n.a.v. dit topic:
BNW / Onderwijs en kritisch denken zou ik weleens wat meer in detail willen gaan ipv dat eeuwige 'het onderwijs is kut' want zoals ik in dat topic noemde heb je in het onderwijs zoveel variabelen aan vakken, sub-onderdelen, niveaus (groep 1 - phd op een uni (?) ), scholen, leerkrachten met eigen input etc etc. En men gaat mij niet vertellen dat alles 100% kut is.
Maar om het even concreet per onderdeel te houden.. wat zijn precies de vakken die volgens de BNW'er in het algemeen niet deugen? En wat is je commentaar erop?
TS begint
Rekenen en Wiskunde - In Europa en de VS hebben kinderen moeite met hoofdrekenen. Men moet imho meer naar de beste Aziatische methodes kijken, want het is niet dat men in bepaalde aziatische landen superslimme kinderen heeft, maar door de "ezelsbruggetjes" hebben zij gewoon sterkere systemen in hun hoofd zitten waardoor ze sneller bepaalde formules kunnen toepassen dan een gemiddeld Europees kind. Als deze Aziatische kinderen vertroebelde methodes hadden, hadden ze ook problemen met rekenen gehad.
Scheikunde / Natuurkunde - geen veranderingen. Er zijn in de marge wel nieuwe ontwikkelingen, maar daar is weinig controversieels aan.
Informatica - Focus op programmeren en de zin van programmeren. Wellicht iets meer overlap met rekenen en wiskunde zodat het wat meer een tweede natuur voor kinderen wordt.
Talen - Een communicatiemiddel, er zou wellicht iets meer de aandacht in de introductielessen moeten komen over waarom talen belangrijk zijn.
Aardrijkskunde - De mercatorprojectie op kaarten uit de schoolklassen en vervangen door een recent ontwikkelde kaart die de landen beter op schaal laat zien. Verder weinig op aan te merken, iedereen moet zoveel mogelijk landen en plaatsen op de kaart kennen.
Geschiedenis - Ik kan me van m'n geschiedenislessen geen controversiële onderwerpen herinneren. Data / personen / events waren de hoofdlijnen. Geschiedenis is wel aan verandering onderhevig want er zijn per dag nieuwe ontdekkingen die pas een jaar later een paper halen en dan opgepikt en ingepast worden. En voor de media en de methode-ontwikkelaars zover zijn, zijn we al weer ja-ren verder.
Maatschappijleer - Hier zullen wel wat BNW vlakken bestreken worden, maar als kinderen kunnen redeneren dan zou ik ruimte voor discussie laten en leerkrachten goed getraind willen zien op het leiden van een discussie.
Theologie - Focus op hoe de feiten en hoofdlijnen en niet zozeer op de inhoud van iedere populaire religie. Laat men dat thuis maar uitzoeken.
Nieuwe vakken:
Redeneren (Reasoning) - Imho moet men 'redeneren' in het onderwijs leren waarbij men kritisch naar alle argumenten leert kijken, dus ook naar de eigen argumenten. Soms worden er hypotheses ingezet die niet op een andere hypothese aansluiten. Dus een andere visie, prima.. maar laat de feiten die het ondersteunen ook zien. Debatteren zou geen showtje moeten worden van wie de anderen kan overstemmen maar wie er technisch gezien goede argumentatie gebruikt. Dit vak zal niet over specifieke onderwerpen gaan, maar wellicht iets bijdragen aan het leren van de wetenschappelijke methode welke ook voor "andersdenkenden" gewoon van toepassing is.
Gildestages - Ik ben er een voorstander van dat er veel meer praktische stages komen op (V)MBO niveau waarbij scholieren kunnen proeven aan de praktische kanten van een vak waarbij de scholen de aanvullende theorie geven. Een praktijksituatie waarbij een klant een opdracht geeft en er tijdsdruk opzit geeft scholiere meer motivatie, inspiratie en kunde dan willekeurige handelingen uit een boekje in een klaslokaal met medeleerlingen. Als je ze op pad stuurt en terug laat komen voor de theorie zou je weleens veel meer leerlingen kunnen krijgen die uit zichzelf dingen willen leren en zich niet meer afvragen
waarom ze bepaalde dingen doen of moeten leren. Maak ze maar onderdeel van bepaalde processen en vraag ze maar hoe zij het zouden aanpakken.
[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 24-10-2017 16:42:43 ]