Stuur ze even een mailtje, dan passen ze het misschien aan. Maar ik kan me wel vinden in het standpunt dat door de post in de voorbereiding maar half samen te voegen, de postbezorger feitelijk dat werk overneemt.quote:
als mensen boos zijn zetten ze weleens dingen verkeerd neer op papier,kort samengevat er moet meer gewerkt worden(inspanning verricht worden) voor hetzelfde geld,dat klopt niet.quote:Op donderdag 24 mei 2018 23:34 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Het is sympathiek van de FNV, maar er staan diverse onjuistheden op de pagina. Zo beweren ze dat nu de kleine post door de machine wordt gezet, en de grote post handmatig. Straks zouden dan beide soorten post machinaal gezet worden . Dat klopt niet, want de grote post wordt straks nog steeds handmatig door voorbereiders gesorteerd, het wordt alleen niet meer tussen de kleine post gezet. Verder beweert FNV dat je straks uit 2 bundels bezorgt: 1 met post en 1 met pakjes + folders. Dat is onzin. Je hebt een bundel grote post en een bundel kleine post. Die leggen ze op elkaar, en dat noemen ze een combibundel. Maar in feite zijn dat dus al 2 bundels. Dan heb je evt. nog een derde bundel met hah. Tot slot heb je de pakjes, die al dan niet gebundeld in een aparte tas zitten. Dus in feite lopen we nu al uit 2 of 3 bundels te bezorgen, en dat worden er dan straks 3 of 4.
De bewering van het FNV dat we straks werk van voorbereiders doen, namelijk zelf op straat de post samenvoegen, klopt ook niet. Je bezorgt uit meerdere bundels, maar het is in principe niet de bedoeling dat je het tussen elkaar gaat zetten.
Verder vind ik het wel een grof schandaal dat PostNL tegen het negatieve advies van de OR in toch de combibundel invoert. Ik weet dat een OR slechts adviesplicht heeft, en dat een bedrijf dat advies aan zijn laars mag lappen, maar voor zover ik weet is het wel hoogst ongebruikelijk dat een bedrijf dit doet. Het getuigt in elk geval op z'n zachtst gezegd niet van goed werkgeverschap.
Er staat wel meer in dat niet klopt. De FNV was akkoord gegaan met bepaalde afspraken, oa een onderzoek naar die functieverzwaring en zou meegaan met de uitkomst daarvan. Die uitkomst is er al en nu roept de FNV ineens dat ze het er niet mee eens zijn. Er staat nog meer in dat niet klopt, omdat de FNV vergeet om er dingen bij te vertellen.quote:Op donderdag 24 mei 2018 23:34 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Het is sympathiek van de FNV, maar er staan diverse onjuistheden op de pagina. Zo beweren ze dat nu de kleine post door de machine wordt gezet, en de grote post handmatig. Straks zouden dan beide soorten post machinaal gezet worden . Dat klopt niet, want de grote post wordt straks nog steeds handmatig door voorbereiders gesorteerd, het wordt alleen niet meer tussen de kleine post gezet. Verder beweert FNV dat je straks uit 2 bundels bezorgt: 1 met post en 1 met pakjes + folders. Dat is onzin. Je hebt een bundel grote post en een bundel kleine post. Die leggen ze op elkaar, en dat noemen ze een combibundel. Maar in feite zijn dat dus al 2 bundels. Dan heb je evt. nog een derde bundel met hah. Tot slot heb je de pakjes, die al dan niet gebundeld in een aparte tas zitten. Dus in feite lopen we nu al uit 2 of 3 bundels te bezorgen, en dat worden er dan straks 3 of 4.
De bewering van het FNV dat we straks werk van voorbereiders doen, namelijk zelf op straat de post samenvoegen, klopt ook niet. Je bezorgt uit meerdere bundels, maar het is in principe niet de bedoeling dat je het tussen elkaar gaat zetten.
Verder vind ik het wel een grof schandaal dat PostNL tegen het negatieve advies van de OR in toch de combibundel invoert. Ik weet dat een OR slechts adviesplicht heeft, en dat een bedrijf dat advies aan zijn laars mag lappen, maar voor zover ik weet is het wel hoogst ongebruikelijk dat een bedrijf dit doet. Het getuigt in elk geval op z'n zachtst gezegd niet van goed werkgeverschap.
Ik heb ze al eens gemaild toen ze ten onrechte verkondigden dat postbezorgers 6% loonsverhoging zouden krijgen. En toen kreeg ik een reactie terug die er kort samengevat op neer kwam dat ik eerst maar lid moest worden van hun en dat we dan verder zouden praten.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 04:51 schreef bmp80 het volgende:
[..]
Stuur ze even een mailtje, dan passen ze het misschien aan. Maar ik kan me wel vinden in het standpunt dat door de post in de voorbereiding maar half samen te voegen, de postbezorger feitelijk dat werk overneemt.
Het is geen 6%. Om te beginnen is een van die procenten een eenmalige uitkering, dus die mag je sowieso niet meetellen. Anders kan je ook wel beweren dat we elk jaar in mei 8% loonsverhoging krijgen.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 11:46 schreef bmp80 het volgende:
Het is toch ook 6%? Ik heb in dit topic zo vaak vreemde berekeningen gezien waarom het geen 6% zou zijn, maar ik snap daar niks van.
Postbezorgers met een tweede contract als voorbereider, dat is een goed punt en daar zou eigenlijk iemand voor moeten opstaan en een rechter er over laten buigen. Maar dat is garantie op een verstoorde arbeidsverhouding dus niemand doet dat.
De 'combibundel' is wel wat anders dan een bundeltje HAH er bij. Dit is gewoon het werk van voorbereiders dat door postbezorgers gedaan moet gaan worden. De voorbereiding is maar half af.
Ik hoop eigenlijk dat de combibundel een soort afleidingsmanoeuvre van het bedrijf is. De combibundel is zo belachelijk dat het haast niet echt kan zijn. Door straks zogenaamd te zwichten voor de bonden, en de combibundel terug te draaien, hebben de bonden het gevoel een grote overwinning geboekt te hebben. Maar de codeerregel, die eigenlijk voor veel meer tijdwinst en dus overcompleet personeel gaat zorgen, blijft ongewijzigd, terwijl daar anders veel protest tegen zou zijn.
En wat is er door de FNV gedaan met of aan alle punten die deze dame noemt?quote:Op vrijdag 25 mei 2018 22:08 schreef ophaling10 het volgende:
deze vond ik nog van vorig jaar:
http://www.publiekbelang.(...)/interview-duplicate
quote:Op zaterdag 26 mei 2018 09:15 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.ad.nl/ad-werk(...)e-beroepen~a82bb1ec/
Meneer Schippers mag wel een paar dagen met mij meelopen, bij voorkeur met postvest. Wellicht dat hij dan begrijpt waarom het een zwaar beroep is.quote:Zou Nederland er goed aan doen ook zo’n lijst van zware beroepen op te stellen? Schippers: ,,Het probleem is: wat is een zwaar beroep? Bij sommige beroepen op de Belgische lijst vraag ik me ook af waarom ze erop staan. Postbode staat er bijvoorbeeld tussen. Je loopt wel door weer en wind, maar je bent ook wel weer actief buiten bezig.
Ja!quote:Op zaterdag 26 mei 2018 10:53 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
[..]
Meneer Schippers mag wel een paar dagen met mij meelopen, bij voorkeur met postvest. Wellicht dat hij dan begrijpt waarom het een zwaar beroep is.
Het is een onderschat beroepquote:Op zaterdag 26 mei 2018 10:53 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
[..]
Meneer Schippers mag wel een paar dagen met mij meelopen, bij voorkeur met postvest. Wellicht dat hij dan begrijpt waarom het een zwaar beroep is.
we hadden 14 (ja veertien) fietswijken....wat auto wijken waren...... dat heeft een week geduurt het is er nu nog 1 (ja één) en die electrische sta dingen.....na een week staan ze al te verstoffen in het depot..... wat een mega flop en wat kost dat?quote:Op vrijdag 25 mei 2018 08:58 schreef SnawyHoulet het volgende:
En verder vind ik de manier waarop die combibundel wordt doorgedramd wel heel erg. Ze zouden toch eerst de processen aantoonbaar op orde hebben voordat de codeerregel verder werd uitgerold? Dat is niet op orde. Maar intussen loopt de proef met die elektrische bakfietsen ook al. Dat je heel grote wijken krijgt. Dat lang niet iedereen daarop zit te wachten, och...
We gaan de 4k nog wel halen. En misschien is mijn baan daar ook wel bij.
krek!quote:Op vrijdag 25 mei 2018 11:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dat argument van "werk overnemen van voorbereiders" is al eerder uit de kast getrokken, toen er 10 jaar geleden werd ingevoerd dat het hah niet meer tussen de post gezet zou worden door de voorbereiders en dat je uit 2 bundels moest gaan bezorgen. Dat argument is toen ook vrij succesvol onderuit gehaald. Daar komt ook nog eens bij dat toentertijd de voorbereiding werd gedaan door postbodes in schaal 2 of 3, die een veel hoger uurloon hebben dan een postbezorger. Tegenwoordig zitten er voornamelijk voorbereiders in schaal 1 die nauwelijks meer verdienen dan een postbezorger. Daarbij gaat het argument dat een postbezorger die ook voorbereidingswerk doet in feite een verkapte postbode is en dan ook recht heeft op een postbodesalaris nu ook niet echt meer op, nu postbezorgers tegenwoordig ook mogen voorbereiden via een tweede contract als voorbereider. Hierdoor doen ze in feite het zelfde werk als een postbode in schaal 2 of 3, maar tegen een uurloon uit schaal 1. En daar is de OR nog mee akkoord gegaan ook.
Wat is zwaar? Vergeleken waarmee? Het werk van een verhuizer of stratenmaker is veel zwaarder, maar het werk van postbode (of postbezorger) is wel nog steeds relatief zwaar lichamelijke arbeid. Zeker voor degenen die elke week 25 uur of meer maken.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 15:26 schreef gelestipjes het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het op dit moment op zich niet echt een zwaar beroep vind.Als die combibundel met dat postvest er straks is zal dat misschien anders zijn. Alleen als het zo warm is, ja, dan is het wel echt afzien. En als er dan iemand begint over wat voor lekker weer ik er toch bij heb, terwijl ik me helemaal kapot zweet en zij lekker in de schaduw op hun luie reet zitten met een koel drankje, dan wekt dat wel irritatie op.
Godzijdank is het niet heel vaak heel warm.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |