abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 2 augustus 2017 @ 14:31:59 #76
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172853550
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 13:03 schreef Atak het volgende:

[..]

Ik wist wel dat het een waarschuwingslichtje was maar niet iedereen hoef een expert te zijn en elke kleine detail van zijn auto te weten. Straks ga je ook nog zeggen dat niemand naar de garage hoeft want je hebt toch je theorie gehaald en je hebt toch je instructieboekje.
in datzelfde instruktieboekje staat zeker weten dat brandende rode lampjes niet genegeerd mogen worden.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_172853573
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 22:22 schreef Atak het volgende:
Wat betekent dit? Dit had ik voorheen ook trouwens.

[ afbeelding ]
Door het oliezuipen van je auto is de katalysator overleden waarschijnlijk.
pi_172855901
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 13:03 schreef Atak het volgende:

[..]

Ik wist wel dat het een waarschuwingslichtje was maar niet iedereen hoef een expert te zijn en elke kleine detail van zijn auto te weten. Straks ga je ook nog zeggen dat niemand naar de garage hoeft want je hebt toch je theorie gehaald en je hebt toch je instructieboekje.
In je theorieboek voor het rijbewijs en in het instructieboekje van je auto staat juist vermeld dat je naar de garage moet wanneer het betreffende waarschuwingslampje gaat branden om een storing of defect te verhelpen.

Je opmerking over niet naar de garage hoeven slaat dus helemaal nergens op.
pi_172860467
quote:
3s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 14:32 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Door het oliezuipen van je auto is de katalysator overleden waarschijnlijk.
Meeste auto's hebben 1 lambda sonde en zit vóór de katalysator. Defecte katalysator wordt dus niet gedetecteerd door het motormanagement. Vrijwel zeker dat het niet de kat is. Lambda sonde zou kunnen, is ook een dure bij de dealer. Maar bdp sensor of toerental sensor zou ook kunnen, is lastig diagnose stellen met de gebrekkige informatie van ts.
Maar dat geeft niet, dergelijke nitwits zijn gewillige slachtoffers voor de autobranche :D
pi_172860558
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 16:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

In je theorieboek voor het rijbewijs en in het instructieboekje van je auto staat juist vermeld dat je naar de garage moet wanneer het betreffende waarschuwingslampje gaat branden om een storing of defect te verhelpen.

Je opmerking over niet naar de garage hoeven slaat dus helemaal nergens op.
Het zal mij een worst wezen wat in dat theorieboekje staat. Het is al paar jaar geleden dan ik mijn rijbewijs heb. Dat weet ik niet meer. Overigens is elke auto anders en het is beetje auti om van anderen te verwachten dat ze alles over een auto weten.
  woensdag 2 augustus 2017 @ 19:58:40 #81
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_172860667
En het is ook een beetje auti om anderen die wel verstand hebben van de dingen te negeren en je eigen ding gewoon door te draven......

Maar ontopic, 2 liter bijvullen in je auto is meestal het einde van de auto. En doorrijden met storingslampjes is ook niet verstandig.

Laat je auto maar eens nakijken door een goede monteur i.p.v. op internet advies vragen en allerlei dingen vragen.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_172860720
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 19:54 schreef Atak het volgende:

[..]

Het zal mij een worst wezen wat in dat theorieboekje staat. Het is al paar jaar geleden dan ik mijn rijbewijs heb. Dat weet ik niet meer. Overigens is elke auto anders en het is beetje auti om van anderen te verwachten dat ze alles over een auto weten.
Je hoeft écht niet "alles" te weten van een auto. Maar als je niet eens kunt bedenken dat er een waarschuwing gegeven wordt middels een lampje in de vorm van een motorblok, tsja, dan vragen de meeste mensen zich af wat je in een auto doet.
En het is je ooit uitgelegd, dus als zoiets voorkomt dan had je ook wel kunnen bedenken dat je eens bij een garage moest aankloppen.
Maar niet erg hoor. De garage waar je straks heen gaat is blij met je, en nog blijer met die vette rekening die ze voor je gaan maken :D
En een andere auto kopen? Kán, maar niemand gaat een zinnig bedrag neertellen voor een auto met alarm op het motormanagement.
pi_172860819
quote:
7s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 19:58 schreef bokkepoot het volgende:
En het is ook een beetje auti om anderen die wel verstand hebben van de dingen te negeren en je eigen ding gewoon door te draven......

Maar ontopic, 2 liter bijvullen in je auto is meestal het einde van de auto. En doorrijden met storingslampjes is ook niet verstandig.

Laat je auto maar eens nakijken door een goede monteur i.p.v. op internet advies vragen en allerlei dingen vragen.
Wie zegt dat ik het advies negeer dan? Ik ga hem wel naar de garage brengen. Ik vertelde alleen wat mijn monteur de vorige keer zei over dat lichtje.
pi_172860864
Olie bijvullen op niveau, lampje uit dashboard halen en zo verkopen?*
Verknipt, maar goedkope "oplossing", weliswaar bedrog van de bovenste plank.

*Sarcasme added.
pi_172860869
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 20:01 schreef eRKa het volgende:

[..]

Je hoeft écht niet "alles" te weten van een auto. Maar als je niet eens kunt bedenken dat er een waarschuwing gegeven wordt middels een lampje in de vorm van een motorblok, tsja, dan vragen de meeste mensen zich af wat je in een auto doet.
En het is je ooit uitgelegd, dus als zoiets voorkomt dan had je ook wel kunnen bedenken dat je eens bij een garage moest aankloppen.
Maar niet erg hoor. De garage waar je straks heen gaat is blij met je, en nog blijer met die vette rekening die ze voor je gaan maken :D
En een andere auto kopen? Kán, maar niemand gaat een zinnig bedrag neertellen voor een auto met alarm op het motormanagement.
Ik denk niet dat de auto nu spontaan gaat stoppen met werken. Ik kan hem nog altijd doorverkopen en dan zoek een ander het maar uit, als er iets mis is. Verder is het een goeie auto. Nooit problemen mee gehad.
pi_172860921
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 20:08 schreef Atak het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de auto nu spontaan gaat stoppen met werken. Ik kan hem nog altijd doorverkopen en dan zoek een ander het maar uit, als er iets mis is. Verder is het een goeie auto. Nooit problemen mee gehad.
Prima als jij dat zo wil doen. Lach me rot als de koper snel achter de verborgen gebreken komt en je gaat vervolgen wegens oplichting.
Dus: wat ik eerder postte was sarcastisch bedoeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door eRKa op 02-08-2017 20:20:35 ]
  woensdag 2 augustus 2017 @ 20:17:24 #87
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172861058
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 20:05 schreef Atak het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik het advies negeer dan? Ik ga hem wel naar de garage brengen. Ik vertelde alleen wat mijn monteur de vorige keer zei over dat lichtje.
Dat je hem moest negeren, wat je dus ook al een tijdje gewoon braaf doet (want heej; dát is effe lekker makkelijk opgelost), en wat nu misschien al schade op heeft geleverd, en dan hebben we het nog niet over plompverloren rond rijden zonder olie in je motor.. En als we dan zeggen dat je hem moet vullen tot de max, ga je óns wel effe vertellen dat tot minimum wel 'goed genoeg' is.. kweenie hoor, maar het beeld wat je nu voor ons hebt geschetst, is dat je niet de allerbijdehandste bent, maar je zit wel bijdehand te dóen, en dan krijg je dus zulke reakties..

Je auto verbruikt blijkbaar bovengemiddeld olie, dus het lijkt me wijs om hem voorlopig even minstens één keer per week even te peilen, al is het maar om inzicht te krijgen hoeveel hij nou ongeveer verbruikt per hoeveel km, dan kun je daarna het interval een beetje losser houden als je bijvoorbeeld weet dat hij hem van max. naar min. slurpt in lawe zeggen 500km, dan moet je ds ongeveer elke tankbeurt effe een half litertje olie erin mikken.
Olieverbruik is niet heel erg, behalve voor het milieu en de mensen die achter je staan bij het verkeerslicht, als je maar gewoon bij blijft vullen.

En laat effe a.s.ap. een fatsoenlijke monteur die foutcode uitlezen en resetten, en kijk of hij terug komt en waar hij van is. En een monteur die zegt dat je waarschuwingslampjes moet negeren, moet je dus meteen afscheid van nemen, ook al fikst ie je kar gratis.. hij lult uit zijn nek.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_172861127
quote:
14s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 20:17 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

En een monteur die zegt dat je waarschuwingslampjes moet negeren, moet je dus meteen afscheid van nemen, ook al fikst ie je kar gratis.. hij lult uit zijn nek.
+1
pi_172861132
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 19:50 schreef eRKa het volgende:
Meeste auto's hebben 1 lambda sonde en zit vóór de katalysator. Defecte katalysator wordt dus niet gedetecteerd door het motormanagement. Vrijwel zeker dat het niet de kat is. Lambda sonde zou kunnen, is ook een dure bij de dealer. Maar bdp sensor of toerental sensor zou ook kunnen, is lastig diagnose stellen met de gebrekkige informatie van ts.
Maar dat geeft niet, dergelijke nitwits zijn gewillige slachtoffers voor de autobranche :D
Sinds 2001 is de 2e lambdasonde NA de kat verplicht, dus de meeste auto's hebben er nu wel 1 (of 2) na de kat(s). Zeker omdat sommige fabrikanten al in 1999 hiermee begonnen.
Derhalve kan het motor-management zeker wel een defecte kat constateren (is ook wettelijk verplicht dat deze dat moet kunnen).
pi_172861185
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 20:05 schreef Atak het volgende:
Wie zegt dat ik het advies negeer dan? Ik ga hem wel naar de garage brengen. Ik vertelde alleen wat mijn monteur de vorige keer zei over dat lichtje.
Dan zou ik niet meer terug gaan naar die zogenaamde "monteur", maar een bedrijf zoeken waar ze er wel verstand van hebben.
pi_172861221
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 20:20 schreef oldford het volgende:

[..]

Sinds 2001 is de 2e lambdasonde NA de kat verplicht, dus de meeste auto's hebben er nu wel 1 (of 2) na de kat(s). Zeker omdat sommige fabrikanten al in 1999 hiermee begonnen.
Derhalve kan het motor-management zeker wel een defecte kat constateren (is ook wettelijk verplicht dat deze dat moet kunnen).
Top! Wist ik niet.
Maar mijn jongste benzineauto is van 1992, en hoeft in principe geen lambda sonde of katalysator. De gemonteerde lambda sonde is in die auto ook alleen voor afstelling mengsel verhouding.
Normaal rij ik een diesel en daar zit geen lambda sonde op (wel NOx sensoren, dpf en doc/adblue).
  woensdag 2 augustus 2017 @ 20:31:19 #92
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172861485
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 20:23 schreef eRKa het volgende:

[..]

Top! Wist ik niet.
Maar mijn jongste benzineauto is van 1992, en hoeft in principe geen lambda sonde of katalysator. De gemonteerde lambda sonde is in die auto ook alleen voor afstelling mengsel verhouding.
Normaal rij ik een diesel en daar zit geen lambda sonde op (wel NOx sensoren, dpf en doc/adblue).
Kat hoort er volgens mij wel onder hoor..

Die eerste generatie lambda's deed ook eigenlijk geen kont, behalve gillen als je uitlaatgassen na de kat niet voldoen aan de norm.. heel vaak schroeven ze er dan meteen een nieuwe in wegens (lambda value out of range code), en in 9 van de 10 gevallen lost dat het probleem gewoon niet op; you've just shot the messenger voor -/-100 euro ofzo :')

' Ja meneeer, de foutcode zei dat de lambda sonde geen goede waarde aangaf' , dus die was stuk en hebben we dus vervangen '

En als je dan je auto meeneemt en je rijdt de hoek om floept je lampje weer aan de eerste keer dat je gas geeft :') _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_172861888
quote:
14s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 20:31 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Kat hoort er volgens mij wel onder hoor..

Nee, pré 93 hoeft geen uitlaatgas behandeling systeem te hebben. Pas vanaf 1-1-93 verplicht.
  woensdag 2 augustus 2017 @ 21:01:25 #94
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172862533
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 20:45 schreef eRKa het volgende:

[..]

Nee, pré 93 hoeft geen uitlaatgas behandeling systeem te hebben. Pas vanaf 1-1-93 verplicht.
Ah ok, ik dacht dat het alles vanaf 91 was.. ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 2 augustus 2017 @ 21:23:18 #95
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_172863268
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 14:05 schreef Sounddragon het volgende:
Ik zou wat vaker peilen voortaan.. Er zit doorgaans maar 4 tot 5 liter in je blok, dus dat zou betekenen dat je meer dan de helft van je olie had verbruikt (lees: hij liep bijna droog).
Dat. Pas de laatste liter kun je meten vaak.

Ik heb een vriend gehad met een BX waar ik serieus 4.5 liter in moest gooien. En ding liep niet kapot net ervoor. "Ja dat lampje brand al een tijdje".
  woensdag 2 augustus 2017 @ 21:24:14 #96
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_172863295
quote:
14s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 21:01 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ah ok, ik dacht dat het alles vanaf 91 was.. ^O^
4 gast test is idd vanaf 31-12-92.

En als je er niet doorheent komt stamp je auto 10 minuten helemaal blauw, en erna, voila.
  FOK!fotograaf woensdag 2 augustus 2017 @ 21:59:41 #97
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_172864540
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 19:54 schreef Atak het volgende:

[..]

Het zal mij een worst wezen wat in dat theorieboekje staat. Het is al paar jaar geleden dan ik mijn rijbewijs heb. Dat weet ik niet meer. Overigens is elke auto anders en het is beetje auti om van anderen te verwachten dat ze alles over een auto weten.
Ach gossie. Ik heb ook al een aantal jaar mijn rijbewijs. En eigenlijk iedereen die hier reageert. Zo'n beetje iedereen snapt dat je met lampjes die gaan branden op je dashboard moet opletten. En als je niet weet wat ie betekent, pak je je instructieboekje of bel je des noods de fucking ANWB. Over een tijdje je rijbewijs hebben gesproken. Zelfs mijn moeder, een nitwitt als het om auto's gaat (vraag wat iemand voor auto heeft en je krijgt als antwoord: "Een rode", of met een beetje mazzel: "Een rode Ford", zelfs die snapt wat je met lampjes moet doen, heeft al lang een rijbewijs (gehaald in de tijd dat je E er gratis bij kreeg, naar rechts knipperen als je terug naar de rechter rijstrook wilde nog niet verplicht was, etc) en heeft onderlaatst de dealer en ANWB gebeld toen er een lampje ging branden. En terecht, want de dynamo bleek overleden.

Gezien het feit dat je nog praat over bijbanen en studie in je pohi, schat ik zomaar in dat jij echt nog geen 10 jaar je rijbewijs hebt. Het zou mij zelfs niet eens verbazen als je nog niet eens beginnend bestuurder af bent.

Overigens, zie ik net, is je in mei ook al eens verteld dat het lampje van je motormanagement is. PTA / Wat betekent dit lichtje?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  woensdag 2 augustus 2017 @ 22:04:49 #98
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_172864745
Zie nu pas dat het die Atak is. :P Turkije belde uit 1991 :P

Kat is vanaf E2/U9 en 4 gas test idem.
pi_172866763
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 21:59 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ach gossie. Ik heb ook al een aantal jaar mijn rijbewijs. En eigenlijk iedereen die hier reageert.
Nope. Al 26 jaar rijbewijs, maar altijd hokken en barrels gereden dus zat klooi ervaring.
Tegenwoordig een youngtimer voor de leuk naast een dikke diesel als daily.
pi_172867017
quote:
1s.gif Op maandag 31 juli 2017 14:35 schreef Atak het volgende:

[..]

Ik breng hem vandaag naar de garage.
En?????
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')