abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 30 augustus 2017 @ 22:06:38 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173491875
Hoi hoi,

Ik wil in mijn tuin een behoorlijk grote schuur/tuinhuis (grondoppervlak ca 60m2/inhoud 200m3) bouwen die kwalitatief het niveau heeft van een huis (dus spouwmuren, isolatie, gladde betonvloer, electra etc).
Ik ben best handig maar heb nog nooit zo'n groot bouwproject gedaan. Ik ben bang dat wanneer ik het zelf ga doen, ik veel leer maar uiteindelijk zit met een product dat het niet is.
Het helemaal uitbesteden aan een aannemer lijkt me ook niet alles, omdat dit beduidend meer kost, omdat ik het wel leuk vind om het deels zelf in de hand te hebben. Bovendien denk ik dat het op dit moment erg lastig is om een (goede) aannemer te vinden vanwege alle hektiek op de bouw.

Ik kan wel dingen organiseren. Nu sprak ik vandaag een collega en die stelde voor om zelf een architect in de arm te nemen, hem -gedetailleerde- tekeningen te laten maken. Deze dienen dan voor de vergunningsaanvraag en ook om te bouwen. Ik ga dan aan de hand van die tekeningen laten bouwen. Ik zit niet aan een strak tijdschema, dus het maakt niet uit als het niet supersnel gaat of wanneer de bouw even stil ligt. Mijn buurman is toevallig architect, dus die is in geval van vragen/nood altijd dichtbij.

Hebben mensen dit ook wel eens op deze manier gedaan en hoe is dat bevallen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_173492008
Je wilt het eigenlijk wel door vaklui laten uitvoeren, maar zelf coördineren i.p.v. de aannemer dit laten doen? Begrijp ik het dan goed?
  woensdag 30 augustus 2017 @ 22:11:37 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173492045
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 22:10 schreef Hamzoef het volgende:
Je wilt het eigenlijk wel door vaklui laten uitvoeren, maar zelf coördineren i.p.v. de aannemer dit laten doen? Begrijp ik het dan goed?
Ja. Maar sommige dingen ook zelf doen als ik dat kan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_173492201
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 22:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja. Maar sommige dingen ook zelf doen als ik dat kan.
OK, kan wel. Als je zelf goed kan plannen moet het wel lukken. Houd er wel rekening mee dat het aansturen van de vaklui niet altijd even makkelijk is. Je zou verwachten dat ze zeer klantgericht zijn naar jou als klant, maar de ervaring leert dat ze vaak beter luisteren naar aannemers/uitvoerders omdat ze daar vaker (op lange termijn) mee te dealen hebben.

Ook is het zo dat wanneer je met een aannemer werkt, dat hij vaak ook voor vervangen zorgt in het geval dat er vaklui uitvallen. Als jij vaklui direct zelf inhuurt, en er is iemand bijvoorbeeld ziek is het niet altijd makkelijk om direct vervanging te vinden, wat je planning in de war kan gooien.

Je geeft aan niet aan een strak tijdschema vast te zitten, dus dan is dat minder problematisch. Als je dus een architect en ZZP-werklui inschakelt, en de boel zelf coördineert, dan moet dat wel lukken.
  woensdag 30 augustus 2017 @ 22:18:51 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173492230
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 22:17 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

OK, kan wel. Als je zelf goed kan plannen moet het wel lukken. Houd er wel rekening mee dat het aansturen van de vaklui niet altijd even makkelijk is. Je zou verwachten dat ze zeer klantgericht zijn naar jou als klant, maar de ervaring leert dat ze vaak beter luisteren naar aannemers/uitvoerders omdat ze daar vaker (op lange termijn) mee te dealen hebben.

Ook is het zo dat wanneer je met een aannemer werkt, dat hij vaak ook voor vervangen zorgt in het geval dat er vaklui uitvallen. Als jij vaklui direct zelf inhuurt, en er is iemand bijvoorbeeld ziek is het niet altijd makkelijk om direct vervanging te vinden, wat je planning in de war kan gooien.

Je geeft aan niet aan een strak tijdschema vast te zitten, dus dan is dat minder problematisch. Als je dus een architect en ZZP-werklui inschakelt, en de boel zelf coördineert, dan moet dat wel lukken.
Heb je dit zelf ook wel eens gedaan? Of ben je zelf aannemer? Een voordeel is natuurlijk ook dat je zelf die werklui kunt kiezen, als je snapt wat ik bedoel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 30 augustus 2017 @ 22:19:19 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173492241
En ik kan heel goed plannen, dat is zowat mijn beroep.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_173492377
quote:
14s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 22:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Heb je dit zelf ook wel eens gedaan?
Min of meer. Op zich wel goede ervaringen, maar als er opeens niemand op komt dagen kan dat wel vervelend zijn, zeker wanneer een andere ZZP-er qua planning afhankelijk is van het werk van de andere vakman. Als je je tijdsbestek ruim plant, kan je dat makkelijker opvangen natuurlijk.

Als je vaklui inhuurt die meerdere disciplines beheersen, dan speelt het ook minder een rol.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 22:19 schreef LXIV het volgende:
En ik kan heel goed plannen, dat is zowat mijn beroep.
Dat is zeker in je voordeel. Waar twijfel je over. Waar ben je bang voor/onzeker over? Wat kan je zelf allemaal trouwens? De vloer storten sowieso neem ik aan?
pi_173493576
Ik heb zelf een garage van 45m2 gebouwd. Nog nooit een steen gemetseld hiervoor, maar toch alles zelf gedaan. Veel, heel veel gelezen op internet, en veel aan een aantal mensen hier op fok gehad.

Maarja, als je nu al geen vertrouwen in jezelf hebt...
  woensdag 30 augustus 2017 @ 23:22:03 #9
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173493810
quote:
5s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 22:06 schreef LXIV het volgende:
dus het maakt niet uit als het niet supersnel gaat of wanneer de bouw even stil ligt.
Dan zou ik nog maar eens heel goed nadenken.. voorbeeldje: te laat voegen: regen in de gaatjessteen.. niemand die het opmerkt en het voegwerk ziet er supermooi uit.. de afgebouwde schuur is een plaatje..

Tot het een jaar later begint te vriezen en alle stenen afbreken tot waar het water zit..

Bouwen doe je gewoon in 1 keer als je iets goeds wil..
  woensdag 30 augustus 2017 @ 23:31:14 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173493977
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 23:12 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb zelf een garage van 45m2 gebouwd. Nog nooit een steen gemetseld hiervoor, maar toch alles zelf gedaan. Veel, heel veel gelezen op internet, en veel aan een aantal mensen hier op fok gehad.

Maarja, als je nu al geen vertrouwen in jezelf hebt...
Ik heb je topic gelezen.
Het is absoluut geen kwestie van geen vertrouwen. Maar wel van weinig ervaring.Wat ik niet wil is met iets eindigen dat het net niet is. En ik heb ook weer niet extreeem veel tijd over om te werken, dus ik wil wel uitbesteden.

Net zoiets als zelf metselen. Dan moet ik dat leren, dat is natuurlijk mogelijk, maar ik denk dat het handiger is om gewoon een metselaar aan te nemen. Per uur werk ik daar niet tegenop als amateur/beginner.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_173495215
Je woont volgens mij redelijk vrij, is dat binnen of buiten de bebouwde kom ?
Best kans dat je niet eens een vergunning nodig hebt https://www.rijksoverheid(...)passing_juni2017.pdf
Voor zoiets zou ik geen architect nemen dat is wat overdreven, gewoon een bouwkundig tekenaar wil ook wel.
Er zijn zat tekenaars die in avonduren nog wat willen bijverdienen ;)

Je hoeft natuurlijk niet alles zelf te doen, als je jezelf niet helemaal vertrouwt met metselen dan zou je ook alleen zelf het binnenspouwblad kunnen doen, en voor de buitengevel huur je dan een ZZPer in.
quote:
14s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 23:22 schreef Zolderkamer het volgende:Dan zou ik nog maar eens heel goed nadenken.. voorbeeldje: te laat voegen: regen in de gaatjessteen.. niemand die het opmerkt en het voegwerk ziet er supermooi uit.. de afgebouwde schuur is een plaatje..
Gaatjesstenen is wel heel erg 1980......
Tuurlijk bestaat het nog, maar er zijn ook genoeg zonder gaten.
pi_173496923
Je zou ook houtskeletbouw kunnen overwegen, dat is wat makkelijker voor de DHZ'er. Je hoeft dan alleen het buitenblad op te metselen, dak er op en je kunt daarna rustig op je gemak (en beschut) de binnenmuren met isolatie gaan maken. Die ook vrij simpel te maken zijn..

Ik heb dat zelf zo gedaan en vond het wel een relaxte manier. Ook wordt je totale muurdikte niet zo groot. En als je houten platen neemt (bijv. underlayment) als wandafwerking ipv. gips heb je gelijk een wand waar je dingen aan kunt schroeven.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_173497219
E.e.a. staat of valt met de relatie die je kunt onderhouden met de uitvoerders.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 31 augustus 2017 @ 10:31:19 #14
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173498780
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 00:45 schreef bluemoon23 het volgende:
Je woont volgens mij redelijk vrij, is dat binnen of buiten de bebouwde kom ?
Best kans dat je niet eens een vergunning nodig hebt https://www.rijksoverheid(...)passing_juni2017.pdf
Voor zoiets zou ik geen architect nemen dat is wat overdreven, gewoon een bouwkundig tekenaar wil ook wel.
Er zijn zat tekenaars die in avonduren nog wat willen bijverdienen ;)

Je hoeft natuurlijk niet alles zelf te doen, als je jezelf niet helemaal vertrouwt met metselen dan zou je ook alleen zelf het binnenspouwblad kunnen doen, en voor de buitengevel huur je dan een ZZPer in.

[..]

Gaatjesstenen is wel heel erg 1980......
Tuurlijk bestaat het nog, maar er zijn ook genoeg zonder gaten.
Het is ook meer bedoeld als voorbeeld.. op je dooie gemak bouwen met tussenposen vergt een totaal andere instelling en bouwwijze dan in 1 keer afbouwen.. je kan het maar 1 keer goed doen..
  zondag 3 september 2017 @ 21:52:12 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173573413
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 00:45 schreef bluemoon23 het volgende:
Je woont volgens mij redelijk vrij, is dat binnen of buiten de bebouwde kom ?
Best kans dat je niet eens een vergunning nodig hebt https://www.rijksoverheid(...)passing_juni2017.pdf
Voor zoiets zou ik geen architect nemen dat is wat overdreven, gewoon een bouwkundig tekenaar wil ook wel.
Er zijn zat tekenaars die in avonduren nog wat willen bijverdienen ;)

Je hoeft natuurlijk niet alles zelf te doen, als je jezelf niet helemaal vertrouwt met metselen dan zou je ook alleen zelf het binnenspouwblad kunnen doen, en voor de buitengevel huur je dan een ZZPer in.

[..]

Gaatjesstenen is wel heel erg 1980......
Tuurlijk bestaat het nog, maar er zijn ook genoeg zonder gaten.
Ik heb verder geïnformeerd en een bouwkundig tekenaar lijkt me inderdaad voldoende. Sterker nog, het lijkt mij dat ik die eigenlijk beter kan gebruiken.
Maar het is maar een schuur van één verdieping. Dat stelt qua berekening ook weer niet zoveel voor. Wat ik nodig heb is eigenlijk iemand tussen bouwkundig tekenaar en aannemer in. Iemand die dus mij kan begeleiden bij het proces. DIe van te voren tipt dat je voor 2 man erbij moet zorgen als het beton gestort wordt en zo.

Vroeger had je nog van die oude bouwvakkers die alles wisten en alles konden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 3 september 2017 @ 21:59:20 #16
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173573676
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 21:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb verder geïnformeerd en een bouwkundig tekenaar lijkt me inderdaad voldoende. Sterker nog, het lijkt mij dat ik die eigenlijk beter kan gebruiken.
Maar het is maar een schuur van één verdieping. Dat stelt qua berekening ook weer niet zoveel voor. Wat ik nodig heb is eigenlijk iemand tussen bouwkundig tekenaar en aannemer in. Iemand die dus mij kan begeleiden bij het proces. DIe van te voren tipt dat je voor 2 man erbij moet zorgen als het beton gestort wordt en zo.

Vroeger had je nog van die oude bouwvakkers die alles wisten en alles konden.
Die heb je vrijwel overal bij nodig...
Tegen een metselaar kun je al niet aan rennen met een kruiwagen met stenen in je eentje.. (als de pallet op max tien meter staat)
pi_173889014
Hoe staat het met de plannen hier? Ik wil ooit ook zo'n klus wel uitvoeren dus lees graag mee.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 22 september 2017 @ 06:45:37 #18
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173923927
Ik ga dit topic ook even volgen.
Wil ook een grote schuur bij ons nieuwbouwhuis (92m2) en volgens zowel architecten als aannemers gaat dit ruim 80.000 kosten :W

Ik had _heel_ wat minder in gedachten; inmiddels geaccepteerd dat als de schuur aan de buitenkant hetzelfde eruit moet gaan zien als het huis (qua stenen/pannen) en de fundering natuurlijk gewoon goed moet zijn er toch wel wat kosten aan zitten maar 30k is al erg veel.

Schuur wordt uiteraard gebouwd in spouw maar van mij hoeven er niet de duurste binnenmuurstenen en beste isolatie in, het is immers een schuur en geen woonhuis.

Ben benieuwd ^O^
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_173924381
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 06:45 schreef daNpy het volgende:
Wil ook een grote schuur bij ons nieuwbouwhuis (92m2) en volgens zowel architecten als aannemers gaat dit ruim 80.000 kosten :W
Qua vloeroppervlak is dat natuurlijk net zo groot of groter dan menig vrijstaand huis ;)
Je hebt het over binnenmuurstenen of isolatie, maar dat zijn nu ook weer niet de grootste kosten.
Als je het door een aannemer wilt laten doen dan kun je het sowieso vergeten om het voor een "redelijk" bedrag te doen.
Ook bij zelfbouw is 30k volgens mij al lastig :D
Bouwmaterialen zijn de laatste 2 jaar gigantisch in prijs gestegen door de hausse in de bouw.
Tijdens de crisis zijn ook veel fabrieken failliet gegaan (van betonvloeren bijvoorbeeld) en dat merk je nu ook wel.

Kijk anders eens in het topic van Makrolon K&W / Makrolon's bouw van garage deel 5, in dit deel af?Nee natuurlijk niet!
pi_173924930
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 08:08 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Qua vloeroppervlak is dat natuurlijk net zo groot of groter dan menig vrijstaand huis ;)
Je hebt het over binnenmuurstenen of isolatie, maar dat zijn nu ook weer niet de grootste kosten.
Als je het door een aannemer wilt laten doen dan kun je het sowieso vergeten om het voor een "redelijk" bedrag te doen.
Ook bij zelfbouw is 30k volgens mij al lastig :D
Bouwmaterialen zijn de laatste 2 jaar gigantisch in prijs gestegen door de hausse in de bouw.
Tijdens de crisis zijn ook veel fabrieken failliet gegaan (van betonvloeren bijvoorbeeld) en dat merk je nu ook wel.

Kijk anders eens in het topic van Makrolon K&W / Makrolon's bouw van garage deel 5, in dit deel af?Nee natuurlijk niet!
Ik was voor mijn garage ongeveer 15 k kwijt aan materialen, wel een aantal dingen goedkoop via marktplaats op kunnen halen. Alleen was dat 45 m2.
pi_173925076
Informeer voor de grap nu eens voor de prijzen van de materialen die jij gebruikt hebt.
Ik denk dat je dan nu aardig duurder uit bent ;)
  vrijdag 22 september 2017 @ 17:39:43 #22
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173933138
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 08:08 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Qua vloeroppervlak is dat natuurlijk net zo groot of groter dan menig vrijstaand huis ;)
Je hebt het over binnenmuurstenen of isolatie, maar dat zijn nu ook weer niet de grootste kosten.
Als je het door een aannemer wilt laten doen dan kun je het sowieso vergeten om het voor een "redelijk" bedrag te doen.
Ook bij zelfbouw is 30k volgens mij al lastig :D
Bouwmaterialen zijn de laatste 2 jaar gigantisch in prijs gestegen door de hausse in de bouw.
Tijdens de crisis zijn ook veel fabrieken failliet gegaan (van betonvloeren bijvoorbeeld) en dat merk je nu ook wel.

Kijk anders eens in het topic van Makrolon K&W / Makrolon's bouw van garage deel 5, in dit deel af?Nee natuurlijk niet!
Dat topic ken ik, maar de kapconstructie wordt bij mij anders. Ik wil een brug en derhalve maar een halve bergzolder, geen volledige :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_173933215
Ach, dat maakt voor de kosten niet zo gek veel verschil uit.
  vrijdag 22 september 2017 @ 17:50:34 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173933363
Da's waar.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')