abonnement Unibet Coolblue
pi_175759634
Beste lezers!

Ik ben helemaal nieuw op dit forum, en zal me eventjes kort voorstellen.

Ik ben een 21 jarige jongen, wonend in Zuid-Holland en volg momenteel een studie verpleegkunde.

Helaas loop ik al sinds m'n 15e/16e levensjaar rond met een door drugs veroorzaakte angststoornis.

Het beinvloed m'n leven behoorlijk, maar ik probeer zo min mogelijk te vermijden. Maar soms is dat het enige wat ik wil. 2

Ik heb vroeg in m'n leven veel geexperimenteert met verschillende stimulerende middelen. Maar vooral XTC. Door een aantal heftige badtrips heb ik een angststoornis met paniekaanvallen ontwikkeld. Dit is ook gediagnostiseerd door een psychiater.

Tijdens deze badtrips ben ik voor m'n gevoel meerdere keren aan de dood ontsnapt. Althans zo voelde het voor mij, die momenten waren zo traumatisch voor mij dat ik tegenwoordig nog dagelijks bang ben om dood te gaan.

Nee, niet dood gaan over een aantal jaar maar écht bang om nu op dit moment ergens aan dood te gaan.
Het is een constante voor mij realistische angst die ik met me mee draag.

Soms is m'n angst zo heftig dat het een paniekaanval kan veroorzaken. Dan krijg ik zoveel lichamelijke klachten dat de angst om dood te gaan nog realistischer wordt.

Symptomen van een paniekaanval van mij zijn; hyperventilatie, duizelig, misselijk, hartkloppingen, pijn op de borst, heel raar in m'n hoofd en zweten.

Ik heb een soort angst voor de angst ontwikkeld. Angst voor het besef 'nu is het voorbij' 'nu ga ik dood'. Die angst heb ik tijdens m'n badtrips heel heftig gehad, en nu 5 jaar later heb ik er nog steeds last van.

Soms erger dan normaal, maar momenteel heb ik een enorme terugval. Ik loop nu bij een psycholoog voor CGT en exposure maar heb niet het idee dat het écht helpt. M'n angst is veel sterker dan het relativeren van de CGT.

Ik zit er zelfs aan te denken een SSRI te gaan slikken.

Zijn er mensen met soort gelijken angsten? Wel of niet drugs gerelateerd?

En is dit het juiste subforum om het in te plaatsen?

Groetjes.

[ Bericht 3% gewijzigd door Raver071 op 16-12-2017 12:30:26 (Een aanpassing) ]
pi_175760796
Relaties & Psychologie
Kan beter hier denk ik
  Spellchecker zaterdag 16 december 2017 @ 13:55:52 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  zaterdag 16 december 2017 @ 15:45:21 #4
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_175763176
Past idd beter daar.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_175763254
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 12:28 schreef Raver071 het volgende:

Tijdens deze badtrips ben ik voor m'n gevoel meerdere keren aan de dood ontsnapt. Althans zo voelde het voor mij, die momenten waren zo traumatisch voor mij dat ik tegenwoordig nog dagelijks bang ben om dood te gaan.

Groetjes.
Blijkbaar niet traumatisch genoeg om gewoon te stoppen
Mjah, dat is niet wat je moeder vannacht zei.
pi_175763756
Ik geloof dat EMDR-therapie wel effectief kan zijn bij dit soort dingen. Het is volgens mij goed behandelbaar. Dat heeft te maken met het op de juiste manier 'opslaan in je hoofd' van (voor jou) traumatische ervaringen.
pi_175765562
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 16:17 schreef El_Liberaliste het volgende:
Ik geloof dat EMDR-therapie wel effectief kan zijn bij dit soort dingen. Het is volgens mij goed behandelbaar. Dat heeft te maken met het op de juiste manier 'opslaan in je hoofd' van (voor jou) traumatische ervaringen.
Verschilt sterk, dit soort angststoornissen veranderen de structuur van je hersens, dat wil zeggen de verbindingen, hoe ze met elkaar overlappen of juist niet.

Zie het maar als iets aan of afleren.
Je hersenen kennen maar 1 pad, dan moet je opeens een ander pad aanleren.

Hoe ouder je wordt des te lastiger.

Bij mij begon angsttherapie pas erg laat (terwijl het van kinds af aan er in zat/zit), zo rond mijn 26ste, het heeft bijna 10 jaar geduurd voordat ik kon zeggen, nu kan ik er mee leven.
En dan nog heb ik er last van, maar goed daar werd ook voor gewaarschuwd dat ik er nooit helemaal vanaf zou komen, voor mij is het in ieder geval een groot (genoeg) verschil dat ik in ieder geval zelfstandig kan leven.

Dus voor TS zou ik dan aanraden wel zo snel mogelijk een therapie te beginnen, al zou het maar cognitieve therapie zijn en daarna verdere stappen.
pi_175765966
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 15:50 schreef Aarsjeuk het volgende:

[..]

Blijkbaar niet traumatisch genoeg om gewoon te stoppen
Lekker gemakkelijk oordelen.
pi_175765989
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 17:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Verschilt sterk, dit soort angststoornissen veranderen de structuur van je hersens, dat wil zeggen de verbindingen, hoe ze met elkaar overlappen of juist niet.

Zie het maar als iets aan of afleren.
Je hersenen kennen maar 1 pad, dan moet je opeens een ander pad aanleren.

Hoe ouder je wordt des te lastiger.

Bij mij begon angsttherapie pas erg laat (terwijl het van kinds af aan er in zat/zit), zo rond mijn 26ste, het heeft bijna 10 jaar geduurd voordat ik kon zeggen, nu kan ik er mee leven.
En dan nog heb ik er last van, maar goed daar werd ook voor gewaarschuwd dat ik er nooit helemaal vanaf zou komen, voor mij is het in ieder geval een groot (genoeg) verschil dat ik in ieder geval zelfstandig kan leven.

Dus voor TS zou ik dan aanraden wel zo snel mogelijk een therapie te beginnen, al zou het maar cognitieve therapie zijn en daarna verdere stappen.
Momenteel krijg ik Cognitieve gedrags therapie hier tegen, en ga in februari starten met EMDR.
pi_175769382
Een studie verpleegkunde lijkt me wel lastig als je op elk moment in paniek kan raken om niks lijkt me ja. Misschien zoeken op maatregelen die je kan nemen tegen hypochondrie
pi_175770728
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 20:41 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:
Een studie verpleegkunde lijkt me wel lastig als je op elk moment in paniek kan raken om niks lijkt me ja. Misschien zoeken op maatregelen die je kan nemen tegen hypochondrie
Daarom beïnvloed het m'n leven ook behoorlijk. Wil niet m'n studie opgeven hiervoor.
  Spellchecker zaterdag 16 december 2017 @ 21:28:13 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175771178
Ik heb ook angstoornissen gehad en nog steeds (maar ligt qat ingewikkeld)

Angst en onrust zijn niet door drugsgebruik ontstaan maar na mijm auto ongeluk (ik heb wat ze noemen thl)

Therapie raad ik je aan. Heeft bij goed geholpen. Wel is idd zo: begin er meteen mee

Wat zijn ssri medicijnen? Ik kreeg ook allerlei medicijnem maar werd alleen maar erger. Dus mijn advies: therapie en door die angst te gaan. Want dat is wat je uiteindelijk moet gaam doen: overwinnen

Zoek een goede therapeut. Succes en sterkte maar het gaat je lukken.
pi_175773482
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 21:42 schreef Szikha2 het volgende:
Ik heb ook angstoornissen gehad en nog steeds (maar ligt qat ingewikkeld)

Angst en onrust zijn niet door drugsgebruik ontstaan maar na mijm auto ongeluk (ik heb wat ze noemen thl)

Therapie raad ik je aan. Heeft bij goed geholpen. Wel is idd zo: begin er meteen mee

Wat zijn ssri medicijnen? Ik kreeg ook allerlei medicijnem maar werd alleen maar erger. Dus mijn advies: therapie en door die angst te gaan. Want dat is wat je uiteindelijk moet gaam doen: overwinnen

Zoek een goede therapeut. Succes en sterkte maar het gaat je lukken.
Wat is thl?

SSRI = selective serotonin reuptake inhibitor; een antidepressivum (denk: Prozac e.d.) dat ervoor zorgt dat serotonine langer blijft werken in je lichaam.
pi_175773536
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 12:28 schreef Raver071 het volgende:
verhaal
Sterkte, man. Hoe lang heb je die exposure-therapie al?
pi_175773539
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 12:28 schreef Raver071 het volgende:
Maar vooral XTC. Door een aantal heftige badtrips heb ik een angststoornis met paniekaanvallen ontwikkeld. Dit is ook gediagnostiseerd door een psychiater.
Van XTC krijg je geen bad trip. Je shrink is een charlatan die overduidelijk niet weet waarover hij het heeft.

Verder de OP niet meer gelezen.

Succes/sterkte ermee. Ofzo.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175780542
Interessant beroep heb je gekozen dan.
Als verpleegkundige zal je regelmatig mensen tegenkomen die dood gaan.
Jong en oud, bang voor de dood of niet.
Hoe denk je die mensen te gaan begeleiden? want dat is wel iets wat van jou als professional verwacht wordt.
pi_175785764
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 23:08 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Sterkte, man. Hoe lang heb je die exposure-therapie al?
Nu zo'n maandje ongeveer. Doet voor m'n idee niet veel helaas.
pi_175785781
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 december 2017 23:08 schreef Geralt het volgende:

[..]

Van XTC krijg je geen bad trip. Je shrink is een charlatan die overduidelijk niet weet waarover hij het heeft.

Verder de OP niet meer gelezen.

Succes/sterkte ermee. Ofzo.
Angstaanvallen tijdens het gebruik van XTC zijn toch echt badtrips. Hoe moet ik het anders formuleren?

Het kan gewoon.
pi_175785799
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 12:28 schreef happylife070 het volgende:
Interessant beroep heb je gekozen dan.
Als verpleegkundige zal je regelmatig mensen tegenkomen die dood gaan.
Jong en oud, bang voor de dood of niet.
Hoe denk je die mensen te gaan begeleiden? want dat is wel iets wat van jou als professional verwacht wordt.
Hangt er vanaf waar je als VPK aan de gang gaat.

In de psychiatrie zul je het niet vaak tegenkomen.
pi_175785980
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 21:42 schreef Szikha2 het volgende:
Ik heb ook angstoornissen gehad en nog steeds (maar ligt qat ingewikkeld)

Angst en onrust zijn niet door drugsgebruik ontstaan maar na mijm auto ongeluk (ik heb wat ze noemen thl)

Therapie raad ik je aan. Heeft bij goed geholpen. Wel is idd zo: begin er meteen mee

Wat zijn ssri medicijnen? Ik kreeg ook allerlei medicijnem maar werd alleen maar erger. Dus mijn advies: therapie en door die angst te gaan. Want dat is wat je uiteindelijk moet gaam doen: overwinnen

Zoek een goede therapeut. Succes en sterkte maar het gaat je lukken.
Ik loop momenteel bij een psycholoog voor Cognitieve gedrags therapie en exposure.

Exposure is bewust een paniekaanval oproepen en dan relativeren.

Voor m'n gevoel werkt het nog niet echt goed. Maar wellicht moet ik het meer tijd geven.

SSRI is een verzamelnaam voor antidepressie medicatie. Die werken ook voor angst en paniekstoornissen.

In mijn geval had m'n psych het over Citalopram.
  zondag 17 december 2017 @ 16:15:24 #22
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_175786455
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 15:55 schreef Raver071 het volgende:

Voor m'n gevoel werkt het nog niet echt goed. Maar wellicht moet ik het meer tijd geven.
Lijkt mij ook, je bent er nog zo heel lang mee bezig. Heb je met de cgt al wel het idee dat het helpt?
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
  † In Memoriam † zondag 17 december 2017 @ 16:52:15 #23
460494 naoomx
pi_175787431
Ik heb ook Cognitieve Gedragstherapie gekregen toen ik een angststoornis had.
Zelf hielpen meditatie-oefeningen (maar dan wel degene waarbij je je niets moet voorstellen zegmaar, dus alleen in het hier en nu bent) bij mij erg... Misschien is dat een optie?
pi_175789497
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 23:06 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Wat is thl?

SSRI = selective serotonin reuptake inhibitor; een antidepressivum (denk: Prozac e.d.) dat ervoor zorgt dat serotonine langer blijft werken in je lichaam.
thl is traumatisch hersenletsel ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Traumatisch_hersenletsel )

Ik zal toch terughoudend zijn met die medicijnen ts (spreek dus vanuit mijn eigen ervaring)
Jarenlang allerlei medicijnen gehad. Hielp allemala niets. Werd allemaal erger. Pas toen ik ermee stopte en gedragstherapie o.a kreeg ging groot deel van mijn angsten weg.

Nogmaals sterkte ts
pi_175791604
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 16:15 schreef Marialice het volgende:

[..]

Lijkt mij ook, je bent er nog zo heel lang mee bezig. Heb je met de cgt al wel het idee dat het helpt?
CGT werkt wel zo nu en dan, maar dat is ook afhankelijk van hoe sterk m'n angst is. Soms lukt het gewoon niet om m'n angst te minderen d.m.v het relativeren van die gedachtes die de angst veroorzaken.

Maar vandaag heb ik een hele goede dag gehad tot nu toe. Heb een aantal keer angst gehad maar heb het goed kunnen onderdrukken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')