abonnement Unibet Coolblue
pi_176289276
In m'n nieuwe keuken steekt het keukenblad straks een stuk uit en is het de bedoeling dat we daar aan kunnen zitten als soort van barretje. De diepte van het blad is daar 45cm en de dikte is maar 1.2cm (het is corian).
Nou wil ik dit zo onzichtbaar mogelijk bevestigen, dus zonder diagonalen of poten. De opties die ik heb gezien:
• Buisplankdragers met keilbouten: Een mooie oplossing, maar ik heb er geen gevonden die een blad dieper dan 25cm aankunnen (zijn die er? let me know plx :) )
• Plankdragers die je infreest en wegstuct, bijvoorbeeld: https://www.houtmerk.nl/e(...)0bevestiging-0005%22
Deze zijn vaak nog vrij massief en zichtbaar, en kunnen niet zoveel gewicht aan (weet je betere> let me know please!).
• Draadstang met chemisch anker (zoals bijvoorbeeld hier beschreven: https://www.bouwinfo.be/f(...)plank-blind-ophangen ). Ik vertrouw het niet helemaal en daarbij is dit vooral bedoeld om ergens in te schroeven en dat gaat niet met ons blad.

Zijn er nog andere oplossingen, al dan niet kant en klaar? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoop dat iemand me hier kan helpen :)

Edit: een plaatje zegt natuurlijk meer:
Wheeeeeeee?
pi_176289361
Komt die dan tegen een muur?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176289644
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 21:12 schreef halfway het volgende:
Komt die dan tegen een muur?
ja, zie toegevoegde plaatje :)
Wheeeeeeee?
pi_176290020
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 21:23 schreef DeltaBlast het volgende:

[..]

ja, zie toegevoegde plaatje :)
Je wilt wel het onmogelijke he?(daar hou ik wel van)
Ik zie als enigste stevige optie een stalen hoek van 59cm onder het blad en pakweg 20cm tegen de muur circa 5mm dik gebogen, maar nog liever een driehoek in de hoek gelast
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176290085
Dat lijkt me nooit te lukken om stabiel te krijgen met een relatief dunne plank die zover uitsteekt, ik ben benieuwd . :P
pi_176290491
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 21:42 schreef Basp1 het volgende:
Dat lijkt me nooit te lukken om stabiel te krijgen met een relatief dunne plank die zover uitsteekt, ik ben benieuwd . :P
Ik ook :D

quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 21:39 schreef halfway het volgende:

[..]

Je wilt wel het onmogelijke he?(daar hou ik wel van)
Ik zie als enigste stevige optie een stalen hoek van 59cm onder het blad en pakweg 20cm tegen de muur circa 5mm dik gebogen, maar nog liever een driehoek in de hoek gelast
het blad is daar maar 45cm diep he... 59 wordt dan wel wat lang ;)

Het hoeft niet helemaal onzichtbaar, er mag best wel iets te zien zijn. Ik zit nu te denken om 3 van deze of z'n grotere broertje ongeveer 3cm in de muur te frezen en dan overheen te stuccen. Dan steekt er bijna bovenaan nog wel iets uit maar dat zie je dan niet meer zo. Alleen hou je nog maar 6-7cm over voor de schroeven, dus ik weet niet of dat een probleem/optie is?
Wheeeeeeee?
pi_176293938
Kun je niet over de hele lengte een metalen hoekprofiel aan de muur bevestigen waar het blad op rust. Je schroeft dit aan de steen / het beton zodanig dat je er later nog een aantal mm overheen kunt stuccen?
pi_176293990
Zit daar ook echt een raam? Wat voor muur is het dan, echt beton of houtplaat?

Ik zou trouwens gewoon zo’n flinke hoek met diagonaal in het midden, tussen de zitjes plaatsen en dan helemaal rechts zo’n stokje met keilbouten. Anders blijft het maar zwabberen.

[ Bericht 56% gewijzigd door Fer op 05-01-2018 01:06:14 ]
.
pi_176296690
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 00:51 schreef kingjotte het volgende:
Kun je niet over de hele lengte een metalen hoekprofiel aan de muur bevestigen waar het blad op rust. Je schroeft dit aan de steen / het beton zodanig dat je er later nog een aantal mm overheen kunt stuccen?
Ik ben bang dat dit niet sterk genoeg is.. ik heb ook geen idee waar ik een hoekprofiel van 40 bij 40 kan vinden :'( Suggesties?

quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 00:56 schreef Fer het volgende:
Zit daar ook echt een raam? Wat voor muur is het dan, echt beton of houtplaat?

Ik zou trouwens gewoon zo’n flinke hoek met diagonaal in het midden, tussen de zitjes plaatsen en dan helemaal rechts zo’n stokje met keilbouten. Anders blijft het maar zwabberen.
Ja dat raam zit er ondertussen, het is een buitenmuur van een woning van 2001, dus 10cm steen/beton, dan isolatie, dan buitenmuur.

Diagonaal in het midden is geen optie, er is al weinig zitplek en daarmee heb je continu zo'n ding in je knieen, plus dat het er niet uitziet. Stokje met keilbouten kan niet dieper dan 25 cm aan dus ook dat werkt niet (of weet je ergens waar ik langere kan kopen?).
Wheeeeeeee?
  vrijdag 5 januari 2018 @ 11:41:21 #10
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_176298260
gewoon los draadeind in de keilbout draaien.

Maar ook dat gaat denk ik niet werken. Ik vraag mij af of Corian er iets van wapening in heeft zitten. Ik vrees van niet en dan kan je er rekening mee houden dat bij iets te lomp een glazen fles of bord neerzetten en de boel breekt. Is er überhaupt een keukenvloer die zo een constructie zou verkopen met poten aan het uiteinde? Zo nee, dan weet je zeker dat die 2.5cm Corian te stijf is om zo een afstand te overbruggen.
pi_176298628
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 11:41 schreef bleiblei het volgende:
gewoon los draadeind in de keilbout draaien.
En dat flink lang (>30 cm) onder het blad laten steken (2 of 3 stuks verdeeld over de breedte).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 12:21:44 #12
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_176299126
kan je geen hoekprofiel laten maken, 1 kant zolang als de hoogte van het blad, en een kant bijna zolang als de diepte van het blad.
Dan verticaal uitkappen in de muur, vastschroeven, en vullen met cement en dan stukken, blad kan je op de horizontale kant wel vastlijmen met tec7 ofzo.
pi_176299158
Ik zou even naar een plaatwerk bedrijf gaan en een staalplaat (al dan niet rvs) van 3mm dik laten zetten tot een hoekprofiel 43x43 cm over de volle breedte. Monteren met een binnendraadanker zodat je geen uitstekend draadeind hebt. Deze zo hoog mogelijk monteren. https://www.google.nl/sea(...)anker&gs_l=psy-ab.12...0.0.0.188405.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1..64.psy-ab..0.0.0....0.ElIGd0i_Vt8
pi_176300674
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 12:21 schreef mrPanerai het volgende:
kan je geen hoekprofiel laten maken, 1 kant zolang als de hoogte van het blad, en een kant bijna zolang als de diepte van het blad.
Dan verticaal uitkappen in de muur, vastschroeven, en vullen met cement en dan stukken, blad kan je op de horizontale kant wel vastlijmen met tec7 ofzo.
Ja, dat bedoelde ik dus ook ;-)
Je zou dat zelfs nog veel hoger kunnen maken, dan is de "arm" groter, zou het dus sterker van moeten worden.
pi_176300892
Ik heb een woning uit 2001 en daar zit geen beton in de buitenmuur. Slechts, hout, isolatie en bakstenen aan de buitenant. Kan er als ik wil een hollewandplug in slaan en met de accutol een gat in boren.

Maar over hoekprofielen, metaal zal in een hoek altijd blijven flexen. Daarom hebben plankendragers altijd een ribbel erin of een diagonaal.
.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 14:17:46 #16
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_176301382
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 13:57 schreef Fer het volgende:

Maar over hoekprofielen, metaal zal in een hoek altijd blijven flexen. Daarom hebben plankendragers altijd een ribbel erin of een diagonaal.
klopt maar ook die zou je in het beton kunnen inwerken
pi_176301942
Langs de muur een houten balkje er onderdoor. Deze kun je dezelfde kleur geven als je muur. Qua vorm kun je hem ook wat ronder maken als je dat mooier vindt.
pi_176302335
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 14:17 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

klopt maar ook die zou je in het beton kunnen inwerken
Moet je er alleen niet raar van opkijken dat dat er 'zomaar' vanaf spat met de achtergrondconstructie die TS omschrijft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')