abonnement Unibet Coolblue
pi_172833134
Ik wok wel eens. Ik maak bijvoorbeeld sperziebonen met ui en knoflook/gember klaar dat goed samengaat met andere gerechten.

Mijn vraag gaat over het wokken zelf. Voordat ik de sperziebonen wok, wok ik natuurlijk eerst de ui etc. Wat mij opviel is dat nadat ik de ui heb gewokt er een soort van verbrand poeder op de pan overblijft. Toen ik met een papiertje overheen ging werd dat alleen duidelijker. Dit is toch niet de bedoeling? Ik kan mij voorstellen dat dat heel ongezond is en als je vaker wok eet dat je dan veel kankerverwekkende stoffen binnenkrijgt.

Ik kan natuurlijk thuis de pan wassen na elk proces van het gerecht maar in wok restaurants doen ze dat niet. Ze wokken het ene na het andere. Eigenlijk is dus wokken helemaal niet gezond. Zelfs met sperziebonen wokken krijg je een soort van gebrande poeder op de pan. Dan kan je zien als je met een papierendoekje over de pan gaat.
pi_172833610
Het is de bedoeling om met een wok heel kort te bakken.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_172833863
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 16:31 schreef Atak het volgende:
Wat mij opviel is dat nadat ik de ui heb gewokt er een soort van verbrand poeder op de pan overblijft.
ik heb vragen:
1. gebruik je olie en zo ja, welke olie?
b. heb je weleens vaker voedsel in een keuken klaar gemaakt en beviel dat?
pi_172833887
Als je zwart poeder ziet, doet het vermoeden dat het verbrandde vetspetters zijn. Wat voor vet gebruik je? Voor wok moet je een olie gebruiken die je tot superhoge temperaturen kan verhitten, zonder dat deze verbrandt.

Dus geen boter, olijfolie, kokosolie, maar iets als arachideolie (pindaolie), zonnebloemolie of druivepitolie.


In plaats van ieder ingrediënt apart te wokken, flikker je meestal alles samen in de wok, waarbij je de ingrediënten die de meeste tijd nodig hebben, het eerst in de wok doet.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172834109
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 17:12 schreef realAIVD het volgende:

[..]

ik heb vragen:
1. gebruik je olie en zo ja, welke olie?
b. heb je weleens vaker voedsel in een keuken klaar gemaakt en beviel dat?
1. Wokolie en later pas een beetje olijfolie.
2. Ja.
pi_172834147
Tja, dan moet je zoals Hallojo al zei echt korter wokken, gewoon 1/500 van je eerdere wok-tijd aanhouden....Als je ui wokt in olie hoort er na afloop bij voorkeur iets zachter geworden geurige ui in je wok te liggen, geen zwart poeder.

Succes!
pi_172834149
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 17:14 schreef Jordy-B het volgende:
Als je zwart poeder ziet, doet het vermoeden dat het verbrandde vetspetters zijn. Wat voor vet gebruik je? Voor wok moet je een olie gebruiken die je tot superhoge temperaturen kan verhitten, zonder dat deze verbrandt.

Dus geen boter, olijfolie, kokosolie, maar iets als arachideolie (pindaolie), zonnebloemolie of druivepitolie.


In plaats van ieder ingrediënt apart te wokken, flikker je meestal alles samen in de wok, waarbij je de ingrediënten die de meeste tijd nodig hebben, het eerst in de wok doet.
Ik bak de uitjes/knoflook apart omdat de sperziebonen eerst nog gekookt moet worden in water. Ik bak het een beetje aan en doe er dan water bij. Ik wil geen uitjes etc in het kookwater hebben.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:34:34 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_172834200
Tenzij je een hoog wattage wokbrander hebt (en de meeste particulieren hebben die niet), is wat jij wokken noemt in feite koken of bakken in een wokpan.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:36:08 #9
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172834224
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 16:57 schreef Hallojo het volgende:
Het is de bedoeling om met een wok heel kort te bakken.
Dit.. onder een wok staat een brander van minimaal 5kw.. terwijl een wokbrander in een normaal fornuis nog geen 1kw is..
pi_172834286
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 17:34 schreef golfer het volgende:
Tenzij je een hoog wattage wokbrander hebt (en de meeste particulieren hebben die niet), is wat jij wokken noemt in feite koken of bakken in een wokpan.
Ik heb een industriële maar vraag me niet wat de wattage is. In ieder geval meet dan genoeg.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:39:53 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_172834301
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 17:39 schreef Atak het volgende:

Ik heb een industriële.
Thuis? Hoeveel Kw?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:40:38 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_172834318
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 17:39 schreef Atak het volgende:

Ik heb een industriële maar vraag me niet wat de wattage is. In ieder geval meet dan genoeg.
Dus een losstaande die geen onderdeel is van een fornuis?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_172834462
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 17:40 schreef golfer het volgende:

[..]

Dus een losstaande die geen onderdeel is van een fornuis?
Wel.
pi_172834467
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 17:39 schreef golfer het volgende:

[..]

Thuis? Hoeveel Kw?
Geen idee.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:25:31 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_172835093
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 17:47 schreef Atak het volgende:

Wel.
Wat voor merk?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:35:30 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_172835302
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 16:31 schreef Atak het volgende:

Ik kan natuurlijk thuis de pan wassen na elk proces van het gerecht maar in wok restaurants doen ze dat niet. Ze wokken het ene na het andere. Eigenlijk is dus wokken helemaal niet gezond. Zelfs met sperziebonen wokken krijg je een soort van gebrande poeder op de pan. Dan kan je zien als je met een papierendoekje over de pan gaat.
In restaurants gebruiken ze soeplepels olie.
En jij?
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:42:48 #17
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172835484
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 17:47 schreef Atak het volgende:

[..]

Wel.
Onderdeel van een fornuis is geen wokbrander... das gewoon een grote pit.. heeft absoluut niet het vermogen voor een wok (ondanks dat het een wokbrander genoemd word..)
pi_172835844
Wat het natuurlijk nog vreemder maakt dat ie z'n uitjes tot poeder weet te verbranden...
pi_172836226
Jij roerbakt.

Maareh... ui roerbakken totdat het poeder is? Hè?
pi_172836638
Roerbakken is onzin als je geen grote wokbrander hebt. Laat dat eten eens met rust, veel beter dan als een malle in de pan roeren. Maar als je je uitjes echt weet te reduceren tot zwart poeder zou ik gewoon chinees laten bezorgen of uit eten gaan.
pi_172836790
Sommige mensen kunnen gewoon niet lezen. Ik zei dat er zwarte poeder op de bodem van de pan was. Ik heb nergens gezegd dat ik mijn uitjes etc heb verbrand.
pi_172836883
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 17:31 schreef Atak het volgende:

[..]

Ik bak de uitjes/knoflook apart omdat de sperziebonen eerst nog gekookt moet worden in water. Ik bak het een beetje aan en doe er dan water bij. Ik wil geen uitjes etc in het kookwater hebben.
Dan kook je de sperziebonen toch vooraf? :?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172837234
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 19:35 schreef Atak het volgende:
Sommige mensen kunnen gewoon niet lezen. Ik zei dat er zwarte poeder op de bodem van de pan was. Ik heb nergens gezegd dat ik mijn uitjes etc heb verbrand.
Ik weet niet waar zwart poeder anders vandaan zou moeten komen. Dat komt doordat de boel verbrandt in je pan. En dan doe je iets niet goed.
pi_172837735
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 19:56 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik weet niet waar zwart poeder anders vandaan zou moeten komen. Dat komt doordat de boel verbrandt in je pan. En dan doe je iets niet goed.
Je weet dat ui zwart/bruin wordt wanneer het verbrand is? Dat waren ze niet. Ze waren zelfs een beetje rauw dus zelfs niet goudbruin.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:23:57 #25
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_172837806
Dan laat het ijzer in de bodem van je wok zeker los en zijn die zwarte deeltjes ijzervijzel?

Ik wacht nog op het antwoord op de vraag welk merk fornuis je hebt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_172838177
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 20:23 schreef golfer het volgende:
Dan laat het ijzer in de bodem van je wok zeker los en zijn die zwarte deeltjes ijzervijzel?

Ik wacht nog op het antwoord op de vraag welk merk fornuis je hebt.
Het is van Bosch.
pi_172940693
Klinkt alsof je te weinig olie gebruikt of een pan gebruikt die niet geschikt is voor wokken.
Mijn eerste gok was dat je iets als olijfolie gebruikt om te wokken.

Trouwens als ik zoek op wokbranders voor consumenten zijn deze vaak 6kW. Dus waarom zou TS dat niet kunnen hebben? (golfer en Zolderkamer) Lijkt namelijk vrij standaard. Zelfs die van de Ikea heeft 4kW vermogen.

Nu zie ik ook dat er ook wokbranders van 7-24kW zijn. Dus wellicht dat die 5kW iets te weinig geschat is?
pi_172943120
Serieus reageren op een CUL topic van Atak :')
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
Welkom vader renwan ^O^
Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 6 augustus 2017 @ 13:44:20 #29
414785 sirdanilot
pi_172945234
Atak heeft gezegd dat hij er olijfolie bij doet, dat is het probleem.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')