abonnement Unibet Coolblue
pi_173716623
Hoi allen,

Ik zit in de volgende situatie. Wij gaan een voorlopig koopcontract ondertekenen en onze huidige woning (met veel overwaarde) is nog niet verkocht.
Voor een hypotheek willen mijn ouders mijn studieschuld aflossen (7700 euro) zodat ik een hogere hypotheek kan afsluiten. Ik kan nu immers nog niet bij de overwaarde. Zij mogen mij dit bedrag belastingvrij schenken. Ik wil dit bedrag terugbetalen zodra ik bij de overwaarde van mijn huidige woning kan. Ik mag echter maar 2129 euro belastingvrij aan mijn ouders schenken. Iemand een idee hoe ik 7700 aan mijn ouders kan laten toekomen, zonder hierover belasting te betalen ? Bv via broer "? Wie heeft hier ervaring mee?
everybody's got something to hide, except me and my monkey
pi_173716706
Gewoon lening van je ouders 'op papier'

rente betalen

huis verkopen

lening terugbetalen

rente onderhands terug laten geven

problem solved.

next.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  Moderator maandag 11 september 2017 @ 18:32:12 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173716753
Gewoon laten betalen/overmaken door je ouders?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_173716855
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 18:29 schreef Roces18 het volgende:
Gewoon lening van je ouders 'op papier'

rente betalen

huis verkopen

lening terugbetalen

rente onderhands terug laten geven

problem solved.

next.
Klinkt goed, ga me even verder inlezen.
everybody's got something to hide, except me and my monkey
pi_173716868
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 18:32 schreef Renesite het volgende:
Gewoon laten betalen/overmaken door je ouders?
Dan mag ik het nog steeds niet terugbetalen aan mijn ouders zonder hierover schenkbelasting te betalen
everybody's got something to hide, except me and my monkey
pi_173716895
Gewoon, envelop met geld en erbij zeggen "niet in een keer opmaken he"

En dat beide kanten op

Tenzij je je ouders niet kan vertrouwen of andersom
Dum de dum
pi_173716919
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 18:40 schreef Fe2O3 het volgende:
Gewoon, envelop met geld en erbij zeggen "niet in een keer opmaken he"

En dat beide kanten op

Tenzij je je ouders niet kan vertrouwen of andersom
Is het echt zo simpel?
everybody's got something to hide, except me and my monkey
pi_173716971
quote:
1s.gif Op maandag 11 september 2017 18:41 schreef DeLoet het volgende:

[..]

Is het echt zo simpel?
Waarom niet? Jij sort het ineens bij de bank en maakt het daarna over naar de IB groep. Het ligt onder de 15k meldplichtgrens en bij de bank zien ze wel vaker geld.

Andersom neem je het geld op en kunnen je ouders het ook weer storten. Of er boodschappen van doen het komende jaar of whatever.
Dum de dum
pi_173717062
quote:
1s.gif Op maandag 11 september 2017 18:41 schreef DeLoet het volgende:

[..]

Is het echt zo simpel?
kan ook, maar is niet de 'legale manier'
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_173717064
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 18:44 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Waarom niet? Jij sort het ineens bij de bank en maakt het daarna over naar de IB groep. Het ligt onder de 15k meldplichtgrens en bij de bank zien ze wel vaker geld.

Andersom neem je het geld op en kunnen je ouders het ook weer storten. Of er boodschappen van doen het komende jaar of whatever.
Bestaat er een mogelijkheid dat we hiermee problemen krijgen ?
everybody's got something to hide, except me and my monkey
  maandag 11 september 2017 @ 19:01:09 #11
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_173717286
Nee van 7000 euro zal de bank zich echt geen zorgen over maken. Tenzij je dit meerdere keren per jaar doet. Als jeje auto verkoopt en je krijgt 8000 cash en die stort je op de bank zal er echt geen hond naar kraaien. Denk pas bij 10.000+ bedragen dat ze vragen gaan stellen.
pi_173717519
Lening is echt beste en veiligste oplossing. En rente laten schenken.
pi_173717704
Lening en rente laten terugschenken. De oplossing van Fe2O3 en egelhond zal waarschijnlijk niet opgemerkt worden, maar het blijft illegaal.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_173717744
Lening, of anders in 4 jaar terugschenken.
  maandag 11 september 2017 @ 19:31:47 #15
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_173717946
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 19:11 schreef fokexpert het volgende:
Lening is echt beste en veiligste oplossing. En rente laten schenken.
Die lening moet je alleen wel opgeven aan de hypotheek bank als openstaande verplichting, en daarmee gaat je maximale hypotheek bedrag omlaag. Waarschijnlijk ga je door deze constructie met meer omlaag dan door het duo bedrag (want hogere rente).
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_173718355
quote:
1s.gif Op maandag 11 september 2017 19:31 schreef Clupea het volgende:

[..]

Die lening moet je alleen wel opgeven aan de hypotheek bank als openstaande verplichting, en daarmee gaat je maximale hypotheek bedrag omlaag. Waarschijnlijk ga je door deze constructie met meer omlaag dan door het duo bedrag (want hogere rente).
Juist. Dan kun je hoogstens die lening bij je ouders weer verzwijgen bij je hypotheekaanvraag. Krijg je tenminste geen ruzie met de belastingdienst etc, hoogstens met de bank ;)
  Moderator maandag 11 september 2017 @ 20:00:30 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173718589
Je ouders gewoon naar [reknr duo] het bedrag laten overmaken. Dat gedoe met geld storten links-rechts. Om het terug te betalen aan je ouders gewoon een enveloppe of zo.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_173719042
We hebben het over 7000¤ niet 70.000¤ maak dat geld over naar je rekening en betaal duo af.
  maandag 11 september 2017 @ 20:34:53 #19
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_173719337
Hoe werkt eigenlijk een lening van familie.

Stel: ik ga een huis kopen en stop mijn eigen geld en overwaarde van mijn huis erin.
Ik moet nog 140.000 euro van de bank lenen. Rente momenteel onder de 3%.

Stel ik leen die 140.000 euro bij mijn broer ( aangezien hij veel geld heeft waar hij nu belasting over betaald, heeft al een huis vrij )

Kan ik bij hem dan een familie lening aangaan en daarover zelf een rente vragen? Dus bijvoorbeeld tegen 1%?
pi_173719412
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 20:34 schreef egelhond het volgende:
Hoe werkt eigenlijk een lening van familie.

Stel: ik ga een huis kopen en stop mijn eigen geld en overwaarde van mijn huis erin.
Ik moet nog 140.000 euro van de bank lenen. Rente momenteel onder de 3%.

Stel ik leen die 140.000 euro bij mijn broer ( aangezien hij veel geld heeft waar hij nu belasting over betaald, heeft al een huis vrij )

Kan ik bij hem dan een familie lening aangaan en daarover zelf een rente vragen? Dus bijvoorbeeld tegen 1%?
Maximaal 1,25x de 'marktconforme rente' dus met vergelijkbare looptijd, zekerheidsstellingen en overige voorwaarden.
pi_173719477
Willen je ouders wel dat je het terugbetaald?
pi_173722756
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 11 september 2017 @ 23:01:17 #23
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173723358
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 19:01 schreef egelhond het volgende:
Nee van 7000 euro zal de bank zich echt geen zorgen over maken. Tenzij je dit meerdere keren per jaar doet. Als jeje auto verkoopt en je krijgt 8000 cash en die stort je op de bank zal er echt geen hond naar kraaien. Denk pas bij 10.000+ bedragen dat ze vragen gaan stellen.
TS had toch ern moouen muntenverzameling? Die heeft ie moeten verkopen om het huis te financieren.
Tot nooit .......
pi_173726717
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 20:34 schreef egelhond het volgende:
Hoe werkt eigenlijk een lening van familie.

Stel: ik ga een huis kopen en stop mijn eigen geld en overwaarde van mijn huis erin.
Ik moet nog 140.000 euro van de bank lenen. Rente momenteel onder de 3%.

Stel ik leen die 140.000 euro bij mijn broer ( aangezien hij veel geld heeft waar hij nu belasting over betaald, heeft al een huis vrij )

Kan ik bij hem dan een familie lening aangaan en daarover zelf een rente vragen? Dus bijvoorbeeld tegen 1%?
Je kunt een hypotheek (gedeeltelijk) bij je ouders afsluiten. Als je in de hypotheekakte geen pandrecht of andere zekerheden opneemt, mogen je ouders een rente vragen die ongeveer gelijk is aan de rente op een 'normale' persoonlijke lening bij een bank. Wordt er door je ouders wel pandrecht gevestigd, dan klopt het wat Deshain zegt: de rente mag ongeveer 1.25x de marktconforme rente zijn (bij gelijke looptijd, rentevaste periode, etc).

Het mooiste is als je elke maand de hypotheek bij je ouders annuïtair aflost, inclusief (hoge) rentebetaling, je ouders je deze rente ééns per jaar weer terugschenken, en je tegelijkertijd de rente bij de belastingdienst opgeeft voor de hypotheekrente-aftrek.

Uiteraard moet je deze hypotheek óf melden bij de hypotheekaanvraag bij een reguliere bank, óf je moet hem pas naderhand afsluiten. Dan is het wel belangrijk dat je niet de volle 100% financiert bij de bank natuurlijk, anders vindt de belastingdienst de hypotheek van je ouders consumptief en krijg je er alsnog geen HRA over.

Google eens op familiebank of familiehypotheek.
pi_173726908
Lenen bij je ouders geeft geen mogelijkheid om de hypotheek te verhogen.

Als zowel jij als je ouders goed van vertrouwen zijn, is schenken de enige oplossing.

Met de verhoogde vrijstelling, mogen je ouders je inderdaad in een keer het hele bedrag schenken. Alleen daarna moeten ze wel wat geduld hebben. Het terug schenken moet over minimaal 4 jaar worden uitgespreid, als je het belastingvrij wilt doen.

Als dat laatste voor je ouders een bezwaar is, kunnen ze er sowieso beter niet aan beginnen.
pi_173726969
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 09:39 schreef Ivo1985 het volgende:
waar is, kunnen ze er sow
Klopt natuurlijk, maar is een hogere hypotheek dan nodig als je het ontbrekende geld bij je ouders kunt lenen (en er meteen een belastingtechnisch gunstige constructie van kunt maken?)

Edit: het is natuurlijk nog steeds zo dat er een goed wederzijds vertrouwen moet zijn, voor welke methode je ook kiest. Vooral niet aan beginnen als je ook maar het minste vermoeden hebt dat het ooit voor problemen kan zorgen of dat je scheve gezichten krijgt bij broers/zussen enzo.
  dinsdag 12 september 2017 @ 11:08:36 #27
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_173728206
quote:
1s.gif Op maandag 11 september 2017 18:25 schreef DeLoet het volgende:
Ik wil dit bedrag terugbetalen zodra ik bij de overwaarde van mijn huidige woning kan.
Overwaarde word je geacht in de nieuwe woning te steken. Anders krijg je over dat deel geen hypotheekrenteaftrek. Nou zal dat niet zo'n schokkend bedrag zijn in dit geval.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_173728377
Waarom niet:

- Studieschuld niet aflossen
- Hypotheek aangaan bij bank
- Het bedrag wat je te kort komt lenen bij je ouders (kwalificeert ovbh ook als hypothecaire schuld)
- Rente betalen aan je ouders
- Rente aan bank EN ouders opvoeren voor hypotheekrente aftrek
- Ouders betalen rente terug (onderhands zodat de rente toch op jou drukt)

Nadeel: Je ouders betalen VRH over de vordering die ze op je hebben.
pi_173728509
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:19 schreef Certeco het volgende:
Nadeel: Je ouders betalen VRH over de vordering die ze op je hebben.
Die zouden ze ook betalen als ze het geld bij henzelf op de rekening laten staan.
pi_173728728
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:28 schreef Botje- het volgende:

[..]

Die zouden ze ook betalen als ze het geld bij henzelf op de rekening laten staan.
Mee eens, maar niet als ze het schenken. Ik noem het slechts volledigheidshalve.
pi_173728768
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:46 schreef Certeco het volgende:

[..]

Mee eens, maar niet als ze het schenken.
Touché ;)
pi_173730133
Iedereen zeer bedankt voor de input. We hebben besloten het koopcontract niet te tekenen en zsm onze eigen woning te verkopen. Pas als dat gebeurd is weer verder zoeken. Omdat er toch veel haken en ogen en onzekerheden zijn.. voelt niet goed
everybody's got something to hide, except me and my monkey
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')