We willen natuur liever niet dat men kan zien dat ie geleased is.quote:Op zaterdag 15 juli 2017 09:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ook zijn die lage maandbedragen gebasseerd op auto's vol met reclame stickers, wil je dat niet dan betaal je ook weer meer per maand.
Wat snap jij niet aan mijn reactie?quote:Op zondag 16 juli 2017 13:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat begreep jij niet aan afgestudeerd?
quote:Op zaterdag 15 juli 2017 11:51 schreef Weltschmerz het volgende:
Als ik jou een auto verkoop en jij die contant afrekent, heb ik geld in de hand dat je in het verleden verdiend hebt. Als ik jou een auto op afbetaling verkoop moet ik hopen dat jij je inkomen behoudt om mijn geld te krijgen. Als een heleboel mensen hun inkomen verliezen krijg ik mijn geld ook niet en kan ik mijn schuldeisers niet betalen, en als er veel schuldenaren zoals ik zijn kan mijn schuldeiser zijn schuldeisers niet betalen. Dan hebben we het niet over individuele geldproblemen maar over een crisis.
Goede post's.quote:Op zaterdag 15 juli 2017 12:09 schreef Weltschmerz het volgende:
Dan moet ik jou vinden, de auto in goede staat vinden en een vervangende koper vinden, ik moet dus eigenlijk mijn werk overdoen, voor niets. In die tijd kan ik geen nieuwe verkoop doen.
Leningen en afbetalingen maken van jouw inkomensprobleem een ander zijn probleem. Rente is deels ook een vergoeding voor het risico op wanbetaling, maar als het percentage wanbetalers groter is dan het rentepercentage is er een probleem. Als iedereen met schulden aan elkaar verbonden is krijg je dus een kettingreactie bij een bepaald percentage aan wanbetaling. Als iedereen alles contant afrekent is elk inkomensprobleem een geïsoleerd individueel probleem.
Ik doe deze even QFT. Zodat we het daar later nog eens over kunnen hebben. Iets zegt me ook dat je de OP niet hebt gelezen.quote:Op zondag 16 juli 2017 17:59 schreef Rockefellow het volgende:
De rentepercentages voor autoleningen zijn doorgaans niet aan resets onderhevig, bovendien is het bedrag vaak niet erg hoog. Een oorzaak voor ellende zullen deze leningen niet zo snel worden.
Dat bedoel ik, zo zijn er velen en daar word handig op ingespeeld.quote:Op zondag 16 juli 2017 11:08 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik kreeg laatst de vraag of ik mij niet schaam voor mijn auto (een oude bak uit 93, die er overigens wel gewoon heel uitziet zonder deuken of krassen, alleen de kleur is wat vervaagd).
De vraagsteller kon niet begrijpen dat ik juist blij ben met een auto die mij maar ¤ 40,00 per maand kost qua wegenbelasting en verzekering. Dat ik blij ben met een auto die zuinig rijdt, die zonder gedoe door de APK komt en die gebouwd is in een tijd waar onderdelen nog 30 jaar meegaan voordat ze een keer vervangen hoeven te worden.
Hij kon het maar niet begrijpen, want ja het is toch niet goed voor je imago en wat moeten de buren wel niet denken. Te triest
Eensch, maar blijkbaar is dat al ´´ouderwets´´quote:Op zondag 16 juli 2017 10:25 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ik rij altijd nieuw, geen lease, geen lening. Je moet alleen sparen totdat je het geld hebt. Ik heb ooit eens een rentevrije lening gehad op mijn eerste motor. Toen ik na die 2 rentevrije jaren zag wat ik extra betaalde aan rente heb ik dat ding in 1 x afbetaald. Nooit meer een lening, niemand zou ooit een lening moeten nemen (behalve je hypotheek). Gewoon sparen dus.
Leuk plaatje.quote:
Wat je er mee wil als antwoord op wat ik schreef.quote:Op zondag 16 juli 2017 17:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat snap jij niet aan mijn reactie?
Maar al gauw 25% minder dan een volledig nieuwe auto, en je hoeft dan niet persé een lening af te sluiten met de bijbehorende risico's.quote:Op zondag 16 juli 2017 16:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook die jong gebruikte auto kost geld.
Allemaal leuk en aardig, de onderhandelingspositie voor sommige werknemers in bepaalde specifieke bedrijfstakken mag dan verbeterd zijn, dat neemt niet weg dat het gros van de afgestudeerden de eerste paar jaar met flexcontracten beginnen.quote:En ik ben helemaal klaar met het geklaag over de arbeidsmarkt terwijl er in veel sectoren een flink tekort is aan personeel.
In welk scenario zie jij het massaal resetten op autoleningen als oorzaak voor een nieuwe crisis?quote:Op zondag 16 juli 2017 18:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik doe deze even QFT. Zodat we het daar later nog eens over kunnen hebben. Iets zegt me ook dat je de OP niet hebt gelezen.
dat was een reactie op jouw post.quote:Op zondag 16 juli 2017 18:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat je er mee wil als antwoord op wat ik schreef.
Dat is vrij gemakkelijk op te lossen door de overheid.quote:Op zondag 16 juli 2017 18:56 schreef Tomatenboer het volgende:
Sowieso wordt flex tegenwoordig steeds meer de norm. Want werkgevers zouden vaste contracten immers te risicovol en te duur vinden. Dat weet je zelf ook wel.
De werkgevers hebben gewoon gelijk. Het kost teveel om slecht personeel te ontslaan.quote:Op zondag 16 juli 2017 18:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar al gauw 25% minder dan een volledig nieuwe auto, en je hoeft dan niet persé een lening af te sluiten met de bijbehorende risico's.
[..]
Allemaal leuk en aardig, de onderhandelingspositie voor sommige werknemers in bepaalde specifieke bedrijfstakken mag dan verbeterd zijn, dat neemt niet weg dat het gros van de afgestudeerden de eerste paar jaar met flexcontracten beginnen.
Sowieso wordt flex tegenwoordig steeds meer de norm. Want werkgevers zouden vaste contracten immers te risicovol en te duur vinden. Dat weet je zelf ook wel.
Dat is wel degelijk een probleem, ook in combinatie met de problemen in dit topic besproken.
Geld is niet kunstmatig goedkoop. Er is strikt genomen simpelweg teveel geld.quote:Op zondag 16 juli 2017 19:00 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
In welk scenario zie jij het massaal resetten op autoleningen als oorzaak voor een nieuwe crisis?
Mensen zullen relatief kleine financieringen niet meer kunnen voldoen als de economie een dreun krijgt. Daar zal iets anders aan ten grondslag liggen. Het klappen van de aandelenbubble bijvoorbeeld.
Dat mensen goedkoop een auto kunnen lenen is wel - net als de aandelenbubble - het gevolg van kunstmatig goedkoop geld.
Leg het eens uit zou ik zeggen.quote:Op zondag 16 juli 2017 19:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat was een reactie op jouw post.
Aangezien jij mijn reactie niet snapt, denk ik dat je mijn reactie niet begrijpt, vandaar mijn vraag. Want als je mijn reactie zou snappen dan weet je dat het een logische en normale reactie is op jouw post.
Wat kunstmatig is geprint.quote:Op zondag 16 juli 2017 19:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Geld is niet kunstmatig goedkoop. Er is strikt genomen simpelweg teveel geld.
Studenten hebben een fiets en een auto koop je al voor 100 euro incl apk.quote:
Die auto van 100 euro is waarschijnlijk duurder dan het uppie in private lease. Dat schreef ik dus al.quote:Op zondag 16 juli 2017 19:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Studenten hebben een fiets en een auto koop je al voor 100 euro incl apk.
Ik weet niet hoe ik meer duidelijker kan zijn. Dat je daarna reageert dat ik niet weet wat afgestudeerd is laat zien dat je mijn reactie niet begrijpt.
Ik verwijs daarvoor naar #130. Hij heeft het daar allemaal gezegd vind ik. Je krijgt een kettingreactie. Het is natuurlijk een kwestie van smaak wat je precies ziet als een "crisis". Deze komen in gradaties natuurlijk. De wereldeconomie zal daar niet direct door instorten. Maar indirect is er veel mogelijk. Vele kleine maken zomaar een grote.quote:Op zondag 16 juli 2017 19:00 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
In welk scenario zie jij het massaal resetten op autoleningen als oorzaak voor een nieuwe crisis?
Mensen zullen relatief kleine financieringen niet meer kunnen voldoen als de economie een dreun krijgt. Daar zal iets anders aan ten grondslag liggen. Het klappen van de aandelenbubble bijvoorbeeld.
Dat mensen goedkoop een auto kunnen lenen is wel - net als de aandelenbubble - het gevolg van kunstmatig goedkoop geld.
Dr. Doom in de bocht. Ik denk overigens wel dat het geschetste scenario realistisch is.quote:Op zaterdag 15 juli 2017 09:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zal niet met een sisser aflopen, hoogstens zal het zo lijken.
De Vorige keren moest eerst wallstreet gered worden, bij de crisis van 2008 de banken door de centrale banken.
Bij de volgende crisis zal de centrale banken zelf gered moeten worden en dat kan in principe door niemand.. behalve! door het IMF.
Waardoor, als ze voor die optie gaan, pas echt de grootste diefstal aller tijden word ingezet.
Het IMF is geen land, een prive clubje van banken die geen verantwoording hoeven af te leggen tegen niets en niemand en zijn op elk vlak juridisch onaantastbaar.
Fijn voor ze, zul je denken, maar het resultaat zal zijn dat ze bij de volgende crisis ongelimiteerd SDR's zullen gaan printen als een malle om de schulden te blijven dekken.
Wat je daarmee bewerkstelligd is eigenlijk oneindige schuld omdat landen oneindig schulden kunnen inwisselen dankzij die SDR's.
Jan met de pet gaat dat zeker merken als de inflatie plots 2+% jaarlijks stijgt en dus een van de grootste vormen van diefstallen werkelijkheid zal worden.
Dat is natuurlijk dankzij fiat en inflatie al bijna 100 jaar het geval, maar dit zal buiten alle proporties zijn.
Het alternatief zou misschien nog erger zijn en dat is kiezen voor een grote default.
Maar dan is de westerse welvaart voorbij, generaties lang voorbij. (of permanent, moeilijk te zeggen)
Zeg maar gerust 'Loan fraud 2.0'.quote:Op zondag 16 juli 2017 19:00 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
In welk scenario zie jij het massaal resetten op autoleningen als oorzaak voor een nieuwe crisis?
Mensen zullen relatief kleine financieringen niet meer kunnen voldoen als de economie een dreun krijgt. Daar zal iets anders aan ten grondslag liggen. Het klappen van de aandelenbubble bijvoorbeeld.
Dat mensen goedkoop een auto kunnen lenen is wel - net als de aandelenbubble - het gevolg van kunstmatig goedkoop geld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |