abonnement Unibet Coolblue
pi_182581757
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 23:07 schreef funnywell het volgende:
Hou van deze topics. Net zo als de mensen die in 1969 riepen dat we in 1980 Mars zouden gaan bewonen. Heb er hier een boek van liggen. Tja tis 2018 en we krijgen amper nog een raket in de lucht. Dus eerder achteruitgang dan vooruitgang.
Ik vind de vergelijking niet heel sterk. Er zijn ook amper pogingen gedaan sinds de ruimtewedloop tot z'n eind kwam.

Juist de laatste jaren zie je nieuwe bedrijven opkomen die het goedkoper en beter kunnen dan de NASA, zoals SpaceX van Musk, die daarmee het ISS bevoorraadt. En zijn plannen zijn ambitieus.

quote:
Net als met die zelfrijdende voertuigen, idee is prachtig en t kan ook werken. Maar dan moeten net zo gecontroleerd gaan wonen als op een rangeerterrein van een grote haven waar bij sommige al sinds begin jaren 80 alles autonoom rondscheurt.
Waymo is op sommige vlakken al verder dan dat maar op sommige vlakken ook nog mijlenver van een release.

Ik vind de resultaten al indrukwekkend. Herkenning van fietsers, voetgangers, dieren en voorwerpen is ook al zeer vergevorderd. Bij wegwerkzaamheden begrijpt hij hoe hij langs de pionnen moet manoeuvreren of hoe instructies van een verkeersregelaar moeten worden uitgevoerd. Ze kunnen dan ook miljoenen kilometers per jaar rijden op dit moment en daarnaast nog een veelvoud daarvan simuleren met de data uit die kilometers.

De stand is nu al voorbij de 10 miljoen Miles op de weg en 5 miljard Miles in simulaties.
pi_183127713
quote:
'Waymo begint in december met commerciële inzet van zelfrijdende auto's'
Volgens persbureau Bloomberg begint Waymo begin december in de Verenigde Staten met de commerciële inzet van zijn zelfrijdende auto's. Dit wordt een soort taxidienst die in principe moet concurreren met de niet-zelfrijdende diensten van Uber en Lyft.

Bloomberg meldt zich te baseren op een bron die bekend is met de plannen van Waymo. De nieuwe dienst zou gaan opereren onder een nieuwe naam. Volgens de bron wil Waymo de nieuwe naam strikt geheimhouden tot de officiële aankondiging. Desgevraagd wilde een Waymo-woordvoerder niets zeggen over de naam van de dienst.

De bron van Bloomberg gaf al wel enkele nadere details prijs. Zo zei hij dat er geen groot, flitsend media-evenement is gepland om de dienst te introduceren. Ook wordt voor de taxidienst voorlopig nog geen speciale app uitgebracht; het idee is om klein te beginnen. Het ligt voor de hand dat de dienst in eerste instantie wordt beperkt tot de buitenwijken van de stad Phoenix, aangezien Waymo daar al langer met zelfrijdende auto's aan het testen is. Uiteindelijk wil Waymo de dienst uitbrengen in meer stedelijke gebieden in de VS.

Vermoedelijk krijgt een relatief klein aantal rijders toestemming om van de auto's gebruik te maken, waarbij de eerste klanten geselecteerd zullen worden uit Waymo's Early Rider Program. Dit zijn enkele honderden vrijwilligers die al langer meedoen aan tests met de zelfrijdende auto's van Waymo. Op dit moment mogen zij conform een overeenkomst nog niets zeggen over hun ervaringen, maar dat verandert waarschijnlijk zodra de zelfrijdende auto's commercieel inzetbaar worden.

Waymo maakt voor de commerciële dienst waarschijnlijk gebruik van de in Phoenix uitvoerig geteste Chrysler Pacifica-minivans. Het bedrijf zal in de beginfase in sommige auto's nog gebruikmaken van back-upchauffeurs. Op die manier wordt het voor klanten gemakkelijker om aan de dienst te wennen en kan er in noodgevallen worden ingegrepen. Lang niet alle auto's zullen echter een back-upchauffeur krijgen; het is ook de bedoeling dat de voertuigen vrijwel alle kilometers geheel autonoom afleggen.

bron: https://tweakers.net/nieuws/145707/waymo-begint-in-december-met-commerciele-inzet-van-zelfrijdende-autos.html
quote:
Waymo to Start First Driverless Car Service Next Month
Under a new name, the Google sibling plans to methodically build a futuristic rival to Uber and Lyft. This is how it will unfold.

By Tom Randall
13 november 2018 07:00 CET

In just a few weeks, humanity may take its first paid ride into the age of driverless cars.

Waymo, the secretive subsidiary of Google’s parent company, Alphabet Inc., is planning to launch the world’s first commercial driverless car service in early December, according to a person familiar with the plans. It will operate under a new brand and compete directly with Uber and Lyft.

Waymo is keeping the new name a closely guarded secret until the formal announcement, said the person, who asked not to be identified because the plans haven’t been made public.

“Waymo has been working on self-driving technology for nearly a decade, with safety at the core of everything we do,” the company said in an emailed statement. A Waymo spokesperson declined to comment on the name of the new service or timing of the launch.

It’s a big milestone for self-driving cars, but it won’t exactly be a “flip-the-switch” moment. Waymo isn’t planning a splashy media event, and the service won’t be appearing in an app store anytime soon, according to the person familiar with the program. Instead, things will start small—perhaps dozens or hundreds of authorized riders in the suburbs around Phoenix, covering about 100 square miles.

The first wave of customers will likely draw from Waymo’s Early Rider Program—a test group of 400 volunteer families who have been riding Waymos for more than a year. The customers who move to the new service will be released from their non-disclosure agreements, which means they’ll be free to talk about it, snap selfies, and take friends or even members of the media along for rides. New customers in the Phoenix area will be gradually phased in as Waymo adds more vehicles to its fleet to ensure a balance of supply and demand.

The launch of a commercial ride-hailing service will mark an end to the intense secrecy that’s surrounded Waymo’s program—and self-driving research in general—since Google first started working on it a decade ago. “This positions Waymo really far ahead of everyone else,” said Nick Albanese, an intelligent mobility analyst at Bloomberg New Energy Finance. “GM is the other leader, and they’re probably more than a year away from doing this. It’s very impressive.”

Being first has its advantages. It establishes credibility and allows Waymo to build out a network of vehicles, maintenance depots and support services robust enough to draw customers away from Uber and Lyft. The early start also makes Waymo’s ride-hailing service worth about $80 billion—even before the service is launched—according to an analysis by six Morgan Stanley analysts in August.

Opportunities in driverless trucking and technology licensing add another $96 billion in current value, according to the analysts. Those lines of business will still fall under the Waymo umbrella. The new brand launching in December will only apply to the ride-hailing app and is meant to differentiate it from the other services, according to a person familiar with the company’s strategy.

Still, Waymo’s head start isn’t insurmountable. GM plans to start a similar ride-hailing service late next year, while Tesla, Daimler, Volkswagen and other competitors aren’t far behind—each with their own approach to solving the technological and social challenges of taking human drivers out of the car.

What to Expect in December
When Waymo starts its commercial program, there will be backup drivers in some cars to help ease customers into the service and to take over if necessary, according to the person familiar with the plans. The fleet of heavily modified Chrysler Pacifica minivans will drive themselves more than 99.9 percent of the time, based on data from Waymo’s test program submitted to California regulators.

Some volunteers in the Phoenix Early Rider Program won’t switch over to the new commercial program, the person said. Instead, they’ll continue to test new features and offer feedback to the company. For example, volunteers may receive cars with no backup driver with increasing frequency.


Hop on in.Photographer: Caitlin O'Hara/Bloomberg
Waymo’s plan is to plant the seeds of these drivereless car programs in different metro areas across the U.S., and to gradually expand outward. It’s a careful, almost plodding process meant to avoid the bad customer experiences and avoidable crashes that could set a program back by years. By the time Waymo’s service becomes a household name in the U.S., like industry giants Lyft or Uber, the company will have mapped and tested every road in excruciating detail.

Waymo’s turtle approach is in marked contrast to Tesla Inc.’s hare strategy. Elon Musk’s trailblazing electric carmaker is working on a self-driving approach that would activate almost simultaneously across a nationwide fleet of hundreds of thousands of cars.

Waymo’s Phoenix program may seem modest compared with that plan, but last week Waymo won approval to begin testing cars with no backup drivers in California’s Silicon Valley, where Tesla’s Autopilot team is based. Waymo already has dozens of self-driving vans operating out of Alphabet’s X lab in Mountain View to provide a daytime taxi service for employees. The next step will be to start an Early Rider Program based on the Phoenix model and eventually launch a commercial program in Musk’s backyard.

There are other ways to quantify Waymo’s early advantage against its rivals. California requires detailed reporting from every company testing cars there, and the results show Waymo far ahead of competitors testing on public roads in the state. The chart below shows the number of miles driven, on average, before a human took control of the car.


bron: https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-11-13/waymo-to-start-first-driverless-car-service-next-month
pi_183454405
Ook Volkswagen investeert in autonoom rijden:

https://www.nu.nl/economie/5577428/volkswagen-steekt-44-miljard-in-elektrisch-en-autonoom-rijden.html

quote:
Volkswagen gaat de komende vijf jaar bijna 44 miljard investeren in elektrische mobiliteit, autonoom rijden, mobiliteitsdiensten en digitalisering. Daarnaast is verdere invulling aan de voorgestelde samenwerking met Ford gegeven.

Als onderdeel van de geplande investeringen zullen de productielocaties in Emden en Hannover geschikt worden gemaakt voor de bouw van elektrische voertuigen. De productie van de Passat wordt om die reden verplaatst.

De Passat rolt op dit moment in het Duitse Emden van de band. Daar zullen vanaf 2022 echter de kleine en middelgrote elektrische auto's van de Volkswagen Group worden gebouwd.

De productie van de Passat wordt verplaatst naar de Skoda-fabriek in de Tsjechische plaats Kvasiny. Daar zal het model vanaf 2023 naast de Skoda Superb en de Kodiaq van de band lopen.

De Passat neemt de plaats in van de Skoda Karoq en diens zustermodel, de Seat Ateca. Volkswagen is nog op zoek naar een nieuwe productielocatie voor deze twee modellen.

Eerder op vrijdag zei een woordvoerder tegen persbureau Reuters dat Volkswagen in staat is de komende jaren vijftien miljoen elektrische auto's op de weg te krijgen.

De samenwerking met Ford zal volgens het persbericht van Volkswagen draaien om de gezamenlijke ontwikkeling en bouw van kleine bestelwagens. Hiermee kunnen volgens het Duitse concern besparingen gerealiseerd worden.

Volkswagen benadrukt echter dat de bedrijven concurrenten zullen blijven.
https://www.volkswagen.nl/nieuws/volkswagen-investeert-44-miljard-euro-in-elektrische-en-digitale-toekomst/
  vrijdag 30 november 2018 @ 12:13:00 #204
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183454979
quote:
ja autonoom rijden gaat echt komen
staat nog in de kinderschoenen , maar het aantal ongevallen en overtredingen zal fors dalen en de auto kan na afleveren retour naar de parkeer plek

Niet voor niets dat Uber heel veel interesse heeft in deze vorm tussen het OV en eigen autobezit in
Zelf een auto kopen is dan ook niet zinvol en erg duur als je weinig rijdt zoals ouderen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 november 2018 @ 12:55:57 #205
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183455566
Ik zal één van de eersten worden die zijn auto wegdoet zodra dit werkelijkheid is.

Privé auto bezit zal echter nooit totaal verdwijnen, aangezien auto's ook nodig zijn om piemel lengtes te compenseren en dergelijke.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_183455791
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 november 2018 12:55 schreef SeLang het volgende:
Ik zal één van de eersten worden die zijn auto wegdoet zodra dit werkelijkheid is.

Privé auto bezit zal echter nooit totaal verdwijnen, aangezien auto's ook nodig zijn om piemel lengtes te compenseren en dergelijke.
Ja het kunnen niet gewoon liefhebbers van auto’s en autorijden zijn he.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 november 2018 @ 13:27:31 #207
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183456090
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 13:09 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ja het kunnen niet gewoon liefhebbers van auto’s en autorijden zijn he.
Ik zei "en dergelijke". Natuurlijk zijn er ook liefhebbers en hobbyisten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_183456470
Ik mag ook graag autorijden maar besef ook dat mensen slechte chauffeurs zijn.
Dat er mensen zijn die 50 jaar schadevrij rijden doet daar niet zoveel aan, je zal moeten kijken naar de som van ongevallen, gewonden, doden en kosten door schade en medische zorg per jaar. En dan komt de mens er niet zo goed vanaf.

Vanaf het moment dat zelfrijdende auto's dat beter doen ben je er al.
pi_183456698
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 13:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zei "en dergelijke". Natuurlijk zijn er ook liefhebbers en hobbyisten.
Dat zag ik ook, maar ‘en dergelijke’ suggereert dat ze in dezelfde groep als de conpenseerders vallen. Daar zag ik de liefhebbers niet in thuis horen. My bad.
pi_183559639
quote:
bron: https://tweakers.net/nieuws/146571/google-zusterbedrijf-waymo-begint-met-aanbieden-zelfrijdende-taxis.html

Google-zusterbedrijf Waymo begint met aanbieden zelfrijdende taxi's
Google-zusterbedrijf Waymo is begonnen met het aanbieden van zijn taxidienst met zelfrijdende auto's in de Amerikaanse stad Phoenix. De dienst Waymo One is vooralsnog voor enkele honderden mensen te gebruiken.

Hoewel de auto zelfrijdend is, zit er wel een chauffeur achter het stuur om in te grijpen als dat nodig is, schrijft Waymo. De dienst Waymo One moet komend jaar voor steeds meer mensen beschikbaar komen, als er eenmaal meer auto's op de weg zijn. Gebruikers kunnen een taxi boeken via een app, waarmee ze communiceren met de dienst. Op die manier kunnen ze bijvoorbeeld ook onderweg de bestemming veranderen.

Waymo doet al anderhalf jaar een bètatest met de zelfrijdende auto's in Phoenix. Het gaat vermoedelijk om Chrysler Pacifica-minivans, die Waymo heeft uitgerust met allerlei sensoren en camera's om de omgeving waar te nemen.

Het is onbekend wanneer Waymo precies zal uitbreiden naar andere regio's. Het lijkt erop dat het bedrijf zich eerst richt op de Verenigde Staten. Wanneer en of de dienst naar Europa zal komen, is vooralsnog onduidelijk. Waymo kwam voort uit Googles experimentele project om een zelfrijdende auto te bouwen.
pi_183575093
Van mij hoeft het niet. Rijden is leuk, waarom zou ik dat willen automatiseren.
pi_183575267
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 22:35 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Van mij hoeft het niet. Rijden is leuk, waarom zou ik dat willen automatiseren.
Het gaat er ook niet zozeer om wat jij of ik willen.

Eerst gaat dit taxi's en Ubers vervangen.
  vrijdag 7 december 2018 @ 06:55:12 #214
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183578501
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 22:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het gaat er ook niet zozeer om wat jij of ik willen.

Eerst gaat dit taxi's en Ubers vervangen.
nee ubers worden autonoom
en om dat ze geen of nauwelijks schade maken goedkoper dan met mensen die sturen


quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 22:35 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Van mij hoeft het niet. Rijden is leuk, waarom zou ik dat willen automatiseren.
Ik vind autorijden niet leuk , en velen met mij
ik doe liever wat nuttigs in de auto
Maar het zal ongetwijfeld nog lange tijd mogelijk zijn om zelf te sturen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183580427
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 06:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee ubers worden autonoom

Dat is wel de ambitie van Uber maar voorlopig gaan ze nog niet zo lekker ;)

Ik zou m'n geld op dit moment op Waymo zetten.
  vrijdag 7 december 2018 @ 10:27:48 #216
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183580479
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 10:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is wel de ambitie van Uber maar voorlopig gaan ze nog niet zo lekker ;)

Ik zou m'n geld op dit moment op Waymo zetten.
Uber heeft het grootste netwerk
en het gat best lukken hoor

Dan gaan ook de verzekeringspremies van Taxi's fors omlaag
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183652186
In 1985 riepen ze bij mij op school ook dat we in 2000 op Mars zouden landen.
pi_183662650
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 23:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik vind de vergelijking niet heel sterk. Er zijn ook amper pogingen gedaan sinds de ruimtewedloop tot z'n eind kwam.

Juist de laatste jaren zie je nieuwe bedrijven opkomen die het goedkoper en beter kunnen dan de NASA, zoals SpaceX van Musk, die daarmee het ISS bevoorraadt. En zijn plannen zijn ambitieus.

[..]

Waymo is op sommige vlakken al verder dan dat maar op sommige vlakken ook nog mijlenver van een release.

Ik vind de resultaten al indrukwekkend. Herkenning van fietsers, voetgangers, dieren en voorwerpen is ook al zeer vergevorderd. Bij wegwerkzaamheden begrijpt hij hoe hij langs de pionnen moet manoeuvreren of hoe instructies van een verkeersregelaar moeten worden uitgevoerd. Ze kunnen dan ook miljoenen kilometers per jaar rijden op dit moment en daarnaast nog een veelvoud daarvan simuleren met de data uit die kilometers.

De stand is nu al voorbij de 10 miljoen Miles op de weg en 5 miljard Miles in simulaties.
Maar die was in 1980 nog lang niet op zn einde, de spaceshuttle kwam net om de hoek kijken. Wat daar de doodsteek is geweest was het overlijden van Herr von Braun. Ja die nazi. Zonder hem liep t allemaal een beetje dood. Zelfs de space shuttle is nog van zijn hand.
pi_183914697
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 22:35 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Van mij hoeft het niet. Rijden is leuk, waarom zou ik dat willen automatiseren.
Ben wel blij als dit er komt. Zal voor significant minder files zorgen. De snelheid op snelwegen kan omhoog zonder dat dit tot meer ongelukken leidt. Minder ongelukken. En je kunt de tijd die je kwijt bent aan rijden anders besteden. Als ik dan echt zelf nog een stukkie wil rijden pak ik de (elektrische?) fiets of ik zoek een nabij gelegen kartbaan op.
pi_184084016
Ook Mercedes en Bosch zijn bezig, in dit geval met de aanpassingen in parkeergarages ;)

pi_184084306
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 22:59 schreef funnywell het volgende:
In 1985 riepen ze bij mij op school ook dat we in 2000 op Mars zouden landen.
Verschil is wel dat vrijwel iedere autofabrikant nu bezig is met het ontwikkelen van zelf rijdende auto's. En niet alleen autofabrikanten, ook tech bedrijven als Waymo (Google), Uber, Apple en denk ook aan alle bedrijven die technologie ontwikkelen voor zelf rijdende auto's, zoals lidar, betere camera's, etc.

Hier een willekeurige lijst van 46 bedrijven die er aan werken en die is lang niet compleet:

https://www.cbinsights.com/research/autonomous-driverless-vehicles-corporations-list
pi_184084502
Het gaat een SUPER SPANNENDE TIJD worden, dat is een ding wat zeker genoemd mag worden.
pi_184086370
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 12:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Verschil is wel dat vrijwel iedere autofabrikant nu bezig is met het ontwikkelen van zelf rijdende auto's. En niet alleen autofabrikanten, ook tech bedrijven als Waymo (Google), Uber, Apple en denk ook aan alle bedrijven die technologie ontwikkelen voor zelf rijdende auto's, zoals lidar, betere camera's, etc.

Hier een willekeurige lijst van 46 bedrijven die er aan werken en die is lang niet compleet:

https://www.cbinsights.com/research/autonomous-driverless-vehicles-corporations-list
Juig het zeker toe, als het eenmaal echt perfect is zal ik de eerste zijn die een ombouwpakket zal kopen. Een maat van me heeft zn 240 naar elektrisch omgebouwd. Wel grappig, maar nu is t meer een boodschappenwagen dan wat anders
  woensdag 9 januari 2019 @ 00:25:18 #224
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184292001
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184292051
quote:
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4543796/zelfrijdende-auto-knalt-op-autonome-robot-ces-ongeluk-tesla

quote:
Ongeluk tussen zelfrijdende auto en robot in scène gezet?
8 januari 2019 • 16:19
Een zelfrijdende auto die een zelfstandige robot kapot rijdt. Dat ongeluk uit de toekomst gebeurde bij de CES, de grootste technologiebeurs ter wereld.

Beelden ervan werden verspreid door de maker van de robot, het bedrijf Promobot. Maar sceptici trokken de aanrijding al snel in twijfel. Promobot heeft vaker zulke incidenten in scène gezet.

Net buiten een locatie van de CES werd de Promobot geraakt door een zelfrijdende Tesla Model S. De robot zou onherstelbaar beschadigd zijn en daardoor niet kunnen meedoen aan de techbeurs, liet Promobot weten.

In 2016 'ontsnapte' een andere robot van Promobot. Hij reed in een niet nader genoemde Russische plaats over straat en creëerde daar een file. Ook dat was hoogstwaarschijnlijk een pr-stunt.
Toevallig stond daar net een camera, toevallig loopt zo'n robot daar onbewaakt rond en toevallig komt er net een "zelfrijdende" Tesla rond die 'm schampt.

Dat moet wel echt zijn :D

Edit: je kan links in de bosjes zelfs het touw zien waarmee ze de robot omver trekken :')

[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-01-2019 00:41:18 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')