abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_180256202
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 10:34 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

De toestellen die voor de tape-units staan, dat zijn verwisselbare-schijf-units.

Zeer interessant trouwens, wat op die banden staat.
Dat klopt! Echter, die schijven waren veel te kwetsbaar, zwaar en duur om regelmatig te verzenden, wat met banden veel makkelijker kon. Ook had niet iedereen dat soort apparatuur.
America went from a round Earth to a round Moon. Deal with it.
  donderdag 5 juli 2018 @ 13:16:05 #27
440166 Sigaartje
Zeeuws intellect
pi_180256287
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 13:10 schreef t4600c het volgende:

[..]

Dat klopt! Echter, die schijven waren veel te kwetsbaar, zwaar en duur om regelmatig te verzenden, wat met banden veel makkelijker kon. Ook had niet iedereen dat soort apparatuur.
Krijg gewoon weer kippenvel als ik dit weer zie (Was lang geleden Cobol en Fortran-programmeur voor dit soort machines, heb een volledige Bull- en IBM-mainframe-opleiding, als ik dit soort foto's weer zie doet het me wel wat)
Ik worstel en ik kom
pi_180256362
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 10:03 schreef qltel het volgende:

[..]

Aangezien de Pioneer Venus 1 op 20 mei 1978 is gelanceerd, zou dat best kunnen.
Dan is ie natuurlijk nog niet bij Venus. Wel had de Pioneer Venus een camera vergelijkbaar met die van P10 en P11. Misschien was die getest kort na lancering?

Ik denk eerder dat het data is van P10/11.

Ik zal vragen of Chuck het SIMH bestand kan omzetten in binaire en text data. Het SIMH formaat is bedoeld om te worden geladen in simulators. Ik weet alleen niet hoe die programma's werken. Het is vergelijkbaar met .ISO en .IMG bestanden.

[ Bericht 7% gewijzigd door t4600c op 05-07-2018 13:30:10 ]
pi_180256518
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 13:16 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Krijg gewoon weer kippenvel als ik dit weer zie (Was lang geleden Cobol en Fortran-programmeur voor dit soort machines, heb een volledige Bull- en IBM-mainframe-opleiding, als ik dit soort foto's weer zie doet het me wel wat)
Ik vind het heel gaaf spul! Leuk om van iemand te horen die er zelf mee heeft gewerkt.
  donderdag 5 juli 2018 @ 14:08:08 #30
440166 Sigaartje
Zeeuws intellect
pi_180257255
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 13:28 schreef t4600c het volgende:

[..]

Ik vind het heel gaaf spul! Leuk om van iemand te horen die er zelf mee heeft gewerkt.
Het is gaaf spul. Het is de hele werkomgeving er omheen. Was bij mij begin jaren 80. Met JCL bestuur je het programma, en kun je aangeven dat ze in de computerzaal er een tape in moeten hangen etc. etc. En toen hadden ze nog geen laserprinters, ging met van die hamerprinters.

Het klinkt allemaal erg nerd-achtig, maar het programmeren is gewoon heerlijk om te doen, alleen in een bedrijfsomgeving krijg je wel een bepaald aantal uren om een programma te ontwikkelen (zoals verwerken mutaties, etc. etc.). 10 uur stond voor een simpel programma, 40 a 60 uur mocht je doen voor een complex programma.

We hadden een speciale tester in dienst, Rudy heette die vent, die deed niets anders dan met z'n dikke buik lui hangen achter een terminal toetsjes indrukken. Als je je programma uit had getast, schakelde jij hem in, en hij wist het om in een paar minuten je programma te laten crashen. Hij was een icoon. Als je programma er doorheen kwam, was hij "Rudy-proof", dat was echt een kwaliteitscertificaat, daar mocht je trots op zijn.

Tussendoor was er ook tijd om tekst-adventures te programmeren voor de leuk in Pascal en Fortran. Iemand had tussendoor ook een gokmachine in Fortran geschreven, maar die was zo verschrikkelijk populair, dat de directie er een stokje voor stak. Was leuk, want hij hield een scorelijst bij en op precies de 1ste van de maand om 0:00 uur werd de lijst gewist. Die dag kwamen heel volksstammen om half zeven al op hun werk om zo als eerste eerste te kunnen zijn.
Toen begon het de directie op te vallen: wat komen die medewerkers altijd precies op de 1e van de maand zo vroeg op het werk?
Toen vielen we door de mand...
Ik worstel en ik kom
pi_180258787
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 10:03 schreef qltel het volgende:

[..]

Aangezien de Pioneer Venus 1 op 20 mei 1978 is gelanceerd, zou dat best kunnen.
Die NASA-band met 9 sporen heeft misschien niets te maken met de andere banden, die zijn gelabeld met "PIoneer" -tags (of een afkorting daarvan).

De "ZELLNER" en "VESTA" deden me verwonderen, aangezien noch Pioneer 10, noch Pioneer 11 enige beeldvorming in de astero´dengordel deed (Vesta is een grote asteriode).

Een beetje Googling maakt dit duidelijk:
https://ntrs.nasa.gov/arc(...).gov/19780021064.pdf
"Dr. Benjamin H. Zellner
Lunar and Planetary Laboratory University of Arizona
Tucson, Arizona 85721 "

"B. ZELLNER .Geography of the Asteroid Belt.....................99"

Benjamin H. Zellner is een astronoom die op dat moment in de UofArizona was. Zijn specialiteit was astero´den. Voor zover ik weet leeft hij nog steeds - hopelijk kan hij ons vertellen wat er op de band staat?

In het document heeft hij het over UBV, volgens mij kleuren of intensiteit data van asteriodes geobserveerd met een observatorium. Dit verklaart de exp time van 719 seconden. CCAM staat misschien voor CCD sensor?

Hoe is dat voor een nabootsing van Sherlock Holmes? Geef me een rol roestige mylar en ik zoek de eigenaar op.

[ Bericht 4% gewijzigd door t4600c op 05-07-2018 17:01:42 ]
pi_180260845
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 14:08 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Het is gaaf spul. Het is de hele werkomgeving er omheen. Was bij mij begin jaren 80. Met JCL bestuur je het programma, en kun je aangeven dat ze in de computerzaal er een tape in moeten hangen etc. etc. En toen hadden ze nog geen laserprinters, ging met van die hamerprinters.

Het klinkt allemaal erg nerd-achtig, maar het programmeren is gewoon heerlijk om te doen, alleen in een bedrijfsomgeving krijg je wel een bepaald aantal uren om een programma te ontwikkelen (zoals verwerken mutaties, etc. etc.). 10 uur stond voor een simpel programma, 40 a 60 uur mocht je doen voor een complex programma.

We hadden een speciale tester in dienst, Rudy heette die vent, die deed niets anders dan met z'n dikke buik lui hangen achter een terminal toetsjes indrukken. Als je je programma uit had getast, schakelde jij hem in, en hij wist het om in een paar minuten je programma te laten crashen. Hij was een icoon. Als je programma er doorheen kwam, was hij "Rudy-proof", dat was echt een kwaliteitscertificaat, daar mocht je trots op zijn.

Tussendoor was er ook tijd om tekst-adventures te programmeren voor de leuk in Pascal en Fortran. Iemand had tussendoor ook een gokmachine in Fortran geschreven, maar die was zo verschrikkelijk populair, dat de directie er een stokje voor stak. Was leuk, want hij hield een scorelijst bij en op precies de 1ste van de maand om 0:00 uur werd de lijst gewist. Die dag kwamen heel volksstammen om half zeven al op hun werk om zo als eerste eerste te kunnen zijn.
Toen begon het de directie op te vallen: wat komen die medewerkers altijd precies op de 1e van de maand zo vroeg op het werk?
Toen vielen we door de mand...
Erg leuk om te lezen. Ik heb een keer geprobeerd om een text-adverture spel te schrijven op mijn Commodore. Ik had ook een text-based desktop programma geschreven.

Jammer dat de directie het niet zo leuk vond, of misschien hielden ze een versie voor prive gebruik?

Met wat voor merken en types computers werkten je?

Als we er achter komen hoe de informatie van de banden te interpreteren is zou jij dan een programma kunnen schijven om het oude formaat om te zetten naar iets moderns?
  donderdag 5 juli 2018 @ 17:57:02 #33
440166 Sigaartje
Zeeuws intellect
pi_180260960
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 17:50 schreef t4600c het volgende:

[..]

Erg leuk om te lezen. Ik heb een keer geprobeerd om een text-adverture spel te schrijven op mijn Commodore. Ik had ook een text-based desktop programma geschreven.

Jammer dat de directie het niet zo leuk vond, of misschien hielden ze een versie voor prive gebruik?

Met wat voor merken en types computers werkten je?

Als we er achter komen hoe de informatie van de banden te interpreteren is zou jij dan een programma kunnen schijven om het oude formaat om te zetten naar iets moderns?
Nou, normaal deden ze niet moeilijk hoor. Ze wisten dat we spelletjes schreven, maar die gokkast liep totaal uit de hand.
Bij deze ging het om een Bull-dps88 (briljante machine trouwens), verder daar gewerkt met een IBM-4381, een IBM AS-400 en een DEC PDP11(rotding)

Je laatste vraag: geen idee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sigaartje op 05-07-2018 18:03:44 ]
Ik worstel en ik kom
pi_180317310
Wel apart dat ze dit soort data eigenlijk gewoon op straat gooien.

Ik heb wel eens gekeken naar Space Dealers op Discovery Channel en het blijkt dat je in de VS werkelijk allerlei oud NASA spul gewoon kan kopen in oud metaal en ruimtevaart winkels. Zelfs op veilingen. En dan geen kleine dingen maar dingen als de motor van de LEM, de manoeuvreer raketten enz. Sommige dingen horen eigenlijk gewoon in een museum.

Valt me trouwens wel tegen dat die banden zo vies en veel geetikketeerd zijn. Had toch wel wat meer verwacht van de NASA.
  zondag 8 juli 2018 @ 09:56:34 #35
445108 t4600c
BNW geit
pi_180327607
Nou, ik zou graag succes melden met de resterende drie banden, maar helaas kan ik dat niet.

Wanneer ik ze probeer te lezen, krijg ik afval (pariteitsfouten in overvloed). Ik heb de CPI van 800, 1600 en 6250 geprobeerd, wat ongeveer de enige 9 trackdichtheden zijn die in gebruik zijn. Ik gebruikte wat magnetische ontwikkelaars en ontdekte dat ze inderdaad 9-sporen zijn, ongeacht wat het label zegt. Maar de sporen zijn zo zwak dat ze nauwelijks zichtbaar zijn. Voor mij zegt dit dat ze in bulk zijn gewist of misschien zelfs via een verificateur.

Met andere woorden, het is waarschijnlijk dat deze tapes gewist zijn en bedoeld waren voor nieuw gebruik.

Bedankt Chuck voor al je moeite, hellaas mag het niet baten.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')