in datzelfde instruktieboekje staat zeker weten dat brandende rode lampjes niet genegeerd mogen worden.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 13:03 schreef Atak het volgende:
[..]
Ik wist wel dat het een waarschuwingslichtje was maar niet iedereen hoef een expert te zijn en elke kleine detail van zijn auto te weten. Straks ga je ook nog zeggen dat niemand naar de garage hoeft want je hebt toch je theorie gehaald en je hebt toch je instructieboekje.
Door het oliezuipen van je auto is de katalysator overleden waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 1 augustus 2017 22:22 schreef Atak het volgende:
Wat betekent dit? Dit had ik voorheen ook trouwens.
[ afbeelding ]
In je theorieboek voor het rijbewijs en in het instructieboekje van je auto staat juist vermeld dat je naar de garage moet wanneer het betreffende waarschuwingslampje gaat branden om een storing of defect te verhelpen.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 13:03 schreef Atak het volgende:
[..]
Ik wist wel dat het een waarschuwingslichtje was maar niet iedereen hoef een expert te zijn en elke kleine detail van zijn auto te weten. Straks ga je ook nog zeggen dat niemand naar de garage hoeft want je hebt toch je theorie gehaald en je hebt toch je instructieboekje.
Meeste auto's hebben 1 lambda sonde en zit vóór de katalysator. Defecte katalysator wordt dus niet gedetecteerd door het motormanagement. Vrijwel zeker dat het niet de kat is. Lambda sonde zou kunnen, is ook een dure bij de dealer. Maar bdp sensor of toerental sensor zou ook kunnen, is lastig diagnose stellen met de gebrekkige informatie van ts.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 14:32 schreef Stien_Struis het volgende:
[..]
Door het oliezuipen van je auto is de katalysator overleden waarschijnlijk.
Het zal mij een worst wezen wat in dat theorieboekje staat. Het is al paar jaar geleden dan ik mijn rijbewijs heb. Dat weet ik niet meer. Overigens is elke auto anders en het is beetje auti om van anderen te verwachten dat ze alles over een auto weten.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 16:24 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In je theorieboek voor het rijbewijs en in het instructieboekje van je auto staat juist vermeld dat je naar de garage moet wanneer het betreffende waarschuwingslampje gaat branden om een storing of defect te verhelpen.
Je opmerking over niet naar de garage hoeven slaat dus helemaal nergens op.
Je hoeft écht niet "alles" te weten van een auto. Maar als je niet eens kunt bedenken dat er een waarschuwing gegeven wordt middels een lampje in de vorm van een motorblok, tsja, dan vragen de meeste mensen zich af wat je in een auto doet.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 19:54 schreef Atak het volgende:
[..]
Het zal mij een worst wezen wat in dat theorieboekje staat. Het is al paar jaar geleden dan ik mijn rijbewijs heb. Dat weet ik niet meer. Overigens is elke auto anders en het is beetje auti om van anderen te verwachten dat ze alles over een auto weten.
Wie zegt dat ik het advies negeer dan? Ik ga hem wel naar de garage brengen. Ik vertelde alleen wat mijn monteur de vorige keer zei over dat lichtje.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 19:58 schreef bokkepoot het volgende:
En het is ook een beetje auti om anderen die wel verstand hebben van de dingen te negeren en je eigen ding gewoon door te draven......
Maar ontopic, 2 liter bijvullen in je auto is meestal het einde van de auto. En doorrijden met storingslampjes is ook niet verstandig.
Laat je auto maar eens nakijken door een goede monteur i.p.v. op internet advies vragen en allerlei dingen vragen.
Ik denk niet dat de auto nu spontaan gaat stoppen met werken. Ik kan hem nog altijd doorverkopen en dan zoek een ander het maar uit, als er iets mis is. Verder is het een goeie auto. Nooit problemen mee gehad.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 20:01 schreef eRKa het volgende:
[..]
Je hoeft écht niet "alles" te weten van een auto. Maar als je niet eens kunt bedenken dat er een waarschuwing gegeven wordt middels een lampje in de vorm van een motorblok, tsja, dan vragen de meeste mensen zich af wat je in een auto doet.
En het is je ooit uitgelegd, dus als zoiets voorkomt dan had je ook wel kunnen bedenken dat je eens bij een garage moest aankloppen.
Maar niet erg hoor. De garage waar je straks heen gaat is blij met je, en nog blijer met die vette rekening die ze voor je gaan maken
En een andere auto kopen? Kán, maar niemand gaat een zinnig bedrag neertellen voor een auto met alarm op het motormanagement.
Prima als jij dat zo wil doen. Lach me rot als de koper snel achter de verborgen gebreken komt en je gaat vervolgen wegens oplichting.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 20:08 schreef Atak het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de auto nu spontaan gaat stoppen met werken. Ik kan hem nog altijd doorverkopen en dan zoek een ander het maar uit, als er iets mis is. Verder is het een goeie auto. Nooit problemen mee gehad.
Dat je hem moest negeren, wat je dus ook al een tijdje gewoon braaf doet (want heej; dát is effe lekker makkelijk opgelost), en wat nu misschien al schade op heeft geleverd, en dan hebben we het nog niet over plompverloren rond rijden zonder olie in je motor.. En als we dan zeggen dat je hem moet vullen tot de max, ga je óns wel effe vertellen dat tot minimum wel 'goed genoeg' is.. kweenie hoor, maar het beeld wat je nu voor ons hebt geschetst, is dat je niet de allerbijdehandste bent, maar je zit wel bijdehand te dóen, en dan krijg je dus zulke reakties..quote:Op woensdag 2 augustus 2017 20:05 schreef Atak het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik het advies negeer dan? Ik ga hem wel naar de garage brengen. Ik vertelde alleen wat mijn monteur de vorige keer zei over dat lichtje.
+1quote:Op woensdag 2 augustus 2017 20:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
En een monteur die zegt dat je waarschuwingslampjes moet negeren, moet je dus meteen afscheid van nemen, ook al fikst ie je kar gratis.. hij lult uit zijn nek.
Sinds 2001 is de 2e lambdasonde NA de kat verplicht, dus de meeste auto's hebben er nu wel 1 (of 2) na de kat(s). Zeker omdat sommige fabrikanten al in 1999 hiermee begonnen.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 19:50 schreef eRKa het volgende:
Meeste auto's hebben 1 lambda sonde en zit vóór de katalysator. Defecte katalysator wordt dus niet gedetecteerd door het motormanagement. Vrijwel zeker dat het niet de kat is. Lambda sonde zou kunnen, is ook een dure bij de dealer. Maar bdp sensor of toerental sensor zou ook kunnen, is lastig diagnose stellen met de gebrekkige informatie van ts.
Maar dat geeft niet, dergelijke nitwits zijn gewillige slachtoffers voor de autobranche
Dan zou ik niet meer terug gaan naar die zogenaamde "monteur", maar een bedrijf zoeken waar ze er wel verstand van hebben.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 20:05 schreef Atak het volgende:
Wie zegt dat ik het advies negeer dan? Ik ga hem wel naar de garage brengen. Ik vertelde alleen wat mijn monteur de vorige keer zei over dat lichtje.
Top! Wist ik niet.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 20:20 schreef oldford het volgende:
[..]
Sinds 2001 is de 2e lambdasonde NA de kat verplicht, dus de meeste auto's hebben er nu wel 1 (of 2) na de kat(s). Zeker omdat sommige fabrikanten al in 1999 hiermee begonnen.
Derhalve kan het motor-management zeker wel een defecte kat constateren (is ook wettelijk verplicht dat deze dat moet kunnen).
Kat hoort er volgens mij wel onder hoor..quote:Op woensdag 2 augustus 2017 20:23 schreef eRKa het volgende:
[..]
Top! Wist ik niet.
Maar mijn jongste benzineauto is van 1992, en hoeft in principe geen lambda sonde of katalysator. De gemonteerde lambda sonde is in die auto ook alleen voor afstelling mengsel verhouding.
Normaal rij ik een diesel en daar zit geen lambda sonde op (wel NOx sensoren, dpf en doc/adblue).
Nee, pré 93 hoeft geen uitlaatgas behandeling systeem te hebben. Pas vanaf 1-1-93 verplicht.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 20:31 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Kat hoort er volgens mij wel onder hoor..
Ah ok, ik dacht dat het alles vanaf 91 was..quote:Op woensdag 2 augustus 2017 20:45 schreef eRKa het volgende:
[..]
Nee, pré 93 hoeft geen uitlaatgas behandeling systeem te hebben. Pas vanaf 1-1-93 verplicht.
Dat. Pas de laatste liter kun je meten vaak.quote:Op maandag 31 juli 2017 14:05 schreef Sounddragon het volgende:
Ik zou wat vaker peilen voortaan.. Er zit doorgaans maar 4 tot 5 liter in je blok, dus dat zou betekenen dat je meer dan de helft van je olie had verbruikt (lees: hij liep bijna droog).
4 gast test is idd vanaf 31-12-92.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 21:01 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ah ok, ik dacht dat het alles vanaf 91 was..
Ach gossie. Ik heb ook al een aantal jaar mijn rijbewijs. En eigenlijk iedereen die hier reageert. Zo'n beetje iedereen snapt dat je met lampjes die gaan branden op je dashboard moet opletten. En als je niet weet wat ie betekent, pak je je instructieboekje of bel je des noods de fucking ANWB. Over een tijdje je rijbewijs hebben gesproken. Zelfs mijn moeder, een nitwitt als het om auto's gaat (vraag wat iemand voor auto heeft en je krijgt als antwoord: "Een rode", of met een beetje mazzel: "Een rode Ford", zelfs die snapt wat je met lampjes moet doen, heeft al lang een rijbewijs (gehaald in de tijd dat je E er gratis bij kreeg, naar rechts knipperen als je terug naar de rechter rijstrook wilde nog niet verplicht was, etc) en heeft onderlaatst de dealer en ANWB gebeld toen er een lampje ging branden. En terecht, want de dynamo bleek overleden.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 19:54 schreef Atak het volgende:
[..]
Het zal mij een worst wezen wat in dat theorieboekje staat. Het is al paar jaar geleden dan ik mijn rijbewijs heb. Dat weet ik niet meer. Overigens is elke auto anders en het is beetje auti om van anderen te verwachten dat ze alles over een auto weten.
Nope. Al 26 jaar rijbewijs, maar altijd hokken en barrels gereden dus zat klooi ervaring.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 21:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ach gossie. Ik heb ook al een aantal jaar mijn rijbewijs. En eigenlijk iedereen die hier reageert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |