abonnement Unibet Coolblue
pi_174162458
Een paar jaar terug had Ligo zwaartekrachtgolven gedetecteerd. Daarvoor is nu de nobelprijs toegekend. De Nobelprijswinnaars zijn Rainer Weiss, Barry Barish en Kip Thorne. Kip Thorne is ook producer van de film Interstellar.

quote:
Nobelprijs Natuurkunde voor onderzoek zwaartekrachtgolven

De Nobelprijs voor Natuurkunde is toegekend aan de Amerikanen Rainer Weiss, Barry Barish en Kip Thorne. Ze waren twee jaar geleden betrokken bij de baanbrekende ontdekking van zwaartekrachtgolven, een fenomeen dat Albert Einstein honderd jaar geleden bedacht maar dat nooit kon worden bewezen.

De winnaars krijgen een bedrag van 9 miljoen Zweedse kroon, oftewel bijna 940.000 euro. De ene helft gaat naar Weiss, de andere helft moeten Barish en Thorne delen.

Vorig jaar ging de Nobelprijs voor Natuurkunde naar drie Britse wetenschappers. Ze werden gelauwerd voor hun onderzoek naar topologische faseovergangen van materie.

Het is de tweede Nobelprijs die deze week is toegekend. Gisteren werden drie Amerikaanse slaapritme-onderzoekers geëerd met de Nobelprijs voor Geneeskunde. De komende dagen volgen de andere categorieën.

https://nos.nl/artikel/21(...)rtekrachtgolven.html
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:10:34 #2
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_174163198
Zeer verdiend natuurlijk _O_
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_174165074
Zeer terecht.

_O_
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 14:29:25 #4
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_174165345
Mooi beloning.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_174177584
Eigenlijk zijn deze golven trillingen van de ruimte-tijd.
Omdat dit moeilijk voor te stellen is heeft men het zwaartekrachtgolven genoemd.
Mijn vraag is: Is dat wel terecht?
Wat zouden we merken van een sterke zwaartekrachtgolf als die de aarde trof?
Dansen we dan op en neer zoals bij een aardbeving of moet ik me daarbij iets anders voorstellen?
pi_174178270
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:57 schreef Schonedal het volgende:
Eigenlijk zijn deze golven trillingen van de ruimte-tijd.
Omdat dit moeilijk voor te stellen is heeft men het zwaartekrachtgolven genoemd.
Mijn vraag is: Is dat wel terecht?
Wat zouden we merken van een sterke zwaartekrachtgolf als die de aarde trof?
Dansen we dan op en neer zoals bij een aardbeving of moet ik me daarbij iets anders voorstellen?
Dat denk ik niet.. maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wat het eerste is dat een gewone waarnemer daarvan zou kunnen merken. Het zal sowieso een extreme zwaartekrachtgolf moeten zijn dan. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174182047
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:57 schreef Schonedal het volgende:
Eigenlijk zijn deze golven trillingen van de ruimte-tijd.
Omdat dit moeilijk voor te stellen is heeft men het zwaartekrachtgolven genoemd.
Mijn vraag is: Is dat wel terecht?
Wat zouden we merken van een sterke zwaartekrachtgolf als die de aarde trof?
Dansen we dan op en neer zoals bij een aardbeving of moet ik me daarbij iets anders voorstellen?
We zouden alles om ons heen vervormd zien worden in richtingen die afhangen van de polarisatie van de golf :)
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')