Fer | donderdag 31 mei 2018 @ 22:04 |
Wat is minder lang wachten bij de pomp? Ik heb nu het tankgat rechts en laatst waren alle rechter pompen bezet en ging ook nog wachten bij de auto, waarvan de eigenaar rustig koffie zat te drinken binnen. Maar is het dus doorgaans rustiger bij de linker pomp? | |
BasEnAad | donderdag 31 mei 2018 @ 22:04 |
Je trekt de slang zo naar de andere kant van je auto toe, dus ik ga gewoon naar de pomp die vrij is. | |
Piles | donderdag 31 mei 2018 @ 22:05 |
Slang is lang genoeg om aan beide kanten te komen. Gewoon de kortste rij pakken dus. | |
Karina | donderdag 31 mei 2018 @ 22:07 |
Of andersom gaan staan | |
#ANONIEM | donderdag 31 mei 2018 @ 22:08 |
Achteruit er in rijden. Bij afrit snelweg met circa 80 km/u handrem aantrekken en tegelijk stuur 180 graden draaien, koppeling ingedrukt houden en in zijn achteruit zetten. Koppeling los als je denkt dat het kan en dan als een baas naar je pompje rijden. | |
oranjevogel1 | donderdag 31 mei 2018 @ 22:10 |
Ligt aan het aantal Japanse auto's in de regio. | |
zakmes | donderdag 31 mei 2018 @ 22:13 |
zo moeilijk is dat niet inderdaad. | |
Jordy-B | donderdag 31 mei 2018 @ 22:30 |
Er is niet echt een vaste regel voor, behalve dan dat de dop niet in het midden mag zitten ivm het gevaar bij kop-staartbotsingen. De tankdop zit vaak aan de veilige kant. Dus bij auto's uit landen waar men rechts rijdt, zit de tankdop ook vaak rechts. Waar men links rijdt (zoals Japan) zit hij vaak links. Bij auto's waarbij je de klep van de tank van binnenuit met een hendel opent, vind je deze meestal aan de kant van de hendel. Bij bestelbussen zit de tankdop meestal niet aan de kant van de schuifdeur. Bij Toyota zit de tankdop in de regel aan de kant van de bestuurder. | |
JDude | donderdag 31 mei 2018 @ 22:45 |
Ik heb de laatste jaren 1 auto gehad met de tankdop aan bestuurderszijde en dat was een Ford. Maar boeiend. Is er plek bij een pomp aan de juiste kant, dan die. Zo niet, dan lukt het ook wel met een paar meter extra slang. | |
Chinless | donderdag 31 mei 2018 @ 22:54 |
Allemaal heel leuk en aardig, maar dat staat in het algemeen gewoon op het dashboad waar de tankdop zich bevind. Zie pijltje. | |
-niemand- | donderdag 31 mei 2018 @ 23:02 |
En nog een leuk feitje, meestal zit de tankdop aan de andere kant dan de uitlaat. | |
Arcee | donderdag 31 mei 2018 @ 23:15 |
Echte tankbazen voelen dan pas lichte drang om stilletjesaan eens aan tanken te denken. | |
Spanky78 | donderdag 31 mei 2018 @ 23:16 |
Ik heb geen pijltje. | |
ikweethetookniet | donderdag 31 mei 2018 @ 23:25 |
Gewoon iets voorbij de pomp rijden en slang achter de auto langs erin stoppen | |
Dr_Flash | donderdag 31 mei 2018 @ 23:26 |
Mooi verhaal dit ja. Ik woon tegenover een pomp, en het is echt elke dag weer een uitdaging voor een hoop mensen. Ten eerste: Het maakt inderdaad geen reet uit want die slang is lang zat. Daar had het kunnen, moeten stoppen. Maar dan heb je altijd mensen. Mensen Dit is mijn juweeltje tot op heden Eerst rijd je de pomp 3 meter voorbij Dan zet je de auto stil, een meter uit de rand Met natuurlijk, de dop aan de verkeerde kant En dan wacht je gewoon tot de jongen van het winkeltje je komt helpen want ja vrouw dusjah, recht op hulp | |
vosss | donderdag 31 mei 2018 @ 23:31 |
Nooit geweten. Tankdop zit bij mij links, wat Japanse auto, te openen met hendel/knopje van binnenuit en nog Toyota ook. Dus 3x links zegmaar. | |
JDude | donderdag 31 mei 2018 @ 23:32 |
Kortpittig kapsel en felgekleurde klompen. Da's wel een ruime definitie van het begrip vrouw, Fles. | |
Dr_Flash | donderdag 31 mei 2018 @ 23:35 |
Wou je beweren dat dit iets met "man" te maken had dan? | |
JDude | donderdag 31 mei 2018 @ 23:45 |
Touché. | |
RealBizkit666 | vrijdag 1 juni 2018 @ 00:02 |
Uitlaat en tankdop beide op rechts op mijn auto. | |
oranjevogel1 | vrijdag 1 juni 2018 @ 00:55 |
Bij Europese wagens kan de tankdop aan beide kanten zitten. Bij Japanse wagens zit hij altijd links. | |
nogeenoudebekende | vrijdag 1 juni 2018 @ 01:00 |
Klopt. Zit de slang wel aan de goede kant? | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 1 juni 2018 @ 03:07 |
Mijn ouders hebben een ‘07 Subaru Forester en daar zit ‘ie toch echt rechts (passagierskant). | |
oranjevogel1 | vrijdag 1 juni 2018 @ 03:10 |
Subaru is dan ook een fabrikant die alles anders doet. Van motoren tot tankdoppen. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 1 juni 2018 @ 03:40 |
Haha true, maar dan gaat het stukje over Japanse auto’s niet op. Overigens heeft Mazda ook modellen met de tankklep aan de rechterkant | |
Jordy-B | vrijdag 1 juni 2018 @ 04:58 |
dat is allemaal leuk en aardig, maar ik vul gewoon de opmerking over Japanners aan. [ Bericht 3% gewijzigd door Jordy-B op 01-06-2018 05:21:41 ] | |
Hyperdude | vrijdag 1 juni 2018 @ 11:02 |
Rechtsachter? In het midden? Of linksvoor? | |
nogeenoudebekende | vrijdag 1 juni 2018 @ 11:06 |
Dat is meer rechts-midden... | |
Rewimo | vrijdag 1 juni 2018 @ 11:09 |
Ik ook niet en tank zit links (Citroën). | |
Piles | vrijdag 1 juni 2018 @ 11:11 |
Zit de slang op het icoontje toevallig ook links? | |
Rewimo | vrijdag 1 juni 2018 @ 11:13 |
Goeie vraag Dat weet ik zo uit mijn hoofd niet. | |
Piles | vrijdag 1 juni 2018 @ 12:36 |
Waarschijnlijk wel, en dat is geen toeval | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2018 @ 12:48 |
Nissan Micra; rechts. | |
ToT | vrijdag 1 juni 2018 @ 12:56 |
Auto omgooien, dan zit het tankgat meteen aan de juiste kant! Wel zijwaarts rollen he, niet over de neus of achterkant omver flippen natuurlijk! | |
Sounddragon | vrijdag 1 juni 2018 @ 13:00 |
Wat een dilemma weer zeg | |
nogeenoudebekende | vrijdag 1 juni 2018 @ 13:00 |
| |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2018 @ 13:02 |
Daar zal de plaatsing van de tankdop dan ook meer mee te maken hebben dan met het land van herkomst. | |
nogeenoudebekende | vrijdag 1 juni 2018 @ 13:06 |
Denk ik ook. Al moet ik toegeven dat mijn Suzuki de dop links heeft. | |
vannelle | vrijdag 1 juni 2018 @ 17:58 |
Denk dat dat reuze meevalt. Zoek bijvoorbeeld maar eens naar Ford Pinto icm brand na een aanrijding. Was letterlijk een hot item omdat de tanks veel te makkelijk scheurden bij een aanrijding en dat was na een tijdje ook het einde van de productie van de Pinto. Maar de TransAm die ik heb gehad had de vulopening aan de achterkant. In het midden achter de kantelbare kentekenplaat. (1e keer tanken was kut, kon de vuldop niet vinden ) Denk dus ook niet dat het om de plaats van de vulopening gaat qua veiligheid maar alleen maar voor het eventuele gemak. Als de tank scheurt bij een aanrijding (waar de Pinto dus berucht om was) maakt het niets meer uit aan welke kant de vulopening zit. Ik denk persoonlijk dat het puur om gebruiksgemak gaat en dat veiligheid niet heeft bijgedragen in de keuze om links of rechts of ergens anders te tanken. | |
Spanky78 | vrijdag 1 juni 2018 @ 18:04 |
Slang rechts, tankdop ook. Geen idee of dat de correcte kant is... Volgens mij niet. | |
Jordy-B | vrijdag 1 juni 2018 @ 18:38 |
Het punt is dat de vulopening en pijp kwetsbare delen van een brandstoftank zijn en dat als die aan de achterkant zitten, er dus maar een relatief klein bupsje nodig is om daar een scheur in te creëren. Benzine lekt weg, hallo uitlaat en *woef* vuurbal. | |
vannelle | vrijdag 1 juni 2018 @ 18:40 |
Nou kee dan. Maar gebeuren er meer kop/staartbotsingen of aanrijdingen aan de zijkant dat je weet? | |
Spanky78 | vrijdag 1 juni 2018 @ 18:53 |
Volgens mij kop staart en links rechts vooraan. Passagiersstoel voor is een Risicoplek ivm voorrang. | |
Jordy-B | vrijdag 1 juni 2018 @ 18:54 |
Ja, dit zijn de resultaten van het TNO-onderzoek uit 2016 1. Achter-aanrijding 51% 2. Voor-aanrijding 19% 3. Zij-aanrijding 14% 4. Kettingbotsing 15% 5. Onbekend / anders 1% Dus tweederde van de aanrijdingen (achter-aanrijding + kettingbotsing) betreft kop-staartbotsingen. | |
vannelle | vrijdag 1 juni 2018 @ 19:08 |
Thanks! Denk eerlijk gezegd niet dat de plaatsing van de vulopening het probleem is. Alleen als je frontaal botst komt de tank niet in gevaar maar dat brengt dan weer een ander risico met zich mee, de impact is een stuk harder. Bovendien mag je de impact van een zij-aanrijding ook niet onderschatten, een auto die met bijvoorbeeld 50 km/h in je zijkant ploegt komt ook echt wel je benzinedop of je tank tegen. Nogmaals bedankt voor de cijfers maar het overtuigt me nog steeds niet. Sorry en dat meen ik want je hebt er moeite in gestoken. | |
Jordy-B | vrijdag 1 juni 2018 @ 19:36 |
Het boeit ook niet of ik jou overtuigd heb, jij maakt de wetgeving niet. Die wetgeving is al lang rond. | |
vannelle | vrijdag 1 juni 2018 @ 19:44 |
Zucht....... Leest iemand nog wel eens bovenstaande reacties? Al op Pinto gezocht waar ik mijn verhaal op baseer? Waarschijnlijk niet, anders was je niet met zo'n kutreactie terug gekomen. Eerst lezen, dan pas reageren. Hoe moeilijk kan dat zijn. | |
Jordy-B | vrijdag 1 juni 2018 @ 19:56 |
Verwacht je nou serieus dat ik een totale case-studie ga houden over de ford pinto, omdat jij dat toevallig aanhaalt in een forumdiscussie? Het is een gedane zaak, tankdoppen mogen niet aan de achterkant. Of dat terecht is of niet, doet er niet toe, het is zoals het is. Ga nu maar in een hoekje zitten huilen. | |
Pizza_Boom | zaterdag 2 juni 2018 @ 01:01 |
Onzin. Ik heb voldoende auto's gereden waarbij ik echt aan de kant van de klep bij de pomp moest gaan staan. Zeker wat oudere pompen waar je de slang er niet uit trekt, maar deze er al los bij hangt, zijn kort. Voorbeelden: Nieuwe XC90, nieuwste model Q7, V90, de XJ kan ook lastig worden, de Galaxy, S Max en nieuwe Espace zijn ook een behoorlijke uitdaging. | |
Fer | zaterdag 2 juni 2018 @ 09:19 |
Nou ja de meeste zijn wel voorzien van zo’n katrol systeem tegenwoordig. Maar vroeger tankte ik altijs BP en die hadden toen veel pompen met zo’n slang die bovenaan de pomp aangesloten was, zonder katrol, die waren altijd te kort. Sindsdien tank ik altijd aan de makkelijke zijde. | |
Rewimo | zaterdag 2 juni 2018 @ 15:42 |
Nee dus | |
Piles | zaterdag 2 juni 2018 @ 15:53 |
Kut Fransozen ook altijd | |
loveli | zaterdag 2 juni 2018 @ 16:48 |
Mijn handrem zit op de voorwielen... | |
Sounddragon | zaterdag 2 juni 2018 @ 17:30 |
bij alle andere vrachtwagens ook | |
vannelle | zaterdag 2 juni 2018 @ 18:04 |
Ik verwachtte al niks en dat blijkt dus terecht te zijn. Zoek je het gewoon niet op maar dat neemt niet weg dat het daadwerkelijk zo is. Huilen doe ik pas als iemand enorm ontkennend of onwetend is. Kan dus niet lang meer duren. | |
Glijdt_licht | maandag 4 juni 2018 @ 21:41 |
Neen. Tankdop verandert eigenlijk nooit van locatie op hetzelfde model. Ik weet iig: Links: Ford Fiesta Citroen C2 Vrijwel alle Japanse auto's muv Subaru, en in Europa getekende wagens. Rechts: Vrijwel alle Koreaanse, Europese en Amerikaanse auto's muv die in Engeland getekend zijn, en Citroen.. Ik vind de tankdop aan de linkerkant maar kut. Vaak opent voor mijn gevoel het deurtje de verkeerde kant op, waardoor je lastig met rechts kunt tanken en je moet aanklooien met links.. Mijn auto heeft de klep rechts, en de knop om te openen zit links op het dashboard. | |
Rewimo | dinsdag 5 juni 2018 @ 07:47 |
Zowel onze C3 Picasso als Berlingo hebben de dop links. Dus dat Citroën de dop "altijd" rechts heeft, is wel wat sterk uitgedrukt | |
Glijdt_licht | dinsdag 5 juni 2018 @ 16:19 |
Wat denk je waar 'muv' voor staat? Citroën heeft hem vrijwel altijd links. | |
Rewimo | dinsdag 5 juni 2018 @ 16:53 |
Ik had je muv effe gemist | |
t-star | dinsdag 5 juni 2018 @ 17:37 |
Waarom staat jouw auto op pauze? Is dat de cruise control? | |
Hyperdude | dinsdag 5 juni 2018 @ 17:49 |
Das de cassettespeler. Of de 8-track. | |
Hyperdude | dinsdag 5 juni 2018 @ 17:50 |
Weird topic | |
Rewimo | dinsdag 5 juni 2018 @ 17:55 |
Cruise control inderdaad, als ik hem nog niet gebruikt heb Als hij wel gebruikt is en op pauze staat, zie je bij km/h een getal staan. Maar hier stond ik stil, had nog niet gereden. | |
oldford | dinsdag 5 juni 2018 @ 19:29 |
Heb ik dan de uitzondering? Bij mijn Saxo zit de tankdop rechts. Dat maakt het dus niet meer "vrijwel altijd". | |
Glijdt_licht | dinsdag 5 juni 2018 @ 19:56 |
Citroëns van de laatste jaren dan.. een Saxo is niet veel meer dan een ietwat veranderde 106, die gedeeltelijk iets mooier en gedeeltelijk iets minder was. Een C2 die gebaseerd was op de 206 had bv de dop links. Terwijl de 206 hem rechts had. Citroën heeft op een gegeven moment weer wat meer een eigen gezicht gekregen. Misschien dat het toen is gebeurd. Vanaf de C2 en de C3.. rond 2003.. [ Bericht 3% gewijzigd door Glijdt_licht op 05-06-2018 20:01:49 ] | |
Sounddragon | dinsdag 5 juni 2018 @ 21:19 |
Nah, daarstraks was ik de Sjaak, tanken met de kraan bij een pompstation in Moerdijk.. Needed; onderwagen, bovenwagen, en smurfenpis in de onderwagen.. Alle vuldoppen links, AdBlue pomp staat rechts.. Naja, tis een vrachtwagenpomp, dus slang zal wel lang zat zijn.. Nee, want de kraan is 3 meter breed, dus de zooi was gewoon precies 25 cm te kort Oplossing; 3 pionnen achter de kraan. Instappen, pomp uitrijden, op de parking een 180, en terug het station in. Bonusklacht; Had de onderwagen afgetankt (dop zit links achterop het dek) dus malle Eppie klimt met dikke vieze stinkslang onder zijn arm via de pomp op het dek om apekooiend de bovenwagen te bereiken om die ook af te tanken.. Ik stop het pistool in de vulopening, zet die stomme doos binnen de pomp uit; ze vond het zó lang duren allemaal | |
derLudolf | dinsdag 5 juni 2018 @ 22:03 |
Je hebt die trut toch wel 726 zegeltjes laten uittellen? Hoeveel kuub heb je getankt? | |
oranjevogel1 | dinsdag 5 juni 2018 @ 22:33 |
Vrachtwagens zijn maximaal 2,55 breed of 2,60 als het een koelwagen betreft. | |
GereDathan | dinsdag 5 juni 2018 @ 22:56 |
Wat een nonsens. Ik heb een of meerdere CX, BX, 2CV, C4, Saxo en XM modellen gehad en die zaten allemaal rechts. | |
Glijdt_licht | dinsdag 5 juni 2018 @ 23:20 |
Oude meuk dus. Zoals ik al zei sinds de C2 en de C3 gelanceerd waren hebben ze het vrijwel allemaal links. Alleen de C4 van de eerste generatie dus niet, lijkt het op. Ook de cactus heeft het links | |
GereDathan | woensdag 6 juni 2018 @ 08:00 |
Prima, maar dat is dus niet 'vrijwel altijd'. Overigens heeft de C4 Picasso en Grand Picasso hem ook rechts zitten, ook recente modellen van na 2011. ‘Vrijwel geen enkel merk’ heeft een vaste plek naar mijn weten. | |
D. | woensdag 6 juni 2018 @ 11:15 |
Ik heb ‘m in het midden zitten. Van wie ‘mag’ het niet? | |
Kreator | woensdag 6 juni 2018 @ 11:23 |
Rechtsvoor. . | |
Jordy-B | woensdag 6 juni 2018 @ 12:42 |
In het midden buiten de wielen mag niet. Dwz, daar is wetgeving voor. Het kan zijn dat je een oude auto hebt (Firebird) die het nog heeft. | |
D. | woensdag 6 juni 2018 @ 12:47 |
Dus nieuwe auto’s mogen het niet meer maar bij bestaande auto’s nog wel? Want als de wet zegt dat het niet mag, zou ie ook niet op kenteken, en door de apk kunnen komen, lijkt me. | |
#ANONIEM | woensdag 6 juni 2018 @ 12:49 |
Mijne zit links aygo | |
Sounddragon | woensdag 6 juni 2018 @ 18:58 |
niet zoveel, klein kraantje, iets van 250 liter en 24 liter smurfenzooi. 460 eur ofzo.. | |
Jordy-B | woensdag 6 juni 2018 @ 19:00 |
Want oude auto's zijn niet ontheven van de gordelplicht? | |
Sounddragon | woensdag 6 juni 2018 @ 19:00 |
dank je voor de info, dat wist ik natuurlijk niet. Kranen zijn soms ook 2.55, maar meestal 2,75 of 3 meter, ex spiegels uiteraard. | |
Glijdt_licht | woensdag 6 juni 2018 @ 19:34 |
Hmm.. een VAG met de filler aan de linkerkant van de laatste 20jaar? Zelfde voor Renault Zelfde voor Volvo Zelfde voor Fiat Peugeot heeft enkele uitzonderingen in het kleine segment (208, 2008, de 108 is gewoon een halve Toyota). Daarnaast Peugeot = Citroen. Mercedes, muv de werkbussen natuurlijk Opel heeft wellicht wat Engelse/Australische ontwerpen gehad.. Ford heeft de Fiesta als vreemde eend Ik blijf erbij: Indien Europees, eigenlijk standaard rechts, met een paar vreemde uitzonderingen die vooral bij Citroen en Peugeot te vinden zijn. Indien Japans, eigenlijk standaard links, met een paar uitzonderingen. Bij oudere modellen zie je wel dat het nogal eens kan wisselen. Bv de Volvo Amazon combi. Maar Volvo was in de tijd van ontwikkeling van die auto een linksrijdend land (hoewel ze het stuur ook links hadden.). Dus ergens weer logisch. Totaal levert het wel een mooie 'gelijkheid' op. Als iedereen de opening rechts had zitten, waren de rijen veel langer bij het tankstation. [ Bericht 2% gewijzigd door Glijdt_licht op 06-06-2018 19:43:03 ] | |
derLudolf | woensdag 6 juni 2018 @ 19:39 |
Qua liters valt dat nog mee ja. ¤460 vind ik best veel, waar was je? | |
Fer | woensdag 6 juni 2018 @ 20:59 |
Vandaag maar de verkeerde kant geprobeerd, aangezien een knakker zijn voertuig zowat tussen de voorste en achterste rechter pompen had gezet en daarna gezellig een broodje ging halen. Extra handschoen om de slang te geleiden en gaan. Texaco pomp, die dus bovenaan de pomp aangesloten was, zonder katrol systeem. Het paste net, met als nadeel dat ik het vulpistool horizontaal moest draaien, met de kans dat er een restje diesel uitloopt, gelukkig ging het goed. Echt handig is het nog steeds niet. | |
Sjoegerd | woensdag 6 juni 2018 @ 21:47 |
Vaak zat gedaan (want pomp rechts een rij en pomp links vrij) en eigenlijk nooit moeite mee gehad. Kwestie van de auto goed neerzetten. Boeiend dat er dan een druppeltje morst | |
JDude | woensdag 6 juni 2018 @ 21:54 |
ZZ plaat erop en gaan met die banaan . | |
Sounddragon | donderdag 7 juni 2018 @ 11:08 |
#66, regel 1. |