abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 14 november 2017 @ 00:21:49 #276
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175058559
quote:
4s.gif Op maandag 13 november 2017 23:31 schreef Oscar. het volgende:
[ afbeelding ]

Zomg :')
Hoax. Is een relpagina, de ware Pietfan onwaardig. Met teksten als "deel dit bericht om de demonstratie in Dokkum te verbieden" 8)7
pi_175059201
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 20:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je moet wel weten wat er in "het grote boek" staat. Ofwel: verdomd goed op de hoogte zijn van de gang van zaken in het andere dorp en de kinderem goed kennen.
Verder laten mensen vreemdelingen doorgaans niet met hun kroost spelen. Ze hebbem sociale controle nodig voor het vertrouwen.
En Zwarte Piet moet er juist vertrouwd uitzien, maar net niet helemaal. Tenslotte moet het familie voorstellen.
Kortom: dom plan.
kom zeg... sinterklaas weet meestal niet zoveel, behalve wat er in zn boek staat.
en het is een groepje dat een toneelstukje opvoert voor een kamer met kinderen en ouders. lijkt me een vrij laag pedo gevaar level.
die laatste twee begrijp ik niet. sint en piet op tv of bij de intocht, moet dat ook familie zijn, want anders is het niet vertrouwd?
pi_175059208
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 20:58 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Iran betekent inderdaad 'Land van de Ariers', en de mensen spreken er een Indo-Europese taal verwant aan het Nederlands. Waar de Indo-Europeanen hun oorsprong hebben zijn de meningen overigens over verdeeld, van theorieën over Anatolië als bakermat tot aan Oost-Europa (Oekraïne) en Centraal-Azië.
inderdaad. en wel grappig dat ze ook nog steeds zwarte pieten hebben.
pi_175059211
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 23:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ah, ok, dat is dus je onderbouwing? Je blauwe ogen? Als je het niet erg vindt, dan negeer ik die lekker. :)
even verder geef ik een lijstje voorbeelden.
  dinsdag 14 november 2017 @ 02:27:45 #280
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_175059277
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 20:30 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Suggestief. Je probeert iets te creëren dat er niet is.

Piet is geen Moor overigens maar een neger. Het werd destijds gewoon als synoniem gebruikt voor neger, net zoals 'kaffer' in Zuid-Afrika. En Sinterklaas was geen Turk maar een Byzantijn.
Romein.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 14 november 2017 @ 02:34:31 #281
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175059288
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 02:06 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

kom zeg... sinterklaas weet meestal niet zoveel, behalve wat er in zn boek staat.
en het is een groepje dat een toneelstukje opvoert voor een kamer met kinderen en ouders. lijkt me een vrij laag pedo gevaar level.
Een beetje Sinterklaas is Ome Henk die een straat verderop woont en de koters van haver tot gort kent (ook uit gesprekken met andere familieleden). En dus ook de grenzen van de kinderen kent (het mag niet te eng worden).

Geldt overal hoor. Ook op het werk. Een goed vermomde collega kan je behoorlijk doen schrikken als hij refereert aan iets waarvan je niet dacht dat "iedereen" het wist.
Wat je ook terugziet in een goed Sinterklaasgedicht: een beetje plagen, wat misstappen noemen, beetje de maat nemen - en het dan goedmaken met een cadeau. Sinterklaas is een soort rechter, die anoniem kleine irritaties kan benoemen, zodat je je leven kunt beteren en er dus minder frictie in de familie (of onder collega's) is.

quote:
die laatste twee begrijp ik niet. sint en piet op tv of bij de intocht, moet dat ook familie zijn, want anders is het niet vertrouwd?
Sint en Piet van de intocht is nep. Die Pieten moeten je voorouders voorstellen, dan is het logisch dat ze een beetje op ome Willem en tante Joke lijken. Familietrekjes.
Ook leuk om de kinderen te zien twijfelen... het lijkt ome Dries, maar toch ook weer niet. Dat is pure mystiek.

En dat vertrouwde heeft met "uncanny valley" te maken. Een afwijking van het vertrouwde is verontrustender dan iets dat volkomen vreemd is. Dus tante Jet, of iets dat daar toch verdomd veel op lijkt, is effectiever dan een ingevlogen Ali waarin je niks vertrouwds herkent omdat het een volkomen vreemde is.
pi_175059330
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 02:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een beetje Sinterklaas is Ome Henk die een straat verderop woont en de koters van haver tot gort kent (ook uit gesprekken met andere familieleden). En dus ook de grenzen van de kinderen kent (het mag niet te eng worden).

Geldt overal hoor. Ook op het werk. Een goed vermomde collega kan je behoorlijk doen schrikken als hij refereert aan iets waarvan je niet dacht dat "iedereen" het wist.
Wat je ook terugziet in een goed Sinterklaasgedicht: een beetje plagen, wat misstappen noemen, beetje de maat nemen - en het dan goedmaken met een cadeau. Sinterklaas is een soort rechter, die anoniem kleine irritaties kan benoemen, zodat je je leven kunt beteren en er dus minder frictie in de familie (of onder collega's) is.

[..]

Sint en Piet van de intocht is nep. Die Pieten moeten je voorouders voorstellen, dan is het logisch dat ze een beetje op ome Willem en tante Joke lijken. Familietrekjes.
Ook leuk om de kinderen te zien twijfelen... het lijkt ome Dries, maar toch ook weer niet. Dat is pure mystiek.

En dat vertrouwde heeft met "uncanny valley" te maken. Een afwijking van het vertrouwde is verontrustender dan iets dat volkomen vreemd is. Dus tante Jet, of iets dat daar toch verdomd veel op lijkt, is effectiever dan een ingevlogen Ali waarin je niks vertrouwds herkent omdat het een volkomen vreemde is.
nou okee. omdat je het zo mooi verwoordt.
pi_175059506
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 20:24 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Mijn punt was overigens dat Marokkanen of moslims zich nauwelijks druk maken over zwarte piet. Het is voornamelijk een dingetje van Surinamers en verongelijkte blanke SJW's.
Breng ze niet op het idee.

Zwarte piet is zoals zijn naam luidt gewoon zwart.

Dat gejammerklaag over een kleur.
  dinsdag 14 november 2017 @ 08:13:25 #284
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_175060239
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 20:14 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Marokkanen hebben zich nooit druk gemaakt over zwarte piet. Het zijn je voormalige slaven die zich terecht storen aan dit kleine element in de volkstraditie.
Is slavernij net pas afgeschaft? :?
pi_175060459
Gisteren weer een onderzoekje. Ditmaal Hart van Nederland.

Uitkomst:

Zwarte Piet 92%
Roetpiet 4%
Veelkleurige Piet 1%

http://www.hartvannederla(...)t-heeft-uw-voorkeur/

Ook Rotterdam en Amsterdam zijn er apart in meegenomen waarbij opvalt dat in beide steden nog steeds de meerderheid vóór een zwarte Zwarte Piet is. De percentages zijn in Amsterdam flink anders dan in de rest van het land. Zouden we Amsterdam niet meetellen in de algemene uitkomst dan ligt het percentage pro-Zwarte Piet in de rest van het land dus nog eens een paar procent hoger dan 92%. ^O^

Hoezo is een zwarte Zwarte Piet een aflopende zaak. :') Het neigt er meer naar dat Zwarte Piet in den lande meer leeft dan ooit tevoren! *O*
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 14 november 2017 @ 08:37:48 #286
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_175060510
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 08:34 schreef Montagui het volgende:
Gisteren weer een onderzoekje. Ditmaal Hart van Nederland.

Uitkomst:

Zwarte Piet 92%
Roetpiet 4%
Veelkleurige Piet 1%

http://www.hartvannederla(...)t-heeft-uw-voorkeur/

Ook Rotterdam en Amsterdam zijn er apart in meegenomen waarbij opvalt dat in beide steden nog steeds de meerderheid vóór een zwarte Zwarte Piet is. De percentages zijn in Amsterdam flink anders dan in de rest van het land. Zouden we Amsterdam niet meetellen in de algemene uitkomst dan ligt het percentage pro-Zwarte Piet in de rest van het land dus nog eens een paar procent hoger dan 92%. ^O^

Hoezo is een zwarte Zwarte Piet een aflopende zaak. :') Het neigt er meer naar dat Zwarte Piet in den lande meer leeft dan ooit tevoren! *O*
deze mensen hebben dus een duidelijk voorkeur om de slavernij te verheerlijken.
Welkom in Nederland, het land van de Racisten en Slavendrijvers.
  dinsdag 14 november 2017 @ 08:45:45 #287
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_175060611
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 08:34 schreef Montagui het volgende:

Hoezo is een zwarte Zwarte Piet een aflopende zaak. :') Het neigt er meer naar dat Zwarte Piet in den lande meer leeft dan ooit tevoren! *O*
Wensdenken van een groepje jankerds dat alleen hun veilige bubbel uitkomt om naar Dokkum te gaan. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_175060612
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 08:34 schreef Montagui het volgende:
Gisteren weer een onderzoekje. Ditmaal Hart van Nederland.

Uitkomst:

Zwarte Piet 92%
Roetpiet 4%
Veelkleurige Piet 1%

http://www.hartvannederla(...)t-heeft-uw-voorkeur/

Ook Rotterdam en Amsterdam zijn er apart in meegenomen waarbij opvalt dat in beide steden nog steeds de meerderheid vóór een zwarte Zwarte Piet is. De percentages zijn in Amsterdam flink anders dan in de rest van het land. Zouden we Amsterdam niet meetellen in de algemene uitkomst dan ligt het percentage pro-Zwarte Piet in de rest van het land dus nog eens een paar procent hoger dan 92%. ^O^

Hoezo is een zwarte Zwarte Piet een aflopende zaak. :') Het neigt er meer naar dat Zwarte Piet in den lande meer leeft dan ooit tevoren! *O*
Het wordt er gewoon doorheen gedrukt.

Op de school hier vind iedereen het jammer, maar ja. Over 5 jaar weer een duur onderzoek waarom men liever kerst viert met de kleine kids.

Wij volgen de verhaallijn van het Sinterklaasjournaal, omdat men dat op school ook doet. Die onzin van de Club van Sinterklaas zetten we hier niet op.
pi_175060654
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 08:37 schreef KingRadler het volgende:

[..]

deze mensen hebben dus een duidelijk voorkeur om de slavernij te verheerlijken.
Welkom in Nederland, het land van de Racisten en Slavendrijvers.
Jankerd met slachtoffercomplex gespot.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Leukste jonkie 2022 dinsdag 14 november 2017 @ 08:57:37 #290
213457 engine
pi_175060777
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 02:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een beetje Sinterklaas is Ome Henk die een straat verderop woont en de koters van haver tot gort kent (ook uit gesprekken met andere familieleden). En dus ook de grenzen van de kinderen kent (het mag niet te eng worden).

Geldt overal hoor. Ook op het werk. Een goed vermomde collega kan je behoorlijk doen schrikken als hij refereert aan iets waarvan je niet dacht dat "iedereen" het wist.
Wat je ook terugziet in een goed Sinterklaasgedicht: een beetje plagen, wat misstappen noemen, beetje de maat nemen - en het dan goedmaken met een cadeau. Sinterklaas is een soort rechter, die anoniem kleine irritaties kan benoemen, zodat je je leven kunt beteren en er dus minder frictie in de familie (of onder collega's) is.

[..]

Sint en Piet van de intocht is nep. Die Pieten moeten je voorouders voorstellen, dan is het logisch dat ze een beetje op ome Willem en tante Joke lijken. Familietrekjes.
Ook leuk om de kinderen te zien twijfelen... het lijkt ome Dries, maar toch ook weer niet. Dat is pure mystiek.

En dat vertrouwde heeft met "uncanny valley" te maken. Een afwijking van het vertrouwde is verontrustender dan iets dat volkomen vreemd is. Dus tante Jet, of iets dat daar toch verdomd veel op lijkt, is effectiever dan een ingevlogen Ali waarin je niks vertrouwds herkent omdat het een volkomen vreemde is.
Dat is wel heel erg overdreven. Behalve dan over het sinterklaasgedicht. Maar dat is meer iets tussen volwassenen.

Voor kinderen is het gewoon het verhaal, cadeaus en alle spanning die telt. Het maken van een kleurplaat en een wortel klaarzetten voor het paard. Dingetjes zoals de kleur van de schminck zijn daarin niet zo belangrijk. Behalve dan voor ons, volwassenen. En dus gaan we allerlei argumenten bedenken waarom dat zo belangrijk is (allebei de kanten).
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  dinsdag 14 november 2017 @ 09:07:19 #291
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175060905
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 08:37 schreef KingRadler het volgende:

[..]

deze mensen hebben dus een duidelijk voorkeur om de slavernij te verheerlijken.
Welkom in Nederland, het land van de Racisten en Slavendrijvers.
Dat heeft er weinig mee te maken. Als je mensen in hun tradities aanvalt en van bovenaf verandering daarin probeert af te dwingen krijg je vaak juist een tegenreactie waardoor men nog meer volhard in die tradities.

Mensen zijn gewoontedieren, period.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  Leukste jonkie 2022 dinsdag 14 november 2017 @ 09:16:59 #292
213457 engine
pi_175061038
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 09:07 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dat heeft er weinig mee te maken. Als je mensen in hun tradities aanvalt en van bovenaf verandering daarin probeert af te dwingen krijg je vaak juist een tegenreactie waardoor men nog meer volhard in die tradities.

Mensen zijn gewoontedieren, period.
Want als het in overleg was gegaan was je wel bereidt geweest om aanpassingen te maken?
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  dinsdag 14 november 2017 @ 09:37:28 #293
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175061275
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 november 2017 09:16 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Want als het in overleg was gegaan was je wel bereidt geweest om aanpassingen te maken?
Nee, dat zeg ik. Dat kan niet.

Ik ga liever terug naar het heidense feest zoals het was, maar ik vind de hele Kerstening een historische misdaad. Dus ik ben denk ik niet de persoon die je dat moet vragen.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_175061310
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 november 2017 09:16 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Want als het in overleg was gegaan was je wel bereidt geweest om aanpassingen te maken?
Welk overleg? Zwarte Piet is immers racisme, en over racisme is geen overleg mogelijk, dat schaf je af.

Anti-Piet activisten zijn tot nu toe nog op geen enkele manier bereid gebleken de traditionele kant van het verhaal aan te horen, terwijl de pro-Pieten al regelmatig het uiterlijk van Zwarte Piet hebben aangepast omdat men, ondanks tegenwerpingen van traditionele aard, toch tegemoet wil komen aan deze overgevoeligen en wil vermijden dat Zwarte Piet als neger(slaaf) en racistisch bestempeld zou kunnen worden. Nu, na enkele jaren van prominenter media activisme leeft bij de meeste pro-Pieten het gevoel dat het toch nooit genoeg is en lijkt de tendens om te slaan naar negeren en lekker doorgaan met Zwarte Piet en dat Amsterdam en in haar kielzog nog wat meer Randstad gemeenten maar hun eigen feestje moeten vieren (wat na de verbanning van de kleur (git)zwart niet veel meer met de originele traditie te maken heeft). "Ze zoeken het daar maar lekker uit".
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Leukste jonkie 2022 dinsdag 14 november 2017 @ 10:07:37 #295
213457 engine
pi_175061629
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 09:40 schreef Montagui het volgende:

[..]

Welk overleg? Zwarte Piet is immers racisme, en over racisme is geen overleg mogelijk, dat schaf je af.

Anti-Piet activisten zijn tot nu toe nog op geen enkele manier bereid gebleken de traditionele kant van het verhaal aan te horen, terwijl de pro-Pieten al regelmatig het uiterlijk van Zwarte Piet hebben aangepast omdat men, ondanks tegenwerpingen van traditionele aard, toch tegemoet wil komen aan deze overgevoeligen en wil vermijden dat Zwarte Piet als neger(slaaf) en racistisch bestempeld zou kunnen worden. Nu, na enkele jaren van prominenter media activisme leeft bij de meeste pro-Pieten het gevoel dat het toch nooit genoeg is en lijkt de tendens om te slaan naar negeren en lekker doorgaan met Zwarte Piet en dat Amsterdam en in haar kielzog nog wat meer Randstad gemeenten maar hun eigen feestje moeten vieren (wat na de verbanning van de kleur (git)zwart niet veel meer met de originele traditie te maken heeft). "Ze zoeken het daar maar lekker uit".
Anti piet activisten zijn misschien ook niet voor reden vatbaar maar daarnaast is er ook gewoon een grote groep die hierover best een normale discussie kan hebben. Helaas verpesten de schreeuwerds de discussie steeds.

Verder begrijp ik je wel maar dan gaat het meer om een gevoel en is de historische oorsprong helemaal niet zo belangrijk. Ik zou het prettig vinden als mensen dat wat meer toe konden geven.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  Redactie Sport dinsdag 14 november 2017 @ 10:10:46 #296
274204 crew  Mexicanobakker
pi_175061673
quote:
4s.gif Op maandag 13 november 2017 23:31 schreef Oscar. het volgende:
[ afbeelding ]

Zomg :')
Iedereen liket dit natuurlijk, want die mensen die zo'n pagina volgen zijn te dom om niet te snappen dat dit onzin is
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 14 november 2017 @ 10:26:59 #297
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_175061952
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 10:10 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Iedereen liket dit natuurlijk, want die mensen die zo'n pagina volgen zijn te dom om niet te snappen dat dit onzin is
Om niet te snappen dat dit onzin is? :P
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Redactie Sport dinsdag 14 november 2017 @ 10:28:26 #298
274204 crew  Mexicanobakker
pi_175061984
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 november 2017 10:26 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Om niet te snappen dat dit onzin is? :P
Jup, die mensen zijn te dom om niet in te zien dat dat een totaal flauwekulbericht is dat alleen maar gericht is op likes.

Klopt toch gewoon?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 14 november 2017 @ 10:32:06 #299
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_175062062
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 november 2017 10:28 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Jup, die mensen zijn te dom om niet in te zien dat dat een totaal flauwekulbericht is dat alleen maar gericht is op likes.

Klopt toch gewoon?
Maar het hep toch op feesboek gestaan :?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 14 november 2017 @ 11:51:15 #300
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175063446
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 november 2017 08:57 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Dat is wel heel erg overdreven. Behalve dan over het sinterklaasgedicht. Maar dat is meer iets tussen volwassenen.

Voor kinderen is het gewoon het verhaal, cadeaus en alle spanning die telt. Het maken van een kleurplaat en een wortel klaarzetten voor het paard. Dingetjes zoals de kleur van de schminck zijn daarin niet zo belangrijk. Behalve dan voor ons, volwassenen. En dus gaan we allerlei argumenten bedenken waarom dat zo belangrijk is (allebei de kanten).
Sinterklaas is geen kinderfeest!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')