abonnement Unibet Coolblue
pi_175493752
Als de hypotheek van TS in 2040 afloopt, is deze dan niet gewoon afgesloten in de tijd dat de hypotheekadvieskosten op provisiebasis in de hypotheek verwerkt zaten? (pas sinds 2013 afgeschaft)

Dat zou betekenen dat TS gewoon recht heeft op advies zonder extra kosten gedurende de hele looptijd?
(ik weet alleen niet of de adviseur dan nog bereid is om hard voor je te gaan rennen :P)

[ Bericht 20% gewijzigd door Fleischmeister op 04-12-2017 18:52:03 ]
  maandag 4 december 2017 @ 20:07:07 #27
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_175495544
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 18:43 schreef Henno het volgende:
Als de hypotheek van TS in 2040 afloopt, is deze dan niet gewoon afgesloten in de tijd dat de hypotheekadvieskosten op provisiebasis in de hypotheek verwerkt zaten? (pas sinds 2013 afgeschaft)

Dat zou betekenen dat TS gewoon recht heeft op advies zonder extra kosten gedurende de hele looptijd?
(ik weet alleen niet of de adviseur dan nog bereid is om hard voor je te gaan rennen :P)
Helaas, zo werkt dat niet.
Je moet tegenwoordig voor elk hypotheekadvies betalen, dat moet iedereen.
Ik zit met hetzelfde probleem.
Spaarhypotheek van 6% is op 1 maart 2018 afgelopen. Bank gaat deze niet verlengen voor die rente. Ik moet bijna 3x zoveel gaan betalen per maand door de lagere rentestand :(
Zit nu dus te kijken wat voordeliger is.
Spaarhypotheek = x
Aflossingsvrij = 5x

Door een erfenis heb ik wat spaargeld en ik zit nu dus te kijken wat voordeliger is.
a) Spaarhypotheek in zijn geheel aflossen. Dit is boetevrij i.v.m. aflopen rentevastperiode.
b) Aflossingsvrije hypotheek aflossen voor bedrag x. Dit is boetevrij, mag 20% per jaar aflossen.
c) Spaarhypotheek in zijn geheel aflossen + maximale bedrag aflossingsvrije hypotheek aflossen. Dit is natuurlijk het meest voordelig, maar dan gaat heel veel spaargeld weg.

Optie a of b zijn nu de uitzoekers.
  Moderator maandag 4 december 2017 @ 20:21:39 #28
155227 crew  Guppy
dus
pi_175495842
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 20:07 schreef FF het volgende:

[..]

Helaas, zo werkt dat niet.
Je moet tegenwoordig voor elk hypotheekadvies betalen, dat moet iedereen.
Ik zit met hetzelfde probleem.
Spaarhypotheek van 6% is op 1 maart 2018 afgelopen. Bank gaat deze niet verlengen voor die rente. Ik moet bijna 3x zoveel gaan betalen per maand door de lagere rentestand :(
Zit nu dus te kijken wat voordeliger is.
Spaarhypotheek = x
Aflossingsvrij = 5x

Door een erfenis heb ik wat spaargeld en ik zit nu dus te kijken wat voordeliger is.
a) Spaarhypotheek in zijn geheel aflossen. Dit is boetevrij i.v.m. aflopen rentevastperiode.
b) Aflossingsvrije hypotheek aflossen voor bedrag x. Dit is boetevrij, mag 20% per jaar aflossen.
c) Spaarhypotheek in zijn geheel aflossen + maximale bedrag aflossingsvrije hypotheek aflossen. Dit is natuurlijk het meest voordelig, maar dan gaat heel veel spaargeld weg.

Optie a of b zijn nu de uitzoekers.
Hier gaan wij ook mee te maken krijgen vrees ik. Eind 2018 wel pas, maar toch. Tegen die tijd toch maar eens goed laten doorrekenen.

Maar bijna 3x zoveel, daar schrik ik wel van :o
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_175495996
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 20:07 schreef FF het volgende:

[..]

Spaarhypotheek van 6% is op 1 maart 2018 afgelopen. Bank gaat deze niet verlengen voor die rente. Ik moet bijna 3x zoveel gaan betalen per maand door de lagere rentestand :(

Dat werkt natuurlijk 2 kanten op bij een spaarhypotheek.

Je gaat meer premie inleggen maar zakt flink in betaalde rente.

No way dat je in totaal 3x meer betaalt.

Stel, je hebt een spaarhypotheek van ¤ 100.000 bij een rente van 6%:

Dan betaal je ¤ 100 premie per maand en ¤ 500 bruto rente.
Netto, na HRA kost je dat zo'n ¤ 420 per maand.

Stel dat de rente nu zakt naar 2%:

Dan betaal je ¤ 200 premie per maand en ¤ 165 bruto rente.
Netto, na HRA kost je dat zo'n ¤ 325 per maand.

Ga dus nog maar eens goed uitzoeken wat je fout doet.

[ Bericht 19% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-12-2017 20:34:07 ]
pi_175496109
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 20:29 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat werkt natuurlijk 2 kanten op bij een spaarhypotheek.

Je gaat meer premie inleggen maar zakt flink in betaalde rente.

No way dat je in totaal 3x meer betaalt.
Wellicht een hogere inleg vanwege de lagere rente, vanwege de lagere rente minder rente betalen per maand dus minder HRA. Alles bij elkaar loopt het aardig op.
pi_175496137
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 20:33 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Wellicht een hogere inleg vanwege de lagere rente, vanwege de lagere rente minder rente betalen per maand dus minder HRA. Alles bij elkaar loopt het aardig op.
Ik heb het hierboven even snel uitgerekend, het verschil tussen 2% en 6% rente.

Een spaarhypotheek middelt zichzelf altijd aardig uit als je rente daalt of stijgt.
Waarschijnlijk heeft hij alleen gezien dat z'n premie gigantisch stijgt maar niet gezien dat z'n rente ook gelijk fors daalt.
pi_175496193
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 20:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb het hierboven even snel uitgerekend, het verschil tussen 2% en 6% rente.

Een spaarhypotheek middelt zichzelf altijd aardig uit als je rente daalt of stijgt.
Waarschijnlijk heeft hij alleen gezien dat z'n premie gigantisch stijgt maar niet gezien dat z'n rente ook gelijk fors daalt.
Cool dat je dat zo snel doet, zou je dat voor mij ook willen/kunnen doen.

180.000 5.25% en 180.000 3.25% :@
pi_175496214
En als je een erfenis hebt en genoeg spaargeld overhoudt voor noodgevallen, dan kan je de rest natuurlijk prima in de aflossing van je woning stoppen.

Bij een spaarhypotheek kan je dan denken aan deels aflossen (10% van de hoofdsom) en deels bijstorten.

De verplichte 20 jaar looptijd (tijdklem) bestaat niet meer voor een spaarhypotheek, dus je kan de looptijd maximaal verkorten om maar binnen de bandbreedte te blijven.
pi_175496275
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 20:37 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Cool dat je dat zo snel doet, zou je dat voor mij ook willen/kunnen doen.

180.000 5.25% en 180.000 3.25% :@
Is natuurlijk afhankelijk van wat factoren, maar ruwweg:

Huidig:

785 Bruto rente, 205 spaarpremie, 715 netto per maand.

Na rentedaling:

485 Bruto rente, 295 spaarpremie, 625 netto per maand.

Hangt natuurlijk af van looptijd, hoeveel jaar je al hebt afgelost en hoeveel je verdient (ivm HRA).
Maar het verschil zal redelijk kloppen, je zal er zo'n ¤ 80 to 90 op vooruit gaan per maand al kan dat voordeel wat zakken als je hypotheek al langer dan 15 jaar loopt.
pi_175496436
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 20:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Is natuurlijk afhankelijk van wat factoren, maar ruwweg:

Huidig:

785 Bruto rente, 205 spaarpremie, 715 netto per maand.

Na rentedaling:

485 Bruto rente, 295 spaarpremie, 625 netto per maand.

Hangt natuurlijk af van looptijd, hoeveel jaar je al hebt afgelost en hoeveel je verdient (ivm HRA).
Maar het verschil zal redelijk kloppen, je zal er zo'n ¤ 80 to 90 op vooruit gaan per maand al kan dat voordeel wat zakken als je hypotheek al langer dan 15 jaar loopt.
Thanks! Scheelt niet heel erg veel dus.

Hypotheek loopt nu zo een 5-6 jaar, over 9-10 jaar loopt de rentevast periode af.

Wat wel erg voordelig kan zijn is nu bijstorten.

Nja, teveel off-topic :P dankjewel!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')