Atak | maandag 31 juli 2017 @ 13:49 |
Ik heb net 2 liter olie in de auto gedaan. Wanneer ik een meting doe met dat langwerpige ding dat bij de automotor zit is het nog steeds kurkdroog. Is dat ding stuk? | |
RobjeGeus | maandag 31 juli 2017 @ 13:51 |
Om welke auto gaat het ? | |
#ANONIEM | maandag 31 juli 2017 @ 13:52 |
Als je er olie bij doet en hij staat daarna nog droog heb je waarschijnlijk ergens een lek of de olie verbrand mee met de benzine in de cilinders. Beide gevallen niet goed en reden om te laten controleren bij garage. Welke auto gaat het om? Staat die al lang stil? etc etc.. meer info graag. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2017 13:52:57 ] | |
#ANONIEM | maandag 31 juli 2017 @ 13:56 |
Heb je al wel een stukje gereden? de olie moet eerst nog door het hele systeem voor je echt een goede meting kan doen. | |
de_boswachter | maandag 31 juli 2017 @ 14:04 |
Kijk eens op de grond. Als daar twee liter olie ligt klopt er iets niet | |
Sounddragon | maandag 31 juli 2017 @ 14:05 |
Ik zou wat vaker peilen voortaan.. Er zit doorgaans maar 4 tot 5 liter in je blok, dus dat zou betekenen dat je meer dan de helft van je olie had verbruikt (lees: hij liep bijna droog). | |
nogeenoudebekende | maandag 31 juli 2017 @ 14:18 |
Geen verandering op de peilstok na 2L bijvullen betekent waarschijnlijk dat je ruitensproei-installatie ook naar de mallemoer is. | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 14:25 |
Ook niks op de grond. De olie verdwijnt naar een andere dimensie denk ik. | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 14:26 |
Niks mis met de ruitensproeier. | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 14:26 |
Geen verandering. | |
Metro2005 | maandag 31 juli 2017 @ 14:26 |
Of je hebt de olie in het verkeerde gaatje bijgevuld of je hebt echt met amper olie gereden (normaal zit er ongeveer 4 liter olie in het carter) Dus als je zeker weet dat je het in het goede gaatje gemikt hebt: Nog meer bijvullen dus. | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 14:27 |
Ik denk dat ik volgende week naar de garage ga. Bedankt voor de tip. | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 14:27 |
Ford. | |
Metro2005 | maandag 31 juli 2017 @ 14:28 |
Ik zou nu maar direct naar de garage gaan.... | |
nogeenoudebekende | maandag 31 juli 2017 @ 14:28 |
Nah joh geen haast. Ik zou eerst nog even een weekendje Monaco doen met die auto. | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 14:31 |
Ik heb altijd het juiste gaatje te pakken. Ik denk dat ik volgende week naar Duitsland ga om te stashen. Daar is olie goedkoper. Dan sla ik gelijk 10 liter op. En ik woon toch 10 minuutjes van de Duitse grens dus dat is geen probleem. Overigens denk ik dat die 2 liter wel genoeg is voor deze week. Gebruik de auto maar 2-3 keer per week om ongeveer 300 km te rijden. Vaak gebruik ik de auto niet. | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 14:32 |
Is het zo ernstig dan? Ik denk dat ik inderdaad een tijdje zonder olie heb rondgereden maar als iets stuk gegaan is dan merk ik dat toch wel. Als de motor verbrand was dan reed die niet meer. | |
nogeenoudebekende | maandag 31 juli 2017 @ 14:33 |
Juist met lange ritten is voldoende olie belangrijk. Nu ga je je blok kapot rijden om een paar euro te besparen. | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 14:33 |
Kweetnie. Is Monaco leuk? | |
nogeenoudebekende | maandag 31 juli 2017 @ 14:33 |
Je rijdt geen tijdje zonder olie. Dat kon vroeger met een D Kadett oid. Tegenwoordig niet meer. | |
Metro2005 | maandag 31 juli 2017 @ 14:35 |
Er blijft altijd een filmlaagje achter die nog even bescherming biedt maar 300km ermee gaan rijden is absoluut motorschade aanbrengen dus naar de garage met dat hok, liefst vandaag nog. Anders wordt het straks echt penny wise pound foolish als je met duizenden euro's motorschade zit om 5 euro aan olie uit te sparen. | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 14:35 |
Ik breng hem vandaag naar de garage. En in het weekend sla ik dan extra olie op. Die 2 liter die nu in de motor zit is meer dan genoeg. Enige wat ik moet weten is of er iets mis is met de auto. | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 14:36 |
Ik heb de auto de aankomende dagen niet nodig dus ik breng de auto vandaag wel. Anders koop ik gewoon een nieuwe auto. | |
Metro2005 | maandag 31 juli 2017 @ 14:37 |
Kan maar hoeft niet. Dat kan de garage je wel vertellen. | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 14:38 |
Misschien is het niks ernstigs. Maar ja ik zie het wel. Beter dat ik het zeker weet dan dat ik straks langs de A12 in de bermen sta. | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 16:15 |
Ik dacht ik doe nog een meting voordat ik naar de garage ga. Dit is gewoon goed toch? Raar. [ Bericht 26% gewijzigd door Atak op 31-07-2017 21:41:29 ] | |
Juup© | maandag 31 juli 2017 @ 16:18 |
Geen vette strepen op de voorruit als jij de ruitensproeier gebruikt? | |
Juup© | maandag 31 juli 2017 @ 16:20 |
Nee, dat is het minimumpeil. | |
Sodeknetters | maandag 31 juli 2017 @ 16:21 |
Zo te zien staat de olie op je afbeelding onder minimum. Het peil moet tussen de twee inkepingen staan. Nog een litertje erbij, denk ik. | |
Juup© | maandag 31 juli 2017 @ 16:21 |
Bovenste inkeping is het maximum peil. | |
Sodeknetters | maandag 31 juli 2017 @ 16:22 |
Ja, maar hij heeft de peilstok op zijn kop op de foto. Hier is de onderste inkeping voor maximum. Moet dus nog wat bij. | |
Juup© | maandag 31 juli 2017 @ 16:24 |
Ik ga er vanuit dat TS begrijpt dat hij het oliepeil moet bekijken met de peilstok zoals deze uit de motor komt, dus niet op z'n kop | |
BertV | maandag 31 juli 2017 @ 16:37 |
prima, nu per 250cc toevoegen en meten. | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 16:41 |
Waarom? | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 16:42 |
Maar ik hoef niet meer naar de automonteur zoals sommigen zeiden? | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 16:42 |
Ok. Ik ga in het weekend paar liter kopen. | |
Sodeknetters | maandag 31 juli 2017 @ 16:52 |
Na bijvullen oliepeil even goed in de gaten houden. | |
Ivo1985 | maandag 31 juli 2017 @ 17:14 |
Er hoort bij de gemiddelde personenauto tussen de 4 en 5 liter olie in het blok te zitten. Het verschil tussen 'minimum' en 'maximum' op de peilstok is ongeveer 0,5 liter. Als de peilstok droog staat, ben je meestal al meer dan een liter olie kwijt. In jouw geval zat er nagenoeg geen olie meer in het blok, als er na het bijvullen van 2 liter olie nog steeds het niveau ver beneden peil is. Eigenlijk kan dit niet eens zonder dat er een lampje is gaan branden, of het lampje of de oliedruksensor is stuk. Hoe dan ook: je moet je zorgen maken. Als je zomaar een paar liter olie verliest, dan is er ergens een flink lek of is je blok behoorlijk gaar. Met een gezond motorblok hoef je tussen twee onderhoudsbeurten hooguit 1X een paar honderd milliliter olie bij te vullen. Als er meer olie bij moet om de boel op peil te houden, is het simpelweg 'stuk'. | |
Atak | maandag 31 juli 2017 @ 17:20 |
Ik bel de monteur wel. Even kijken wat hij zegt. Ik dacht dat het nu wel goed was als ik nog een extra liter erbij zou doen maar nu zit ik weer te twijfelen of ik toch naar de garage moet. | |
Juup© | maandag 31 juli 2017 @ 17:21 |
Gewoon bellen i.d.d. | |
Sounddragon | maandag 31 juli 2017 @ 19:13 |
3,5 liter moeten bijvullen.. Goed bezig. Verschil tussen het min. en max.-streepie is meestal een halve liter. | |
Hyperdude | maandag 31 juli 2017 @ 19:26 |
En hier bij 2 auto's een liter tussen de strepen. Gewoon per 250 ml, of een andere streep op de verpakking, bijvullen en controleren. Meten is weten. | |
Sounddragon | maandag 31 juli 2017 @ 19:30 |
ligt ook vaak aan de motor, de mijne is ook een liter, hoef ik nooit bij te vullen, maar merkte dat met verversen een keer. Bij mij zit er ook 8,25 liter in, dus zal het carter wat groter zijn. Bij de gemiddelde auto is het een halve liter. | |
Juup© | maandag 31 juli 2017 @ 19:31 |
Bij mijn olieboot uit 2004 ook voor zover ik heb kunnen ondervinden, ik gok dat het merk/model afhankelijk is. | |
bokkepoot | maandag 31 juli 2017 @ 19:41 |
2 liter? Dan verwacht ik dat er binnenkort wat meer in moet. En dat je lagers daarna vanzelf gaan zingen | |
blomke | maandag 31 juli 2017 @ 19:49 |
Gaan niet eerst de zuigers vastlopen in de cilinders?? | |
Hyperdude | maandag 31 juli 2017 @ 19:50 |
Keer de Alpen over met een oude studenten BMW 3.0 (E3). Lekker blazen op de Autostrade tussen Milaan en Turijn. Bij Toulon bleef de temp wat oplopen. 4 of 5 liter can olie er in. Moesten we de LeClerc nog een keer in, voor een 2e verpakking om het onderste streepje te halen. Hier 13 liter [ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 31-07-2017 19:57:10 ] | |
bokkepoot | maandag 31 juli 2017 @ 19:59 |
Is niet mijn ervaring. Motoren met olietekort hebben vaak drijfstanglagers die als eerste kapot gaan, met schade aan de krukas. Daarna gaat het blok meestal pas vastlopen. | |
blomke | maandag 31 juli 2017 @ 20:07 |
Omdat die in de olie horen te lopen??? | |
embedguy | maandag 31 juli 2017 @ 20:22 |
Klinkt alsof het gewoon nog even moest zakken. Al is 2 liter bij moeten vullen wel veel. Wat voor een Ford is het? | |
Pizza_Boom | maandag 31 juli 2017 @ 21:35 |
Volgens je peilstok niet. | |
vannelle | dinsdag 1 augustus 2017 @ 04:40 |
Als je het zo goed weet hoef je ook geen topic te openen. Ik hoop voor je dat het goed gaat maar ik heb mijn twijfels. | |
ikheetmartijn | dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:22 |
- weg - [ Bericht 90% gewijzigd door Sounddragon op 01-08-2017 15:45:33 ] | |
aegir_de_viking | dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:01 |
Bij de Action kost de olie niet meer dan in dld... En Action olie is altijd beter dan geen olie... | |
monsterd. | dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:30 |
Lees ik het nou goed dat ts liever 10 minuten omrijdt naar Duitsland om luttele euro's te besparen op olie dan dat zijn blok potentieel in de soep loopt en hij een nieuwe auto moet kopen? | |
Metro2005 | dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:43 |
De zogenaamde ford olieboot. | |
Atak | dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:22 |
Wat betekent dit? Dit had ik voorheen ook trouwens. | |
bokkepoot | dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:29 |
Foutcode, zsm uitlezen dus! | |
RobjeGeus | dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:29 |
Motormanagement lampje, dit kan echt van alles zijn. Zou even naar de garage gaan om de auto te laten uitlezen | |
eRKa | dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:44 |
Tijd voor een andere auto. | |
Atak | dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:10 |
Dit is toch geel dus niks serieus? Sorry ik ben kleurenblind. | |
#ANONIEM | dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:15 |
Prachtig dit. * Ziet lampje branden. * Geen idee watskeburt. * Doet zelf geen moeite om het uit te zoeken. * Vraagt erover op het forum. * Krijgt antwoord. * Het is niets serieus, toch? Gozer, als je het allemaal zo goed weet, waarom vraag je om advies? | |
embedguy | dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:16 |
| |
RobjeGeus | dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:33 |
Doe je ding | |
Atak | woensdag 2 augustus 2017 @ 00:35 |
Ik heb jou nooit iets gevraagd en ik heb het liefst dat je niet op mijn topics reageert. Niet iedereen is een beterweter. Sommige mensen zijn hier om te leren en vragen hoort daar bij, flapdrol. | |
Ivo1985 | woensdag 2 augustus 2017 @ 07:35 |
Je hebt toch hopelijk wel je rijbewijs? Zo ja, dan moet je ook weten wat dit lampje betekent. In elk geval wanneer je minder dan 10 jaar je rijbewijs hebt. Het lezen van dashboardlampjes is namelijk gewoon onderdeel van de verplichte theorie lesstof. | |
eRKa | woensdag 2 augustus 2017 @ 08:30 |
GewGewoon niet naar kijken, of stukje duct tape overheen plakken. Maar makkelijkste oplossing is gewoon afwachten tot het weer uit gaat. Lampje is vanzelf gaan branden dus gaat ook weer vanzelf uit, kijk maar naar lantaarnpalen. Die gaan ook in de avond/nacht licht geven en in de ochtend gaan ze weer uit. | |
Atak | woensdag 2 augustus 2017 @ 12:52 |
Ik weet dat het voor autisten moeilijk te begrijpen is dat niet iedereen handig is met auto's. Daarom bestaan er dingen zoals garages. Maar ja dit is natuurlijk moeilijk om te verwerken. Ik snap het. | |
Atak | woensdag 2 augustus 2017 @ 12:55 |
Eehh? Nog een autist? Sommige auto's zijn niet perfect hè? Mijn auto laat dat lichtje al maanden zien. Toen ik maanden geleden naar de garage ging zei de monteur dat ik het moest negeren. Als je comment puur geschreven is om te trollen of bij de hand te doen dan snap ik het wel maar niet zo netjes om je zo te gedragen in het PTA subforum. Dat kan je doen in ONZ, etc. | |
Ivo1985 | woensdag 2 augustus 2017 @ 12:57 |
Dit heeft niets te maken met 'handig zijn met auto's', maar met gewoon simpelweg het instructieboekje lezen en kennis van de theorie waar je ooit voor geslaagd bent (of rij je zonder geldig rijbewijs?). | |
Atak | woensdag 2 augustus 2017 @ 13:03 |
Ik wist wel dat het een waarschuwingslichtje was maar niet iedereen hoef een expert te zijn en elke kleine detail van zijn auto te weten. Straks ga je ook nog zeggen dat niemand naar de garage hoeft want je hebt toch je theorie gehaald en je hebt toch je instructieboekje. | |
oldford | woensdag 2 augustus 2017 @ 13:13 |
Dit is uit een instruktieboekje van Ford: Controlelamp motor Als de lamp gaat branden bij een draaiende motor, dan duidt dit op een storing. Wanneer deze tijdens het rijden knippert, minder dan onmiddellijk snelheid. Blijft de lamp knipperen, vermijd dan snel optrekken en krachtig afremmen. De motor blijft draaien maar levert minder vermogen. Laat deze storing onmiddellijk controleren. LET OP Als de controlelamp motor brandt in combinatie met een bericht, laat het systeem dan zo snel mogelijk controleren. | |
BertV | woensdag 2 augustus 2017 @ 13:35 |
Ik ben ook niet handig met auto's. Toch zou ik liever mijn eigen tweedehands auto terugkopen dan die van jou met geld toe. | |
blomke | woensdag 2 augustus 2017 @ 13:37 |
Ik ken autisten die verdomd onhandig zijn en niets met auto onderdelen kunnen. En een rijbewijs voor een autist........zou mij verbazen als ik die mensen zo zie....... | |
eRKa | woensdag 2 augustus 2017 @ 14:28 |
Nee joh, als TS zelf alles beter weet en de aanbevelingen hier tóch niet serieus wil nemen, dan help ik hem wel even. Zo'n lampje brandt niet voor niets, en als de garage/monteur zegt dat je je daar niet druk over hoeft te maken dan zoek je een andere techneut die je wél fatsoenlijk helpt. Maar mensen zoals TS hangen me de keel uit. Hebben een vét probleem (geen olie & motormanagement alarm), komen om raad vragen en slaan alles in de wind. | |
Sounddragon | woensdag 2 augustus 2017 @ 14:31 |
in datzelfde instruktieboekje staat zeker weten dat brandende rode lampjes niet genegeerd mogen worden. | |
#ANONIEM | woensdag 2 augustus 2017 @ 14:32 |
Door het oliezuipen van je auto is de katalysator overleden waarschijnlijk. | |
Ivo1985 | woensdag 2 augustus 2017 @ 16:24 |
In je theorieboek voor het rijbewijs en in het instructieboekje van je auto staat juist vermeld dat je naar de garage moet wanneer het betreffende waarschuwingslampje gaat branden om een storing of defect te verhelpen. Je opmerking over niet naar de garage hoeven slaat dus helemaal nergens op. | |
eRKa | woensdag 2 augustus 2017 @ 19:50 |
Meeste auto's hebben 1 lambda sonde en zit vóór de katalysator. Defecte katalysator wordt dus niet gedetecteerd door het motormanagement. Vrijwel zeker dat het niet de kat is. Lambda sonde zou kunnen, is ook een dure bij de dealer. Maar bdp sensor of toerental sensor zou ook kunnen, is lastig diagnose stellen met de gebrekkige informatie van ts. Maar dat geeft niet, dergelijke nitwits zijn gewillige slachtoffers voor de autobranche | |
Atak | woensdag 2 augustus 2017 @ 19:54 |
Het zal mij een worst wezen wat in dat theorieboekje staat. Het is al paar jaar geleden dan ik mijn rijbewijs heb. Dat weet ik niet meer. Overigens is elke auto anders en het is beetje auti om van anderen te verwachten dat ze alles over een auto weten. | |
bokkepoot | woensdag 2 augustus 2017 @ 19:58 |
En het is ook een beetje auti om anderen die wel verstand hebben van de dingen te negeren en je eigen ding gewoon door te draven...... Maar ontopic, 2 liter bijvullen in je auto is meestal het einde van de auto. En doorrijden met storingslampjes is ook niet verstandig. Laat je auto maar eens nakijken door een goede monteur i.p.v. op internet advies vragen en allerlei dingen vragen. | |
eRKa | woensdag 2 augustus 2017 @ 20:01 |
Je hoeft écht niet "alles" te weten van een auto. Maar als je niet eens kunt bedenken dat er een waarschuwing gegeven wordt middels een lampje in de vorm van een motorblok, tsja, dan vragen de meeste mensen zich af wat je in een auto doet. En het is je ooit uitgelegd, dus als zoiets voorkomt dan had je ook wel kunnen bedenken dat je eens bij een garage moest aankloppen. Maar niet erg hoor. De garage waar je straks heen gaat is blij met je, en nog blijer met die vette rekening die ze voor je gaan maken En een andere auto kopen? Kán, maar niemand gaat een zinnig bedrag neertellen voor een auto met alarm op het motormanagement. | |
Atak | woensdag 2 augustus 2017 @ 20:05 |
Wie zegt dat ik het advies negeer dan? Ik ga hem wel naar de garage brengen. Ik vertelde alleen wat mijn monteur de vorige keer zei over dat lichtje. | |
eRKa | woensdag 2 augustus 2017 @ 20:08 |
Olie bijvullen op niveau, lampje uit dashboard halen en zo verkopen?* Verknipt, maar goedkope "oplossing", weliswaar bedrog van de bovenste plank. *Sarcasme added. | |
Atak | woensdag 2 augustus 2017 @ 20:08 |
Ik denk niet dat de auto nu spontaan gaat stoppen met werken. Ik kan hem nog altijd doorverkopen en dan zoek een ander het maar uit, als er iets mis is. Verder is het een goeie auto. Nooit problemen mee gehad. | |
eRKa | woensdag 2 augustus 2017 @ 20:12 |
Prima als jij dat zo wil doen. Lach me rot als de koper snel achter de verborgen gebreken komt en je gaat vervolgen wegens oplichting. Dus: wat ik eerder postte was sarcastisch bedoeld. [ Bericht 0% gewijzigd door eRKa op 02-08-2017 20:20:35 ] | |
Sounddragon | woensdag 2 augustus 2017 @ 20:17 |
Dat je hem moest negeren, wat je dus ook al een tijdje gewoon braaf doet (want heej; dát is effe lekker makkelijk opgelost), en wat nu misschien al schade op heeft geleverd, en dan hebben we het nog niet over plompverloren rond rijden zonder olie in je motor.. En als we dan zeggen dat je hem moet vullen tot de max, ga je óns wel effe vertellen dat tot minimum wel 'goed genoeg' is.. kweenie hoor, maar het beeld wat je nu voor ons hebt geschetst, is dat je niet de allerbijdehandste bent, maar je zit wel bijdehand te dóen, en dan krijg je dus zulke reakties.. Je auto verbruikt blijkbaar bovengemiddeld olie, dus het lijkt me wijs om hem voorlopig even minstens één keer per week even te peilen, al is het maar om inzicht te krijgen hoeveel hij nou ongeveer verbruikt per hoeveel km, dan kun je daarna het interval een beetje losser houden als je bijvoorbeeld weet dat hij hem van max. naar min. slurpt in lawe zeggen 500km, dan moet je ds ongeveer elke tankbeurt effe een half litertje olie erin mikken. Olieverbruik is niet heel erg, behalve voor het milieu en de mensen die achter je staan bij het verkeerslicht, als je maar gewoon bij blijft vullen. En laat effe a.s.ap. een fatsoenlijke monteur die foutcode uitlezen en resetten, en kijk of hij terug komt en waar hij van is. En een monteur die zegt dat je waarschuwingslampjes moet negeren, moet je dus meteen afscheid van nemen, ook al fikst ie je kar gratis.. hij lult uit zijn nek. | |
eRKa | woensdag 2 augustus 2017 @ 20:20 |
+1 | |
oldford | woensdag 2 augustus 2017 @ 20:20 |
Sinds 2001 is de 2e lambdasonde NA de kat verplicht, dus de meeste auto's hebben er nu wel 1 (of 2) na de kat(s). Zeker omdat sommige fabrikanten al in 1999 hiermee begonnen. Derhalve kan het motor-management zeker wel een defecte kat constateren (is ook wettelijk verplicht dat deze dat moet kunnen). | |
oldford | woensdag 2 augustus 2017 @ 20:22 |
Dan zou ik niet meer terug gaan naar die zogenaamde "monteur", maar een bedrijf zoeken waar ze er wel verstand van hebben. | |
eRKa | woensdag 2 augustus 2017 @ 20:23 |
Top! Wist ik niet. Maar mijn jongste benzineauto is van 1992, en hoeft in principe geen lambda sonde of katalysator. De gemonteerde lambda sonde is in die auto ook alleen voor afstelling mengsel verhouding. Normaal rij ik een diesel en daar zit geen lambda sonde op (wel NOx sensoren, dpf en doc/adblue). | |
Sounddragon | woensdag 2 augustus 2017 @ 20:31 |
Kat hoort er volgens mij wel onder hoor.. Die eerste generatie lambda's deed ook eigenlijk geen kont, behalve gillen als je uitlaatgassen na de kat niet voldoen aan de norm.. heel vaak schroeven ze er dan meteen een nieuwe in wegens (lambda value out of range code), en in 9 van de 10 gevallen lost dat het probleem gewoon niet op; you've just shot the messenger voor -/-100 euro ofzo ' Ja meneeer, de foutcode zei dat de lambda sonde geen goede waarde aangaf' , dus die was stuk en hebben we dus vervangen ' En als je dan je auto meeneemt en je rijdt de hoek om floept je lampje weer aan de eerste keer dat je gas geeft | |
eRKa | woensdag 2 augustus 2017 @ 20:45 |
Nee, pré 93 hoeft geen uitlaatgas behandeling systeem te hebben. Pas vanaf 1-1-93 verplicht. | |
Sounddragon | woensdag 2 augustus 2017 @ 21:01 |
Ah ok, ik dacht dat het alles vanaf 91 was.. | |
PluggieOD | woensdag 2 augustus 2017 @ 21:23 |
Dat. Pas de laatste liter kun je meten vaak. Ik heb een vriend gehad met een BX waar ik serieus 4.5 liter in moest gooien. En ding liep niet kapot net ervoor. "Ja dat lampje brand al een tijdje". | |
PluggieOD | woensdag 2 augustus 2017 @ 21:24 |
4 gast test is idd vanaf 31-12-92. En als je er niet doorheent komt stamp je auto 10 minuten helemaal blauw, en erna, voila. | |
Pizza_Boom | woensdag 2 augustus 2017 @ 21:59 |
Ach gossie. Ik heb ook al een aantal jaar mijn rijbewijs. En eigenlijk iedereen die hier reageert. Zo'n beetje iedereen snapt dat je met lampjes die gaan branden op je dashboard moet opletten. En als je niet weet wat ie betekent, pak je je instructieboekje of bel je des noods de fucking ANWB. Over een tijdje je rijbewijs hebben gesproken. Zelfs mijn moeder, een nitwitt als het om auto's gaat (vraag wat iemand voor auto heeft en je krijgt als antwoord: "Een rode", of met een beetje mazzel: "Een rode Ford", zelfs die snapt wat je met lampjes moet doen, heeft al lang een rijbewijs (gehaald in de tijd dat je E er gratis bij kreeg, naar rechts knipperen als je terug naar de rechter rijstrook wilde nog niet verplicht was, etc) en heeft onderlaatst de dealer en ANWB gebeld toen er een lampje ging branden. En terecht, want de dynamo bleek overleden. Gezien het feit dat je nog praat over bijbanen en studie in je pohi, schat ik zomaar in dat jij echt nog geen 10 jaar je rijbewijs hebt. Het zou mij zelfs niet eens verbazen als je nog niet eens beginnend bestuurder af bent. Overigens, zie ik net, is je in mei ook al eens verteld dat het lampje van je motormanagement is. PTA / Wat betekent dit lichtje? | |
PluggieOD | woensdag 2 augustus 2017 @ 22:04 |
Zie nu pas dat het die Atak is. Turkije belde uit 1991 Kat is vanaf E2/U9 en 4 gas test idem. | |
eRKa | woensdag 2 augustus 2017 @ 22:51 |
Nope. Al 26 jaar rijbewijs, maar altijd hokken en barrels gereden dus zat klooi ervaring. Tegenwoordig een youngtimer voor de leuk naast een dikke diesel als daily. | |
Juup© | woensdag 2 augustus 2017 @ 22:59 |
En????? | |
eRKa | donderdag 3 augustus 2017 @ 07:49 |
Wát een m*ng**l ben je dan, al sinds 3 maanden een probleem en het dan nog niet serieus nemen | |
Sounddragon | donderdag 3 augustus 2017 @ 09:47 |
Broodje bal, anyone? | |
lipje | donderdag 3 augustus 2017 @ 10:16 |
daar val jij ook onder. Er zijn al heel wat jaartjes regeltjes om de uitlaatgassen te reguleren en daarvoor gebruikt men 2 labdasondes, eentje voor en eentje na de katalysator | |
eRKa | donderdag 3 augustus 2017 @ 16:22 |
Klopt! Ik heb mijn gebrek aan moderne kennis al gemerkt Tsja, dieselaars hé. En mijn enige benzine auto is van 1992. | |
Pizza_Boom | donderdag 3 augustus 2017 @ 19:13 |
26 jaar je rijbewijs hebben is toch een aantal jaar? Een mooi aantal welliswaar, maar toch, een aantal... | |
Anne | donderdag 3 augustus 2017 @ 20:54 |
Nou TS. Reageer eens. Je bent online geweest en je kunt een nieuw topic in PTA openen. Dan kun je hier ook wel effe reageren. Wat zei de garage? | |
Atak | donderdag 3 augustus 2017 @ 22:06 |
Ik ben nog niet geweest. En nee ik gebruik de auto niet in de tussentijd. | |
PluggieOD | donderdag 3 augustus 2017 @ 22:55 |
Zijn Atak is een italiaanse Mangusta BTW Morgen donder ik mijn internet eruit. Is een Agusta 129 cloon. | |
PluggieOD | donderdag 3 augustus 2017 @ 23:11 |
Dit zat er niet in voor Turkije: Deze technologie houden we voor ons.... | |
BlackLining | vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:49 |
|