abonnement Unibet Coolblue
pi_177233946
Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.

Ook politie gaat het rustig krijgen op verkeersgebied. Verkeersborden en -lichten worden overbodig.

Waarom?

- de auto rijdt zelf, geen chauffeur of rijbewijs nodig dus ook je nichtje van 5 kan er mee naar school rijden
- de auto houdt zich automatisch aan de wet: vermogen, wegligging of topsnelheid doet er niet meer toe, overtredingen zijn er evenmin
- auto's kunnen "on demand" beschikbaar zijn door reservering of zelfs al kort na een aanvraag, je hoeft er zelf niet meer 1 te bezitten
- auto's kunnen zelf tanken/bijladen
- je laat de auto achter als je uitstapt, deze is dan voor iemand anders beschikbaar
- als iemand anders een auto nodig heeft, rijdt de auto er zelf heen
- als jij weer een auto nodig hebt om je op te halen, kan je die vantevoren reserveren. Zo staat er aan het eind van je werkdag een vervoermiddel klaar of kort nadat je er eentje aanvraagt
- "carpoolen" met collega's of anderen die naar dezelfde bestemming of langs dezelfde route moeten levert korting op, je kan dus kiezen of je alleen wil reizen of goedkoper met anderen
- taxi's zijn niet meer nodig, Uber evenmin. Hooguit heb je nog een student nodig die klanten helpt met in- of uitstappen of het in- en uitladen van bagage
- afrekenen gaat pre-paid, of op maandelijkse factuurbasis. Berekening per uur (als je wil dat er op je gewacht wordt) of per kilometer (bij auto "on demand")

Ik verwacht de komst van grote verhuurbedrijven waar je lid van kan worden en waar je on-demand vervoerd kan worden door een willekeurig merk/model vervoersmiddel. Ga je met een gezin of groep, dan vraag je een voertuig met meer zitplaatsen op of komen er 2 of meer voertuigen voorrijden.

Omdat het systeem erachter zelf ziet waar meer vraag is naar vervoersmiddelen, zullen de voertuigen zelf naar de drukste plekken rijden zodat de wachttijden kort zijn.

Er zullen piek- en daluren zijn zodat oma goedkoop naar haar kleinkinderen kan nadat Klaas in de spits naar z'n werk gebracht is. Omdat alle voertuigen gedeeld worden, zullen er minder auto's nodig zijn.

Denk ook aan de tijd die je overhoudt, je kan onderweg je werk doen, op je gemak plannen, klanten bellen of of nog even notulen doornemen. Of onderweg van Groningen naar Zeist een speelfilm kijken zodat je reis niet te saai wordt.

Ook zullen er automerken verdwijnen die nu niet volop inzetten op de zelfrijdende auto of die het budget er niet voor hebben. Kodak, iemand?

Ben ik voorstander van de zelfrijdende auto? Nee, ik vind autorijden leuk.
Maar ik vrees dat bovenstaand toch werkelijkheid gaat worden en misschien wel sneller dan we denken.

Andere mogelijkheid: er gebeuren een paar flinke ongelukken met zelfrijdende auto's in de test-periode, overheden verbieden verder experimenteren en we blijven zelf rijden, eventueel geholpen door nieuwe technieken.

Wat denken jullie?

Poll: zelfrijdende auto gaat autobezit overbodig maken
ja, dat denk ik ook
nee, dat denk ik niet
ik twijfel nog
dat maken wij niet meer mee
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
pi_177233959
Dit is alweer deel #2
Deel #1 vind je hier: PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij

TR gemacht om er een reeks van te maken is verzonden :)
pi_177234577
Goed idee, laten we onszelf overbodig maken. :r

Ik ben nu bezig met mijn groot rijbewijs want het is altijd mijn grote droom geweest om buschauffeur te worden. Maar dat moet ik dan ook maar vergeten?

Flikker toch op man.
pi_177234660
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:30 schreef DevFreak het volgende:
Goed idee, laten we onszelf overbodig maken. :r

Ik ben nu bezig met mijn groot rijbewijs want het is altijd mijn grote droom geweest om buschauffeur te worden. Maar dat moet ik dan ook maar vergeten?

Flikker toch op man.
Het gaat er niet om wat ik wil dat er gebeurt.
Het gaat er om wat ik verwacht dat er gebeurt.

Het beroep van "chauffeur" heeft naar mijn idee z'n langste tijd gehad, of dat nu voor een taxi, vrachtwagen, bus of touringcar is.

Voertuigen zullen zelf kunnen rijden, dan is een chauffeur niet meer nodig.

Uber heeft al 24.000 Volvo XC90's besteld om er een zelfrijdende vloot van te maken.

https://www.theverge.com/2017/11/20/16678578/uber-volvo-xc90-suv-driverless-cars

En die doen dat niet zomaar.

25 tot 50% van de kosten voor personenvervoer en transport gaan op aan chauffeurskosten.

Als je nu een opleiding tot chauffeur doet met de gedachte dat je dat de rest van je carrière kan gaan doen, denk ik dat je bedrogen uitkomt. Het zal niet het eerste beroep zijn dat uitsterft.
pi_177234760
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat ik wil dat er gebeurt.
Het gaat er om wat ik verwacht dat er gebeurt.

Het beroep van "chauffeur" heeft naar mijn idee z'n langste tijd gehad, of dat nu voor een taxi, vrachtwagen, bus of touringcar is.

Voertuigen zullen zelf kunnen rijden, dan is een chauffeur niet meer nodig.

Uber heeft al 24.000 Volvo XC90's besteld om er een zelfrijdende vloot van te maken.

https://www.theverge.com/2017/11/20/16678578/uber-volvo-xc90-suv-driverless-cars

En die doen dat niet zomaar.

25 tot 50% van de kosten voor personenvervoer en transport gaan op aan chauffeurskosten.
Schaamteloos om zoveel mensen naar huis te sturen uit puur winstbejag, vind je niet? Bedrijven hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Waarom in hemelsnaam moet ik over 15-20 jaar thuis gaan zitten? En dan wat? Wat heeft het leven nog voor zin als rekenaars alles over nemen? :'(
pi_177234798
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:37 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Schaamteloos om zoveel mensen naar huis te sturen uit puur winstbejag, vind je niet? Bedrijven hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Waarom in hemelsnaam moet ik over 15-20 jaar thuis gaan zitten? En dan wat? Wat heeft het leven nog voor zin als rekenaars alles over nemen? :'(
De hoefsmid kwam ook thuis te zitten toen steeds meer paard-en-wagens vervangen werden door automobielen.

De fabrieksmedewerker toen hij vervangen werd door robots.

Het is wat het is.

En van die 15-20 jaar zou ik 10 tot 15 jaar maken.

https://www.abw.nl/proef-met-zelfrijdende-trucks-in-zwolle als eerste stap.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-02-2018 16:44:59 ]
pi_177234885
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De hoefsmid kwam ook thuis te zitten toen steeds meer paard-en-wagens vervangen werden door automobielen.

De fabrieksmedewerker toen hij vervangen werd door robots.

Het is wat het is.

En van die 15-20 jaar zou ik 10 tot 15 jaar maken.
Het beroep van chauffeur is toch iets anders.
Ik bezorg momenteel ook pakketjes, omdat ik het leuk vind om te doen. Vergis je niet: ik ben software engineer geweest. Ik besluit niet voor Jan Lul om wat anders te gaan doen. Ik had last van depressies en burnouts omdat ik het werk niet leuk vond. Moet ik over 20 jaar terugkeren in het veld met achterhaalde kennis?

Ik ben zelf van mening dat de regering haar verantwoordelijkheid moet gaan nemen en er een stokje voor moet steken dat tienduizenden mensen straks zonder werk komen te zitten. Het gaat namelijk steeds verder en verder. Totdat je het punt bereikt dat je je bed niet meer uit hoeft. Hoe ver willen we als maatschappij gaan?

Milieubewust elektrisch/op waterstof rijden en nieuwe technische snufjes zijn tot daar aan toe maar zelfrijdende auto's gaan echt te ver.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2018 16:48:22 ]
pi_177235019
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:42 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Het beroep van chauffeur is toch iets anders.
Ik bezorg momenteel ook pakketjes, omdat ik het leuk vind om te doen. Vergis je niet: ik ben software engineer geweest. Ik besluit niet voor Jan Lul om wat anders te gaan doen.

Ik ben zelf van mening dat de regering haar verantwoordelijkheid moet gaan nemen en er een stokje voor moet steken dat tienduizenden mensen straks zonder werk komen te zitten. Het gaat namelijk steeds verder en verder. Totdat je het punt bereikt dat je je bed niet meer uit hoeft. Hoe ver willen we als maatschappij gaan?

Milieubewust elektrisch/op waterstof rijden en nieuwe technische snufjes zijn tot daar aan toe maar zelfrijdende auto's gaan echt te ver.
Het gaat er komen, je stopt het niet.

Al zouden de klassieke taxi-bedrijven ouderwets chauffeurs in dienst houden, dan gaan nieuwkomers als Uber die markt langzamerhand verdringen met zelfrijdende voertuigen.
pi_177235045
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het gaat er komen, je stopt het niet.

Al zouden de klassieke taxi-bedrijven ouderwets chauffeurs in dienst houden, dan gaan nieuwkomers als Uber, die markt langzamerhand verdringen met zelfrijdende voertuigen.
ja en dat bedoel ik dus, de overheid moet verantwoordelijkheid gaan nemen want anders voorspel ik een héél vervelende, saaie toekomst waarbij rekenaars het meeste werk doen voor ons. Een dagbesteding hebben is belangrijk.
pi_177235051
Natuurlijk wordt autobezit overbodig als alle auto's zelf rijden.

Je stapt gewoon in de auto die klaar staat of liever nog, voor komt rijden, klapt je laptop open en rijdt zonder gevaar, zuinig en zonder files naar je werk.

Geen auto's staan meer in de straat maar gewoon waar je er geen last van hebt. Bijvoorbeeld op die extra rijstroken op de snelweg die niet meer nodig zijn omdat zelfrijdende auto's veel beter rijden met minder ruimte.

Steden om in te wonen, wegen om je op te laten rijden.

Wordt het helemaal!
  vrijdag 16 februari 2018 @ 16:50:58 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177235072
Maken wij niet meer mee.
And so is the past
pi_177235081
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:49 schreef DevFreak het volgende:

[..]

ja en dat bedoel ik dus, de overheid moet verantwoordelijkheid gaan nemen want anders voorspel ik een héél vervelende, saaie toekomst waarbij rekenaars het meeste werk doen voor ons. Een dagbesteding hebben is belangrijk.
Voor pakket- en maaltijdbezorgers zie ik ook concurrentie opdoemen:


pi_177235108
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:50 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Maken wij niet meer mee.
Je verwacht over 5 tot 10 jaar dood te zijn? ;(
  vrijdag 16 februari 2018 @ 16:57:53 #14
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177235219
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je verwacht over 5 tot 10 jaar dood te zijn? ;(
5 - 10 jaar is echt niet haalbaar.

Je haalt bijvoorbeeld een punt aan "De fabrieksmedewerker toen hij vervangen werd door robots."

Dit hoor ik nu al zo'n 50 jaar maar als ik dan naar VDL Nedcar kijk hier die nemen meer en meer mensen aan waarbij VDL juist een autoriteit is op het gebied van het robotiseren van dit soort fabrieken. Hoe meer machines er komen hoe meer mensen er nodig zullen zijn om ze te bedienen.
And so is the past
  zaterdag 17 februari 2018 @ 22:21:35 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177265336
Gereekst.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177415677
Een overzicht van bedrijven die zich bezighouden met "driverless cars" en hun voortgang hierin:

https://www.techworld.com/picture-gallery/data/-companies-working-on-driverless-cars-3641537

En nog een interessant filmpje van wat zo'n auto inmiddels (november 2017) kan:

pi_177416387
Lekker dan stap je in zo'n leending blijkt dat er een roker net voor je uitgestapt was .. :r :r :r

Gaat nooit werken dus!

Want vele rokers houden alleen rekening met zichzelf.

Dus de enige optie is ZELF je eigen auto kopen leasen oid.

Of je deze nu zelf rijdt of dat je de software dat laat doen is punt twee.
  zaterdag 24 februari 2018 @ 15:16:42 #18
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177416404
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:15 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Lekker dan stap je in zo'n leending blijkt dat er een roker net voor je uitgestapt was .. :r :r :r

Gaat nooit werken dus!

Want vele rokers houden alleen rekening met zichzelf.

Dus de enige optie is ZELF je eigen auto kopen leasen oid.

Of je deze nu zelf rijdt of dat je de software dat laat doen is punt twee.
Ja dit gaat de grootste drempel zijn. :').
And so is the past
pi_177416413
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ja dit gaat de grootste drempel zijn. :').
Voor een deel van de bevolking wel ja.
pi_177416518
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:15 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Lekker dan stap je in zo'n leending blijkt dat er een roker net voor je uitgestapt was .. :r :r :r

Gaat nooit werken dus!

Want vele rokers houden alleen rekening met zichzelf.

Dus de enige optie is ZELF je eigen auto kopen leasen oid.

Of je deze nu zelf rijdt of dat je de software dat laat doen is punt twee.
Er zal uiteraard een rookverbod gelden in zelfrijdende auto's.
En daag me nu niet uit om manieren te bedenken om dat te handhaven ;)
  zaterdag 24 februari 2018 @ 15:24:42 #21
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177416553
quote:
16s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:17 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Voor een deel van de bevolking wel ja.
Marginaal.

Grootste drempel gaat zijn dat de mensheid bezit nog in een hoog vaandel heeft staan. Dat ga je echt niet binnen 5 jaar veranderen.
And so is the past
pi_177416735
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er zal uiteraard een rookverbod gelden in zelfrijdende auto's.
En daag me nu niet uit om manieren te bedenken om dat te handhaven ;)
Ik weet er ook wel een paar oO/ o|O ~O> :Y)
pi_177416739
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:24 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Marginaal.

Grootste drempel gaat zijn dat de mensheid bezit nog in een hoog vaandel heeft staan. Dat ga je echt niet binnen 5 jaar veranderen.
Ik denk dat ook niemand beweert dat je het in 5 jaar gaat veranderen en iedereen uit z'n privé-voertuig jaagt.

Maar kijk naar de grote groep mensen met of zonder rijbewijs die nu geen auto heeft, simpelweg omdat het te duur / onhandig is, bijvoorbeeld door gebrek aan parkeerruimte.

Die groep zal als eerste gebruik gaan maken van deze nieuwe autovloot.

De parkeerplaatsen, opritten en garages zullen de komende 20 jaar leger en leger worden.

En het beroep "taxichauffeur" zal verdwijnen. Hooguit heb je nog wat goedkope studenten nodig die oude vrouwtjes helpen met in- en uitstappen.

Als ik het over 10 jaar helemaal mis heb gehad mag je me aan deze topicreeks herinneren, dan ben ik de eerste die zal toegeven dat ik het fout had :P
pi_177416774
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:24 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Marginaal.

Grootste drempel gaat zijn dat de mensheid bezit nog in een hoog vaandel heeft staan. Dat ga je echt niet binnen 5 jaar veranderen.
Ik denk dat het een aanzienlijk deel is denk aan COPD patiënten maar ook mensen met allergieën.

Bezit is ook een ding ja ^O^
pi_177416814
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:31 schreef MaGNeT het volgende:
Die groep zal als eerste gebruik gaan maken van deze nieuwe autovloot.
Er zal (voorlopig) nog wel iemand met een rijbewijs in moeten zitten vermoed ik. Dus dat kan wellicht niet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')