abonnement Unibet Coolblue
pi_177813988
Ik stel het volgende voor.

Er komen twee types zorgverzekeringen.

Een type voor mensen die meer dan 60.000 euro verdienen

Bij dit type moeten patienten de originele dure medicijnen gebruiken. De overheid onderhandelt wel over de prijs.
Deze verzekering kost rond de 110 euro per maand

Een type voor mensen die minder 60.000 euro verdienen.
Bij dit type krijgen patiënten goedkopere namaak medicijnen. D

Deze verzekering zou dan bijvoorbeeld 80 euro per maand kunnen kosten.

Zo worden zowel de Big Pharma tegemoetgekomen, als dat de zorgkosten beperkt kunnen worden. Sommige medicijnen kosten 80.000 euro per jaar. Uit onderzoek blijkt dat veel medicijnen met overheidsgeld ontwikkeld worden en vervolgens gekocht worden door de medicijnfabrikanten. Vaak maken de onderzoekskosten maar 16% van de prijs uit.

Eerder had ik nog een ander voorstel voor betaalbare zorg. Als we dit gaan combineren, kunnen we misschien echt een goedkopere en eerlijkere zorg bewerkstelligen.

NWS / Vrijwillig eigen risico gaat niet omlaag
pi_177814091
Maar dan schuif je dus het patentrecht opzij? En is namaak wel dezelfde kwaliteit? En er zijn ook helemaal niet zo enorm veel mensen in Nederland die meer dan 60k verdienen, daar gaat de pharma industrie nooit van kunnen leven.

Kortom het is juridisch en economisch onhaalbaar.
pi_177814229
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 12:32 schreef westwoodblvd het volgende:
Maar dan schuif je dus het patentrecht opzij? En is namaak wel dezelfde kwaliteit? En er zijn ook helemaal niet zo enorm veel mensen in Nederland die meer dan 60k verdienen, daar gaat de pharma industrie nooit van kunnen leven.

Kortom het is juridisch en economisch onhaalbaar.
We kunnen de grens ook op 50k zetten. Of een gezinsinkomen van 60k.
Er zijn al plannen van sommige partijen om zoiets te doen, omdat veel van die fabrikanten niet open zijn over de kosten. Er komen steeds meer dure medicijnen bij. Het huidige systeem is op de lange termijn niet houdbaar.
Sommigen kijken naar het Indiase model bijvoorbeeld.

https://nos.nl/artikel/22(...)et-in-india-wel.html
  woensdag 14 maart 2018 @ 13:08:49 #4
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_177814942
Het Indiase model staat ook onder druk omdat ze het patentrecht negeren.

Optrekken met de hele EU en zo de beste deal afdwingen lijkt mij de enige echte manier om de medicijnen goedkoper te krijgen. Is dat niet mogelijk, dan moeten we met z'n allen gaan nadenken over wat we willen besteden aan medicijnen en accepteren dat dan extreem dure medicatie en/of behandelingen misschien niet langer een optie zijn. Hoe bitter dat ook is.
pi_177815982
We kunnen de armen ook M&M's geven en zeggen dat het medicijnen zijn.
pi_177816162
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 13:50 schreef Mr.Ping het volgende:
We kunnen de armen ook M&M's geven en zeggen dat het medicijnen zijn.
_O- _O- _O-
Ik heb hardop gelachen.
pi_177817741
Mijn vriendin heeft prikpennen taltz die ze in Rotterdam moet ophalen terwijl ze dichtbij Maastricht woont.

De taltz prikpennen kosten 4000 euro per stuk. Mij maak je niet wijs dat die prikpennen zo duur zijn kwa kostprijs. Gewoon wereldwijd de farma tegen het licht houden zodat ze maar een maximale marge kunnen vragen... Nu ben ik om de maand 100 euro kwijt. En dan krijgt ze 4 van die prikpennen mee.
pi_177818279
Oplossing is gewoon hetzelfde doen als India, schijt hebben aan patenten, maar of dat nou zo bevordelijk is...

https://joop.bnnvara.nl/n(...)lleen-voor-de-rijken

quote:
Marijn Dekkers, de Nederlandse topman van farmaceutisch concern Bayer, heeft op een conferentie gesteld dat een nieuw middel tegen kanker alleen bedoeld is voor mensen die het kunnen betalen. “We hebben dit niet ontwikkeld voor Indiërs.” De uitspraak is al in december gedaan maar maakt nu, na publicatie in Business Week boze reacties los in Indiase media en op Amerikaanse websites.

Dekkers deed zijn uitspraak in Londen. Hij sprak over het medicijn Nexavar dat Bayer ontwikkeld heeft en waar het bedrijf 67.000 dollar per patiënt per jaar voor rekent. India kent een wet waarbij lokale farmaceutische bedrijven een vergunning kunnen aanvragen om gepatenteerde buitenlandse medicijnen na te maken als de prijzen zo hoog zijn dat het middel anders in India onbetaalbaar is. Zo ook Nexavar dat nu door een lokale farmaceut op de markt wordt gebracht voor 177 dollar.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_177818766
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 15:16 schreef ManianMan het volgende:
Mijn vriendin heeft prikpennen taltz die ze in Rotterdam moet ophalen terwijl ze dichtbij Maastricht woont.

De taltz prikpennen kosten 4000 euro per stuk. Mij maak je niet wijs dat die prikpennen zo duur zijn kwa kostprijs. Gewoon wereldwijd de farma tegen het licht houden zodat ze maar een maximale marge kunnen vragen... Nu ben ik om de maand 100 euro kwijt. En dan krijgt ze 4 van die prikpennen mee.
De kostprijs is doorgaans ook niet het probleem, de onderzoekskosten wel. Een geheel nieuw medicijn op de markt brengen kost letterlijk miljarden.
pi_177819070
quote:
3s.gif Op woensdag 14 maart 2018 15:45 schreef ender_xenocide het volgende:
Oplossing is gewoon hetzelfde doen als India, schijt hebben aan patenten, maar of dat nou zo bevordelijk is...

https://joop.bnnvara.nl/n(...)lleen-voor-de-rijken

[..]

Iemand met een vermogen van meer dan een miljoen euro bijvoorbeeld, moet gewoon de dure medicijnen krijgen als hij het nodig heeft. Die krijgt dan de dure verzekering van 110 euro per maand.

Mensen met een laag inkomen krijgen de gekopieerde medicijnen. Die verzekering kost 80 euro per maand.

In Nederland krijgen bedrijven dan een licentie om medicijnen te maken voor deze goedkope verzekering.

De grote farma bedrijven profiteren nu van de sociale verzekeringen in rijke landen.
Mensen die de medicijnen eigenlijk niet kunnen betalen krijgen de medicijnen toch, doordat de verzekering het vergoed. De medicijnfabrikanten krijgen dan de hoofdprijs.

In de VS krijg je het medicijn niet als je het niet kan betalen.

In mijn systeem krijgen mensen die het kunnen betalen de dure medicijnen. De mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen, en de medicijnen dus eigenlijk nooit zullen krijgen, krijgen nu de gekopieerde medicijnen.

Een eerlijk systeem naar mijn mening. Zonder ons sociale zorgverzekeringssysteem hadden die medicijnfabrikanten die dure medicijnen nooit aan die arme mensen kunnen verkopen. Ze moeten dus niet zeiken.

Die grote medicijnproducenten maken eigenlijk misbruik van ons sociale zorgsysteem.
Daar moeten we een stokje voor steken.

[ Bericht 3% gewijzigd door polderturk op 14-03-2018 16:38:36 ]
pi_177820010
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 16:07 schreef silverhill het volgende:

[..]

De kostprijs is doorgaans ook niet het probleem, de onderzoekskosten wel. Een geheel nieuw medicijn op de markt brengen kost letterlijk miljarden.
Omdat er heel veel wetenschappers belachelijke lonen hebben. Als je iets ontdekt doe je het voor de leukigheid en niet het geld vind ik dan.
pi_177823092
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 17:15 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Omdat er heel veel wetenschappers belachelijke lonen hebben. Als je iets ontdekt doe je het voor de leukigheid en niet het geld vind ik dan.
alsof de lonen de grootste kostenpost zijn.... :')

De oplossing is makkelijk, en dat is geen medicijnen maken voor een doelgroep die je op 1 hand kan tellen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 14 maart 2018 @ 20:29:44 #13
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_177823550
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 12:32 schreef westwoodblvd het volgende:
Maar dan schuif je dus het patentrecht opzij? En is namaak wel dezelfde kwaliteit? En er zijn ook helemaal niet zo enorm veel mensen in Nederland die meer dan 60k verdienen, daar gaat de pharma industrie nooit van kunnen leven.

Kortom het is juridisch en economisch onhaalbaar.
Verder gebruiken mensen in die inkomensgroep nauwelijks medicijnen. Bij de dokter zeuren om medicijnen is typisch iets voor de onderklasse.
a man convinced against his will is of the same opinion still
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')