Ja en nee. Ik zeg er niets over omdat ik er niet op beoordeeld wil worden. Dus Mij hoor je er niet over. Dat is wel waar.quote:Op woensdag 28 februari 2018 19:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is onzin. "Hoogbegaafd" wordt meestal gebruikt voor mensen die sociaal laagbegaafd zijn ondanks een hoog IQ. Mensen met een hoog IQ die verder normaal zijn hoor je nooit over hoogbegaafdheid.
Als je gewoon kan meekomen met de rest dan krijg je geen stempel.quote:Op woensdag 28 februari 2018 19:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is onzin. "Hoogbegaafd" wordt meestal gebruikt voor mensen die sociaal laagbegaafd zijn ondanks een hoog IQ. Mensen met een hoog IQ die verder normaal zijn hoor je nooit over hoogbegaafdheid.
quote:Hoe kijkt jouw partner er tegenaan?
quote:hoi,
Mijn man was wel (bijna) overal bij, maar verdiept zich er ook niet zo erg in hoor.
Ik heb het al duizend keer gevraagd om eens wat te lezen maar het gebeurt niet.
Ik vind het geen ramp verder, als het nodig is dan is hij er, maar ik snap je wel hoor.
Gr Gaby2.
quote:Hier toch anders, ik was en ben degene die veel leest (zeker nu ik de opleiding bij novilo volg) en bespreek dat met man.
Aan de hand daarvan bepalen we samen de te volgen strategie.
Besprekingen doen we als het kan samen (lukt ook bijna altijd) en anders ga ik alleen, ik weet er gewoon meer van af...
quote:Ik heb niet alles gelezen maar ik herken het ook wel. Alles wbt mijn kinderen doe ik. Het contact met school, testen en overstap naar HB onderwijs.
Papa ziet het allemaal wel maar hij is totaal niet bekend met HB en verdiept zich er ook niet in. Voor heb zijn ze gewoon zoals ze zijn
Ik vind het allemaal wel ontzettend lastig maar hij is op dit gebied ook helemaal niet zo handig. Wel ziet hij dat de overstap naar de andere school een goede keuze is.
We hebben nu een blij kind!!!
Ja ergens snap ik je wel hoor, het zal natuurlijk niet ideaal zijn, verre van zelfs. Maar zoals je zegt, het is een hype geworden, waarvan je van zeker wel de helft al bij voorbaat kan zeggen dat het of niet eens zo is, of dat er zoveel persoonlijke problemen aan verbonden zitten dat de leerlingen waarschijnlijk meer gebaat zijn bij een leerweg die daarop ingericht is. Dus ik kan me ook wel voorstellen dat de opties die er zijn niet optimaal ingericht zijn omdat het maar een relatief kleine groep betreft.quote:Op woensdag 28 februari 2018 19:38 schreef Spanky78 het volgende:
Lastig ook hoor. Als ouder heb je nu eenmaal de leukste, slimste en bijzonderste kinderen van de wereld.
Het is lastig ze objectief te vergelijken met anderen. Voor hoogbegaafdheid is dat wel nodig natuurlijk.
Momenteel is het helemaal in. Hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. Want wat is er nu mooier dan falen omdat je eigenlijk te slim bent.
Ik heb zelf een gemeten iq van 145. En ben blij niet al te speciaal behandeld te zijn. Mijn kinderen zijn was ook hoogbegaafd. Overigens houd ik dit in mijn dagelijks leven geheim. Niemand hoeft het te weten.
Maargoed. Wat dus wel zo is, is dat het Nederlandse onderwijs echt aanvoelt als een vliegtuigstoel bij Ryanair. En ik ben 1,95 dus ik weet hoe het is.
De mensenwereld past gewoon net niet. Je stopt je kop, je zit krap. Het is allemaal net te klein. Mijn hoogbegaafdheid voelt soms ook zo. Maar zeker op school voelde het zo.
Toch altijd leuk gehad maar nooit echt iets gedaan. Erg suf dus.
Ik zie het al voor me Die moeder als een bezetene rondbellen, terwijl pa op de achtergrond zegt 'doe nou eens rustig, laat die kinderen gewoon, ze zijn 5'. Vervolgens wordt hij op zo'n forum neergezet als iemand die geen interesse toontquote:
TS, heb je het wel eens zo bekeken?quote:Op woensdag 28 februari 2018 15:59 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ja maar de ene kant is dan inderdaad dat je veel intelligenter bent dan je klasgenoten, lijkt me een redelijk punt wel op zich. Echter is de andere kant dan ook weer dat je blijkbaar niet in staat bent om een band te vormen met je klasgenoten. Ik vind dat best wel apart moet ik zeggen, dat je met vrijwel niemand uit je klas gewoon lol kan hebben, de echt kinderlijke mensen daargelaten dan.
Ben het inderdaad wel met je eens wat betreft dat pushen, dat is inderdaad echt onfatsoenlijk tegenover die kinderen.
Hoogbegaafde klasgenoten leerden juist heel snel. En gingen in je oren tetteren waarom je nog niet klaar was. Narcistische kloteklasgenoten. En iedereen vindt ze lief.quote:Op woensdag 28 februari 2018 15:53 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Probleem is ook dat ze oliedom als hoogbegaafd gaan positioneren. "Ja mijn zoontje snapt het niet dus hij zal wel hoogbegaafd zijn". Terwijl er niks mis is met loodgieters, die gastjes verdienen geld als water.
Kan me voorstellen dat de verandering naar de universiteit een nogal grote overstap was inderdaad, die verandering ging voor mij ook niet helemaal soepeltjes Maar uiteindelijk kom je er wel ja als je de motivatie hebt en de potentie.quote:Op woensdag 28 februari 2018 19:52 schreef Spanky78 het volgende:
Vwo was geen probleem. Maar universiteit knapte ik op af. Inmiddels werk ruim op academisch niveau. Maar dus via hbo en cursussen +vaak promotie maken.
Overigens klaag ik niet hoor. Nergens voor nodig. En zo'n Zeurforum is echt een beetje treurig.
Er zijn vast mensen die er last van hebben. Maar zo erg is het ook weer niet. Het is alsof je een enorm talent hebt voor voetbal. Het is pas nuttig als je er wat mee doet.
Ja daar heb ik wel aan gedacht, maar ik denk dat zeker bij kinderen en tijdens de puberteit je voldoende overeenkomende interesses kan vinden om jezelf te vermaken hoor. Natuurlijk, de extreme verschillen zullen minder klikken, maar er zitten ook kinderen met een iq van bijvoorbeeld 115 of 120 op de basisschool. Daartussen is het verschil al een stuk kleiner.quote:Op woensdag 28 februari 2018 19:55 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
TS, heb je het wel eens zo bekeken?
Een gemiddeld IQ is 100. Mensen met een IQ van 60 zijn flink zwakbegaafd, dat ben je met me eens toch? En dan kan je me denk ik ook nog wel volgen dat beide groepen het lastig vinden om zich met elkaar te identificeren, laat staan hetzelfde te redeneren en lol te hebben om dezelfde dingen.
Waarom verwacht je dit dan wel van iemand met een IQ van 140? Die zit er net zo veel boven als die met een IQ van 60 eronder.
Moet jij je eens voorstellen dat ze jou in de sociale werkplaats zetten en zeggen: zo, dit is hoe het leven werkt voor jou, hier ben je op je plaats, tussen deze mensen hoor je.
En dan mag je dus niet klagen en altijd maar gewoon meedoen met het vouwen van wasknijpers, want ja, dat is de taak van die dag.
Regulier onderwijs in de kinderleeftijd is nu eenmaal toegespitst op de middelmaat. Dan kun je de onderwijzer wel wekelijks lastig gaan vallen met je sneeuwvlok, maar de mogelijkheden zijn nu eenmaal beperkt en er zijn meer kinderen die om de een of andere reden tussen wal en schip vallen.quote:Op woensdag 28 februari 2018 19:55 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
TS, heb je het wel eens zo bekeken?
Een gemiddeld IQ is 100. Mensen met een IQ van 60 zijn flink zwakbegaafd, dat ben je met me eens toch? En dan kan je me denk ik ook nog wel volgen dat beide groepen het lastig vinden om zich met elkaar te identificeren, laat staan hetzelfde te redeneren en lol te hebben om dezelfde dingen.
Waarom verwacht je dit dan wel van iemand met een IQ van 140? Die zit er net zo veel boven als die met een IQ van 60 eronder.
Moet jij je eens voorstellen dat ze jou in de sociale werkplaats zetten en zeggen: zo, dit is hoe het leven werkt voor jou, hier ben je op je plaats, tussen deze mensen hoor je.
En dan mag je dus niet klagen en altijd maar gewoon meedoen met het vouwen van wasknijpers, want ja, dat is de taak van die dag.
Edit: I'm done with this rabbitholequote:Ja hoor, ik vind het ook helemaal niet raar of apart :wink: Bij mij is het zelfs zo "erg" soms dat ik niet goed kon auto rijden omdat ik me niet af kon sluiten voor medeweggebruikers. Mijn rijlesinstructeur wees mij er zelfs op: Je hoeft er alleen maar voorbij te rijden. Terwijl ik bezig was met het verdriet van die fietser en het idee dat die man daar hulp bij nodig had ops: Ik vermijd bepaalde plaatsen omdat ik daar een slecht gevoel krijg, ik voel wanneer iemand liegt en ik denk dat het eigenlijk iets heel natuurlijks is.
Mijn dochter heeft er op dit moment veel last van, ook van het idee dat ze van alles op wil lossen voor anderen en ze komt soms ook doodmoe van al die gevoelens thuis. Het vreet energie.
quote:En of ik het herken!
Ik weet sinds een aantal jaar dat ik een medium ben; voor het eerst tegen me gezegd door de psycholoog die mijn zoon testte (inmiddels 11 jaar geleden). Zij heeft mij toen ook uitgelegd wat het inhield. Ik schrok er aanvankelijk heel erg van, maar ben langzamerhand wel meer van mezelf gaan begrijpen (en dat is toch best handig!).
De psych. heeft me verteld dat hoogbegaafd vaak hand in hand gaat met paranormaal begaafd (vandaar dat veel forumgebruikers het herkennen). Ik heb altijd gedacht dat iedereen kon en wist wat ik kon en dacht. Maar dat blijkt dus maar voor een zeer selecte groep te gelden; lekker dan! oll:
Inmiddels heb ik van een therapeut geleerd om mezelf af te schermen als ik daar behoefte aan heb. Ik heb er nl. zelfs last van in de supermarkt en daar heb ik niet altijd zin in. Ik kom nogal eens met wildvreemde mensen in gesprek die heel intieme details met me delen. Op de een of andere manier "weet" ik dan wat ik moet zeggen en zijn de mensen na afloop van het gesprek vaak heel dankbaar. Heel apart, maar inmiddels vind ik het ook heel mooi om mensen op die manier te kunnen helpen.
Op zich ook vrij logisch, aangezien slechts 2% een IQ hoger dan 130 heeft. Maar goed, ten eerste betwijfel ik sowieso het aantal hoogbegaafde leerlingen zoals die van die site af te lezen zijn. Een aantal kan net zo goed 'gewoon intelligent' zijn, maar door andere aandoeningen niet goed mee kunnen komen. Nou op die site is dat voldoende om iemand als hoogbegaafd met een IQ van >145 te bestempelenquote:Op woensdag 28 februari 2018 22:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Tot een jaar of 4 geleden zou ik het waarschijnlijk eens zijn geweest met de OP, inmiddels ben ik een ervaring rijker want ik ben inmiddels zelf vader van een hoogbegaafd kind (compleet met afgenomen iq test bij psycholoog etc., er is geen enkele twijfel dat ze uitzonderlijk intelligent is) en ik kan je verzekeren dat dat grote problemen kan geven in het onderwijs, die mij zo nu en dan grote zorgen baren.
Het onderwijs is ingesteld op gemiddelde mensen met een iq tussen de 80 en de 120. Hoe verder je daar onder of daar boven zit, hoe groter de problemen kunnen zijn. Het percentage mensen met een universitaire opleiding ligt hoger voor mensen met een iq tussen 120 - 130 dan voor mensen met 130+.
Ik denk dat je de aard van de problemen verkeerd inschat. Het is niet simpelweg lesstof die niet aansluit bij de potentie. Was het maar zo simpel, dan kon je met meer uitdagende lesstof volstaan.quote:Op woensdag 28 februari 2018 22:33 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Op zich ook vrij logisch, aangezien slechts 2% een IQ hoger dan 130 heeft. Maar goed, ten eerste betwijfel ik sowieso het aantal hoogbegaafde leerlingen zoals die van die site af te lezen zijn. Een aantal kan net zo goed 'gewoon intelligent' zijn, maar door andere aandoeningen niet goed mee kunnen komen. Nou op die site is dat voldoende om iemand als hoogbegaafd met een IQ van >145 te bestempelen
Ten tweede is het natuurlijk oprecht vervelend voor het kleine aantal leerlingen waarbij de lesstof niet goed aansluit op hun potentie. Maar zeker op de middelbare school is dat niveauverschil niet compleet zwart/wit, dus iemand die bijzonder intelligent is moet ook wel een vwo diploma kunnen halen, ook al kan het soms wat minder uitdagend zijn. Niet ideaal, maar te doen.
Maar wat hier eerder ook aangehaald werd, als bepaalde hoogbegaafde kinderen door sociale problemen e.d. niet goed mee kunnen komen is dat nog geen vrijbrief naar de universiteit. Ze zullen toch de benodigde stof moeten voltooien.
Zoiets kan toch onmogelijk uit de mond van een psycholoog komen?quote:
Wat dan? Snelheid? De manier van uitleg? Want de stof zelf ligt nu eenmaal aan de basis van wat elk hoger beroep gebruikt.quote:Op woensdag 28 februari 2018 23:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat je de aard van de problemen verkeerd inschat. Het is niet simpelweg lesstof die niet aansluit bij de potentie. Was het maar zo simpel, dan kon je met meer uitdagende lesstof volstaan.
Je moet toch wat verzinnen om op te bieden tegen de superzoontjes van je mede-users?quote:Op woensdag 28 februari 2018 23:05 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Zoiets kan toch onmogelijk uit de mond van een psycholoog komen?
In welk opzicht levert het problemen op? De leerstof is te makkelijk? Ze maakt 0 fouten in alle opdrachten?quote:Op woensdag 28 februari 2018 22:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Tot een jaar of 4 geleden zou ik het waarschijnlijk eens zijn geweest met de OP, inmiddels ben ik een ervaring rijker want ik ben inmiddels zelf vader van een hoogbegaafd kind (compleet met afgenomen iq test bij psycholoog etc., er is geen enkele twijfel dat ze uitzonderlijk intelligent is) en ik kan je verzekeren dat dat grote problemen kan geven in het onderwijs, die mij zo nu en dan grote zorgen baren.
Het onderwijs is ingesteld op gemiddelde mensen met een iq tussen de 80 en de 120. Hoe verder je daar onder of daar boven zit, hoe groter de problemen kunnen zijn. Het percentage mensen met een universitaire opleiding ligt hoger voor mensen met een iq tussen 120 - 130 dan voor mensen met 130+.
Bijvoorbeeld dat.quote:Op woensdag 28 februari 2018 23:05 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Wat dan? Snelheid? De manier van uitleg? Want de stof zelf ligt nu eenmaal aan de basis van wat elk hoger beroep gebruikt.
Hele manier van denken is anders. Grotere stappen, abstracter, dingen die ik zo logisch vind die voor anderen eerst helemaal uitgelegd moeten worden.quote:Op woensdag 28 februari 2018 23:05 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Wat dan? Snelheid? De manier van uitleg? Want de stof zelf ligt nu eenmaal aan de basis van wat elk hoger beroep gebruikt.
Ja qua lezen kan ik me daar heel goed iets bij voorstellen nu je het zegt. Ik lees zelf ook op een nogal aparte manier, waardoor ik bij Engels ook een aparte manier van lezen ontwikkelde in verhouding met de kennis van de grammatica e.d... op de middelbare. Ik kan me voorstellen dat als je dat bij elk vak hebt dat daar nog wel eens botsingen plaatsvinden met hoe ver je zou moeten zijn en hoe ver je eigenlijk al bent op bepaalde vlakken.quote:Op woensdag 28 februari 2018 23:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld dat.
Maar een heel simpel voorbeeld. Begin groep 3 kan ze alleen haar naam lezen. Eind groep 3 zit ze op groep 8 plus niveau. Doordat ze zo snel heeft leren lezen heeft ze heel de fase hakken en plakken van woordjes overgeslagen. Ze herkent de woorden net zoals een geoefend lezer ze herkent. Hierdoor heeft ze de klanken minder geoefend en loopt ze eind groep 3 achter met spelling. Slecht lezen en ieder woord moeten hakken en plakken is een hele belangrijke fase om te leren spellen.
Ja ik kan me er vanuit de basisschool nog wel iets bij voorstellen, maar eenmaal op het vwo was ik zelf meer op mijn plek, dus heb het nooit 'echt' ervaren. Maar zodra je je gaat specialiseren in een vakgebied kom je wel meer intelligente mensen tegen en wat me zelf, ironisch genoeg, wel fijn lijkt is dat mensen die zich gespecialiseerd hebben in andere vakgebieden ook daadwerkelijk meer weten daarover. Het lijkt mij vrij zwaar om continu 'de beste' theoretisch gezien te zijn, dus het lijkt me dan ook wel fijn om af en toe te kunnen sparren met iemand die op een ander vakgebied gewoon meer kennis heeft.quote:Op woensdag 28 februari 2018 23:14 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Hele manier van denken is anders. Grotere stappen, abstracter, dingen die ik zo logisch vind die voor anderen eerst helemaal uitgelegd moeten worden.
Mensen hebben echt moeite me te volgen als ik echt bezig ben, bijvoorbeeld qua werk. Zelfs als ik mijn best doe hen aan te haken. In het gewone leven niet hoor.
Gelukkig werk ik inmiddels vrijwel alleen maar met zeer slimme mensen. Dat scheelt, alsnog ben ik een van de slimsten. En dat blijft moeilijk als je echt voluit wilt gaan.
Hoe zeg je tegen een directielid dat je het nog een keer uitlegt voor hem of haar....
Iemand uit mijn vriendengroep is 145+ en dat merk je ook gewoon aan de denkstappen die hij maakt. En hoewel hij het nooit tegen ons zegt, voelt hij dit misschien ook wel zo.quote:Op woensdag 28 februari 2018 23:14 schreef Spanky78 het volgende:
Gelukkig werk ik inmiddels vrijwel alleen maar met zeer slimme mensen. Dat scheelt, alsnog ben ik een van de slimsten. En dat blijft moeilijk als je echt voluit wilt gaan.
Als je als slim persoon geslaagd bent in het leven (lees: je eigen doelen hebt verwezenlijkt) is er ook niet zoveel reden om het erover te hebben. Je intellectuele ei kan je kwijt in je werk en daardoor ontmoet je ook mensen die dezelfde soort interesse hebben als jij.quote:Op woensdag 28 februari 2018 19:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is onzin. "Hoogbegaafd" wordt meestal gebruikt voor mensen die sociaal laagbegaafd zijn ondanks een hoog IQ. Mensen met een hoog IQ die verder normaal zijn hoor je nooit over hoogbegaafdheid.
Als je met een hoge intelligentie in een dead-end job terecht komt dan wijst dat vooral op het ontbreken van andere vaardigheden. Dan voel je je misschien niet op je plaats in die omgeving maar dat geldt ook voor minder intelligente mensen die door een gebrek aan sociale vaardigheden ergens vastlopen.quote:Op donderdag 1 maart 2018 10:33 schreef Brandaris01 het volgende:
Maar als dingen op de een of andere manier scheef lopen tijdens je opleiding kan je terecht komen in een dead-end job. Elke dag hetzelfde saaie werk, met collega’s die met heel andere dingen bezig zijn. Dan ervaar je jouw verstand sneller als een probleem, omdat je door dat verstand niet past in je omgeving.
Heeft dat hakkelende lezen ook nog echt een onderwijskundige functie dan? Ik dacht altijd dat kinderen dat gewoon deden omdat ze een woord nog niet in een keer konden lezen.quote:Op woensdag 28 februari 2018 23:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Doordat ze zo snel heeft leren lezen heeft ze heel de fase hakken en plakken van woordjes overgeslagen. Ze herkent de woorden net zoals een geoefend lezer ze herkent. Hierdoor heeft ze de klanken minder geoefend en loopt ze eind groep 3 achter met spelling.
Ja, dat klopt. Ik zeg ook niet dat hun begaafdheid puur de oorzaak is van die problemen. Werkhouding, zelfkennis en sociale vaardigheden spelen ook mee. Maar als je door een gebrek aan andere vaardigheden in een simpel baantje terecht komt, kan een hoge intelligentie wel een groter gevoel van mismatch geven.quote:Op donderdag 1 maart 2018 11:26 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je met een hoge intelligentie in een dead-end job terecht komt dan wijst dat vooral op het ontbreken van andere vaardigheden. Dan voel je je misschien niet op je plaats in die omgeving maar dat geldt ook voor minder intelligente mensen die door een gebrek aan sociale vaardigheden ergens vastlopen.
Ik heb op de TU aardig wat zeer intelligente mensen om mij heen gehad. Sommigen daarvan waren sociaal zwak, anderen juist heel goed. Maar dat is niet anders in een groep VMBO-ers, waar mensen met lagere sociale intelligentie het ook lastiger hebben. Maar dan wordt wel terecht verminderde sociale intelligentie aangewezen als oorzaak.
En dat inderdaad. Hoogbegaafdheid is een alledaags verschijnsel, lang niet zo bijzonder als de term doet vermoeden.quote:Op donderdag 1 maart 2018 11:26 schreef SeLang het volgende:
Verder vind ik dat hele "hoogbegaafd" nogal pompeus gedoe. Volgens Mensa is 2% van de bevolking "hoogbegaafd". Dat is dus 1-2 "hoogbegaafden" in elke havo/vwo klas. Dat stelt dus geen reet voor. In het WO praat je dan waarschijnlijk over 1 op de 8 en onder de mensen die met succes een beta studie hebben afgerond op universitair niveau zal dat nog een stuk hoger liggen.
Nu als volwassene vind ik het niet zo bijzonder meer, ik heb me aangepast aan het gemiddelde en ben daar blij mee, maar als kind viel het wel op. Ik was altijd bezig met creëren, kon uitzonderlijk goed dingen leren en onthouden, zo kon ik op m'n 2e al lezen en niet veel later ook een aardig mondje Engels. Was altijd bezig met leren, als het maar complex was En ik liep natuurlijk voor op klasgenoten, zat 75% van de tijd in de klas niks te doen.quote:Op woensdag 28 februari 2018 18:48 schreef Sander166 het volgende:
[..]
In welk opzicht ben je hoogbegaafd? Kan je dingen goed onthouden? Kan je de opgaves uit IQ-testen waarin je patronen moet ontdekken snel oplossen?
Ik vind dat hele hoogbegaafdheid overdreven. Een kind dat op jonge leeftijd al zeer sportief of muzikaal is, is ook uniek. Die krijgt echter niet de stempel 'hoogbegaafd'.
Ja dat blijkt echt een functie. Als je leest kijk je naar de combinatie van letters, de volgorde van letters maakt niet uit bij geoefende lezers. Maar om te spellen moet je wel de juiste volgorde van letters aanhouden.quote:Op donderdag 1 maart 2018 12:47 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
Heeft dat hakkelende lezen ook nog echt een onderwijskundige functie dan? Ik dacht altijd dat kinderen dat gewoon deden omdat ze een woord nog niet in een keer konden lezen.
Er is toch wel een verschil tussen hoogbegaafd, hoogintelligent en hoogpresterend.quote:Op donderdag 1 maart 2018 11:26 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je met een hoge intelligentie in een dead-end job terecht komt dan wijst dat vooral op het ontbreken van andere vaardigheden. Dan voel je je misschien niet op je plaats in die omgeving maar dat geldt ook voor minder intelligente mensen die door een gebrek aan sociale vaardigheden ergens vastlopen.
Ik heb op de TU aardig wat zeer intelligente mensen om mij heen gehad. Sommigen daarvan waren sociaal zwak, anderen juist heel goed. Maar dat is niet anders in een groep VMBO-ers, waar mensen met lagere sociale intelligentie het ook lastiger hebben. Maar dan wordt wel terecht verminderde sociale intelligentie aangewezen als oorzaak.
Verder vind ik dat hele "hoogbegaafd" nogal pompeus gedoe. Volgens Mensa is 2% van de bevolking "hoogbegaafd". Dat is dus 1-2 "hoogbegaafden" in elke havo/vwo klas. Dat stelt dus geen reet voor. In het WO praat je dan waarschijnlijk over 1 op de 8 en onder de mensen die met succes een beta studie hebben afgerond op universitair niveau zal dat nog een stuk hoger liggen.
Interessant, nooit gewetenquote:Op donderdag 1 maart 2018 19:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat blijkt echt een functie. Als je leest kijk je naar de combinatie van letters, de volgorde van letters maakt niet uit bij geoefende lezers. Maar om te spellen moet je wel de juiste volgorde van letters aanhouden.
Eind groep 3 maakte ze dus hele vreemde spelfouten. Baluwe bijvoorbeeld als ze blauwe bedoelt. Is allemaal wel weer in te halen maar het wordt niet opgemerkt dat het een leerachterstand is omdat:
- ze is zo intelligent
- maar ze leest hartstikke moeilijke boeken, dan moet dit toch lukken.
- ze heeft zo'n grote woordenschat.
Terwijl ze juist op dit punt extra oefening nodig is. Bij zwakke leerlingen is het makkelijker om de juiste hulp te krijgen dan bij hoogintelligente kinderen.
Ja, maar wel types die of een eigen bedrijf starten later waar jij voor in de rij staat om te mogen komen werken OF...types die zoveel baanbrekend werk weten te verrichten (en later voor onderscheiden worden) dat jij er tegen afsteekt als een sloeber. Dus ik zou een beetje opppassen met het ridiculiseren van "hoogbegaafden:.quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:22 schreef CarltonBanks het volgende:
niets hoog begaafd, gewoon rasautisten
Nerds rule the worldquote:Op vrijdag 2 maart 2018 10:32 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ja, maar wel types die of een eigen bedrijf starten later waar jij voor in de rij staat om te mogen komen werken OF...types die zoveel baanbrekend werk weten te verrichten (en later voor onderscheiden worden) dat jij er tegen afsteekt als een sloeber. Dus ik zou een beetje opppassen met het ridiculiseren van "hoogbegaafden:.
Hoe kom je hier nou weer bij dan?quote:Op woensdag 28 februari 2018 19:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is onzin. "Hoogbegaafd" wordt meestal gebruikt voor mensen die sociaal laagbegaafd zijn ondanks een hoog IQ. Mensen met een hoog IQ die verder normaal zijn hoor je nooit over hoogbegaafdheid.
nee dan ben je hoogintelligent.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 13:28 schreef Moira. het volgende:
[..]
Hoe kom je hier nou weer bij dan?
Je bent gewoon hoogbegaafd als je op een IQ test >130 scoort. Da's alles.
Ook vwo of vwo+ is gemaakt voor 'normale' kinderen waarbij eerst delen van het geheel aangeleerd wordt en je op die manier uiteindelijk het geheel leert (bottom-up). Dit sluit niet aan bij hoogbegaafden die het beste leren als ze eerst over het geheel leren en vervolgens kunnen inzoomen op de specifieke delen van dat geheel (top-down). Wanneer ze dan moeten beginnen met die delen zonder dat ze eerst het geheel in kaart krijgen zijn ze al afgetaaid. Daar zit het verschil tussen bovengemiddeld intelligent en hoogbegaafd. Bovengemiddeld intelligente mensen presteren vaak beter in schoolcontext dan hoogbegaafden.quote:Op woensdag 28 februari 2018 19:47 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ja ergens snap ik je wel hoor, het zal natuurlijk niet ideaal zijn, verre van zelfs. Maar zoals je zegt, het is een hype geworden, waarvan je van zeker wel de helft al bij voorbaat kan zeggen dat het of niet eens zo is, of dat er zoveel persoonlijke problemen aan verbonden zitten dat de leerlingen waarschijnlijk meer gebaat zijn bij een leerweg die daarop ingericht is. Dus ik kan me ook wel voorstellen dat de opties die er zijn niet optimaal ingericht zijn omdat het maar een relatief kleine groep betreft.
Maar dan vraag ik me af, als je echt daadwerkelijk hoogbegaafd bent, dan moet die minimale inzet toch wel op te brengen zijn voor de verschillende vakken die op vwo/vwo+ niveau aangeboden worden? Kijk de woordjes leren voor de talen zal toch nog moeten gebeuren, maar bij de exacte vakken zal er waarschijnlijk wel een groter voordeel zijn, aangezien je met redeneren en snel begrip grote stappen kan zetten.
Nu wil ik niet zeggen dat het voor de leerling dan niet saai kan of zal zijn... Maar zeker op de middelbare zou je toch wel kunnen inzien dat dat papiertje nu eenmaal heel wat waard is? Tenminste dat vraag ik me altijd af dan.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat zo zien. Maar per definitie is hoogbegaafdheid enkel een IQ van 130 of hoger. Zo classificeren alle IQ-testen dat ook.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 13:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
nee dan ben je hoogintelligent.
Hoogbegaafd is een combinatie van hoogintelligent, creativiteit en werkhouding.
De tering.... _______quote:Op woensdag 28 februari 2018 20:51 schreef MadJackthePirate het volgende:
Oke laatste dan, maar deze is zo retarded ! Over autorijden:
http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=78&t=12015
[..]
Edit: I'm done with this rabbithole
[..]
Het is een mooie combi iddquote:Op vrijdag 2 maart 2018 15:53 schreef Kyubey het volgende:
Eindelijk weer een kwaliteitstopic met goede genuanceerde discussies. En een geweldige link naar KLB-waardig materiaal. Chapeau!
Mijn dochter heeft de WISC-III gedaan en de psycholoog heeft het me toch uitgelegd hoe ik het vertel. Ik ben ook geen expert op dat gebied maar ik durf wel te stellen dat een hoge intelligentie niet betekent dat het kind het automatisch goed doet op school. Hoogbegaafdheid betekent ook niet automatisch dat ze het goed doen op school.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 13:55 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ook vwo of vwo+ is gemaakt voor 'normale' kinderen waarbij eerst delen van het geheel aangeleerd wordt en je op die manier uiteindelijk het geheel leert (bottom-up). Dit sluit niet aan bij hoogbegaafden die het beste leren als ze eerst over het geheel leren en vervolgens kunnen inzoomen op de specifieke delen van dat geheel (top-down). Wanneer ze dan moeten beginnen met die delen zonder dat ze eerst het geheel in kaart krijgen zijn ze al afgetaaid. Daar zit het verschil tussen bovengemiddeld intelligent en hoogbegaafd. Bovengemiddeld intelligente mensen presteren vaak beter in schoolcontext dan hoogbegaafden.
Ik vind het ook niet vreemd dat je niet 'gewoon' mee kan komen als je IQ meer dan 2 standaarddeviaties afwijkt van het gemiddelde, bij mensen met een IQ <70 wordt ook nooit gevraagd waarom ze niet 'gewoon' mee kunnen komen met het reguliere onderwijsaanbod.
Daar komt bij dat de aspecten die komen kijken bij hoogbegaafdheid vroeg of laat vaak ook voor psychische problemen gaan zorgen die je schoolprestaties nog harder dwars gaan zitten.
Ik zit zelf net op het randje met 130 (WAIS-IV) waar ik 2 jaar geleden op m'n 23e pas achter kwam (doordat ik op het hbo vastliep op motivatie en discipline), maar het heeft voor mij wel verklaard waardoor ik in 2 vwo depressief werd (door nare basisschooltijd wat achteraf ook vooral te maken had met hoogbegaafdheid), vervolgens ben blijven zitten, van vwo3 naar havo4 ben gezakt en daar ook nog eens ben blijven zitten Telkens minder aansluiting met klasgenoten die boos waren op mij dat ik er (door de depressie) nooit was maar wel 9ens haalde op de toetsen Als het bij mij eerder was gezien was ik én niet depressief geworden én niet op de havo beland.
En nu zit ik 'vast' op het hbo met shit dat me allemaal niet interesseert en waar ik me met moeite toe kan zetten, en loop ik vast in de mogelijkheden om nog door te groeien naar de dingen die me wél interesseren Niet dat ik me te goed voel voor het hbo, integendeel, maar wat ik nu doe prikkelt me gewoon onvoldoende om straks ook in aan het werk te willen gaan.
Wat mij betreft mag rekening houden met hoogbegaafdheid wel een grotere rol spelen in het onderwijs en überhaupt gegronde informatie over hoogbegaafdheid wat meer bij de gewone mens terecht komen. Maar net zoals bij veel andere dingen is er altijd weer een klein groepje die het dan verpest voor de rest, zoals die moeders die je veel op dat forum dat je linkte ziet
Er moet een beetje een balans in gevonden worden, waarbij er wel voldoende aandacht voor is om ook die kinderen een goede start/kans te gunnen, zonder dat het gelijk als een 'bijzondere uitzonderingspositie' wordt gezien ofzo.
[..]
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat zo zien. Maar per definitie is hoogbegaafdheid enkel een IQ van 130 of hoger. Zo classificeren alle IQ-testen dat ook.
[ afbeelding ]
Tussen hoogintelligent en hoogbegaafd wordt over het algemeen dit onderscheid gemaakt:
[ afbeelding ]
Hoogintelligente mensen doen het sowieso goed op school, hoogbegaafde mensen niet per se.
Maar alles eromheen qua creativiteit en werkhouding en 'intelligentie op andere vlakken dan enkel IQ-testen' is allemaal vrij debatable. Veel van die dingen zijn afhankelijk van persoonlijkheid en niet van IQ (en binnen de groep mensen met een hoog IQ verschilt uiteraard iedere persoonlijkheid weer).
Het enige dat vast staat is dat IQ >130 hoogbegaafd is.
Persoonlijk vind ik 'hoogbegaafdheid' of 'gifted' ook geen goede woorden ervoor, aangezien het vaak niet als een gave voelt maar meer als een last. In de DSM (voor psychische stoornissen) staat wel zwakbegaafdheid maar niet hoogbegaafdheid, terwijl je hersens je eigenlijk gewoon net zo hard fucken. Het is eigk gewoon een verstandelijke beperking maar dan de andere kant op. Je verstand beperkt je. Alleen heb je aan deze kant van de bellcurve nog wel de verstandelijke capaciteiten om dat op den duur om te zetten in een kracht, maar dat vergt ook de juiste omgevingsfactoren.
Aight, ik weet natuurlijk niet wat en waarom de psycholoog allemaal gezegd heeft, maar ook de WISC hanteert (bij een T-IQ uitslag van >130) de termen 'zeer begaafd' of 'hoogbegaafd'.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 17:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Mijn dochter heeft de WISC-III gedaan en de psycholoog heeft het me toch uitgelegd hoe ik het vertel. Ik ben ook geen expert op dat gebied maar ik durf wel te stellen dat een hoge intelligentie niet betekent dat het kind het automatisch goed doet op school. Hoogbegaafdheid betekent ook niet automatisch dat ze het goed doen op school.
Dit ja. Ik ben van de 1e lichting Basisvorming. De eerste 2 jaar mavo/havo was dan ook een eitje. (en ik weet nu wat de symbooltjes op wasetiketten betekenen )quote:Op woensdag 28 februari 2018 15:04 schreef Sadcopter het volgende:
[..]
Traditioneel lesstof was juist pittger. Zo rond 1993 werd lesmateriaal vervangen door lesmateriaal wat voor een groter deel praktijkgericht was.
Niet iedereen gebruikt dezelfde definitie. Maar het enige dat echt makkelijk meetbaar is, is intelligentie.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 13:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
nee dan ben je hoogintelligent.
Hoogbegaafd is een combinatie van hoogintelligent, creativiteit en werkhouding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |