abonnement Unibet Coolblue
pi_177104113
Nooit gedacht dat ik deze vraag zou overwegen. Ik vind kunstgras eigenlijk helemaal niets. Ik heb echter een tuin met veel schaduw, en veel boom/bladafval in bepaalde seizoenen.
Verre van ideale omstandigheden voor een gazon dus.

Nu opperde iemand het idee van kunstgras. Ik heb daar een erg plastic/nep gevoel bij. De voordelen van altijd groen, en weinig onderhoud spreken mij echter wel aan.

Zijn er mensen die ervaring hebben met kunstgras in de tuin? Blijft dat 'mooi'? Kan je er op liggen? Hoe voelt het aan als het buiten 35 graden is?
pi_177104156
er zijn 300 verschillende soorten kunstgras, over het algemeen: hoe goedkoper, hoe kutter het is.

Hou er rekening mee dat je je tuin mag afgraven als je kunstgras gaat leggen, flinke laag geel zand, en daar over heen gaat je kunstgras.
pi_177104240
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 11:47 schreef CarltonBanks het volgende:
er zijn 300 verschillende soorten kunstgras, over het algemeen: hoe goedkoper, hoe kutter het is.

Hou er rekening mee dat je je tuin mag afgraven als je kunstgras gaat leggen, flinke laag geel zand, en daar over heen gaat je kunstgras.
Maar als ik graszoden ga leggen, moet dat ook gebeuren toch?
pi_177104254
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 11:52 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Maar als ik graszoden ga leggen, moet dat ook gebeuren toch?
dan heb je zwartegrond nodig (wat waarschijnlijk al in je tuin ligt, tenzij je daar nu tegels hebt natuurlijk, dan ligt er al gele grond) :)

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2018 11:53:34 ]
pi_177104372
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 11:52 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

dan heb je zwartegrond nodig (wat waarschijnlijk al in je tuin ligt, tenzij je daar nu tegels hebt natuurlijk, dan ligt er al gele grond) :)
Het is nu helemaal bestraat inderdaad.
pi_177104437
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 11:58 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het is nu helemaal bestraat inderdaad.
als de laag voldoende dik is (10cm wordt aangeraden) en je nu geen probleem hebt met de waterafvoer, kan daar je kunstgras op.

Mocht je graszoden willen leggen dan moet het gele zand er uit, zwarte zand er in en dan het gras er op... kunstgras is niet goedkoop, maar als je nu al een basis hebt van geelzand zou het nog wel eens goedkoper kunnen zijn om kunstgras neer te leggen.
pi_177104459
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 12:01 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

als de laag voldoende dik is (10cm wordt aangeraden) en je nu geen probleem hebt met de waterafvoer, kan daar je kunstgras op.

Mocht je graszoden willen leggen dan moet het gele zand er uit, zwarte zand er in en dan het gras er op... kunstgras is niet goedkoop, maar als je nu al een basis hebt van geelzand zou het nog wel eens goedkoper kunnen zijn om kunstgras neer te leggen.
Interessant, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Als ik je goed begrijp: voor echt gras zou ik de boel moeten afgraven en zwart zand er in, met kunstgras hoeft dat (misschien) niet. Juist?
pi_177104730
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 12:02 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Interessant, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Als ik je goed begrijp: voor echt gras zou ik de boel moeten afgraven en zwart zand er in, met kunstgras hoeft dat (misschien) niet. Juist?
klopt, er vanuitgaande dat er een goede laag geel zand onder je bestrating ligt
pi_177104948
Kijk ook eens naar bodembedekkers voor een schaduwrijke tuin.
  Moderator zondag 11 februari 2018 @ 12:28:23 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_177104985
Zand is geel/of wit. Zwart zand bestaat niet, dat heet grond :P

Ik ben #teamechtgras. Er bestaan grassoorten die beter gedijen in de schaduw. Mos kun je voorkomen door 's winters kalk te strooien (pH verhogen) en tijdens de groei voldoende bemesten. Iets als koemest is het mooiste, dit werkt namelijk langer.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_177105528
Team kunstgras hier, altijd een gazonnetje zo mooi waar iemand anders heel veel uurtjes in z'n echte grasveld voor moet steken.

En als je een beetje kwaliteit neemt voel/zie je echt amper verschil met echt. Bij mij zitten er zelf dorre sprietjes tussen zoals dat met een echt grasveld ook is.
  Moderator zondag 11 februari 2018 @ 13:02:10 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177105903
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 12:28 schreef derLudolf het volgende:
Zand is geel/of wit. Zwart zand bestaat niet, dat heet grond :P

Ik ben #teamechtgras. Er bestaan grassoorten die beter gedijen in de schaduw. Mos kun je voorkomen door 's winters kalk te strooien (pH verhogen) en tijdens de groei voldoende bemesten. Iets als koemest is het mooiste, dit werkt namelijk langer.
Als je geen groene vingers hebt, of er niet heel veel tijd in wil steken. Dan zou ik gewoon voor kunstgras kiezen.
pi_177105938
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 12:47 schreef Makrolon het volgende:
Team kunstgras hier, altijd een gazonnetje zo mooi waar iemand anders heel veel uurtjes in z'n echte grasveld voor moet steken.

En als je een beetje kwaliteit neemt voel/zie je echt amper verschil met echt. Bij mij zitten er zelf dorre sprietjes tussen zoals dat met een echt grasveld ook is.
+1. Ik vind het ideaal.
Alius aliud dicit
pi_177106585
Ik heb om uit te proberen een stukje kunstgras bij het kinderspeelhoekje gelegd.
alleen hoog zomer staat er echt zon op, verder in de schaduw van de schutting.

het is redelijk zacht, ook wel het kindergras genomen.
ik ga de voortuin er ook mee bedekken, heerlijk geen onderhoud aan.

pi_177107021
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 12:47 schreef Makrolon het volgende:

En als je een beetje kwaliteit neemt voel/zie je echt amper verschil met echt
Ja, dat moet ik eens gaan bekijken dan. Het kunstgras wat ik tot nu toe gezien zag er namelijk erg nep uit, maar ook hier zal de industrie wel vooruitgang boeken.

Had je het zelf gelegd, of laten leggen?
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 12:28 schreef derLudolf het volgende:
Zand is geel/of wit. Zwart zand bestaat niet, dat heet grond :P

Als ik echt gras neem, kan ik dan gewoon het witte zand afgraven tot ik bij de zwarte grond ben dus?
pi_177107032
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 12:26 schreef rutger05 het volgende:
Kijk ook eens naar bodembedekkers voor een schaduwrijke tuin.
Je bedoelt grind?
pi_177107468
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 13:46 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ja, dat moet ik eens gaan bekijken dan. Het kunstgras wat ik tot nu toe gezien zag er namelijk erg nep uit, maar ook hier zal de industrie wel vooruitgang boeken.

Had je het zelf gelegd, of laten leggen?

[..]

Als ik echt gras neem, kan ik dan gewoon het witte zand afgraven tot ik bij de zwarte grond ben dus?
Zelf gelegd. T is net als bestrating leggen, geel zand, aftrillen, vlak reien en kunstgras er op. Eerst onderdoek en dan t gras er overheen.
pi_177109483
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 13:46 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Je bedoelt grind?
Sorry, ik ben niet duidelijk genoeg, Er zijn bepaalde planten die groeien in een mooi aangesloten geheel en die als bodembedekker worden gebruikt en waar niet zo gemakkelijk onkruid tussen kan groeien. Deze planten worden als alternatief voor gras gebruikt en vergen minder onderhoud.

Bijvoorbeeld http://www.buitenlevengev(...)-voor-in-de-schaduw/
pi_177109646
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 15:28 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Sorry, ik ben niet duidelijk genoeg, Er zijn bepaalde planten die groeien in een mooi aangesloten geheel en die als bodembedekker worden gebruikt en waar niet zo gemakkelijk onkruid tussen kan groeien. Deze planten worden als alternatief voor gras gebruikt en vergen minder onderhoud.

Bijvoorbeeld http://www.buitenlevengev(...)-voor-in-de-schaduw/
Klinkt ideaal, maar er zal wel een addertje onder het gras zitten.
pi_177110319
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 15:36 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Klinkt ideaal, maar er zal wel een addertje onder het gras zitten.
Vooral in het begin voordat het helemaal is dichtgegroeid, zal je het onkruid in de gaten moeten houden. Je zou je goed voor moeten laten lichten over welke plant je het beste kunt gebruiken en die weinig tot geen onderhoud nodig heeft.
pi_177182516
Persoonlijk zou ik nooit meer anders willen dan kunstgras.
Ideaal, zeker als je kinderen hebt. Het is altijd schoon en snel droog.
Geen groene of zwarte knietjes, geen onkruid, geen beestjes, niet maaien, niet bemesten, niet verticuteren.
Je moet het denk ik ook niet zien als een vervanger van gras maar gewoon als een ander soort bodem bedekking. Net zoals grindtegels geen vervanging zijn van echt grind.
Beiden hebben hun voor- en nadelen.
pi_177198307
Team echt gras hier! Ik vind het leuk om vogeltjes etc. in de tuin te hebben, en in echt gras zitten er meer beestjes. Natuur vindt de trend van dichttegelen en alles nep niet zo leuk dus hoe meer echte tuintjes hoe beter ^O^
pi_177207864
Ik ben team kunstgras. 5 jaar geleden in de tuin gelegd, kostte ons ongeveer evenveel als tegels maar ik vond het mooi en handig mbt afwatering. Als ik onze tuin met die van onze buren (echt gras) met elkaar vergelijk dan winnen wij de afgelopen 5 jaar ongeveer altijd qua hoe het gras er uit ziet, de buren hebben constant problemen met geel gras en kale plekken etc en met dat kunstgras gebeurt niet veel. Is qua kleur en structuur ook nog steeds prima in orde.

Het wordt wel wat warmer in de zomer maar is wel heerlijk om op te liggen of om met blote voeten op te lopen.

Wij hebben verder genoeg interessante planten en bloemen in de tuin staan voor alle vogels en insecten dus die weten ons prima te vinden ondanks het 'neppe' gras.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
  donderdag 15 februari 2018 @ 16:51:53 #24
160778 t_igger
"T I, double G-ER"
pi_177208451
Team kunstgras! Ideaal & weinig onderhoud. Maar bij ons is ook de rede dat we kinderen in rolstoel in huis hebben, die kunnen nu ook lekker de tuin in, zonder gras kapot te rijden.

Ook hebben we geen echt groene vingers. Wel hebben we in ander deel van de tuin wel eetbare planten staan.

Het kunstgras is via de tuinman van betere kwaliteit & is gelegd met val demping van 2 meter er onder. Lekker zacht vallen, kruipen, ravotten.
Rabbit: "Tigger where are your manners?"
Tigger: "I don't know but I bet they're havin' more fun than I am."
pi_177277647
Hier lag al kunstgras in de tuin, geen idee van de kwaliteit, maar het lag er al langer en zag er prima uit. Helaas is er, nadat ik een stuk aan de zijkant heb verwijderd voor planten, wel mos in gekomen en groeit er nu wel eens wat onkruid in. Ik gok een combi van schaduw en geen strakke afscheiding van de plantenbak (een rij stenen, niet ingegraven). Ligt geel zand + doek onder. Misschien wel een puntje om rekening mee te houden gezien je schaduw en bladafval noemt, maar kunstgras is prima te vegen :) In de zomer is het niet veel warmer dan de grijze tegels.
pi_177278269
Maar grijze tegels zijn behoorlijk warm toch? Voordeel van gras vind ik juist dat het in de zomer lekker koel is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')