abonnement Unibet Coolblue
pi_178456559
ik heb een paar vragen over de aanpak die ik ingedachte heb voor het tegelen van de badkamer.
Omdat ik snel wil verhuizen en alle klusjes mannen tot over hun oren het werk zitten wil ik zelf mijn badkamer gaan tegelen. Die ik ook zelf geplaatst heb.

De wanden bestaan uit blauwe gipsplaten en de vloer uit een okoume platen die om de 10 cm geschroefd zijn op de ondervloer.

-Met Kimband wil ik de naden van de wand en vloer plakken, en bij de douche
- aftekenen waar de tegels komen dan met de tweede rij vanaf de grond beginnen uiteraard van die hoekjes gebruiken

Nu vraag ik mij af,
- voor de vloer flexibele lijm gebruiken, moet ik dit ook voor de wanden doen?
- hoe moet ik hier tegels overplakken, hoe vul ik de ruimte hierachter op?
pi_178460760
normaal gesproken pasta lijm op de wanden, en flexibele poederlijm op de vloer.
wat voor koppelingen zijn dit eigenlijk? normaal hoor je (dacht ik) de witte leiding te zien in de openingen van de koppeling, die zie je hier niet?

ik zou in iedergeval de alle openingen die je in de gipsplaat goed dichtzetten met bv flexibele poederlijm, verder te weinig foto's om hier echt een oordeel over te geven.
pi_178461002
Je kunt daar gewoon over tegelen, wel zo uitmeten dat er geen voegnaad op holle ruimtes komt. Eventueel kun je de ruimte bijvullen met gips en daarover waterdicht voegmiddel smeren. Tevens zou ik de platen wel voorsmeren met hechtmiddel zodat de tegellijm goed houdt,
pi_178463877
Over die koppelingen wat gaasband plakken en dan meenemen met je kimband. Anders wordt dat een zwak punt. Vervolgens gewoon overheen tegelen. Pastalijm is duur in verhouding. Je kunt voor de muren ook gewoon poederlijm gebruiken mits geschikt voor gipsplaten. Mapei keraflex is een aanrader, prettig verwerkbaar.
  donderdag 12 april 2018 @ 08:15:50 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_178463948
Wat voor soort tegels gebruik je? Het is verder vrij ongebruikelijk om van beneden af te tegelen.

Sowieso niet van de vloer uitgaan en gewoon een meterpeil uitzetten ivm met afschot in de vloer. Handigste is om op ooghoogte te beginnen.
And so is the past
pi_178464021
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 21:04 schreef grootgrondbezitter het volgende:

-Met Kimband wil ik de naden van de wand en vloer plakken, en bij de douche

Inloopdouche of douchebak/cabine?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178464037
quote:
14s.gif Op donderdag 12 april 2018 08:15 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Wat voor soort tegels gebruik je? Het is verder vrij ongebruikelijk om van beneden af te tegelen.
Ik heb nooit anders gedaan; meestal waterpas een lat spijkeren op plm. 1 tegelhoogte boven de vloer, omhoog tegelen, lat weghalen en tegels op maat snijden voor de onderste rij. Was dat verkeerd of kon dat beter/sneller?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178464051
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 21:04 schreef grootgrondbezitter het volgende:
- hoe moet ik [ afbeelding ] hier tegels overplakken, hoe vul ik de ruimte hierachter op?
Purren, uitharden en afsnijden. Als je de kraan monteert, de ruimte achter de rosetten opvullen met een hoop siliconenkit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 12 april 2018 @ 08:45:35 #9
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_178464186
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 08:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb nooit anders gedaan; meestal waterpas een lat spijkeren op plm. 1 tegelhoogte boven de vloer, omhoog tegelen, lat weghalen en tegels op maat snijden voor de onderste rij. Was dat verkeerd of kon dat beter/sneller?
Ik heb het heel lang geleden op de opleiding geleerd, lijmen was toen nog vrij nieuw. Beginnen op ooghoogte was het devies. Maar als je bent toegewezen op stapelen met kruisjes is jouw manier wellicht de beste.
And so is the past
pi_178464202
quote:
14s.gif Op donderdag 12 april 2018 08:45 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ik heb het heel lang geleden op de opleiding geleerd, lijmen was toen nog vrij nieuw. Beginnen op ooghoogte was het devies. Maar als je bent toegewezen op stapelen met kruisjes is jouw manier wellicht de beste.
Kruisjes gebruikte ik als afstandshouders en haalde ik er weer uit voor het voegen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178485024
Dank jullie wel allemaal voor de tip’s. Gister bij een bouwcenter geweest. Voorstrijk gekocht, poeder flexibele lijm voor de vloer.
Kant en klare pasta voor de wanden. Lijm kam met een hoek van 45 graden. En 100.000 kruisjes 3 en 4 mm.

De hoeken heb ik met kimband en pasta dicht gemaakt. De open stukken bij de leidingen van de kraan met gaas geplakt en kimband en pasta erover heen.

Ik heb tegels van mosa, wat ik hoop dat lukt is om de voegen op elkaar uit te lijnen. Bij het plaatsen van de wanden en vloer hebben we een breedte van 240 cm zodat er een rij kan komen van 16 (fingers crossed) hele tegels. Misschien ongebruikelijk maar we dachten eraan eerst de vloer te tegelen en dan de wanden. Ivm doorlopende voegen.

Dank jullie wel voor het meedenken :-)
pi_178493377
eerst de wanden tegelen en voegen.
pi_178497728
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 17:34 schreef akatar het volgende:
eerst de wanden tegelen en voegen.
Dat dus, als er een wandtegel valt op je vloer heb je schade.
Daarnaast komt er ook allemaal troep op je tegels.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_178497927
Beginnen op ooghoogte met een lat horizontaal te bevestigen (of een potlood streep)
Hoogte zo uitmeten dat je onder en boven niet op een reepje tegel eindigt. Denk ook aan je afschot hierbij en voegbreedte.

Eerste rij tegelen, ook weer werken vanuit het midden en verwachten dat je muuren niet recht/haaks/evenwijdig zijn.

Vandaar uit verder
pi_178498026
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 21:40 schreef klaaskootstra1 het volgende:
Beginnen op ooghoogte met een lat horizontaal te bevestigen (of een potlood streep)
Hoogte zo uitmeten dat je onder en boven niet op een reepje tegel eindigt. Denk ook aan je afschot hierbij en voegbreedte.

Eerste rij tegelen, ook weer werken vanuit het midden en verwachten dat je muuren niet recht/haaks/evenwijdig zijn.

Vandaar uit verder
Waarom op ooghoogte?
Wij zetten altijd een lat vanaf de vloer, onderkant lat is bovenkant tegel+ voeg van de eerste rij.
Dan tot het plafond tegelen, lat weghalen en de onderste rij tegelen.

Maar ieder zijn of haar manier uiteraard :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_178906960
het is gelukt! badkamer is betegeld. Duurde wel een stuk langer dan verwacht maar het zit erop. Ook is alles gevoegd. Eerst heb ik de muren gedaan en daarna de vloer en alle voegen lopen in elkaar door :-)

Bedankt voor alle tip's!!!
pi_178921468
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 april 2018 21:46 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Waarom op ooghoogte?
Wij zetten altijd een lat vanaf de vloer, onderkant lat is bovenkant tegel+ voeg van de eerste rij.
Dan tot het plafond tegelen, lat weghalen en de onderste rij tegelen.

Maar ieder zijn of haar manier uiteraard :)
Kijk je direct tegen aan. en kan je nog wat smokkelen richting de randen zonder
Dat het kats in het zicht zit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')