FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Links of Rechts tanken
Ferdonderdag 31 mei 2018 @ 22:04
Wat is minder lang wachten bij de pomp? Ik heb nu het tankgat rechts en laatst waren alle rechter pompen bezet en ging ook nog wachten bij de auto, waarvan de eigenaar rustig koffie zat te drinken binnen. 8)7

Maar is het dus doorgaans rustiger bij de linker pomp?
BasEnAaddonderdag 31 mei 2018 @ 22:04
Je trekt de slang zo naar de andere kant van je auto toe, dus ik ga gewoon naar de pomp die vrij is.
Pilesdonderdag 31 mei 2018 @ 22:05
Slang is lang genoeg om aan beide kanten te komen. Gewoon de kortste rij pakken dus.
Karinadonderdag 31 mei 2018 @ 22:07
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 22:04 schreef BasEnAad het volgende:
Je trekt de slang zo naar de andere kant van je auto toe, dus ik ga gewoon naar de pomp die vrij is.
Of andersom gaan staan :P
#ANONIEMdonderdag 31 mei 2018 @ 22:08
Achteruit er in rijden.

Bij afrit snelweg met circa 80 km/u handrem aantrekken en tegelijk stuur 180 graden draaien, koppeling ingedrukt houden en in zijn achteruit zetten. Koppeling los als je denkt dat het kan en dan als een baas naar je pompje rijden.
oranjevogel1donderdag 31 mei 2018 @ 22:10
Ligt aan het aantal Japanse auto's in de regio.
zakmesdonderdag 31 mei 2018 @ 22:13
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 22:04 schreef BasEnAad het volgende:
Je trekt de slang zo naar de andere kant van je auto toe, dus ik ga gewoon naar de pomp die vrij is.
zo moeilijk is dat niet inderdaad.
Jordy-Bdonderdag 31 mei 2018 @ 22:30
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 22:10 schreef oranjevogel1 het volgende:
Ligt aan het aantal Japanse auto's in de regio.
Er is niet echt een vaste regel voor, behalve dan dat de dop niet in het midden mag zitten ivm het gevaar bij kop-staartbotsingen.

De tankdop zit vaak aan de veilige kant. Dus bij auto's uit landen waar men rechts rijdt, zit de tankdop ook vaak rechts. Waar men links rijdt (zoals Japan) zit hij vaak links.

Bij auto's waarbij je de klep van de tank van binnenuit met een hendel opent, vind je deze meestal aan de kant van de hendel.

Bij bestelbussen zit de tankdop meestal niet aan de kant van de schuifdeur.

Bij Toyota zit de tankdop in de regel aan de kant van de bestuurder.
JDudedonderdag 31 mei 2018 @ 22:45
Ik heb de laatste jaren 1 auto gehad met de tankdop aan bestuurderszijde en dat was een Ford. Maar boeiend. Is er plek bij een pomp aan de juiste kant, dan die. Zo niet, dan lukt het ook wel met een paar meter extra slang.
Chinlessdonderdag 31 mei 2018 @ 22:54
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 22:30 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Er is niet echt een vaste regel voor, behalve dan dat de dop niet in het midden mag zitten ivm het gevaar bij kop-staartbotsingen.

De tankdop zit vaak aan de veilige kant. Dus bij auto's uit landen waar men rechts rijdt, zit de tankdop ook vaak rechts. Waar men links rijdt (zoals Japan) zit hij vaak links.

Bij auto's waarbij je de klep van de tank van binnenuit met een hendel opent, vind je deze meestal aan de kant van de hendel.

Bij bestelbussen zit de tankdop meestal niet aan de kant van de schuifdeur.

Bij Toyota zit de tankdop in de regel aan de kant van de bestuurder.
Allemaal heel leuk en aardig, maar dat staat in het algemeen gewoon op het dashboad waar de tankdop zich bevind.

Zie pijltje.


fuel-gauge-408333_1920.jpg


tanken.jpg
-niemand-donderdag 31 mei 2018 @ 23:02
En nog een leuk feitje, meestal zit de tankdop aan de andere kant dan de uitlaat.
Arceedonderdag 31 mei 2018 @ 23:15
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 22:54 schreef Chinless het volgende:
tanken.jpg
Echte tankbazen voelen dan pas lichte drang om stilletjesaan eens aan tanken te denken. 8-)
Spanky78donderdag 31 mei 2018 @ 23:16
Ik heb geen pijltje.
ikweethetooknietdonderdag 31 mei 2018 @ 23:25
Gewoon iets voorbij de pomp rijden en slang achter de auto langs erin stoppen :7
Dr_Flashdonderdag 31 mei 2018 @ 23:26
Mooi verhaal dit ja. Ik woon tegenover een pomp, en het is echt elke dag weer een uitdaging voor een hoop mensen. Ten eerste: Het maakt inderdaad geen reet uit want die slang is lang zat. Daar had het kunnen, moeten stoppen.

Maar dan heb je altijd mensen. Mensen :') Dit is mijn juweeltje tot op heden O+

Eerst rijd je de pomp 3 meter voorbij :{w
Dan zet je de auto stil, een meter uit de rand
Met natuurlijk, de dop aan de verkeerde kant :Y

En dan wacht je gewoon tot de jongen van het winkeltje je komt helpen *O* want ja vrouw dusjah, recht op hulp :Y *O* :s)

tankvrouw.jpg

_O_
vosssdonderdag 31 mei 2018 @ 23:31
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 23:02 schreef -niemand- het volgende:
En nog een leuk feitje, meestal zit de tankdop aan de andere kant dan de uitlaat.
Nooit geweten. Tankdop zit bij mij links, wat Japanse auto, te openen met hendel/knopje van binnenuit en nog Toyota ook. Dus 3x links zegmaar.
JDudedonderdag 31 mei 2018 @ 23:32
Kortpittig kapsel en felgekleurde klompen. Da's wel een ruime definitie van het begrip vrouw, Fles.
Dr_Flashdonderdag 31 mei 2018 @ 23:35
quote:
9s.gif Op donderdag 31 mei 2018 23:32 schreef JDude het volgende:
Kortpittig kapsel en felgekleurde klompen. Da's wel een ruime definitie van het begrip vrouw, Fles.
Wou je beweren dat dit iets met "man" te maken had dan? :{w
JDudedonderdag 31 mei 2018 @ 23:45
quote:
13s.gif Op donderdag 31 mei 2018 23:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wou je beweren dat dit iets met "man" te maken had dan? :{w
Touché.
RealBizkit666vrijdag 1 juni 2018 @ 00:02
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 23:02 schreef -niemand- het volgende:
En nog een leuk feitje, meestal zit de tankdop aan de andere kant dan de uitlaat.
Uitlaat en tankdop beide op rechts op mijn auto. :)
oranjevogel1vrijdag 1 juni 2018 @ 00:55
quote:
7s.gif Op donderdag 31 mei 2018 22:45 schreef JDude het volgende:
Ik heb de laatste jaren 1 auto gehad met de tankdop aan bestuurderszijde en dat was een Ford.
Bij Europese wagens kan de tankdop aan beide kanten zitten. Bij Japanse wagens zit hij altijd links.
nogeenoudebekendevrijdag 1 juni 2018 @ 01:00
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 23:16 schreef Spanky78 het volgende:
Ik heb geen pijltje.
Klopt. Zit de slang wel aan de goede kant?
LoveAtFirstDrivevrijdag 1 juni 2018 @ 03:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 00:55 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Bij Europese wagens kan de tankdop aan beide kanten zitten. Bij Japanse wagens zit hij altijd links.
Mijn ouders hebben een ‘07 Subaru Forester en daar zit ‘ie toch echt rechts (passagierskant).
oranjevogel1vrijdag 1 juni 2018 @ 03:10
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 03:07 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Mijn ouders hebben een ‘07 Subaru Forester en daar zit ‘ie toch echt rechts (passagierskant).
Subaru is dan ook een fabrikant die alles anders doet. Van motoren tot tankdoppen.
LoveAtFirstDrivevrijdag 1 juni 2018 @ 03:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 03:10 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Subaru is dan ook een fabrikant die alles anders doet. Van motoren tot tankdoppen.
Haha true, maar dan gaat het stukje over Japanse auto’s niet op. Overigens heeft Mazda ook modellen met de tankklep aan de rechterkant ;)
Jordy-Bvrijdag 1 juni 2018 @ 04:58
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 22:54 schreef Chinless het volgende:

[..]

Allemaal heel leuk en aardig, maar dat staat in het algemeen gewoon op het dashboad waar de tankdop zich bevind.

Zie pijltje.


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]
dat is allemaal leuk en aardig, maar ik vul gewoon de opmerking over Japanners aan.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jordy-B op 01-06-2018 05:21:41 ]
Hyperdudevrijdag 1 juni 2018 @ 11:02
Rechtsachter?
Porsche-911-T_E.jpg

In het midden?
singer-porsche-01.jpg?itok=XjUdCfq8

Of linksvoor?

tz13HOJ.jpg

9ax5i.jpg
nogeenoudebekendevrijdag 1 juni 2018 @ 11:06
quote:
11s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 11:02 schreef Hyperdude het volgende:
Rechtsachter?
[ afbeelding ]

In het midden?
[ afbeelding ]

Of linksvoor?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat is meer rechts-midden...
Rewimovrijdag 1 juni 2018 @ 11:09
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 23:16 schreef Spanky78 het volgende:
Ik heb geen pijltje.
Ik ook niet en tank zit links (Citroën).
Pilesvrijdag 1 juni 2018 @ 11:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 11:09 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik ook niet en tank zit links (Citroën).
Zit de slang op het icoontje toevallig ook links? ;)
Rewimovrijdag 1 juni 2018 @ 11:13
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 11:11 schreef Piles het volgende:

Zit de slang op het icoontje toevallig ook links? ;)
Goeie vraag :D Dat weet ik zo uit mijn hoofd niet.
Pilesvrijdag 1 juni 2018 @ 12:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 11:13 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Goeie vraag :D Dat weet ik zo uit mijn hoofd niet.
Waarschijnlijk wel, en dat is geen toeval :P
#ANONIEMvrijdag 1 juni 2018 @ 12:48
quote:
Op vrijdag 1 juni 2018 00:55 schreef oranjevogel1 het volgende:
Bij Europese wagens kan de tankdop aan beide kanten zitten. Bij Japanse wagens zit hij altijd links.
:N

Nissan Micra; rechts.
ToTvrijdag 1 juni 2018 @ 12:56
Auto omgooien, dan zit het tankgat meteen aan de juiste kant! ^O^
Wel zijwaarts rollen he, niet over de neus of achterkant omver flippen natuurlijk! :P
Sounddragonvrijdag 1 juni 2018 @ 13:00
Wat een dilemma weer zeg :D _O-
nogeenoudebekendevrijdag 1 juni 2018 @ 13:00
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 12:48 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

:N

Nissan Micra; rechts.
220px-1984_Nissan_Micra_GL_%28K10%29.jpg

SPOILER
Maargoed, dit is een rhd.
#ANONIEMvrijdag 1 juni 2018 @ 13:02
quote:
Op vrijdag 1 juni 2018 13:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:
(...)
Maargoed, dit is een rhd.
Daar zal de plaatsing van de tankdop dan ook meer mee te maken hebben dan met het land van herkomst.
nogeenoudebekendevrijdag 1 juni 2018 @ 13:06
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 13:02 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Daar zal de plaatsing van de tankdop dan ook meer mee te maken hebben dan met het land van herkomst.
Denk ik ook. Al moet ik toegeven dat mijn Suzuki de dop links heeft.
vannellevrijdag 1 juni 2018 @ 17:58
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 22:30 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Er is niet echt een vaste regel voor, behalve dan dat de dop niet in het midden mag zitten ivm het gevaar bij kop-staartbotsingen.

Denk dat dat reuze meevalt.
Zoek bijvoorbeeld maar eens naar Ford Pinto icm brand na een aanrijding.
Was letterlijk een hot item omdat de tanks veel te makkelijk scheurden bij een aanrijding en dat was na een tijdje ook het einde van de productie van de Pinto.
Maar de TransAm die ik heb gehad had de vulopening aan de achterkant. In het midden achter de kantelbare kentekenplaat. (1e keer tanken was kut, kon de vuldop niet vinden :+ )
Denk dus ook niet dat het om de plaats van de vulopening gaat qua veiligheid maar alleen maar voor het eventuele gemak.
Als de tank scheurt bij een aanrijding (waar de Pinto dus berucht om was) maakt het niets meer uit aan welke kant de vulopening zit.
Ik denk persoonlijk dat het puur om gebruiksgemak gaat en dat veiligheid niet heeft bijgedragen in de keuze om links of rechts of ergens anders te tanken.
Spanky78vrijdag 1 juni 2018 @ 18:04
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 01:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Klopt. Zit de slang wel aan de goede kant?
Slang rechts, tankdop ook. Geen idee of dat de correcte kant is... Volgens mij niet.
Jordy-Bvrijdag 1 juni 2018 @ 18:38
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 17:58 schreef vannelle het volgende:

[..]

Denk dat dat reuze meevalt.
Zoek bijvoorbeeld maar eens naar Ford Pinto icm brand na een aanrijding.
Was letterlijk een hot item omdat de tanks veel te makkelijk scheurden bij een aanrijding en dat was na een tijdje ook het einde van de productie van de Pinto.
Maar de TransAm die ik heb gehad had de vulopening aan de achterkant. In het midden achter de kantelbare kentekenplaat. (1e keer tanken was kut, kon de vuldop niet vinden :+ )
Denk dus ook niet dat het om de plaats van de vulopening gaat qua veiligheid maar alleen maar voor het eventuele gemak.
Als de tank scheurt bij een aanrijding (waar de Pinto dus berucht om was) maakt het niets meer uit aan welke kant de vulopening zit.
Ik denk persoonlijk dat het puur om gebruiksgemak gaat en dat veiligheid niet heeft bijgedragen in de keuze om links of rechts of ergens anders te tanken.
Het punt is dat de vulopening en pijp kwetsbare delen van een brandstoftank zijn en dat als die aan de achterkant zitten, er dus maar een relatief klein bupsje nodig is om daar een scheur in te creëren. Benzine lekt weg, hallo uitlaat en *woef* vuurbal.
vannellevrijdag 1 juni 2018 @ 18:40
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 18:38 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het punt is dat de vulopening en pijp kwetsbare delen van een brandstoftank zijn en dat als die aan de achterkant zitten, er dus maar een relatief klein bupsje nodig is om daar een scheur in te creëren. Benzine lekt weg, hallo uitlaat en *woef* vuurbal.
Nou kee dan. ;)
Maar gebeuren er meer kop/staartbotsingen of aanrijdingen aan de zijkant dat je weet?
Spanky78vrijdag 1 juni 2018 @ 18:53
Volgens mij kop staart en links rechts vooraan. Passagiersstoel voor is een Risicoplek ivm voorrang.
Jordy-Bvrijdag 1 juni 2018 @ 18:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 18:40 schreef vannelle het volgende:

[..]

Nou kee dan. ;)
Maar gebeuren er meer kop/staartbotsingen of aanrijdingen aan de zijkant dat je weet?
Ja, dit zijn de resultaten van het TNO-onderzoek uit 2016

1. Achter-aanrijding 51%
2. Voor-aanrijding 19%
3. Zij-aanrijding 14%
4. Kettingbotsing 15%
5. Onbekend / anders 1%

Dus tweederde van de aanrijdingen (achter-aanrijding + kettingbotsing) betreft kop-staartbotsingen.
vannellevrijdag 1 juni 2018 @ 19:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 18:54 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ja, dit zijn de resultaten van het TNO-onderzoek uit 2016

1. Achter-aanrijding 51%
2. Voor-aanrijding 19%
3. Zij-aanrijding 14%
4. Kettingbotsing 15%
5. Onbekend / anders 1%

Dus tweederde van de aanrijdingen (achter-aanrijding + kettingbotsing) betreft kop-staartbotsingen.
Thanks! ^O^

Denk eerlijk gezegd niet dat de plaatsing van de vulopening het probleem is.
Alleen als je frontaal botst komt de tank niet in gevaar maar dat brengt dan weer een ander risico met zich mee, de impact is een stuk harder.
Bovendien mag je de impact van een zij-aanrijding ook niet onderschatten, een auto die met bijvoorbeeld 50 km/h in je zijkant ploegt komt ook echt wel je benzinedop of je tank tegen.

Nogmaals bedankt voor de cijfers maar het overtuigt me nog steeds niet.
Sorry en dat meen ik want je hebt er moeite in gestoken.
Jordy-Bvrijdag 1 juni 2018 @ 19:36
Het boeit ook niet of ik jou overtuigd heb, jij maakt de wetgeving niet.

Die wetgeving is al lang rond. :*
vannellevrijdag 1 juni 2018 @ 19:44
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 19:36 schreef Jordy-B het volgende:
Het boeit ook niet of ik jou overtuigd heb, jij maakt de wetgeving niet.

Die wetgeving is al lang rond. :*
Zucht....... Leest iemand nog wel eens bovenstaande reacties?
Al op Pinto gezocht waar ik mijn verhaal op baseer?
Waarschijnlijk niet, anders was je niet met zo'n kutreactie terug gekomen.
Eerst lezen, dan pas reageren. Hoe moeilijk kan dat zijn.
Jordy-Bvrijdag 1 juni 2018 @ 19:56
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 19:44 schreef vannelle het volgende:

[..]

Zucht....... Leest iemand nog wel eens bovenstaande reacties?
Al op Pinto gezocht waar ik mijn verhaal op baseer?
Waarschijnlijk niet, anders was je niet met zo'n kutreactie terug gekomen.
Eerst lezen, dan pas reageren. Hoe moeilijk kan dat zijn.
Verwacht je nou serieus dat ik een totale case-studie ga houden over de ford pinto, omdat jij dat toevallig aanhaalt in een forumdiscussie?

Het is een gedane zaak, tankdoppen mogen niet aan de achterkant. Of dat terecht is of niet, doet er niet toe, het is zoals het is.

Ga nu maar in een hoekje zitten huilen.
Pizza_Boomzaterdag 2 juni 2018 @ 01:01
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 22:05 schreef Piles het volgende:
Slang is lang genoeg om aan beide kanten te komen. Gewoon de kortste rij pakken dus.
Onzin. Ik heb voldoende auto's gereden waarbij ik echt aan de kant van de klep bij de pomp moest gaan staan. Zeker wat oudere pompen waar je de slang er niet uit trekt, maar deze er al los bij hangt, zijn kort. Voorbeelden: Nieuwe XC90, nieuwste model Q7, V90, de XJ kan ook lastig worden, de Galaxy, S Max en nieuwe Espace zijn ook een behoorlijke uitdaging.
Ferzaterdag 2 juni 2018 @ 09:19
Nou ja de meeste zijn wel voorzien van zo’n katrol systeem tegenwoordig.

Maar vroeger tankte ik altijs BP en die hadden toen veel pompen met zo’n slang die bovenaan de pomp aangesloten was, zonder katrol, die waren altijd te kort. Sindsdien tank ik altijd aan de makkelijke zijde.
Rewimozaterdag 2 juni 2018 @ 15:42
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 11:11 schreef Piles het volgende:

Zit de slang op het icoontje toevallig ook links? ;)
kedwfm.jpg

Nee dus :D
Pileszaterdag 2 juni 2018 @ 15:53
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 15:42 schreef Rewimo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Nee dus :D
Kut Fransozen ook altijd :D :')
lovelizaterdag 2 juni 2018 @ 16:48
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 22:08 schreef J0kkebr0k het volgende:
Achteruit er in rijden.

Bij afrit snelweg met circa 80 km/u handrem aantrekken en tegelijk stuur 180 graden draaien, koppeling ingedrukt houden en in zijn achteruit zetten. Koppeling los als je denkt dat het kan en dan als een baas naar je pompje rijden.
Mijn handrem zit op de voorwielen...
Sounddragonzaterdag 2 juni 2018 @ 17:30
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 01:01 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Onzin. Ik heb voldoende auto's gereden waarbij ik echt aan de kant van de klep bij de pomp moest gaan staan. Zeker wat oudere pompen waar je de slang er niet uit trekt, maar deze er al los bij hangt, zijn kort. Voorbeelden: Nieuwe XC90, nieuwste model Q7, V90, de XJ kan ook lastig worden, de Galaxy, S Max en nieuwe Espace zijn ook een behoorlijke uitdaging.
bij alle andere vrachtwagens ook
vannellezaterdag 2 juni 2018 @ 18:04
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 19:56 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Verwacht je nou serieus dat ik een totale case-studie ga houden over de ford pinto, omdat jij dat toevallig aanhaalt in een forumdiscussie?

Het is een gedane zaak, tankdoppen mogen niet aan de achterkant. Of dat terecht is of niet, doet er niet toe, het is zoals het is.

Ga nu maar in een hoekje zitten huilen.
Ik verwachtte al niks en dat blijkt dus terecht te zijn.
Zoek je het gewoon niet op maar dat neemt niet weg dat het daadwerkelijk zo is.
Huilen doe ik pas als iemand enorm ontkennend of onwetend is. Kan dus niet lang meer duren.
Glijdt_lichtmaandag 4 juni 2018 @ 21:41
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 juni 2018 13:02 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Daar zal de plaatsing van de tankdop dan ook meer mee te maken hebben dan met het land van herkomst.
Neen. Tankdop verandert eigenlijk nooit van locatie op hetzelfde model.
Ik weet iig:
Links:
Ford Fiesta
Citroen C2
Vrijwel alle Japanse auto's muv Subaru, en in Europa getekende wagens.

Rechts: Vrijwel alle Koreaanse, Europese en Amerikaanse auto's muv die in Engeland getekend zijn, en Citroen..

Ik vind de tankdop aan de linkerkant maar kut. Vaak opent voor mijn gevoel het deurtje de verkeerde kant op, waardoor je lastig met rechts kunt tanken en je moet aanklooien met links..

Mijn auto heeft de klep rechts, en de knop om te openen zit links op het dashboard.
Rewimodinsdag 5 juni 2018 @ 07:47
Zowel onze C3 Picasso als Berlingo hebben de dop links. Dus dat Citroën de dop "altijd" rechts heeft, is wel wat sterk uitgedrukt :+
Glijdt_lichtdinsdag 5 juni 2018 @ 16:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 07:47 schreef Rewimo het volgende:
Zowel onze C3 Picasso als Berlingo hebben de dop links. Dus dat Citroën de dop "altijd" rechts heeft, is wel wat sterk uitgedrukt :+
quote:
Rechts: Vrijwel alle Koreaanse, Europese en Amerikaanse auto's muv die in Engeland getekend zijn, en Citroen..
Wat denk je waar 'muv' voor staat?
;)
Citroën heeft hem vrijwel altijd links.
Rewimodinsdag 5 juni 2018 @ 16:53
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 16:19 schreef Glijdt_licht het volgende:

Wat denk je waar 'muv' voor staat?
;)
Citroën heeft hem vrijwel altijd links.
Ik had je muv effe gemist :P
t-stardinsdag 5 juni 2018 @ 17:37
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 15:42 schreef Rewimo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Nee dus :D
Waarom staat jouw auto op pauze? Is dat de cruise control?
Hyperdudedinsdag 5 juni 2018 @ 17:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 17:37 schreef t-star het volgende:

[..]

Waarom staat jouw auto op pauze? Is dat de cruise control?
Das de cassettespeler.

Of de 8-track. :P
Hyperdudedinsdag 5 juni 2018 @ 17:50
Weird topic ^O^
Rewimodinsdag 5 juni 2018 @ 17:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 17:37 schreef t-star het volgende:

Waarom staat jouw auto op pauze? Is dat de cruise control?
Cruise control inderdaad, als ik hem nog niet gebruikt heb :) Als hij wel gebruikt is en op pauze staat, zie je bij km/h een getal staan. Maar hier stond ik stil, had nog niet gereden.
oldforddinsdag 5 juni 2018 @ 19:29
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 16:19 schreef Glijdt_licht het volgende:
Citroën heeft hem vrijwel altijd links.
Heb ik dan de uitzondering? Bij mijn Saxo zit de tankdop rechts.
Dat maakt het dus niet meer "vrijwel altijd".
Glijdt_lichtdinsdag 5 juni 2018 @ 19:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 19:29 schreef oldford het volgende:

[..]

Heb ik dan de uitzondering? Bij mijn Saxo zit de tankdop rechts.
Dat maakt het dus niet meer "vrijwel altijd".
Citroëns van de laatste jaren dan.. een Saxo is niet veel meer dan een ietwat veranderde 106, die gedeeltelijk iets mooier en gedeeltelijk iets minder was.

Een C2 die gebaseerd was op de 206 had bv de dop links. Terwijl de 206 hem rechts had.

Citroën heeft op een gegeven moment weer wat meer een eigen gezicht gekregen. Misschien dat het toen is gebeurd. Vanaf de C2 en de C3.. rond 2003..

[ Bericht 3% gewijzigd door Glijdt_licht op 05-06-2018 20:01:49 ]
Sounddragondinsdag 5 juni 2018 @ 21:19
Nah, daarstraks was ik de Sjaak, tanken met de kraan bij een pompstation in Moerdijk.. Needed; onderwagen, bovenwagen, en smurfenpis in de onderwagen.. Alle vuldoppen links, AdBlue pomp staat rechts.. Naja, tis een vrachtwagenpomp, dus slang zal wel lang zat zijn.. Nee, want de kraan is 3 meter breed, dus de zooi was gewoon precies 25 cm te kort :(

Oplossing; 3 pionnen achter de kraan. Instappen, pomp uitrijden, op de parking een 180, en terug het station in.

Bonusklacht; Had de onderwagen afgetankt (dop zit links achterop het dek) dus malle Eppie klimt met dikke vieze stinkslang onder zijn arm via de pomp op het dek om apekooiend de bovenwagen te bereiken om die ook af te tanken.. Ik stop het pistool in de vulopening, zet die stomme doos binnen de pomp uit; ze vond het zó lang duren allemaal ;( |:( 8)7
derLudolfdinsdag 5 juni 2018 @ 22:03
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 21:19 schreef Sounddragon het volgende:
Nah, daarstraks was ik de Sjaak, tanken met de kraan bij een pompstation in Moerdijk.. Needed; onderwagen, bovenwagen, en smurfenpis in de onderwagen.. Alle vuldoppen links, AdBlue pomp staat rechts.. Naja, tis een vrachtwagenpomp, dus slang zal wel lang zat zijn.. Nee, want de kraan is 3 meter breed, dus de zooi was gewoon precies 25 cm te kort :(

Oplossing; 3 pionnen achter de kraan. Instappen, pomp uitrijden, op de parking een 180, en terug het station in.

Bonusklacht; Had de onderwagen afgetankt (dop zit links achterop het dek) dus malle Eppie klimt met dikke vieze stinkslang onder zijn arm via de pomp op het dek om apekooiend de bovenwagen te bereiken om die ook af te tanken.. Ik stop het pistool in de vulopening, zet die stomme doos binnen de pomp uit; ze vond het zó lang duren allemaal ;( |:( 8)7
Je hebt die trut toch wel 726 zegeltjes laten uittellen?

Hoeveel kuub heb je getankt? ;)
oranjevogel1dinsdag 5 juni 2018 @ 22:33
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 21:19 schreef Sounddragon het volgende:
Nee, want de kraan is 3 meter breed, dus de zooi was gewoon precies 25 cm te kort :(
Vrachtwagens zijn maximaal 2,55 breed of 2,60 als het een koelwagen betreft.
GereDathandinsdag 5 juni 2018 @ 22:56
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 16:19 schreef Glijdt_licht het volgende:

Citroën heeft hem vrijwel altijd links.
Wat een nonsens. Ik heb een of meerdere CX, BX, 2CV, C4, Saxo en XM modellen gehad en die zaten allemaal rechts.
Glijdt_lichtdinsdag 5 juni 2018 @ 23:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 22:56 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Wat een nonsens. Ik heb een of meerdere CX, BX, 2CV, C4, Saxo en XM modellen gehad en die zaten allemaal rechts.
Oude meuk dus. Zoals ik al zei sinds de C2 en de C3 gelanceerd waren hebben ze het vrijwel allemaal links. Alleen de C4 van de eerste generatie dus niet, lijkt het op.
Ook de cactus heeft het links
GereDathanwoensdag 6 juni 2018 @ 08:00
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 23:20 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Oude meuk dus. Zoals ik al zei sinds de C2 en de C3 gelanceerd waren hebben ze het vrijwel allemaal links. Alleen de C4 van de eerste generatie dus niet, lijkt het op.
Ook de cactus heeft het links
Prima, maar dat is dus niet 'vrijwel altijd'. Overigens heeft de C4 Picasso en Grand Picasso hem ook rechts zitten, ook recente modellen van na 2011.

‘Vrijwel geen enkel merk’ heeft een vaste plek naar mijn weten.
D.woensdag 6 juni 2018 @ 11:15
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 22:30 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Er is niet echt een vaste regel voor, behalve dan dat de dop niet in het midden mag zitten ivm het gevaar bij kop-staartbotsingen.

De tankdop zit vaak aan de veilige kant. Dus bij auto's uit landen waar men rechts rijdt, zit de tankdop ook vaak rechts. Waar men links rijdt (zoals Japan) zit hij vaak links.

Bij auto's waarbij je de klep van de tank van binnenuit met een hendel opent, vind je deze meestal aan de kant van de hendel.

Bij bestelbussen zit de tankdop meestal niet aan de kant van de schuifdeur.

Bij Toyota zit de tankdop in de regel aan de kant van de bestuurder.
Ik heb ‘m in het midden zitten. Van wie ‘mag’ het niet?
Kreatorwoensdag 6 juni 2018 @ 11:23
Rechtsvoor. ;(.

maxresdefault.jpg
Jordy-Bwoensdag 6 juni 2018 @ 12:42
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juni 2018 11:15 schreef D. het volgende:

[..]

Ik heb ‘m in het midden zitten. Van wie ‘mag’ het niet?
In het midden buiten de wielen mag niet. Dwz, daar is wetgeving voor.

Het kan zijn dat je een oude auto hebt (Firebird) die het nog heeft.
D.woensdag 6 juni 2018 @ 12:47
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juni 2018 12:42 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

In het midden buiten de wielen mag niet. Dwz, daar is wetgeving voor.

Het kan zijn dat je een oude auto hebt (Firebird) die het nog heeft.
Dus nieuwe auto’s mogen het niet meer maar bij bestaande auto’s nog wel?

Want als de wet zegt dat het niet mag, zou ie ook niet op kenteken, en door de apk kunnen komen, lijkt me.
#ANONIEMwoensdag 6 juni 2018 @ 12:49
Mijne zit links aygo
Sounddragonwoensdag 6 juni 2018 @ 18:58
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 22:03 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Je hebt die trut toch wel 726 zegeltjes laten uittellen?

Hoeveel kuub heb je getankt? ;)
niet zoveel, klein kraantje, iets van 250 liter en 24 liter smurfenzooi. 460 eur ofzo..
Jordy-Bwoensdag 6 juni 2018 @ 19:00
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juni 2018 12:47 schreef D. het volgende:

[..]

Dus nieuwe auto’s mogen het niet meer maar bij bestaande auto’s nog wel?

Want als de wet zegt dat het niet mag, zou ie ook niet op kenteken, en door de apk kunnen komen, lijkt me.
Want oude auto's zijn niet ontheven van de gordelplicht?
Sounddragonwoensdag 6 juni 2018 @ 19:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 22:33 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Vrachtwagens zijn maximaal 2,55 breed of 2,60 als het een koelwagen betreft.
dank je voor de info, dat wist ik natuurlijk niet.

Kranen zijn soms ook 2.55, maar meestal 2,75 of 3 meter, ex spiegels uiteraard.
Glijdt_lichtwoensdag 6 juni 2018 @ 19:34
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 08:00 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Prima, maar dat is dus niet 'vrijwel altijd'. Overigens heeft de C4 Picasso en Grand Picasso hem ook rechts zitten, ook recente modellen van na 2011.

‘Vrijwel geen enkel merk’ heeft een vaste plek naar mijn weten.
Hmm.. een VAG met de filler aan de linkerkant van de laatste 20jaar?
Zelfde voor Renault
Zelfde voor Volvo
Zelfde voor Fiat
Peugeot heeft enkele uitzonderingen in het kleine segment (208, 2008, de 108 is gewoon een halve Toyota). Daarnaast Peugeot = Citroen.
Mercedes, muv de werkbussen natuurlijk
Opel heeft wellicht wat Engelse/Australische ontwerpen gehad..
Ford heeft de Fiesta als vreemde eend

Ik blijf erbij:
Indien Europees, eigenlijk standaard rechts, met een paar vreemde uitzonderingen die vooral bij Citroen en Peugeot te vinden zijn.
Indien Japans, eigenlijk standaard links, met een paar uitzonderingen.

Bij oudere modellen zie je wel dat het nogal eens kan wisselen. Bv de Volvo Amazon combi. Maar Volvo was in de tijd van ontwikkeling van die auto een linksrijdend land (hoewel ze het stuur ook links hadden.). Dus ergens weer logisch.

Totaal levert het wel een mooie 'gelijkheid' op. Als iedereen de opening rechts had zitten, waren de rijen veel langer bij het tankstation.

[ Bericht 2% gewijzigd door Glijdt_licht op 06-06-2018 19:43:03 ]
derLudolfwoensdag 6 juni 2018 @ 19:39
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juni 2018 18:58 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

niet zoveel, klein kraantje, iets van 250 liter en 24 liter smurfenzooi. 460 eur ofzo..
Qua liters valt dat nog mee ja. ¤460 vind ik best veel, waar was je?
Ferwoensdag 6 juni 2018 @ 20:59
Vandaag maar de verkeerde kant geprobeerd, aangezien een knakker zijn voertuig zowat tussen de voorste en achterste rechter pompen had gezet en daarna gezellig een broodje ging halen.

Extra handschoen om de slang te geleiden en gaan. Texaco pomp, die dus bovenaan de pomp aangesloten was, zonder katrol systeem. Het paste net, met als nadeel dat ik het vulpistool horizontaal moest draaien, met de kans dat er een restje diesel uitloopt, gelukkig ging het goed.

:{

Echt handig is het nog steeds niet.
Sjoegerdwoensdag 6 juni 2018 @ 21:47
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juni 2018 20:59 schreef Fer het volgende:
Vandaag maar de verkeerde kant geprobeerd, aangezien een knakker zijn voertuig zowat tussen de voorste en achterste rechter pompen had gezet en daarna gezellig een broodje ging halen.

Extra handschoen om de slang te geleiden en gaan. Texaco pomp, die dus bovenaan de pomp aangesloten was, zonder katrol systeem. Het paste net, met als nadeel dat ik het vulpistool horizontaal moest draaien, met de kans dat er een restje diesel uitloopt, gelukkig ging het goed.

:{

Echt handig is het nog steeds niet.
Vaak zat gedaan (want pomp rechts een rij en pomp links vrij) en eigenlijk nooit moeite mee gehad. Kwestie van de auto goed neerzetten. Boeiend dat er dan een druppeltje morst :')
JDudewoensdag 6 juni 2018 @ 21:54
quote:
14s.gif Op woensdag 6 juni 2018 19:00 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

dank je voor de info, dat wist ik natuurlijk niet.

Kranen zijn soms ook 2.55, maar meestal 2,75 of 3 meter, ex spiegels uiteraard.
ZZ plaat erop en gaan met die banaan _O_.
Sounddragondonderdag 7 juni 2018 @ 11:08
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juni 2018 19:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Qua liters valt dat nog mee ja. ¤460 vind ik best veel, waar was je?
#66, regel 1.