Hoezo wist je dat niet? Er zit een gele sticker op en er zit een bijsluiter bij.quote:Op zondag 6 mei 2018 22:46 schreef Droopie het volgende:
Achteraf was het compleet onverantwoord, maar wist ik veel.
Damn nee gen strak plan iddquote:Op maandag 7 mei 2018 07:11 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Ja, ik stap echt niet met Tramadol in mijn mik achter het stuur,
Ik weet inmiddels van mezelf dat ik niet altijd even goed doorheb in hoeverre ik beïnvloed ben en zou dus eigenlijk ook niet zo pissig moeten worden van een "wist ik veel". Maar toch roept het dat op, want je hebt dus een medicijn gekregen van een behandelaar via een apotheek inclusief een bijsluiter. Niet eens een zeldzaam medicijn of een zeldzame bijwerking geloof ik en dan heb je ook nog internettoegang. Als iemand die de nodige shit heeft gezien wat voor gevolgen dat niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen kan hebben, vind ik zo een wist ik veeltje echt moeilijk te verkroppen eerlijk gezegd..quote:Op zondag 6 mei 2018 22:46 schreef Droopie het volgende:
Naar aanleiding van een ander topic, vroeg ik mij af of jullie bewust of onbewust wel eens rijden in een toestand auto rijden wat onverantwoord is.
Dan bedoel ik begin/ verhoging van medicatie of een depressieve periode dat je niet helder de auto in stapt.
TS begint, ik kreeg 4 maanden geleden Citrapolam en eerste ochtend dat ik het innam sloeg het halverwege de snelweg snoeihard in en reed ik superstrak over de rijksweg. Toen ik aankwam op mijn werk was ik in staat een ambulance te bellen die even een kalmerend middel in mijn reet te prikken.
Achteraf was het compleet onverantwoord, maar wist ik veel.
Ben benieuwd (ps drugsverhalen mogen naar een ander topic)
Dat laatste maakt de kwestie zo kut: die meds neem je oa in zodat je alles weer kan doen zoals je ze voorheen deed. Alleen snijdt het wel op een andere manier soms in je functioneren.quote:Op maandag 7 mei 2018 10:06 schreef Black_Baron het volgende:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik Benzodiazepines en antidepressiva in tijden van stress en angst op het werk gewoon gebruikte bij het autorijden.
Er staat wel zo’n gele sticker op. Maar geen verbod ofzo om auto te rijden. En zowel de huisarts als de apotheker vragen er ook niet naar.
Ik heb ook niet de luxe om te stoppen met autorijden. Of om de auto een paar weekjes aan de kant te zetten. Ben afhankelijk van mijn auto voor mijn werk.
Nee hoef het gelukkig niet dagelijks, het is alleen bij hevige pijnaanvallen, gemiddeld 2 keer per jaar, slik ze dan hooguit 10 dagen en dan is het weer over. Ik weet wel dat langere periode ze slikken dat de bijwerkingen minder worden en merk je er op den duur niets meer van.quote:Op maandag 7 mei 2018 09:57 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Damn nee gen strak plan idd
Maar ik vermoed dat je Tramadol niet op dagelijkse basis in moet nemen, dus helemaal representatief voor de vraag van TS lijkt me het niet.
Bij dagelijkse meds die je reactievermogen kunnen beïnvloeden zoals citalopram kun je m.i. het beste een aantal weken wachten zodat je weet wat de bijwerkingen zijn. Naast dat zullen de coördinatieklachten vaak wegtrekken nadat je een spiegel hebt opgebouwd. Bij citalopram helpt ook het moment van inname, gezien die bijwerkingen een tijdje na innemen pieken.
Disclaimer: persoonlijke ervaring dus niet per se leidend voor de rest van de mensheid
Zelf heb ik dus wel een paar maand gewacht met weer achter het stuur stappen zodat ik zeker wist dat mijn reactievermogen gewoon als voorheen was. Scheelt dat ik verre van afhankelijk ben van een auto, kan me voorstellen dat dat bij anderen wel een issue is.
Nope. Ik had geen vaste standplaats. Was als consultant dagelijks onderweg naar klanten in de hele Benelux.quote:Op maandag 7 mei 2018 10:23 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Dat laatste maakt de kwestie zo kut: die meds neem je oa in zodat je alles weer kan doen zoals je ze voorheen deed. Alleen snijdt het wel op een andere manier soms in je functioneren.
Carpoolen was zeker ook geen mogelijkheid?
Als je meerdere malen in de situatie komt dat een splitsecond het verschil tussen leven en dood uitmaakt dan zou ik me serieus afvragen of je je überhaupt in het verkeer zou moeten begeven.quote:Op maandag 7 mei 2018 10:04 schreef Scary_Mary het volgende:
Er is niet zo een duidelijk startpunt of een grenslijn waarop te stellen is dat je in zo een split second als een verkeerssituatie nog wel doet wat je zou moeten doen wanneer het moet.
Als je vooral in die situaties komt door je eigen toedoen is dat een legitieme vraag ja. Echter ben je in het verkeer ook enigszins afhankelijk van andermans toedoen en kun je zulke situaties nooit volledig uitsluiten.quote:Op maandag 7 mei 2018 12:21 schreef Deshain het volgende:
[..]
Als je meerdere malen in de situatie komt dat een splitsecond het verschil tussen leven en dood uitmaakt dan zou ik me serieus afvragen of je je überhaupt in het verkeer zou moeten begeven.
Dat heet anticiperen.quote:Op maandag 7 mei 2018 12:49 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Als je vooral in die situaties komt door je eigen toedoen is dat een legitieme vraag ja. Echter ben je in het verkeer ook enigszins afhankelijk van andermans toedoen en kun je zulke situaties nooit volledig uitsluiten.
Hoop dat je je rijbewijs kwijtraakt.quote:
Is al gebeurt, ik heb geen rijbewijs meer.quote:Op maandag 7 mei 2018 13:30 schreef Emisys het volgende:
[..]
Hoop dat je je rijbewijs kwijtraakt.
Anyway, ligt er ook aan hoe zwaar je medicatie is. Ik heb Citalopram op 10mg, gewoon om mijn moods stabiel te houden, ik heb verders geen zware reacties of luiheid etc. dus voor mij maakt het geen verschil. Zou ik oxozepam innemen zal ik zeker niet rijden, net als andere medicatie die zwaarder valt. Al kan ik nog geen autorijden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb ze ingenomen om 0600 uur smorgens en om 0645 uur sloeg het in.quote:Op zondag 6 mei 2018 22:54 schreef Cue_ het volgende:
En qua terugweg toen?
En hoe later mee omgegaan?
Bijwerkingen zijn voor iedereen anders, dus ik ging niet uit van zo heftige reactie van mijn lichaamquote:Op maandag 7 mei 2018 01:35 schreef Raskolnikow het volgende:
[..]
Hoezo wist je dat niet? Er zit een gele sticker op en er zit een bijsluiter bij.
Precies daarom staat er in de bijsluiter: "Bestuur geen voertuigen of bedien geen machinesquote:Op maandag 7 mei 2018 18:24 schreef Droopie het volgende:
[..]
Bijwerkingen zijn voor iedereen anders, dus ik ging niet uit van zo heftige reactie van mijn lichaam
Je gebruikte dus meerdere medicijnen met een gele sticker? En iemand heeft tegen je gezegd dat Xanax de bijwerkingen van Citalopram onderdrukt? Wtf!quote:Op maandag 7 mei 2018 18:23 schreef Droopie het volgende:
[..]
(...)
Maar dat staat ook vele andere medicijnen die ik gebruikte.
Ditmaal was het gewoon onderschatting van het middel en de bijwerkingen hoorden eigenlijk de eerste dagen door alprozolam onderdrukt te worden (maar dat waren ze vergeten of gewoon niet aan gedacht).
Dat laatste betwijfel ik, aangezien het om een waarschuwing gaat en niet om een verbod op autorijden zolang het minder dan drie verschillende medicijnen zijn.quote:Op maandag 7 mei 2018 23:34 schreef Raskolnikow het volgende:
[..]
Je gebruikte dus meerdere medicijnen met een gele sticker? En iemand heeft tegen je gezegd dat Xanax de bijwerkingen van Citalopram onderdrukt? Wtf!
Lees in godsnaam voortaan zelf de bijsluiter eerst. En autorijden met antidepressiva EN Xanax is een heel slecht idee. Als het misgaat en er raakt niemand gewond dan ben je wellicht nog de lul als de verzekering erachter komt dat je dat spul in je bloed had bij een ongeval.
Die combinatie wordt eigenlijk vrij vaak gegeven. Citalopram versterkt je klachten in de inwerkperiode, zeker de eerste week is berucht. Daarom wordt vaak iets ernaast voorgeschreven omdat het niet de bedoeling is dat mensen bijvoorbeeld zelfmoord gaan plegen omdat hun depressie ineens 10 kwer versterkt wordt. Ikzelf kreeg er oxazepam naast.quote:Op maandag 7 mei 2018 23:34 schreef Raskolnikow het volgende:
[..]
Je gebruikte dus meerdere medicijnen met een gele sticker? En iemand heeft tegen je gezegd dat Xanax de bijwerkingen van Citalopram onderdrukt? Wtf!
Lees in godsnaam voortaan zelf de bijsluiter eerst. En autorijden met antidepressiva
EN Xanax is een heel slecht idee. Als het misgaat en er raakt niemand gewond dan ben je wellicht nog de lul als de verzekering erachter komt dat je dat spul in je bloed had bij een ongeval.
Jah, om tijdelijk de klachten te verminderen snap ik, zo heb ik dat ook weleens gehad. Maar dat is niet helemaal hetzelfde als de bijwerkingen waar je in het begin last van kunt hebben.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 17:35 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Die combinatie wordt eigenlijk vrij vaak gegeven. Citalopram versterkt je klachten in de inwerkperiode, zeker de eerste week is berucht. Daarom wordt vaak iets ernaast voorgeschreven omdat het niet de bedoeling is dat mensen bijvoorbeeld zelfmoord gaan plegen omdat hun depressie ineens 10 kwer versterkt wordt. Ikzelf kreeg er oxazepam naast.
Maar ook een nette uitleg dat je de eerste week echt niet in de auto moet stappen en zelfs fietsen een slecht idee is.
Ik was net op vakantie en heb een week knetterstoned in Griekenland rondgelopen. Daarna trok het bij rn nu fiets ik alweer een tijdje vrolijk rond.
Een van de mogelijke bijwerkingen van antidepressiva, juist in het begin, is (toename van) spanning/onrust. Vandaar de oxazepam.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 17:38 schreef Raskolnikow het volgende:
[..]
Jah, om tijdelijk de klachten te verminderen snap ik, zo heb ik dat ook weleens gehad. Maar dat is niet helemaal hetzelfde als de bijwerkingen waar je in het begin last van kunt hebben.
Even over je Edit:quote:Op dinsdag 8 mei 2018 17:13 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat laatste betwijfel ik, aangezien het om een waarschuwing gaat en niet om een verbod op autorijden zolang het minder dan drie verschillende medicijnen zijn.
Overigens is mijn enige bron hiervoor de apothekersassistente en heb ik niet de moeite genomen om uit te zoeken hoe het precies zit.
Edit: Oh. Volgens https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/ is het wettelijk verboden om onder invloed van benzodiazepines, al is het een enkele, auto te rijden. Dan neem ik bij dezen deze en mijn vorige post terug. Vreemd dat ik de informatie niet zo heb meegekregen bij de apotheek.
Is dat ook hetgeen waar TS last van had denk je?quote:Op dinsdag 8 mei 2018 18:30 schreef kuolema het volgende:
[..]
Een van de mogelijke bijwerkingen van antidepressiva, juist in het begin, is (toename van) spanning/onrust. Vandaar de oxazepam.
Ja, het is best vreemd om iets aan te raden dat verboden is.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 18:39 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Even over je Edit:
Ik kreeg benzo’s juist vanwege paniekaanvallen in de auto. Zodat ik überhaupt auto kon rijden.
Vreemd hè.
Dat weet ik niet.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 19:50 schreef Raskolnikow het volgende:
[..]
Is dat ook hetgeen waar TS last van had denk je?
Ik heb medicatie van best veel verschillende dokters en psychiaters gehad. Sommige zeggen echt helemaal niks over het autorijden of wat dan ook.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 17:35 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Die combinatie wordt eigenlijk vrij vaak gegeven. Citalopram versterkt je klachten in de inwerkperiode, zeker de eerste week is berucht. Daarom wordt vaak iets ernaast voorgeschreven omdat het niet de bedoeling is dat mensen bijvoorbeeld zelfmoord gaan plegen omdat hun depressie ineens 10 kwer versterkt wordt. Ikzelf kreeg er oxazepam naast.
Maar ook een nette uitleg dat je de eerste week echt echt niet in de auto moet stappen en zelfs fietsen een slecht idee is. Wellicht dat TS die waarschuwing niet gehad heeft?
Ik was net op vakantie en heb een week knetterstoned in Griekenland rondgelopen. Daarna trok het bij rn nu fiets ik alweer een tijdje vrolijk rond.
Als het echt verboden is, waarom zit er dan enkel een gele sticker op?quote:Op dinsdag 8 mei 2018 20:05 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja, het is best vreemd om iets aan te raden dat verboden is.
[..]
Dat weet ik niet.
Het is geen grijs gebied.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 20:45 schreef Droopie het volgende:
Ja ik geloof best dat ik strafbaar was geweest als je een klapper maakt, maar het is een grijs gebied.
Omdat het niet letterlijk verboden is, je bent “gewoon” niet meer verzekerd.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 20:55 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Als het echt verboden is, waarom zit er dan enkel een gele sticker op?
Ik begrijp het ook niet ...quote:Op dinsdag 8 mei 2018 20:55 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Als het echt verboden is, waarom zit er dan enkel een gele sticker op?
Precies daarom begrijp ik het niet.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 20:45 schreef Droopie het volgende:
Wie praat met zijn hulpverlener, die weet dat je heel veel dingen bespreekt, ook over de medicatie.
Dat het de eerste 4 weken juist erger kan worden enzo.
Er kunnen ook bijwerkingen optreden, maar er staat op de gele sticker pas op met autorijden het kan de rijvaardigheid beinvloeden en niet het is verboden om met dit medicijn te rijden . En oppassen deed ik ook.
Ja ik geloof best dat ik strafbaar was geweest als je een klapper maakt, maar het is een grijs gebied.
Het middel is bedoeld om alles op de rails te houden, dan werkt het niet om eerst een week thuis te zitten zodat je lekker verveeld zit te piekeren.
Een volgende keer zal ik beginnen met zo'n middel op vrijdagavond bv.
Dat is mijn leermomentje
Als in de wet staat dat iets verboden is dan vind ik dat behoorlijk letterlijk.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 22:13 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Omdat het niet letterlijk verboden is, je bent “gewoon” niet meer verzekerd.
Nouja, het laat nogal aan eigen interpretatie over wanneer dit het geval is volgens mij.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 22:20 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik begrijp het ook niet ...
[..]
Precies daarom begrijp ik het niet.
Heeft iemand die dit leest zin om een mail te sturen naar een of andere instantie om te vragen hoe het zit? Als het verboden is, waarom wordt dat ons niet verteld door de arts, apothekersassistent of een sticker (anders dan de gele) op het doosje?
[..]
Als in de wet staat dat iets verboden is dan vind ik dat behoorlijk letterlijk.
1. het is een gele sticker met pas op, dit middel kan uw rijgedrag beinvloeden (anders was het wel een rode geweest het is u verboden te rijden)quote:
Als je de bijsluiter had gelezen dan had je geweten dat je eerst moet afwachten of je last krijgt van bijwerkingen voordat je gaat rijden. Dat moet je zelf uitzoeken inderdaad, dat is je verantwoordelijkheid als weggebruiker.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 22:29 schreef Droopie het volgende:
[..]
1. het is een gele sticker met pas op, dit middel kan uw rijgedrag beinvloeden (anders was het wel een rode geweest het is u verboden te rijden)
2. de dokter geeft geen negatief reisadvies, die spreekt er niet over
Als de dokter expliciet had vermeld (in combinatie met een behandelplan met medicatie als onderdeel hiervan) u mag niet rijden, dan was ik niet gaan rijden.
Maar werk geeft structuur en de medicatie rust, dus het 1+1=2
Ik heb geen zin om een mail te sturen , maar als het niet mag van de wet dan vind ik dat de dokter een meldplicht heeft aan zijn of haar patient..
Bij twijfel niet doen.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 22:25 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Nouja, het laat nogal aan eigen interpretatie over wanneer dit het geval is volgens mij.
Nogmaals:quote:Op dinsdag 8 mei 2018 22:38 schreef Raskolnikow het volgende:
[..]
Als je de bijsluiter had gelezen dan had je geweten dat je eerst moet afwachten of je last krijgt van bijwerkingen voordat je gaat rijden. Dat moet je zelf uitzoeken inderdaad, dat is je verantwoordelijkheid als weggebruiker.
Dat er door artsen en apothekers anders mee moet worden omgegaan daar kan ik me wel in vinden. Maar dat doet niets af aan de verantwoordelijkheid die je als bestuurder zelf hebt.
Ik slik zelf ook medicatie en ik snap dat het kut is, maar als het om autorijden gaat breng je ook anderen in gevaar als je niet goed voor jezelf zorgt. Dat je daar een beetje laks mee omgaat maakt me zelfs een beetje boos, vandaar mijn reactie. Ik vind dat net zoiets als appen tijdens het rijden, of met alcohol of drugs op gaan rijden. Je wil niet weten hoeveel verkeersslachtoffers er elk jaar door vallen.
Dit jaquote:Op dinsdag 8 mei 2018 22:50 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Dat neemt je punt overigens niet weg, hoor.
Er valt een wereld te winnen, wat dit betreft.
Oh, zeker weten.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 23:05 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dit ja
Als de dokter zegt je mag niet rijden, verlaagt dat de drempel om je werkgever te bellen om te zeggen ik kom niet/ regel vervoer
Dat is een redelijk achterhaald artikel vrees ik.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 22:16 schreef Fripsel het volgende:
Hier staat hoe het precies zit:
https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/wat-zegt-de-wet
Aaah, dat werkt dus niet alleen bij wiet.quote:Op woensdag 9 mei 2018 15:36 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dat is een redelijk achterhaald artikel vrees ik.
1 juli vorig jaar is er ook een wet aangenomen die stelt dat je niet meer dan 20 microgram per liter bloed van bepaalde stoffen in je systeem mag hebben en dat kan gecontroleerd worden door een speekseltest.
Mijn ex die heeft destijds nooit een keer de auto laten staan.. en die heeft ook best wat medicijnen voorgeschreven gekregen. En die moest een periode 1,5 uur enkele reis naar zijn werk.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 22:50 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Nogmaals:
Ik kreeg oxazepam om auto te kunnen rijden.
Ik ken geen arts die me een borreltje aanbeveelt in de auto tegen de stress. Maar een receptje benzo’s is kennelijk geen probleem.
Ben ook wel benieuwd naar het aantal mensen die met dit soort medicijnen achter het stuur zitten. Denk dat het er best veel zijn.
Dat neemt je punt overigens niet weg, hoor.
Er valt een wereld te winnen, wat dit betreft.
Bij mijn weten zijn er geen thuistesten voor.quote:Op woensdag 9 mei 2018 17:07 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Aaah, dat werkt dus niet alleen bij wiet.
Maar, met medicijnen, hoe weet je dat dan in godsnaam zelf? Heb je dan thuis testjes om dat te checken? Een pilletje heeft bij mij een heel ander effect dan op een kerel van 2m bijvoorbeeld.
Hoezo is het door die wet dan ineens een achterhaald artikel? Het klopt toch nog steeds wat erin staat?quote:Op woensdag 9 mei 2018 15:36 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dat is een redelijk achterhaald artikel vrees ik.
1 juli vorig jaar is er ook een wet aangenomen die stelt dat je niet meer dan 20 microgram per liter bloed van bepaalde stoffen in je systeem mag hebben en dat kan gecontroleerd worden door een speekseltest.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar om welke wet dit gaat. Naar ik weet staan alleen de alcoholpromillages in de wet. De rest zal denk ik eerder in richtlijnen staan omdat dat nog wel eens verandert en het een en ander moet worden toegevoegd.quote:Op donderdag 10 mei 2018 14:53 schreef Raskolnikow het volgende:
[..]
Hoezo is het door die wet dan ineens een achterhaald artikel? Het klopt toch nog steeds wat erin staat?
Deze denk ik:quote:Op donderdag 10 mei 2018 15:12 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar om welke wet dit gaat. Naar ik weet staan alleen de alcoholpromillages in de wet. De rest zal denk ik eerder in richtlijnen staan omdat dat nog wel eens verandert en het een en ander moet worden toegevoegd.
En als jij dan gepakt wordt, en je had een psychose en ze komen dat te weten, krijg je 3 jaar rijontzegging.quote:Op zondag 6 mei 2018 23:41 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik probeer zo goed mogelijk se wet na te streven als het gaat om dit soort dingen. Als er ooit bepaald wordt dat ik niet mag rijden, dan doe ik dat ook niet.
Ik ben er even ingedoken. Ik ben jurist dus weet hoe ik dit soort documenten moet lezen.quote:Op donderdag 10 mei 2018 16:07 schreef Raskolnikow het volgende:
[..]
Deze denk ik:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-529.html
Maar of deze aanvullende wet van toepassing is of niet dat maakt niet altijd uit lijkt mij. Als je niet weet wat cannabis met je doet en je gaat stoned rijden met maar 2 microgram THC in je bloed, dan geldt nog steeds dat het je eigen verantwoordelijkheid is, omdat je redelijkerwijs had kunnen aannemen dat de invloed van het blowen je rijvaardigheid negatief beinvloed.
M.a.w. het was al een duidelijk verhaal wat mag en niet mag. Dat er nu een wet is die er wat cijfertjes aan hangt wanneer er beboet kan worden staat daar naar mijn idee los van.
Jawel dat is het wel. Art 8 lid 1 wvw. Die medicijnwijzer is geen wetgeving.quote:Op donderdag 10 mei 2018 18:14 schreef Droopie het volgende:
http://rijveiligmetmedicijnen.nl/medicijn/atc/N06AB04
Het is bij wet dus niet verboden.
Echter geloof ik best dat als je iemand doodrijd en je bij de rechter verklaart dat je eigenlijk niet in staat was om te rijden dat ze daar wel rekening meehouden in de strafmaat (maw de straf valt hoger uit omdat je je eigen verantwoordelijk had moeten nemen)
maar hou je je mond over de bijwerkingen dan ben je zo te lezen niet strafbaar
Da's wel handig, een forumjurist!quote:Op donderdag 10 mei 2018 18:49 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ik ben er even ingedoken. Ik ben jurist dus weet hoe ik dit soort documenten moet lezen.
Als je de toelichting leest dan staat daarin dat die percentages alleen zien op drugs (er staat een lijstje stoffen genoemd) en niet op geneesmiddelen. Geneesmiddelen worden steeds genoemd in dit stuk vanwege een andere maatregel die tegelijkertijd van kracht wordt.
Maar in principe is art 8 lid 1 van de wvw niet aangepast en geldt dat nog gewoon.
Normaal hou ik dat liever buiten R&P discussies. Maar omdat er hier zo specifiek over ging wilde ik t graag even uitzoeken en hopelijk duidelijkheid scheppen. Het heeft toch best nare gevolgen als je hierover verkeerd geïnformeerd bent en er iets gebeurt op de weg.quote:Op donderdag 10 mei 2018 22:51 schreef Raskolnikow het volgende:
[..]
Da's wel handig, een forumjurist!
Jah, inderdaad. Tijd voor die nieuwe wagens met autopilot, dan zijn heel wat meer mensen minder beperkt.quote:Op vrijdag 11 mei 2018 19:57 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Normaal hou ik dat liever buiten R&P discussies. Maar omdat er hier zo specifiek over ging wilde ik t graag even uitzoeken en hopelijk duidelijkheid scheppen. Het heeft toch best nare gevolgen als je hierover verkeerd geïnformeerd bent en er iets gebeurt op de weg.
Dat ik heb uitgezocht hoe het zit en t helaas verboden is, betekent overigens niet dat ik het allemaal geweldig vind. Ik snap het oogpunt vanuit verkeersveiligheid heel goed, maar mensen wat een impact heeft dit op je leven als je dergelijke medicatie slikt. Vind ik best ingrijpend.
Deze regel geldt ook als het om geneesmiddelen gaat, stond er expliciet bij.quote:Op donderdag 10 mei 2018 18:49 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ik ben er even ingedoken. Ik ben jurist dus weet hoe ik dit soort documenten moet lezen.
Als je de toelichting leest dan staat daarin dat die percentages alleen zien op drugs (er staat een lijstje stoffen genoemd) en niet op geneesmiddelen. Geneesmiddelen worden steeds genoemd in dit stuk vanwege een andere maatregel die tegelijkertijd van kracht wordt.
Maar in principe is art 8 lid 1 van de wvw niet aangepast en geldt dat nog gewoon.
Kee, komt dus neer op een wat langere mailwisseling tussen mij en de apotheker die ook in overleg met de beroepsorganisatie is gegaan.quote:Op zaterdag 12 mei 2018 18:05 schreef vannelle het volgende:
[..]
Deze regel geldt ook als het om geneesmiddelen gaat, stond er expliciet bij.
Maar nu dat een paar keer geroepen te hebben kan het wel handig zijn als ik zelf een link plaats, even zoeken dus.
Kom er zo op terug.
Ik heb me gebaseerd op de link met aanpassing en toelichting van de wvw die een andere user postte, maar als jij denkt dat t echt anders is hoor ik t graag.quote:Op zaterdag 12 mei 2018 18:05 schreef vannelle het volgende:
[..]
Deze regel geldt ook als het om geneesmiddelen gaat, stond er expliciet bij.
Maar nu dat een paar keer geroepen te hebben kan het wel handig zijn als ik zelf een link plaats, even zoeken dus.
Kom er zo op terug.
Ik baseer me op wat ik voornamelijk van de apotheker hoorde, huisarts en politie konden me geen antwoorden geven.quote:Op zaterdag 12 mei 2018 18:15 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ik heb me gebaseerd op de link met aanpassing en toelichting van de wvw die een andere user postte, maar als jij denkt dat t echt anders is hoor ik t graag.
Ik heb het zelf uitgezocht aan de hand van de wetgeving en jurisprudentie. Zonder dat ik je apotheker tekort wil doen in zijn kennis, vertrouw ik in dit opzicht op de wetgeving. Ook in een aantal rechtszaken zijn mensen veroordeeld omdat ze met medicatie die je rijvaardigheid beïnvloeden zijn gaan rijden. Natuurlijk wordt er nuance aangebracht in de rechtspraak en als mensen goed ingesteld zijn op relatief lichte medicatie zal een rechter anders oordelen dan wanneer iemand knettersuf van de pammetjes in de auto stappen. Maar beiden is het strafbaar als je had kunnen weten dat het je rijvaardigheid beinvloedt.quote:Op zaterdag 12 mei 2018 18:19 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik baseer me op wat ik voornamelijk van de apotheker hoorde, huisarts en politie konden me geen antwoorden geven.
Als jij me via een pm je mailadres wil geven zal ik de mailwisseling doorsturen, wellicht heb je daar iets aan mocht je nog interesse in dit onderwerp hebben.
Maar dat doorsturen zal dan wel op z'n vroegst pas morgen zijn want mijn lijf vindt de bureaustoel niet lief meer en wil liever richting bank.
Ik denk dat ik em maar z'n zin geef......
Er is nog geen jurisprudentie over, tenminste niet dat ik weet.quote:Op zaterdag 12 mei 2018 18:39 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ik heb het zelf uitgezocht aan de hand van de wetgeving en jurisprudentie. Zonder dat ik je apotheker tekort wil doen in zijn kennis, vertrouw ik in dit opzicht op de wetgeving. Ook in een aantal rechtszaken zijn mensen veroordeeld omdat ze met medicatie die je rijvaardigheid beïnvloeden zijn gaan rijden. Natuurlijk wordt er nuance aangebracht in de rechtspraak en als mensen goed ingesteld zijn op relatief lichte medicatie zal een rechter anders oordelen dan wanneer iemand knettersuf van de pammetjes in de auto stappen. Maar beiden is het strafbaar als je had kunnen weten dat het je rijvaardigheid beinvloedt.
Het is voor de slachtoffers van je 120kmpu rijdende moordmassa nog ingrijpender als ze dood zijn of invalide worden. Over het algemeen slik je medicatie om iets te verbeteren, dus zul je voor jezelf de afweging moeten maken of de verbetering het waard is om de auto voor te laten staan.quote:Op vrijdag 11 mei 2018 19:57 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Normaal hou ik dat liever buiten R&P discussies. Maar omdat er hier zo specifiek over ging wilde ik t graag even uitzoeken en hopelijk duidelijkheid scheppen. Het heeft toch best nare gevolgen als je hierover verkeerd geïnformeerd bent en er iets gebeurt op de weg.
Dat ik heb uitgezocht hoe het zit en t helaas verboden is, betekent overigens niet dat ik het allemaal geweldig vind. Ik snap het oogpunt vanuit verkeersveiligheid heel goed, maar mensen wat een impact heeft dit op je leven als je dergelijke medicatie slikt. Vind ik best ingrijpend.
Niemand weet het zeker, dus daarom is er denk ik ook enige vrijblijvendheid waarin een individu zelf mag/moet beslissen ipv externe partijen op basis van een concrete scheidslijn die (relatief makkelijk) meetbaar is. Daarnaast is een politie-agent geen arts en een arts geen jurist, etc. Dan zijn er ook andere factoren die meespelen in het adviseren om iets wel of niet te kunnen/mogen/moeten doen enzo. In dezelfde lijn heb je bijvoorbeeld ook een grijs gebied, waarin je arts/behandelaar je kan adviseren, maar waar je zelf eindbeslisser bent. Al dan niet i.c.m. met een daarin gespecialiseerd iemand, zoals een arbo- en een keuringsarts bijvoorbeeld zijn. Voor medicijngebruik en verkeersdeelname is er nog niet zo een afgebakend gebied vooralsnog, dus zal het vooral aan de hand van de praktijk getoetst moeten worden. In dit geval dus vooral wanneer je bij een ongeval o.i.d. betrokken raakt, want dan is er meetbaar iets verkeerds te constateren.quote:Op zondag 13 mei 2018 20:29 schreef vannelle het volgende:
[..]
Er is nog geen jurisprudentie over, tenminste niet dat ik weet.
Waar het mij om gaat is dat de verstrekker, degene die het voorschrijft én degene die het moet handhaven/controleren er geen antwoord op heeft. Niemand.
Dus hoe moet ik het weten?
Ik kan dit even niet volgen. Jij begon toch over die wet? Wat is er nu niet duidelijk dan?quote:Op zondag 13 mei 2018 20:29 schreef vannelle het volgende:
[..]
Er is nog geen jurisprudentie over, tenminste niet dat ik weet.
Waar het mij om gaat is dat de verstrekker, degene die het voorschrijft én degene die het moet handhaven/controleren er geen antwoord op heeft. Niemand.
Dus hoe moet ik het weten?
Ik heb zelf gezocht en kwam een paar uitspraken tegen van zaken waarbij benzodiazepinen gebruikt werden en de gebruiker strafbaar werd gesteld na het veroorzaken van een ongeval.quote:Op zondag 13 mei 2018 20:29 schreef vannelle het volgende:
[..]
Er is nog geen jurisprudentie over, tenminste niet dat ik weet.
Waar het mij om gaat is dat de verstrekker, degene die het voorschrijft én degene die het moet handhaven/controleren er geen antwoord op heeft. Niemand.
Dus hoe moet ik het weten?
Ben ik volkomen met je eens en wat dat betreft sta ik ook helemaal achter de wet in dit soort situaties.quote:Op zondag 13 mei 2018 22:18 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Het is voor de slachtoffers van je 120kmpu rijdende moordmassa nog ingrijpender als ze dood zijn of invalide worden. Over het algemeen slik je medicatie om iets te verbeteren, dus zul je voor jezelf de afweging moeten maken of de verbetering het waard is om de auto voor te laten staan.
quote:Op zondag 13 mei 2018 23:36 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ben ik volkomen met je eens en wat dat betreft sta ik ook helemaal achter de wet in dit soort situaties.
Maar dat maakt niet dat het niet ingrijpend is voor mensen die medicatie gaan gebruiken en daardoor niet meer mogen rijden, en bijvoorbeeld niet meer naar het werk kunnen. Het soort medicatie waar we het over hebben wordt namelijk vooral voorgeschreven aan mensen die psychisch al heel wat hebben om mee te dealen, dan is t erg zuur als dit erbij komt. En ondanks bovenstaande mag in een R&P topic ook best die menselijke kant even belicht worden.
Daar ben ik het ook zeker mee eens, kan er zelf helaas maar al te goed over mee praten. Misschien ben ik juist zo radicaal in mijn gedachten over rijden met benzo’s in je mik omdat ik ze zelf 2 maanden heb moeten slikken. Overigens had ik toen beter ook niet nuchter kunnen rijden, gezien de problemen op dat moment. Helaas ligt het leven van veel mensen die benzo’s slikken al dermate overhoop dat niet meer kunnen rijden daardoor gewoon achteraan in de rij met ellende mag sluiten.quote:Op zondag 13 mei 2018 23:36 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ben ik volkomen met je eens en wat dat betreft sta ik ook helemaal achter de wet in dit soort situaties.
Maar dat maakt niet dat het niet ingrijpend is voor mensen die medicatie gaan gebruiken en daardoor niet meer mogen rijden, en bijvoorbeeld niet meer naar het werk kunnen. Het soort medicatie waar we het over hebben wordt namelijk vooral voorgeschreven aan mensen die psychisch al heel wat hebben om mee te dealen, dan is t erg zuur als dit erbij komt. En ondanks bovenstaande mag in een R&P topic ook best die menselijke kant even belicht worden.
Ik heb zelf ook een tijdje benzo's geslikt, en gebruik nu antidepressiva. In de begintijd van de antidepressiva en met benzo's voelde ik me vaak al ongemakkelijk om naar buiten te gaan juist omdat ik er zo onscherp van werd. Deed ik dus ook niet als ik alleen was.quote:Op maandag 14 mei 2018 00:41 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Daar ben ik het ook zeker mee eens, kan er zelf helaas maar al te goed over mee praten. Misschien ben ik juist zo radicaal in mijn gedachten over rijden met benzo’s in je mik omdat ik ze zelf 2 maanden heb moeten slikken. Overigens had ik toen beter ook niet nuchter kunnen rijden, gezien de problemen op dat moment. Helaas ligt het leven van veel mensen die benzo’s slikken al dermate overhoop dat niet meer kunnen rijden daardoor gewoon achteraan in de rij met ellende mag sluiten.
Daar lijkt het inderdaad op en dat doe ik dan ook. Voel ik me goed dan rij ik gewoon en als ik me niet goed voel niet. Simpel as that.quote:Op zondag 13 mei 2018 22:43 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Niemand weet het zeker, dus daarom is er denk ik ook enige vrijblijvendheid waarin een individu zelf mag/moet beslissen ipv externe partijen op basis van een concrete scheidslijn die (relatief makkelijk) meetbaar is.
Ik begon over die wet. Klopt.quote:Op zondag 13 mei 2018 23:16 schreef Raskolnikow het volgende:
[..]
Ik kan dit even niet volgen. Jij begon toch over die wet? Wat is er nu niet duidelijk dan?
Da's mooi maar inderdaad nog steeds geen antwoord.quote:Op zondag 13 mei 2018 23:27 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ik heb zelf gezocht en kwam een paar uitspraken tegen van zaken waarbij benzodiazepinen gebruikt werden en de gebruiker strafbaar werd gesteld na het veroorzaken van een ongeval.
Zoals eerder al genoemd gaat het in die uitspraken om 1. of het middel de rijvaardigheid kan aantasten en 2. de persoon redelijkerwijs had kunnen weten dat dit het geval was.
De verstrekker is een apotheek/arts en dat zijn geen juristen. De politie hoeft ook de wet niet van a tot z te kennen, om hun werk te doen. Zij sporen strafbare feiten op, en officier van justitie bepaalt of dat daadwerkelijk zo is en er vervolgd gaat worden. Dat betekent dat de politie heel veel kan inschatten maar niet de wet uit het hoofd kent en precies weet hoe en wat. De politieopleiding is dan ook een mbo opleiding, binnen de rechtspraak heeft men minimaal wo plus een aanvullende opleiding gevolgd om dit te kunnen doen.
Ik kan mij voorstellen dat jurisprudentie lezen niet voor iedereen is weggelegd omdat het taalgebruik nou eenmaal juridisch vakjargon is en de opzet qua structuur niet erg leesbaar is.
Maar wanneer ik Google op 'is medicijngebruik in het verkeer strafbaar?' is de eerste link van een advocaat die het in normaal Nederlands uitlegt, en de tweede van rijveiligmetmedicijnen.nl waar het wetsartikel in genoemd wordt.
Ik weet niet goed wat je nodig hebt om te accepteren dat het is zoals t is, en dat is niet 100% zwart of wit, maar het antwoord op je vraag is echt niet zo lastig zelf te vinden als je doet voorkomen.
Wat ik raar vind is dat je over medicatie praat alsof je het over drugs hebt. Alsof je van de medicatie wil weten wat het maximaal toegstane promilage wat je in je bloed mag hebben is.quote:Op woensdag 16 mei 2018 14:53 schreef vannelle het volgende:
niet duidelijk hoeveel Oxycodon je mag innemen en nog steeds achter het stuur mag.
En wat ik raar vind is dat mensen soms reageren zonder alles (goed) gelezen te hebben.quote:Op woensdag 16 mei 2018 23:02 schreef Raskolnikow het volgende:
[..]
Wat ik raar vind is dat je over medicatie praat alsof je het over drugs hebt. Alsof je van de medicatie wil weten wat het maximaal toegstane promilage wat je in je bloed mag hebben is.
Dat gaat om drugs, die wet.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 11:57 schreef vannelle het volgende:
[..]
En wat ik raar vind is dat mensen soms reageren zonder alles (goed) gelezen te hebben.
Heb je al mijn opmerkingen wel gelezen?
Dat wil ik idd van de medicatie weten aangezien de meest recente wet ook spreekt van het feit dat je maximaal 20 microgram per liter bloed in je lijf mag hebben, te controleren door oa een speekseltest.
Had je nog niet gelezen? Dan nu hopelijk wel.
Aan de hand van de wet nog maar een keer dan:quote:Op woensdag 16 mei 2018 14:53 schreef vannelle het volgende:
[..]
Daar lijkt het inderdaad op en dat doe ik dan ook. Voel ik me goed dan rij ik gewoon en als ik me niet goed voel niet. Simpel as that.
Niemand heeft tot nu toe mij kunnen vertellen waar de grens ligt dus blijkbaar moet/mag ik die zelf bepalen.
[..]
Ik begon over die wet. Klopt.
Als je goed had gelezen had je gezien dat niet duidelijk hoeveel Oxycodon je mag innemen en nog steeds achter het stuur mag.
En dat de apotheker nog steeds wacht op een antwoord via de beroepsorganisatie.
[..]
Da's mooi maar inderdaad nog steeds geen antwoord.
Verwacht ik ook niet van jou want net als dat een apotheker geen jurist is ben jij ook niet degene met een sluitend antwoord.
Het kan me weinig schelen dat iemand is veroordeeld omdat hij betrokken was bij een ongeval en toevallig benzodiazepinen gebruikt bleek te hebben. Gaat het mij niet om. Mij gaat het om het gebruik van een morfinehoudende pijnstiller en daar heb ik tot nu toe van geen enkele instantie of zorgverlener antwoord op gehad.
En geloof me, ik heb daar veel moeite in gestoken dus daarom werkt een googleopdracht niet voor me, is een ander geval.
Als die persoon echt "onder invloed" was, artikel 8 WvW dus, dan vind ik het dikke prima dat er gestraft is.
Maar kon hij het weten? Is dat al adhv de laatste wet?
Nogmaals, ondanks mijn inspanningen heb ik geen antwoord kunnen krijgen dus beslis ik het wel zelf. Google gaat daar niks aan veranderen.
Ik heb je aangeboden de mailwisseling door te sturen en zolang je die niet gelezen hebt vrees ik dat je niet goed begrijpt wat ik bedoel.
Je kunt dan wel een juriste zijn maar is dit ook je vakgebied?
Je laat dit stukje van die wet eruit:quote:Op zondag 20 mei 2018 10:44 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Aan de hand van de wet nog maar een keer dan:
1. kan het middel de rijvaardigheid aantasten? 2. kan de persoon redelijkerwijs weten dat dit zo is?
Als je beiden met ja beantwoordt mag je niet rijden. Wat is daar zo onduidelijk aan?
Je wordt gewoon op je eigen verantwoordelijkheid gewezen, je merkt zelf wanneer je onder invloed bent van een middel waarvan je redelijkerwijs kan weten dat je erdoor onder invloed kan raken.quote:'Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan – al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof – de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht'.
En medicatie is daarvan niet uitgesloten.quote:
In de rechtspraak komt naar voren dat men alleen toetst op de twee eerdergenoemde punten. Maar eerder noemde ik ook al dat stel dat je een heel lage dosering je dat met je arts kan overleggen. Als de arts dan verklaart dat met die dosering je rijvaardigheid niet beinvloed wordt dan sta je al een stuk sterker mocht het misgaan.quote:Op zondag 20 mei 2018 11:01 schreef Manke het volgende:
[..]
Je laat dit stukje van die wet eruit:
[..]
Je wordt gewoon op je eigen verantwoordelijkheid gewezen, je merkt zelf wanneer je onder invloed bent van een middel waarvan je redelijkerwijs kan weten dat je erdoor onder invloed kan raken.
Met drank hoef je ook niet je arts te raadplegen. Het verschil is dat alcohol makkelijk aan te tonen is en makkelijk grenzen zijn te stellen met getallen.
Voor medicatie is allereerst art 8 lid 1 van toepassing. Dat is de eerste toets die je doet. Dan ga je verder kijken in het artikel. Staan daar uitzonderingen, of 'als dit dan is lid 1 niet van toepassing' dan wordt het anders, maar in lid 1 is simpelweg de stelregel vastgelegd dat als je onder invloed bent van medicatie die je rijvaardigheid kan beïnvloeden en je dat logischerwijs kan weten je niet mag rijden. De rest is een verdere uitwerking daarvan die ziet op specifieke stoffen en situaties.quote:Op zondag 20 mei 2018 18:38 schreef vannelle het volgende:
[..]
En medicatie is daarvan niet uitgesloten.
Ik zal het op een later moment wel eens opzoeken, nu weer lekker buiten zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |