abonnement Unibet Coolblue
pi_177902952
Geachte mede forum leden,

Ik heb een interessante, doch voor mij vervelende, casus om met jullie te delen en hier jullie advies over te vragen.

Mijn huis heeft een weersafhankelijke cv-installatie met thermostaatkranen. Dit heb ik in ca. 2009 aangeschaft via een installateur die een garantie-contract erbij gaf. Di hield in dat ik mijn investering in 3 jaar terug zou verdienen omdat mijn huis energiezuiniger zou worden.

Ten dele heeft de nieuwe cv-installatie (van oud normaal naar weersafhankelijk met thermostaatkranen) mij zuiniger doen stoken. Aan de andere kant heeft het systeem veel storingen. Ik heb inmiddels 2 of 3 moederbord van de cv-ketel versleten en 4 expansievatten.

De installateur is na een aantal jaar overgenomen door een andere. Deze bleek geen kennis te hebben van mijn installatie en heeft een paar jaar aangeprutst, met alle kosten van dien.

Sinds 2016 zit ik bij Breman in Drachten en deze beloofde alle kennis in huis te hebben. Voor ca. 1.000 euro hebben zij het systeem geoptimaliseerd door het expansievat te verplaatsen en de buitenthermometer ook de verplaatsen. Daarnaast, niet geheel onbelangrijk, hebben ze de by-pass van onder de cv-ketel verplaatst naar verderop in de leiding (70 cm afstand van de ketel naar ca. 7 meter.).

Toen begonnen de problemen past echt!

Het systeem is alleen maar gevoeliger geworden voor storingen.
Het meest vervelende is het volgende:
Als ik boven de eerste? radiotor te ver dicht draai, dan gaat het systeem een hels kloppend lawaai maken. Als de eerste wel goed openstaand maar de tweede of derde radiotor niet dan gebeurt hetzelfde. Beneden gaat alles prima.

De installateur heeft het opgelost door de pomp van 3 naar 2 te zetten en de by-pass van 2 naar 3. Dit was een noodoplossing, want bij warmere temperaturen slaat de eerste thermostaatkraan dicht en begint het hels kabaal opnieuw.

Ik heb laatst gebeld om een permanente oplossingen te bieden en eerst een plan uit te werken hoe dit te gaan doen. (ipv langs te komen en trail & error toe te passen). Na een aantal herinneringen is er nog steeds geen reactie.

Wat moet ik doen?
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Hoe weet ik wat voor leidingsysteem ik heb? (eenpijp of tweepijp)?

Ik hoop dat jullie wat antwoorden en / of tips voor me hebben.

Mvg.
Marvin
pi_177903113
Welkom op FOK!

Een bypass komt toch aan het einde van het hele systeem dus bij de laatste radiator(en)?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177903290
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:48 schreef marvinouwehand het volgende:

Wat moet ik doen?
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Hoe weet ik wat voor leidingsysteem ik heb? (eenpijp of tweepijp)?

Ik hoop dat jullie wat antwoorden en / of tips voor me hebben.

Marvin
Hoogst waarschijnlijk een twee pijps gezien de by-pass, maar een foto van de ketel met pijpen eronder, zou 100% zekerheid geven.

Verder is zo'n weersafhankelijk systeem eigenlijk energetisch ongunstiger dan traditioneel: kamerthermostaat in de woonkamer en thermostaatknoppen in de andere vertrekken. Ik zou het terugbouwen naar "traditioneel".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177903322
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:55 schreef halfway het volgende:
Een bypass komt toch aan het einde van het hele systeem dus bij de laatste radiator(en)?
Hoeft niet noodzakelijkerwijs. Het hangt van de plaatsingsmogelijkheden af, dicht bij de ketel zal je 'm iets strakker moeten zetten om lekkage door de hogere pompdruk, te voorkomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177905195
Klinkt alsof retour en aanvoer zijn omgedraaid bij de radiatoren die gaan tikken.
pi_177905755
Om een duidelijker beeld te krijgen zouden enkele foto's en merk/type van de ketel waardevol zijn.
pi_177906333
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:48 schreef marvinouwehand het volgende:
Mijn huis heeft een weersafhankelijke cv-installatie met thermostaatkranen. Dit heb ik in ca. 2009 aangeschaft via een installateur die een garantie-contract erbij gaf. Di hield in dat ik mijn investering in 3 jaar terug zou verdienen omdat mijn huis energiezuiniger zou worden.

Hier is het al fout gegaan.
of een WOR bij een gewone cv ketel energiezuiniger is, wordt ernstig betwijfeld, wat via een zoekopdracht via google binnen een paar seconden gelezen kan worden.

Ik zou alles ombouwen naar een gewone installatie.

Dus een kamerthermostaat, open/dicht kranen in die ruimte. Overige ruimtes met thermostaat. Haal alle bypassen weg.
Regel je radiatoren in!

Dat je waarschijnlijk energiezuiniger bent gaan stoken ligt er waarschijnlijk aan dat je je bewuster hiervan bent omdat je wilt bekijken of het energiezuiniger is gaan worden.

Overige lapmidellen uitvoeren zijn gewoon lapmidellen, die heel veel geld kosten maar niks gaan oplossen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_177906878
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 13:33 schreef klaaskootstra1 het volgende:
Klinkt alsof retour en aanvoer zijn omgedraaid bij de radiatoren die gaan tikken.
Dat was de verplaatsing van de By-pass nog niet zo.
Is de by-pass dan verkeerd om gelegd?
of er is bij de her-installatie per ongeluk aan en afvoer omgedraaid?
pi_177906895
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 14:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hier is het al fout gegaan.
of een WOR bij een gewone cv ketel energiezuiniger is, wordt ernstig betwijfeld, wat via een zoekopdracht via google binnen een paar seconden gelezen kan worden.

Ik zou alles ombouwen naar een gewone installatie.

Dus een kamerthermostaat, open/dicht kranen in die ruimte. Overige ruimtes met thermostaat. Haal alle bypassen weg.
Regel je radiatoren in!

Dat je waarschijnlijk energiezuiniger bent gaan stoken ligt er waarschijnlijk aan dat je je bewuster hiervan bent omdat je wilt bekijken of het energiezuiniger is gaan worden.

Overige lapmidellen uitvoeren zijn gewoon lapmidellen, die heel veel geld kosten maar niks gaan oplossen.
Maakt het uit of het een HR-ketel is?
Ik heb er ook een Cenvax computer bij.
pi_177906907
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 14:52 schreef marvinouwehand het volgende:

[..]

Maakt het uit of het een HR-ketel is?
Ik heb er ook een Cenvax computer bij.
nee maakt niks uit.

Ik weet niet wat een cenvax computer is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_177907038
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 13:33 schreef klaaskootstra1 het volgende:
Klinkt alsof retour en aanvoer zijn omgedraaid bij de radiatoren die gaan tikken.
Het is of meer een trompet geluid
of een takatakakataak, alsof iemand een een deur staat de bonken...
pi_177907988
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 14:57 schreef marvinouwehand het volgende:

[..]

Het is of meer een trompet geluid
of een takatakakataak, alsof iemand een een deur staat de bonken...
Zou kunnen dat er een kraan of bypas verkeerd om is gemonteerd. Staat meestal een pijl met de stroomrichting op de kraan.
pi_177908105
Ik heb mijn weersafhankelijke regeling eruit gegooid, beste keus ook.

Zo’n dag als vandaag. Volle instraling van zon, thermostaatkranen gaan allemaal dicht. Maar de cv meet -1c ofzo, dus gaat vol stoken. Dit geeft alleen maar problemen en is niet efficient.

Heb mijn cenvax 4000 zo lopen verstellen dat hij amper weersafhankelijk meer was. Maar de Nefit Easy werkt veel beter, gewone kamerthermostaat.

[ Bericht 41% gewijzigd door Fer op 18-03-2018 15:53:43 ]
.
pi_177910079
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 14:57 schreef marvinouwehand het volgende:

[..]

Het is of meer een trompet geluid
of een takatakakataak, alsof iemand een een deur staat de bonken...
Hoe hoog staat de ketel temperatuur? Als die te hoog staat kan de ketel inwendig gaan koken, dat geeft ook dat soort geluiden.
pi_177910702
quote:
99s.gif Op zondag 18 maart 2018 16:50 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Hoe hoog staat de ketel temperatuur? Als die te hoog staat kan de ketel inwendig gaan koken, dat geeft ook dat soort geluiden.
Die is weersafhankelijk
.
pi_177910898
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 17:14 schreef Fer het volgende:

[..]

Die is weersafhankelijk
Is dat niet (meer) een dubbel circuit? Dat de ketel een kort circuit opstookt en via een kraan de watertemperatuur van de rest regelt? Vorige eeuw waren dat afaik dubbele circuits, vandaar ook die bypass.
  zondag 18 maart 2018 @ 17:35:28 #17
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_177911228
Weer afhankelijk stoken geeft veel comfort. Het is alleen duurder dan traditioneel. Ik zou die weer afhankelijk regeling er meteen uit gooien. Ben je gelijk van alle ellende af en hou je meer geld over elke maand.
pi_177911454
quote:
99s.gif Op zondag 18 maart 2018 17:23 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Is dat niet (meer) een dubbel circuit? Dat de ketel een kort circuit opstookt en via een kraan de watertemperatuur van de rest regelt? Vorige eeuw waren dat afaik dubbele circuits, vandaar ook die bypass.


Afhankelijk van de buiten en binnentemperatuur wordt de temperatuur van het cv-water geregeld. De radiatorkranen regelen uiteindelijk de kamertemperatuur.

Als het dus buiten koud is, wordt de cv warm opgestookt. Echter als er zoals vandaag door vele zon, weinig warmte nodig is, blijven alle radiatorkranen dicht en stookt het systeem voor niks. Hiervoor dient dan de bypass, die zorgt dat het water toch blijft circuleren, ondanks de gesloten radiatorkranen.
.
pi_177911808
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 17:43 schreef Fer het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Afhankelijk van de buiten en binnentemperatuur wordt de temperatuur van het cv-water geregeld. De radiatorkranen regelen uiteindelijk de kamertemperatuur.

Als het dus buiten koud is, wordt de cv warm opgestookt. Echter als er zoals vandaag door vele zon, weinig warmte nodig is, blijven alle radiatorkranen dicht en stookt het systeem voor niks. Hiervoor dient dan de bypass, die zorgt dat het water toch blijft circuleren, ondanks de gesloten radiatorkranen.
Klopt, alleen was die regeling voorheen door middel van een driewegkraan tussen een ketelcircuit en een huiscircuit.

Maar nog steeds lijkt mij dat de ketel kennelijk de warmte niet kwijt kan en de zaak wel heet opstookt. Dat levert dergelijke geluiden op. Je zal dus ergens moeten zorgen dat de ketel (of liever de retour) niet te heet kan worden. Een maximum op de keteltemperatuur lijkt me dan de simpelste oplossing. kan dat niet als setpoint in die computer?
pi_177914652


Je kan de stooklijn S iets omlaag draaien, zodat het systeem minder agressief reageert op de buitentemperatuur. De rechterknop bepaalt hoeveel C de temperatuur van het water mag varieren, meestal is dat 10





Daarnaast kan de ruimtecompensatie R omhoog, zodat bij zonnig weer zoals vandaag de cv ook wat minder hard zal stoken.

Tevens aan te raden om de kraan van de badkamer flink hoog te zetten, zodat deze altijd open staan en ook een soort bypass is.

[ Bericht 20% gewijzigd door Fer op 18-03-2018 19:41:57 ]
.
pi_177915445
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 13:33 schreef klaaskootstra1 het volgende:
Klinkt alsof retour en aanvoer zijn omgedraaid bij de radiatoren die gaan tikken.
Dat ook controleren , zelfs kan al bij de ketel verkeerd om zijn aangelegd.

quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 15:29 schreef markje1 het volgende:
Zou kunnen dat er een kraan of bypas verkeerd om is gemonteerd. Staat meestal een pijl met de stroomrichting op de kraan.
Ook iets om te controleren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177936066
Dank voor al jullie reacties.
Ik voel me gesterkt door alle kennis en kan nu waarschijnlijk gelijkwaardig het gesprek aangaan met de monteur.

Ik denk inderdaad dat ik de weersafhankelijk eruit gooi, veels te gevoelig allemaal met al die electronica.
De optie voor kamerthermostaat en de rest thermostaatkranen past goed in mijn huis.
Bij de herlegging van de de expansievat en de by-pass zal het gedeelte voor boven radiatoren verkeerd omgelegd zijn; ik kan vragen dat te controleren.

Mvg
Marvin
pi_177965995
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 17:35 schreef speedfightrage het volgende:
Weer afhankelijk stoken geeft veel comfort. Het is alleen duurder dan traditioneel. Ik zou die weer afhankelijk regeling er meteen uit gooien. Ben je gelijk van alle ellende af en hou je meer geld over elke maand.
Welke comfort geeft wor dan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_177966136
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 20:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Welke comfort geeft wor dan?
Dat je je zolderkamer lekker kan stoken, ook als je moeder niet thuis is.
.
pi_177966238
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 20:25 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat je je zolderkamer lekker kan stoken, ook als je moeder niet thuis is.
Hoe dan, want bij mij draait de cv pomp niet als de thermostaat in de woonkamer zegt dat het te warm is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')