abonnement Unibet Coolblue
  maandag 4 juni 2018 @ 23:19:35 #1
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_179612026
Ik heb een interne sollicitant gehad voor bij mij op de afdeling waarvan ik weet dat ze vaak ziek is geweest, het afgelopen jaar zo'n 7-8x waarvan de laatste keer 2 weken geleden.
Nu zou ze qua kennis en vaardigheden wel passen in de functie, enkel kan ik niet op haar bouwen als zij zo vaak ziek is.
Ik weet dat je in een sollicitatiegesprek niet mag vragen naar ziektes, maar mag je een interne kandidaat wel afwijzen met als reden dat ze vaak ziek is? Of kan ze daar een probleem van maken als ze kwaad wil?
Aan haar kennis en kunde ligt het niet dus daar kan ik haar moeilijk op afwijzen en er zijn ook geen andere kandidaten overgebleven dus ik kan ook niet zeggen dat het een ander geworden is.
All she wants and needs is just a little taste..
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 4 juni 2018 @ 23:21:54 #2
408813 crew  trein2000
pi_179612066
Mag niet, wel doen.
Gewoon afpoeieren.
“Het voelde niet goed”
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179612154
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 23:19 schreef Luxuria het volgende:
Ik heb een interne sollicitant gehad voor bij mij op de afdeling waarvan ik weet dat ze vaak ziek is geweest, het afgelopen jaar zo'n 7-8x waarvan de laatste keer 2 weken geleden.
Nu zou ze qua kennis en vaardigheden wel passen in de functie, enkel kan ik niet op haar bouwen als zij zo vaak ziek is.
Ik weet dat je in een sollicitatiegesprek niet mag vragen naar ziektes, maar mag je een interne kandidaat wel afwijzen met als reden dat ze vaak ziek is? Of kan ze daar een probleem van maken als ze kwaad wil?
Aan haar kennis en kunde ligt het niet dus daar kan ik haar moeilijk op afwijzen en er zijn ook geen andere kandidaten overgebleven dus ik kan ook niet zeggen dat het een ander geworden is.
Aan jouw kennis en kunde ligt het wel. Wie heeft jou de verantwoording gegeven om medewerkers aan te nemen wanneer je dit soort vragen op Fok stelt. Werk je in een supermarkt?
  maandag 4 juni 2018 @ 23:31:12 #4
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_179612243
Keihard lachen als genoemde college meeleest hier
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  maandag 4 juni 2018 @ 23:34:30 #5
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_179612314
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 23:26 schreef thekolere het volgende:

[..]

Aan jouw kennis en kunde ligt het wel. Wie heeft jou de verantwoording gegeven om medewerkers aan te nemen wanneer je dit soort vragen op Fok stelt. Werk je in een supermarkt?
Ik ben geen leidinggevende, we zitten al even zonder vandaar mijn vraag.
Ik weet dat je ziekte niet mag gebruiken als afwijzing maar dit gaat over aantal ziekmeldingen en als je intern solliciteert kun je weten dat dit soort zaken bekend zijn over je en ik ben wel van de eerlijke feedback.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_179612401
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 23:34 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Ik ben geen leidinggevende, we zitten al even zonder vandaar mijn vraag.
Ik weet dat je ziekte niet mag gebruiken als afwijzing maar dit gaat over aantal ziekmeldingen en als je intern solliciteert kun je weten dat dit soort zaken bekend zijn over je en ik ben wel van de eerlijke feedback.
Sommige dingen kan je beter verzwijgen of anders verpakken ;)

Eerlijk duurt het langst...ook in dit soort gevallen
  maandag 4 juni 2018 @ 23:42:08 #7
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_179612482
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 23:38 schreef descon het volgende:

[..]

Sommige dingen kan je beter verzwijgen of anders verpakken ;)

Eerlijk duurt het langst...ook in dit soort gevallen
Da's een beetje tegenstrijdig.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 08:51:28 #8
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_179615155
Maar zou je niet gewoon eerst in gesprek gaan waarom ze zo vaak ziek is? Of met haar huidige LG? Kun je wmb gewoon adresseren als een opvallend iets.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 5 juni 2018 @ 08:55:11 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_179615194
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 23:38 schreef descon het volgende:

[..]

Sommige dingen kan je beter verzwijgen of anders verpakken ;)

Eerlijk duurt het langst...ook in dit soort gevallen
Als je niet weet wat een uitdrukking betekent, moet je hem niet gebruiken.

Ontopic: Zou dat nooit als reden opgeven. Krijg je alleen maar gezeur mee.
pi_179615405
Ik zou het zo verwoorden dat je het betrekt op je eigen afdeling. Bijvoorbeeld dat de continuïteit en aanwezigheid erg belangrijk zijn Ben je met een klein team dan geef je aan dat ziekte of afwezigheid anderszins lastig op te vangen zijn. Ik zou complimenten geven. En aangeven dat dit de voornaamste redenen zijn. Doet ze lastig dan kan je altijd nog met een onzinreden aan komen.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 09:15:37 #11
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_179615459
Is het niet zo dat de sollicitant het op de huidige functie zó erg niet naar haar zin heeft dat ze daarom vaak ziek is? En waarom is het gesprek tot nu toe nog niet met haar aangegaan door haar huidige leidinggevende? Hier wordt er bij de 3e of 4e keer door de ARBO aangedrongen op een gesprek.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
pi_179615581
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 09:12 schreef Bucketlist het volgende:
Ik zou het zo verwoorden dat je het betrekt op je eigen afdeling. Bijvoorbeeld dat de continuïteit en aanwezigheid erg belangrijk zijn Ben je met een klein team dan geef je aan dat ziekte of afwezigheid anderszins lastig op te vangen zijn. Ik zou complimenten geven. En aangeven dat dit de voornaamste redenen zijn. Doet ze lastig dan kan je altijd nog met een onzinreden aan komen.
Complimenten als in: "Wat fijn dat je zo vaak ziek bent!" en "Jouw ziektes duren altijd maar een week, dat is echt top!" ?
  dinsdag 5 juni 2018 @ 09:34:04 #13
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_179615704
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 23:38 schreef descon het volgende:

[..]

Sommige dingen kan je beter verzwijgen of anders verpakken ;)

Eerlijk duurt het langst...ook in dit soort gevallen
Je eerste zin is in strijd met je laatste alinea..

quote:
7s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 09:15 schreef Yesse het volgende:
Is het niet zo dat de sollicitant het op de huidige functie zó erg niet naar haar zin heeft dat ze daarom vaak ziek is?
Dit vroeg ik me ook af.

Weet je waarom ze zo vaak ziek is?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 09:38:53 #14
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_179615759
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 09:26 schreef GereDathan het volgende:
"Jouw ziektes duren altijd maar een week, dat is echt top!" ?
Coolblue HR medewerker gespot.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_179615762
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 09:15 schreef Yesse het volgende:
Is het niet zo dat de sollicitant het op de huidige functie zó erg niet naar haar zin heeft dat ze daarom vaak ziek is? En waarom is het gesprek tot nu toe nog niet met haar aangegaan door haar huidige leidinggevende? Hier wordt er bij de 3e of 4e keer door de ARBO aangedrongen op een gesprek.
Dit ja.

Er kan best een goede reden zijn dat ze zo vaak ziek is. Normaliter zit je met zo'n verzuim al in een exit traject.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 10:18:47 #16
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_179616191
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 23:34 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Ik ben geen leidinggevende, we zitten al even zonder vandaar mijn vraag.
Ik weet dat je ziekte niet mag gebruiken als afwijzing maar dit gaat over aantal ziekmeldingen en als je intern solliciteert kun je weten dat dit soort zaken bekend zijn over je en ik ben wel van de eerlijke feedback.
"Je past niet in het team", zo verpakken ze die toch?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_179616423
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 23:42 schreef Kopiko het volgende:

[..]

Da's een beetje tegenstrijdig.
Niet helemaal correct toegepast idd...maar als je eerlijk bent heb je er meer werk van als dat je een standaard bullshit reden er in gooit.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 10:18 schreef nils7 het volgende:

[..]

"Je past niet in het team", zo verpakken ze die toch?
Das een mooie idd, betere kandidaat gevonden etc.

Eigenlijk best jammer dat je niet eerlijk mag zijn...weten mensen wel waar ze aan toe zijn.
pi_179616584
Wat zegt je HR-consulent over deze kwestie?
  dinsdag 5 juni 2018 @ 10:45:08 #19
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_179616586
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 10:34 schreef descon het volgende:

[..]

Niet helemaal correct toegepast idd...maar als je eerlijk bent heb je er meer werk van als dat je een standaard bullshit reden er in gooit.

[..]

Das een mooie idd, betere kandidaat gevonden etc.

Eigenlijk best jammer dat je niet eerlijk mag zijn...weten mensen wel waar ze aan toe zijn.

Na ja deels klopt het wel.
In 1 van de reacties hierboven staat dat als het een klein team is en iemand vaak ziek is dat het een extra belasting brengt op de wel aanwezige teamleden. Waardoor de sollicitant dus niet in een team zou passen als het allemaal (binnen een kader) zou moeten opereren.
Het is wat cryptisch maar het omvat het wel.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 5 juni 2018 @ 11:07:44 #20
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_179616870
Ehm, je weet niet alles. Kan gewoon een chronisch iets zijn of een vervelende diagnose die er wel voor gaat zorgen dat je wat vaker ziek bent.....het hoeft geen motivatie-probleem te zijn.

We willen allemaal alleen maar medewerkers die nooit ziek zijn.....totdat je zelf een diagnose als bv kanker krijgt. Dan hoop je gewoon zoveel mogelijk gewoon te kunnen leven en niet iedereen wil en moet dat met iedereen delen. Dus, ga jij iemand een kans ontzeggen omdat je denkt dat je weet wat er speelt? Omdat iemand gewoon een aandoening heeft die ervoor gaat zorgen dat hij/zij wat vaker ziek is? Ga jij mensen met een chronische aandoening even kansen ontzeggen? Diversiteit is meer dan allen man-vrouw etc.

Dat je het alleen al hebt uitgezocht en laat meewegen, daar ga je bij mij al de fout in. Je weet niet wat er speelt. En je hebt er ook geen recht op om het te weten. En ik wordt eigenlijk een beetje boos dat jij mensen een kans ontzegt terwijl je niet wet wat er speelt

Ik hoop maar dat je goed gezond blijft, want je weet wat mensen doen.....ze behandelen je zoals jij hun behandelt.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  dinsdag 5 juni 2018 @ 11:32:40 #21
451005 Grems
Clown World
pi_179617215
Gewoon op iets vaags gooien, desnoods de vacature tijdelijk intrekken.
pi_179617673
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 11:07 schreef HMS het volgende:
Ehm, je weet niet alles. Kan gewoon een chronisch iets zijn of een vervelende diagnose die er wel voor gaat zorgen dat je wat vaker ziek bent.....het hoeft geen motivatie-probleem te zijn.

We willen allemaal alleen maar medewerkers die nooit ziek zijn.....totdat je zelf een diagnose als bv kanker krijgt. Dan hoop je gewoon zoveel mogelijk gewoon te kunnen leven en niet iedereen wil en moet dat met iedereen delen. Dus, ga jij iemand een kans ontzeggen omdat je denkt dat je weet wat er speelt? Omdat iemand gewoon een aandoening heeft die ervoor gaat zorgen dat hij/zij wat vaker ziek is? Ga jij mensen met een chronische aandoening even kansen ontzeggen? Diversiteit is meer dan allen man-vrouw etc.

Dat je het alleen al hebt uitgezocht en laat meewegen, daar ga je bij mij al de fout in. Je weet niet wat er speelt. En je hebt er ook geen recht op om het te weten. En ik wordt eigenlijk een beetje boos dat jij mensen een kans ontzegt terwijl je niet wet wat er speelt

Ik hoop maar dat je goed gezond blijft, want je weet wat mensen doen.....ze behandelen je zoals jij hun behandelt.
Je weet idd niet alles en hoef je ook niet te weten. Maar je weet wel dat iemand met zo'n verleden een groter risico heeft op afwezigheid door ziekte.

TS heeft het over een kleine afdeling, als er dan iemand ziek is merk je dit veel sneller als op een grote afdeling.

Het vervelende is dat je niet makkelijk (tenminste niet via de officiele weg) kan achterhalen wat de reden is van dit ziekte verlof. Als dit een incident was zou het niks uit maken, chronisch is een ander verhaal en neem je dit mee in je risico afweging.

Zelfs chronisch hoeft geen probleem te zijn alleen TS weet nu helemaal niks. Kan ook zijn dat mevrouw niet op dr plek zit bij de huidige afdeling, mensen die niet lekker op de plek zijn over het algemeen sneller ziek bijv en zou er in een nieuwe rol niks aan de hand zijn.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 10:45 schreef nils7 het volgende:

[..]

Na ja deels klopt het wel.
In 1 van de reacties hierboven staat dat als het een klein team is en iemand vaak ziek is dat het een extra belasting brengt op de wel aanwezige teamleden. Waardoor de sollicitant dus niet in een team zou passen als het allemaal (binnen een kader) zou moeten opereren.
Het is wat cryptisch maar het omvat het wel.
Nadeel van interne sollicatie is dat de kans groter is dat de persoon in kwestie gaat doorvragen als je bovenstaande als reden gaat opvoeren.

Makkelijk om als wedervraag te krijgen "Waarom pas ik niet in het team...werk hier al langer in het bedrijf etc"

Wel een lastige kwestie, goede werknemer maar hoger risico op verzuim. Ik zou het bij HR voorleggen hoe hier mee om te gaan.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 12:20:15 #23
3542 Gia
User under construction
pi_179617744
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 23:19 schreef Luxuria het volgende:
Ik heb een interne sollicitant gehad voor bij mij op de afdeling waarvan ik weet dat ze vaak ziek is geweest, het afgelopen jaar zo'n 7-8x waarvan de laatste keer 2 weken geleden.
Nu zou ze qua kennis en vaardigheden wel passen in de functie, enkel kan ik niet op haar bouwen als zij zo vaak ziek is.
Ik weet dat je in een sollicitatiegesprek niet mag vragen naar ziektes, maar mag je een interne kandidaat wel afwijzen met als reden dat ze vaak ziek is? Of kan ze daar een probleem van maken als ze kwaad wil?
Aan haar kennis en kunde ligt het niet dus daar kan ik haar moeilijk op afwijzen en er zijn ook geen andere kandidaten overgebleven dus ik kan ook niet zeggen dat het een ander geworden is.
Je zou eens eerst kunnen nagaan waarom zij zo vaak ziek was. Wie weet heeft ze kanker of een nierziekte en meldt ze zich juist zo min mogelijk ziek, waar anderen maanden uit de running zijn, maar alles wel duidelijker is voor de leidinggevenden.

Als ze niks mankeert en erg vaak op maandag afwezig is, of met vage klachten, dan zou ik 2x nadenken of zij geschikt is voor de functie.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 12:21:10 #24
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_179617754
Maar je hebt dus liever niemand, dan iemand die misschien chronisch ziek is? Daar kan zij zeker een probleem van maken ja en dat heeft weinig te maken met kwaad willen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 10:34 schreef descon het volgende:

[..]

Niet helemaal correct toegepast idd...maar als je eerlijk bent heb je er meer werk van als dat je een standaard bullshit reden er in gooit.

[..]

Das een mooie idd, betere kandidaat gevonden etc.

Eigenlijk best jammer dat je niet eerlijk mag zijn...weten mensen wel waar ze aan toe zijn.

Je insteek is verkeerd. Het is niet zo dat je niet eerlijk mag zijn, het is zo dat er een grens wordt gesteld in de redenen om iemand af te wijzen (en dat is niet zonder reden). Oneerlijkheid wordt gebruikt om dat te omzeilen.

[ Bericht 4% gewijzigd door PiyeReloaded op 05-06-2018 12:27:42 ]
pi_179618102
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 12:21 schreef PiyeReloaded het volgende:
Maar je hebt dus liever niemand, dan iemand die misschien chronisch ziek is? Daar kan zij zeker een probleem van maken ja en dat heeft weinig te maken met kwaad willen.

[..]

Je insteek is verkeerd. Het is niet zo dat je niet eerlijk mag zijn, het is zo dat er een grens wordt gesteld in de redenen om iemand af te wijzen (en dat is niet zonder reden). Oneerlijkheid wordt gebruikt om dat te omzeilen.
TS twijfelt niet aan de kwaliteiten van de sollicitante maar weet dat iemand regelmatig ziek is. Reden van het ziekte verzuim is onbekend. Aangezien TS een kleine afdeling heeft zal dit in verhouding een grotere impact hebben als op een grotere afdeling met de standaard operationele zaken.

TS is bang voor de continuïteit van zijn afdeling als hij deze persoon aanneemt. Als je helemaal niks weet kan ik me goed voorstellen dat TS op safe wil gaan spelen door deze mevrouw niet aan te nemen.

Als je weet wat er speelt kan je daar een goede afweging over maken...nu weet je niet of het chronisch ziek is, of dat ze zich ziek meld omdat 1 van de kids ziek is (al verwacht ik niet dat mevrouw dit zal toegeven) of zich al ziek meldt voor hele kleine dingetjes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')