abonnement Unibet Coolblue
pi_172438863
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)devergoeding-ns.html

quote:
Salo Muller, oud-fysiotherapeut van Ajax, verloor in de Tweede Wereldoorlog zijn ouders die door de nazi's werden vermoord in Auschwitz. Muller wil nu dat de Nederlandse Spoorwegen aan alle overlevenden en nabestaanden van de concentratiekampen een schadevergoeding betaalt.

Nadat de ouders van de nu 81-jarige Salo Muller waren gearresteerd, kwamen ze met één van de treinen vanuit Amsterdam terecht in Westerbork. "Ze hebben precies negen weken in Westerbork gezeten. Toen zijn ze vervoerd naar Auschwitz", vertelt Muller.

"Godzijdank hebben ze niet zoveel hoeven lijden, want ze zijn al snel na aankomst vergast."

De Nederlandse Spoorwegen hebben zich niet verzet tegen de deportatie van joden naar kamp Westerbork. Aan de transporten heeft de NS omgerekend zo'n 2,5 miljoen euro verdiend.

"De NS gaf gehoor aan de opdracht van de Duitsers: treinen beschikbaar stellen. De Duitsers betaalden ervoor en zeiden dat de NS moest zorgen voor een dienstregeling. Dat heeft de NS kritiekloos uitgevoerd", zegt Dirk Mulder van Herinneringscentrum Kamp Westerbork.

Muller vindt dat er bij de NS iemand had moeten zijn die had gezegd: 'jongens, dit kunnen we toch niet doen'. "Maar nee, ze deden het wel en ze kregen er geld voor. Dat neem ik de NS kwalijk."

In 2005 bood de NS openlijk excuses aan voor haar rol in de oorlog. Om de slachtoffers te herdenken steunen de Nederlandse Spoorwegen allerlei collectieve projecten, zoals 1 miljoen euro voor de nieuwbouw van Westerbork. Schadevergoedingen worden niet betaald.

Klantenservice

In tegenstelling tot de NS besoten de Franse spoorwegen twee jaar geleden wel om een individuele schadevergoeding te betalen, zestig miljoen dollar aan slachtoffers van de Holocaust. Als Muller hoort van die beslissing, neemt hij contact op met de NS. Hij stuurt een brief.

"Ik kreeg uiteindelijk een brief van de klantenservice. Toen barstte bij mij de bom. Alsof ik mijn telefoon of laptop in de trein had laten liggen. Het gaat om mijn ouders, schoonouders die op afschuwelijke wijze om het leven zijn gebracht! Hoe durven ze."
Muller wil dat alle overlevenden - net als in Frankrijk - zo'n tachtigduizend euro krijgen en de nabestaanden zo'n achtduizend euro. "Ik denk dat er niemand bij de NS is die zich voor kan stellen welk leed er nog steeds is bij de mensen. We zijn er nog steeds mee bezig. Geld betalen doet een bedrijf meer pijn dan excuses aanbieden. Vandaar mijn eis."

Geen maatstaf

De NS laat in reactie weten het te betreuren dat de briefwisseling met Muller eindigde met een brief van de klantenservice. Een vergelijking met de Franse en Nederlandse situatie tijdens de oorlog gaat volgens de NS niet op. "De schadevergoeding die SNCF heeft betaald in Amerika aan Amerikaanse nazaten van slachtoffers van het nazi-bewind zijn daarvoor geen maatstaf."

De spoorwegen houden vast aan het standpunt dat ze Muller, de overlevenden en nabestaanden van de Holocaust geen individuele schadevergoeding willen geven. De NS blijft wel projecten steunen om de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog levend te houden.
Jezus christus te paard :')

Die vent staat met 1 been in het graf maar wil nog even lekker gaan procederen tegen de NS omdat z'n ouders - die al een tijdje niet leven - toevallig zijn omgekomen.

Het is al zo lang geleden, laat lekker rusten. Nog even wachten en die vent is zelf ook de pijp uit dus dan boeit het niet meer.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 16:18:01 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172438884
De NS is de schuldige inderdaad.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_172438913
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 16:18 schreef SpecialK het volgende:
De NS is de schuldige inderdaad.
Dat wel, maar om als 80 jarige oude zak nog te gaan procederen :')

Het is al zo lang geleden, laat lekker rusten en geniet van je ouwe dag en denk aan je hart

Daarnaast vervult de NS nu een maatschappelijke functie dus als oude onrendabele bejaarde hoort hij lekker z'n bek te houden in plaats van publieksgeld te verspillen.
pi_172438955
Maar als het om negers of Bosniërs gaat hebben ze zeker wel recht op een vergoeding :')
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_172438969
Mensen die zeggen tegen racisme te zijn, maar vervolgens zeer racistisch zijn tegenover blanken en joden :')
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_172438979
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 16:21 schreef Aiciu het volgende:
Maar als het om negers of Bosniërs gaat hebben ze zeker wel recht op een vergoeding :')
Die mogen al helemaal opflakkeren. Vies tuig.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 16:25:06 #7
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_172439034
Dat ze hem een factuur sturen voor de prijs van twee enkeltjes Nederland-Auschwitz
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_172439193
Wat had de NS dan moeten doen?

Was niet zo dat die nazi's aardige kerels waren om mee te handelen. Overigens hadden zij Nederland bezet en maakte zij de dienst uit. Je had natuurlijk kunnen weigeren maar dan hadden ze je afgemaakt of afgezet en had iemand anders het wel geregeld.
pi_172439546
NS B
U MAD?
  zaterdag 15 juli 2017 @ 21:55:49 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172446512
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 16:19 schreef Nerdslayer het volgende:

[..]

Dat wel, maar om als 80 jarige oude zak nog te gaan procederen :')
Was vrij sarcastisch bedoeld... we kunnen ook de kleermakers van de SS officieren vervolgen of de schoenmakers van de soldaten etc... de NS was een staatsbedrijf en heeft in opdracht van de staat treinen laten rijden. Hoe ging het anders gebeuren?

Mensen snappen het concept van fascisme tegenwoordig heel slecht. Als de staat jou opdracht geeft om iets te doen dan doe je dat, of je kiest voor een kogel.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_172447680
Rot ff lekker op! je kan de NS van alles betichten, maar de generatie die er nu zit heeft heus geen Joden op de trein gezet hoor, die zorgt hoogstens alleen maar voor waardeloze dienstregelingen.
Bovendien vind ik zelf dat de NS niet meer of minder schuldig was dan andere bedrijven die in de oorlog diensten leverden onder druk van de bezetting.
Wat moest je anders? de kogel riskeren of je personeel dat risico laten lopen?
De betoncentrale waar ik werk was er toen weliswaar wel niet, maar ik ken wel verhalen uit de betonindustrie dat de Duitsers, die nog steeds het wereldrecord betonverbruik op hun naam hebben staan, beslag legden op alle personeel, materieel en produkten van alles wat ook maar een beetje met bouw en beton te maken had. zoals bunkers, de Atlanticwall en Antitankblokken.
Dit natuurlijk ook met dwangarbeiders die zich dood gewerkt hebben.

Reden om 75 jaar na dato dan ook nog maar eens alle bouw en betonbedrijven aan te klagen wegens collaboratie?
Leuk dat die ouwe een sppaarcentje voor zijn kleinkinderen wilt, maar hij kan veel beter oud papier of ijzer in gaan zamelen.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 23:11:02 #12
447352 Bluffertje00
Roken, Roken en Roken.
pi_172448509
Het zijn ook zeker de grootste geldwolven.
[b]Op dinsdag 9 augustus 2016 20:43 schreef deadprez het volgende:[/b]
ahaha jij bent vet oud
  zaterdag 15 juli 2017 @ 23:11:56 #13
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_172448524
De laatste keer dat ik tijdens het spitsuur met de trein ging voelde ik me wel net een Jood richting Auschwitz.
  zondag 16 juli 2017 @ 16:43:08 #14
240618 Micson
The lonely stoner
pi_172461994
quote:
11s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 16:33 schreef Argo het volgende:
Wat had de NS dan moeten doen?

Was niet zo dat die nazi's aardige kerels waren om mee te handelen. Overigens hadden zij Nederland bezet en maakte zij de dienst uit. Je had natuurlijk kunnen weigeren maar dan hadden ze je afgemaakt of afgezet en had iemand anders het wel geregeld.
NS heeft wel een paar miljoen Reichsmark van de SS aangenomen voor de bewezen diensten. Logisch dat nabestaanden dat terug willen.
pi_172465463
Even heel reëel hoor, wat had de NS anders kunnen doen? Wat zou er gebeurd zijn als ze de opdracht hadden geweigerd?

Waarschijnlijk was het bestuur van de NS gewoon tegen de muur gezet en afgeschoten en een nieuw bestuur gekozen die wat gewilliger tegenover de Duitsers stond. Zouden we daar iets mee hebben gewonnen?

Wat wellicht wel zou kunnen hebben gewerkt is als ze de opdracht wel officieel zouden hebben geaccepteerd maar vervolgens de hele dienstregeling in de soep zouden laten lopen. Een beetje vergelijkbaar aan de huidige dienstverlening.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_172467723
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:28 schreef nightsleeper het volgende:
Even heel reëel hoor, wat had de NS anders kunnen doen? Wat zou er gebeurd zijn als ze de opdracht hadden geweigerd?

Waarschijnlijk was het bestuur van de NS gewoon tegen de muur gezet en afgeschoten en een nieuw bestuur gekozen die wat gewilliger tegenover de Duitsers stond. Zouden we daar iets mee hebben gewonnen?

Wat wellicht wel zou kunnen hebben gewerkt is als ze de opdracht wel officieel zouden hebben geaccepteerd maar vervolgens de hele dienstregeling in de soep zouden laten lopen. Een beetje vergelijkbaar aan de huidige dienstverlening.
Moest lachen om dat laatste. Maar zonder gekkigheid ooit gelezen dat een oostblok dorp ergens alle straatborden had weggepakt toen de nazis kwamen. Lastig navigeren was dat toen. Het volk had ook wissels kunnen slopen etc.
pi_172467828
De NS is ervoor betaald en ze hebben vrijwillig meegewerkt, schuld erkennen ze ook door allerlei projecten op te zetten dus ik ben benieuwd wat de rechter hier van gaat maken.
  zondag 16 juli 2017 @ 19:55:26 #18
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_172467989
Mooi hoe het Joods zijn centraal gesteld wordt in een verhaal waarin de NS medeplichtig is aan Nazi-praktijken. Je zal maar Joods zijn.

O+
wooblabalurg
  zondag 16 juli 2017 @ 20:36:22 #19
467997 Rocco.Caine
Certified Boss
pi_172469423
Niggas try to be the king, but the ace is back
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')