 juni 2018 15:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Omdat Paulus terecht gesteld is in 64 n.C., nog voor de Joodse Oorlog. Onmogelijk omdat er buiten de evangelies, waarvan het oudste van Marcus dateert van 71 n.C. Hiervoor waren er zelfs geen geschreven bronnen om er een cultus op te bouwen. .... En neen, de brieven van Paulus die wij nu kennen zijn vanop het eind 1e eeuw, en toen bestonden er reeds verschillende mysteriecultussen rond de figuur Jezus, waarvan de oudste uit Efeze, wat er ook op wijst dat deze brieven herwerkt zijn in functie van deze cultus.
O, een mythe rond iemand die nog moest geboren worden ? Dat is sterk. En neen, er waren voor het evangelie geen geschreven bronnen, enkel de mondelinge getuigenissen van de toestand toen uit het thuisland waarover ook Flavius Josephus heeft melding gemaakt.quote:Op maandag 11 juni 2018 15:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De evangeliën hebben geput uit verschillende bronnen zoals je weet. Die bronnen waren er dus al vóórdat de evangelisten ze opschreven. Het zou best kunnen dat die bronnen al van voor Jezus dateren.
Geen goed idee.quote:Op maandag 11 juni 2018 16:02 schreef Syamsu het volgende:
Ik zou alleen de eigen religie onderwijzen, en daarnaast onderwijzen wat een feit is en wat een mening is, creationisme dus.
Wat je met name op de basisschool ziet, is dat de school steeds (sinds de jaren '80) meer taken krijgt toebedeeld die traditioneel bij de ouders/familie lagen of die min of meer spelenderwijs werden geleerd in een groep die na schooltijd bijeen kwam.quote:Op zondag 10 juni 2018 21:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is geen onzin. En je kunt je afvragen of school alleen is bedoeld voor kennisoverdracht die je voorbereid op het werkende leven.
Mijn kinderen zitten op een school waar de kleuterklassen nog om te kleuteren zijn, waar relatief veel aandacht wordt besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind en niet zo belachelijk de nadruk wordt gelegd op het cognitieve. Zolang het openbaar onderwijs dat niet 'levert' ben ik het pertinent oneens met je.quote:Op zondag 10 juni 2018 01:20 schreef Gary_Oak het volgende:
En ja, hieruit is af te leiden dat ik vind dat subsidiëring van bijzonder onderwijs door de staat moet stoppen.
Omdat dan een significant deel van de kinderen weinig tot niets gaat leren, en de rest krijgt alles subjectief aangedragen. Waar denk je dat school precies voor is, eigenlijk?quote:Op dinsdag 12 juni 2018 04:34 schreef Lunatiek het volgende:
Waarom wordt de verantwoordelijkheid niet terug bij de ouders gelegd? Dat die hun kinderen ook wat leren over de wereld?
Het was volgens mij niet afgesproken of dit over basis- of middelbaar onderwijs ging. Ik had het de afgelopen posts in ieder geval over middelbaar onderwijs. Tevens zijn basisschoolleraren hbo'ers hè: pabo is een hbo-opleiding. En een best pittige ook heb ik van horen zeggen.quote:Op maandag 11 juni 2018 06:04 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Alleen heeft het basisonderwijs, waar dit over ging, doorgaans geen vakdocenten. Wat voor gym en muziek al funest is. Zo'n basisdocent is ook maar een mbo'er, die moet je niet willen opleiden tot een duizendpoot met hbo niveau. Je legt dan veel te veel druk op een groep die al onder grote druk moet werken.
Dan zie ik dat eerder als een "vak" op de middelbare school waar je dan een religie- of filosofieweek uitroept en een ingehuurde vakdocent enkele lessen geeft, waaronder ook meditatietechniek, zonder verplichting daadwerkelijk mee te doen met mediteren.
Verder kun je natuurlijk een school oprichten waarbij je in plaats van gebed de ochtend begint met gezamenlijk ontbijt en meditatie, en filosofie in plaats van godsdienstles.
Wat een raar argument dat de Statenbijbel belangrijk is omdát ik de significantie ervan niet besef. Ik heb geen taalgeschiedenis gehad op het vwo. Tenzij je stromingen bedoelt als de romantiek en dat ik klassiekers als Max Havelaar moest lezen. Maar geschiedenis over de taalkunde vind ik op de middelbare school onnodig en ik zie niet wat ik eraan gemist heb in de jaren na de middelbare school. Vertel anders eens welke vitale kennis ik heb gemist, omdat op mijn school de Statenbijbel niet bij Nederlands werd behandeld. Mijn taalvaardigheden zijn prima en ik weet ook een goed boek te waarderen. Je moet daar opgeleid worden om kundig met de Nederlandse taal en literatuur om te gaan. De hele etymologische geschiedenis is alleen nodig als je neerlandicus wordt. Krampachtig chauvinistisch gedoe dit. Ik heb meer profijt gehad aan schrijflessen, begrijpend/analyserend lezen, grammatica en letterkunde.quote:Op maandag 11 juni 2018 06:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Is taalgeschiedenis geen deel meer van het vwo-curriculum?
Hoe dan ook, dat dat belangrijk is, blijkt eruit dat jij niet beseft welke sleutelrol de Statenbijbel heeft gespeeld in de vorming van de Nederlandse taal. Het hoort bij onze literatuurklassiekers, de invloed ervan op de taal is nog dagelijks merkbaar. Ik pleit er niet voor dat de scholieren hem helemaal moeten lezen, maar slechts enkele verzen hier en daar waarin dat historische belang voor de taal het duidelijkst is.
quote:
Zoals ik eerder zei: alleen het broodnodige. Idealiter verdwijnt het wat mij betreft uit alles wat met belastinggeld betaald wordt, maar zoals je zegt: je kunt er niet omheen.quote:Op maandag 11 juni 2018 14:31 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je komt en kunt vandaag de dag niet om religie heen. Het is dus belangrijk om te weten hoe en waarom.
Dat heeft meer te maken met de kwaliteit en onderwijsbenadering van de school dan of het wel of geen religieus/bijzonder onderwijs betreft. Persoonlijk zie ik liever het Japanse model van de kleuterschool; waar kinderen etiquette, respect en levensvaardigheden leren in hun eerste jaren.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 05:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Mijn kinderen zitten op een school waar de kleuterklassen nog om te kleuteren zijn, waar relatief veel aandacht wordt besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind en niet zo belachelijk de nadruk wordt gelegd op het cognitieve. Zolang het openbaar onderwijs dat niet 'levert' ben ik het pertinent oneens met je.
En uiteraard hoort het aandeel van religie in de menselijke geschiedenis verteld te worden.
Zorgen dat die kinderen burgers worden die de staat geld op gaan leveren.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 05:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Omdat dan een significant deel van de kinderen weinig tot niets gaat leren, en de rest krijgt alles subjectief aangedragen. Waar denk je dat school precies voor is, eigenlijk?
Sportweek, filosofieweek...quote:Op dinsdag 12 juni 2018 06:49 schreef Gary_Oak het volgende:
Heb je op de middelbare school soms ook een 'gymweek'?
Dus is een beetje argumenterend denken voldoende. Elke vraag met "onderbouw je antwoord" is dan voldoende.quote:De geest moet net zo goed verzorgd worden als het lichaam dat bij gym aan de orde komt.
Je kunt alles wel uit een studieboek leren. Dan kunnen we alle uitstapjes afschaffen.quote:Op zondag 10 juni 2018 00:55 schreef Harvest89 het volgende:
Ik zie niet in waarom er een les religiestudies gegeven moet worden op de basisschool. Kap met die "burgerparticipatie" onzin. Als het dan wel moet, begin er dan pas mee op de middelbare school voor maatschappijleer.
Je zou het kunnen hebben over de oorspronkelijke heidense religies in Europa (Germaans/Grieks/Latijns). Daarna de komst en het ontstaan van het jodendom, christendom, islam, en de tradities die daar bij horen. Dat kun je makkelijk in een studieboek zetten. Daar hoef je niet voor naar een kerk of moskee te gaan.
Je slaat echt de plank volledig mis met deze post. Gym is toch ook twee keer per week? Wij hadden verder alleen een sportdag waar er allerlei competities waren. En daar leer je toch ook niet de bewegingsleer van bewegen? Alsof je niet kunt mediteren zonder dat je de achterliggende theorie over het brein etc. weet. Gezien de druk van de moderne maatschappij, is het echt geen luxe om leerlingen de basics van mediteren aan te leren. Steeds meer mensen lopen nu bij een psycholoog.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 07:41 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Sportweek, filosofieweek...
Gym (lichamelijke oefening) is vooral bewegen. Daar is geen theorie of vooropleiding voor nodig.
[..]
Dus is een beetje argumenterend denken voldoende. Elke vraag met "onderbouw je antwoord" is dan voldoende.
De theorieën zijn leuk voor de universitaire opleidingen.
Ten slotte is filosofie niet veel meer dan theologie zonder goden. Sprookjes waar je je kinderen niet aan wilt blootstellen.
Exact. De school waar mijn kinderen op zitten benadert het anders en is 1 van de beste voorbeelden waarom bijzonder onderwijs niet moet worden opgeheven.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 06:49 schreef Gary_Oak het volgende:
Dat heeft meer te maken met de kwaliteit en onderwijsbenadering van de school dan of het wel of geen religieus/bijzonder onderwijs betreft.
Volgens mij is de Japanse samenleving 1 van de meest rigide op deze aardkloot. Niet iets wat ik ambieer. Maar een dosis meer respect in de Nederlandse samenleving zou een verbetering zijn. Heeft overigens niets met hun kleuterschool te maken, maar met hun hele samenleving.quote:Persoonlijk zie ik liever het Japanse model van de kleuterschool; waar kinderen etiquette, respect en levensvaardigheden leren in hun eerste jaren.
https://monocle.com/monoc(...)rown-from-childhood/
Jij bent nogal zwartgallig. Geen leuke schooltijd gehad?quote:Op dinsdag 12 juni 2018 07:32 schreef Lunatiek het volgende:
Zorgen dat die kinderen burgers worden die de staat geld op gaan leveren.
Bijzonder onderwijs hoeft van mij ook niet opgeheven te worden. Gaat tegen een vrije samenleving in. Dat het door de overheid betaald wordt wel. Maar privatisering is een andere discussie.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 23:35 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Exact. De school waar mijn kinderen op zitten benadert het anders en is 1 van de beste voorbeelden waarom bijzonder onderwijs niet moet worden opgeheven.
[..]
Volgens mij is de Japanse samenleving 1 van de meest rigide op deze aardkloot. Niet iets wat ik ambieer. Maar een dosis meer respect in de Nederlandse samenleving zou een verbetering zijn. Heeft overigens niets met hun kleuterschool te maken, maar met hun hele samenleving.
Jij vindt dat we naar een systeem moeten zoals bv in Engeland? Waar alleen de rijken de keuze hebben waar hun kinderen op school gaan? Als je een klasseverdeling wilt in Nederland, dan is dat wel een stap in de juiste richting.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 23:49 schreef Gary_Oak het volgende:
Bijzonder onderwijs hoeft van mij ook niet opgeheven te worden. Gaat tegen een vrije samenleving in. Dat het door de overheid betaald wordt wel. Maar privatisering is een andere discussie.
Mijn kinderen leren ook beleefdheid op school. En nog belangrijker, ook van ons. En ze houden zelf hun eigen klas schoon (tot op bepaalde hoogte) Maar nog niet in de kleuterklas. Zo zie je maar, wat jij graag wil, is er al. Maar misschien niet in het openbaar onderwijs.quote:Zo leren ze beleefdheid en hebben scholen geen conciërges in dienst: leerlingen maken de school zelf schoon.
Ik heb het toch over privatisering van specifiek bijzonder onderwijs? Waarom zou ik mee moeten betalen aan scholen waar er religie wordt onderwezen waar ik niet achter sta?quote:Op dinsdag 12 juni 2018 23:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij vindt dat we naar een systeem moeten zoals bv in Engeland? Waar alleen de rijken de keuze hebben waar hun kinderen op school gaan? Als je een klasseverdeling wilt in Nederland, dan is dat wel een stap in de juiste richting.
Anekdotisch voorbeeld is niet leidend hè. Je bent zo te horen wel een goede ouder, maar zo zijn er ouders die beleefdheid niet zo belangrijk vinden. En dan kan dat opgevangen worden door scholen. Nee, tuurlijk vraag je vijfjarigen niet om het plein te vegen, de vloeren te boenen, de prullenbakken te legen, de wc's schoon te maken etc. Maar vanaf groep 8 tot eind middelbare school vind ik wel dat het normaal moet worden. Wij hadden alleen eens per kwartaal corvee: 5 minuutjes de aula vegen. Vond ik geen reet voorstellen. Mag wel opgevoerd worden.quote:[..]
Mijn kinderen leren ook beleefdheid op school. En nog belangrijker, ook van ons. En ze houden zelf hun eigen klas schoon (tot op bepaalde hoogte) Maar nog niet in de kleuterklas. Zo zie je maar, wat jij graag wil, is er al. Maar misschien niet in het openbaar onderwijs.
Omdat je onderdeel bent van een samenleving, waarin daar blijkbaar belang aan wordt gehecht. Je krijgt niet altijd wat je wil.quote:Op woensdag 13 juni 2018 00:06 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik heb het toch over privatisering van specifiek bijzonder onderwijs? Waarom zou ik mee moeten betalen aan scholen waar er religie wordt onderwezen waar ik niet achter sta?
True, maar je hoeft dus niet naar Japan om te vinden wat jij aangeeft.quote:Anekdotisch voorbeeld is niet leidend hè.
Dat is zeker zo. De 'vrijheid-blijheid' van de jaren '70, de individualisering die daarna gepropageerd werd en een stukje inherente intolerantie in het Nederlandse volk, heeft er voor gezorgd dat egoisme is toegenomen en respect en beleefdheid afgenomen.quote:Je bent zo te horen wel een goede ouder, maar zo zijn er ouders die beleefdheid niet zo belangrijk vinden.
Dat is dus het idee van een vrije samenleving: als er behoefte aan is, kan dat door de gemeenschap zelf wel betaald worden. Maar dit begint in een typische links-rechtsdiscussie te verzanden.quote:Op woensdag 13 juni 2018 00:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Omdat je onderdeel bent van een samenleving, waarin daar blijkbaar belang aan wordt gehecht. Je krijgt niet altijd wat je wil.
Overigens heb ik zelf ook niks met religie. De 'druk' er van op de samenleving is de afgelopen decennia fors afgenomen in Nederland en daar ben ik blij mee. Zit ook niet te wachten op een hele nieuwe club gelovigen die alleen maar groeit.
Nee, maar ik gaf enkel een voorbeeld van wat ik heel mooi vind zien werken en waarvan ik sommige principes en elementen graag terug zie in Nederland.quote:[..]
True, maar je hoeft dus niet naar Japan om te vinden wat jij aangeeft.
Dan rest nu de vraag in hoeverre dit door de overheid middels onderwijs opgevangen moet worden. Ik ben zoals je gemerkt hebt terughoudend in grotere rollen voor de overheid, maar voor sommige dingen zoals (geestelijke en lichamelijke) gezondheid en nu ook beleefdheid heb ik zo mijn twijfels.quote:[..]
Dat is zeker zo. De 'vrijheid-blijheid' van de jaren '70, de individualisering die daarna gepropageerd werd en een stukje inherente intolerantie in het Nederlandse volk, heeft er voor gezorgd dat egoisme is toegenomen en respect en beleefdheid afgenomen.
Oh, grappig, ik zie dit helemaal niet als een links-rechts discussie. Meer een filosofische discussie. Ik ben helemaal niet voor een 'vrije samenleving'. Je ziet in de geschiedenis van de mensheid dat hoe meer vrijheid er is, des te meer 'wij' er een teringbende van maken. We zijn nog veel te primitief voor veel vrijheid. Kijk alleen maar eens naar hoe wij met de vrijheid op internet om gaan.quote:Op woensdag 13 juni 2018 00:38 schreef Gary_Oak het volgende:
Dat is dus het idee van een vrije samenleving: als er behoefte aan is, kan dat door de gemeenschap zelf wel betaald worden. Maar dit begint in een typische links-rechtsdiscussie te verzanden.
Nu komt de libertariër in mij naar boven hoor. Jij denkt dat wij zonder overheid een stel anarchistische wilde dieren zijn? Ik vind trouwens de vergelijking met het internet geen goede. Hier heb je anonimiteit en sta je via de grens van de digitale wereld verder af van je menselijkheid, of in ieder geval op een andere manier. Digitale interactie is echt niet hetzelfde als menselijke interactie.quote:Op woensdag 13 juni 2018 00:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Oh, grappig, ik zie dit helemaal niet als een links-rechts discussie. Meer een filosofische discussie. Ik ben helemaal niet voor een 'vrije samenleving'. Je ziet in de geschiedenis van de mensheid dat hoe meer vrijheid er is, des te meer 'wij' er een teringbende van maken. We zijn nog veel te primitief voor veel vrijheid. Kijk alleen maar eens naar hoe wij met de vrijheid op internet om gaan.
Hmmm, je punt over internet is valide. Het geeft echter wel mooi aan, dat als de mens ergens mee weg kan komen, dat hij/zij dat ook zal doen. En ja, ik denk inderdaad dat wij, zonder regulering van bovenaf, niet meer dan een stel wilde dieren zijn.quote:Op woensdag 13 juni 2018 01:12 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Nu komt de libertariër in mij naar boven hoor. Jij denkt dat wij zonder overheid een stel anarchistische wilde dieren zijn? Ik vind trouwens de vergelijking met het internet geen goede. Hier heb je anonimiteit en sta je via de grens van de digitale wereld verder af van je menselijkheid, of in ieder geval op een andere manier. Digitale interactie is echt niet hetzelfde als menselijke interactie.
Tja, dan valt er eerlijk gezegd weinig over om mee te discussiëren, aangezien onze beginselen blijkbaar haaks op elkaar staan. Het is nu gewoon jouw woord tegen de mijne en hiermee gaan we off-topic.quote:Op woensdag 13 juni 2018 02:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Hmmm, je punt over internet is valide. Het geeft echter wel mooi aan, dat als de mens ergens mee weg kan komen, dat hij/zij dat ook zal doen. En ja, ik denk inderdaad dat wij, zonder regulering van bovenaf, niet meer dan een stel wilde dieren zijn.
Het libertarisch gedachtegoed is iets dat m.i. niet geschikt is voor de mens.
Dat is iets wat ik persoonlijk jammer vind, dat richten op die oosterse religie en filosofie. We hebben een eigen geschiedenis op dat gebied die meer aandacht verdient.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 11:59 schreef Libertarisch het volgende:
Ik begrijp dat het de bedoeling is om het eigen land en continent goed te begrijpen voor Nederlandse scholieren.
Maar als ik les in religie zou geven zou ik juist veel aandacht schenken aan Oosterse religie en filosofie omdat ik denk dat veel mensen er baat bij zouden hebben.
We dwalen af naar mijn gevoel. Iedereen probeert hier zijn product te verkopen, maar het gaat over wat er aan producten te koop is. Dit zou de invulling moeten zijn van godsdienstgeschiedenis; de geschiedenis, herkomst en raakpunten van de belangrijkste godsdiensten. Meditatie en filosofie is allemaal wel leuk, maar daar gaat het hier niet over.quote:Op woensdag 13 juni 2018 20:29 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dat is iets wat ik persoonlijk jammer vind, dat richten op die oosterse religie en filosofie. We hebben een eigen geschiedenis op dat gebied die meer aandacht verdient.
De angst van lunatiek bv over (vergaande) meditatie is niet nodig als de westerse/noordse traditie wordt behandeld. Die naast richten op diepe meditatie veel meet gradaties kent. De oosterse religie's en filosofieen zijn daarin niet uniek. Enkel een ander geloofssysteem dan het abrahamisme. We hebben daar in eigen huis en oorsprong geweldige en zelfs meer uitgebreide bronnen voor. Veel meer gericht op 'ons' denken (wat een voortvloeisel is van de groei en verandering van cultuur en denken hier).
Neem enkel al de 'alpha' staat vs meditatie staat. De meditatie staat heeft als doel het onttrekken aan de wereld van het zijn. Verlichting (de staat van doen/leven loslaten) als doel. Waar in onze oude tradities het gaat van toepasbaar in het leven, je betere zelf worden, tot een 'goddelijke' staat, zij aan zij met de goden. In het leven staande.
Iig een veel bredere gradatie kennen daarin en niet enkel die diepere staat van zijn die minder goed samen gaat met activiteit.
Jouw interesse in religie lijkt altijd meer te liggen aan de geschiedkundige kant daarvan, maar godsdienstfilosofie is andere koek en ook interessant.quote:Op woensdag 13 juni 2018 21:08 schreef ATON het volgende:
[..]
We dwalen af naar mijn gevoel. Iedereen probeert hier zijn product te verkopen, maar het gaat over wat er aan producten te koop is. Dit zou de invulling moeten zijn van godsdienstgeschiedenis; de geschiedenis, herkomst en raakpunten van de belangrijkste godsdiensten. Meditatie en filosofie is allemaal wel leuk, maar daar gaat het hier niet over.
Natuurlijk niet, maar als we het hebben over onderwijs en een alternatief voor godsdienstonderricht is het dat wel, weten wat er te bieden is en wat de inhoud ervan. Je kan ernaast ook Star Wars filosofie geven of Smurfologie. De meeste christenen weten niet niet eens het verschil tussen een katholiek en een protestant . Hou dus dat diepzinnig geneuzel maar voor later mijn gedacht.quote:Op woensdag 13 juni 2018 21:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jouw interesse in religie lijkt altijd meer te liggen aan de geschiedkundige kant daarvan, maar godsdienstfilosofie is andere koek en ook interessant.
Overigens sluit het 1 het ander niet uit lijkt me.
Juist. Dat lijkt mij een grote meerwaarde van filosofie. Laat de leerlingen zelf nadenken over lastige vraagstukken die niet behoren tot eenduidige feiten, en vragen met duidelijke antwoorden. Er zijn overigens ook andere takken van filosofie die daarvoor in aanmerking komen zoals natuurlijk politieke filosofie.quote:Op donderdag 14 juni 2018 00:01 schreef TserrofEnoch het volgende:
In lessen moeten het juist gaan schuren en schuiven in de koppies.
Welke godsdienst of levensbeschouwing ga je dan onderwijzen ?quote:Op donderdag 14 juni 2018 00:01 schreef TserrofEnoch het volgende:
Waardevrij kan niet.
Jouw voorstel is eigenlijk gewoon geschiedenis zoals het vak al gegeven wordt met wat zaken eruit gefilterd en de focus wat verlegd. Wat jij voorstelt is geen godsdienstonderwijs of levensbeschouwing.
Je hebt me dus totaal niet begrepen.quote:Op donderdag 14 juni 2018 00:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Juist. Dat lijkt mij een grote meerwaarde van filosofie. Laat de leerlingen zelf nadenken over lastige vraagstukken die niet behoren tot eenduidige feiten, en vragen met duidelijke antwoorden. Er zijn overigens ook andere takken van filosofie die daarvoor in aanmerking komen zoals natuurlijk politieke filosofie.
En laat ze lekker met elkaar in discussie gaan, waarbij de leraar optreedt als gespreksleider die daar waar nodig ideeen aanreikt, en die laat zien waar precies de problemen zitten in de vraagstukken en de antwoorden die daarvoor in de loop der tijd zijn bedacht.
Onderwijs hoeft inderdaad niet alleen te gaan over keiharde feiten. De wereld is niet zwart-wit, en het is goed om daar op voorbereid te zijn.
Puik idee, berserkers in de klasquote:Op woensdag 13 juni 2018 20:29 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dat is iets wat ik persoonlijk jammer vind, dat richten op die oosterse religie en filosofie. We hebben een eigen geschiedenis op dat gebied die meer aandacht verdient.
De angst van lunatiek bv over (vergaande) meditatie is niet nodig als de westerse/noordse traditie wordt behandeld. Die naast richten op diepe meditatie veel meet gradaties kent. De oosterse religie's en filosofieen zijn daarin niet uniek. Enkel een ander geloofssysteem dan het abrahamisme. We hebben daar in eigen huis en oorsprong geweldige en zelfs meer uitgebreide bronnen voor. Veel meer gericht op 'ons' denken (wat een voortvloeisel is van de groei en verandering van cultuur en denken hier).
Neem enkel al de 'alpha' staat vs meditatie staat. De meditatie staat heeft als doel het onttrekken aan de wereld van het zijn. Verlichting (de staat van doen/leven loslaten) als doel. Waar in onze oude tradities het gaat van toepasbaar in het leven, je betere zelf worden, tot een 'goddelijke' staat, zij aan zij met de goden. In het leven staande.
Iig een veel bredere gradatie kennen daarin en niet enkel die diepere staat van zijn die minder goed samen gaat met activiteit.
En wat is het nut daarvan? Wat voegt het toe aan wat er is?quote:Op woensdag 13 juni 2018 21:08 schreef ATON het volgende:
de geschiedenis, herkomst en raakpunten van de belangrijkste godsdiensten.
Daar horen animisme, paganisme en sjamanisme dan ook bij.quote:Op donderdag 14 juni 2018 00:01 schreef TserrofEnoch het volgende:
Extra aandacht voor deze 5 religies: christendom, Jodendom, Islam, hindoeïsme, boeddhisme, vanwege de relevantie die ze in Nederland hebben en globaal gezien.
Dat wordt ook zonder het vak filosofie al gedaan, dus waar precies heb je filosofieonderwijs voor nodig?quote:Op donderdag 14 juni 2018 00:16 schreef Molurus het volgende:
En laat ze lekker met elkaar in discussie gaan, waarbij de leraar optreedt als gespreksleider die daar waar nodig ideeen aanreikt, en die laat zien waar precies de problemen zitten in de vraagstukken en de antwoorden die daarvoor in de loop der tijd zijn bedacht.
Ach, laten we dan gelijk ook geschiedenis en esthetica schrappen. Kan je ook buiten school vinden.quote:Op donderdag 14 juni 2018 05:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
En wat is het nut daarvan? Wat voegt het toe aan wat er is?
Kunnen kinderen die hierin geïnteresseerd zijn dat niet simpelweg buiten de school vinden?
Dat klopt. Veel geschiedenis leer je niet, voor een groot deel is het staatsinrichting.quote:Op donderdag 14 juni 2018 07:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Ach, laten we dan gelijk ook geschiedenis en esthetica schrappen. Kan je ook buiten school vinden.
Wist ik niet. In België wel maar maakt niet zoveel uit. Wat betreft de motivatie om godsdienstgeschiedenis wel te geven is dat men nu iedereen door onwetendheid kan overhalen om lid te worden van een of andere godsdienst en religie een groot deel van iemands leven kan beïnvloeden.quote:Op donderdag 14 juni 2018 08:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat klopt. Veel geschiedenis leer je niet, voor een groot deel is het staatsinrichting.
En esthetica is nooit een schoolvak geweest.
Het gaat me hier niet om 'mijn' product verkopen, maar om de religieuze geschiedenis van hier, wat ons mede gevormd heeft.quote:Op woensdag 13 juni 2018 21:08 schreef ATON het volgende:
[..]
We dwalen af naar mijn gevoel. Iedereen probeert hier zijn product te verkopen, maar het gaat over wat er aan producten te koop is. Dit zou de invulling moeten zijn van godsdienstgeschiedenis; de geschiedenis, herkomst en raakpunten van de belangrijkste godsdiensten. Meditatie en filosofie is allemaal wel leuk, maar daar gaat het hier niet over.
Je zegt zelf ''objectieve'' kennisquote:Op zondag 10 juni 2018 01:20 schreef Gary_Oak het volgende:
Dat hoort niet op een openbare school. Die worden betaald met belastinggeld en dan wil ik dat er objectieve informatie wordt verstrekt met nadruk op het verkrijgen van vaardigheden en wetenschappelijke kennis.
Het gaat hier over het al dan niet geven over godsdienstgeschiedenis en niet over de beoordeling of de waarde van een of ander heilig boek.quote:Op donderdag 14 juni 2018 11:23 schreef bianconeri het volgende:
Tja, wat wel en wat niet?
Ik heb het zelf heel lang gehad. Het hoort er natuurlijk wel deels bij om te leren over de verschillende vormen van religie. Dat je de basis weet van het jodendom, RKK, boeddhisme, islam etc.
Ik vind dat logischer dan het vertellen over die onzin van evolutie waar je mee platgegooid wordt,
die idiote plaatjes die je te zien krijgt waar geen enkel bewijs voor te vinden is.
Wat wel jammer is is dat christelijke scholen je zulke onzin vertellen over de Bijbel.
Dat verpest dan weer de meerwaarde van religie op school. Je moet dan weer kerst vieren, terwijl iedereen kan nazoeken dat kerst geen christelijke viering is.
Of de 3-eenheid wordt aangehaald, terwijl dat ook niet uit de Bijbel komt.
Dus een algemene leer over religies vind ik wel goed, een bepaald respect krijgen voor andere mensen en denkwijzes.
Maar inhoudelijk mist het toch wel veel en op dat gebied kun je het haast net zo goed niet doen.
Leraren weten toch niet dat de Bijbel wetenschappelijk en archeologisch correct is en lopen wel te blèren over evolutie terwijl ze niet 1 feit weten aan te dragen. En als jij het onderuit weet te halen dan is het ook mooi afgelopen, al moeten ze die domme studiestof wel doen maar ja.
Dat voorstel was geschiedenis. Geen godsdienst of levensbeschouwing wat echt een eigen vak is.quote:Op donderdag 14 juni 2018 03:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Welke godsdienst of levensbeschouwing ga je dan onderwijzen ?
Wereldwijd is hindoeïsme en boeddhisme zo belangrijk dat ontstijgt de waarde van paganisme en ietsisme binnen NL.quote:Op donderdag 14 juni 2018 05:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Daar horen animisme, paganisme en sjamanisme dan ook bij.
Relevanter voor Nederland zijn de verschillende stromingen binnen christendom en islam, plus de restanten van heidendom, en het ietsisme.
Dat voorstel wat godsdienstgeschiedenis, geen levensbeschouwing of godsdienst. Ken je eigenlijk het verschil wel? Enkele voorbeelden : Wat is de inhoud van de grootste religies, hun onderscheid en hun overeenkomsten. Welke religie kwam het eerst met een monotheïsme. Wanneer zijn deze religies ontstaan. Is het Boedhisme een godsdienst ? Is dit nu wat duidelijker voor je ?quote:Op donderdag 14 juni 2018 18:06 schreef TserrofEnoch het volgende:
Dat voorstel was geschiedenis. Geen godsdienst of levensbeschouwing wat echt een eigen vak is.
Je hebt er weinig mee te maken als scholier in Boerenkoolstronkeradeel, itt dat paganisme en ietsisme.quote:Op donderdag 14 juni 2018 18:08 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Wereldwijd is hindoeïsme en boeddhisme zo belangrijk dat ontstijgt de waarde van paganisme en ietsisme binnen NL.
Daar gaat dit topic over. Ik heb meerdere keren gezegd: de broodnodige info over religie. En dus niet de inhoudelijke info van religie. Creationisme leren ze maar op een bijzondere school, maar op een openbare school leren ze dat er idioten zijn die in creationisme geloven, ergens in een paragraafje.quote:Op donderdag 14 juni 2018 11:19 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je zegt zelf ''objectieve'' kennis
Dan hoort ook religie daarbij, dat snap je toch zelf ook nog wel.
Daarnaast was de Bijbel de wetenschap echt heel ver vooruit, medisch ook nog eens.
Vooropgesteld ik ben niet tegen een geschiedenisaspect erbij, maar het moet zich daar niet toe beperken.quote:Op donderdag 14 juni 2018 19:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat voorstel wat godsdienstgeschiedenis, geen levensbeschouwing of godsdienst. Ken je eigenlijk het verschil wel? Enkele voorbeelden : Wat is de inhoud van de grootste religies, hun onderscheid en hun overeenkomsten. Welke religie kwam het eerst met een monotheïsme. Wanneer zijn deze religies ontstaan. Is het Boedhisme een godsdienst ? Is dit nu wat duidelijker voor je ?
Jij beperkt het tot aapjes kijken. Zal nul meerwaarde hebben.quote:Op vrijdag 15 juni 2018 04:42 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Daar gaat dit topic over. Ik heb meerdere keren gezegd: de broodnodige info over religie. En dus niet de inhoudelijke info van religie. Creationisme leren ze maar op een bijzondere school, maar op een openbare school leren ze dat er idioten zijn die in creationisme geloven, ergens in een paragraafje.
Dat zeg ik ook niet. Wat vooral belangrijk is in grote trekken de inhoud ervan in vergelijk met andere religies.quote:Op vrijdag 15 juni 2018 09:48 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Vooropgesteld ik ben niet tegen een geschiedenisaspect erbij, maar het moet zich daar niet toe beperken.
Ik heb dan ook een verschrikkelijke afkeer naar de abrahamitische religies. Die bias geef ik toe in mijn posts.quote:Op vrijdag 15 juni 2018 09:49 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Jij beperkt het tot aapjes kijken. Zal nul meerwaarde hebben.
Nee, hoor. Niet haaks. Ik zou het mooi vinden als de mensheid zou kunnen leven met een liberale filosofie als grondbeginsel (zonder het geld dan; de mensheid gaat pas echt verder evolueren, als we persoonlijk/financieel gewin achter ons laten). Ik heb er alleen niet zo'n vertrouwen in, dat de mensheid daar binnen de komende 200 jaar klaar voor is. En misschien wel nooit.quote:Op woensdag 13 juni 2018 06:10 schreef Gary_Oak het volgende:
Tja, dan valt er eerlijk gezegd weinig over om mee te discussiëren, aangezien onze beginselen blijkbaar haaks op elkaar staan.
Ik denk dat de mensheid losgelaten moet worden om fouten te maken. Ik zou anders niet weten waar de arbitraire grens van volwassen menselijkheid gelegd moet worden: wat zou er over 200 jaar dan concreet veranderd moeten worden? Daarbij, de macht en controle willen houden, gaat op den duur corrumperen: de machthebbers gaan dat echt niet zomaar opgeven.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 00:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Niet haaks. Ik zou het mooi vinden als de mensheid zou kunnen leven met een liberale filosofie als grondbeginsel (zonder het geld dan; de mensheid gaat pas echt verder evolueren, als we persoonlijk/financieel gewin achter ons laten). Ik heb er alleen niet zo'n vertrouwen in, dat de mensheid daar binnen de komende 200 jaar klaar voor is. En misschien wel nooit.
Precies andersom. Ergens in een gekkenhuis leren ze idioten maar dat er hersenlozen zijn die het fabeltjes van evolutie geloven.quote:Op vrijdag 15 juni 2018 04:42 schreef Gary_Oak het volgende:
Daar gaat dit topic over. Ik heb meerdere keren gezegd: de broodnodige info over religie. En dus niet de inhoudelijke info van religie. Creationisme leren ze maar op een bijzondere school, maar op een openbare school leren ze dat er idioten zijn die in creationisme geloven, ergens in een paragraafje.
quote:Op zaterdag 16 juni 2018 16:55 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Precies andersom. Ergens in een gekkenhuis leren ze idioten maar dat er hersenlozen zijn die het fabeltjes van evolutie geloven.
Jouw posts kunnen daarentegen goed gebruikt worden om leerlingen de gevolgen van religieuze indoctrinatie aan te tonen.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 16:55 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Precies andersom. Ergens in een gekkenhuis leren ze idioten maar dat er hersenlozen zijn die het fabeltjes van evolutie geloven.
Duidelijk. Op de achterflap van dat heilig boek zou een sticker moeten zitten met volgende tekst: RELIGIE KAN JE MENTALE GEZONDHEID SCHADENquote:Op zaterdag 16 juni 2018 17:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jouw posts kunnen daarentegen goed gebruikt worden om leerlingen de gevolgen van religieuze indoctrinatie aan te tonen.
Heel goed, gegrond? Heel mooi dat je zoveel vooroordelen hebt. Die totaal geen bestaansrecht heeft.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 17:09 schreef Gary_Oak het volgende:
Bedankt dat je mijn bias tegen religie gegronde bestaansrecht geeft.
Religie te funderen? Op basis van welke logica? De circelredenatie dat het heilige woord waar is, omdat dat het heilige woord is? De onderwerping van een wezen dat oppermachtig claimt te zijn, maar toch niet het kwaad kan uitroeien? Zo'n 'god' verdient het niet om aanbeden te worden. En op grond van wat moet ik respect hebben voor religie? Ik heb respect voor sommige mensen, maar geen ideologieën of religies, los van het feit dat er niets te respecteren valt aan de abrahamitische religies.quote:Op zondag 17 juni 2018 00:19 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Heel goed, gegrond? Heel mooi dat je zoveel vooroordelen hebt. Die totaal geen bestaansrecht heeft.
Religie is ten minste te funderen, evolutie en dat soort onzin niet.
Vandaar ook dat kinderen op school een bepaalde basis zouden moeten hebben. Voor alle religies, zodat ze ten minste wat respect hebben. Maar ach misschien moet je de evolutie religie ook bijvoegen dan, zodat respect voor dat soort figuren ook blijft.
Wat heeft die alt-right professor net zijn idiote post-moderne filosofie te maken met religieus onderwijs?quote:Op zaterdag 16 juni 2018 23:49 schreef Discombobulate het volgende:
Niemand hier bekend met Jordan Peterson?
Jaïnisme FTW!quote:Op zondag 17 juni 2018 00:19 schreef bianconeri het volgende:
Heel goed, gegrond? Heel mooi dat je zoveel vooroordelen hebt. Die totaal geen bestaansrecht heeft.
Religie is ten minste te funderen, evolutie en dat soort onzin niet.
Vandaar ook dat kinderen op school een bepaalde basis zouden moeten hebben. Voor alle religies, zodat ze ten minste wat respect hebben. Maar ach misschien moet je de evolutie religie ook bijvoegen dan, zodat respect voor dat soort figuren ook blijft.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
religie gefundeerd? Het is een groot sprookjesbosquote:Op zondag 17 juni 2018 00:19 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Heel goed, gegrond? Heel mooi dat je zoveel vooroordelen hebt. Die totaal geen bestaansrecht heeft.
Religie is ten minste te funderen, evolutie en dat soort onzin niet.
Vandaar ook dat kinderen op school een bepaalde basis zouden moeten hebben. Voor alle religies, zodat ze ten minste wat respect hebben. Maar ach misschien moet je de evolutie religie ook bijvoegen dan, zodat respect voor dat soort figuren ook blijft.
Zou jij eens een televisie kunnen maken op basis van de natuurkunde die jonge-aarde creationisme beweert dat de juiste is ?quote:Op zondag 17 juni 2018 00:19 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Heel goed, gegrond? Heel mooi dat je zoveel vooroordelen hebt. Die totaal geen bestaansrecht heeft.
Religie is ten minste te funderen, evolutie en dat soort onzin niet.
Ieder mens heeft wel een mening waar hij mee zijn geloof uit. Wat dat betref zijn we allemaal creationisten. Zo is religie ook het hebben van een mening over hoe het leven is ontstaan.quote:Op zondag 17 juni 2018 14:23 schreef Syamsu het volgende:
Men zou moeten leren wat een mening is, zoals een mening over wat mooi is. Vanuit dat begrip kan men zelf zn eigen meningen / religie kiezen.
En "mening" is natuurlijk een creationistisch concept. Er is alleen plaats voor feiten binnen materialisme. Het bestaan van materie is een feitelijke kwestie.
Jordan Peterson die een postmoderne filosofie heeft? Duidelijk dat je hem alleen van tweedehandse bronnen kent.quote:Op zondag 17 juni 2018 03:19 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Wat heeft die alt-right professor net zijn idiote post-moderne filosofie te maken met religieus onderwijs?
Wat mooi is, is inderdaad een mening.quote:Op zondag 17 juni 2018 16:04 schreef rexxo het volgende:
[..]
Ieder mens heeft wel een mening waar hij mee zijn geloof uit. Wat dat betref zijn we allemaal creationisten. Zo is religie ook het hebben van een mening over hoe het leven is ontstaan.
Als het om feiten gaat doet geloven daarin niet mee, een feit is zoals het feit is of je het nu gelooft of niet.
Volgens jou zouden we moeten leren wat een mening is, zoals een mening over wat mooi is. Hoe bedoel je dat precies? Want mooi is ook een mening. Op die manier moet er dan een mening over een mening zijn om begrip te hebben zodat we vervolgens weer een eigen mening kunnen kiezen???
Het is niet echt duidelijk.
Jonge aarde creatonisme? Wie gelooft daar nog in dan.quote:Op zondag 17 juni 2018 07:42 schreef Kassamiep het volgende:
Zou jij eens een televisie kunnen maken op basis van de natuurkunde die jonge-aarde creationisme beweert dat de juiste is ?
Ik wacht geduldig.
Jawel, geef les in de Germaanse/Griekse/....... mythologie.quote:Op zondag 10 juni 2018 00:51 schreef Ryan3 het volgende:
Nav dit topic: NWS / Onvrede over moskee-schoolreis
Maar goed, hebben jullie een idee?
Ik vind je signature leuk.quote:Op maandag 18 juni 2018 00:52 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Jawel, geef les in de Germaanse/Griekse/....... mythologie.
We maken nu al fouten genoeg.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 12:06 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik denk dat de mensheid losgelaten moet worden om fouten te maken.
Nou, bijvoorbeeld dat bestaan niet alleen maar meer draait om geld en persoonlijk gewin.quote:wat zou er over 200 jaar dan concreet veranderd moeten worden?
Nee, dat is een dingetje. Maar misschien vinden we er iets op.quote:Daarbij, de macht en controle willen houden, gaat op den duur corrumperen: de machthebbers gaan dat echt niet zomaar opgeven.
Het is een glijdende schaal naar dictatorschap om mensen te blijven controleren.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 11:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
We maken nu al fouten genoeg.
Je eigen ideaal. Andere mensen kunnen er anders over denken en het is naar mijn mening niet de bedoeling om de bevolking onder controle te houden tot ze aan jouw ideaal voldoen, om ze dán pas los te laten.quote:[..]
Nou, bijvoorbeeld dat bestaan niet alleen maar meer draait om geld en persoonlijk gewin.
Ik vind dictatorschap niet zomaar een 'dingetje'.quote:[..]
Nee, dat is een dingetje. Maar misschien vinden we er iets op.
Redelijk paranoide denkwijze. Je draaft een beetje door.quote:Op zaterdag 23 juni 2018 19:26 schreef Gary_Oak het volgende:
Het is een glijdende schaal naar dictatorschap om mensen te blijven controleren.
Lijkt me het enig mogelijke ideaal. Geld, acquisitie ervan en de macht die er uit voortvloeit is de oorzaak van vrijwel alle ellende sinds het begin van de geschiedenis van de mens.quote:Je eigen ideaal.
Ik vind niet dat ik doordraai als jij nu al in een hypothetische(!) situatie al stelt dat jouw manier de enige is.quote:Op dinsdag 26 juni 2018 16:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Redelijk paranoide denkwijze. Je draaft een beetje door.
[..]
Lijkt me het enig mogelijke ideaal. Geld, acquisitie ervan en de macht die er uit voortvloeit is de oorzaak van vrijwel alle ellende sinds het begin van de geschiedenis van de mens.
De mensheid zal niet ten onder gaan aan controlerende ambtenaren, maar aan monopolistische multinationals.
Als jij Nederland vergelijkt met een dictatuur, dan draai je door.quote:Op dinsdag 26 juni 2018 17:04 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik vind niet dat ik doordraai als jij nu al in een hypothetische(!) situatie al stelt dat jouw manier de enige is.
Wat een stroman. Ik vergelijk Nederland helemaal niet met een dictatuur. Lees het nog eens en doe daarna nog een poging.quote:Op dinsdag 26 juni 2018 17:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als jij Nederland vergelijkt met een dictatuur, dan draai je door.
En je leest verkeerd; er staat 'lijkt'. De mensheid gaat nooit een werkelijke evolutie naar beschaving vinden, zolang hebzucht en macht factoren blijven. Libertarisme zou best een werkende filosofie kunnen zijn, zodra je het loskoppelt van de kapitalistische factoren.
quote:Op dinsdag 26 juni 2018 17:28 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik vergelijk Nederland helemaal niet met een dictatuur.
quote:Het is een glijdende schaal naar dictatorschap om mensen te blijven controleren.
Klopt. En dat is niet hetzelfde als Nederland vergelijken met een dictatuur. Je legt me woorden in de mond. Nogmaals: lees het nog eens.quote:
Natuurlijk is het dat wel. Maar als je een poging wil doen om het te verdraaien, ga je gang.quote:Op dinsdag 26 juni 2018 17:32 schreef Gary_Oak het volgende:
Klopt. En dat is niet hetzelfde als Nederland vergelijken met een dictatuur.
Nee, mafkees. Ik zeg alleen dat als je mensen wilt blijven controleren met welk gedachtegoed dan ook, je daarmee openingen creëert voor een dictatuur. Macht corrumpeert. Ik zeg nergens dat Nederland nu of hard op weg is een dictatuur te worden. Walgelijke stroman.quote:Op dinsdag 26 juni 2018 17:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Natuurlijk is het dat wel. Maar als je een poging wil doen om het te verdraaien, ga je gang.
Oftewel: wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet. Een oude wijsheid.quote:Op zondag 1 juli 2018 22:00 schreef Jarko12 het volgende:
In de basis goed zijn voor anderen en daarmee ook voor jezelf
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |