abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173040599
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
7s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 13:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat een schattige dingetjes. Lijkt wel het kleine broertje van de 6400/6500 :)
Klopt helemaal, dat zijn het ook. Beide van MaK, tegenwoordig Vossloh :-)

http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400838&lang=1
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400707&lang=1
pi_173044048
quote:
1s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 13:42 schreef James1988 het volgende:
Zou Nedtrain niet ooit worden omgedoopt in NS Techniek, of is dat weer van de baan?
Nee, dat is nog volledig actueel en in gang, loc ziet er top uit!
  donderdag 10 augustus 2017 @ 20:07:55 #253
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173047825
quote:
1s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 10:31 schreef MTL het volgende:
Abellio timmert aan de weg in Engeland. Samen met JR East en Mitsui & Co. Ltd. hebben ze de aanbesteding voor de Londen Midlands/West Midlands concessie gewonnen: https://www.gov.uk/govern(...)in-midlands-services
Zij zullen zo'n 400 nieuwe rijtuigen* introduceren in de concessie en de andere bestaande rijtuigen krijgen een overhaul.

*Rare jongens, die Engelsen. Hoewel 400 rijtuigen natuurlijk veel beter klinkt dan iets als '80 5-baks treinen'.
Abellio gaat twee merken en huisstijlen voeren: West Midlands Railway voor de forenzentreinen rond Birmingham en een nog bekend te maken naam voor de langeafstandsdiensten (Londen - Birmingham via de WCML).

Toekomstige livery van West Midlands Railway:
679Z6to.jpg

Het merk 'London Midland', sinds 2007 in gebruik door Govia, zal verdwijnen.
We are shaping the future.
pi_173047841
registreer om deze reclame te verbergen
Doe maar uiterlijk nummer 2, als ik mocht kiezen :o
Die nieuwe kleuren staan voor geen meter :P
pi_173047891
jup. Die tweede is vele malen mooier
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173047902
Was het beeldscherm van de ontwerper wel goed gekalibreerd?
  donderdag 10 augustus 2017 @ 20:15:16 #257
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173048009
registreer om deze reclame te verbergen
De London Midland-huisstijl is mooi. Simpel, duidelijk en herkenbaar.

De WMR-huisstijl is bedacht door de lokale overheden en zou er toch wel komen, ongeacht de winnaar.
We are shaping the future.
pi_173048249
Ik vind de eerste mooier
pi_173048402
ik vind zowel de vormen als de kleuren van allebei spuuglelijk.
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841 5x5: 7:21.89
  donderdag 10 augustus 2017 @ 20:30:04 #260
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173048430
Het model van de trein maakt het er niet beter op. Gekke Britten met hun doorloopkoppen.
We are shaping the future.
pi_173049144
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 20:30 schreef James1988 het volgende:
Gekke Britten met hun doorloopkoppen.
Dichtmetselen die kutzooi :(
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841 5x5: 7:21.89
pi_173049330
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 22:31 schreef dennistd het volgende:
Raad het station:
[ afbeelding ]
Met deze foto hopelijk wel te herkennen? O-)
D4902Fjh.jpg
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_173049441
Nee, maar nu nog meer benieuwd!
pi_173050235
Oh dat is die badplaats in het noorden van de DDR he? :)
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841 5x5: 7:21.89
pi_173050498
Wtf doet die trein daar
pi_173050543
Bad Doberan?
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841 5x5: 7:21.89
  donderdag 10 augustus 2017 @ 21:37:50 #267
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173050579
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 21:35 schreef b2py het volgende:
Wtf doet die trein daar
Grazen :Y
We are shaping the future.
pi_173050611
Is dat strengelspoor?
Bier.
pi_173050985
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 21:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Bad Doberan?
Het is inderdaad Molli in Bad Doberan:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_173051008
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 21:35 schreef b2py het volgende:
Wtf doet die trein daar
Die rijdt daar al sinds 1886 :+
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 21:39 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Is dat strengelspoor?
Nee, 900mm smalspoor met groefrails, aangezien hier ook normaal verkeer tbv bevoorrading van de winkels rijdt. Ietsjes meer richting Heiligendamm rijdt ie gewoon aan de linkerkant van de weg, waardoor tegemoetkomende auto's stil moeten gaan staan op de voor hun linker weghelft.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_173051010
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 21:02 schreef dennistd het volgende:

[..]

Met deze foto hopelijk wel te herkennen? O-)
[ afbeelding ]
Ziet er mooi uit daar
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173051150
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 21:51 schreef dennistd het volgende:
Ietsjes meer richting Heiligendamm rijdt ie gewoon aan de linkerkant van de weg, waardoor tegemoetkomende auto's stil moeten gaan staan op de voor hun linker weghelft.
Klasse stukje planologie wel :')
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841 5x5: 7:21.89
pi_173051152
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 21:51 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee, 900mm smalspoor met groefrails, aangezien hier ook normaal verkeer tbv bevoorrading van de winkels rijdt. Ietsjes meer richting Heiligendamm rijdt ie gewoon aan de linkerkant van de weg, waardoor tegemoetkomende auto's stil moeten gaan staan op de voor hun linker weghelft.
Ah achso. Merci beaucoup.
Bier.
  donderdag 10 augustus 2017 @ 22:03:41 #274
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173051362
Voor de liefhebbers van ongevalsonderzoeken:

vc1kNnTISuwNfWXx55Yo
Vorig jaar ontspoorde een trein van London Midland als gevolg van een aardverschuiving, de trein werd vervolgens geraakt door een andere trein. Wonder boven wonder vielen er slechts twee gewonden.

Het Britse RAIB heeft vandaag hun definitieve rapport gepubliceerd.

RnSBYbrYLxRErK68X0zu
Wat de machinist zag terwijl hij ruim 100 km/u reed.

[ Bericht 22% gewijzigd door James1988 op 10-08-2017 23:00:04 ]
We are shaping the future.
pi_173054105
Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 1)

Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau. In een nog onbekend aantal delen laat ik jullie de meest bijzondere / mooiste foto's zien. Te beginnen met de heenreis op zondag 30 juli en de eerste fotodag op maandag 31 juli.

Terwijl ik zaterdagmiddag 29 juli in verband met het voorspelde afwisselende weertype, nog niet zeker wist of ik wel zou gaan heb ik rond het avondeten toch de knoop doorgehakt. Er stond eigenlijk maar 1 ding vast: een vol weekend aan een van de diesellijnen ten zuiden van Praag omdat hier nog oude Tsjechische diesellocomotieven worden ingezet. Om niet te veel vast te leggen boekte ik alleen de heenreis en het hotel in Dresden voor drie nachten. Daarna zou ik wel verder kijken. Met een flinke internetbundel die tegenwoordig in heel Europa bruikbaar is kan je veelvuldig het weer checken en hotels en treinreizen plannen en boeken zonder dat je wifi nodig hebt.

De heenreis werd zoals gebruikelijk geboekt bij de Tsjechische spoorwegen omdat het daar vergeleken met de DB minimaal de helft goedkoper is. Sowieso zou blijken dat het treinverkeer in Tsjechië zelf spotgoedkoop is, maar daarover later meer. De reis start om 8:20 in Leeuwarden en via Groningen en Weener mocht ik ditmaal voor het eerst de stopbus lijn 620 uitproberen ipv de snelbus. Lijn 620 reed in het verleden nagenoeg alleen op werkdagen maar wordt sinds dat Arriva zelf deze stopbusverbinding aan DB heeft uitbesteed 7 dagen per week minimaal 1x per uur gereden, aansluiting op de trein van Arriva uit Groningen. Iets over half 12 's ochtends werd vertrokken uit Leer met de RE naar Bremen, waarna een IC me binnen het uur in Hamburg bracht. Vanaf hier had ik de laatste Eurocity van de dag naar Praag, die ik overigens in Dresden zou verlaten. Van de reis zelf zijn geen foto's gemaakt, maar de reis verliep dan ook zonder enige noemenswaardigheden. Op de defecte airco tussen Bremen en Hamburg na dan, misschien.

Na een prima nacht in het ibis hotel in Dresden (aanrader want erg netjes geprijsd en zeer dicht bij het station) zette ik met de S-Bahn koers richting het Elbedal.

36476839865_3437fe717e_b.jpgNa een bewolkte start van maandag 31 juli 2017 kwam de zon lekker te voorschijn toen de inmiddels geNajbrt'e 371 004 van de Tsjechische staatsspoorwegen České dráhy hier met EC 171 "Carl Maria von Weber" naar Praag door het nog in oude staat zijnde stationnetje van Schmilka-Hirschmühle rijdt. Dit was een van de doelen van deze vakantie omdat vanaf december 2017 de oude locomotieven in de Eurocitydienst wordt vervangen door de Siemens Vectron.

Schöna is het eindpunt van de Dresdner S-Bahn. Slechts enkele huizen zijn rondom het stationnetje te vinden; het eigenlijke dorpje ligt boven op de heuvel en is samengeklonterd met Reinhardtsdorf. Net als Schmilka-Hirschmühle is ook de halte Schöna alleen aangelegd voor de vele wandelaars die met het pontje de Elbe oversteken. Ga je bij Hirschmühle naar de andere kant dan bereik je het dorpje Schmilka maar ga je bij Schöna de Elbe over dan steek je de Duits/Tsjechische grens over en sta je in Hřensko.

Dit kleine dorpje is behoorlijk toeristisch ingesteld. Er zijn meerdere hotels en restaurants en werkelijk op elke hoek van de straat zijn kioskjes met goedkope drank te vinden. Voor mij was het voornamelijk zaak het uitzichtpunt halverwege de rotsbergen te vinden. In eerste instantie liep ik natuurlijk compleet verkeerd en uiteindelijk bleek een trap vanaf de parkeerplaats je in nog geen 5 minuten op dit fraaie punt te brengen.

36080510210_20f083d713_b.jpgOmdat het maandag was had ik al rekening gehouden met weinig goederenvervoer, maar achteraf bleek alleen een DB 189'er met een staaltrein gepasseerd te zijn toen ik nog op het pontje zat. Daarom een foto van de passage van de ČD 371 015 die hier met EC 173 "Hungaria" uit Hamburg naar Budapest door Schöna rijdt.

De Hongaarse spoorwegen MAV zijn hun materieelpark overigens aan het vernieuwen: al enige tijd rijden Railjet-achtige rijtuigen mee in de Eurocitytreinen tussen Hamburg en Budapest.

Toen ik twee jaar geleden voor het laatst in het Elbedal was lukte het niet echt om de middagstek bij Krippen in foto's om te zetten. Omdat er ook een grotere kans op Tsjechische diesellocomotieven is tussen de grens en Bad Schandau stond dit fotopunt dan ook hoog op het lijstje. Ondanks de relatieve maandagsrust, er reed 's ochtends wel wat maar alleen richting Duitsland, begon het in de namiddag toch een beetje te rijden.

Vanwege de systeemwisseling op de grens bij Schöna rijdt ČD Cargo tussen Děčín en Bad Schandau/Pirna alleen met multisysteemlocomotieven van de series 372 en 383. Doorgaande treinen tussen Tsjechië en Duitsland krijgen daardoor onderweg één of meerdere locomotievenwissels

36433081496_a8ef21ceb4_b.jpgEen mooi voorbeeld was trein 43398 uit Lovosice (CZ) naar Sangershausen (D) die op maandag 31 juli 2017 vanaf Děčín nákladní nádra¸í getrokken werd door de 372 012 en bijna Bad Schandau heeft bereikt. Raildox Deutschland nam de trein hier over van ČD Cargo.

Op de achtergrond zijn de zeer fraaie kalkzandstenen rotsen van het Elbsandsteingebirge te zien. De huisjes geheel links in beeld behoren tot het stadje Bad Schandau, dat, in tegenstelling tot het station, aan de rechteroever van de Elbe ligt.

ČD Cargo heeft voor het grensoverschrijdend goederenvervoer tussen Tsjechië en Duitsland naast locomotieven van de serie 372 sinds 2016 vijf Vectrons in de serie 383 in dienst gesteld. Ze rijden sindsdien met name de autotreinen tussen Děčín en Falkenberg(Elster).

36482384905_5b8a1c9744_b.jpgOp de zonnige namiddag van maandag 31 juli 2017 kwam de 383 005 met een beladen BLG autotrein uit Nymburk vjezd nádra¸í (CZ) hier door Krippen gereden en is als trein 48338 op weg naar Falkenberg.

Het reizigersvervoer in het Elbedal bestaat naast de S-Bahn (Schöna-Dresden-Meißen Triebischtal) en de Eurocitytreinen uit de regionale spoorverbinding U28 "Nationalparkbahn" die gezamenlijk door de DB en de ČD geëxploiteerd wordt. De Duitse spoorwegen leveren een aantal treinstellen van de serie 642 en de Tsjechische spoorwegen stellen het personeel.

Het bijzondere aan deze treinverbinding is dat deze van Tsjechië via Duitsland naar Tsjechië rijdt. De route loopt van Děčín via Schöna en Bad Schandau naar Rumburk en er wordt behoudens een uurdienst in de vroege ochtend een tweeuursdienstregeling gereden.

35648387774_fccf9f4856_b.jpgOp maandag 31 juli 2017 had ik het geluk dat het enige bestickerde stel, de 642 537, werd ingezet en zo kon tijdens een kortstondig zonnig moment het vertrek van RB 5451 uit Krippen richting Bad Schandau worden vastgelegd. In de hoogzomer zou het hier ruim een uur mogelijk moeten zijn treinen schaduwvrij vast te leggen. Door de bestickering van het stel valt de schaduw hier nu niet heel erg op.

Ook vanaf het perron van het stationnetje van Krippen zijn nog foto's te maken, maar helaas is het oude stationsnaambordje wel verdwenen. Het lege geraamte staat er nog wel steeds dus ik vermoed geen opruimactie van de DB, ook omdat aan de Bad Schandauer-zijde het bordje nog wel aanwezig is (...).

35675878803_9ed0dc0621_b.jpgTerwijl de bewolking in rap tempo weer toenam, er was onweer op komst, scheen de zon nog even uitbundig toen Eurocity 170 "Carl Maria von Weber" uit Praag naar Berlijn Hbf door Krippen reed. De 371 002, in tegenstelling tot de 001, 003, 004 en 015 nog in de Najbert1-kleurstelling, trekt de trein tot Dresden Hbf.

Omdat er voorlopig geen goederentreinen meer zouden rijden besloot ik het voor gezien te houden en met de S-Bahn terug te reizen naar Dresden. Vanaf Krippen duurt dit ongeveer 45 minuten. Terug op het centraal station van Dresden besloot ik alvorens ergens avondeten te halen, nog even te kijken onder de stationskap van de middenhal. Hier bleek ik geluk te hebben want net na mijn aankomst vertrok er een dieseltreinstelletje naar Zittau.

De Vogtlandbahn is sinds einde 2010 overgegaan in de Länderbahn GmbH en voert sinds 2014 het concept Trilex, ook wel de Drieländerexpress genaamd. Hierbij staat Tri voor de drie landen waarin het opereert: Duitsland, Tsjechië en Polen en is -lex afgeleid van de alex (Arriva Länderbahn Express), een van de eerdere marketingconcepten van de Vogtlandbahn/Netinera. De Länderbahn rijdt momenteel op een vijftal trajecten in het oosten van Sachsen, waaronder Dresden-Görlitz en Dresden-Zittau.

36319459382_4331b698a5_b.jpgDe 642 314 vertrekt hier in een laagstaand zonnetje onder de fraaie kap van Dresden Hauptbahnhof als trein 80177 naar Zittau.

Het Dresdner Hauptbahnhof is in 2007 grondig gerenoveerd maar het deel buiten de overkapping van de middenhal lijkt overgeslagen.

Hiermee komt een einde aan de eerste dag en aan deel 1 van deze reeks. In deel 2 blijven we nog even in Duitsland, want voor dinsdag 1 augustus werd stralend mooi weer voorspeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 10-08-2017 23:34:10 ]
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')