Dat is een beetje het punt van de IKEA. Ze maken geen fietsen. Je krijgt enkel de onderdelen. De fiets moet je dan zelf in elkaar zetten.quote:Op zaterdag 7 oktober 2017 11:09 schreef Hamzoef het volgende:
Nu werd ik geattendeerd op een ikea-fiets. Ik wist niet eens dat ze fietsen maakten.
Maar de specs van de IKEA fiets zijn echt beter, alsmede hun garantie. Gazelle is toch ook niet meer wat het geweest is?quote:Op zaterdag 7 oktober 2017 11:19 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Liever koop je voor dezelfde prijs een degelijke basis Gazelle.
https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-esprit-c-heren
Ja, maar dat zal wel niet zo ingewikkeld zijn toch? Ik denk alleen dat je in geval van reparatie wellicht op onwelwillende fietsenmakers stuit.quote:Op zaterdag 7 oktober 2017 11:26 schreef borbit het volgende:
[..]
Dat is een beetje het punt van de IKEA. Ze maken geen fietsen. Je krijgt enkel de onderdelen. De fiets moet je dan zelf in elkaar zetten.
Er zal wel een boekje bijzitten. En als je nieuwe onderdelen kan kopen bij IKEA zou je het in theorie zelf moeten kunnen fiksen aangezien je hem zelf in elkaar hebt gezet. Maar of dat ook echt zo werkt weet ik niet.quote:Op zaterdag 7 oktober 2017 11:31 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ja, maar dat zal wel niet zo ingewikkeld zijn toch? Ik denk alleen dat je in geval van reparatie wellicht op onwelwillende fietsenmakers stuit.
Google Kaput?quote:Op zaterdag 7 oktober 2017 11:40 schreef Juup© het volgende:
http://www.ikea.com/nl/nl(...)mily_products/35775/
Ik kan nergens vinden dat je de fiets geheel zelf in elkaar moet zetten zoals bij sommige van hun andere producten.
Nee, maar ik kon op de IKEA website niets vinden van een handleiding.quote:Op zaterdag 7 oktober 2017 12:38 schreef halfway het volgende:
[..]
Google Kaput?
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/ikea-sladda-in-elkaar-zetten/
Productietechnisch ook het meest efficiënte en dat kun je dan ook claimen inderdaad.quote:Op zaterdag 7 oktober 2017 13:22 schreef Hamzoef het volgende:
Ik zie trouwens dat ze geen mannen of vrouwen model hebben.
Zou dit een bewuste keuze zijn ivm de genderneutrale hype die nu gaande is?
Schijfremmen zijn makkelijk af te stellen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2017 13:57 schreef embedguy het volgende:
2 automatische versnellingen zou mijn ding niet zijn, ziet er verder wel aardig eruit.
Heb het idee dat een ketting niet gek veel onderhoud vergt, of dat de moeite is vraag ik me af. Lampjes op batterij (waar de meeste fietsen batterijloos zijn afaik) zullen meer onderhoud vergen lijkt me. Verder gok ik dat die voorschrijfrem op den duur gaat aanlopen. Maar dat is puur een gok/gevoel.
Wat betreft het unisex frame; hij was er al voordat de genderneutraliteit hype er was (als mijn gevoel voor tijd een beetje klopt). Puur besparing op productie- vervoer- en opslagkosten lijkt me.
Azor.quote:Op zaterdag 7 oktober 2017 13:00 schreef Farenji het volgende:
Als je echt op zeker wil spelen zou ik voor een goede Nederlandse fiets gaan, bijv Batavus of Gazelle.
Edit, nvm.quote:Op zaterdag 7 oktober 2017 14:25 schreef Andyy het volgende:
[..]
Schijfremmen zijn makkelijk af te stellen.
Kijk nog eens naar die plaatjes, het is geen hydraulische schijfrem maar een mechanischequote:Op zaterdag 7 oktober 2017 16:43 schreef embedguy het volgende:
[..]
Maar als de zuiger niet goed teruggaat, heb je daar niets aan.
Ik heb het dan over de lange duur. Over 10 jaar ofzo, als de afdichtingen ed poreus beginnen te raken, er lucht in het systeem komt en/of er aanslag komt te zitten bij de zuiger. Mja, geen idee hoe realistisch dat dit is maar ik kan me voorstellen dat het dat wel is.
Oh verrot , nvm.quote:Op zaterdag 7 oktober 2017 16:45 schreef Andyy het volgende:
[..]
Kijk nog eens naar die plaatjes, het is geen hydraulische schijfrem maar een mechanische
Een Batavus zonder versnellinen en met terugtrap-rem. Ikea heb uiteindelijk toch maar niet gedaan. (gezien eerdere ervaringen mbt IKEA-kwaliteit)quote:
Is dat die met dat rek voorop?quote:Op vrijdag 29 december 2017 20:25 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Een Batavus zonder versnellinen en met terugtrap-rem. Ikea heb uiteindelijk toch maar niet gedaan. (gezien eerdere ervaringen mbt IKEA-kwaliteit)
Die van jou heeft geen versnellingen, schreef je. Die van mij wel (3), ik heb hem ooit een keer gewonnen. Fantastische fiets, zeer solide, maar je moet er geen 20 kilometer mee rijden.quote:
Waarom niet 20 km mee rijden?quote:Op vrijdag 29 december 2017 22:09 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Die van jou heeft geen versnellingen, schreef je. Die van mij wel (3), ik heb hem ooit een keer gewonnen. Fantastische fiets, zeer solide, maar je moet er geen 20 kilometer mee rijden.
Ding is niet kapot te krijgen. Ideaal voor boodschappen en tegen weer en wind. Zo'n terugtrap is onderhoudsvrij, geen gezeur met glijdende handremmen.
Je hebt heel veel weerstand. Fietst veel zwaarder dan een lichte hybride fiets. Daar fiets je makkelijk 20-25km/uur mee. Als je dat met deze fiets ook doet, ben je kapot.quote:Op vrijdag 29 december 2017 23:21 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Waarom niet 20 km mee rijden?
Hij is een beetje zwaar.quote:Op vrijdag 29 december 2017 23:21 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Waarom niet 20 km mee rijden?
die vind ik wel héél erg ehhh... Female..quote:Op vrijdag 29 december 2017 23:31 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Hij is een beetje zwaar.
Maar ligt ook aan mij natuurlijk. Mijn conditie kan beter.
Ik heb deze:
[ afbeelding ]
(foto gejat van internet)
Heerlijke fiets
Hij is echt stevig. Kan alle wegen aan. Hier in de buurt zijn de wegen niet best en hier en daar en daar een kuiltje, maar geen probleem hoor, Alleen als je een tas op het rek zet met een beetje tegenwind heb je spierkracht nodig. Minpunt is de bel...
ik cruise tegenwoordig rond op een elektrische fiets, vrouwenmodel. boeit mij nou hoe dat eruit ziet. je bent net een brommer maar dan zonder geluid.quote:Op zaterdag 30 december 2017 00:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
die vind ik wel héél erg ehhh... Female..
ik doe het allemaal niet; niet brommeren, niet pedaleren en ook niet op een elektrisch ding. Ik héb niet eens een fiets.quote:Op zaterdag 30 december 2017 00:27 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
ik cruise tegenwoordig rond op een elektrische fiets, vrouwenmodel. boeit mij nou hoe dat eruit ziet. je bent net een brommer maar dan zonder geluid.
ik heb juist geen auto vooralsnog. Dat balanceert dan weer mooi uit allemaal he.quote:Op zaterdag 30 december 2017 00:40 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ik doe het allemaal niet; niet brommeren, niet pedaleren en ook niet op een elektrisch ding. Ik héb niet eens een fiets.
Ja, dat kan, maar ik had hem gewonnen.quote:Op zaterdag 30 december 2017 00:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
die vind ik wel héél erg ehhh... Female..
Niet helemaal, je moet er wel voor zorgen dat je ketting op spanning blijft. Doe je dit niet en je ketting valt eraf, is het verdomd vervelend wanneer je net op een kruising aanrijdt...quote:Op vrijdag 29 december 2017 22:09 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Zo'n terugtrap is onderhoudsvrij
Kettingspannen hoort er wel bij ja, kettingen slijten nou eenmaal, maar dat is op zich een klusje van een paar minuten. Alsnog veel minder onderhoud dan een derailleur die je vaak moet smeren en waar de ketting en cassettes regelmatig vervangen moeten worden.quote:Op zondag 31 december 2017 01:27 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Niet helemaal, je moet er wel voor zorgen dat je ketting op spanning blijft. Doe je dit niet en je ketting valt eraf, is het verdomd vervelend wanneer je net op een kruising aanrijdt...
Wellicht zijn dit wel studentenfiets problemen (daar had ik het mee)
nouja, het is natuurlijk niet alleen spannen, maar ook tijdig vervangen, evenals de kransen. Moet ik wel bijzeggen dat alles bij mij helemaal open lag en altijd buiten stond.quote:Op zondag 31 december 2017 10:16 schreef Farenji het volgende:
[..]
Kettingspannen hoort er wel bij ja, kettingen slijten nou eenmaal, maar dat is op zich een klusje van een paar minuten. Alsnog veel minder onderhoud dan een derailleur die je vaak moet smeren en waar de ketting en cassettes regelmatig vervangen moeten worden.
De ikeafiets waar het hier over ging had een riem ipv ketting en die slijt/rekt niet of veel minder, dus dat is als het goed is wel onderhoudsvrij.
Ik dat je beter onderhoudsarm kan zeggen. Een riem aandrijving heeft meer verlies wat betreft wrijving, een ketting heeft het meest hoge rendement, dat draagt bij of een fiets lekker fietst. Ik kan me dan dus prima voorstellen dat deze fiets 'zwaar' fietst alleen al om de riem aandrijving.quote:Op zondag 31 december 2017 10:16 schreef Farenji het volgende:
[..]
Kettingspannen hoort er wel bij ja, kettingen slijten nou eenmaal, maar dat is op zich een klusje van een paar minuten. Alsnog veel minder onderhoud dan een derailleur die je vaak moet smeren en waar de ketting en cassettes regelmatig vervangen moeten worden.
De ikeafiets waar het hier over ging had een riem ipv ketting en die slijt/rekt niet of veel minder, dus dat is als het goed is wel onderhoudsvrij.
Welke fiets is datquote:Op zondag 31 december 2017 13:40 schreef mrPanerai het volgende:
Goeie fiets is toch wel een z'n geld waard.
Dan neem je'm toch ff sneller... Doe niks meer onder de 6km met de auto
[ afbeelding ]
Riemaandrijving zie je steeds vaker, zeker in het echt hoge segment (bijv wereldreisfietsen van 4k+ euro). Ik hoor daar heel enthousiaste verhalen over van mensen met verstand en ervaring. Kan me niet voorstellen dat die concessies willen doen wb traprendement.quote:Op zondag 31 december 2017 13:16 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Ik dat je beter onderhoudsarm kan zeggen. Een riem aandrijving heeft meer verlies wat betreft wrijving, een ketting heeft het meest hoge rendement, dat draagt bij of een fiets lekker fietst. Ik kan me dan dus prima voorstellen dat deze fiets 'zwaar' fietst alleen al om de riem aandrijving.
Ik heb het even snel na gezocht. Ik denk dat ik zelf in de war ben met een cardan-overbrenging. De riem heeft welliswaar een minder hoog rendement dan een ketting, maar het is niet veel. In tegenstelling tot een cardan waar je al snel richting de 10% verlies gaat.quote:Op zondag 31 december 2017 16:07 schreef Farenji het volgende:
[..]
Riemaandrijving zie je steeds vaker, zeker in het echt hoge segment (bijv wereldreisfietsen van 4k+ euro). Ik hoor daar heel enthousiaste verhalen over van mensen met verstand en ervaring. Kan me niet voorstellen dat die concessies willen doen wb traprendement.
Ja, in combinatie met zo'n 14 speed Rohloff naafversnelling, ik zou het wel weten hoor, jammer dat die dingen zo stervensduur zijn. Je mag er zo ruim 1000 euro voor bijtellen...quote:Op woensdag 3 januari 2018 15:11 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Ik heb het even snel na gezocht. Ik denk dat ik zelf in de war ben met een cardan-overbrenging. De riem heeft welliswaar een minder hoog rendement dan een ketting, maar het is niet veel. In tegenstelling tot een cardan waar je al snel richting de 10% verlies gaat.
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=18728
http://www.bikeradar.com/(...)ich-is-faster-36074/
Als ik zou kunnen kiezen, dan spreekt mij een riem ook meer aan.
Joh ik heb het zelfs op de motor, ideaal. Geen gezeik met smeren en roest meer.quote:Op zondag 31 december 2017 16:07 schreef Farenji het volgende:
[..]
Riemaandrijving zie je steeds vaker, zeker in het echt hoge segment (bijv wereldreisfietsen van 4k+ euro). Ik hoor daar heel enthousiaste verhalen over van mensen met verstand en ervaring. Kan me niet voorstellen dat die concessies willen doen wb traprendement.
quote:Op woensdag 3 januari 2018 15:57 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Joh ik heb het zelfs op de motor, ideaal. Geen gezeik met smeren en roest meer.
Dat doe je uiteindelijk wel met een riem, het is een afweging tussen onderhoudsvrij en meer efficiency. Al is het verschil niet heel groot meer, vroeger scheelde het nog wel 10% maar nu ligt het eerder op 5% minder efficient. Je merkt het wel maar het is geen dealbreaker. Als ik ooit een andere fiets koop wordt het er denk ik ook een met riemaandrijving (als de riemen tenminste net zo goed verkrijgbaar blijven als de extreem universele ketting).quote:Op zondag 31 december 2017 16:07 schreef Farenji het volgende:
[..]
Riemaandrijving zie je steeds vaker, zeker in het echt hoge segment (bijv wereldreisfietsen van 4k+ euro). Ik hoor daar heel enthousiaste verhalen over van mensen met verstand en ervaring. Kan me niet voorstellen dat die concessies willen doen wb traprendement.
Motofietsen met cardan of riemaandrijving zijn helaas nog altijd niet de norm. Dé reden dat ik momenteel geen motorfiets heb, ik kan hem in de berging niet kwijt en een motorfiets met ketting in weer en wind buiten laten staan gaat hem niet worden.quote:Op woensdag 3 januari 2018 17:24 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Het lijkt me super, maar de motoren waar dit op zit spreken me niet aan. Ik heb nu dus een ketting overbrenging en heb echt irritatie van hoeveel werk eraan vast hangt. Ik zing mijn tijd nu nog even uit tot ik hem verkoop. Op mijn volgende (vol A rbw) motorfiets zal ik in elk geval een oliesmeer systeem monteren. Al wordt dit ook een modernere motor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |