abonnement Unibet Coolblue
  maandag 16 oktober 2017 @ 02:59:03 #1
415912 Planga
They say an end can be a start
pi_174444529
Beste allemaal,

Ik werk al een jaar of drie voor dezelfde werkgever. Ik heb een vast contract zonder Cao.

Een dezer dagen wil ik mijn ontslag indienen. Per 1 januari 2018 kan ik elders gaan werken. Er geldt een opzegtermijn van een maand in mijn contract.

Nu heb ik nog 149,5 verlofuren staan. Mijn contract is op basis van 32 uur.

Is het toegestaan om de 5 weken voor mijn ontslag die uren op te maken?
Leef in het moment. Gisteren en morgen zijn een illusie.
  maandag 16 oktober 2017 @ 03:03:35 #2
149959 SQ
snelle trees
pi_174444533
Wat staat er in je contract?
disclaimer
  maandag 16 oktober 2017 @ 04:31:26 #3
420575 VAS
En daar is alles mee gezegd
pi_174444630
Dat is mogelijk als de werkgever daar mee instemd :)

Staat zo in mijn cao :')
't gaat
pi_174444638
Je hebt sowieso recht op uitbetaling van die uren. Als je ze liever opneemt, moet je dat vragen aan je baas, zoals VAS zegt. Zie het als een normale vakantie-aanvraag. In principe moet je werkgever jou in de gelegenheid stellen je verlof op te nemen, maar hij kan dat weigeren bij zwaarwegend bedrijfsbelang. Bijvoorbeeld als je heel lang achter elkaar verlof op wil nemen of als je timing erg slecht is.

Overigens: mocht je werkgever toestemmen, dan kun je ook bespreken om je contract te laten eindigen per 31 januari en nog tot de kerst te blijven werken. Dan krijg je januari van twee werkgevers betaald. Is financieel vaak net wat gunstiger dan je uren uit laten betalen. Je hebt dan natuurlijk alleen geen 5 weken vakantie voor je nieuwe baan begint.
pi_174444909
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 04:39 schreef Botje- het volgende:
Overigens: mocht je werkgever toestemmen, dan kun je ook bespreken om je contract te laten eindigen per 31 januari en nog tot de kerst te blijven werken. Dan krijg je januari van twee werkgevers betaald. Is financieel vaak net wat gunstiger dan je uren uit laten betalen.
Hoezo is dit gunstiger?
pi_174445006
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 07:14 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Hoezo is dit gunstiger?
Je bouwt een maand langer recht op vakantiegeld, eventuele bonus en pensioen op. Daarnaast bouw je ook nog een dag of 2-3 extra verlof op wat je aan het einde van het contract uit kunt laten betalen (of opnemen).
pi_174445041
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 07:34 schreef Botje- het volgende:

[..]

Je bouwt een maand langer recht op vakantiegeld, eventuele bonus en pensioen op. Daarnaast bouw je ook nog een dag of 2-3 extra verlof op wat je aan het einde van het contract uit kunt laten betalen (of opnemen).
Je kunt maar bij 1 werkgever loonheffingskorting toepassen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174445056
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 07:42 schreef halfway het volgende:

[..]

Je kunt maar bij 1 werkgever loonheffingskorting toepassen.
Ja, dus je krijgt over 1 maand geen loonheffingskorting vooraf bij 1 van je werkgevers. Maar bij je aangifte over het gehele jaar wordt alles op een grote hoop gegooid en betaal/krijg je gewoon waar je recht op hebt. Die korting moet je meer zien als voorschot op je aangifte. Het is namelijk een voorschot op arbeidskorting en algemene heffingskorting. Deze worden in je aangifte gewoon berekend tegen je jaarloon, ongeacht voor hoeveel werkgevers je gewerkt hebt.
  Moderator maandag 16 oktober 2017 @ 08:29:39 #9
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_174445356
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 04:39 schreef Botje- het volgende:
Overigens: mocht je werkgever toestemmen, dan kun je ook bespreken om je contract te laten eindigen per 31 januari en nog tot de kerst te blijven werken. Dan krijg je januari van twee werkgevers betaald. Is financieel vaak net wat gunstiger dan je uren uit laten betalen. Je hebt dan natuurlijk alleen geen 5 weken vakantie voor je nieuwe baan begint.
Zou een stomme werkgever zijn om daarmee in te stemmen. Hij loopt alleen maar risico's in dat scenario.
pi_174445508
quote:
3s.gif Op maandag 16 oktober 2017 08:29 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Zou een stomme werkgever zijn om daarmee in te stemmen. Hij loopt alleen maar risico's in dat scenario.
Er zijn er zat die dat doen hoor. En daarnaast: wat is daar anders aan dan als TS zijn contract per 31-12 op zou zeggen en de laatste 5 weken niet meer komt? Je schuift alleen de einddatum op.

Het enige verschil is voor TS zelf: wil je in januari dubbel betaald worden (met alle bonussen etc) of wil je 5 weken echt vakantie hebben? Edit: beide opties moeten natuurlijk in samenspraak met je werkgever. Het enige waar je volgens mij echt recht op hebt zonder zijn toestemming, is uitbetaling van je uren aan het eind van je contract.

[ Bericht 10% gewijzigd door Botje- op 16-10-2017 09:24:05 ]
  Moderator maandag 16 oktober 2017 @ 09:37:43 #11
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_174446082
quote:
3s.gif Op maandag 16 oktober 2017 08:29 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Zou een stomme werkgever zijn om daarmee in te stemmen. Hij loopt alleen maar risico's in dat scenario.
heeft de mijne gedaan. Enige waar je rekenschap mee moet houden als ontvanger is dat je geen dubbele loonheffing doet
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_174446170
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 08:49 schreef Botje- het volgende:

[..]

Er zijn er zat die dat doen hoor. En daarnaast: wat is daar anders aan dan als TS zijn contract per 31-12 op zou zeggen en de laatste 5 weken niet meer komt? Je schuift alleen de einddatum op.
Bijvoorbeeld als TS in januari ziek wordt, dan gaat hij per 1-2 ziek uit dienst met kans op een hele grote kostenpost voor de werkgever.
pi_174446650
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 09:43 schreef djh77 het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld als TS in januari ziek wordt, dan gaat hij per 1-2 ziek uit dienst met kans op een hele grote kostenpost voor de werkgever.
Maar dat is toch ook zo als hij zijn contract per 31-12 eindigt en al 5 weken eerder stopt met werken, zoals TS zelf voorstelt? Zelfs zonder verlof op te nemen in de laatste weken is er het risico dat iemand na de opzegging, maar voor de daadwerkelijke einddatum, ziek wordt.

Ik denk dat jullie er een beetje teveel achter zoeken. Risico op ziekte heb je als werkgever altijd, of een werknemer nou een maandje langer in dienst is of niet. Of zie ik het dan echt helemaal verkeerd?

Bij ons op het werk is het in ieder geval nooit een probleem, zeker bij mensen die op een 'normale manier' weg gaan, zonder ruzie o.i.d. Mensen zeggen gewoon hun contract op per een bepaalde datum (31-01 in dit voorbeeld) en vragen de laatste paar weken verlof. Wat ze dan in hun vakantie doen, vakantie vieren of alvast bij een nieuwe werkgever beginnen, maakt dan niet uit. Mocht de werkgever geen verlof willen toekennen, ook goed, dan werk je tot de laatste dag van je contract en krijg je je uren uitbetaald. Maar het is echt geen misbruik om de mogelijkheden van bovenstaande met je werkgever te bespreken.

[ Bericht 17% gewijzigd door Botje- op 16-10-2017 10:20:23 ]
pi_174447079
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 08:49 schreef Botje- het volgende:

[..]

Er zijn er zat die dat doen hoor. En daarnaast: wat is daar anders aan dan als TS zijn contract per 31-12 op zou zeggen en de laatste 5 weken niet meer komt? Je schuift alleen de einddatum op.

Het enige verschil is voor TS zelf: wil je in januari dubbel betaald worden (met alle bonussen etc) of wil je 5 weken echt vakantie hebben? Edit: beide opties moeten natuurlijk in samenspraak met je werkgever. Het enige waar je volgens mij echt recht op hebt zonder zijn toestemming, is uitbetaling van je uren aan het eind van je contract.
Het feit dat TS ziek kan worden in januari bijvoorbeeld.
pi_174447097
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:10 schreef Botje- het volgende:
Maar dat is toch ook zo als hij zijn contract per 31-12 eindigt en al 5 weken eerder stopt met werken, zoals TS zelf voorstelt?
Nee want als hij dan ziek wordt in januari heeft de huidige werkgever er geen last meer van.
pi_174447904
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:34 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee want als hij dan ziek wordt in januari heeft de huidige werkgever er geen last meer van.
Ja joh, technisch heb je gelijk.. Maar dan kun je beter geen personeel hebben als je daar zo bang voor bent. Die ene maand meer of minder in dienst maakt echt geen zier uit. Als TS nog tot eind januari was blijven werken ipv eind december had de werkgever exact hetzelfde ‘risico’ gelopen. Jullie zijn wel zwartkijkers zeg. Als werkgever toch akkoord is met 5 weken verlof voor uitdiensttreding, dan maakt het toch niks uit of die einddatum nu in december of januari is en wat TS in die verloftijd aan het doen is? Voor hetzelfde geld krijgt TS zijn 5 weken verlof voor einddatum 31-12 en start ie 1-12 al ergens anders...

Nogmaals TS: geen idee of je het überhaupt overweegt of dat je liever je vakantie neemt, maar als je een normale werkgever hebt en je gaat niet met ruzie weg, is zoiets echt wel bespreekbaar, en zeker geen misbruik. Je hebt tenslotte ook al die tijd ‘teveel gewerkt’ voor het vakantiegeld en pensioenopbouw die je hebt gekregen.
pi_174448314
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 11:12 schreef Botje- het volgende:
Die ene maand meer of minder in dienst maakt echt geen zier uit.
Nee die kan heel veel verschil maken en werkgever heeft niets te winnen. Gewoon aan het einde contract de uren uitbetalen en afscheid nemen.
pi_174448668
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 11:35 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee die kan heel veel verschil maken en werkgever heeft niets te winnen. Gewoon aan het einde contract de uren uitbetalen en afscheid nemen.
En dan mag TS volgens jou dus ook niet in december al vrij nemen?

Wat werkgever te winnen heeft tegenover uit dienst per 31-12 en 5 weken verlof in dit voorbeeld is overigens dat TS nog werkzaam blijft tot de kerst, ipv tot eind november. Langere overdracht mogelijk etc.

Maar goed, het was maar een tip.
pi_174448746
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 11:51 schreef Botje- het volgende:

[..]

En dan mag TS volgens jou dus ook niet in december al vrij nemen?

Wat werkgever te winnen heeft tegenover uit dienst per 31-12 en 5 weken verlof in dit voorbeeld is overigens dat TS nog werkzaam blijft tot de kerst, ipv tot eind november. Langere overdracht mogelijk etc.

Maar goed, het was maar een tip.
Alleen als dat kan qua bezetting op het werk en datzelfde geldt dus ook voor de overdracht. Ik vind het een vreemde gedachte dat TS vrij moet krijgen omdat het contract eindigt. De normale regels voor vrij nemen gelden ook in deze omstandigheden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wespensteek op 16-10-2017 12:45:46 ]
pi_174449627
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 11:54 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Alleen als dat kan qua bezetting op het werk en datzelfde geld dus ook voor de overdracht. Ik vind het een vreemde gedachte dat TS vrij moet krijgen omdat het contract eindigt. De normale regels voor vrij nemen gelden ook in deze omstandigheden.
Dat ben ik met je eens en dat is ook precies wat ik in mijn eerste reactie al zei, zie hieronder. De werkgever moet niks, je enige recht is dat de uren uitbetaald worden. Maar je kunt het gerust voorstellen. In overleg kan heel veel.

quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 04:39 schreef Botje- het volgende:
Je hebt sowieso recht op uitbetaling van die uren. Als je ze liever opneemt, moet je dat vragen aan je baas, zoals VAS zegt. Zie het als een normale vakantie-aanvraag. In principe moet je werkgever jou in de gelegenheid stellen je verlof op te nemen, maar hij kan dat weigeren bij zwaarwegend bedrijfsbelang. Bijvoorbeeld als je heel lang achter elkaar verlof op wil nemen of als je timing erg slecht is.
  Moderator maandag 16 oktober 2017 @ 14:16:09 #21
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_174451245
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 09:37 schreef Renesite het volgende:

[..]

heeft de mijne gedaan. Enige waar je rekenschap mee moet houden als ontvanger is dat je geen dubbele loonheffing doet
Het probleem voor een werkgever is, dat als TS om wat voor reden dan ook uit valt in de maand van het "schijndienstverband", de werkgever ook belast wordt met een eventuele premieverhoging bij langdurige arbeidsongeschiktheid.

Maar ik zie dat iemand me al voor was ;)
  Moderator maandag 16 oktober 2017 @ 15:50:16 #22
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_174452994
quote:
3s.gif Op maandag 16 oktober 2017 14:16 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Het probleem voor een werkgever is, dat als TS om wat voor reden dan ook uit valt in de maand van het "schijndienstverband", de werkgever ook belast wordt met een eventuele premieverhoging bij langdurige arbeidsongeschiktheid.

Maar ik zie dat iemand me al voor was ;)
klopt. Los daarvan. Meer de particuliere tip. De zakelijke doet me minder ;)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_174454976
quote:
3s.gif Op maandag 16 oktober 2017 08:29 schreef Armani XL het volgende:

Zou een stomme werkgever zijn om daarmee in te stemmen. Hij loopt alleen maar risico's in dat scenario.
Of de werkgever neemt dit voor lief aangezien hij redeneert dat hij niks aan een voormalig werknemer heeft die toch weggaat en weg wil.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2017 17:49:36 ]
pi_174457305
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 07:34 schreef Botje- het volgende:

[..]

Je bouwt een maand langer recht op vakantiegeld, eventuele bonus en pensioen op. Daarnaast bouw je ook nog een dag of 2-3 extra verlof op wat je aan het einde van het contract uit kunt laten betalen (of opnemen).
Vakantietoeslag krijg je ook over je betaalde vakantieuren.
Opbouw verlof klopt wel ja.
Pensioen kan je ook als nadeel zien als je liever geen eigen bijdrage meer doet.
Als je lease auto mag houden heb je ook nog bijtelling.
Eerst denken, dan typen
pi_174457668
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 19:41 schreef Piger het volgende:

[..]

Vakantietoeslag krijg je ook over je betaalde vakantieuren.
Ik had hier zelf nog nooit van gehoord maar heb het opgezocht en het lijkt er inderdaad op dat je gelijk hebt :) Vraag me wel af hoe vaak dat in de praktijk wordt gebracht. Bij ons vinden er regelmatig uitbetalingen van uren plaats (ook zonder uitdiensttreding) en in die berekeningen wordt nooit rekening gehouden met vakantiegeld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')