abonnement Unibet Coolblue
pi_174630088
n.a.v. dit topic: BNW / Onderwijs en kritisch denken zou ik weleens wat meer in detail willen gaan ipv dat eeuwige 'het onderwijs is kut' want zoals ik in dat topic noemde heb je in het onderwijs zoveel variabelen aan vakken, sub-onderdelen, niveaus (groep 1 - phd op een uni (?) ), scholen, leerkrachten met eigen input etc etc. En men gaat mij niet vertellen dat alles 100% kut is.

Maar om het even concreet per onderdeel te houden.. wat zijn precies de vakken die volgens de BNW'er in het algemeen niet deugen? En wat is je commentaar erop?

TS begint

Rekenen en Wiskunde - In Europa en de VS hebben kinderen moeite met hoofdrekenen. Men moet imho meer naar de beste Aziatische methodes kijken, want het is niet dat men in bepaalde aziatische landen superslimme kinderen heeft, maar door de "ezelsbruggetjes" hebben zij gewoon sterkere systemen in hun hoofd zitten waardoor ze sneller bepaalde formules kunnen toepassen dan een gemiddeld Europees kind. Als deze Aziatische kinderen vertroebelde methodes hadden, hadden ze ook problemen met rekenen gehad.

Scheikunde / Natuurkunde - geen veranderingen. Er zijn in de marge wel nieuwe ontwikkelingen, maar daar is weinig controversieels aan.

Informatica - Focus op programmeren en de zin van programmeren. Wellicht iets meer overlap met rekenen en wiskunde zodat het wat meer een tweede natuur voor kinderen wordt.

Talen - Een communicatiemiddel, er zou wellicht iets meer de aandacht in de introductielessen moeten komen over waarom talen belangrijk zijn.

Aardrijkskunde - De mercatorprojectie op kaarten uit de schoolklassen en vervangen door een recent ontwikkelde kaart die de landen beter op schaal laat zien. Verder weinig op aan te merken, iedereen moet zoveel mogelijk landen en plaatsen op de kaart kennen.

Geschiedenis
- Ik kan me van m'n geschiedenislessen geen controversiële onderwerpen herinneren. Data / personen / events waren de hoofdlijnen. Geschiedenis is wel aan verandering onderhevig want er zijn per dag nieuwe ontdekkingen die pas een jaar later een paper halen en dan opgepikt en ingepast worden. En voor de media en de methode-ontwikkelaars zover zijn, zijn we al weer ja-ren verder.

Maatschappijleer - Hier zullen wel wat BNW vlakken bestreken worden, maar als kinderen kunnen redeneren dan zou ik ruimte voor discussie laten en leerkrachten goed getraind willen zien op het leiden van een discussie.

Theologie - Focus op hoe de feiten en hoofdlijnen en niet zozeer op de inhoud van iedere populaire religie. Laat men dat thuis maar uitzoeken.

Nieuwe vakken:
Redeneren (Reasoning) - Imho moet men 'redeneren' in het onderwijs leren waarbij men kritisch naar alle argumenten leert kijken, dus ook naar de eigen argumenten. Soms worden er hypotheses ingezet die niet op een andere hypothese aansluiten. Dus een andere visie, prima.. maar laat de feiten die het ondersteunen ook zien. Debatteren zou geen showtje moeten worden van wie de anderen kan overstemmen maar wie er technisch gezien goede argumentatie gebruikt. Dit vak zal niet over specifieke onderwerpen gaan, maar wellicht iets bijdragen aan het leren van de wetenschappelijke methode welke ook voor "andersdenkenden" gewoon van toepassing is.

Gildestages - Ik ben er een voorstander van dat er veel meer praktische stages komen op (V)MBO niveau waarbij scholieren kunnen proeven aan de praktische kanten van een vak waarbij de scholen de aanvullende theorie geven. Een praktijksituatie waarbij een klant een opdracht geeft en er tijdsdruk opzit geeft scholiere meer motivatie, inspiratie en kunde dan willekeurige handelingen uit een boekje in een klaslokaal met medeleerlingen. Als je ze op pad stuurt en terug laat komen voor de theorie zou je weleens veel meer leerlingen kunnen krijgen die uit zichzelf dingen willen leren en zich niet meer afvragen waarom ze bepaalde dingen doen of moeten leren. Maak ze maar onderdeel van bepaalde processen en vraag ze maar hoe zij het zouden aanpakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 24-10-2017 16:42:43 ]
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 09:42:53 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174643286
Eens over het redeneren vak.

Verder zou biologie een heel stuk minder begrijpend lezen moeten worden en ook meer praktisch behandeld moeten worden. Het zou erg intuitief zijn om het bijvoorbeeld te koppelen aan informatica en met een simpel algortime laten zien waarom evolutie werkt.

In alle (behalve misschien talen) vakken mag de focus wat mij betreft iets meer verschoven worden naar "hoe" en "waarom" we weten wat we weten, dan puur uitleggen wat we weten en dat dat dan voor zoete koek genomen moet worden. Leg de proeven die vroeger gedaan zijn waaruit de conclusies genomen zijn goed uit dan volgt het begrip van de conclusies vanzelf. Of doe die proeven na.


Bij de wiskunde ook combineer het sommen stampen met echte voorbeelden waarom het handig is om wiskunde te begrijpen. En dan niet ellelange verhalen over appels en peren op weegschalen maar duidelijk toepasbare voorbeelden die tot de verbeelding spreken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 10:28:51 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174644096
Ohja er mag ook wel wat meer aandacht voor kunstgeschiedenis in de breedste zin van het woord.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174644663
Frans en Duits (en in sommige gevallen latijn) mogen wat mij betreft verdwijnen of in ieder geval flink verminderd aangeboden worden. In plaats daarvan zou ik dan lessen geven waar men daadwerkelijk iets aan heeft. Verzorging vind ik wat dat betreft nog onderbelicht en een hoop scholen slaan dat gewoon helemaal over.

En geschiedenis mag wel iets minder de nadruk leggen op jaartallen in je hoofd stampen en iets dieper ingaan op wat er daadwerkelijk gebeurde en waarom.
Conscience do cost.
  woensdag 25 oktober 2017 @ 11:01:47 #5
334810 Knal_Erwt
Doet pang op de grond
pi_174644722
Lesje belasting invullen
  woensdag 25 oktober 2017 @ 11:01:54 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174644724
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 10:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Ohja er mag ook wel wat meer aandacht voor kunstgeschiedenis in de breedste zin van het woord.
Wat hebben kinderen daaraan als ze een rekenmachine moeten pakken voor een simpele rekensom?

Dat ze eerst maar weer een de tafeltjes en basisregels Nederlandse taal erin stampen. En ja letterlijk stampen. Zoals dat vroeger ging. Saai? Zeker! Maar wel effectief.
And so is the past
pi_174644772
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 10:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Ohja er mag ook wel wat meer aandacht voor kunstgeschiedenis in de breedste zin van het woord.
Waarom? prachtig vak.
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 11:21:30 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174645157
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 11:04 schreef Rangono het volgende:

[..]

Waarom? prachtig vak.
Ja daarom dus meer aandacht daar naartoe...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 11:23:00 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174645207
quote:
7s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 11:01 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Wat hebben kinderen daaraan als ze een rekenmachine moeten pakken voor een simpele rekensom?

Dat ze eerst maar weer een de tafeltjes en basisregels Nederlandse taal erin stampen. En ja letterlijk stampen. Zoals dat vroeger ging. Saai? Zeker! Maar wel effectief.
Wat heb je aan de basisregeltjes als je niet de verbeelding hebt om ze inventief te gebruiken. Als je alleen maar focust op regels leer je kinderen nooit van gebaande paden afwijken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 25 oktober 2017 @ 11:23:20 #10
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_174645216
Het is per sschool redelijk verschillend hoe er les gegeven word, ik merkte dat bij de vorige school wat oudere boeken werden gebruikt waar sommige details in de loop der tijd veranderd waren, zoals taal boeken waarbij dus nog een oude spelling in zaten, de betreffende Leeraar loste dit op door aan het begin van schooljaar dit door de leerlingen zelf te laten aanpassen.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 10:58 schreef ems. het volgende:
Frans en Duits (en in sommige gevallen latijn) mogen wat mij betreft verdwijnen of in ieder geval flink verminderd aangeboden worden. In plaats daarvan zou ik dan lessen geven waar men daadwerkelijk iets aan heeft. Verzorging vind ik wat dat betreft nog onderbelicht en een hoop scholen slaan dat gewoon helemaal over.

En geschiedenis mag wel iets minder de nadruk leggen op jaartallen in je hoofd stampen en iets dieper ingaan op wat er daadwerkelijk gebeurde en waarom.
Duits is een beetje regio gebonden, zeker aan de grens is het een erg belangrijke taal.
Frans is gewoon KUDT!

Als je die stomme grijns ziet, wil je niks anders dan hem op de bek timmeren!

Of heb alleen ik dat :?

Dat geschiedenis gedeelte ben ik het heel erg mee eens :)

[ Bericht 4% gewijzigd door theguyver op 25-10-2017 11:48:22 ]
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_174645692
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 11:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja daarom dus meer aandacht daar naartoe...
Oh, meer. Excuus. :)
pi_174646507
Ik ben het niet eens met het verminderd lesgeven in Frans en Duits. Hoewel ik vroegah een teringhekel had aan Frans, ben ik blij dat ik destijds Duits gehad heb, en er het havo examen voor gehaald heb. In technisch en zakelijk verkeer komt Duits veel voor. (zeker niet alleen in de grensstreek!) Het is gewoon een pré. (net als Frans bij veel bedrijven). Helaas spreekt niet de hele wereld Engels.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_174646730
quote:
7s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 11:01 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Wat hebben kinderen daaraan als ze een rekenmachine moeten pakken voor een simpele rekensom?

Dat ze eerst maar weer een de tafeltjes en basisregels Nederlandse taal erin stampen. En ja letterlijk stampen. Zoals dat vroeger ging. Saai? Zeker! Maar wel effectief.
Hier ben ik het zó mee eens. Wat is dat erbarmelijk momenteel. Leren ze de leerlingen nog wel vervoegen of is dat niet meer van belang?
pi_174646762
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 11:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wat heb je aan de basisregeltjes als je niet de verbeelding hebt om ze inventief te gebruiken. Als je alleen maar focust op regels leer je kinderen nooit van gebaande paden afwijken.
Niet helemaal mee eens. Het is van groot belang om de taal goed te kunnen schrijven.
Als je soms de fouten in artikelen ziet. Het is tenenkrommend.
Dan maar stampen. Is juist goed.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lavenderr op 25-10-2017 12:46:45 ]
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 12:52:22 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174647039
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 12:39 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Niet helemaal mee eens. Het is van groot belang om de taal goed te kunnen schrijven.
Als je soms de fouten in artikelen ziet. Het is tenenkrommend.
Dan maar stampen. Is juist goed.
Ik zeg ook niet dat je niet moet stampen maar, je moet ook juist laten zien dat je anders kunt denken kunstgeschiedenis kan daar uitstekend bij helpen om buiten de gebaande paden te kijken.

Dat kan op vele vlakken bijvoorbeeld kunst en wiskunde zijn heel erg verweven. Sowieso mogen verbindingen tussen vakken wel aanschouwelijk gemaakt worden. Nu is elk vak een eilandje en het is volgensmij als leerling juist leuk te leren waar ze verbinden. Dus esscher leren tijdens wiskunde en tijdens kunstgeschiedenis, newton leren tijdens natuurkunde en tijdens wiskunde en tijdens maatschappijleer.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174647082
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 12:26 schreef Het_Bokje het volgende:
Ik ben het niet eens met het verminderd lesgeven in Frans en Duits. Hoewel ik vroegah een teringhekel had aan Frans, ben ik blij dat ik destijds Duits gehad heb, en er het havo examen voor gehaald heb.
Frans en Duits waren juist mijn beste vakken (met Frans als uitschieter met een 9,5 geeindigd). Maar om daar nou ~4 uur per week (exclusief huiswerk) in te steken voor een taal die het gros van de mensen in hun verdere leven nauwelijks gebruiken? Meh.
quote:
In technisch en zakelijk verkeer komt Duits veel voor. (zeker niet alleen in de grensstreek!) Het is gewoon een pré. (net als Frans bij veel bedrijven). Helaas spreekt niet de hele wereld Engels.
Het is misschien een pre voor de relatief kleine groep mensen die daadwerkelijk in die sectoren aan de slag gaan. Wat dat betreft vind ik bijvoorbeeld degelijk leren koken een stuk relevanter voor vrijwel iedere doelgroep waarbij talen anders dan Nederlands en Engels mogelijk als keuzevak naar voren geschoven worden.
Conscience do cost.
pi_174647189
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 12:52 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat je niet moet stampen maar, je moet ook juist laten zien dat je anders kunt denken kunstgeschiedenis kan daar uitstekend bij helpen om buiten de gebaande paden te kijken.

Dat kan op vele vlakken bijvoorbeeld kunst en wiskunde zijn heel erg verweven. Sowieso mogen verbindingen tussen vakken wel aanschouwelijk gemaakt worden. Nu is elk vak een eilandje en het is volgensmij als leerling juist leuk te leren waar ze verbinden. Dus esscher leren tijdens wiskunde en tijdens kunstgeschiedenis, newton leren tijdens natuurkunde en tijdens wiskunde en tijdens maatschappijleer.
Ja hoor, dat is ook belangrijk, maar taal is een beetje een ondergeschoven kindje aan het worden en dat vind ik zonde. Als je een artikel leest dat wemelt van de taalfouten knap ik daar vreselijk op af.
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 13:07:14 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174647365
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 12:59 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja hoor, dat is ook belangrijk, maar taal is een beetje een ondergeschoven kindje aan het worden en dat vind ik zonde. Als je een artikel leest dat wemelt van de taalfouten knap ik daar vreselijk op af.
Tja misschien onderbelicht ik dat omdat ik er zelf verschrikkelijk slecht in ben en niet het idee heb dat het heel goed aan te leren valt. En dat is natuurlijk niet eerlijk. Alleen kun je wel prima functioneren zonder heel veel gevoel voor taal. Een artikel met spelfouten kan nog wel de juiste gedachten overbrengen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174647452
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 13:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja misschien onderbelicht ik dat omdat ik er zelf verschrikkelijk slecht in ben en niet het idee heb dat het heel goed aan te leren valt. En dat is natuurlijk niet eerlijk. Alleen kun je wel prima functioneren zonder heel veel gevoel voor taal.
Natuurlijk kun je prima functioneren, maar misschien was dat stampen zo slecht nog niet. Kun je altijd op terugvallen als je een vervoeging niet zeker meer weet.
En ja, je kunt het overbrengen maar als journalist mag je gewoon dit soort fouten niet maken.
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 14:04:45 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174648602
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 13:10 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Natuurlijk kun je prima functioneren, maar misschien was dat stampen zo slecht nog niet. Kun je altijd op terugvallen als je een vervoeging niet zeker meer weet.
En ja, je kunt het overbrengen maar als journalist mag je gewoon dit soort fouten niet maken.
Het probleem met taal vind ik juist dat er geen logica in zit. Ik haalde altijd een 5,5 op mijn duits SOs omdat ik wist dat woordjes leren iets van 50 woorden in je kop stampen is, en gramatica slechts een paar regeltjes dus deed ik dat laatste haalde ik op dat onderdeel een 10 en op die andere een 1, hop 5,5. Dus wat dat betreft is taal makkelijk alleen dan komen de uitzonderingen en die uitzonderingen zijn gewoon zo gegroeid of er zijn helemaal geen aanwijsbare redenen voor. Dan ben je mij kwijt. Als je niet kunt uitleggen waarom iets zo is waarom zou je het dan doen.

:D maarja ik heb waarschijnlijk een te beta hoofd voor taal :D

Geef mij dan maar wiskunde duidelijke regels die altijd eenvoudig toepasbaar en toetsbaar zijn. Ik hoop ook altijd nog op een tekstverwerker die op een zelfde manier met taal omgaat als bij programmeren, als je iets programmeert en je runt het zegt het programma daar en daar in die en die regel gaat iets niet goed. Dan kijk daarnaar zoek je de fout en los je dat op. Bij teksten bestaat zoiets helaas niet, ik zou graag willen dat als ik een artikel schrijf het programma zegt daar is de tekst fout... maar nu blijft dat mensenwerk.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 25 oktober 2017 @ 14:06:29 #21
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_174648637
Misschien is middel-Engels dan wel iets voor je ;)
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 14:09:22 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174648680
Ik ben wel ontzettend jaloers op mensen die goed kunnen schrijven. Ik ben sowieso jaloers op mensen die iets kunnen. Misschien had ik beter mijn best moeten doen op school.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174648709
Sommen stampen, gebeurt dat zoveel dan? Toen ik op de HAVO zat, had ik profiel NT, dus Wiskunde A+B 1/2, en dan leer je gewoon over grafieken, logaritmes, sin/cos/tan, etc.

Frans is mijns inziens een overbodige taal voor Nederlanders, Spaans lijkt mij veel bruikbaarder gezien het wereldwijde aspect ervan. Sinds ik vloeiend Spaans spreek, gaat er ook een wereld voor me open - natuurlijk komt dat omdat ik in Spanje woon, maar Frans is echt voornamelijk gericht op Frankrijk, daar heb je in het zakelijk leven weinig aan in de rest van de wereld.

Verder inderdaad meer over belastingaangifte en dat soort praktische zaken.
pi_174648740
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 14:09 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben wel ontzettend jaloers op mensen die goed kunnen schrijven. Ik ben sowieso jaloers op mensen die iets kunnen. Misschien had ik beter mijn best moeten doen op school.
Jij blinkt uit in wiskunde. Kan ik ook wel jaloers op zijn maar dat heeft geen zin.
pi_174648743
Overigens was bij Nederlands het voeren van een debat een belangrijk onderwerp (hoort bij redeneren). Het gold als de helft van mijn eindcijfer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')